دو حکومت موازی همزمان در افغانستان
ترامپ، بالای تیم عبدالله اعتماد سیاسی ندارد و رهبران آنرا به روسیه و ایران و ترکیه نزدیک می بیند. دست کشیدن از غنی در شرایط اوضاع کنونی، توپ به میدان روسیه و ایران میفتد 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۴۱    ۱۳۹۸/۱۲/۲۰ کد خبر: 162561 منبع: پرینت

اشرف غنی در ارگ و عبدالله در کاخ سپیدار مراسم تحلیف را بجا آوردند. هردو به جیث رییس جمهور افغانستان سخترانی نمودند. عبدالله دو معاون اش را در کاخ مرمر جابجا کرد. آنها رسماً شروع بکار کرده اند. قرار است 12 والی جدید به ولایات کشور تعیین و فرمان اش را صادر نماید. البته، اشرف غنی که حمایت امریکا و غرب را دارد بیکار نخواهد نشست. دو معاون اش را یا در کاخ مرمر و یا قصر دارالامان جابجا خواهد نمود.

آنچه در افغانستان امروز در بستر سیاسی جامعه رخ داده است نقطه عطف در تاریخ سیاسی هیجده سال اخیر است. مردم افغانستان در نافرمانی مدنی به تقلب نه گفتند و تا سرحد تشکیل دو حکومت موازی پیش رفتند تا دموکراسی یعنی حضور مردمی را محک بزنند و از آرای مردم پاسداری نمایند. در واقعیت، حکومت موازی نتیجه سیاست های پنج سال اخیر اشرف غنی است که بار دیگر سعی داشت تقلب را بر مردم افغانستان تحمیل کند. پنج سال پیش غنی به یمن لطف امریکا و انگلیس و پاکستان و طالبان برگرده مردم تحمیل گردید که نتیجه سیاست های قوم گرایانه و تعبیضی پنج ساله غنی، موج نفرت مقاومت ملی را آورده که در وجود حکومت داکتر عبدالله متمرکز شده است.

این نافرمانی مدنی در دفاع از دموکراسی مردم سالاری که به تقلب هم دل و همصدا و همیار نه گفته است، نقطه عطف در تاریخ مبارزات سیاسی هیجده سال اخیر است که فصل جدید مقاومت سیاسی و مردمی را برای نجات عدالت علیه تیم دولت ساز و حامیان بین المللی ارگ، کشوده است. آنچه که در افغانستان رخ داده است یک حادثه سیاسی تاریخی است که از عمق تضادهایی می جوشد که همه اقوام به شمول پشتون ها را در مبارزه علیه ارگ برای نجات عدالت و برقراری حاکمیت قانون و مردم به صحنه مبارزات سیاسی آورده است.

کنون تیم ارگ و حامیان منطقه ای و بین المللی بازیگران داستان سیاسی افغانستان، در اوضاع و احوال و شرایط تغییر کرده جدید، با فشار زور و تهدید و یا بکار گرفتن سلاح گرم حکومت عبدالله را سرنگون سازند. با تقسیم پنجاه فیصد دوطرفه نیز گره سیاسی مشکل افغانستان حل نمی شود. مشکل با کنار رفتن اشرف غنی از صحنه که به ناحق قدرت را قبضه کرده است حل خواهد شد. مردم افغانستان باهم مشکل ندارند. مشکل را تیم قوم گرای غنی خلق کرده است که امروز با مقاومت مردمی روبرو شده است.

شکستن مقاومت مردمی با قوه نظامی حمام خون مردمی را می آورد که شمال از مرکز منفصل می گردد و جنوب و جنوب غرب و شرق هم علیه غنی و همزمان علیه نیروهای خارجی قیام خواهد کرد. غنی و امریکا و انگلیس با سیاست های یک بام و دو هوا از یک اقلیت خاین فاسد قوم گرا حمایت کردند و مردم افغانستان را از خودسخت رنجانیده اند. پایان کار استعمار نفرت ملی است. امروز این نفرت ملی از استعمار و نوکران سرسپرده دامن حکومت متقلب غنی را گرفته است. حتی طالبان نیز حکومت غنی را قبول ندارند.

