سه حکومت موازی در اقلیم سیاسی افغانستان
امریکا افغانستان را ترک نمی کند. ترامپ با رقم زدن موافقتنامه صلح و بیرون کشیدن 4000 سرباز امریکایی تا جون سال جاری از افغانستان، در پی بدست آوردن آرای مردم امریکا است 
تاریخ انتشار:   ۲۱:۱۰    ۱۳۹۸/۱۲/۱۱ کد خبر: 162419 منبع: پرینت

در آشفته بازار سیاسی افغانستان به خون خفته پس از امضای توافقنامه صلح یک جانبه میان خلیلزاد نماینده ویژه ترامپ و ملا غنی برادر معاون سیاسی طالبان روز شنبه 29 فبروری 2020، سه حکومت و قدرت و شلاق سیاسی به موازات همدیگر در گردش و تنش گیر کرده اند. ملا استانکزی گفت که: «جنگ ما با امریکا مختومه شده اما با دولت افغانستان ادامه خواهد داشت». معنای ماهیت سیاسی این سخنان این است که ترامپ شما را به ما فروخته است در این معامله سیاسی. پس، بیعت به تسلیمی کنید. ترامپ، در گرماگرم جنگ سیاسی بر سر مساله انتخابات که دو حکومت موازی در صحنه قدرت سیاسی رقابت می کنند، طالبان-پاکستان را به عنوان حکومت سوم در قلب معادلات سیاسی جنگ و صلح افغانستان وارد کرده است.

استانکزی از ادامه جنگ سخن می گوید. این نشان دهنده این است که آنچه که از متن توافقنامه سیاسی دوحه غایب است آتش بس سرتاسری میان طالبان و حکومت افغانستان است.
توافقنامه دست طالبان را از جنگ و کشتار مردم افغانستان کوتاه نمی سازد. طالبان با طرح سیاست کاهش خشونت به میدان آمده و هر وقت بخواهد آزاد کشمیر است که سیاست افزایش خشونت ها را جایگزین سیاست کاهش خشونت نمایند. طالبان انتخاب ترامپ در دور جدید بازی های خیلی پیچیده در جنوب آسیا هستند و هیچ کس نمی داند که جزئیات ماده وار متن توافقنامه سیاست توطئه در تاریخ چیست؟

حضور مایک اسیر وزیر دفاع امریکا و جنرال قونسل اتحادیه اروپا در کابل و دیدار با اشرف غنی و عبدالله وعده و تعهد آنها از حمایت حکومت افغانستان پرده سیاسی سرگرم کننده است.
مایک اسیر گفته است که من از متن توافقنامه اطلاع ندارم. همیشه قسمی رقابت میان پنتاگون و سازمان سیا در قضایای سیاسی مناطق پیرامونی از جمله افغانستان در جنوب آسیا، دیده می شود.

در دوحه در اطراف خلیلزاد مامورین سیا هستند و گزارش ها را موبمو می شنوند و می بینند و تحت نظر دارند و رهبری و هدایت می کنند و به مقامات بالا گزارش می دهند تا می رسد به کاکا موی طلایی معامله گر ماهر و هشیار به منافع امریکا.

در هرصورت، هم اکنون سه حکومت تیم دولت ساز، ثبات و همگرایی و امارت اسلامی در یک تنش رقابتی سرنوشت ساز حیاتی گیر افتاده اند. در این میان لبه شمشیر تیز سیاسی طالبان علیه اشرف غنی و تیم او به شمول امرالله صالح و عطا محمد نور است که حول ارگ در گردش هستند. موضع تیم ثبات و همگرایی در قبال طالبان محتاطانه، زیرکانه، تاکتیکی و بنابر این در حال تغییر است. طالبان در پی برقراری رابطه با تیم ثبات و همگرایی و شورای حراست از افغانستان و سایر متنفذین اقوام تاجیک و هزاره و ازیبک و ترکمن هستند تا بادادن امتیازات و تضمین جانی و مالی به جزایر قدرت آنها را در دور جدید مبارزات سیاسی علیه ارگ و متحدان اش به حرکت آورند.

