سکوت آمریکا و اعتراض عبدالله
اگر امریکایی ها نخواهند با عدم پذیرش نتیجۀ اعلان شده مبنی بر پیروزی اشرف غنی به زمان قبل از این اعلان برگردند، با مخالفت و اعتراض داکتر عبدالله چگونه برخورد می کنند و تیم معترض را چگونه قانع می سازند؟ 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۲۳    ۱۳۹۸/۱۲/۴ کد خبر: 162304 منبع: پرینت

حامد کرزی که از همان آغاز مخالف برگزاری انتخابات بود در دیدار با زلمی خلیلزاد خواستار ابطال نتیجۀ انتخابات و تمرکز بر مذاکرات صلح شد. از پاسخ خلیلزاد به این خواستۀ کرزی اطلاعی در رسانه ها درز نکرده، اما به نظر می رسد که او تلاش دارد رضایت و حمایت تمام طرف ها را برای حل بحران انتخابات جلب کند.

سکوت امریکا در مورد اعلان نتیجۀ انتخابات به تلاش های خلیلزاد بر می گردد که ممکن است حکومت امریکا موقف خود را پس از به ثمر نشستن مذاکرات خلیلزاد ابراز کند.

هنوز مشخص نیست که اشرف غنی با اعلان نتیجۀ نهایی انتخابات از طریق کمیسیون انتخابات، امریکایی ها را در برابر عمل انجام شده قرار داده است و یا اینکه از قبل به اطلاع آن ها رسانده بود و یا حتی با چراغ سبز آن ها به این کار دست زد.

صرف نظر از هر احتمالی در این مورد، امریکایی ها پس از اعلان نتیجۀ نهایی انتخابات در وضعیت حساس و ناگواری قرار گرفته اند که موافقت و مخالفت با آن برای شان مشکل آفرین و چالش برانگیز است. ابطال انتخابات و لغو نتیجۀ آن آنگونه که کرزی به گوش خلیلزاد رسانده است به معنی ناکامی امریکا در روند دموکراسی و انتخابات است که امریکایی ها آن را از دست آورد های حضور و کمک خود در افغانستان تلقی می کنند.

اگر امریکایی ها نخواهند با عدم پذیرش نتیجۀ اعلان شده مبنی بر پیروزی اشرف غنی به زمان قبل از این اعلان برگردند، با مخالفت و اعتراض داکتر عبدالله رقیب غنی چگونه برخورد می کنند و تیم معترض را چگونه قانع می سازند؟

اگر مخالفت و اعتراض تیم ثبات و همگرایی به مرحلۀ عملی تشکیل حکومتی منجر شود که داکترعبدالله و متحدینش از آن سخن گفت، دشواری و چالش امریکایی ها در مهار و مدیریت این بحران بیشتر می شود. نکتۀ مهم و قابل توجه این است که آیا داکترعبدالله والی ها و قوماندانان امنیۀ شماری از ولایات و حتی وزیران و آمرین نواحی شهر کابل را با فرمان خود تعیین خواهد کرد تا هوادارانش با استفاده از این فرمان حکومت را در آن ولایات، وزارت خانه ها و نواحی پایتخت بدست بگیرند؟

