عبدالله والی های سرپل، بغلان و پنجشیر را تعیین کرد
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۲    ۱۳۹۸/۱۲/۳ کد خبر: 162287 منبع: پرینت

داکتر عبدالله والی های سرپل، بغلان را با فرمان خود تعیین کرد. والی برحال پنجشیر حمایت خود را از حکومتِ بریاست داکتر عبدالله آشکار ساخت.
گفته می شود هم چنان والیان جدید در برخی ولایات دیگر از سوی داکتر عبدالله امروز و فردا تعیین می شود.

تعیین والی ها از سوی داکتر عبدالله رییس اجرایی دولت افغانستان و رییس تیم ثبات و همگرایی که فیصلۀ کمیسیون انتخابات را مبنی بر پیروزی اشرف غنی نپذیرفت و خود را برندۀ انتخابات خواند و از تشکیل حکومت همه شمول سخن گفت، جدی ترین و عملی ترین گام وی در جهت تردید اعلان نتیجۀ انتخابات است؛ در حالی که تا حالا نگاه متفاوت و تردید آمیز در برداشتن گام عملی موصوف در این مورد وجود داشت.

اگر طرفداران تیم ثبات و همگرایی موفق به جابجایی این والی ها در کرسی ولایات شوند و والی های تعیین شده از سوی رییس جمهور غنی را از این کرسی ها بیرون کنند، امریکایی ها و جامعۀ بین المللی متحد آن ها با نگاه جدی و جدید در صدد حل بحران سیاسی داخلی دولت مورد حمایت خود می شوند.

منابع داخلی نزدیک به امریکایی ها می گویند که جنرال میلر فرمانده نیروهای امریکایی پس از اعلان نتیجۀ نهایی انتخابات به وزیران دفاع، داخله و رییس امنیت ملی افغانستان گفته است که نیروهای نظامی و امنیتی افغانستان بیطرفی خود را در مورد کشمکش های انتخاباتی حفظ کنند.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
والی
نظرات بینندگان:

>>>   Wahid Payman
هیچ رئیس‌جمهوری «بدون برگزاری مراسم تحلیف» والی معرفی نمی‌کند. به این معنا که اول خودش باید معرفی شود بعد کارمندانش
هر کدام از این دو عالی‌جناب که خود را برنده انتخابات می‌دانند در ابتدا باید مراسم تحلیف برگزار نمایند.

>>>   Mehran Muwahhid
بدون این‌که بخواهیم قابلیت‌ها و فضائل شخصی داکتر عبدالله را نادیده بگیریم، این نکته غیر قابل انکار است که داکتر عبدالله مثل همۀ رهبران تأثیر‌گذار دیگر آدمی بختیار و خوش‌اقبال است. قضا و قدر بارها فرصت‌هایی را فرا روی او گذاشته تا او میدان‌داری کند و نقش‌اش را در شکل‌گیری روندهای مهم تاریخی ایفا کند. اینک نیز فرصتی فراهم شده تا او با ایستادگی در برابر پاسبانان جعل و جور، نقطۀ عطف تاریخ کشور را رقم بزند و جریان عدالت‌خواهی را جان دوباره ببخشد و صدای اکثریت خاموش را منعکس کند. آیا او موفق خواهد شد از این فرصت به سود توده‌های محروم و اقشار مستضعف جامعه استفاده کند؟

>>>   Saboor Raheel
مسوول بردوباخت عبدالله کسانی اند که همین حالا از خورد و بزرگ او را حمایت می‌کنند- خوردها به اندازه خود و بزرگان به اندازه خود. اگر عبدالله خیانت کند- مسوولش همین بزرگان (صلاح الدین ربانی، جنرال عبدالرشید دوستم، عبدالکریم خلیلی، حاجی محمد محقق، انوارالحق احدی) و کلیه کسانی اند که در گروپ اویند.

اگر اینها اختیار را به دست عبدالله بگذارند و هیچگونه میکانیزمی برای کنترول امور ایجاد نکنند و به تصامیم یک فرد تن بدهند- خیانت می‌کنند. در گذشته نیز آنهایی مسوول بوده اند که عبدالله را بدون قید و شرط برگزیدند و هیچ راهکاری برای کنترول عبدالله نسنجیدند. عبدالله باید فقط سخنگوی جمع باشد، نه یک مقام تام‌الاختیار.

حالا نیز همین‌هایی که از عبدالله حمایت می‌کنند مسوولیت دارند که از درجا زدن،‌ فروختن، معامله کردن و کوتاه آمدن عبدالله جلوگیری کنند. کوته‌فکری و ناسنجیدگی ساده‌لوحانه گذشته باید این بار برطرف گردد.

به قول استاد باختری!

وای اگر قافله سالار به بی‌راهه رود
با چنین بار امانت که به دوش من و توست

>>>   محمد نسيم جعفری
غنی با عبدالله، فرهمند با صالح و دانش با سعادتی کشتی بگیرند، هر که برنده شد، قدرت را بگیرد.

