مذاکرات صلح، مذاکرات جنگی دیگر...!؟
امروز آمریکایی کار را بجایی رسانده اند که تا سال های دیگر هیچ توافقی که تضمین کننده امنیت و رفاه مردم و سرزمین ما باشد، ایجاد نشود و آنان همچنان به غارت و سلطه خود ادامه بدهند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۷    ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ کد خبر: 162457 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper) درحالیکه حدود یک هفته دیگر به مذاکرات "به اصطلاح" بین الافغانی و نشست سران با طالبان باقی نمانده است، هنوز طرف های ارگ و ریاست اجرایی و برخی از سران جهادی و متنفذین قومی و سیاسی بر سر ترکیب هیات مذاکره کننده با طالبان اختلاف دارند و به هیچگونه توافقی دست نیافته اند.

در این میان طالبان هیاتی از حکومت را در مذاکرات قبول نداشته و صرفا روی احزاب سیاسی و سران قومی برای مذاکرات بین الافعانی تاکید دارند، در حالیکه وزیر خارجه آمریکا گفته است که طالبان باید با دولت افغانستان گفتگو کنند.
از جانب دیگر دولت افغانستان و ارگ نشینان بیشتر از دیگران برای مذاکره با طالبان عجله دارند و هنوز هیچ افدامی در این زمینه صورت نگرفته، هیاتی از ارگ را به قطر فرستادند که هم در نشست موافقتنامه صلح آمریکا با طالبان شرکت داشته باشد و هم در ادامه مذاکرات ارگ نشینان از دیگران جلو تر باشند.
اما نه تنها طالبان با حضور هیات ارگ در نشست موافقتنامه صلح موافقت نکردند که یکبار دیگر تاکید کردند که هیچ نشستی با ارگ نشینان کابل نخواهند داشت زیرا آنان دولت کنونی را قبول نداشته و به رسمیت نمی شناسند.

در این میان سخنگوی ریاست اجرایی گفته است: ریاست اجرایی و تیم ثبات و همگرایی در مشوره با شماری از بزرگان و رهبران سیاسی فهرستی را نهایی کرده و ما امیدواریم که جناح ارگ به عنوان یک بخشی از حکومت وحدت ملی آنها هم مشارکت داشته باشند.
حفیظ منصور به نمایندگی از حزب جمعیت، زهرا نادری از حزب پیوند ملی، محمد ناطقی از حزب وحدت اسلامی محقق، اسدالله سعادتی از حزب وحدت اسلامی خلیلی، محمدایوب عرفانی از حزب جنبش ملی، انوارالحق احدی رهبر جبهه ملی نوین، این شش تن به عنوان نمایندگان ریاست اجرایی در هیات مذاکره کننده با طالبان تعیین شده‌اند.

وحید عمر، مشاور اشرف غنی در اینباره گفته است: ما این تاکید را نداریم که هیات باید کاملا حکومتی باشد تاکید ما صرف این است که هیات باید محدود و موثر باشد و متعهد به ارزش‎هایی که ما در جمهوری اسلامی افغانستان داریم باشد.
وی از ایجاد هیات گفتگوکننده تا یک هفته دیگر اطمینان میدهد و می‌گوید که این هیات محدود اما اثر گذار خواهد بود و همچنان تصمیم نهایی را شورایی که در کابل قرار است ایجاد شود، خواهد گرفت.

در سایه این اختلافات و بحث ها بعید به نظر می رسد که هیاتی همه جانبه با رضایت همه طرف ها تشکیل شود تا با طالبان گفتگو کند. اما اگر هم این هیات ایجاد شود و همه هم راضی باشند باز کاملا بعید است که با طالبان به توافق برسند. زیرا از یکطرف دستاوردهای غربی که برای جامعه بنام دموکراسی و حقوق بشر و... در این چند سال از آنها به نیکی یاد می شود اما در حقیقت هیچ دستاوردی برای مردم نداشته است بجز تباهی و دربدری و... مطرح است و از جانب دیگر خواسته های حکومت طالبانی که کاملا با خواسته های طرف مذاکره کننده در تناقض قرار دارد.

اگر مذاکره ای باشد، ابهام ها زیاد است؛ سرنوشت انتخابات، توقعات رهبران سیاسی و قومی، نوعیت حکومت آینده، آزادی های زنان، چگونگی حضور از غرب آمده ها، وضعیت دانشگاه ها و متدهای درسی و... از همه همتر منافع آمریکا و دیگر متحدین غربی اش در افغانستان، با این وضع اگر در مذاکرات "به اصطلاح بین الافغانی" توافقی هم به وجود آید، در قدم اول تا سال ها کشمکش بر سر تثبیت یک قانون اساسی که مبنای آینده قرار بگیرد وجود خواهد داشت، چه رسد به یک حکومت فراگیر با رضایت همه طرفها در افغانستان!

امروز آمریکایی کار را بجایی رسانده اند که تا سال های دیگر هیچ توافقی که تضمین کننده امنیت و رفاه مردم و سرزمین ما باشد، ایجاد نشود و آنان همچنان به غارت و سلطه خود ادامه بدهند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات صلح
مذاکرات جنگ
نظرات بینندگان:

>>>   براي بي دينان و وطنفروشان اين ارازيل حكومتي كابل هيچ عفوي وجود ندارد ، و هيچ دليل موجه !
خائنين ملي دنبال عفو استند ، انشاالله جاي فرار نيز ندارند ، اينجا افغانستان است ، وطن فروش و دين فروش حتي جاي قبر درين وطن نخواهد داشت .
كابلي از نيوزيلند

>>>   طالب وحشی آدم میکشد
مرد و زن را باهم میکشد
کرزی و غنی و طالب برادر
هر سه مردم ما را پیهم میکشد
همه مزدوران امریکا و پاکستان مردم مظلوم را باهم میکشد

>>>   محمود منجم زاده
خلیل زاد فقط برای کشته نشدن امریکایی ها توافق کرده است
توافقنامه صلح امریکا با طالبان فقط برای نجات امریکایی ها و کشتارمردم افغانستان بوده است . برای خلیل زاد کشته شدن مردم افغانستان هیچ ارزش ندارد ، همین که فقط امریکایی ها و دوستان شان در امان باشند ، کافی است هنوز رنگ قلم امضای توافقنامه صلح خشک نشده ، طالبان جنگ را درکشورآغازنمودند ، و درولایت خوست سه نفرغیرنظامی را کشته و ۸ تن دیگر را مجروح نمودند. اینکه آیا اینکه به طالبان اعتماد کرد مشکل اصلی این توافق می باشد ، درهر صورت گفتگو بین طالبان و مردم افغانستان باید به سرعت عملی نشود حتی اگرچندین ماه طول بکشد . طالبان باید قول بدهد که درمدت شش ماه آنیده به ولایات وشهرها افغانستان حمله نخواهند کرد ، سپس مذاکرات بین الافغانی صورت گیرد ، خصوصا به سربازان افغانستانی که فرزندان این کشور می باشند . این جای خجالت و تآسف است که طالبان به قول خود شان در توافقنامه صلح فرزندان کفار یعنی امریکایی می بخشتند، ولی فرزندان این سر زمین را می کشند آنها فکر نمیکنند که روز در کنار همین مردم زندگی خواهند کرد بهتر است این ثابت کنند که میشود روی آنها حساب کرد . طالبان باید تا شش ماه دیگر برای ازادی افراد خود انتظار بکشند و ثابت کنند ، که حمله ای بالای مردم و نیروهای امنیتی افغانستان صورت نخواهد گرفت .

