اشرف غنی سر و صدای رسانه ای می کند
گذشتۀ کار اشرف غنی در برابر خواست های امریکا نشان می دهد که او پس از هر فشار امریکایی ها از خواست های خود عقب می نشیند و به آنچه امریکا می گوید گردن می نهد 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۴۷    ۱۳۹۸/۱۲/۱۲ کد خبر: 162439 منبع: پرینت

وزیرخارجه امریکا اظهارات اشرف غنی مبنی بر عدم رهایی زندانیان طالبان را قبل از آغاز مذاکران بین الافغانی رد کرد و آن را سر و صدایی برای جلب توجه رسانه ها خواند.
اشرف غنی گفته بود که امریکا صلاحیت آن را ندارد تا 5 هزار زندانی طالبان را رها کند، رهایی زندانیان از صلاحیت حکومت افغانستان است و هیچ کسی او را مجبور به این کار نمی تواند.

اما مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا پس از اظهارات اشرف غنی با تفصیل بیشتر ادعا و اظهارات او را تردید کرد.
پمپئو گفت: سند موافقتنامۀ دوحه نشان می دهد که امریکا با همه طرف های دخیل به شمول حکومت افغانستان برای فضای اعتماد کار می کند که آزادی زندانیان بخشی از این روند است.
او تاکید کرد که امریکا کارهایی را می کند تا آنچه را که دونالد ترامپ برای حفظ جان و پول امریکایی ها تعهد کرده است، بدست اید.

نکته ای دیگری را که پمپئو در این گفتگو با تلویزیون سی بی اس امریکا در واقع افشا کرد عدم انتشار بخشی از موافقتنامۀ امریکا و طالبان در دوحه بود. او گفت دو عنصر تطبیقی در این موافقتنامه اسناد سری نظامی هستند که منتشر نشده و تنها کانگریس امریکا می تواند آن را ببیند.
چه کسی در این اظهارات و موضع گیری حق به جانب است و گفته هایش بنیاد درست و منطقی دارد؟

مایک پمپئو یا اشرف غنی؟
در این شکی نیست که اظهارات اشرف غنی هم منطقی است و هم او در این اظهارات حق به جانب شمرده می شود. موضع و نظر پمپئو زورگویانه، غیر منطقی و از موقعیت یک قلدر زورگو ناشی می شود.

رها کردن 5 هزار جنگجوی طالب که قاتل 50 هزار نیروی نظامی و امنیتی افغانستان تنها در پنج سال اخیر و قاتل ده ها هزار افراد بیگناه ملکی هستند به عنوان پیش شرط آغاز مذاکره در تاریخ حل منازعات جهان بی پیشنه و غیر متعارف است. این رهایی می تواند بخشی از آجندای مذاکره باشد که در مراحل مشخص پیشرفت برای حل منازعه و دست یابی به توافق انجام شود.

اما وزیر خارجۀ امریکا همانگونه که امریکایی ها در یک سال مذاکرات قطر توسط زلمی خلیلزاد و امضای موافقت نامه اعتنایی به دولت افغانستان نکردند حالا در اجرایی شدن موافقتنامۀ خود با طالبان نیز اعتنایی به این دولتی که خود آن را بوجود آوردند و با کمک نظامی و مالی خود موجب بقای آن شده اند، نمی کنند.

امریکایی ها بسوی طالبان به عنوان متحد جدید خود در جنگ با تروریزم داعش و القاعده می بینند و ماموریت این متحد جدید را مایک پمپئو به صراحت در بیانیۀ خود هنگام امضای موافقت نامه در دوحۀ قطر بیان کرد.
در حالی که اشرف غنی در این موضع گیری اش محق است و موضع او بنیاد منطقی نیز دارد آیا وی تا آخر در این موضع ایستاد می شود؟
گذشتۀ کار اشرف غنی در برابر خواست های امریکا نشان می دهد که او پس از هر فشار امریکایی ها از خواست های خود عقب می نشیند و به آنچه امریکا می گوید گردن می نهد.

مشکل دیگر اشرف غنی این است که او با مردم افغانستان و گروه های سیاسی و مدنی این کشور نیز صادق نیست و هیچگاه واقعیت ها و چالش های مناسبات خود را با امریکا و کشور های دیگر مانند پاکستان با صداقت و شفافیت در میان نمی گذارد و بیان نمی کند. آخرین نمونۀ بی صداقتی غنی به تعویق مراسم تحلیف ریاست جمهوری اش بر می گشت که بصورت شگفت انگیز و غیر قابل باور معضل بیماری کرونا و مشکل تخنیکی را عامل تعویق مراسم خواند؛ در حالی حتی اطفال کوچه های کابل هم میدانستتند که فشار امریکا این مراسم را به تعویق انداخت.

