تحلیف غنی و عبدالله یا جنگ پاسپورت ها؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۳    ۱۳۹۸/۱۲/۱۹ کد خبر: 162532 منبع: پرینت

تحلیف اشرف غنی و عبدالله عبدالله فارغ از اینکه غنی چقدر متخصص است و تکنوکرات یا عبدالله چقدر همه کاره یا بیکاره است و مجاهد، جنگ پاسپورت ها نیز هست.

صدبار غنی گفته است که دست جنگ سالاران را کوتاه می کند. او همین کار را کرد. سیاستمداران قومی و بومی را از قدرت دور کرد و به جایش "بچه های حکومت وحدت ملی" را قدرت بی حد ومرز داد. به پنج نفری که همیشه دور میز تصمیم گیری غنی است، نگاه کنید. چه کسانی است. همه یک مشخصه دارند: دو پاسپورت دارند. خانه شان در سویدن و لندن و ویرجنیا و .. است. سیاست و تجارت شان اینجا. کابینه افغانستان را ببینید: چند وزیر در افغانستان خانواده اش هست؟ من کسی غیر از نصیر احمد درانی را نمی دانم. همین روزها اگر از سفارت ترکیه آمار بگیریم می دانیم که در حد رییس و معاون رییس در حکومت نیز برای اقامت یک ساله خرچ کرده اند.

غنی قدرت را از سیاستمداران بومی گرفت. چه بر سر عطا آورد، برسر محقق چه؟ همایون همایون و ظاهر قدیر کجا شد؟ رفقای کرزی کجا اند؟ خلیلی و مدبر کجاست؟ دوستم چه شد؟ جنبش روشنایی را چه کرد؟ رستاخیز تغییر کجا شد؟

طرف دیگر جنگ مجاهدین است. سیاستمداران قومی و خانوادگی. که همه چیز را برای خودشان، برای خانواده شان و برای حزب شان می خواهند. تعیینات عبدالله، محقق، عطا و دوستم و حتی سرور دانش را ببینید.

بی تردید فارغ از وابستگی های قومی، یک از اساس های اصلی جنگ تحلیف، تعداد پاسپورت هاست. میان آنهایی که دو تا دارند و در اینجا دخل می کنند و در خارج خرچ. و میان آنهایی که یکی دارند و آن پاسپورت قریه و ولایت و قوم شان است. این جنگ می تواند دست دو پاسپورته ها را از سیاست کوتاه کند و بفرستد همه را پیش اولاد شان یا می تواند مجاهدین را منزوی تر و بیچاره تر از امروز.

به هرحال، ناامید کننده است. همانطور که ادعای نوآوری غنی فریبنده است، وعده شکستن انحصار عبدالله نیز بیهوده است. ماییم و بد و بدتر. هر که به تفسیر خود بد را انتخاب می کند. و یا مثل نه بزرگی که انتخابات بر ملا کرد، مردم خسته است تا مغز استخوان از وضع موجود و هر دو بزرگوار.

ذکی دریابی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تحلیف
غنی
عبدالله
نظرات بینندگان:

>>>   خود مختاری های ولایتی باید آغاز گردد.
در هر ولایت دفاع ولایتی ایجاد شود و پوز پاکستان به خاک مالیده شود.

>>>   عبدالله رییس جمهور تمام مردم افغانستان
غنی رییس جمهور منصوب شده امریکا
امریکا در حال فرار است و بند تنبان غنی هم خواهد سگلید.
مگر مردم افغانسنان و رییس جمهور بر آمده از رای شفاف در کنار مردم و با مردم در این ملک میماند.
جنگ مردم با تقلب آغاز شد.