>>>   روزهای سخت این سرزمین چون پتکی بر سر نسلی آوار خواهد شد که بدون هیچ ادعایی فقط می‌خواهند انسانی زندگی کنند. آنهایی که سابقه‌ی تریبون تبلیغاتی طالبان را در رسانه‌ها و مجامع غربی برعهده داشتند و نوزده سال گذشته از اعمال آنان قباحت‌زدایی کردند؛ بسیار به سادگی دوباره به وطن اصلی خود برخواهند گشت تا بتوانند با خانواده‌، کنار سواحل غرب ویتامین D بگیرند. اینجا ما می‌مانیم و این جغرافیای درد! یک نسل دیگر برای حداقل زندگی انسانی باید مبارزه کند و قربانی دهد. این نسل باید خود راه خویش را پیدا کند. فردا آبستن حوادث نامعلومی است و آینده‌ی ما در گرو هزاران معامله‌ی رنگارنگ! نسل جوان این کشور باید خود مدیریت اوضاع را برعهده گیرد!
داوود عرفان

>>>   Amin Hassan
اگر آمریکا بخواهد که طالب را بر ما حکمفرما سازد پس من به صفت یک شهروند ، تجزیه را ترجیع میدهم !
دیگران را نمیدانم که چه میندیشند.

>>>   یعقوب یسنا
طالبان و تفکر طالبانی امروز بخشی از واقعیت افغانستان است. حکومت اگر اراده می‌داشت در این هژده سال می‌توانست جلو حضور طالبان و گسترش تفکر طالبانی را بگیرد؛ متاسفانه چنین اراده‌ای از حکومت کرزی تا اشرف غنی در برابر طالبان وجود نداشت.

بنابراین امروز هم‌پیمانان و دوستان بین‌المللی حکومت افغانستان با طالبان تفاهم‌نامه امضا می‌کنند. اگر قبول کنیم یا نکنیم، پس از امضای این تفاهم‌نامه از اعتبار حکومت افغانستان کاسته می‌شود؛ زیرا عملا افغانستان دو نظام دارد؛ یکی نظام ادامه‌ی جلسه‌ی بن و دیگری نظام طالبانی تفاهم‌نامه‌ی دوحه.

اگر قرار باشد صلح صورت بگیرد، با طالبان در یک نظام زندگی کنیم، باید در باره‌ی نظام سیاسی‌ای به توافق برسیم که این نظام گنجایش تنوع فکری، قومی، فرهنگی و مذهبی داشته‌باشد. به نظرم این نظام، فدرالیسم است. هر فدرال می‌تواند نسبتا قانون و شرایط فرهنگی خود را داشته‌باشد. طالبان می‌توانند طبق قانون و فرهنگ خود ایالت و فدرال خود را داشته‌باشند؛ دیگران نیز می‌توانند طبق قانون و فرهنگ خود ایالت و فدرال خود را داشته‌باشند.

>>>   خطاب به رسانه‌ها، جوانان، زنان، اساتید دانشگاه، فعالان مدنی و تمامی انسان‌های آزادی‌خواه:
از قدیم گفتند: مشتی که در دعوا بر حریف وارد نکنی، پس از دعوا باید بر سر خود بکوبی.
۱_ ۱۴ ماه فرصت است تا برای طالبان فهمانده شود که نسل اکنون، نسل دوره‌ی حاکمیت امارت‌شان نیست. اگر شما آن‌زمان با زور کلاشینکف و بایفور وارد شدید، امروز پس از ۱۸ ماه گفت‌وگو و رایزنی‌های دیپلوماتیک مجوز حضور سیاسی از آمریکا دریافت کردید؛ پس آن‌چنان که بایسته و شایسته است رفتار کنید.
اگر مجوز حضور طالبان را آمریکا تعیین کرد، نوع چگونه ماندن‌شان در کنار مردم را، مردم تعیین می‌کنند.

۲_در این چند ماه( گفتگوی میان افغانی) فرصت لابی‌گری برای هر دو طرف محفوظ است. پسندیده این است که نسل امروز از تمام فرصت‌ها برای لابیگری استفاده کند. با حمایت از نماینده‌ی افغانستانی، فشار به جامعه‌ی جهانی، استفاده از گرده‌همایی‌ها و صدور قطع‌نامه و برگذاری سمینار و دادخواهی و نشست‌های سیاسی و... با استفاده از رسانه‌ها، صدای خود را به گوش حکومت، طالبان و جامعه‌ی جهانیان برسانند.

۳_ سوگنامه‌نویسی‌های فیسبوکی و شعارپراکنی‌های میان‌تُهی که این روزها رواج یافته است دردی را دوا نمی‌کند؛ قاعده این است که طراحان و برنامه‌ریزها طرح و برنامه بریزند و از نیروی جوان در اجرایی شدن آن استفاده کنند و رسانه‌ها در بازتاب آن تلاش نمایند.

۴_ انرژی خود را صرف کف زدن و تکبیر گفتن برای رهبران فرصت‌طلب نکنیم؛ آن‌ها گلیم خود را از آب خواهند کشید. با پیش خانواده‌هایشان به خارج می‌روند، با همان‌طور که دستار و چلتار و دستمال را گذاشتند و کت و شلوار و نیکتایی پوشیدند، خلافش را به راحتی انجام خواهند داد.

۵_ زنده‌باد و مرده‌باد گفتن، فحش و ناسزا گفتن و... راهی به دهی نخواهد برد. طالبان دوست پسند و دوست‌پرور نیستند بلکه دشمن‌شناس خوب و دشمن‌کُش‌های ماهری هستند، با اظهار ارادت به این گروه جان سالم بدر نخواهی برد. خرد حکم می‌کند بدور از سطحی‌نگری و احساسات زودگذر، با استفاده از منطق و هر نوع ابزار ممکن، در همین نخست دست و پای این گروه را بست و آنها را مجبور به تمکین در برابر قانون اساسی نمود.

رسول عبدی

>>>   حتمن شما هم متوجه هستید که ما ملت مانند هیاّت داوران ستاره ی افغان به آنچه از سال ها و دهه ها در مقابل ما اتفاق می افتد، قلم برداشته و نمره می دهیم. یعنی کار ما شده تحلیل، یعنی ما ملت تحلیل گران حرفوی شده ایم. حد اقل تا زمان حاکمیت روس ها یگان کار های عملی هم صورت می گرفت اما از آغاز چور و چپاول شرعی متجاهدین امریکایی - پاکستانی دیگر کار ما شده تحلیل اوضاع.
متجاهدین جنایتی کردند که روح چنگیز و هیتلر را شاد نمودند و ما؟ تحلیل اوضاع!
وطن پرستان غیور ما که افغانستان را گل و گلزار کرده بودند، در فکر ملحق کردن پشتونستان به کشور مترقی و آباد شان افتاده و پاکستان را مانند داود خان ساده لوحانه قتقتک دادند، پاکستان هم طالب را به جان ملت رها کرد که تا بت های بامیان و آرشیف رادیوکابل را نیز دریدند و شریعت غرای محمدی را تطبیق و حافظ حجاب شدند و نیم پیکر جامعه را گوسفند پنداشتند و ما؟ تحلیل اوضاع!
کرزی خان را آوردند و او هم چنان چشمک های دلبرانه سوی هر کس و ناکس زد که برادران اش ناراضی شدند و باز به جان ملت "آور کِش کِش" شدند و دریدند و سنگسار کردند و کشتند و همه اش هم مشروع، کرزی خان هم از چشمک زدن به یار و اغیار دست نکشید و کوچه های شهر را خون گرفت، و ما؟ تحلیل اوضاع!
غنی خان را آوردند با عبدالله جان، وضع مردم بدتر شد، وضع امنیت فاجعه برانگیز، کشتن و بستن و سنگسار و سر بریدن از جانب برادران ناراضی کرزی و غنی تا حدی رسید که بالاخره به امارت اسلامی راضی شدند و سناریوی قلعه ی حیوانات از پرده برون افتاد و نزده سال امیدواری و کشته شدن و میلیارد ها دالر به هدر رفتن، شد برابر به پشم ملا برادر، و ما؟ . . . همین دگر!
کاوه شفق

