آیا استراتژی آمریکا خروج از افغانستان است؟ (1)
پایان دادن به حضور نظامی آمریکا به معنی خروج همه نظامیان آمریکایی از افغانستان نبوده است و این ساده انگاری است که اگر باور کنیم نظامیان آمریکایی افغانستان را ترک می کنند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۲۳    ۱۳۹۸/۱۲/۲۲ کد خبر: 162596 منبع: پرینت

آیا استراتژی آمریکا خروج از افغانستان است؟
آیا خارج شدن بخشی از نظامیان آمریکایی از افغانستان به معنی خروج کامل آنان از کشور ما است؟
آیا آمریکایی ها بقیه معادن و مواد معدنی بکر و ناب افغانستان را بحال خود رها کرده و کشور ما را ترک می کنند؟
آیا قول آزادی زندانیان طالبان از جمله وظایف آمریکایی ها بود که به طالبان داده شد؟
آیا و... ده ها سوال دیگر که هیچ جوابی برای آنها وجود ندارد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)آمریکایی ها هیچ تعهدی نسبت به مردم افغانستان ندارند و همانگونه که بارها اعلام کردند منافع شان مهمتر از همه چیز برای شان است. پس طبیعی است که ترامپ بگوید پس از بیرون شدن ما از افغانستان ممکن است طالبان حکومت را بگیرند. در حقیقت این یک چراغ سبز برای طالبان است که ما کاری به شما نداریم می توانید به حکومت افغانستان حمله کنید و دولت را بگیرید.

دو اصل اساسی در سخنان ترامپ مشهود بوده است. اول اینکه منافع اقتصادی آمریکا برایش اولویت دارد. چنانچه بخاطر حفظ منافع آمریکا به همه قراردادهای قبلی پشت پا زد و با هر کس و ناکس حاضر به مذاکره شد و همه تعهدات جهانی و منطقه ای و بین المللی را نادیده گرفت.

دوم اینکه اعلام داشت، پول آمریکا را به آمریکا بر می گردانم و این کار را با غارت دیگر کشورها از جمله سوریه و عراق و افغانستان انجام داده و می دهد. آمریکایی ها اعلام کردند که تا کنون هشتصد میلیارد دالر در افغانستان مصرف کرده اند، از عراق و سوریه نفت می برند و از افغانستان منابع دست نخورده و ناب و مواد معدنی کمیاب را....

از زمان حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان، بیش از ده بار بحث خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان به میان آمده و تعدادی هم از نظامیان آمریکایی از افغانستان به کشورشان بازگشتند اما سپس دوباره تعدادی تازه نفس بجای آنان وارد افغانستان شدند.

در سال 2005 در زمان زمامداری کرزی، میان دولت افغانستان و آمریکا توافقی بوجود آمد که نظامیان آمریکایی در برخی از پایگاه های خود در افغانستان تا 50 سال دیگر حضور داشته باشند.
اما طرح ایجاد یک پایگاه دایمی را قبلا یک سناتور جمهوری خواه آمریکایی مطرح کرد. لیندسی گراهام در یک مصاحبه تلویزیونی گفته بود، ایجاد چند پایگاه نظامی دایمی در افغانستان، ارتش آمریکا را در مقابل طالبان بیمه خواهد کرد.
ایجاد پایگاه های دایمی آمریکا در افغانستان در حالی مطرح شد که دولت آمریکا اعلام کرده بود تا سال 2014 میلادی، حضور نظامی اش را از افغانستان پایان می بخشد.
این پایان دادن به حضور نظامی آمریکا به معنی خروج همه نظامیان آمریکایی از افغانستان نبوده است و این ساده انگاری است که اگر باور کنیم نظامیان آمریکایی افغانستان را ترک می کنند.

