افزایش تلفات غیرنظامیان در حملات هوایی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۳۲    ۱۳۹۸/۱۱/۲۸ کد خبر: 162210 منبع: پرینت

باشندگان و اعضای شورای ولایتی حوزۀ غرب کشور، وارد شدن تلفات به غیر نظامیان را در حملات هوایی نگران کننده می‌دانند و می‌گویند که در این حملات به زنان و کودکان نیز تلفات وارد می‌شود.
به گزارش طلوع، باشندگان و اعضای شورای ولایتی بادغیس می‌گویند که در کمتر از دو هفتۀ پسین، در سه حمله هوایی در ولسوالی ‌های بالامرغاب و مقر این ولایت، ۱۴غیرنظامی به شمول زنان و کودکان، جان باختند.
عبدالعزیز بیک، رییس شورای ولایتی این ولایت می گوید: «تلفات ملکی، خو این نگرانی‌ ها متوجه همۀ ملت، نیروهای امنیتی حتی حکومت مرکزی است. دایم تأکید در اینباره صورت گرفته است که به تلفات غیرنظامیان، جدی متوجه باشند.»

ناصر عمرزی، فعال جامعۀ مدنی در این ولایت نیز می گوید: «این که نیروهای امنیتی بین خود هماهنگی ندارد، بیشتر مربوط نیروهای امنیتی می ‌شود. چرا این کارها را می ‌کند؟ چرا به خاطر یک طالب، ده‌ ها فرد ملکی و اطفال معصوم را شهید می ‌سازد؟ برای ما واقعأ نگران کننده است.»
از سوی دیگر، اعضای شورای ولایتی فراه نیز می ‌گویند که در ماه‌ های پسین در چندین حملات هوایی در این ولایت، به غیرنظامیان تلفات وارد شده است.
به گفتۀ آنان، در تازه ترین حملۀ هوایی در فراه به روز شنبه گذشته، پنج تن از کارمندان گمرک و یک بارزرگان این ولایت، کشته شدند.
خیر محمد نورزی، عضو شورای ولایتی فراه در این باره می گوید: «بعضی وقت این طور عملیات انجام می ‌شود که آن مردم که نه در دولت است نه در طالبان است، به شهادت می ‌رسند. و ما بار بار خواستیم که این طور عملیات ها، هم از سوی طالب، حکوت و نیز خارجی ها، توقف شود.»

در همین حال، دفتر ساحه یی کمیسیون حقوق بشر در هرات وارد شدن تلفات به غیرنظامیان در حملات هوایی را، نگران کننده می ‌داند و خواهان توقف آن است.
عبدالوحید اسلمی، مسؤول بخش نظارت از عملکرد نهادهای امنیتی دفتر ساحه یی کمیسیون حقوق بشر در هرات می گوید: «از مقام ‌ها ما خواستار این هستیم که تا چگونگی حملات را بررسی و عاملین آن را شناسایی تا عدالت به بهترین وجه، تأمین شود.»
اما فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی می ‌گوید که در جریان عملیات ‌ها از دقت لازم، کار گرفته می ‌شود.
او در این باره افزود: «نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان از آخرین دقت لازم استفاده می ‌کند که در جریان عملیات ‌های شان به افراد ملکی آسیب نرسند. حفظ جان و مال افراد ملکی در جریان عملیات در صدر اولویت ‌های نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، قرار دارد.»

با گذشت بیش از یک ماه از حمله هوایی بر پایگاۀ ملا ننگیالی، از فرماندهان شاخۀ انشعابی طالبان در ولسوالی شیندند هرات که در آن به غیر نظامیان نیز تلفات وارد شد، اما مقام‌های امنیتی از دادن جزییات در اینباره تا کنون، خود داری کرده است.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غیرنظامیان
غرب کشور
نظرات بینندگان:


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است