دیالکتیک جنگ و صلح در افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۸    ۱۳۹۸/۱۲/۱۵ کد خبر: 162475 منبع: پرینت

اشاره؛
به تاریخ دهم حوت سال روان توافق نامه صلح میان دولت آمریکا و گروه طالبان در هوتل شرایتون قطر به امضا رسید که به اساس آن قرار است دولت آمریکا در ظرف چهارده ماه نیروهای نظامی اش را از افغانستان بیرون نماید.

به تاریخ بیست قوس سال جاری دانشگاه غالب یک سیمنار علمی تحت عنوان"دیالکتیک جنگ صلح درافغانستان" برگزار نموده بود که از من هم دعوت شده بود تا در مورد ماهیت جنگ طالبان بعد از سال 2001 صحبت کنم.
هر گروه شبه نظامی که چنگ پارتیزانی را علیه یک دولت و یاهم قوای نظامی منظم به پیش می برد دارای سه ستون بوده و هرقدر که این ستون ها مستحکم باشد احتمال پایداری گروه چریکی در میدان جنگ افزایش می یابد.

ستون اول
حمایت مردمی
رهبر انقلاب چین و طراح جنگ خلق در یکی از آثار منتخبش می گوید که:
در جنگ های پارتیزانی چریک حیثیت ماهی و مردم حیثیت آب را دارد.
جمله فوق اهمیت حمایت مردمی برای گروه های چریکی را به خوبی آشکار می سازد.طالبان در هژده سال گذشته حمایت بخشی مهم جامعه روستایی و قسمتی از مناطق شهری افغانستان را با خود داشتند، اهلی روستا ها برای جنگ جویان طالب پناه گاه و غذا فراهم می نمودند.

ستون دوم
ایدیولوژی
ارنستوه چگورا می گوید هر جنگجوی که با ایدیولوژی ملبس نباشد درآخر روز مثل یک راهزن عمل خواهد نمود. ایدیولوژی یکی از ستون های مستحکم هر جنگ چریکی به شمار می رود.
طالبان در هیجده سال گذشته جنگ شان را علیه قوای خارجی و دولت افغانستان "جهاد دفاعی" تعریف کردند. ایدیولوژی اسلامی باعث شد که طالبان نه تنها حمایت بخشی از جامعه افغانستان را با خود داشته باشند، بلکه آن ها حمایت وسیع را در جهان اسلام "جامعه روحانی جهان اسلام" به دست بیاورند. گروه طالبان به ایدیولوژی شان بسیار پابند بودند به گونه نمونه در سال 2018 رهبر گروه طالبان" شیخ الحدیث مولوی هبته الله اخوند زاده" فرزندش را به یکی از معسکرهای که در آن مهاجمین انتحاری"به روایت طالبان استشهادی" فرستاد و سپس وی دریکی از حملات در ولایت هلمند شرکت نمود.

ستون سوم
لوجستیک
لوجستیک بخش اساسی هر جنگ به حساب می آید، اگر یک گروه چریکی از عقبه مطمین لوجستیکی برخودار نباشد توانایی ادامه جنگ را از دست می دهد.
ستون لوجستیک جنگ طالبان بسیار مستحکم بود، این گروه برعلاوه پاکستان از حمایت جنبش های اسلامی در سراسر جهان اسلام برخور دار بودند. که به گونه از یک مورد همکاری ها را دراین جا ذکر می کنیم.
زمانی که نیروهای انگلیسی وارد ولایت هلمند گردیدند، درپهلوی جنگ های رو درو، حملات انتحاری، کشتار هدفی با یک معضل دیگر بنام ماین های کنار جاده رو به رو بودند. ارتش بریتانیا برای در امان ماند ازاین وسیله مرگبار از یک تاکتیک قدیمی و تکراری استفاده کردند.
فرماندهی نیروهای انگلیس در هلمند اعلام کردند که هر شخصی که درباره موقعیت ماین کنار جاده برای آن ها معلومات بدهند، ارتش برای آن ها یک مقدار پول به عنوان انعام اعطا خواهد نمود.
درابتدا این تاکتیک تا حدودی کامیاب بود،اما با گذشت زمان مردم محل به ماین سازی رو آوردند، که این مساله باعث شد تا ارتش بریتانیا پروسه انعام دهی را متوقف کردند.
نیروهای انگلیسی برای حفاظت جان سربازان شان تانک های مستیف را جای گزین تانک های معمولی نمودند که این مساله باعث کاهش تلفات نیروهای انگلیسی گردیدند.
تانک های مستیف انگلیسی کاپی تانک های مارکاوا اسراییلی هستند.تانک های مستیف و مارکاوا در مقابل ماین های متعارف کنار جاده مقاوم استند در سال 2012 یک تانک مستیف نیروهای انگلیسی در ولسوالی نوزاد هلمند هدف یک ماین کنار جاده قرار گرفت و منهدم گردید.
تحقیقات بعدی نشان داد که یک هیات تخنیکی طالبان برای انهدام تانک های متذکره به فلسطین رفته بودند و از گروه جهاد اسلامی و حماس شیوه منهدم سازی تانک های مارکاوا را فرا گرفته بودند.