>>>   تا زمان ثبوت عملی تعهدات این نیمچه توافقنامه و ارمغان نتایج مثبت و متوقعۀ آن بر ملت شکنجه شده، قربانی داده، ویران و برباد شدۀ افغانستان، لازم دیده می شود که این موفقیت را به حکومت و سیاست مداران پاکستان، گروه دشمن علنی ملت افغانستان، طالبان، شخص رئیس جمهور امریکا ، دونالد ترمپ، نمایندۀ خاص حکومت امریکا برای مصالحه و آشتی انداختن، امریکایی افغان الاصلِ متقلب، مکار، محیل و مزور، بانی جمیع مصائب بیست سال افغانستان مستر ځلمی خلیلزد تبریک گفت.
در پهنای روی داد های بعدی و ایجاد هیأت مذاکره کننده با طالبان به مهندسی خلیل زاد در رسیدن به یک توافقنامۀ اصلی مشتمل بر نکات مهم و مؤثر بر حیات اجتماعی و سیاسی افغانستان که مغلق ومعلق است نمی توان پیش داوری کرد.
موقف اشرف غنی در قبال معاوضۀ محبوسین ، اگر تفاهمی در بین نباشد، صدایی است که از حلقوم استقلالیت افغانستان بر می آید.
الغیب و عندالله
محمد عارف عباسی

>>>   سال ها تقبیح کردیم، لعنت گفتیم، دال خور و غلام انگلیس گفتیم بالاخره برنده شدند و آن چه می خواستند صورت گرفت. این درایت و خردمندی سیاسی را باید تمجید کرد. آنانی قابل تقبیح اند که در ریسمان کشی قدرت شامل بوده این ملت بدبخت را به اسارت قدرت خود می کشانند و زیر نام هیأت نامرتبط همه شمول مذاکرات با طالبان پیروزی بیشتر به نصیب گماشتگان پاکستان کرده و بازهم مملکت را دچار بحران امنیتی می سازند اصلاً در مورد این بحرانی که آمدنی است بی تفاوت بوده حتی در پهلوی طالب برای خود جایکی می پالند و اگر زور آمد با ملیون ها دالر راهی خارج می شوند و این ملت می ماند و ظلم و ستم و استبداد طالب. آنانی که در وضع وخیم کنونی بحران و آشوب می آفرینند مملکت را به سوی نابودی می کشانند و صحنۀ سیاسی پاکستان را چراغان می سازند قابل نفرین، تقبیح و مذمت اند.
محمد عارف عباسی

>>>   کم کم آرایش نیروها تغییر می کند
به نظر شما کدام یک از چهره های سیاسیون کابل‎نشین به نفع امارت طالبانی به رقاصی شروع خواهند کرد؟
ضیا صدر

>>>   Rafie Naimi
ز آنجایی که همۀ سیاسیون کشور چهل سال تمرین رقص این چنینی نموده اند؛ همه از این استعداد برخوردارند و آمادۀ رقص این بار برای ملا هیبت الله و ملا برادر و ملا استانکزی و شاید برای ترامپ همچنین۰

>>>   گویند دو خواهر باهم اَبْسُو بودند و خیلی باهم جنگ و دعوا داشتند. روزی موسفیدی به خانه شان آمده بود و خواهر بزرگ لب به شکایت گشود. خواهر کوچک هم از دست خواهر بزرگ شکایت کرد.
مرد موسفید قدری تٱمل کرد و گفت: بر پدر هردوی تان نالد، چرا با هم نمی‌سازید؟ برای این که هردو را خوب تفهیم کند رو به خواهر بزرگ کرد و ‌گفت: بر پدر تو ره نالد که با او خاتو نمی‌سازی. بعد به خواهر کوچک گفت: بر پدر تو ره هم نالد که با ای خاتو نمی‌سازی.
در آن لحظه هردو خواهر احساس خوشی و راحتی داشتند و با خود گفتند: «خوب شد او ره دَو زد». وقتی مرد موسفید که رفت خواهران خوب فکر کردند، متوجه شدند در تمام مدت پدر بیچاره هردو نالد شده!
حالا نیز داستان عبدالله و غنی چنین است و با آمدن طالبان، مردم افغانستان لعنت ابدی بر هردو خواهند فرستاد.
محمدحسین فیاض

>>>   بیائید مسله قوم، زبان و مذهب... را کنار بگذاریم
همه در برابر طالب تفنگ بگیریم؛ گلیم طالب را از نقشه جهان برچی‌نیم.
بیائید باهم جمع شویم، از هر قریه بسم الله گفته بپابیستیم.
برای نابودی طالب فقط یک‌ماه کافیست.
بعد تا آخر عمر آرام در صلح زندگی کنیم.
بیائید یکروز را برای نابودی عامل جنگ(طالب) نام‌بگذاریم.
رحمت‌نیکان

