عوام فريبي و افراطيت دو چالش داخلي نظام دموكراتيك
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۰۶    ۱۳۹۸/۱۲/۱ کد خبر: 162263 منبع: پرینت

عوام فريبي و افراطيت دو چالش داخلي نظام دموكراتيك در افغانستان است. روزگار احتضار دموكراسي را شاهد هستيم و بنيان اين بنا از هر دو سو (حكومت گران پوپوليست و مخالفان مسلح افراطي) آسيب جدي ديده است.

وقتي هدف هر دو گروه، اقتدارگرايي و دور زدن قانون اساسي كنوني است و در هر دو سرانجام، نظام دموكراتيك فرو مي پاشد، در درازمدت فرق زيادي نمي كند كه اداره كشور به سبك اقتدارگرايي ديني طالبان باشد يا به روش پوپوليست هاي اقتدار گرا، ديكتاتور مآب و مايل به انحصار.

نوكيسه گان قدرت و بيگانگان با حكومتداري كه به تازگي و با استفاده از اعتراض مردم عليه سنت احزاب قومي و رهبران قومگرا وارد اين بازارچه شده اند، خطرناكتر از اليگارش هاي قبلي و اربابان قومي قدرت هستند و بيشتر از آنان به قدرت چسبيده اند.

حكومت اهل حرف كه به سان تازه كاران حزب خلق، روزگارشان به سخنراني و شعار و دروغ هاي بزرگ مي گذرد، جدي ترين نشانه رواج پوپوليسم است.
انتخابات هاي دو سال اخير نشان داد كه در مورد تعهد حكومتگران به نظام دموكراتيك، شك و شبهه جدي وجود دارد و مرگ نظام سياسي دموكراتيك، به صورت همزمان و برابر، از جنگ فرسايشي با طالبان و از برگزاري انتخابات هاي بدنام رقم مي خورد.

شجاع محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عوام فريبي
افراطيت
نظرات بینندگان:

>>>   مردم افغانستان از بی ثباتی و فریب های ۴۰ ساله نیمه جان شده اند و دیگر کشمکش و بی ثباتی را نمی خواهند!
باش که طالب برگردد و همه با هم این دفعه یک جامعه کاملتر بسازیم و شاید امریکا بتواند از هزینه های خود دفاع کند و وطن ما با سرمایه گذاری بالای معادن و سایر استعدادها و فرصتها، رونق بگیرد و شاهد حرکتی نو توآم با رشد اقتصادی و اقتدار ملی در منطقه باشیم و از دربدریهای جنگ ۴۰ ساله آموخته شویم.
فعلاً امریکا و متحدینش با هزینه صدها میلیارد دالر، ذیحق ترین صاحب این ملک است و عبدالله به ناحق بر نوبت آسیاب دلیری و دعوا میکند تا سایر هم تیمی های خود را در راه رسیدن به منصبی دیگر، استعمال نماید و بس!
زنده باد منطق! زنده باد حق شناسی! و زنده باد قلب آسیا!

>>>   تشویش نکنید، انشاالله که وارثین حقه کشور بی میگردند و آنوقت نه لب سیرین زدن به عبدالله میماند و نه هم غالمفال غنی.
باز ببینید که چطور حکومت خواهند کرد.

>>>   میگویند تا نباشد چوب تر فرمان نبرد گاو و خر.
به استثنا هموطنان بیطرف و بیچاره، دیگران کاملاً با این و آن چسبیده و به دهل آنها گردن میزنند.
به این خران صرف یک چوب طالب کار است تا مانند آدم عمل کنند چرا که آدم نیستند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است