مخالفت آشتی ناپذیر طالبان با اشرف غنی و سیاست نرمش نشان دادن به عبدالله، نیم ارگ را در اوضاع و احوال و شرایط تغییر کرده ای تحت فشارهای چند جانبه قرار داده است. در حالیکه غنی از طریق سیاف و کرزی تلاش دارد که در یک حکومت فراشمول قدرت را با تیم ثبات و همگرایی از نو تقسیم کند، جنرال دوستم هشدارهای تند سیاسی به غنی می دهد که صحنه را ترک کند. با تقلب نمی تواند حکومت کند. اشرف غنی تاقبل از امضای توافقنامه میان امریکا و طالبان مورد حمایت امریکا و غرب و سازمان ملل متحد بود.

پس از امضای توافقنامه روشن نیست حمایت امریکا و ناتو از غنی ادامه خواهد یافت و یا حکومت غنی در میان رها خواهد شد. هند از حکومت غنی حمایت می کند. ایران و ترکیه از تیم ثبات و همگرایی حمایت می کنند. روسیه هم نیروهای تحت پوشش را یاری می رساند.

جنگ افغانستان یک کشمکش استخباراتی منطقه ای و فرامنطقه ای است. هند و ایران و ترکیه به صورت های متفاوت از طالبان تحت پوشش پاکستان و دستیابی آنها به قدرت سیاسی در افغانستان نگران هستند. متحدان عبدالله جمعیت، حزب وحدت اسلامی{محقق} و حزب وحدت اسلامی{کریم خلیلی} و حزب جنبش ملی اسلامی{جنرال دوستم} از دهه ی 90 قرن بیستم تا امروزه با طالبان-پاکستان در جنگ و کشمکش هستند. احزاب و سازمان های چپ و راست ملی گرا و فعالان مدنی و حقوق بشری در افغانستان نیز از ورود طالبان به نفس قدرت سیاسی نگران و دلواپس هستند.

در یک چنین اوضاع و احوال آشفته سیاسی که نه ارگ در امان است و نه مخالفان ارگ به شمول کرزی که ثروت هایی از بیت المال اختلاس کرده که طالبان یادداشت دارند. طالبان چیرگی مطلق العنانی به رسم فاتح در ذهن سیاسی دارند.
دشمن مشترک ارگ و اپوزیسیون را تهدید می کند. چیزی که هست علیرغم که اشرف غنی تصویر خود و شاه امان الله را شعار بیرق ملی گرایی استقلال سیاسی کرده و دهن کجی به پاکستان و طالبان می کند و چهره ملی گرا آرمان خواه ضدطالبانی گرفته است، نه تنها هیچ پیوند حسن نیت به مردم و حب وطن دوستی میان غنی و شاه امان الله نیست بلکه غنی ریشه در میان مردم ندارد و نسبت به سرنوشت سیاسی اجتماعی مردم افغانستان بیگانه است. او نزدیک به نیم قرن از افغانستان دور بود و در امریکا و اروپا مشق تمرین سیاسی در محاسبات بانک جهانی می کرد و اصلا غم وطن و حب وطن دوستی در دل و سر نداشت و ندارد و هم اکنون نیز چنین است.

غنی از دهه 90 در کنار کرزی، خلیلزاد یار طالبان بود و سلامی به آی اس آی می زد و دم به آی اس آی و سیا شور می داد و در یک چپه گرمک سیاسی پس از سقوط طالبان نوامبر2001، در زیر چپن و چتر خلیلزاد وارد افغانستان شد و سپس به وزارت مالیه رسید و پول هایی را زیر زد و با کرزی در افتاد در یک جنگ زرگری و مشهور شد به مغز متفکر و در یک تقلب انتخاباتی به یمن دوستان خارجی و تیم قوم گرای کرزی در سال 1993 از طرف جان کری به ریاست جمهوری منصوب شد. میان شاه امان الله که علیرغم دماغ قوم گرایانه ناسیونالیسم افراطی، منش آزاد و حسن نیت به مردم و ترقی و پیشرفت افغانستان داشت و غنی بیگانه از وطن و مردم هیچ پیوند واقعی نیست.