>>>   طالبان بیاد تان باشد!
شما دربرابر امریکا و ناتو مقاومت کردید ودرنتیجه با امریکایی ها به امضاء توافقنامه‌ ای موفق شدید برای شما وبرای مردم افغانستان باز شدن یک روزنه ای ولو کوچک بطرف صلح مبارک باشد و خداوند مقدم مذاکرات بین الافغانی را نیک وپر میمنت بگرداند۰ اما بیاد شما باشد که یک لشکر قوی تر و مجهز تر از ناتو وامریکا دربرابر شما بشدت مصروف صف آرایی و آماده شدن است این لشکرمفسدین ارشد و همان لشکریست که ظاهرا دوست شما وهمباور شما است اما در واقعیت همانطوریکه گور کرزی را کندند وگور دولت وحدت ملی را عمیق تر حفر کردند وملیارد ها دالر را دربرابر انظار آنهاغارت نمودند و امریکایی هارا هم فریب دادند و ثروت شانرا بیغما بردند حالا سخت در تلاش و کوشش اند که شمارا درصورتیکه بخشی از دولت شوید فریب بدهند واز جایگاه شما استفاده سوء نمایند این لشکر همانا لشکر مفسدین سازمان یافته، چاپلوسان ،بوت پاکان وتعریف و توصیف کنندگان قدرتمندان جاهل وبیرحم است ودرمقامات‌ بلند دولتی مقیم اندو هنوز که شما قدم رنجه نکردید درشان شما کلمات و جملاتی ردیف میکنند که انسانهای دردآشنا وبا احساسیکه آنهارا میشناسد واعمال شرم آوروننگین آنهارا در مقابل دولت های گذشته و حال نظاره گر بوده اند ازین خوش خدمتی ها و چاپلوسی های آنها میشرمند چون انها تا دیروز درشان شمابخاطر بدست آوردن مقام ،منصب وثروت جملات و کلماتی را به زبان می آوردند که دور از شان شما باد و امروز کلمات زیبا و بسیار بلندی را برای امدن شما تمرین میکنند۰
یک کار بزرگ و بیاد ماندنی شما آماده شدن شما دربرابر این ویروس های ساری است مردم توقع دارند که شما با مقابل شدن به چنین آدمهای منفعت جو ومفتخوار بگوئید که ما خاک پای مردم هستیم ،ما تمام موفقیت های خودرا مرهون مردم خود میدانیم ما در مذاکرا ت با افغانهای خود با کمترین امتیااز ها قناعت میکنیم که صلح وارامی بکشور غم دیده ای ما برگردد ما میخواهیم خادم مردم باشیم تا حق ودین مردم خودرا که از خاطر جنگ هزاران مشقت ،فقر وویرانی را تحمل کردند ادا کنیم ما بهیچ کس بخاطر تعلقات قومی ،زبانی و گروهی امتیاز نمی دهیم ما پوست آدمهای فریبکار، دورنگ ومتملق را در هرجای که ببینیم می شناسیم لطفن خودرا بما نزدیک نکنید که لباسهای ما کثیف نشود این رمز پیروزی و محبوبیت شما است که از کبر، قدرت نمایی، خودخواهی ،بلند پروازی و توقعات زیاد دوری جوئید وبا عجز ،انکسار ومهربانی بر زخمهای خونچکان و عمیق مردم در گوشه گوشه کشورمرحمی شوید انسانهای قوم پرست ، متعصب و چاپلوسهارا از خود برانیدو خودرا از شر آنها درامان سازید۰۰
لطفن به میدیادرین شب وروز ها
توجه کنید۰
حاجی سید احمد وفا

>>>   Hameed Mir
یک وقت گلو ما پاره میشد گفته گفته که همه فاشیستها مخالف صلح و نوکر اجنبی بخصوص پنجاب هستند، خاک فروش هستند هیچکس لبیک نمیگفت حتی از همفکران خود ما هم با ما مخالف بودند. امروز که منافع شخصی شان در هر دو طرف به خطر افتاده همه شان غوغا جور کردند بعضی هایش سوچه طالب شده در صلح خیر همه را می بینند و بعضی هایش وطنپرست ضد پاکستان. تا دیروز کلاسرخک ها و لر و بر برادر بود امروز د پاکستان نباید باشند. سگ زرد برادر شغال. ارزش های واقعی خود را پاس دارید. هیچگاه فاشیزم میهن پرست شدنی نیست هیچگاه متمدن نمیشوند

>>>   شمارش معکوس برای شروع مذاکرات بین افغانها
اقای رییس جمهور برای آغاز مذاکرات چنین آماده شوید:
۱-- از کنفرانس اسلامی درخواست نمایید که حداقل دونفر دانشمند متبحر و شناخته شده ای جهان اسلام را برای نظارت از جریان مذاکرات تعین نمایند.
۲-- آدمهای دور و بر شما ودوکتور عبدالله به تنهایی این مذاکرات سنگین را پیش برده نمیتوانند از ملل متحد درخواست کنید که قوی ترین ناظرین را از بیطرفترین کشور های دنیا برای نظارت بر مذاکرات توظیف نمایند.
۳-- استاد سیاف را بحیث رئیس هیات مذاکره کننده تعیین نمایید.
۴-- درترکیب هیات دانشمندان شناخته شده حقوق و علوم سیاسی چون ملک ستیز را تعین کنید۰
۵-- ترکیب هیات باید حساسیت بر انگیز وکمپاینر نباشند شخصیت ها نیک نام وبیطرف را از میان بااعتبارترین و محبوب ترین استادان دانشگاه ها درترکیب هیات درنظر بگیرید۰
انسانهایکه راجع به جمهوریت ،آزادی بیان ،حقوق زنان و دموکراسی دانش کافی و اعتقاد راسخ داشته باشند در ترکیب هیات شامل سازید۰
۶-- درترکیب هیات باید انسانهای صبور، منطقی دلسوز برای کشور ازمیان کسانی که در اتش جنگ های خانمان سوز سوخته باشند ومصیبت های جنگ را تشریح وتوضیح کرده بتوانند شامل باشند۰
۷-- برای مذاکرات باید هیات داور بین المللی تعین شود که تمام جریان مذاکرات را داوری نموده تا درصورتیکه خدای نخواسته مذاکرات به بن بست بخورد هیات داور بصورت شفاف و عادلانه طرف ملامت را مشخص کنندتا دراینده هیچ کشور و سازمان جهانی بطرف ملامت هیچگونه رابطه ای آشکار و پنهانی نداشته باشند۰
۸-- جناب رئیس جمهور ،جناب رئیس اجرائیه وهیا ت مذاکره کننده شمارا بخداوند یگانه قسم میدهم شمارا بشرافت مردم نجیب کشور قسم میدهم وشمارا بسر فرزندان تان قسم میدهم که بفکر مقامات وچوکی های خود نباشید بفکر تامین صلح پایدار ،عادلانه وآبرومند باشید فرضا چهار سال دیگر بهمین لمشتی و سرافکنده گی حکومت کنید بهتر خواهد بود ویا افتخارتامین صلح پایدار را برای ملت بخون خفته ،ماتم دیده، فقیر ،بیکار ،معتاد وناامید را کمائی نمائید؟
۹-- لطفن همان بیوه زن هلمندی را که نه پسر جوانش یکی پس از دیگری در جنگ داخلی خانمان سوز شهید شده اند و همان یک عروس خودرا به ترتیب برای هشت فرزند نکاح کرده وباز شاهد بیوه شدنش بوده است درترکیب هیات بگیرید تا داستان زندگی اش را برای شرکت کنندگان باز گو نماید که دست آورد های جنگ برای ناظرین بین المللی و کنفرانس اسلامی واضح گردد.
حاجی سید احمد وفا

>>>   جنگ طالبان جنگ "قدرت" بود و است!
طالبان پس از موافت نامه (٢٩فبروري/٢٠٢٠) با امريكا كه خروج نيروهاي خارجي را از افغانستان تضمين مي كند، مي گويد كه پس از اين "به نيروهاي دولتي افغان حمله مي كنيم، به خارجي ها نه". اين گروه از ظهورش تا امروز براي اهداف استراتژيك پاكستان و غرب طراحي شده است. جنگ اينها از حكومت استاد رباني فقيد تا حالا، جنگ براي بدست آوردن "قدرت"بوده است، نه چيز ديگري. كساني كه جنگ طالب را جهاد و عليه خارجي ها مي دانستند و مي دانند، به عقل شان بايد شك كرد. چنين جماعتي "مغز خر" خورده است!
اكبر نوابي

>>>   Mohammad Mohammad
آمریکا از افغانستان نمیرود ولی دیگر حتی یک عسکر اش زخمی نخواهد شد ولی افغان ها بیشتر از قبل همدیگر شان را خواهند کشت

>>>   برخی از کاربران می گویند که باید از موضع غنی در باره آزاد نکردن 5 هزار زندانی طالبان حمایت کرد. این دسته از موضع غنی در باره رها نکردن انس حقانی هم حمایت می کرد. آن زمان غنی می گفت که رهایی انس حقانی خط سرخ است. وقتی انس که به 20 سال حبس محکوم شده بود، آزاد شد، حامیان موضع غنی خودشان هم نفهمیدند که چه شد و هیچ نفهمیدند که این خط سرخ چطور یک شبه به خط زرد تبدیل شد.

