پسا تحلیف‌های انتخاباتی
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۱۰    ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ کد خبر: 162555 منبع: پرینت

پس از ماه‌ها کشمکش انتخاباتی با ضعف و مدیریت غیرسازنده‌ی کمیسیون‌های انتخاباتی، برای نخستین‌بار در تاریخ افغانستان شاهد برگزاری دو تحلیف در کابل بودیم.
سوای هیاهوی هواخواهان دو دسته‌ی انتخاباتی، هر دو رییس‌جمهور! الزامات سیاست در افغانستان را به خوبی می‌دانند. مهم‌ترین لازمه‌ی سیاست کردن در جغرافیای افغانستان، همسویی با خواست‌ها و اقدامات بین‌المللی و در راس آن آمریکا است.

در ۱۹ سال گذشته سیاست آمریکا سپردن حکومت به تکنوکرات‌های غربی و کسب مشروعیت به آنان توسط تایید بازماندگان جبهه‌ی مقاومت علیه طالبان بوده است. انصراف دکتر عبدالله در انتخابات ۲۰۰۹ و ایجاد حکومت وحدت ملی در ۲۰۱۴ در راستای این سیاست قابل تحلیل‌اند. با روی کارآمدن ترامپ، به نظر می‌رسد که امریکایی‌ها در صدد برهم‌زدن این قاعده‌ی قدیمی‌اند. قاعده‌ی جدید سیاست آمریکا بازیگر جدیدی چون طالبان را در کانون قدرت سیاسی افغانستان وارد کرده است و تمام اقدامات جدید، حول محور جدید خواهند چرخید.

تحلیف دو رییس‌جمهور در قلمرو افغانستان، با واکنش جدی آمریکا مواجه نشده است که اگر خواست آمریکا چیز دیگری می‌بود، اساسا تحلیفی انجام نمی‌پذیرفت. دکتر اشرف غنی با معامله‌ی شرکت آمریکا در مراسم تحلیف و در بدل آزادی زندانیان طالب که آن را خط سرخ می‌دانست؛ ظاهرا به پیروزی موقتی دست یافته است. دکتر عبدالله با برگزاری مراسم تحلیف، تمام انتقادها از انعطاف‌پذیری بی‌حد خود را جواب داده است. با این توصیف، برای دو سیاست‌مدار مراسم تحلیف بازی برد-برد تلقی می‌گردد.

بیانیه‌ی وزارت خارجه‌ی آمریکا و توییت‌های خلیل‌زاد نشان می‌دهد که اقدامات آمریکا زین پس، ایجاد اجماع بزرگ گروه‌های سیاسی افغانستان برای ایجاد مناسبات سیاسی جدید خواهد بود. حالا چند جبهه‌ی بزرگ سیاسی در صدد امتیازگیری از وضعیت جدید خواهند بود. گروه دکتر غنی، ایتلاف دکتر عبدالله، گروه کرزی و برخی سیاست‌مداران خارج از این گروه‌ها.

مخلص کلام این‌که، در ماه‌های آینده وضعیت جدیدی رونما خواهد شد و دولت جدیدی روی کار خواهد آمد که مناسبات جدیدی را در عرصه‌ی سیاسی افغانستان رقم خواهد زد. توقع می‌رود که سیاست‌مداران افغانستان با درک واقعیت‌های افغانستان با گذار از نظام متمرکز راه را برای زندگی مسالمت‌آمیز نسل آینده فراهم آورند.

داوود عرفان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
تحلیف
انتخابات
نظرات بینندگان:

>>>   هرگاه که دل به عشق دهی خوش دمی بود درکارخیر حاجت هیچ استخاره نیست

>>>   اشرف غنی پيش از مراسم تحريف انتخاباتى برپايه دستور ایالات متحده آمریکا پيرامون آزاد ى 5000 زندانياان باند تروریستی پشتونان طالبان دستگیر شده که دستهاى کثيف شان به خون صدهاهزار مردم غير پشتون آلوده اند مخالفت ظاهرى به نمايش گذاشت.
در تصميم پسا مراسم تحريف (تخلیف ) انتخاباتى تخلف آزاد ى 5000 زندانياان پشتونتبار خود را آزاد خواهد کرد
اشرف غنی مردکه منتخب امريکا و رييس جمهور منتصب پسا انتخابات غیر پشتون هارا "احمق" فکر نموده تا گمراه شوند. اکنون پس از مراسم تحلیف وی بعنوان رئیس جمهور نمایشی عامل عمال امريکا چيزى ديگرى نيست.
به معزولی به چشمم در نشستی
چو عامل گشتی از من چشم بستی .
نظامی
نهد عامل سفله بر خلق رنج
که تدبیر ملک است و توفیر گنج .
سعدی (بوستان )
کشوری خالی نخواهد بود از عمال او
ور همیدون هفت کشور هفتصد کشور شود.
فرخی
بلى براى کشورهاى فدرالى هفتگانه
هفت شهر عشق
تقسيم نيرو ازديا نيرو است
در کشور هفت گوشه پروين
در کشور هفت نيکوکارى
در کشور هفت خوان رستم
نابود باد حکومت وابسطه غنى


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است