سیزده سوال پیرامون حمله بر مراسم سالیاد مزاری
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۵    ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ کد خبر: 162504 منبع: پرینت

در پیوند به حمله‌ی دیروز، ذهن‌های کنج‌کاو و پرسش‌گر این پرسش‌ها را مطرح می‌کنند:

۱- با این همه تدابیر امنیتی، مهاجمان و ترورستان با آن‌همه تجهیزات و ابزار جنگی چگونه در ساخت‌مان نزدیک آن محل جا‌بجا شدند؟

۲- چرا کرزی پیش از همه و زود از آن محل بیرون شد؛ آیا از حمله آگاه بود؟

۳- چرا هویت اجساد، ضمایم ردیابی و کمسیون‌های ویژه‌ی تحقیقاتی در چنین زمینه‌ها پس از چندی ناپدید می‌شوند؟
به گونه‌ی نمونه از کمسیون تحقیقاتی قندوز گرفته تا کمسیون‌های پی‌گیری مراسم خاک‌سپاری فرزند ایزدیار و کمسیون تحقیقاتی فرمانده غوربندی، که اخیرا در خیرخانه‌‌ی کابل توسط نیروهای ویژه‌ی امنیت ملی ترورشد.

۳- آیا شاخه‌ی خراسان داعش توانایی چنین حملات سنگین، هدفمند و هماهنگ‌شده را بدون همکاری طالبان و نفوذی‌های درون نظام دارند یا به این ترتیب از طالبان‌ قباحت‌زدایی می‌شود؟

۴- اگر طالبان این حمله را انجام نداده اند و گروه‌های دیگر انجام داده اند، پرسش دیگر این است که مسأله‌ی کاهش خشونت آنان و تعهد شان در موافقت‌نامه‌ی صلح با آمریکا مبنی بر این‌که به گروه‌های متخاصم دیگر در کشور اجازه‌ی چنین فعالیت‌ها و تحرکات را نمی‌دهند، چه می‌شود؟

۵- چرا در نشست‌ها و همایش‌های همانندی، که آقایان: کرزی، غنی و حکمت‌یار حضور حضور دارند، چنین حملاتی صورت نمی‌گیرد؟

۶- چرا مردم با وجود تجارب تلخ گذشته و سال پار در چنین مراسمی به فراخوانی رهبران تن‌پرست و زبون (آنانی که پیش از مردم از آن‌جا فرار می‌کنند)، لبیک می‌گویند و می‌روند؟

۷- چرا فرزندان و خانواده‌ی همین رهبران در چنین همایش‌هایی شرکت نمی‌کنند؟

۸- اگر این حمله با همیاری نیروهای نفوذی دشمن در درون نظام انجام یافته باشد یا در طراحی آن دستانی از درون حکومت دخیل باشد، آیا سبب تقویت بیشتر جبهه‌ی مخالفان و حریفان سیاسی حکومت نمی‌شود؟

۹- چرا آمریکاییان در پیوند به روی‌داد دیروز خاموش اند و واکنش جدی نشان نمی‌دهند یا آنها می‌خواهند پس از صلح با طالبان گروه‌های ترورستی دیگری را برای ادامه‌ی بحران، جنگ و اختناق در منطقه داشته باشند؟

۱۰- سران جهادی که پس از این رویداد دهشت‌بار جان سالم به‌در برده اند، چرا احساس خرسندی می‌کنند؛ مگر کشته‌شدگان این روی‌داد آدم نبودند؟

۱۱- چرا اجازه‌ی بازرسی ساخت‌مانی، که از آنجا بالای محل همایش، تیراندازی شده است، از سوی نیرو‌های امنیتی داده نشده است و گفته اند که این ساخت‌مان مصون است؟
مالک و نگهبانان دروازه‌‌های ورودی این ساخت‌مان باید پاسخ بدهند که مهاجمان چگونه با آن همه ابزار جنگی چگونه در آن‌جا جابجا شده اند و از کدام راه، چه زمانی و با تشریک مساعی کی‌ها و کدام جریان‌ها وارد آن ساخت‌مان شده اند؟

۱۲- آیا رهبران و مردم نمی‌‌دانند که چنین گردهم‌هایی بزرگ در وضعیتی که واگیری ویروس کرونا هم مطرح است، بسیار خطرآفرین است؛ پس چرا با چنین هزینه‌های سنگین انسانی و خطرآفرین چنین محافلی را برگزار می‌کنند و چرا از مردم استفاده‌ی ابزاری برای نمایش قدرت می‌کنند؟

۱۳- دستان پنهان کی‌ها و کدام جریان‌ها در کار است که می‌خواهند با خلق دهشت و حشت جلو روند یادبودها، اعتراض‌ها، گردهمایی‌ها و دادخواست‌های مدنی و مردمی را بگیرند؟

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سالیاد مزاری
حمله
نظرات بینندگان:

>>>   درقدم اول باید خلیلی ومحقق محاکمه شوند بعد دشمنان ....

>>>   سران هزاره ها باید از دنباله روی فتنه گران حکومت دست بر دارند، تنها راه دفاع از حقوق هزاره ها و شیعیان، مسلح شدن هزاره ها و به طور کلی مسلح شدن تمام شیعیان افغانستان در جبهه واحد است. هزاره ها برای دفاع از خودشان باید تشکیلات نظامی قدرتمند با انواع سلاح ها و تجهیزات تشکیل بدهند و رهبری نظامی و سیاسی واحدی داشته باشند که هم در صحنه سیاسی حرفی برای گفتن داشته باشند و هم در صحنه نظامی، قدرت دفاع از خودداشته باشند؛ دقیق مثل حزب الله لبنان.
در غیر این صورت نه اقتصاد هزاره ها رشد می کند و نه امنیت آنها تأمین می شود.