شیوه های جنگ طالبان
طالبان در جنگ شان در سال های گذشته از پنج تاکتیک ذیل استفاده می کرد.
1. جنگ جبه ای (این تاکتیک برای گرفتن اراضی استفاده می شد)
2. کشتار هدفی (این تاکتیک برای ترور افراد دولتی در داخل شهرها از جمله پایتخت استفاده می شد. و طالبان با استفاده ازاین شیوه تعداد زیاد از فرماندهان نظامی را ازمیان برده اند.)
3. حملات انتحاری (هدف اصلی این حملات وارد نمودن حد اکثر تلفات و ایجاد رعب و وحشت در میان نیروهای دولتی و خارجی بود، با گذشت زمان این شیوه متحول شد و این گروه در حملات شان از تعداد زیاد مهاجمین انتحاری استفاده می کردند و ساعت ها با نیروهای دولتی درگیر می شدند. گفته می شود که طالبان این شیوه را از سازمان القاعده به ارث برده اند.)
4. حمله بالای کاروان های اکمالاتی (این شیوه برای مختل ساختن لوجستیک نیروهای خارجی و دولت افغانستان صورت می گرفت، طالبان پاکستانی برای چندین سال کاروان های اکمالاتی نیروهای خارجی را در آن سوی دیورند مورد حمله قرار می داد.)
5.بستن بزرگ راه ها

عملیات های نظامی
طالبان بعد از سال 2006 همه ساله جنگ های شان را در قالب عملیات نظامی به پیش می برند.
1. عملیات کمین2007
2. عبرت 2008
3. نصرت2009
4. الفتح 2010
5. البدر2011
6. الفاروق2012
7. خالد 2013
8. خیبر2014
9. عزم 2015
10. منصوری2016
11. عمری 2017
12. الخندق 2018
13. الفتح 2019

مراکز آموزشی( معسکر ها)
طالبان در سال های اخیر خصوصآ بعد از شکل گیری گروه دولت اسلامی یا داعش اسبق به مراکز آموزشی و ینفورم سربازان شان به صورت جدی توجه کرده اند.
1.البدر
2. صلاح الدین ایوبی
3.ابوبکر صدیق
4. خالد بن ولید
5. معاذ بن جبل
6. محمود غزنوی
7.ملااختر محمد
8.ابودجانه
9. اهل الجنه
10. عمر بن الخطاب
11.خیبر

کار های فرهنگی
طالبان در قالب کمیسیون ها یک کمیسیون دارد تحت عنوان کمیسیون فرهنگی که فعالیت های نظامی این گروه را تحت پوشش قرار می دهد.
ویب سایت ها
الاماره
نن تکی آسیا(غیر رسمی)
ژمن(غیر رسمی)
محصلین(غیر رسمی)
استدیو ها
الهجره
الاماره
منبع الجهاد
توره بوره
مجلات
شریعت(86 شماره تا به حال نشرشده است)
حرک(112)
حقیقت(29)
الصمود به زبان عربی(153 )
مورچل(131)
کتاب ها
از دل مبارزه
د قلم له سنگره
د روان جهاد دلایل
د سپین کاروان سرلاری
د زندان ترخی تجربی
د افغانستان د زندانونو نا ویلی حقایق
د جهادی ادب ستوری
اسلامی امارت مونژ ته سه راکرل