ممکن است غنی با این سیاست عدم صداقت و عدم شفافیت راه را برای بازگشت امارت طالبانی در افغانستان هموار کند و سند امضا شدۀ تسلیمی افغانستان به طالبان در قطر تا چهارده ماه دیگر توسط امریکایی ها تطبیق شود.

محمد اکرام اندیشمند


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اشرف غنی
مایک پمپئو
نظرات بینندگان:

>>>   رحمت الله حبیبی
ناحق خوش هستیم وطن از ماست ، در اصل وطن از امریکا بوده ، حرف اول و آخر را آنها میزنند ، بیانیه های رهبران سیاسی مان شبیه اعلانات تجارتی است ، یک روز تند تر و روز دیگر نرم تر ، فقط یک تویت مقام های امریکائی این ها را خاموش می سازد و خط سرخ شان به خط هر چه که فکر میکنید تبدیل میکند .

>>>   Wahid Ayar
برنامه های خلیلزاد امریکایی اینست که قدرت در بین دو گروه فاشیست (تیم غنی و طالبان) تقسیم گردد و اقوام غیر پشتون اوعان کاملا از قدرت کنار زده شوند. آزادی وحشی های طالب آرزوی دیرینه غنی است و این جدال های ریشخند فقط بازی های سیاسی است در حقیقت غنی طالب و آمریکائی ها در یک مسیر موافق روان استند این مردم ساده لوح ما هستند که فریب میخورند

>>>   Wahidulla Wahid
ملا غتی خودش دست نشاتده امریکا و گوش به فرمان ان است
چنین اکت ها از یک ریس جمهور مردمی و مستقل برآیند دارد تا وابسته

>>>   Nasir Ahmad Saleh
مایک پمپیو : دونالد ترامپ برای حفظ جان و پول امریکایی ها تعهد کرده است .
چرا ما در قبال جان و مال و عزت مردم خود تعهد نداریم ؟
چه فکر میکنند در کشور ما کسی تعهد ندارد ؟

>>>   عبدالرافع رفعت
امریکا حکومت طالبان ره سقوط دادوحالادوباره تسلیم شان میکندمشکل اصلی اینست که ملت بیچاره قربانی سیاست های ناکاره سیاسیون شدندسیاسیون که افغانستان ره در کنفرانس بن فروختند.

>>>   Avash Tabaie
من فكر مي كنم درين شرايط تحقير همه بايد رييس جمهور مستقر را پشتيباني كنند
حتي اگر در. فتار وگفتارش صادق نباشد
عبدالله هم بايد ديداري با غني داشته باشد وبا شرط تظمين هايي درين موقعييت همدوش غني باشد؟؟؟
نمي دانم من از راه دور قضاوت مي كنم

>>>   قاری ع- مبین
اگر من جای آقای اشرفغنی بودم؛ استعفا میدادم؛ زنده گی دو روز است؛ دو روز زنده گی کردن در عزت و آزاده گی هزاربار بهتر از هزار سال زنده بودن در برده گی وذلت وخواری است۰ این ریاست جمهوری ارزش این همه ذلت پذیری را ندارد۰ درین شک نیست که تنها آقای اشرفغنی مسوول نیست بلکه اطرافیان چاپلوس ومتملق او که او را بابا میگویند و درین راه تشویقش میکنند بیشتر از اشرفغنی مسوول تباهی افغانستان استند۰ با همه حال؛ این موضعگیری اش در قسمت رهایی زندانیان طالب بر حق است و مستحق این است که همهء مردم در پشت او ایستاد شوند۰ چاره ای دیگر وجود ندارد

>>>   Masood Wakeely
این مکاره گری های غنی واضیح و روشن است غنی در ابتدا همه مواد توافقنامه را میدانست حالا در آخر روز میخواهد مانند کرزی از خود قهرمان پلاستیکی بسازد اما مردم حالا هوشیار شده اند همه مگر و فریب است و بس.