اشرف غنی و تیم بکس سیاه های تکنوکرات غربی وابسته به ارگ یک بکس دارند که فشار بیاید برمی دارند و می روند. ولی رهبران اپوزیسیون در تیر رس طالبان که ریشه مردمی دارند هیچ یک از آنها به تنهایی حریف طالبان-پاکستان که حمایت ضمنی ترامپ را نیز در عقب دارند، نمی شوند. برای جبهه ضد طالب هیچ راه به جز وحدت و یکپارچگی و ایستادگی در برابر طالبان قرون وسطی یافت نمی شود. وقت آن رسیده است که جبهه ی ضدپاکستان وحدت رهبری و شورای رهبری تشکیل دهند و با استفاده از تضادهای منطقه ای و بین المللی قضیه افغانستان و حمایت مردمی راه را برای آزادی و عدالت اجتماعی و ماندگاری در نظام آینده سیاسی افغانستان باز کنند.

امریکا و ناتو به این زودی ها افغانستان را ترک نمی کنند. ترامپ که در کار زار کمپیاین انتخابات است با رقم زدن موافقتنامه صلح و بیرون کشیدن 4000 سرباز امریکایی تا جون سال جاری در افغانستان، در پی بدست آوردن آرای مردم امریکا است. برای رسیدن به آزادی و استقرار صلح سرتاسری پایدار در افغانستان راه دور و دراز در پیش است.
پیروزی ما در وحدت ما است.

محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ترامپ
حکومت
موافقتنامه
نظرات بینندگان:

>>>   بهتر است تا طالبان و نیرو های مقاومت و احزاب هم سو با آن به یک توافق برسند تا با ایجاد یک حکومت موقت و برگذاری انتخابات سرتاسری زیر نظر ملل متحد گلیم متقلب اعظم را جمع کنند و با آتش بس سراسری و تعهد به حفظ نظام و قوای مسلح بر سر راهکار های اصلاحی و همه قبول به جنگ ۴۰ ساله خاتمه بدهند و در یک رقابت سالم این بار برای بازسازی افغانستان همدیگر را چلنج کنند.

میماند گپ آمریکا
آمریکا در مقابل پرداخت سالانه دو میلیارد دالر برای یک پایگاه میتواند پایگاه های خود را حفظ کند به شرط اینکه در مسائل داخلی و روابط خارجی افغانستان کاری نداشته باشد.
در صورت قبول آمریکا از این پول عجالتن برای حفظ قوای مسلح و تمامیت و استحکام نظام استفاده شود تا زمینه رشد عواید ملی آماده شود.

>>>   کسی که در ارگ نشسته می گوید من عقل عالم هستم وی معنی این جمله را نمیداند ( پیروزی ما در وحدت ما است )
با عقده و حسادت و کینه نمی شود کسی به مراد برسد. تاریخ شاهد است و بازهم ثبوت خواهد شد.

>>>   حکومت غنی بهتر است از حکومت عبدالله چونکه در پهلوی عبدالله دوستم هزاره ها هستند قدرت هیچگاه به تاجیک نمی رسد چون تاجیک متحد نیست و بعدا حکومت به اقوام مغولی می‌رسد وما تاجیک ها سرنوشت بد در انتظار ما خواهد بود آیا ظلم دوستم و مزاری از یاد تان رفته که بالای ما چی کرد آیا یاد تان رفته که تیموریان ازبک 10میلیون تاجیک را کشتند آیا یاد تان رفته که مغولان هزاره 12ملیون تاجیک را کشتند همین آیا ماجرا های ظلم مزاری و دوستم در کابل بلخ یاد تان رفته نخیر برادران تاجیک اشتباه نکنی ما همیشه در طول تاریخ از طرف ازبک ترکو هزاره های مغولی قتل شدیم چرا ما در کجای تاریخ افغانستان ما بودیم ما همیشه حکومت تیموری را از خود می‌بینیم چون در هیچ جای کتاب ها برای ما نگفته اند که هزاره های مغولی و ازبک های تیموری ما را قتل کردند پشتون خو فقد حکومت را گرفت وبه ناموس ما تجاوز نکرد ما فقد خوش هستیم که تیموری های که پدرانشان تاجیک ها را قتل کردند و زنانشان را کنیز گرفته اند به زبان فارسی حرف میزدند در حالیکه آنها مردم ما را به اسارت گرفته بودند