کمیسیون های طالبان
طالبان برای پیش برد امور شان بعد از سال 2004 کمیسیون های ذیل را ایجاد نمودند.
1.کمیسیون نظامی(مهم ترین کمیسیون)
2.کمیسیون جلوگیری از تلفات غیر نظامیان
3.کمیسیون اقتصادی(این کمیسیون مسوول جمع آوری عشر،ذکات و مالیات است. طالبان در سال های آخر سیستم مالیه شان را منظم ساختن و از شرکت های بزرگ به صورت منظم مالیه می گیرند.)
4.کمیسیون فرهنگی
5.کمیسیون تحصیلات عالی و تعلیم و تربیه
در پهلوی کمیسیون های فوق آن ها برای هر ولایت والی، قوماندان امینه و قاضی نیز مقرر کردند.
بخش قضایی طالبان یکی از موفق ترین بخش های این گروه به شمار می رود و اکثریت روستایان برای حل مشکلات قضایی شان از محاکم طالبان استفاده می کردند و در این باره درمیان سال های 2007 الی 2009 روزنامه واشیگنتن پوست گزارشات متعددی به نشر رسانیدند.

نتیجه گیری:
آنچه به عنوان نتیجه می توان گفت این است جنگ طالبان یک جنگ چریکی بود که هر سه ستون آن مستحکم بود و به همین دلیل هم در مقابل حملات ایتلاف جهانی به رهبری آمریکا و دولت افغانستان بیش از نوزده سال مقاومت نمود.

لطیف آرش


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ و صلح
افغانستان
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   تمام پلان جنگ و تکتیک جنگی طالبان و مصارف مالی و نظامی و لوجستیکی این گروه مزدور که اکثریت طالبان بقایای حزب خلق فراری به پاکستان زمان حکومت داکتر نجیب و جذب شان بشمول شیرمحمد استانکزی تحصیل کرده ظامی در هندوستان خلاصه تمام مسولیت پیشبرد جنگ در کشور ما بنام طالبان را نظمیان و استخبارات نظامی پاکستان به عهده دارند نه چند تا خشتک کشال لنگوته بسر ریشدار جنگ کشور ما جنگ داخلی نبوده و نیست بلکه جنگ استخباراتی است که از جانب پاکستان براه انداخته شده و اخیرا بعضی از کشور های همسایه کشور ما و بعضی کشور های دور مانند کشورچین در این جنگ دخیل اند نابو باد جنگ.

>>>   طالبان در شرارت و مسلمان کشی مهارت دارند اما هرگز
در حکومت داری نه توانایی دارند و نه امکانات.
طالبان از سوی کشور های خارجی چنانکه بینظیر بوتو در کتابش نوشته ایجاد شدند و برای پیشبرد اهداف خاص استخباراتی استفاده میشوند و همین توافق فعلی با امریکا هم در ادامه وظایف قبلی شان است.