حالا هم وقتی غنی بعد از یگان معامله شخصی این 5 هزار زندانی را آزاد کند، حامیان موضع او خودشان هم نخواهند فهمید که چه شد.

در ماه جوزا، غنی حدود 900 زندانی را آزاد کرد که در جمع آن ها زندانیان طالب هم بودند. در آن زمان گفته بود که هر کدام از این زندانیان "سفیر صلح" خواهند شد. کسی خبر دارد که چه تعداد از آن ها تاهنوز سفیر صلح شده؟ کسی خبر دارد که جرم این زندانیان آزاد شده چه بود و قربانیان جرم آن ها کیها بودند و چه می کشند؟

برخی می گویند که غنی بهتر است اما دیر شده. برعکس، من فکر می کنم پیشینه رفتارها و موضع های او نشان می دهد که او کاندیدای واجد شرایط برای دفاع از جمهوریت نیست. چیزی فعلا در او دیده نمی شود که نشان بدهد که متفاوت از گذشته عمل می کند تا بگوییم که دیر شده.

علی عادلی

>>>   تشویش کلان این است که قدرت های محلی و فرماندهان ارشد نظامی، مستقلانه و مخفیانه، شبیه اواخر حکومت داکتر نجیب، با مخالفین نظام معامله کنند و چنان حکومت را از داخل فرسوده سازند که با یک تکان از هم بپاشد.
حامد علمی

>>>   رهایی پنج هزار طالب، به معنای رهایی پنج هزار جانی است جانیانی که بعد از رهایی بجان مردم افغانستان خواهند افتاد و به وظایف اصلی شان که کشتار انسان است رسیدگی خواهند کرد.
دولت آمریکا پروای قتل و کشتار مردم افغانستان را نکرد، اما دولت افغانستان باید این پروا را داشته باشد.
دولت باید روی موضع اعلام شده اش قاطع بایستد، و امتیازی را که یک طرفه آمریکا به طالبان داده است به این گروه جنایت پیشه ندهد. دولت اگر صادقانه علیه طالبان ایستاد شود، کم کم مردم را طرف دار خود خواهد ساخت و این یعنی مقتدر شدن دولت و ضعیف شدن طالبان.
صفرمحمد مظفری

>>>   هنر پاکستانی ها دراین است که بهترین استفاده را از جهالت افغانها میکنند ، جهالت افغانها آنقدربرای پاکستان عاید داشته که نفت وگاز ایران بر ای این کشور داشته است
قیمت جهالت افغانها درنزد پاکستانی ها بیشتر از طلاست،
از برکت همکین جهالت افغانهاست که پاکستان امروز درجهان منحیث اولین کشورذ صاحب قدرت اتمی دهممین اردوی قوی جهان فعالترین سازمان استخباراتی درسطح جهان را داراست ،
امریکائیها پاکستانیهارا هشیار ترین مردم جهان میدانند ،اما افغانهارا حتی مستحق یک کشور مستقل نمیدانند چنانچه جوبایدن وتعد ادی از سناتوران آنها می گویند همیشه بین افغانها جنگ بوده ومنبعد هم چنین خواهد بود
منبعد برای ملت سازی درینجا کارنمیکنیم، اختیار شان چی نوع حکومت می خواهند،
ر

>>>   دوستان عزیز این سناریو توافق طلبان از قبل آماده شده بود اگر باور ندارید یک سریال ساخته شده تمام این پلان ها را به نمایش گذاشته شده در YouTube بروید این سریال را نگاه کنید بنام Homeland حالا طلبان لاف مطلق میکنند .مردم ساده دل هم باور به این توافق دل بسته اند.

>>>   مردم افغانستان باید از خواب بیدار شوند. از روز اول جهادی در کار نبوده است. جنگ بین شوروی و امریکا بوده است. بعد پاکستان جنگ داخلی را در بین مجاهدین ضد شوروی انداخت تا طالبان را بیاورد. اشغال افغانستان توسط امریکا به بهانه القاعده و طالب وسیله برای ایجاد پایگاه نظامی در افغانستان بود. پاکستان مرکز تربیه تروریزم و افراطگرایی از روز اول بود. طالب مزدور پاکستان است که بدستور پاکستان با امریکا توافق میکند. طالب از روز اول وسیله پساکستان و امریکا بوده است. وقتی طالب صلح با امریکا و جنگ با مردم افغانستان را اعلان میکند، مفهوم جهاد از بین میرود و دروغ افراطیون افشا میشود. جهاد افراطیون از روز اول دروغ بوده است و تا آخر دروغ است. طالب، القاعده، داعش و غیره افراطیون یک ریشه و منشاء دارند و آن در پاکستان، عربستان و امریکا اسست.

>>>   صلح طالب با امریکا به مردم افغانستان تعلق ندارد. زندانیان طالب قتل و جنایت کرده اند. باید محاکمه و جزا داده شند.
خدا قتل نفس را نمیبخشد. از اول طالب مزدور امریکا و پاکستان بود.