برای امریکا که درنظر دارد ماشین جنگی طالبان را به قوماندانی پاکستان به نفع اهداف اکونومیک-ژیوپلیتیک-استراتژیک منطقه ای در جنوب آسیا بکار گیرد، اشرف غنی تاریخ مصرف ماموریت اش به پایان رسیده است. ولی، ترامپ، بالای تیم ثبات و همگرایی اعتماد سیاسی ندارد و رهبران آنرا به روسیه و ایران و ترکیه نزدیک می بیند. ترامپ، در قضیه سیاسی افغانستان قسمی گیر کرده است که دست کشیدن از غنی در شرایط اوضاع کنونی، توپ به میدان روسیه و ایران میفتد.

محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت موازی
ترامپ
نظرات بینندگان:

>>>   دولت در تحت رهبری جلالت مهاب داکتر عبذالله عبدالله فرزند اصیل با ایمان حب وطن به پیروزی رسانیده اید مبارک مبارک به هم وطنان عزیز من فقط خواهان شکستن طلسم انحصار قدرت فاشستی تکه قومی هستم متعصب نیستم و ادامه دولت غنی متقلب کوچی قبیله طرفدار پشتون خواه نیستم که به همین سبب هرروز ریختن خون پاک هزاران کود کان ، پیر و برنا سربازان بی دفاع ما در شهر ها و دهات بخاطر پشتنون خواه باعث نابودی ملت ما در سرزمین نیاکان ما است .

>>>   تحلیف عبدالله هیچ مبنای قانونی ندارد!
وقتی ایشان دست روی قرآن کریم گذاشته سوگند یاد می کرد که *از قانون اساسی پاسداری می کنم*واقعا در بهت و حیرت فرو رفته بودم که آدم تا این حد تشنه قدرت میشه که دست روی قرآن گذاشته نقض قانون می کنه و در عین حال خود را پاسدار قانون اساسی می خواند!
باچه دلیلی ایشان ادعا می کند که برنده است؟

>>>   ضرورت به بهت وحیرت نیست.
مگر کور بودی و ندیدی که چگونه تقلب کردند و چگونه کودتای انتخاباتی راه انداختند.
تا چه وقت باید تسلیم تقلب شد؟
دو دور کرزی و دو دور غنی فقط با تقلب
مگر این ملت حق انتخاب ندارند که ترامپ باید انتخاب کند؟
ملت انتخاب کرد مگر فاشیسم ارگ کودتای انتخاباتی و حال بهتر است تا برای همیشه فیصله شود یا حق ملت داده شود یا ترامپ همراه با سربازانش نوکران دیسانت شده از غرب را نیز با خود ببرد.
ملتی که در جنگ زاده شده در جنگ خواهد مرد مگر در ذلت زندگی نخواهد کرد.

>>>   عامل تمام بدبختی ها، داعش و طالب در افغانستان خلیل راد، آی اس آی و سی ای ای امریکا است. خلیل بدزاد را از افغانستان اخراج کنید.

>>>   افغانستان خانه مردم است. دزدان پاکستان، امریکا و داعش و طالب برای قتل عام، چور و چپاول و غارت آمده اند. صلح دروغ است. طالب و پاکستان و امریکا یک مثلث واحد است. خلیل بدزاد مزدور و جاسوس امریکا است. دزدان و جاسوسان را از افغانستان بیرون کنید.

>>>   برادران عزیز امید وارم خداوند همه ما و شما را ببخشد. نشود همه ما مصداق آیه مبارکه فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ فَزَادَهُمُ اللّهُ مَرَضاً وَلَهُم عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ قرار بگیریم همه مردم افغانستان حتی برگر فروش سر کوچه میداند حقیقت چه است. پس سزاوار است تا از توضیحات جانبدارانه به نفع این یا آن خود داری نموده اولا خود را مصداق آیه مبارکه قرار ندهیم و از جانب دیگر از رو در رو قرار دادن مردم جلوگیری کنیم.