>>>   صلح کلمه نهایت مقدس برای تمامی مردم جهان وخصوصا برای ملت مومن وجنگزده افغانستان میباشد که بیشتر ازچهل سال درحال جنگ خانمان سوز در وطن شان هستند.ملت مومن واقشار مختلف افغانستان بدانند که تاریخ نشان میدهد که هر جنگ داخلی وبین المللی سر انجامش با صلح خاتمه یافته اند.درقران کریم هم درصلح تاکید گردیده است طوریکه درقرآن کریم خداوند متعال فرموده: الصلح خیر.یعنی صلح یک عمل نیکو وخیر است.ملت مومن وزجر کشیده افغانستان درچهل سال حکومات مختلف را با آیدیولوژی های مختلف تجربه کرده اند ازحکومت چپگرای کمونیستی ، بعد حکومت مجاهدین و هم تسلط بنیاد گرای امارت طالبان تا بالاخره حکومت دیموکراسی ووسیع البنیاد موجوده که توسط جامعه جهانی برای حل منازعه ومحو جنگ طولانی درافغانستان تجربه گردیده است.بدبختانه نظامیان شوروی که درحکومت داود خان و دراردوی افغانستان ایفای وظیفه مینمودند با یک عده صاحب منصبان پایین رتبه اردوی افغانستان و چپ گرا که تمایل به افکار شوروی سابق داشتند با کودتای خونین هفت ثور ١٣٥٧ شمسی تحت قومانده مستقیم منشی حزب کمونیست حکومت وقت شوروی برژنف ملعون وفاشیست قدرت سیاسی را بدست گرفتند.حکومت چپگرای کمونیست ها که فرهنگ وعقاید مردم وجامعه افغانستان را به صورت حقیقی درک نکرده بودند باشعارهای ظاهرا انقلابی وچپی شان خیلی زود تصفیه دراردو وپولیس وارگان های دولتی را شروع کردند وهم بسیاری از سیاست مداران واقعی ووطن دوست ،روحانیون، مولوی صاحبان و عالمان دینی، صاحب منصبان اردو وپولیس ،استادان پوهنتون ودانشگاه ها،معلمین ومتلعمین مکاتب،تجاران،کسبه کاران ،دهاقین وزمینداران زحمت کش،افراد شاغل درادارات دولتی، اشخاص ملی وبانفوذ افغانستان ،روشن فکران وطن پرست عم ازذکور واناث واقشارمختلف ملت مومن افغانستان را تحت نام های مختلف واتهام کاذبانه به محابس انداختند وبالاخره درشب های تاریک درپولیگون ها زنده زیر خاک کردند که لیست نشرشده پنج هزار نفر شهدای ١٣٥٧ و١٣٥٨ زمان حکومت خلق وپرچم شاهد چنین ادعا است.خلقی ها وپرچمی ها بامقاومت خاینانه وجنون آمیز شان چهار ده سال با ملت مومن وآزادیخواه افغانستان جنگیدند درنتیجه میلیون ها نفردرکشورهای همسایه ودور مهاجر گردیدند وهزاران نفر معیوب معلول وکشته گردیدند.بالاخره حکومت چپگرا به مردم آزدیخواه ومجاهدین افغانستان تسلیم شدند. متاسفانه بعد ازسرنگونی حکومت کمونیستی ، حکومت مجاهدین بی تجربه نیز مرتکب اشتباهات جبران ناپذیر شدند وباجنگ های خونین گروه های مجاهدین ،شهرکابل به ویرانه تبدیل شدند وهزاران انسان بیگناه بی خانمان ،آواره وکشته شدند.بعدابا رویکار آمدن قشر بنیاد گرایی طالبان تحت رهبری مستقیم بعضی اعراب متعصب وجاهل نیز جنگ ادامه پیداکردند وهزاران انسان ازاقشار مختلف درکنج وکنار افغانستان و درشهرها و مسافرین بیگناه درمسیر های عبور ومرور دستگیر وکشته شدند.جامعه جهانی وممالک دور ونزدیک با درک ازوضعیت آشفته وخطرناک درافغانستان تصمیم به حل بحران دراز مدت افغانستان گرفتند ویک حکومت وسیع البنیاد وهمه شمول را درافغانستان جنگزده بنیان گذاری نمودند قوای نظامی جامعه جهانی برای جلوگیری دوباره رشد وتقویت تروریستان خارجی وبین المللی باالموقع وارد افغانستان گردیدند وامنیت نقاط مختلف افغانستان راگفتند.قانون آساسی جدید نظر به شرایط واوضاع جدید باشرکت علما ء،روحانیون ودانشمندان تدوین وجامعه مدنی گردید.اردو وپولیس که برای تامین امنیت داخلی ودفاع ازسرحدات افغانستان ضروی ولازمی است تشکیل گردیدند.