>>>   اشرف غنی یک مزدور، یک دست نشانده و یک مامور سی‌‌ای ا بیش نیست و هیچ اختیاری ندارد، همانطوری که تمطراق مراسم تحلیف‌اش را باداران امریکایی‌اش به تعویق انداختند، این بار خودش را به گودال خواهند انداخت، چون حالا دیگر افغانستان به طالبان تسلیم داده شد و اشرف غنی هیچ ارزشی ندارد. نه از محتوای مذاکرات خبر داشت و نه کسی‌ از او مشوره میگرفت. اشرف غنی عوام فریبی میکند که دیگر مردم هم به این ماهیت‌اش پی برده ا‌ند.

>>>   وقتی امریکائی ها می بینند که جنرالان وزارت داخله پول نان سرباز خودرا می دزدند وحتی پول گور وکفن سربازان بیچاره را دزدی میکنند وزیر دفاع اینها پول دارو ودرمان سربازانش را می دزدد بناآنها به این نتیجه رسیده اند که درینجا بجز ضرر سودی نمیکنند حکومتی که فاسد ترین درسطح جهان باشد چرا امریکا خون سربازانش را ضایع سازد
ر

>>>   اینــه عــــــالـــــم !!!!
شماری از روحانیون ولایت فاریاب در یک مراسم دستاربندی در ولسوالی المار این ولایت گردهم آمده بودند می گویند که ویروس کرونا شایعه بیش نیست.
محمد اسماعیل مجاهد، عضو شورای علمای فاریاب می گوید که بیمار شدن به واسطه این ویروس دروغ محض است، چون در اسلام انتقال بیماری از شخصی به شخصی دیگر نیامده است.
به گفته او، کسی که به وجود ویروس کرونا باور کند، به اسلام و دستورات این دین عقیده ندارد.
پس از انکار وجود ویروس از سوی علمای فاریاب، دفتر مطبوعاتی والی فاریاب اعلام که یک پسر 19 ساله فاریابی مبتلا به این ویروس می باشد.
نعیم مصمم، رئیس صحت فاریاب در واکنش به اظهارات علمای این ولایت می‌گوید، کرونا به هیچ‌کس رحم نمی‌کند، حتا روحانیون را با خود می‌برد
( جـُهُـلا )

>>>   غنی تا ماه حمل میمیرد.