>>>   وقتیکه من دستماندن غنی احمدزی را روی ران و سوگندوفاداری به ملت و کشور و قانون اساسی را بزبان میراند برای من خیلی تعجب اور بود که در گذشته نه به سوکندت که دست بروی قران مانده بودی کجا پابند باقی ماندی که حال مردم به سوگندت اعتبار و اعتماد کنند و همچنان وفاداری و حراست از قانونی اساسی را که مکلفیت خود بزبان میپنداری ایا در بیشتر از پینسال گذشته همین تو غنی نبودی که قانون اساسی ماده وار به استثنای چند ماده محدود دیگر تمامموادات قنون اساسی را نقص کردید که هر روز سر و صدا در رسانه از عدم پابندی و نقص قانون اساسی از جانبشخ شما صدا بلند بود و فغان میکشیدند کدام کار نیک و خوب را کرده اید که بی شرمانه با خرید کمیسون های انتخاباتی و رای های تقلبی میخواهی بار دیگر بر گرده های مردم سوار شوی دار و ندار کشور ما را به یغما ببری و خون ریزی را بیشتر از پیش کنی از جانب اکثریت مردم نفرین وترد شده هستی دیگر ترانمی خواهند و نمیگذارند .
هرچه باشی غنی خان تقابل با مردم بیشتر شرمسارت میکند
هرچه باشی شیر دل مردم از چوکی به زمین گذارت میکند
هرچه باشی قومگرای فریبکاراز کرده ات بیزارت میکند
عاقبت مقاومت مردم از ارگ دور انداخته به امریکا فرارت میکند.

>>>   ننگ بر امریکا وانگلیس که شعار دموکراسی را زیر پا کرد واز متقلبین دفاع کرد واین ملت افغانستان است که باز هم ستم سران پشتون را غیر. مستقم لمس کند اواره

>>>   در سابق بغاوت میگفتند امروزه موازی گفته میشود
که منجر به خشونت و خونریزی میشوند

>>>   تیم عبدالله حمایت عمده جبهه شمال و سه قوم بزرگ تاجیک هزاره ازبک را در برخواهد داشت و کدام نگرانی از فاشیستها نداریم اگر اشرفغن میخواست به پشتونستان ریاست کند ما پرچم خراسان خواهی را بلند کرده و در پی آن آرمان محکم ایستاده خواهیم شد.
لطیف حکیمی مرکز جوزجان

>>>   دولت در تحت رهبری جلالت مهاب داکتر عبذالله عبدالله فرزند اصیل با ایمان حب وطن به با رای پاک بایمتریک حقیق مردم پیروزی رسید مبارک مبارک به هم وطنان عزیز من فقط خواهان شکستن طلسم انحصار قدرت فاشستی تکه قومی قبیلههستم من متعصب نیستم و ادامه دولت غنی متقلب کوچی قبیله طرفدار پشتون خواه نیستم که به همین سبب هرروز ریختن خون پاک هزاران کود کان ، پیر و برنا و سربازان بی دفاع ما در شهر ها و دهات بخاطر پشتنون خواه پاکستان باعث نابودی ملت ما در سرزمین نیاکان ما است .

>>>   از امروز داکتر عبدالله رییس جمهوری قانونی افغانستان شمرده خواهد شد و اشرفغن به جرم فساد و جرم و جنایت و پرونده فساد اقتصادی و اخلاقی محکوم به حبس ابد یا تبعید به وطن حقیقیش یهودستان خواهد. بود سربازان شیرمرد آریانا در پی دستگیری و قصاص اشرفغنی خواهند بود.
پولیس مردمی دلاوران و شیران خراسان

>>>   دو تا پشتون پاکستانی را که هردو احتمالن عضو ISI هستند از جلال آباد تا کابل در هلیکوپتر آوردند تا نشان دهند که گویاحمایت پشتون های پاکستان را باخود دارند بسیار خوب است همه لر و بر با هم شوند و لوی پشتونستان را بسازند و در آغوش همدیگر زندگی کنند.
غیر پشتون ها کشور خودشان را خواهند داشت و با لوی پشتونستان همسایگی نیک خواهند داشت.