>>>   چرا در مورد ظلم هزاره ها نمینویسید که همواره در برابر پشتون می ایستید پشتون خو به ناموس کس کاری ندارد اما هزاره ها وازبک ها بی ناموس هستند آیا مزاری در کابل بر زن ان تان تجاوز نکرد آیا دوستم در مزار بر زنانتان تجاوز نکرد چراهوشیار نمی شوید آیا رسول پهلوان یکتن از قومندانان دوستم در مزار بر تاجیکان ظلم نکرد آیا بیشترین زمین های بلخ را به ازبک ها توضیع نکرد پس چرا هر میشوید ما در تاریخ همیشه غلام ترک ازبک مغول بودیم ما حتی حاکم نداشتیم حتی پیش از سقوط حکومت بخارا یک مغول بالای تاجیک حکومت میکرد آن مغول امیر عالم خان آخرین نوشته چنگیز خان مغول بود بیایید اعتراف کنیم که ما تاجیکان فقد و فقد برای غلامی و برده گی برای ترک ها وازبک ها آفریده شده ایم ما همیشه مداح و بودیم همیشه زنان مان رقاصه برای پادشاهان ترک بوده است چون ما تاجیک ها ذاتا خوک هستیم چرا خوک چون بی غیرت هستیم وقتی به یک جوان پشتون و حتی هزاره وازبک بگوئید که به زنان تان تجاوز شده خون در گرگان شان به حوش میآید اما برای یک تاجیک خوک صفت بسیار مهم نیست چون پدرانشان نیز حرامزاده بودند که وقتی تیمور و چنگیز مردانشان را کست به زنان شان تجاوز کرد و تاجیکان همان حرامی ها بودند باید اعتراف کنیم که در سابق چون کوچک بودم به قوم تاجیک افتخار میکردم اما حالا به هیچ وجه خود را تاجیک نمی گویم چون من بی غیرت نیستم چرا همه آواز خوانا همه رقاصه ها تاجیک هستند وقتی مزاری قیام کرد همه هزاره ها در گرد او جمع شدند همچنان دوستم آمل وقتی مسعود قیام کرد هیچ تاجیک با او نبود باز تاجیک ها میگویند که پ نجشیری ها حق مان را خورده است تو خوش باش که پ نجشیری ها خود را تاجیک میگویند اگر نه تو خو هیچ تاریخ ناری چرا وقتی مسعود قیام کرد هیچ تاجیک با او نبود جز خود پ نجشیری ها که تعداد شان محدود بود و بعضی اشخاصی که بخاطر حزب جمعیت با مسعود بودند چرا در تمام بدخشان یک تاجیک نبود در هرات نبود در مزار وقتی بدست دوستم سقوط می کرد چرا تاجیکان با استاد عطا نبودن جز چند قومندان که آنها همه در اصل عرب بودند آفرین به مسعود که توسط چند پ نجشیری حکومت میکرد چرا مردم کابل از پ نجشیری بد شان میآید چون انهاساله در کوچه های خراب از شان می رقصیدند چون مزاری سینه های زنانشان را برسد و مسعود آنها را نجات داد چون دوستم زنانشان را با خود بورد آوا مسعود نماندچرا طلب تمام افغانستان را گرفت اما پنجشیر را نتوانست بگیرد پنجشیر چیز دیگری نداشت فقد مردمش مقاومت کردند چرا بدخشان مزار هرات مقاومت نکرد در اخیر میگویم لعنت به این هویتی که من دارم هرچند دیگر هیچگاه خود را تاجیک بی غیرت دیوس و خوک صفت نمی نامم وبه ازاین من یک افغان میخواهم باشم چون هم باغیرت هستند هم با ناموس هستند

>>>   من يك فتنه را بخوبی درک میکنم هرگاه پشتونها خود را در خطر می‌بینید شروع میکنند بین اقوام دیگر تفرقه و توطئه میکنند از زبان تاجیک بر علیه هزاره و از زبان هزاره بر علیه تاجیک از زبان ازبک علیه هر دو و بهمین شکل این سمپاشی را تداوم میدهند تا به هدف مطلوب خود نایل شوند
امیرخسرو


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است