>>>   اشتباه بزرگ يا عمل عمدي
امريكا قدرت يكه تاز جهان و علمبردار و مجري به اصطلاح ديموكراسي در جهان، از معرفي نماينده باصلاحيت اش در افغانستان به اشتباه رفته يا اينكه دانسته و بايك برنامه عميق و ستراتيژيك به آن دست بازيده است.
مردم افغانستان به خصوص اقوام تاجك،ازبيك، هزاره از زلمي خليلزاد "خليلزي" پشتًًون، افغاني الاصل- امريكايي خاطرات خوشي ندارند چه در زمان آغازين جهاد ومقاومت و چه در دوران امارت طالباني كه شركت توليدي آنها مستقر در پاكستان به عهده داشت تا أمروز هر حركت او تبعيض اميز عليه اقوام ديگر و به نفع پشتونها بوده است.
خليلزاد"خليلزي" در دوران جهاد كمك هاييكه أز طرف امريكا به رهبران مجاهدين در پاكستان صورت ميگرفت بيشتر از ٦٠٪؜ آنرا صرف حزينه به يك تنظيم اسلامي كه رهبريت آنرا يك پشتون افراطي بنام گلب الدين عهده دار بود وكاملا زير فرمان" اي اس اي "استخبارات و نظاميان پاكستاني قرار داشت تخصيص داده بود قطع نظر از اينكه اين حزب افراطي قومگرا عليه رژيم كمونستي وقت افغانستان مي جنگيد و يا اينكه در برابر احزاب وچهره هاي شاخص جهادي ايكه بخاطر آزادي أفغانستان در برابر شوروي وايادي شان مقابله ميكردند' جنگ ميكرد .
بدون مبالغه در طول تاريخ كوتاهي كه اين سرزمين بنام افغانستان مسمي شده، اقوام غير پشتون در برابر اشغالگران خارجي كه چشم طمع به اين كشور دوخته و با معامله قوم پشتون مورد اشغال قرار گرفته، جنگنده و استقلال انرا بدست آورده اند اما اين قوم بدوي خود خواه با جعل تاريخ همه افتخارات را بنام خود كه وجب وجب اين خاك از آنها نفرت دارد،ثبت نموده ومينمايند.
ما اگر به كوتاه ترين فاصله اين اشغالگريها اشاره كنيم همانا اشغال كشور توسط شوروي سابق و بعد ازان توسط حاكمان پنجابي بوده است كه البته در اين هردو اشغال دستهاي مريي معامله گري قوم پشتون در اين دو اشغال دخيل بوده است. تركي، امين، ببرك و نجيب و دارو دسته شان معامله گران اصلي به اشغال كشاندن كشور توسط شوري ها بودند.
رهبران غير پشتون از همان نخستين روز هاي اشغال باقوت تمام در برابر اشغالگران خارجي وايادي داخلي شان رزميندند كه سر انجام استقلال اين سرزمين را حاصل كردند. پشتونها بخاطريكه افتخارات استقلال كشور به نام اقوام ديگر اين كشور رقم خورده بود دست به معامله و جنايت ديگر زدند و همدست با استخبارات و نظاميان پاكستان زمينه و قباله دهي اين كشور را به پاكستان آماده ساختند. خليلزي پروژه طالب سازي را به راه انداخت و در كوتاه ترين مدت هزاران طالب نظامي تحت الحمايت استخبارات و نظاميان پاكستان بخاطر سركوب و سقوط دولت مجاهدين كه به رهبري تاجيكها بوجود آمده بود توليد وبه افغانستان فرستادند. ولايات پشتون نشين يكي پي ديگري تسليم شدند و بيرق تسليمي شان را با افتخار بر افراشتند و از نظاميان و استخباراتي هاي پاكستان بخاطر اشغال كشورشان استقبال نمودند به اين معني كه پشتونها حاضر شدند و حاضر هستند كه مزدوري و استعمار وا ستحمار پنجابي هارا ترجيح دهند نه حكومت تاجيكها و اقوام ديگر را در افغانستان!!!
بايد فراموش نكرد كه دست ناپاك "خليلزي" از استين كمك امريكا هميشه درين جنايات دخيل بوده است!
اشغال افغانستان توسط پاكستانيها بعد از برپايي دولت مجاهدين با مقاومت بينظير اقوام غير پشتون روبرو شد
با كشته شدن واسارت هزاران تن ازين اشغالگران و ايادي داخلي شان در شمال و شمالي "خليلزي" رئيس شركت طالب سازي بيشتر از هروقت ديگري هراسان و سراسيمه گرديده بود و يقين حاصل كرده بود كه باداران پاكستاني اش و لشكر شركت طالب سازي اش در پاكستان هر گز قادر نخواهند بود كه مجاهدين و مقاومت گران را شكست دهند بلكه هر روزه صد ها تن از آنها روانه جهنم ميشد. اين وضعيت سبب شد تا دشمنان داخلي و خارجي مجاهدين و مقاومتگران در صدد حذف فزيكي احمد شاه مسعود دست به كار شوند كه انرا بزدلان به شهادت رسانيدند.بخاطر افشاء نشدن دستهاي ذيدخل قدرت هاي خارجي در قضيه و همچنان دستهاي داخلي ايكه يقينا اين پروژه را همكاري نموده بودند هيچ تحقيقي صورت نگرفته است ، كه من شخصا دستهاي كثيف "خليلزي" را درين حادثه مرتبط ميدانم.
امريكاييها با انتخاب خليلزي به عنوان نماينده همه كاره شان در افغانستان كاملا به اشتباه رفته اند زيرا سرميني بنام افغانستان تنها مربوط به تبار وحشي عقبگراي بي فرهنگ نيست بلكه اين سرزمين تاجيكها، ازبيكها، هزاره ها وأقوام عزيز ديگري است كه قرنها حكمروايي اين خطه را داشتند و تمدن والاي اسلامي وانساني را تمثيل نمودند، امروزه آنچه از افتخارات اين خطه از گذشته ها بيادگار مانده است ميراث بجا مانده از همان دوره ها است. امريكايي ها بايد از مداخله مستقيم وغير مستقيم در اين كشور جلوگيري كنند واز به قدرت نگهداشتن يك قوم هم در حكومت و هم خارج از حكومت و خلع قدرت ديگر اقوام جدا جلو گيري نمايم زيرا امريكاييها نمي توانند براي هميش در افغانستان بمانند و منافع خود را توسط يك قوم خاص تامين نمايند. مردم افغانستان به اين نتيجه رسيده اند كه امدن امريكاييها به افغانستان نه بخاطر مبارزه باتروريزم بوده و نه هم مبارزه با توليد و قاچاق مواد مخدر بلكه بخاطر ان بوده تا توليد و قاچاق مواد مخدر را تا ٩٠-٩٥٪؜ در افغانستان افزايش دهد و كارخانه جات توليد تروريزم را زير نام طالب، القاعده، داعش ............ را در افغانستان افزايش دهد وقدرت مطلقه را در هزدوطرف(حكومت و اپوزيسيون) در افغانستان به يك قوم منحصر بسازد كه بزعم شان پيروزي برايشان بحساب ميايد، در حاليكه امروز دچار سر افگندگي وشكست مطلق شده اند و با شرمساري و افتضاح كامل در ميان ساير ملل جهان، بزودي با اين همه سياست گذاريهاي غلط خويش اين سرزمين را ترك خواهندگفت اما جنگ و خونريزي ازين كشور رخت بر نخواهد بست تا رسيدن به تساوي حقوق حقه مليت هاي ساكن درين سرزمين بنام(افغانستان).به اميد پيروزي ور سيدن به آن روز.
شهاب ثاقب
نوت: اميد وارم اين مطلب بروي صفحه وزين افغان پيپر بدست نشر سپاريد نه در پورقيها. ممنون شما

>>>   Yaqob Qurishi
در مورد توافق نامه طالبان و امریکا، از منظر واقع گرایی، بازنده اصلی اشرف غنی است
1. دونالد ترامپ نیاز به پیروزی در انتخابات پیش رو دارد یکی از برگ های برنده شدن او در انتخابات توافق با طالبان و پایان جنگ در افغانستان است و در این میان ترامپ بین طالبان و اشرف غنی؛ طالبان را انتخاب خواهد کرد.
2. چالش دیگر داکتر اشرف غنی، کنار آمدن با طالبان پشت میز مذاکره است او کارت های زیادی برای بازی با طالبان ندارد کارت او صرفاً زندانیان طالبان است که برندگی چندانی ندارد
3. چالش دیگر اشرف غنی، کنار آمدن با رقیب انتخاباتی و شریک حکومت وحدت ملی است در صورت کنار آمدن با داکتر عبدالله باید کمافی سابق حکومت را تقسیم کند
در نهایت پروپاگاندایی دفاع از جمهوریت به دلیل عقبه ضعیف و باز خورده منفی آن در جامعه کار را به جایی نخواهد برد تیم ارگ صفرا می تواند مذاکرات بین الافغانی را با چالش مواجه کند تا بلکه بتواند از این آب گل آلود ماهی بگیرد.