>>>   اشرف غنی با امضاء قرارداد ننگین امنیتی با امریکا، سخت کار اشتباهی مرتکب شد؛ چون با این پیمان امنیتی ننگین، به راحتی جنایت کارترین و فتنه انگیزترین کشور تاریخ بشریت را به طور دایم بر تمام جغرافیای کشور و تمام نهادهای دولتی و تصمیم گیر کشور مسلط کرد و خاک افغانستان را به راحتی به اشغال دایم امریکایی ها در آورد.
حال مجبور است که خود اشرف غنی و حکومتش مجری سیاست های امریکا باشد و این پیمان ننگین تا ادامه داشته باشد در افغانستان حکومت هاهمیشه دست نشانده خواهد بود و مردم دیگر نقشی در انتخاب رئیس جمهور و پرلمان نخواهد داشت.
حال به راحتی نمی تواند از دست امریکایی فتنه گر و پراگماتیست رهایی پیدا کند.
بهترین دلیل بر این مدعا عراق است.
امریکایی ها در عراق رسما سران نظامی و دینی عراقی ها می کشد و با افختار هم اعلام می کند، اما حکومت عراق هیچ چیزی گفته نمی تواند.
پرلمان عراق به طور رسمی اخراج امریکایی ها را از کشورشان تصویب کرد؛ اما امریکایی های جنایت کار و فتنه انگیز از عراق خارج نمی شوند و در فکر تاسیس پایگاه جدید هستند.
در اینکه امریکاجنایت کارترین حکومت تاریخ است، جای هیچ شک و شبهه ای نیست؛ زیراآمریکا تنها کشوری در تاریخ بشریت است که از بمب‌های هسته‌ای در ژاپن استفاده کرد و بعید نیست که اولین کشوری در جهان باشد که بمب کرونا و سلاح‌های بیولوژیکی را استفاده می‌کند. آمریکا پشت تمامی این جنگ‌ها قرار دارد.
مسلط کردن چنین کشور گرگ صفت و جنایت کاری بر خاک و امنیت و ناموس و خانه و کاشانه مردم افغانستان، دیگر این کشور روی امنیت را نخواهد دید؛ مگر اینکه پیمان امنیتی با امریکا لغو شود و انتخابات سالم و بدون مداخله امریکا در افغانستان برگزار شود.

>>>   عبدالله در کاخ سپیدار و صمد داردار در کارته 4 مراسم تحلیف را با حضور یاران و اندیوالان بجا آوردند.
ع ع با آرای پاک 39 % و صمد داردار 420 % هر کدام خود را برنده انتخابات اعلان نموده و به حیث رییس جمهور افغانستان سخنپرانی کردند .
عبداله بعد از حلف وفاداری خطاب به یاران ما برای ساختار دولت همه شمول از تمام اقشار اجتماعی یعنی دزدان ، قاچاقبران آدمکشان و وطنفراشان دعوت نموده تا ما را در تداوم گروگان گیری ملت همکاری کنند.
ار آخر مراسم سرود مولی را با متن؛
ما طفلکان بیگناه این وطن
را سرودند.
خرما شرین از دوشنبه

>>>   نور احمد برزین خطیبی
هیچ فردی برفرد دیگری وهیچ ولایتی برولایت دیگری برتری ندارد
براساس این وجیزه
کرونادرهرات وبیمارستان درننگرهار

>>>   مذاكرات خطرناك تر از جنگ است!
=====================
پيشوايان پشتونيسم مانند اشرف غني، حامد كرزي، خليل زاد وغيره كه از غرب آمده اند پايگاه اجتماعي در جامعه حتي به اندازه طالب ندارند از اينرو آنها براي پياده كردن برنامه هاي شان به ترفند لابي گري، تهديد و مذاكرات رو مياورند و حتماً در خاطرات تان است كه در اجلاس بٌن چگونه حكومت رباني را كنار زدند، خليل زاد كرزي را جايگزين عبدالستار سيرت كرد، در نخستين انتخابات خليل زاد قانوني را تهديد به كنار رفتن و دوستم را از بمب صوتي ترساند، در دور بعدي عبدالله را به كنار رفتن وادار كردند، انتخابات گذشته را حتماً به ياد داريد چگونه غني را با تقلب حاكم كردند و با مذاكرات عبدالله را كنار زدند؛ اتحاد دوستم، عطا، محقق، عبدالله را گسستن، عطارا از بلخ كنار زدند، اسماعيل خان را خلع قدرت كردند، دوستم را تبعيد كردند و در كنار اين سركوبگري ها و به حاشيه راندن هاي قومي صدها برنامه اي ديگر را در سايه مذاكرات عملي كردند ولي افسوس هنوز كه هنوز است جامعه غير پشتون خود را نيافته و از خواب خفته بيدار نشده و هنوز از همين درياچه از سوي اين دو سوسمار «خليل زاد و كرزي» گزيده مي شوند!!
واقعيت اين است هر روز كه مي گذرد اميدم از نسل امروز براي پيروزي و رسيدن به عدالت و آزادي كم رنگ تر مي گردد چونكه ما تمام نيروها را كه فوج-فوج موج مي زد در سايه مذاكرات رهبران مان به مرور زمان از دست داديم و اين از هم گسستگي ها و از هم پاشيدگي ها بزرگترين ضربه بر پيكر زخمي مبارزات جامعه آزاديخواه و عدالت طلب زده است.
كرزي و غني در هيچ انتخاباتي برنده نشده اند اما در تمامي مذاكرات پيروز شده اند.
لطفاً به مذاكرات و پيشنهادات خليل زاد، كرزي و... اعتماد و بر سر آراي مردم معامله نكنيد آنچه از مذاكرات بدست مياد تكرار داستان هاي گذشته است و تنها چيزي نصيب مردم ما ميگردد باخت است.!
گل امیری