مکاتب وپوهنتون هاودانشگاه های دولتی وشخصی برای رشد وترقی افغانستان وارتقای تعلیم وتربیه ودانش شروع به تعلیم وتربیه جوانان وفرزندان کشور عم ازذکور واناث به تدریس نمودند ،بازسازی ونو سازی ساختمان های دولتی با سرعت زیاد درنقاط مختلف افغانستان شروع به فعالیت نمودند و پروژه های کوچک وکلان درتمامی نقاط به مرحله اجراگذاشتند وتاحال هم بازسازی ونوسازی پروژهای دولتی خوشبختانه باسرعت درتمامی نقاط افغانستان ادامه دارد.ازهمه مهمتر برای اولین بار احزاب مجاهدین واحزاب قدیم و نوین دروزارت عدلیه افغانستان ثبت وراجستر گردیدندواحزاب سیاسی درتمامی مسایل سیاسی واقتصادی واجتماعی باقوهای سه گانه افغانستان همکار هستند.جراید، اخبار ومجلات وآزادی مطبوعات وتلویزون ها دولتی وشخصی شروع گردیدند انتخابات برای انتخاب زعیم کشوردعملا صورت گرفته اند.متاسفانه درانتخابات آخر منازعه برای زعیم کشور بین ریاست جمهوری وریاست اجرایی بوجود آمده اند که بازهم یک منازعه مایوس کننده برای ملت مومن افغانستان گردیده است حالا وظیفه ایمانی وحب الوطنی این دومقام عالی است که هرچه زود تر ازمنافع شخصی وتیمی خود ها صرف نظر نمایند وبرای تشکیل حکومت آشتی ملی وهمه شمول تلاش نمایند تااین تشویش ملت مومن وخسته ازجنگ را مرفوع سازند تشکیل دوحکومت موازی به هیچ صورت مصلحت به نفع ملت ومردم نیستند.خوشبختانه پارلمان های ولایتی وولسی جرگه ومشرانوجرگه درمرکز با شرکت نمایندگان ملت شروع به فعالیت نمودند.کومک های اقتصادی برای بازسازی افغانستان ازطرف جامعه جهانی وکشورهای همسایه ودوست وممالک ذیعلاقه به دولت افغانستان داده شده وتااکنون به پیمانه زیاد ادامه دارند. متاسفانه یکعده گروپ های مسلح غیر مسئول تاحال هم به جنگ خانمان سوز دربعضی مناطق روستایی ودهات وهمچنین درشهرها ادامه میدهند و با ترور وانفجار وانتحار باعث کشته شدن مردم بیگناه افغانستان گردیده وهم باعث تشویش وپریشانی ملت مومن وجنگ زده افغانستان میگردند.اکنون که جامعه جهانی و حکومت مرکزی و سیاست مداران دلسوز ووطن دوست و ملت مومن وجنگزده افغانستان برای تحقق پروسه صلح عادلانه پایدار،آشتی ملی وامنیت داییمی درتلاش هستند تاازهر طریقی ممکن صلح عادلانه پایدار وامنیت دایمی را درافغانستان مورد تطبیق قرار دهد تا انشالله روزی ملت مومن وجنگزده افغانستان دارای یک کشور متحد و غیر قابل تجزیه و بدون جنگ وخونریزی ودارای امنیت دایمی وتحقق دیموکراسی واقعی درافغانستان باشد.اکنون وظیفه حب الوطنی وایمانی تمامی سیاست مداران افغانستان ازهرقشر ودارای هر ایدیولوژی وعقاید سیاسی، اشخاص بانفوذ ملی ،روش فکران وطن دوست ووطن پرست ،روحانیون وعلمای محترم دینی وجامعه مدنی درداخل وخارج عم ازذکور واناث درجهت تحقق صلح عادلانه وآشتی ملی وحقوق بشر،حقوق اناث درتمامی امورات دولتی درافغانستان تلاش خستگی ناپذیر وصادقانه نمایند. وازطرف دیگر گروه های مسلح غیرمسئول بدون درنظر داشت ملحوظات سیاسی و خواست های شخصی شان تلاش همه جانبه وصادقانه نمایند تا درپروسه صلح عادلانه پایدار ،آشتی ملی وامنیت همیشگی افغانستان وظایف ایمانی وحب الوطنی خودهارا ادانمایند تا به یاری خداوند جل جلاله روزی ملت مومن وخسته از جنگ شاهد صلح عادلانه داییمی وامنیت پایدار درافغانستان جنگزده باشند.به پیش به سوی پروسه صلح عادلانه پایدار ،آشتی ملی ،تحقق واقعی حقوق بشر ، حقوق زنان درتمامی امورات دولتی ، ترقی ،رشد، دیموکراسی وانکشاف متوازن درافغانستان جنگزده ،زنده باد وحدت و آشتی ملی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برابر افغانستان ،محو و نابود باد گروه های ماجراجو وجنگ طلب ونفاق افگن درافغانستان.
ومن الله التوفیق.
عبدالرشید ناصری از آسترالیا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است