همسایگی افغانستان با ایران، روسیه، چین و پاکستان اهمیت استراتژیک کشور را برای آمریکا پر رنگ تر نموده است.
با این اوصاف، ایجاد پایگاه های نظامی آمریکایی در افغانستان از این دیدگاه قابل بررسی است.
پایگاه های دایمی نظامیان آمریکایی در افغانستان که به معنی تسلط و کنترول است، نه تنها به منافع ملی ما کمک نخواهد کرد، بل در دراز مدت محدودیت ما را در رابطه با همسایگان تقویت می کند و این به نفع افغانستان نیست.
از جانب دیگر، تمامی کشور هایی که آمریکا در آن کشور ها پایگاه نظامی دارد، در حال امتیاز دهی به آمریکاییان هستند و تمامی تلاش شان را دارند تا بگونه ای از شر این پایگاه های مزاحم نجات یابند.
در این میان نظراتی نیز وجود دارد که از برنامه ریزی دقیق آمریکایی ها در افغانستان حکایت دارد.
این برنامه مدون، همانا تحقیقات خاص مطالعاتی پیرامون زمین شناسی و تعیین مناطق خاصی جهت ایجاد پایگاه های نظامی است که تا کنون مناطقی مانند بگرام، فراه، شیندند، قندهار، هلمند و ننگرهار مشخص شده است.
برنامه ای که به تداوم غارت کشور توسط آمریکایی ها خواهد انجامید.

بیایید جامع تر به مساله بنگریم. آمریکا تا کنون به کدام کشور رفته که از آن کشور به رضایت خود بیرون شده باشد؟ مگر اینکه مانند ایران علیه حضور آمریکایی ها اقدام شود و آنان را از کشور اخراج کنند که آنهم مشکلات و عواقب خودش را دارد.
(ادامه دارد)

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
استراتژی خروج
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   خارج شوند یا نشوند اینها میدانند که چطور اوغان را در بدل پول خرید اینها استادهای تربیت طالب داعش و تکنوکرات های شراب خور فاشیست هستند . هرسه طبقه اولاد انگلیس و امریکا با تربیت پاکستان هستند.

>>>   کشوری که نه صاحب دارد و نه در و دروازه و به گفته فرزند برومند امریکا خلیلزاد ، امریکا بی اجازه آمده و اگر خواست بی اجازه میرود .
و فردا کشوری دیگر منافعش از افغانستان ضربه میخورد و بدون اجازه می آید و قلبه کشی میکند و بدون اجازه میرود.