>>>   Wahid Payman
رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا ۳۵ دقیقه آن‌هم با معاون سیاسی طالبان (نه رهبر این گروه) با ملا برادر صحبت می‌کند، طالبان را مردمی قوی و وطن‌دوست می‌خواند و در نهایت برای‌شان قول می‌دهد موانعی که رئیس‌جمهور غنی در مقابل صلح ایجاد کرده را از مقابل‌شان بر می‌دارد و به وزیر خارجه‌اش دستود خواهد داد که با رئیس‌جمهور غنی صحبت کند.
از دو حالت خارج نیست.
یا امریکا بسیار خار و ذلیل شده یا طالبان بسیار قدرتمند و قوی شده‌اند.

>>>   یکی از امراض مزمن وتباه کن دیگری که گریبان افغانهارا گرفته خود بزرگ بینی میباشد واحیانا پوف کردن وباد دادن دیگران را هم راستی پنداشته وقبول مینمایم که راستی ما بزرگ شده ایم در حالی که این پمپ نمودن ها موقتی بوده اصلا بزرگی وکلانی محسوب نمیشود یک ضرب المثل مشهور داریم که میگوید کس نخارد پشت من جز ناخون انگشت من ببینید خارجی ها چگونه باد نموده ومارا زور گو وقلدر تربیه نموده است رای واقغی اقای غنی بیش از دوصد هزار نیست این شخص را نصب کردند وگفتند تورءیس جمهور هستی اگر هر باوجدان دیگری به جای عین وغین وحکمتیار وهمراهان میبود این ننگ وتهمت را بخود قبول نمیکرد که خودرا ریس جمهور قلمدادنماید زیر امعنی جمهوربیشتر از نصف ارای مردم ویا حد اقل کسانی که برای رای دادن ثبت نام کرده بودندمیباشد یعنی اگر هرکدام بیشتر از چهار ملیون رای می اوردندولو با تقلب وهر نیرنگ دیگر ولو با زور وبازوی هر متجاوز بعد میتوانست حد اقل خودرا قناعت دهد که ریس جمهور است ویا ارباب های شان میبالیدند که غلام شان محبوبیت نسبی دارد انهای که ملت وکشور شان را دوست دارند چون نیرو وتیتووگاندی تا بشریت است نامشان زنده است اما گاندی های ما !!!بخاطر اجانب کشت مینمایند
خدا ان ملتی را سروری داد
که تقدیرش به دست خویش بنوشت
به ان ملت سروکاری ندارد
که دهقانش برای دیگران کشت
تبنگچی

>>>   Ameen Mateen-Bagramian
متوجه باشید، پاکستان دشمن ما نیست، این تمامیت خواهان سیاسی اوغان اند که از بدو تشکیل پاکستان این کشور را برای ما دشمن معرفی کردند!

>>>   Jalaledin Arian
دانشمندی گفته است :
فرود آمدن بر ساحل مرگ گاهی وسیله نجات از غرق است ، و سر پوش تابوت ، تخته پاره ی نجات می شود !

با توجه به همه فشار ها ، نیرنگ ها و تزویر های که غرب در تبانی عمال حلقه بگوش شان که بالای مردم مان تحمیل کرده اند و می کنند و مردم مان را بیش از پیش مبهوت و در سرخورده گی سهمناکی فرو برده اند ؛ اما ممکن است روشنایی سپهر از دامن شفق سر کشد و با کنار زدن ظلمت شب ، انوار خوشبختی و سعادت را بر سر زمین فلک زده ی مان گسترش دهد . شاید این سعادت منوط باشدبه یک تدبیر و یک تصمیم خردمندانه و شگرف که به قول ویرژیل :
“ تدابیر اعلی از تصمیمات فوق العاده حاصل می شود .”

آرزومندیم از بیشه یی مردی با چنین تدبیر و تصمیمی زاده شود ، قد بکشد و توسن آزادی و سعادت را در کرانه های کشور مان تاخته و درفش خوشبختی را بر قله های سرکش کوهپایه ها به اهتزاز در آورد .
به امید چنین سعادتی !

>>>   Touryalai Ghiyasi
ما در واقع سه مسأله ای «نامتوازن بودن»، در کشور داشتیم:
اولی، نامتوازن بودن وضعيت جغرافيای جنگ بود که با انتقال و گسترش جنگ به سایر ولایات، حل گردید.
دومی، نامتوازن بودن آمار قومی زندانیان بود که با رهایی طالبان، به حد نصاب می رسد،
و سومی، نا متوازن بودن وضعیت سیاسی طالبان بود، که در پی صحبت آقای ترامپ با ملا برادر و دعوت او به امریکا، با ظهور حکومت خودگردان امارت طالبانی، مسألهٔ نا متوازن بودن سیاسی مملکت نیز برطرف می شود. 🤓😉

>>>   کریمه میرزاد
این زلمی چه اصراری به آزاد سازی۵۰۰۰ طالب دارد؟
مه خو نفهمیدم شریک دزد است یا رفیق قافله؟

>>>   صفرمحمد مظفری
اشرف غنی با آزادی پنج هزار زندانی طالب، قلبا راضی است. بیاد بیاوریم آن حرفش اش را که چندسال قبل گفته بود ۹۰ درصد زندانیان کشور از یک قوم است. ولی فعلا غنی قصد دارد با این مخالفت هایش، از ایالات متحده و طالبان و حامیانش امتیاز بگیرد.
غنی اگر این اندازه پایبند حقوق انسانی می بود و به خون ریخته شده مردم کشور بها و ارزش قایل می شد کشور به اینجا و به این وضعیت نمی رسید.

>>>   اجمل غنی مشاور مالی اشرف غنی احمدزی در یک تماس تلیفونی از کابل به آقای حبیب هوتکی گفته است که داود سلطان زوی توسط غنی از مقامش برطرف و سه روز پیش با فضاحت از ارگ اخراج شد .

>>>   Soraya Baha
کرزی و احمدزی مسوول بدبختی های دیروز، امروز وفردا اند و زمینه را برای برگشت طالبان مساعد کردند، هردوخاین ملی محکوم ابدی تاریخ اند

>>>   من پزشک نیستم ولی درس و تجربه ایی که از اروپای آزاد گرفته و دیده ام، نظر و برداشت خودم را بیان می کنم. مغز و عقل و خرد ، تعلیم و تربیت و کل سیستمهای عصبی کل اعضای بدن و عضلات و اعمال و حرکات انسان را کنترل می کند و آنرا سرپا نگهداشته و به پیشرفت و ترقی رهنمون می سازد، ولی آیا اگر انسانی عقل و خرد و قدرت تعقل و آینده نگری نداشته باشد می تواند به وحدت و ثبات درونی رسیده و به پیشرفت و ترقی نائل آید؟ هرگز. اگر این عقل و خرد را به کل کشور و سیستم حاکم تعمیم داده و عمومی سازیم، می توان گفت که سیستمی پایدار و موفق هست که بر خرد جمعی و انتخابات آزاد و مشارکت ملی متکی و سوار باشد که شاه و شیخ دیکتاتور بر ضد انتخابات آزاد و مشارکت و حق حاکمیت ملی( دموکراسی) بوده و عمل کرده اند و لذا اقتصادی که با بوق و کرنا ساخته اند عاقبت بر سرشان خراب خواهد شد. بنابراین پایه های سیاسی ملی و دموکراتیک اقتصادی ملی و مدرن و پایدار و رشد یابنده را می سازد و نه دهل و شیپور و چوب و چماق و سانسور و سرکوب و زندان و استبداد. صاحب اصلی خاک و بوم مردمند. دیکتاتورها مردم و کشور داری بلد نبوده و نیستند و عاقبت سرنگون می شوند.