زلمی خلیلزاد که تمام بازیگران داخلی سیاست افغانستان را از نزدیک می شناسد و بر آن ها نفوذ دارد در این شب روز تلاش می کند تا بحران را قبل از تشدید و پیچیده شدن بحران مهار و مدیریت کند. بدون تردید دموکراسی افغانستان، دموکراسی امریکا و اروپا نیست که یک طرف برنده و صاحب قدرت و طرف دیگر بازنده و محروم از قدرت باشد.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
عبدالله
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   عطا صفوی
جلسه بازی را با این مکارو درنده تاریخ دیگر بس کنید....!!
" آزموده را باز آزمودن خطاست "
کسانیکه خلیلزاد را تا حال نشناخته ودراهداف شوم وی بازهم شک دارند ، این بدین معناست که نااعوذباالله تا الحال نه خدا ونه هم رسول اش را نشناخته اند. مذاکره با ایشان درشرایط موجود به معنی وقت کشی ودرصدد مهار کردن وضعیت به نفع ارگ وادامه اش جز نوشیدن جام زهر قطعآ چیزدیگری بوده نمیتواند .
اینکه عبدالله ، دوستم ومحقق بنابر دلایل نامعلومی نمیخواهند خواست اصلی خلیلزاد را طی این نشست های مکرر از طریق رسانه ها بامردم خویش شریک نمایند ، واقعآ مایه نگرانی وسوال برانگیز است. درحالیکه این گرگ درنده سالهاست گوسپندان راطعمه خویش نموده است.

>>>   Ali Adili
گفته می شود که غنی روز پنجشنبه مراسم تحلیف برگزار می کند.
تیم عبدالله ظاهرا تا همان زمان وقت خواهد داشت. بنابراین، احتمالا این هفته، یک هفته زدن و کندن خواهد بود.
نوت ۱: دفتر معاونت دوم، یعنی دفتر استاد دانش، را از کمیسیون آمادگی برای مراسم تحلیف حذف کرده اما دفتر شاه حسین مرتضوی را در کمیسیون شامل کرده:-)
نوت ۲: حالا طرفداران استاد ما را متهم می کنند که استاد را تخریب می کنیم (به اصطلاح خدا مره ده او روز نرسیننه که استاد را تخریب کنوم، مو فقط امی چیزا ره ده چیشم سر خو اوش مونیم):-)

>>>   راه حل آسان است
برای نجات دموکراسی و آبروی کشور های حاضر در افغانستان باید یک هیات بررسی مسلکی بین المللی به دعوت ملل متحد بیایند و تمام آرای مورد منازعه را دوباره بررسی کنند و در نهایت سرنوشت انتخابات را معلوم کنند که آیا برنده یی وجود دارد یا اینکه باید یه دور دوم برود.
در صورت رفتن به دور دوم آقایان غنی و عبدالله هردو استعفا بدهند و یک حکومت موقت برای شش ماه تشکیل شود و ذکر دوم انتخابات را راه اندازی کند.
قبل بر آن مشخص کند که آیا کسی از کمیسیون های دو گانه مرتکب خیانت و تقلب شده است و اگر بلی فرد یا افراد متقلب به دادگاه معرفی شود .

در غیر آن بهتر است که مردم هر ولایت اختیار ولایت خود را به دست بگیرند و در نهایت یک جلسه بینالولابتی تشکیل شود و ببینند که آیا امکان تشکیل یک حکومت موقت وجود دارد زا اینکه هر ولایت به گونه خود مختار پیش برود و در هر حال بحران و هرج و مرج غیر قابل پیش گیری است.
و اگر در این میان طالبان دست به پیشروی بزنند افغانستان تجزیه میشود.

>>>   داکتر عبدالله عوام فریب است و زود کوتاه می‌آید. اگر چنین نیست باید جدی اقدام کند و سخنان و موقف عطا محمد نور را با رقم زدن تاریخ در مسیر منافع ملی افغانستان غلط ثابت کند.
سر داکتر عبدالله نمی توان حساب کرد چون او سگ گرگی دو رگه است که روز با چوپان رمه پیره می‌دهد و شب با گرگان وحشی گوسفندان رمه را می‌درد.

>>>   حق با دکتر عبدالله و تیمش است موقصیر اصلی مردم است رای می دهد ولی اعتراض نمی کند دولت که با تقلب سیاست حاکیمیت دولتی کند هر که با قدرت حارجی ها حاکم شواد مردم باید از خق خود دفا کند و تیم عبدالله را خمایت کند اشرف غنی در این چند سال چی حاکیمیت کرد که الان کند اشرف غنی قوم فرست شیتان است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است