>>>   اشرف غنی رئیس جمهور یک میلیون نفری همین الان رئیس جمهور شد
عبدالله عبدالله یک ساعت بعد رئیس جمهور میشود
جاغوری

>>>   بی ریشه های دو پاسپورته را لگد مال خواهیم کرد.
غنی در یک معامله با وزیر خارجه امریکا قبول کرد که ۵۰۰۰۰ هزار زندانی را بعد از مراسم تحلیف رها کند.
مگر ملت تصمیم گرفته که سرنوشت خود را از سرنوشت قریه دار ارگ و دو پاسپورته های بی ریشه جدا کند.
غنی اگر مرد است حال خود را محکم کند.
این وطن را نمیگذاریم که به دست طالب و زیر پای پاکستان نابود شود.
همه میدانند که کرونا در ارگ درو کردن بی ریشه ها را آغاز کرده و سلطان زوی و خانم دلالش هم مصاب شده اند.

>>>   تا جایی که من میبینم،اگر همین حالا پیغمبر هم زنده شود و بیاید دعوی رهبری کند،یک تعداد مخالفین خواهد داشت و خواهند گفت که:ای کهنه پیخ را ببین!
در قرن بیست و یکم آمده است و میخواهد پیغمبری قرون وسطی را بنا نهد!
واقعیت هم چنین است.
جامعه افغانستان امروزی به دو جبهه تقسیم شده اند:یکی مردم شهر نشین که خواهان آزادی و پیشرفت و ترقی ،در همه عرصه ها و جامعه مصرفی و تزیینات و مود و غیره و دیگری جامعه سنتی قریه جات و دهات که سیستم زندگی و تولیدی آنها مطابق قرون وسطی یی و پر از سنت های قبیلوی و بر اساس دین و مذهب و آیین و قوانین اسلامی و عنعنوی.
این که درین تضاد نوعیت زندگی کدام طرف غالب میشود،تا بحال معلوم نیست.
اما آنچه که از زمان امان الله خان تا بحال رخ داده است ،همیشه به مقاومت بنیاد گرا ها مواجه شده اند و جامعه شهری مورد حملات بنیاد گرا های دهاتی قرار گرفتند.
این که در پشت پرده دست های خارجی بوده اند و یا نه،یک واقعیت است.
امروز از بنیاد گرایی افغانستان نه تنها در داخل افغانستان کار گرفته میشود،بلکه به سویه بین المللی از طرف کشور های مختلف در کشور های مختلف استفاده میشوند.چه عراق است و چه سوریه است و چه کشمیر است و آسیای میانه است و چه ایغور های چین است و چه در دیگر مناطق جهان است.
فقر و بی سوادی مردم باعث شده است که در مقابل پول،دست به بنیاد گرایی بزنند و مساجد برای مقاصد دیگر کشور ها،منحیث مراکز سربازگیری استفاده شوند.
پس تا زمانی که اجماع جهانی کشور های منطقه و دیگر کشور های ذینفع در مسایل افغانستان وجود نداشته باشد،این حالت دوام خواهد کرد.

>>>   یک زمانی در کندهار رازق خان بسیار تند روی میکرد او توسط عوامل امریکایی اش هدف قرار گرفت و کشته شد ، یک زمانی عطا محمد نور برای خود امپراطوری در سر داشت و با حکومت مرکزی یک دو می کرد این شخص توسط نیروهای سری تهدید به مرگ شد عطا محمد نور حس کرد جانش در خطر است پس عین لاک پشت سر خود را ده لاک خود برد ، و همینطور جنرال دوستم تهدید شد و دیگر مثل قبل چاخان نمی گویید و ادم شده است . به احتمال زیاد یا عبدالله ادم می شود مثل دیگران رفتار می کند و یا کشته خواهد شد ...
حبیب الله یوسف زی

>>>   تاحال سرباز خیالی معلم خیالی مکتب خیالی داشتیم رئیس جمهور خیالی نداشتیم فعلاا رئیس جمهورخیالی هم داریم !
ر

>>>   دزد بزرگ ، نماینده متقلب اعظم در امورات اقتصادی منصوب شد.
غضنفر تمویل کننده تیم تقلب و تابوت ساز فرمان آغاز دزدی های کلان را از متقلب اعظم دریافت کرد.