>>>   حکومت غنی به دلیل ضعف مدیریت در بحران سیاسی و آستانه سقوط است!
متفکر دو جهان اشرف غنی کشتی لرزان افغانستان را در طی بیشتر از پنج سال به ساحل کشیده نتوانست. اشرف غنى و اطرافيان اش يک باند مافياىی دارای عمل ناسالم بر خورد دوگانه وي در برابر ساير اقوام غیر افغان كشور در امورات رسمي بخصوص در اداره امورمانند ثواب الدين مخكش کوچی از گروه ترویست تفکر حذب اقوام بومی کشور بحیث معاون اداره امور در ارگ جمع كرده بود.
اوغان یا افغان تنها نام یک قوم از اقوام افغانستان است و انها نام ها تاریخ و فرهنگ و استوره یکسان با خراسانیان کهن ندارند بلکه بر ضد مردم بومی هستند و تلاش دارند هویت تک قومی « افغان » خود را بر‌دیگر اقوام بومی این کشو ر خورشدی زمین حاصلخیز تحمیل میکنند. آنها بتنهایی در افغانستان حکومت تک قومی خود دارند و دیگر اقوام را در معادله قدرت در مرکز و ولایت صلاحیت راه نمی‌دهند.
بنا ؛ ای ملت خواب برده امروز دشمنت در ارگ ارام با همدست ترورستان خود نشته ولی تو از دنیا بخبر هر روز ازدست چاپلوسان محافظ کار به خاک و خون غطه درجبعا ت جنگ بخون افتیده , غنی مغز گنده نمی تواند انسانی فکر کند، بناً ، او مردم شریف با دیانت برخیز تا چه زمانی خواب خواهید بود تا چه زمان اطفال ما بزرگان ما در شهر و دهات قربانی این جاهلان قدرت طلب ارگ نیشن بد اخلاق سکسی خواهدشد.
شهد است که غنی مغز تعصب دشمنی از روی حسادت به لیاقت های اقوام غیر افغان کشور دارد و درمصاحبه تلویزونی گفته بود : عادلانه نیست که 98 در صد زندانیان بگرام, گویندگان یک زبان باشند, هموطن عزیزم این سخن غنی متعصب معنی دارد یعنی گوینده زبان پشتو به گزافه گوی های غنی شوونیسم در جامعه قبيله ای در دامن فرهنگ غژدى نشينى و صحرا گردى پاکستان جوان شده است و نيم قلب قبيله ای اش با افراد تروریست است , اومردم شریف اعتما د به گپ های دروغین چرب غنی مکار نکنید. جوانان شجاع دلیر وارث این سرزمین آفتابی شما هستسد ، هرچه عاجل برخیز در مقابل ظلم ستم و استبداد فاشیست وجنایت کاران ارگ نیشن و همدستان تروریست خونخوار خودرا آماده کنید.
باید خاطر نشان ساخت که از هیچ تهدی نه ترسید نیروهای جامعه جهانی کشور های دوست بخاطریکه از بین بردن ظلم , ستم , استبداد و برتری جویی قومی در کشور ما حضور دارند و این فرصت خوب یک جانس طلای برای نجات وطن ما از دست حلقه ای های خبیثه فاشیست و تروستان درون حکومت غنی است و این فرصت را هموطن دلسوزو مبارزان شجاع دلیر راه آزادی وطن نیاکان تان از دست ندهید.
همونان مبارز , دلیر شجاع وطن یک روز حرکت قیام برای نجات از ظلم , استبداد , ستم برتری جویی قومی ازحلقه خبیثه فاشیست , شوونیسم قبیله گرا را از بیخ بنیاد برکنید, و موا فقیت ابدی را در این کشور زیبا آفتابی نیاکان تان به پیروزی رسانید و ادامه هرروز ریختن خون پاک کود کان ، پیر و برنا سربازان بی دفاع ما در شهر ها و دهات باعث نابودی ملت ما در سرزمین نیاکان ما است .
یگانه راه حل و بیرون رفت از این قتل و کشتارمردم سربازان بی دفاع ما قیام سرتاسری مردم افغانستان بر علیه بیگانگاه آتش نفرت در کشور غزیز ما افغانستان است ,هموطن عزیزو آگا هان قلم بدست سکوت و محافظه کاری در تفکر حذف اقوام راه حل نیست، با جسارت با دلیری روی میدان بیاید.
البته نه باید فراموش کرد هموطن عزیزم من متعصب نیستم همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده ام که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند. هزاره عزیز م , تاجیک عزیزم ، افغان عزیزم ، ازبک عزیزم و ترکمن عزیزم طراح طرح ها ی ترورستی سربازان عاشقان حراست وطن و نخبگان با ننگ و ناموس کشورعزیز ما از طرف این حلقه تروستی درون حکومت طی این 18 سال صورت می گیرد کیست ؟

غنی مرد ِ عصبی بیمار روانی و جسمی است و شهود آن چیغ و صدا و مرد بدخوی غش و مکار و حیله گر و مرد بی برنامه رفاه و آسایش است و هم به عدالت اجتماعى، برابرى اقوام و تبارها، دموكراسى، تقسيم مساويانه ثروت و ارزش هاى انسان ساز باور ندارد .
چون غنی دارای مغز پوچ گنیده است از بابت رفتارتعصب و عمل شیطانی اقوام شریف افغانستان را بنام پشون زبان دارانی , غلجی , اوغان , تاجیک , هزاره , از بیک و ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع مسلمان کشور عریرما نفاق قوم انداخته و هیچ کار بنیادی در این سه سال انجام نداد و نکرده است.
بیـا هموطن همـدل شــویم از بهـر امن و آبادی میـهـن
هزاره تاجک و افغان ترکـمن از این میهن
سـنی و شیـعه گلـهای یک باغ این میهن
با همدیگر پذیر ریشــه بر کنیــم بنیـاد استبدا میهن
بیاید ملک را از دست ظلم و استبداد گر ران آزادسازیم با همدلی همپذیری یکدیگر این مهن افتابی ما را آباد سازیم

>>>   بلی طالبان متحد جدید امریکا اند و در آینده با خروج قوای خویش سلاح و مهمات خویش را به متحد جدید خویش واگزار میشوند. به همین دلیل عدم انتشار بخشی از موافقتنامۀ امریکا و طالبان در دوحه که دو عنصر تطبیقی در این موافقتنامه پمپیو ازان یاد آوری کرد اسناد سری نظامی هستند که منتشر نشده و تنها کانگریس امریکا می تواند آن را ببیند. البته پاکستان ازین امر مستثنا است. چه حلیل زاد قبلا توافق ایشان را در مورد گرفته است.

