میشود طالبان را مجبور به تمکین در برابر قانون کرد؟
زنده‌باد و مرده‌باد گفتن، فحش و ناسزا گفتن و... راهی به دهی نخواهد برد. طالبان دوست پسند و دوست‌پرور نیستند بلکه دشمن‌شناس خوب و دشمن‌کُش‌های ماهری هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۵۶    ۱۳۹۸/۱۲/۱۳ کد خبر: 162459 منبع: پرینت

از قدیم گفتند: مشتی که در دعوا بر حریف وارد نکنی، پس از دعوا باید بر سر خود بکوبی.
۱_ ۱۴ ماه فرصت است تا برای طالبان فهمانده شود که نسل اکنون، نسل دوره‌ی حاکمیت امارت‌شان نیست. اگر شما آن‌زمان با زور کلاشینکف و بایفور وارد شدید، امروز پس از ۱۸ ماه گفت‌وگو و رایزنی‌های دیپلوماتیک مجوز حضور سیاسی از آمریکا دریافت کردید؛ پس آن‌چنان که بایسته و شایسته است رفتار کنید.
اگر مجوز حضور طالبان را آمریکا تعیین کرد، نوع چگونه ماندن‌شان در کنار مردم را، مردم تعیین می‌کنند.

۲_در این چند ماه( گفتگوی میان افغانی) فرصت لابی‌گری برای هر دو طرف محفوظ است. پسندیده این است که نسل امروز از تمام فرصت‌ها برای لابیگری استفاده کند. با حمایت از نماینده‌ی افغانستانی، فشار به جامعه‌ی جهانی، استفاده از گرده‌همایی‌ها و صدور قطع‌نامه و برگذاری سمینار و دادخواهی و نشست‌های سیاسی و... با استفاده از رسانه‌ها، صدای خود را به گوش حکومت، طالبان و جامعه‌ی جهانیان برسانند.

۳_ سوگنامه‌نویسی‌های فیسبوکی و شعارپراکنی‌های میان‌تُهی که این روزها رواج یافته است دردی را دوا نمی‌کند؛ قاعده این است که طراحان و برنامه‌ریزها طرح و برنامه بریزند و از نیروی جوان در اجرایی شدن آن استفاده کنند و رسانه‌ها در بازتاب آن تلاش نمایند.

۴_ انرژی خود را صرف کف زدن و تکبیر گفتن برای رهبران فرصت‌طلب نکنیم؛ آن‌ها گلیم خود را از آب خواهند کشید. با پیش خانواده‌هایشان به خارج می‌روند، با همان‌طور که دستار و چلتار و دستمال را گذاشتند و کت و شلوار و نیکتایی پوشیدند، خلافش را به راحتی انجام خواهند داد.

۵_ زنده‌باد و مرده‌باد گفتن، فحش و ناسزا گفتن و... راهی به دهی نخواهد برد. طالبان دوست پسند و دوست‌پرور نیستند بلکه دشمن‌شناس خوب و دشمن‌کُش‌های ماهری هستند، با اظهار ارادت به این گروه جان سالم بدر نخواهی برد. خرد حکم می‌کند بدور از سطحی‌نگری و احساسات زودگذر، با استفاده از منطق و هر نوع ابزار ممکن، در همین نخست دست و پای این گروه را بست و آنها را مجبور به تمکین در برابر قانون اساسی نمود.

رسول عبدی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
طالبان
قانون
نظرات بینندگان:

>>>   Shakib Rahimi Barakzai
مگر زمان رژیم حاکمیت تلخ و تحجر طالبانی و جنایات بشری این وحشیان تاریخ را می‌شود فراموش کرد؟!
حرف ازین وحشی‌صفتان شد و منرا واداشت گوشه ای از خاطراتِ فقط یک روز از دوران نوجوانی خودم از زمان حاکمیت این جانیان ددمنش را برایتان حکایت کنم.
من متولد سال 1365کابل هستم ولی اصالتاً ابا و اجداد مان از هرات بودند و هم‌اکنون در هرات زندگی می‌کنیم.
زمان طالبان را خوب به‌یاد دارم چون تقریباً نوجوان بودم دیگه.
و روزی برای خرید کتاب بطرف چوک سینما می‌رفتم که با صحنه های روبرو شدم، که تا الان بعضی اوقات از نگاه روحی و روانی تحت بدترین شرایط قرار می‌گیرم و عذاب می‌کشم.
صحنه هایی که برای یک پسربچه یا یک نوجوان، بسیار وحشتناک‌ و با تأثيرات بسیار مهلک و مخرب روحی و روانی می‌تواند همراه باشد، که من خودم آن صحنه هارا با چشم سر شاهدش بودم. بله با همین چشمان خودم بوضوح دیدم که چگونه وحشیانه و بی‌رحمانه اجساد تکه تکه و خون‌آلود هموطنان عزیز و بی‌گناه و بی‌دفاع هزاره مان را تحت نام‌های گوناگون کافر و بی‌دین و... به پايه های برق آویزان کرده بودند که هرگز آن صحنه را از ذهنم نتوانستم بیرون کنم.
حالا اینکه هفته ای چندبار در داخل استادیوم ورزشی هرات مردم را اعم از زن و مرد و در مقابل چشمان ترس‌آلود و از حدقه درآمده هزاران نفر به جرم های مختلف سنگسار، تیرباران، زیر دیوار کردن، به‌ دار‌آویختن‌ توسط جرثقیل وو... می‌کردند بماند جای خودش.
حالا در حیرتم که این حکومت و ما ملت به کدامین منطق و عقلانیت ازین قشر جنایتکار، خون‌آشام و ددمنش توقع و آرمان صلح داریم؟! 😞