>>>   سه صد دختر پاکستانی دراردوی اسرائیل خدمت میکنند
ر

>>>   اگر امریکا برود پاکستان می اید بنا بهتر است امریکا باشد
ر

>>>   باسلام
«آمریکا می ماند،خروجی در کار نیست»
طبق نظرات وبرنامه های ارائه شده سازمان‌های تحقیقاتی مهم آمریکا، منابع حیاتی این کشور تا25 سال آینده رو به پایان خواهد بود، درحالی‌که میزان تقاضا در این کشور به مصرف انرژی تا40 درصد افزایش خواهد یافت.
آمریکا با5 درصد جمعیت کره زمین وبا داشتن کارخانجات عظیم خود 25 درصد انرژی این کره خاکی را مصرف می کند.
در حالی که دواقیانوس بطور طبیعی این کشور را از منابع فوق العاده انرژی جهان دور کرده است:اقیانوس‌های اطلس و آرام
80 درصد منابع انرژی دنیا در منطقه اورآسیاست و تسلط براین منطقه یعنی تسلط بر عالم.
اورآسیا منابع عظیم نفت و گاز و آب و همچنین معادن سرشار قیمتی در خود دارد درحالیکه بااین جمعیت بالقوه خود، معمولا مصرف کننده هستند تا تولید کننده.
یعنی علاوه بر منابع انرژی عالم، جمعیت بسیار بزرگی جهت مصرف کالاهای غرب و بازار وسوسه کننده ای دارد.
بطور مثال کشور عراق که جز این منطقه است را درنظر بگیرید، به تنهایی 10 درصد کل انرژی دنیا دراین کشور وجود دارد، و منابع آبی دجله وفرات وسرزمین بین النهرین را نیز در خود دارد. این کشور از میان 80 چاه بزرگ نفت خود تاکنون تنها از 20 حلقه آن بهره برداری می کند هم چنین در استان الانبار به عبارتی چندصدمیلیون بشکه نفت خام مرغوب ذخیره دارد که تاکنون استحصال نشده اند.
آمریکا بخوبی می داند روسیه وچین هیچ گاه نیازهای آینده او را نه تنها تامین نخواهند کرد بلکه تبدیل به رقیبانی بزرگ در عرصه نظامی و اقتصادی برای وی شده اند، لذا برنامه های طولانی مدت این کشور، دست یابی و کنترل اوراسیاست.
جورچین نفوذ وکنترل در این منطقه که بعد از جنگ جهانی دوم وبا تشکیل دولت جعلی اسرائیل در غرب آسیا شروع شد و با تسلط بر تمامی کشورهای منطقه صورت گرفت فقط یک مشکل بزرگ دارد و آنهم وجود ایران بعنوان مرکز ثقل اوراسیاست.
آنها نفوذ و تسخیر خود را به شیوه قرن‌های گذشته پیش نمی‌برند یعنی گاهی جنگ مستقیم می کنند آنهم به بهانه های غیر واقع یا ساختگی مبارزه با تروریسم، دیکتاتوری، نجات مردم و...
در این میان افغانستان هم بعنوان مرکز کنترل و ایجاد اختلال در محاسبات همسایگانش که از دیدگاه آمریکا بسیار مهم هستند مانند چین، روسیه وایران، از اهمیت بالایی برخوردار است.
ازطرفی این کشور با پیشینه تمدنی کهن و ذخایر معدنی فراوان وداشتن منابع آب غنی، نمی‌تواند از چشمان حریص آمریکا دور بماند.
و برای کنترل این کشور گاهی با پشتیبانی از مجاهدان که درراه آزادی وطن با شوروی می جنگیدند، گاهی با ایدئولوژی و پول نفت سعودی و نقش عملیاتی پاکستان طالبان را بوجود می آورند و گاهی القاعده واینک داعش را.
اندکی تامل در این زمینه این را روشن خواهد کرد که مذاکرات صلح، پیام‌های تهدید و... همگی برای سنجش عکس العمل مردم افغانستان است، چه آنکه طی این 18 سال بیشترین تلفات و رنج ها برای مردم افغانستان بوده، بنام مبارزه با طالبان و القاعده
و متاسفانه با همه احترامی که برای ملت عزیز افغانستان قائلم، نمی‌توانم این نکته مهم را بازگو نکنم که مردم افغانستان در این پروژه بزرگ بازی را باخته اند، زیرا صدای واحدی از این ملت بلند نمی‌شود.
بارها در مطالب مختلفی که مکتوب نمودم فقدان رهبری واحد را گوشزد کرده ام.
رهبری ای که بتواند تحت یک پرچم همه قومیت‌های این ملت بزرگ را متحد کند و با تکیه بر اصول دین و وطن مبارزه ای بزرگ تا اخراج آخرین اشغالگر را رهبری و هدایت کند.
واز تمام تحولات و تاریخ دو قرن اخیر منطقه بخوبی درس فرا گیرد. نمونه بارز و روشن این مهم، جریان انقلاب ایران است. انقلابی که برمبنای نفی تسلط بیگانه و باتکیه بر خواست مردم و تأسی از آموزه های دین مبین اسلام، ایران را از لوث وجود اشغالگران پاک کرد و علیرغم تمام سختی های پیش رو، روندی رو به رشد وکمال دارد.
مذاکرات صلح، صندوق های انتخابات ریاست جمهوری و مجالس و... تنها جهت سرگرم کردن ملت افغانستان است وتا زمانیکه یک نظامی خارجی در افغانستان باشد، افغانستان روی آرامش به خود نخواهد دید و تنها راه غلبه بر این اشغالگری قیام عمومی مردم و مبارزه تا اخراج آخرین خارجی اشغالگر خواهد بود.
تاریخ حال حاضرگویای این مطلب است که آمریکا وغرب مستکبر، تنها در شرایطی که احساس خطر نکند، هیچ امتیازی نداده و دست از غارت بلاد اسلام نخواهند کشید.
باتشکر-محمد-شیراز