>>>   تیم تابوت ساز با فیر چند راکت خواست بچه ترسانی کند.
مگر کور خوانده ، ملت بی ریشه ها را جاروب خواهند کرد.

>>>   کفر کافر بهتر از ایمان توست
ای غنی ای شوهر بی بی گل کافر تبار

>>>   وای به حال کـــد 91 !
شاید بالکل خالی شده باشد

>>>   در ولایات صف بندی های گروهی آغاز شد.
سردمداران قاچاق و مواد مخدر در ولایت هلمند به نفع غنی مراسم برگذار کردند.

>>>   غنی یهودی را کفار کمک می کند اما عبدالله را خدا و مردم شما خود بیبنید در مراسم غنی یهودی همه کفار نشسته است ام در مراسم عبدالله همه مردم عام از این معلوم شد که غنی را کفار حمایت می کند وزن غنی هم یک لبنانی یهودی است

>>>   فرانکفورت ، روزنامه "Frankfurter Rundschau"
نویسنده: سوفیا لوتر
هرج و مرج در افغانستان: دو مرد خود را رئیس جمهور معرفی می کنند
دو طرف مخالف می خواهند در روز دوشنبه به عنوان رئیس جمهور قسم بخورند
در افغانستان ، اشرف غنی ، رئیس فعلی و عبدالله عبدالله ، رقیب ، می خواهند روز دوشنبه به عنوان رئیس جمهور معرفی شوند.
1. افغانستان با یک بحران سیاسی داخلی روبرو است
2. اشرف غنی ، رئیس جمهور فعلی و رقیب عبدالله عبدالله ، مدعی پیروزی در انتخابات هستند
3. یک روز قبل از مذاکره با طالبان ، مخالفان می خواهند سوگند یاد کنند
سخنگوی غنی ، رئیس جمهور گفت: "طبق قانون اساسی و سیستم انتخابیه ، هر کس که اکثریت آرا را کسب کند ، رئیس جمهور خواهد شد. بر این اساس قانونی ، اشرف غنی عهده دار سوگند خود خواهد شد.
سخنگوی معترض گفت که به طور مشابه ، عبدالله نیز با تشکیل دولت بعدی براى همه، روز دوشنبه نیز مراسمی را برگزار می کند.
زمان هرج و مرج سیاسی داخلی نمی تواند بدتر از اين باشد. در پایان ماه فوریه ، ایالات متحده و نمایندگان مبارز اسلامی طالبان ، توافق نامه ای در مورد راه های دستیابی به صلح در افغانستان به امضا رساندند. مذاکرات صلح داخلی اکنون باید در تاریخ 10 مارس دنبال شود. فقط یک روز پس از ادای سوگند رئیس جمهور ها.
دو طرف مخالف می خواهند در روز دوشنبه به عنوان رئیس جمهور قسم بخورند.
ديروز روزنامه انترنتى آينه کشور و دولت افغانستان را يک کشور-دولت ساختگى و مصنوعى ناميد که دوامدار و قادر زنده ماندن باشد.
ایالات متحده آمریکا در رابطه با بازسازی اروپا یا پس از فاشیسم هیتلر در آلمان نقش سیاسی سازنده ای داشته است.
اما ایالات متحده و متحدان آن از زمان استعمار مستثنی از اروپا (هم اسرائیل ، کانادا و استرالیا مستثنا هستند) در رابطهکشورهای آسیا ، آفریقا و آمریکای لاتین سیاستی ويرانگرانه آشوب و شر و جنگ کرانه و خرابکارانه انجام دادند.
ایالات متحده آمریکا هيچ کشور در ممالک عقب نگه گذاشته اين سه قاره را به صلح کمک نکرده جنگ مفاد و خدمت به امريکااست.
بدون جنگ در ممالک عقب نگه گذاشته صلح در ایالات متحده آمریکا به جنگ داخلى تبديل مى شود.
فروش اسلحه شريان اقتصادى ایالات متحده آمریکا است.
در اين زمينه احمق ترين کسانى راکه ایالات متحده آمریکا لوده ساخته و گمراه و بازى داده اکثريت رهبران عده زياد کشور هاى اسلامى وعربى است اند در قله يا شاخ کوه شان رهبران منحوس پشتونان يا افغانان اسلام نما و ديموکرات نما و تروريست هاى طالبان و ديگر سازماناى فاشيستو- اسلاميستى شيونيزم پشتو نيستى.
مرگ بر دولت غنى و عبداله
براى کشور فدرالى