>>>   عبدالله پیمان
اعتراض!
هیجده سال است که خلیلزاد امکانات و ظرفیت های آمریکارا در خدمت اهداف و مقاصد شئونیستی اش درآورده و هر روز از آنها در جهت ضربه زدن به ما استفاده می کند. مدتی ست فریاد می کشیم که این آدم را اهمیت ندهید و اورا به عنوان میانجی قبول نکنید. اما گوش شنوایی نیست. من در اعتراض به این رویکرد انفعالی، در حمایت از تیم ثبات و همگرایی دیگر چیزی نخواهم نوشت. وقتی این کار را خواهم کرد که خلیلزاد را مرخص کنند و دیگر به حیث مذاکره کننده آمریکا اورا به حضور نپذیرند.

>>>   Asadullah Nadim
موضعگیری های دو تیم رقیب و نظر برخی کارشناسان:
تیم داکتر غنی:
تکرار تجربه حکومت وحدت ملی را تحت هیچ شرایطی نمی خواهیم و آماده سهم دادن به " جوانب " دیگر در کابینه هستیم.
تیم داکتر عبدالله:
ما خواهان نظام صدارتی هستیم. رییس جمهور در جای و مقامش و اما صدر اعظم اجرایی اختیار ۶۰ در صد تعیین کابینه را باید داشته باشد.
این تیم تصاحب یکی از این دو مقام را قبول دارد.
تیم داکتر غنی با این طرح تیم داکتر عبدالله مخالف است.
نظر بعضی کارشناسان:
استاد جلال- این دو تیم کوشش می کنند با نزدیک شدن با طالبان از یکدیگر امتیاز بگیرند و اما طالبان از این بازی در نهایت به نفع خود شان ، یعنی سلطه یافتن بر قدرت استفاده می کنند.
عمر صمد - ملل متحد ، امریکا و دیگران می توانند این دو تیم را قانع سازند.
...و من بیخبر از همه گپ ها - هدف این دو تیم تقسیم قدرت همانند میراث و مال غنیمت از کفار است. تا زمانی که این " تقسیم " صورت نگیرد ، آرام نمی گیرند.

>>>   خرما شیرین نبودی!بلکه ترش و تلخ بیدی یک پشتوی بد و خودخواه بیدی که از دوشنبه نی بلکه از پشاور بیدی که طرفدار اشرفغن جنایت پیشه و متقلب بیدی خدا هدایتت کند از راه پلیدی شنیدی؟!

>>>   علیه کمیسیون های انتخاباتی باید دعوی حقوقی راه انداخته شود
دو زن بی .... که مجرمین درجه یک هستند همراه با حبیب بی ننگ باید محاکمه شود.
اگر نشد محکمه صحرایی که در جایش است.

>>>   وقت دزدان و اوباشان تمام هست!! ديگر مردم را گروگان گرفته نه مى توانيد مردم چيره هاى اصلى شما دزدان و خاينين را شناخته و اگر چنين فكر كنيد كه دست به سلاح ببريد اول اينكه شما به يقينكه جرعت و غيرت چنين كار را نداريد و اگر باز هم جنون زده شويد و چنين كارى نا خلف را انجام بدهيد باور به خدا كنيد كه چنين حالى بيبينيد كه از تولد تان پيشمان شويد اينبار مردم عام شما را با چًوب و چپلك و هر چيزيكه در دست شان بيايد شما را هلاك خواهد كرد!
عبدالله و تيمش دسته بيش از دزدان و خاينين ملى چيزى ديگر نيستند!!