>>>   Angelica Babak
نکند که همی عبدالله عبدالله باز مردم را مانند گذشته فریب داده امروز و فردا کرده تا یکباره طالبان سر مردم بریزند ، مردم را غافلگیر کرده ازادگانی هم که کم و بیش مانده از تیغ بکشند ؟
پنجشیر را راسن تسخیر و بعد قصه عبدالله را هم مفت کرده او را بکشند ؟
من همینطورخواب دیدم از وحشت تب کردم .

>>>   شاید داکتر عبدالله نخستین جمهوری باشد که پیش از معرفی خودش( مراسم تحلیف) به معرفی والی پرداخته است.
چند نکته:
۱_ به قول یکی از دوستان در سرپل، آقای محمود نور رحمانی( اوزبیک‌تبار) بعنوان والی و یک تن از قوم هزاره بعنوان معاون، دستور داکتر و با پشتیبانی افراد مسلح غیر مسئول، وارد ساختمان ولایت سرپل شده‌اند و والی اصلی به اردوی ملی پناه برده است. سر پل و جوزجان بیشتر اوزبیک‌نشین و وفادار به جنرال دوستم هستند. تاجیک‌های این منطقه بیشتر پیرو عطا نور می‌باشند که داکتر عبدالله نفوذ چندانی در بین‌شان ندارد؛ هزاره‌های این منطقه طراحی دار آقای خلیلی و محقق هستند. گویا داکتر عبدالله توانسته از نیروی ازوبیک‌ها استفاده کند. تا دیده شود وضعیت پنجشیر و پروان( موقعیت اصلی داکتر عبدالله) به کجا می‌رسد.
۲_ تیم ثبات و هم‌گرایی در حالی با چنین عمل‌کردی می‌خواهند به آمریکا ضرب شصت( جهت جلب توجه و به رسمیت شناخته شدن) نشان می‌دهند که دیشب هفته‌ی کاهش خشونت به توافق طالبان آغاز شده است. برخی به این باورند که سران مجاهدین با این‌که مدت هژده سال زیر لوای قانون و حمایت خارجی در ساختار حکومت بودند، بازهم رفتارشان مانند دهه‌ی هفتاد سلیقه‌ای و قلدور‌مآبانه است. جالب این‌که طالبان( که بعنوان گروه غیر متمدن و یاغی شناخته می‌شوند) در یک خط سیر مشخص و اصولی به فکر ورود در عرصه قدرت هستند. سوال این است که با ورود طالبان،ذاین رفتار سران مجاهدین می‌تواند به سود ایشان تمام شود؟
۳_آقای غنی انتخابات و نتایج آن‌را تمام شده حساب می‌کند، مجوز مشروعیت خود را از کمسیون انتخابات دریافت نموده و در آخر این هفته مراسم تحلیف خود را برگذار خواهد کرد. شب گذشته بیانیه‌اش را در مورد کاهش خشونت صادر کرده و گویا( مطابق ادعایش مبنی بر طرف اصلی مذاکرات صلح با طالبان) یک تنه وارد برنامه‌ی صلح شده است.
۴_ آقای غنی تا اکنون در مورد رفتارهای تیم ثبات و همگرایی، واکنش جدی و رسمی نشان نداده است؛ گویا نمی‌خواهد عجولانه تصمیمی بگیرد که بر وخامت اوضاع بیفزاید. احتمالا حساب‌رسی در این مورد را به بعد از تحلیف و دیدگاه آمریکا در این مورد موکول کرده است. بسیاری بر این باورند که سران مجاهدین با ایجاد این کشمکش‌ها، بر علاوه‌ی ایجاد حس بی‌اعتمادی در بین حامیان خارجی، از برنامه‌ی صلح نیز عقب خواهند ماند. کردیت خود را در امتیاز‌گیری‌های حکومتی( در صورت قانع شدن‌شان) به مصرف می‌رسانند و سهم زیادی را در آینده( بین حکومت فعلی و طالبان) از دست خواهند داد.
رسول عبدی

>>>   Śoráyá Śhojáei
چند بکس دالر امریکا از دنبال طیاره بین شان بی اندازد گپ خلاص است دل آموخته خون می بارد چون از ابتدا امریکا این ها را دالر خورآموخته کرده همین آدما بودن که به بهانه جنگ ومبارزه با طالبان ملیارد ها دالر از امریکا گرفتن وبخود قصرهای مجلل جور کردن فرزندان خودرا به خارج برای تحصیل روان کردن وانهای که بخاطر همین قلدوران جنگ کرده شهید شدند امروز زن بچه شان کنار جاده ها گردایی می کنند هر کسی با اینها باشد سر نوشت خوبی نخواهد داشت ؛ خودشان به مردم افغانستان ثابث می کنندکه باعث بدبختی و ویرانی چهل سال کشورهمین آدم ها بوده اند واین را جهانیان هم خوب درک کرده اند .