>>>   دوست دیرین واگاهم اندیشمند ارزوداشتم که در مطبوعات اندیشمندانه موضوع بگیرد واین شما چنذ نفر انگشت شماری که سر خلاص هستید ملت عزیز را با واقعیت های که میدانید شریک نماید همه میدانند که کرزی وغنی وسیاف وحکمتیار وطالب همه دریک مسیر وخط السیر روان اند واز یک منبع ومنشاء الهام میگیرند واز ابتدابرای بدست اوردن تاج وتخت میراثی شان اله ای دست اجانب شدند واینها درگذشته وحال .حاضر اند همه چیز را به اجانب بدهند ولی به افغانهای خود که افغان اند ولی به زبان انها حرف نمی زنند ندهنداز همین جهت تا انتقال قدرت به کرزی باهم یک پارچه ومتحد بودندوبعد ها روی منافع مادی واحراز مناصب وکرسی های نان دار وپول اور اختلاف سلیقه نمودند همچنان طالب وداعش والقاعده مانند عناصر متذکره ای قبلی تقارب ایدیالوژیک دارند اگر چند انها را نیز بیرونی ساخته اند ولی در میان شان از واقعیت بی خبر ها هم بسیار اند که پابند مفکوره های افراطی خود میباشند درین موضوع نیز با وجود این که میدانید چیزی بیان نکرده ایدودر شما تحول وتغییر جزری می بینم ان اندیشمند پوهنحی ادبیات نیستید وان شعر بیدل را بیاد میاورم که گفت
روبه درباراوردن صاحب دلان ازبهر چیست
روزگار اینه را محتاج خاکسترکند
قاری حمیدالله از بغلان

>>>   کدام تان گردن به فرمان امریکا نهاده اید سیاسیتمداران عزیز
حکیم بغلانی

>>>   مردم افغانستان باید از خواب بیدار شوند. از روز اول جهادی در کار نبوده است. جنگ بین شوروی و امریکا بوده است. بعد پاکستان جنگ داخلی را در بین مجاهدین ضد شوروی انداخت تا طالبان را بیاورد. اشغال افغانستان توسط امریکا به بهانه القاعده و طالب وسیله برای ایجاد پایگاه نظامی در افغانستان بود. پاکستان مرکز تربیه تروریزم و افراطگرایی از روز اول بود. طالب مزدور پاکستان است که بدستور پاکستان با امریکا توافق میکند. طالب از روز اول وسیله پساکستان و امریکا بوده است. وقتی طالب صلح با امریکا و جنگ با مردم افغانستان را اعلان میکند، مفهوم جهاد از بین میرود و دروغ افراطیون افشا میشود. جهاد افراطیون از روز اول دروغ بوده است و تا آخر دروغ است. طالب، القاعده، داعش و غیره افراطیون یک ریشه و منشاء دارند و آن در پاکستان، عربستان و امریکا اسست.

>>>   "مرغآبى لنگ" - رئیس جمهور غنى
رئیس جمهور غنى "مرغآبى لنگ" (Lame Duck)من گفتم که به امير تيمور صاحب قران (پيسه و سکه ) نگو "تيمور لنگ"
"اردک لنگ" "مرغآبى لنگ" رئیس جمهور یا سیاستمدار در سیستم سیاسی ایالات متحده است که هنوز در سمت خود است و يا انيکه هنوز مراسم معرفی در اداره رياست جمهورى برگذار نشده باشد
از آنجایی که انتخابات عمومی در ایالات متحده ت روز سه‌شنبه پس از اولین دوشنبه در ماه نوامبر برگزار مى شود، اما روسای جمهور تا 20 جنورى سال آينده مراسم معارفه یا تحلیف در مقامی منصوب نمى شود ، در صورت انتخاب بار دوهم رئیس جمهور برای ده در سمت خود به نام "مرغآبى لنگ" باقی مى ماند. چنین رئیس جمهور (اردک لنگ) نمى تواند قوانین مهم را وضع کند یا مواضع و قراردادهاى مهم و افراد مهم را در مقامات مهم گمارد.
موافقت‌نامه‌ای صلح نمایندگان امریکا و گروه طالبان در قطر در زمان امضا شد که اشرف غنى مرغآبى لنگ بود.
و بدبخت بيچاره لاغرک و ضعيف و ناتوان بازى پشتونبار زلمى خليلزاد را خورد و "مراسم تحلیف" به تعويق افتاد.

>>>   اگر اشرف غنی فکر میکند ما بالای خود قیم و بابای پشتون میخواهیم در فکر باطل محض است.ما سرزمین آفتاب را خود اداره خواهیم کرد.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است