>>>   امیدوارم که امید هم نیست دوستان عزیز ناراحت نشوند مثل مردم افغانستان خوش باور بی تفاوت تر در مقابل وطن در دنیا وجود ندارد هر کشور که دهل میزند ما آماده رقص کردن هستم استقبال میکنم سر تعظیم فرود میآورم .خود کرده را نه درد است ونه درمان .باید سوخت ساخت تا نفس در گلو داریم بخاطر رهبران عاشق دالر هستند نه عاشق وطن .ما ها عادت به مزدوری داریم نه سر بلندی دنیا در قرن ۲۱ به فکر ساینس تکنولوژی هستند ما در فکر آمدن طلبان قرون وسطایی دقیقه شمار میکنم تا فاتحه پیشرفت افغانستان را بگیریم به عوض مکتب مدرسه های انتحاری را باز میشود با معلم های پاکستانی اداره میشود این یک واقعیت تلخ است.

>>>   Bawar Bamik
داکتر عبدالله، آدم شریف و مؤدبی‌ست که به درد سیاست نمی‌خورد.
او اگر آدم زرنگ و زیرکی می‌بود، در چنین وضعیتی به طلوع نمی‌آمد و اگر این اشتباه را کرده بود، باید دستِ کم چند سخن و پیام روشن برای مردم می‌داشت.
من آرزو می‌کنم که ایکاش داکتر عبدالله یک دیپلومات، وزیر یا والیی در یکی از کشورهای آرام اروپایی می‌بود!

>>>   Yaqob Qurishi
خواهی نخواهی طالبان با کمک آمریکا به قدرت باز خواهند گشت
-نخست اینکه برای امریکا یا هر کشور دیگر، منافع ملی آن کشور اولویت سیاست خارجی آن کشور است و در این میان زلمی خلیلزاد به عنوان دیپلمات امریکا، برای منافع ملی آمریکا تلاش می‌کند نه منافع افغانستان، و روشن است که دولت ترامپ برای پیروزی در انتخابات 2020 امریکا از کارت توافقنامه امریکا و طالبان در افغانستان بهره مند خواهد شد.
- دوم اینکه، سیاست و منافع ملی کشور های منطقه و جهان را باید فهمید و جایگاه و وزن خود را در مناسبات بین‌المللی در قبال آن ها را ،باید درک کرد این که گوش به زنگ توییت کردن وزیر و رئیس جمهور یک کشور بمانیم تا برای ما تعیین تکلیف کند از بی خردی سیاسیون است هنوز هم دیر نیست خودخواهی ها را باید کنار گذاشت با (اتحاد طبیعی) بین ارگ و سایر گروه، نخست جبهه داخلی را منسجم نماید این وحدت میتواند سیگنال خوبی برای طالبان و سایر کشورهای ذی نفع،ایجاد کند.

>>>   داکترعبدالله را اینگونه بشناسید!

موهایش به سفیدی رفته اما قامت‌اش همچنان همچو کوه های هندوکُش به قدرت خود باقی است. او شاگرد استاد ربانی‌، همسنگر مسعود بزرگ، و محافظ یک ملت به بزرگی افغانستان است. حوصله اش به حد‌ی است که گاهی حتی حامیان اش او را نَقد می‌کنند اما سلامتی این سرزمین برای‌اش شیرینتر از چوکی است.

وقت‌که تاریخ بخوانید، شخصی را سراغ ندارید که به اندازه عبدالله در میان همه اقوام افغانستان محبوب و مورد اعتماد اکثریت باشد، تاجیک ها او را از خود می‌دانند، پشتون‌ها او را قندهاری می‌گویند، اوزبیک ها حمایت‌اش می‌کنند و هزاره ها عبدالله را یکی از مدافعان حقوق خود در عصر حاضر می‌دانند.

مَردی که حوصله اش شبه آمو دریا است اما قهرش را هنگام مبارزه با اشغالگران شوروی سابق ولَشکر جهل پاکستان در روزهای مقاومت تجربه کردیم؛ او همکاسهِ مسعود شهید و رهبر اکثریت آزادی خواهان در بیست سال گذشته است.

داکتر عبدالله ازمیان مردمِ برخواسته است که در این کشور ریشه دارند او مردی از تبار آزادی، همرنگ جامعه، مدافع حق اکثریت و افغانستانی اصیل است نه شناسنامه کشور بیگانه را دارد و نه فراشوتی به میدان سیاست پرتاب شده انگار نام دوم عبدالله افغانستان باشد.

او نه پرونده فساد دارد، نه زمین دولتی را برای خود غصب کرده ونه ملکیت های دولتی را لیلام کرده، ونه افسانه‌ی سکس او هرگز فحش نمی‌دهد؛ به یاد دارم باری هنگام که عبدالله سخنرانی داشت طرفداران اش گفتند مرگ به اشرف غنی واین عبدالله بود که گفت: نه به کسی مرگ صدا نزنید! حریفان اش او را سیاست مدارشیک پوش می‌گویند شاید فراموش کرده اند که زیبایی را نه انسان ها حتی خدا دوست دارد.

نوت: من آنچه که واقعیت های عبدالله بود را نوشتم بدون شک که نقد های نیز بر او وارد است.

شاداب‌بیگزاد

>>>   رسول پویان
صلح امریکاوپاکستان
جنگ وخون تاکی جهاد اکبر است
بـازی فـوتـبـال طالب بـا سر است
زیــر نـــام واژۀ و لـفــظ جــــهـاد
دست وپای طالبان ازخون تراست
زهــر طالـب تـا که آدم می کـشـد
خوی گژدم در نهاد و گوهر است
صلـح امـریکا و پـاکـسـتـان فـقـط
جنگ خونین دگـر را رهـبر است
قـول امریکا و پاکـسـتان خطاست
مُهرهـردو کاملاً بی جـوهر است
تا که پاکـسـتـان فــرمان می دهـد
درد مـردم از کـرونـا بد تر است
طالب ار تـسلـیم امـریکا شـدسـت
جنگ او با مردم و با عسکراست
زن شـود محروم از حق و حقوق
تجربـه چون مشعل روشنگراست
ارگ فاشیستی و طالب با هـم اند
گرچـه در ظاهر گپ دیگـر است
کـشــتـی بـشـکـســتـۀ بـی نـاخــدا
در دل امـواج خـون شـناور است
دور غار و وحشت جنگل گذشت
عقل وآزادی وفرهنگ زیوراست
خنجر و شـلاق طالب بعد از ایـن
پیش چـشـم خلـق ما بی اثـر است
ارچه میهن را در آتش سـوخـتـند
زیرخاکستر خروج و اخگر است
کـودک و پیر و جـوان ایـن وطن
مشت پولادین و واحد لشکراست
بهـر پاکـستان و طالـب خـاک مـا
آتـشین تـر از درون مجمـر اسـت
قـاتـل ار مقـتـول را بخـشش کـنـد
جای حق شیطان روی منبر است
آن که قتل و انتحاری کـرده است
حـق او زنـدان و حکم داور است
از بـرای حـفـــظ اسـتـقـلال خـود
مردوزن بهردفاع در سنگر است
4/3/2020


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است