>>>   هرکس با داکتر عبدالله دشمنی دارد سریعا معلوم میشود یک پشتونیست افراطی خودخواه است مردم تاجیک هزاره و ازبک بر حمایت داکتر عبدالله اجماع و اتحاد و اتفاق نظر دارند

>>>   رييس جمهور افغانستان به صراحت اعلام كرد كه وظيفه اشرف غني ختم است و مردم نميدانند كه چرا اشرف غني تا هنوز خود را به بي ننگي زده . در هر كشور ديگر ميبود يك ادم با ننگ خودش چوكي را رها كرده ميرفت . اين شخص را همه ملت جواب رد داده با يك ورق كاغذ تقلبي خود را هنوز در قدرت ميداند.
تا جاييكه مردم ما ميدانند اشرف غني را خليلزاد درين تقلب كمك نموده ولي سياست امريكا در حال تعغير است وچون قوم پرستي و پشتونيستي خليلزاد كم كم به امريكا اشكار شده . اگر جناب رييس جمهور عبدالله و دولتش با خليلزاد مقاطعه سياسي نماييد امريكا خليلزاد را برطرف و يك نفر بيطرف را به جاي او تعيين خواهد نمود. اين بستگي به تصميم دولت افغانستان دارد اميدواريم رييس جمهوري كشور جناب داكتر صاحب عبدالله درين قسمت تصميم قاطع و سريع اتخاذ نمايند .
سلطان سنجر

>>>   روند تحکیم پایه‌های مردم ‌سالاری حکومت مشروع داکترعبدالله درسرتاسر افغانستان و شکست استبداد اشرف غنی قاتل 48000 سرباز وطن از عدم مدیریت روانی در وضعیتی عالی‌است. تقلب در هر میدانی مردم سالاری به زانو درآمده است. دولت همه‌شمول و صف عدالت‌خواهان روز به روز در ولایات ، در مسیر درست به‌پیش می‌روند. زمان پشیمانی “کتله بی‌ریشه‌ی” سازمان‌ده تقلب، فرارشان نزدیک است. این فراشوتی‌ها و پیش‌مرگ‌هاشان که به اشتباه میدان را خالی فکر می‌کردند، تازه متوجه شده اند که آنچه دفن شده است وجدان‌شان است و مردم عیار آزادی خواهی از رنج استبدا غنی هنوزم در کشور زنده اند. .
دولت در تحت رهبری جلالتماب داکتر عبذالله عبدالله فرزند اصیل با ایمان حب وطن به با رای پاک بومترک حق مردم پیروزی رسید مبارک مبارک