>>>   Naeem Sherif
متاسفانه در بین رهبری سیاسی مجاهدین خود محوری و امتیاز گیری یک اخلاق است هیچ سستم تیمی مقتدر در تشکیلات شان وجود ندارد وهمین موضوعات باعث میشود که این سازمان ها وگروها نتوانند یک حکومت یا یک انسجام را تشکیل کنند ودر نهایت طالبان جایشان را در حکومت آینده خواهد گرفت البته با در نظر داشت اقدامات راهبردی شان در طی شش ماه گذشته که الحال هم جریان دارد

>>>   نورالله وليزاده
معرفی والی‌ها از سوی تیم ثبات و هم‌گرایی در تاریخ سیاسی افغانستان یک رویداد بی‌سابقه است. اکثریت تحلیل‌گران هنوز به دلیل تازگی این رویدادها، چارچوب تحلیلی دقیقی برای آن پیدا نکرده و به سیاق گذشته و با ذهنیت‌های گذشته اوضاع را تحلیل می‌کنند. همه یک نوع شوک دیده‌اند. جامعه جهانی نیز دست‌پاچه و تعجب‌زده به نظر می‌رسد. برای تحلیل و مدیریت اوضاعِ روبه انکشاف جدید، نیاز به فکر نو و راه‌کارهای مدیریتی نوین است. منطقه ما از نقطه نظر تحولات اجتماعی-سیاسی آبستن تحولات ژرفی است. ایران، پاکستان، عراق، سوریه و یمن موج جدیدی از حرکت‌های مردمی بیدارانه در برابر حکومت‌ها را شاهد بوده و در حال تجربه کردن این تحولات هستند. افغانستان به دلیل جنگ‌زده بودن و حاکم بودن خارجی‌ها به سرنوشت مردم تا حدودی از تحولات سیاسی-اجتماعی منطقه‌ای به دور نگهداشته شده است. بعید نیست که این تحولات به افغانستان نیز گسترش پیدا کند و ما در مسیری قرار بگیریم که مدیریت آن از توان چند دپلمات امریکاییِ خسته از مذاکره با طالبانِ لجوج بیرون باشد. بحران آفرینان اصلی باید متوجه عواقب رفتار شان باشند.

>>>   Zabihullah Behjat
فرض کنید داکتر عبدالله عبدالله رییس‌جمهوری افغانستان می‌شد، چه تغییراتی می‌آمد؟
ولایات سمت شمال به شمول گمرکات مربوط جنرال دوستم، ولایات جنوب غربی از جمله هرات با مرز اسلام قلعه به اسماعیل خان، ولایات مرکزی به محقق و خلیلی و متباقی هم بین انورالحق احدی، حکمتیار، حامد کرزی، نادری‌خیل‌ها و چهار پنج زارخور دیگر تقسیم می‌شد و همه چیز ختم به خیر می‌گردید. خلاصه همان فرهنگ قومندان‌بازی و گوی در گویی دوباره اوج می‌گرفت و در این وسط ملتی که هیچ ارتباطی با دوایر دولتی ندارند تنها بازنده میدان بودند.

>>>   این حرکات افداله مطابق فیشن و درشن از خود رازی بودن اوست.
آدم بی عقل در خواب خرگوش است فکر میکند که یک جان کری دوم خواهد آمد و وی به یک کرسی نمایشی خواهد نشاند .
در چنین موقع حساس همچو کاری خیانت ملی است.
یک روز این جانور باید جوابگو باشد.

>>>   اگر نیرو های امنیتی بیطرفی خود را حفظ نکنند و در کشمکش های سیاسی دخالت کنند قوای مسلح کشور با تجزیه قومی از هم خواهد پاشید و آنگاه جلو جنگ داخلی را کسی گرفته نمی تواند.
حکومت وحدت ملی نا مشروع بود و با این انتخابات رسوا و پر تقلب و این کودتای انتخاباتی غنی و تیم تابوت ساز دیگر هیچ نهادی در افغانستان زیر چت مشروعیت حکومتی قرار ندارد.
قوه قضائیه و مقننه اگر اقدام به مراسم تحلیف غنی متقلب کنند خود نیز مشروعیت خود را از دست میدهند.
حال درایت و شهامت به کار است که از این بحران به سلامت بگیرید.

>>>   سلام.
بد بختانه باردیگر نوبت جنایتکاران چپاوالگران قاچاق بران ،متجاوزین ودزدان رسید،کابینه ووالیان از همین اشخاص مانند لالی،قدیروامثال شان درپست های مهم تعین شده اند.مانند دوران سیاه ربانی ومسعود تکرار خواهد شد.امید ناکام وشرمسار شوند.آزموده را آزمودن خطاست.مشت نمونه خروار است.
از کاپیسا باشنده کابل.

>>>   جنرال میلر فرمانده نیرو های امریکایی در کشور ما حرف خوب به وزیران داخله و دفاع و ریاست امنیت ملی زده است اردوی ملی و پولیس ملی و امنیت ملی مفهوم و معنایش همین است که در مسایل داخلی بیطرفانه و غیر جانبداران عمل کنند .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است