>>>   در مقابل تقلب باید ایستاد.
حوا نورستانی و زهره شینواری در یک ازدواج غیر مشروع با حبیب بی ننگ انتخابات را به گند کشاندند و مملکت را به تباهی سوق دادند.

>>>   دو پادشاه در اقلیمی نگنجند . خدا عاقبت را به خیر کند .

>>>   هم همه ی مردم دنیا به کار های دو کاندید ریاست جمهوری ما می خندد و هم ما به کارهای کاندیدهای ریاست جمهوری خودمان می خندیدیم!
این است نتیجه لیبرال دموکراسی آمریکایی!!!
هیچکدام این دو مایه ی ننگ ملت افغانستان مشروعیت ندارد؛ زیرا 13 در صد مردم افغانستان در انتخابات شرکت کردند، اما حکومت دموکراسی امریکایی همین حکومت اقلیت 13 در صدی بر اکثریت 87 درصدی است؟!!!
مرگ اخلاق این دو سیاستمدار بی عقل رقم خورد.
و دموکراسی امریکایی هم این افتضاح را ببار آورد.

>>>   حوا علم نورستانی امباق بی بی گل شد.

>>>   دولت در تحت رهبری جلالت مهاب داکتر عبذالله عبدالله فرزند اصیل با ایمان حب وطن به پیروزی رسانیده اید مبارک مبارک به هم وطنان عزیز هستم من فقط خواهان شکستن طلسم انحصار قدرت فاشستی تکه قومی هستم و ادامه دولت غنی متقلب کوچی قبیله هرروز ریختن خون پاک هزاران کود کان ، پیر و برنا سربازان بی دفاع ما در شهر ها و دهات باعث نابودی ملت ما در سرزمین نیاکان ما است .
یگانه راه حل و بیرون رفت از این قتل و کشتار مردمبیگنا و سربازان بی دفاع ما قیام سرتاسری مردم افغانستان بر علیه غنی کثیف یاوه گوی طرف دار بیگانگاه آتش نفرت در کشور غزیز ما افغانستان است ,هموطن عزیزو آگا هان قلم بدست سکوت و محافظه کاری در تفکر حذف اقوام راه حل نیست، با جسارت با دلیری روی میدان بیاید.
البته نه باید فراموش کرد هموطن عزیزم من متعصب نیستم همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده ام که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.

>>>   کار بسیار خوب شد غنی میتواند ریاست جمهوری پشتونستان را برعهده بگیرد.

>>>   امروز مردم افغانستانخوشبختانه چهره واقعی اشرف غنی را شناختن دیگر فریب او و متحدانش را نمیخورند اکنون وقت آن فرا رسیده که به این نظام فاشستی خاتمه دهیم
امروز باید جوانان بیداروآگاه باشند زیرا دشمن میخواهد که با استفاده از وازه قومیت بین آنها نفاق ایجاد کند
درین بحران کنونی باید جوانان از همه اقوام دست به دست هم بدهند برای دشمنان ثابت کنند که در هر
شرایط ما کنار هم هستیم
افسوس:جایی یک مرد وطن پرست خالی که درین شرایط کنونی وارد میدان شود قدرت را به دست
بگیرد و اقوام افغانستان را باهم متحد کند
محمد قاسم«پویا» مقیم ایران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است