ولنتاين، پاشنه هاي آشيل نظام كنوني
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۵۳    ۱۳۹۸/۱۱/۲۷ کد خبر: 162195 منبع: پرینت

مهمترين كج فهمي جوامع شرقي، تلقي "غربي شدن" از "توسعه" است. بسياري از جوامع توسعه يافته شرق و برخي از جامعه شناسان غرب، مدرنيته را در سه عرصه تجويز مي كنند و بر اين باورند كه مدرن سازي در جوامع جهان سوم، بايستي در سه حوزه اقتصاد، بوروكراسي و علم پياده شود.

به جز اين سه حوزه، ديگر جنبه هاي مدرنيته بايستي انضباط پذير و تابع كنش عقلاني مبتني بر ارزش گردد و درست نيست كه به مصاف سنت برود. اگر فراتر از اين سه حوزه، مدرنيته را به ساحت سنت ها ببريد، جامعه دچار ازخودبيگانگي شده و اين آنومي، سبب واكنش سياسي و اجتماعي و در نتيجه توليد اصطكاك فراراه توسعه مي گردد.

با اين مقدمه و با اين فرض كه اصلا وارد قضاوت ارزشي نمي شويم، ولنتاين در افغانستان از مساحتي ٦٥٠ هزار كيلومتري و از جمعيتي ٣٥ ميليوني در مجموعا دو كيلومتر مربع شهر نو و پل سرخ پياده مي شود.
اين جامعه آماري كوچك كه يك هزارم جمعيت و مساحت كشور را شامل نمي شود، گواه خوبي بر نتيجه معكوس آن است.

جداي از پذيرش اجتماعي آن، در وجه سياسي - امنيتي، ولنتاين، يكي از پاشنه هاي آشيل نظام كنوني و بخشي از روند افراطيت غربي است كه به اندازه خود، آنتي تز خود (افراطيت خشونت زاي شرقي) را در دل خود مي پروراند. اين ترويج ناپسند، ذخيره تبليغاتي خوبي براي مخالفان هم هست و همين رواج نا به جا براي تبليغات طالبان در محلات براي مشروعيت زدايي از نظام كنوني كفايت مي كند.

شجاع محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ولنتاین
پاشنه آشیل
نظرات بینندگان:

>>>   اصطلاح "جهان سوم" اصطلاحی براساس تبعیض نژادی که فاشیستها ، نژادپرستان، استعمارگران مدرن اختراع کرده اند.
متأسفانه نویسنده عزیز اصطلاح "جهان سوم" با علامت دستور زبانى نقل قولی "نقطه گذاری" در این صفحه مشخص نه نموده است ، یعنی به اصطلاح "جهان سوم" نوشته نشده است. فقط یک دنیا وجود دارد و نه سه جهان. طبقه بندی و طبقه بندی جهان مطابق با استانداردهای اقتصادی توسط کشورهای صنعتی و کشاورزی و همچنین کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته ممکن است خوب باشد ، اما جهان اول ، دوم و سوم از نظر اخلاقی قابل قبول نيست و رد بايد گردد .
چین به عنوان دومین کشور قدرتمند اقتصادی جهان نمی تواند "جهان سوم" باشد. بدهی ایالات متحده از چین هزاران میلیارد دلار است.
ما چرا به زبان وسياست خود اصطلاحات علمى با ادب وعلم اخلاق پارسى نسازيم? اما جهان بنى دراز ها حتى اصطلاح سازى شان بر پايه تبعیض نژادی است

>>>   به هر نامی که میخواهی بنامش
مگر در رده بندی آخرینیم
ز کفر و هم ز ایمان بی خبر ما
کمونیست هم مجاهد اولینیم


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است