>>>   افغانستان از سال ۱۹۹۲ تا کنون شاهد حکومات ورشکسته بیکفایت ,عقیم اسیر , بی رمق , نارس و فساد پیشه بوده که یکی از شاخصهای چنین حکومات چسپیدن و دامن زدن به خصومت های قومی سمتی فرهنگی و زبانی میباشد.
در این راستا هزاران مقاله از جانب افراد با سواد نه روشنفکر در رسانه ها به نشر رسیده که اکثریت مطلق این نبشته ها اتش دشمنی ها و نفرت میان ملیتها را شعله ور تر ساخته است و همه دچار بیماری کودکی سمتگرایی و عظمت طلبی گردیده اند.
رهبری سیاسی پاکستان از چهار دهه بدینسو لابی گر اصلی برای افغانستان در سطح جهانی بخصوص امریکا بوده است. صلاحیت و زمینه لابی گری را تنظیمهای اسلامی افغانستان برای پاکستان مساعد گردانیده ا ند. پاکستان از سال ۱۹۷۳بد ینسو یعنی بعد از سرکوب کلبدین حکمتیار و احمد شاه مسعود توسط داود خان که به پاکستان فراری شده بودند تمام امورمالی و نظامی تنظیمها را کنترول و در حقیقت مبدل به سخنگوی اصلی تنظیمهای افغانی گردید و حتی پاکستان در سال ۱۹۸۸ یکی از طرفین امضا کننده توافقات جینیوا از طرف مجاهدین بوده است و کنون هم نه پشتونها بلکه پاکستانی ها لابی گر اصلی بخاطر سر نوشت سیاسی افغانستان نزد امریکایی ها اند و میدانند که کی را رییس جمهور در افغانستان تعیین کنند و ما شاهد عقد پروتوکول برای گویا تامین صلح بین امریکا و طالبان هستیم که پاکستان در این راستا نقش جدی را داشت.
امریکا اینده ای افغانستان را در اینه ای پاکستان میبینند و معاون رییس جمهور Obama اقای Joe Biden مسافرتی به کابل در ایام حامد کرزی داشت و کرزی دعوت رسمی به افتخار موصوف ترتیب داده بود . ضمن صحبتها کرزی از نقش منفی پاکستان در قبال افغانستان شکایت کرد. معاون رییس جمهور در جواب گفته است که:امریکا در روابط خو یش میان پاکستان و افغانستان ؛پاکستان را پنجاه مرتبه بیشتر نسبت به افغانستان میدهد. ..
موصوف عصبانی شده دستمال روی زانویش را بروی میز نان خوری به شدت زده از جایش برخاسته و قهرگونه ضیلفت را ترک کرد که این خود یک نوع بی حرمتی به رسم مهمان نوازی درافغانستان بوده است من بار ها تاکید بر این کرده ام که مقامات افغانی کدام حیثیتی نزد مقامات امریکایی ندارند چه پشتون اند و چه تاجیک...
اگر ما به همه پرسی مردم روی بیاوریم نه تیم اشرف غنی و نه تیم دکتور عبدالله مورد تایید مردم است . اکثریت مطلق مردم هر دو تیم را باند مافیایی و انحصار گران قدرت بخاطر کسب ثروت در کشور میدانند.
چانه زدنها بخاطر شریک شدن در قدرت به معنی امدن صلح و ارامش برای کافه ای ملت نیست.این نوع حرکت خطرناک میباشد . تقسیم بندی ها به معنی پر کردن تمام پستهای وزاراتخانه ها از افراد غیر مسلکی و بیسواد بر اساس زبان و سمت ... این نه شیوه ای حکومتداری و نه مظهر دموکراسی است بلکه انارشیزم و عنان گسیختگی میباشد.که عذاب و رنج انرا جوانان و مجموع مردم بدوش خواهند کشید.
برای برون رفت از این نوع بیماری ها باید همه بدور یک جبهه ای وسیع پدر وطن بسیج شویم و از تجارب سالهای ۱۹۸۰-۱۹۹۰ حاکمیت ان وقت استفاده کنیم این بخشی از تاریخ کشور ما است دوست داریم یا نه باید منحیث افراد متعهد به پدیده ها و تحلیل اوراق تاریخ معاصر افغانستان با مسوولیت برخورد کنیم به اسناد اندوره مراجعه کنیم نه از روی کینه و نفرت.. زیرا برای ختم انحصار طلبی ها ی قومی و سمتی که در دوره ای حفیظ الله امین به اوج رسیده بود حزب و دولت انوقت هوشیارانه گامهای عملی را برداشتند که از جمله میتوان تدویر اولین جرگه ای ملیت هزاره را در ۱۹۸۸نامبرد و هزاره ها در همه عرصه ها سهم فعال در جامعه داشتند حتی اسناد موثق وجود دارد که جمهوری اسلامی ایران حسودانه از همکاری و بسیج هزاره های شیعه بدور حزب و دولت انوقت بر خورد انتقادی نسبت به رهبری هزارها داشتند امروز هزاره ها اولین قربانیان خشونتهای قومی و زبانی در طی هیجده سال بوده اند.در ان سالها افغانستان برای اولین بار در طول چند سده نخستین گامها را به حل مسایل ملی که از شعار های مهم حزب بود بر میداشت که متاسفانه همه ارزو ها به خاک رفت و کشور به بهانه های مختلف به سوی یک جنگ طولانی کشانیده شد و دوباره زمان قوم سالاری و طرحهای تجزیه طلبانه از هر طرف سر کشیده ودر نتیجه حاکمیت سیاسی وموجودیت فیزیکی افغانستان و زندگی مردم را به چالش کشیده است.
فخر اهنگر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است