>>>   اقای رسول !
فکر میکنم من وتو هرقدر به فرق خود مشت بخوریم بخود نمی ایم بگمانم خارجی ها فرزندان اصلی وناتنی دارندکرزی وغنی وعبدالله وحکمتیار وسیاف پسر خوانده های نا محرم ومحروم میراث اند وطالب وداعش والقاعده به درد بخور ودلبند وعزیز میباشنداگر ملیارد ها وتریلیونها دالربه مصرف میرسانیدند اینقدر مسلمان را نمیتوانستندبه قتل برسانند وتا این اندازه اسلام عزیز ودین حنیف ومعتدل را به انظار از دین بی خبران خشن وزشت نشان دهند واین همه دارای های ملی کشورها وملت ها را نمیتوانستند تاراج نمایند وبهانه ای برای اشغال ولشکر کشی نداشتند وسازمان ملل برای شان مجوز هجوم صادر نمیکرد بلاخره این دیگران همه مصرف کننده وانهامولد وتولید کنندگان انداگر من وتو وهر کسی دیگری هم باشدگاو های شیری کار داریم وباز در مزدور ها هم احمق ترین شان سودمند تر است این تحصیل کرده های روشن فکر را همه میشناسند وکسی به اینها فریب نمیخورندوانها به لباس روحانی وبه لباس دین عرض اندام نموده اند عوام پسند میباشند باید هم انها را به اغوش بکشند وتحسین نمایند
ولایت خان از گاپیسا

>>>   طالب وحشی آدم میکشد
مرد و زن را باهم میکشد
کرزی و غنی و طالب برادر
هر سه مردم ما را پیهم میکشد
همه مزدوران امریکا و پاکستان مردم مظلوم را باهم میکشد

>>>   صلح طالب با امریکا به مردم افغانستان تعلق ندارد. زندانیان طالب قتل و جنایت کرده اند. باید محاکمه و جزا داده شند.
خدا قتل نفس را نمیبخشد. از اول طالب مزدور امریکا و پاکستان بود.

>>>   چه خوب نوشتید و چه خوب یاد دهانی کردید بر هردوی شما رحمت خدا ارزانی باد.
من در حیرتم از بعضی جوان های تحصیلکرده پشتون که در توجیه اعمال طالب چه در گذشته و چه حال درفشانی میکنند و گویا می پندارند که ما مردم افغانستان احمق هستیم و خوب را از بد تفکیک کرده نمیتوانیم.
بچه گک امروزی
وقتی طالب در چغلپوره پشاور تولد شد تو اصلن وجود نداشتی و شاید مادر و پدرت هنوز ازدواج نکرده بودند مگر ما نسل مهاجر در پشاور از نزدیک می دیدیم که چسان خلقی های تنی ریش ها را دراز میگذارند و دستار بستن را تمرین میکنند و نام های ملا فلانی و ملا فلانی را بالای خود میگذارند و چگونه طلبه های احساساتی مدارس پشاور را که از دنیا بی خبر و مشغول آموزش ضرب ضربا و ضربو بودند به سان گوشت دم توپ استفاده میکنند و در جهت پیاده کردن اهداف ISI و گرفتن انتقام گروپ شکست خورده تنی از گروپ بد نام نجیب دست و آستین بر زده اند و کردند آنچه کردند و ما همه را شاهد بودیم و تو حال با جفنگ گفتن هایت خود را خیله می سازی نه ما را احمق

>>>   هیج وقت جنایت کاری این قوم فراموش نشدنی است حیلی جنایت کاری کرده است به مردم عزیز هم خون ما افغان ها صلخ با این جنایت کارا معنی ندارد این ظالم ها مردم را بی چاره بی سرپرست کرده امید وارم خداوند این ها را نابود کند در این سری روز نه به امریکا نه به دولت اطتماد است هر کجا باشم از غمت میسوزم ای وطن * هر کجا رفتم دل از تو بر نداشتم

>>>   بلی، جواب این بدبختی هارا کسی باید بدهد که آمدن امریکایی را تایید می کرد. این هم نتیجه ی امریکا درستی!

>>>   احمد زی حکومت را برای طالبان تسلیم می کند. چنانچه سه مرتبه دوکتور نجیب برای راکتبار پیشنهاد کرد که حکومت را بیا وتسلیم شو؛ او درجواب می گفت که من انقلابی بکابل داخل می شوم حتی گفت که من به خوست می آیم و حکومت را برایت تسلیم می کنم وراکتبار ازغروریکه داشت قبول نکرد.

>>>   ترامپ و دولت جنایتکارش نمایندگان شیطان بروی زمین هستند... هیچ انسان اندیشمندی به شیطان و برنامه های شیطانی در روی زمین نباید به اندازه سر سوزنی اعتماد کند... نیروهای طالبان باید به تمام پایگاه های نظامی آمریکا در افغانستان حمله های برق آسا داشته باشند؛ تنها راه بیرون انداختن آمریکا از خاورمیانه کشتن سربازان آمریکایی است، مردم افغانستان باید در این راه به مبارزان طالبان کمک کنند؛ مطمئن باشند سیاست های طالبان هزاران بار شایسته تر از برنامه های جنایتکارانه و حیله گرانه ترامپ در حق مردم افغانستان است... ترامپ: به جزء صهیونیست ها و 1% جمعیت بسیار ثروتمند آمریکا به هیچ کشور و هیچ مردمی حتی مردم آمریکا ذره ای اهمیت نمی دهد... گول ترامپ را نخورید... با آمریکای جنایتکار در سرزمین تان قهرمانانه بجنگید...
مهرداد رادمهر --- فرزند کوچک ایران زمین

>>>   طالبان مانند قروت در محلل ملت اب خواهد شد!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است