نجابت و فرومایگی
 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۳۵    ۱۳۹۸/۱۲/۲ کد خبر: 162278 منبع: پرینت

به چشم عوام احساسات والا و سخاوتمندانه، فاقد فایده‌ی عملی و در نتیجه به دور از واقعیت است؛ وقتی صحبت از چنین احساساتی می شود آنها چشمکی می‌زنند و مثل این است که‌ می‌گویند:«پشت این قضیه باید فایده و امتیازی نهان شده باشد؛ آنسوی هر ظاهری را که نمی‌شود دید.»
آنها با بدگمانی، فرد نجیب و بزرگ‌منش را کسی میدانند که غیر مستقیم به دنبال منافع خود است. اگر هم از طریق حقیقتی آشکار متقاعد شوند که او نیات خودخواهانه ندارد و منافع کوچک را حقیر می‌شمارد، او را نوعی دیوانه می‌پندارند. شادی را تحقیر می‌کنند و به برق چشمانش می‌خندند. با همان نگاه تحقیر آمیزی که شادی دیوانه‌ی را نظاره‌گرند؛ خود می‌اندیشند که:«چطور می‌توان از زیان خود خرسند شد! باید کور بود که به دنبال ضرر خود بود! شور و شوق بزرگ‌منشی تبدیل به بیماری خرد عقل شده باشد!»

سرشت فرومایه از آنجا شناخته می‌شود که هیچ‌گاه مزیت و منفعت خود را از نظر دور نمی‌دارد و این وسوسه دست‌یابی به هدف و‌منفعت از هر غریزه‌ی دیگری در او قوی‌تر است. دانایی و وقار در نظر او آن است که نگذارد تحت تاثیر محرکات نامعقول به کار بی‌فایده و نابهنگام کشیده شود. سرشت برتر نامعقول‌تر است، زیرا انسان نجیب و بخشنده، کسی که خود را فدا می‌کند، در برابر غرایز خود تسلیم می‌شود؛ در بهترین لحظات زنده‌گی‌اش عقل و خردش فروکش می‌کند و دچار وقفه می‌گردد. حیوانی که تا پای جان از بچه هایش حمایت می‌کند و یا به هنگام جفت‌گیری ماده‌اش را حتی تا دم مرگ دنبال می‌کند هرگز به خطر و مرگ نمی‌اندیشد؛ عقلش زایل می‌شود، زیرا لذتی که بچه ها و یا ماده‌اش برایش فراهم می‌کند و ترس از دست دادن آن کاملن بر او مسلط می‌شود؛ وی بیش از هرزمان دیگر بی‌شعورتر می‌شود، درست مانند انسان نجیب و بخشنده. در نزد این انسان انواعی از احساسات، جاذبه ها و دافعه هایی وجود دارد، این ها با چنان شدتی ظهور می‌کنند که عقل او در برابر آنها سکوت می‌کند و یا به خدمت آنها در می‌آید: دل بجای مغز می‌نشیند و در این حالت از شور و شوق سخن به میان می‌آید...
آنچه که انسان عامی در انسان برتر تحقیر می‌کند، بی‌عقلی، شور و شوق یا تصنع اوست، بخصوص که این شور و شوق متوجه چیزهایی است که ارزش آنها به نظرش کاملن واهی و عمدی می‌آید‌.

از کسی که تسلیم هوا و هوسش می‌شود آزرده می‌گردد. اما جذابیت این سلطه و بندگی را هم درک می‌کند؛ آنچه را که درک نمی‌کند این است که مثلا چطور انسان می‌تواند سلامت و آبروی خویش را در راه عشق به شناخت و آکاهی به خطر اندازد. کشش انسانهای برتر به طرف چیزهای استثنایی است، چیزی که هیچ جذابیتی برای بسیاری مردم ندارد و توجه آنهارا جلب نمی‌کند؛ انسان برتر ارزش ها را با مقیاص خویش اندازه‌گیری می‌کند. با این حال معمولن او این مقیاص را مخصوص و وابسته به میل و سلیقه خود نمی‌داند، بلکه ارزش ها و ضد ارزشهای شخصی خویش را، ارزش‌ها و ضد ارزشهای جهانی و عام می‌پندارد. و بدین ترتیب انسان برتر خرد خود را به کار می‌گیرد تا فرد معمول را همان‌طور که هست ببیند و با او رفتار کند. معمولن او فکر میکند که شور و اشتیاقش به‌طور پنهانی در وجود همه کس هست و همین ایمان است که آتش وجود و فصاحت او را شعله‌ور نگاه می‌دارد.

وقتی مردانی چنین خود را استثنایی نمی‌دانند، چگونه می‌توانند مردم عامی را درک کنند و قاعده را منصفانه ارزیابی کنند!
بنابر این آنها هم از دیوانگی، فقدان روحیه وقت شناسی و خیال‌بافی بشریت دم می‌زنند و از این که این دنیای نابخرد نمی‌خواهد تنهای چیز ضروری خود را قبول کند متعجب می‌شوند. این است آن بی انصافی همیشگی انسان‌های نجیب و والا.

ملک آریایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نجابت
فرومایگی
نظرات بینندگان:

>>>   من از غنی و سلطان زوی گله ندارم چون ستون های فاشیزم قومی هستند.
اما
داود میر
عطا محمد نور
مولانا قربان
صالح
داود کلکانی
به خصوص آنان که در جهاد و مقاومت سهیم بودند و حال آمده اند که به خاطر یک مقدار آب و علف شهروندان این سرزمین را به خاک و خون بکشانند
توصیه من به این نا امید شدگان از درگاه الهی و رو آورندگان به در شیطان متقلب این است که این .... امتحانش را در ارتباط با دوستم و احمد ضیاء و معاهده حکومت وحدت ملی به مردم داده و ناکام شده اگر پیازش بیخ بگیرد در قدم اول بیخ و ریشه شما را میکشد.

به یاد داشته باشید که همان حنیف اتمر و ستانکزی و فاشیست ها دوباره بر می گردند و تطبیق مانیفیست فاشیسم قومی را که یون در سال های حاکمیت ملای کور به نام دویمه سقوی نوشته بود دوباره از سر میگیرند و آنگاه شما هم نفرت ملت را نصیب خواهید شد و هم از دروازه شیطانی ارگ بیرون رانده خواهید شد.
چه احمق است آنکه
آزموده را دوباره می آزماید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است