>>>   دقیقا من هم موافقم هزاره ها باید مثل حزب الله لبنان برای دفاع از خود از ایران سلاح و تجهیزات و تکنولوژی بگیرند. تازه روال کار و انتخاب فرماندهان و انتقال تجربیات خیلی اسان تر است, هم اکنون لشکر فاطمیون در سوریه بسیار قدرتمند است, ایران اصلا با لبنان مرز مشترکی ندارد اما از طریق عراق و سوریه به انها موشک و پهپاد و... می رساند افغانستان که مرز مشترک با ایران دارد.

>>>   الا لعنت الله علی القوم الظالمین

>>>   این جنایت کار گروپ مافیائی از ریاست امنیت ناملی است آنان با استفاده از پول امریکائی ها با داغش درارتباط وهمکار شده برای کشتن قوم مظلوم هموطن هزاره ما آنهارا اکمال وتوظیف می نمایند با موتر های شیشه سیاه وزره آن جنایتکاران بی دین را الی محل واقعه انتقال کرده همه چیز را دراختیار آنان قراردغاده ووظیفه شانرا تعیین میکنند وبعد برای داغشی های ارتباطی خود دستور میدهند که مسئولیت را بدوش بگیرند آنان هم چون از ریاست امنیت ناملی پول میگیرند دستور اینان را اطاعت میکنند اساس این معامله ظالمانه را اتمر خادیست لنگ کگذاشته است
ر

>>>   داعش خراسان یک نام من درآوردی است
یکی از همسایه‌های ساختمان که از آن جا حمله صورت گرفت:
"چهار روز می شود که موترهای زرهی هر روز افراد عجیب و غریب را با لباس های نظامی و عادی به بهانه تامین امنیت وارد ساختمان می سازند. ما تا زمانی که از این جا بالای مردم شلیک صورت گرفت و تا بیست دقیقه بعد از شلیک فکر می کردیم این ها نیروهای امنیتی اند."
عبدالهادی نوری

>>>   جواب اول:
چون یک ودو روز پیش توسط موترهای زره وشیشه سیاه مربوط امنیت دراتجا جابجاشده بودند
جواب دوم:
برای این ترک کرد که تلفونی اورا اطلاع داده بودند
جواب سوم:
بخاطری اینکه مردم از دست داشتن گروپ مافیائی امنیت ناملی آگاه نشوند
جواب چهارم :
اینرا نمیدانم
جواب پنجم:
برای اینکه اینان خودی اند
جواب ششم :
شاید پول میدهند
جواب هفتم:
آنمان از زندگی خود سیر نشده اند که بدست خود درآتش داخل شوند
جواب هشتم:
نخیر نمیشود
جواب نهم:
چون امریکا فکر میکند اینان با ایران گرایش دارند
جواب دهم :
از چنین مهلکه جان بدر بردن باید خوش باشند
جواب یازدهم :
از بالا امر شده بود که نمباید کسی تلاشی کند چون افشا میشد
جواب دوازدهم:
منبعد نمیکنند ، مراسم مارشال صاحب به تعویق افتید
جواب سیزدهم :
دست های آنانی داخل است که موتر های زره وشیشه سیاه دراختیار دارند واجازه تلاشی محل را ندادند

>>>   در اجتماعات پشتون ها هیچ مشکلی ایجاد نمیشود اما در اجتماعات غیر پشتون ها همیشه انتحار است و انفجار.
غنی رفت جلال آباد هیچ مشکلی پیش نیامد
هدف هذف فزیکی تیم ثبات بود که سلار متقلبین و دسته مافیای ارگ طراحی کرده بودند مگر موفق نشدند.

اگر ارگی ها خود این کار را نکرده اند باید اجازه بدهند که تیم مستقل متشکل از پارلمان ، نهاد های مدنی، ستاد برگذاری سالیاد رهبر شهید و نمایندگان مردم برچی و رسنه های تصویری و ژورنالستان مستقل تشکیل شود و قضیه را بررسی کنند.

در غیر آن مسوولین امنیتی هر سه ارگان به شمول وزیر داخله دفاع و امنیت ملی باید استعفا کنند چون وظیفه داشتند که امنیت بگیرند مگر ناکام ماندند اینکه به چه دلیل مهم نیست.

>>>   سلام.
مسئول این همه بدبختی ها رهبران جنایتکار اند که مردم مظلوم را فریب داده بزور وادار به گردهمائی مینمایند.کجا بود فرزاندن وفامیل های عبدالاه ، ،محقق،
ربا نی، کرزی،وخلیلی مسئول همه، همین جنایتکاران اند که از خون ملت تغذیه میشوند،باید محاکمه شوند.
محمد علی باشنده کارته سخی.

>>>   من از کرری همیشه خوشم نمی امد اما ایر منطقا باید بگیوم که اگه کرزی خبر میداشت اول در این مراسم شرکت نمیکرد و در پهلوی کرزی صلاح الیدن ربانی هم بیرون شده بوده ایا او هم دست داشته نکنیم ازین بیشتر خود را بازی ندهیم.

>>>   ربانی هم پیش از این واقع بیرون شده بود .

>>>   نه درقدم اول اشرف غنی اخمدزی باید وشاید محاکمه شود
سپس وزیر دفاع وزیر امور داخله وریس امنتی ملی باید محاکمه واعدام شود

>>>   گل گفتی

>>>   به همه سوال ها یک جواب
فاشیسم قومی حال تصمیم به قتل سران غیر پشتون گرفته.
باید هشیار بود و بیدار
همه اقوام غیر فاشیست چه پشتون و تاجک و ازبک و هزاره و امثالهم باید مسلح شوند.

>>>   شهید مزاری نیازی به سالیاد ندارد دشمنانش باید به فکر خودباشند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است