>>>   با سلام در افغانستان اگر صلح شدنی بود حالا خیلی وقت پیش صلح میشد یعنی بعد از نابودی القاعده دیگر آمریکا وظیفه اش در افغانستان تمام شده اما طالب ظهور کرد و طالب هم که دولت صلح حتما داعش ظهور میکند و داعش هم که صلح حتما زامبی ها ظهور خواهد کرد اگر هم امریکایها از افغانستان بروند همه را بخاک یکسان کرده میروند تا که مردم بازهم محتاج امریکایها شوند کشور افغانستان و مردم افغانستان توسط یک طائفه ظالم به آمریکا فروخته شده
دیگر محال است که از چنگ این درنده نجات پیدا کند
...م ی

>>>   حداقل به خاطر معادن لیتیوم از افغانستان خارج نخواهد شد. چون باتری تمام ماشین ها و لوازم الکترونیکی از لیتیوم تشکیل شده است و فقط افغانستان و شیلی به اندازه ی کافی لیتیوم دارند

>>>   دروغ است باور نکنید آمریکا آمده تا بماند نه اینکه برود. شیطان بزرگ کارش فریب دادن است. زلمی نیز جوحه شیطان است

>>>   بیشتر از این باعث تکلیف سربازان خارجی نمی شویم.
هر چه زود تر به وطن شان بر گردند بهتر است.
ما و پاکستان راه دشواری را پیشرو داریم
نوکران پاکستان یعنی طالبان بی خبر از دین دو بخش میشوند.
پیر و فرتوت و بیکاره اش بار دوش ملت و دولت میشود مثل گلو که از بیکاری درس ملایی میدهد
و جوانان بی خرد و قوی هیکل اش زیر نام دماغش ماموریت جدید را به مدیریت ISI ادامه میدهند.

>>>   Zia Sadr
کسانی که داخل خانه آدم بدون اجازه داخل ‌و بدون جواز از ان خارج گردد در کدام کته کوری ذیل قرار می‌گیرد:
"تروریست"، "محارب"، "متجاوز"

>>>   "نیروهای امریکا بدون اجازه کسی...." تو غلط میکنی این جنایتکاران به اجازه شاه شجاع ها و طفیلی هایی بی آبرو مانند تو و امثال تو و فریب مردم بی خبر با استفاده از سلاح دین و اسلام آمده اند.
آزاده

>>>   اين قدر گستاخى بس است
اين سخن ....است. اين دلقک ایالات متحده آمریکا حتى احترام به ملت پشتون ندارد.
ملت پشتون عليه نيروهاى خارجى اشغالگر به سرکرده گى مبارزه مى کنند.
حاکمان پشتون با استعمارگران بيگانه خارجى واستثمارگر عمده يعنى ایالات متحده آمریکا معامله مى کنند.
حاکمان پشتون منافع ملى اشغالگران را دفاع مى کنند يگان اش خود را مى فروشد.
زلمی خلیلزاد "نمانیده ویژه امریکا در امور افغانستان" چرنديات گستاخانه مى کند.
کدام حاکم پشتون از منافع ملى مردم دفاع کرده است?
سرنگون باد دولت ایالات متحده آمریکا
نابود باد دولت غنى و امارت طالبان

>>>   امریکا در جهان در هر کشور که رفته است آن کشور را اشغال کرده اند

>>>   خداوند متعال آمریکا را از صفحه روزگار بردارد. عامل تمام بحرانها و مشکلات کشورهای جهان به خصوص کشور عزیز ما همین آمریکا است. هم از طالب حمایت می کند هم از اشرف غنی حمایت می کند هم از داعش و القاعده. اگر روزی آمریکا خوار و ذلیل شود باید سجده شکر انجام داد.

>>>   درآمدی که آمریکا از کشت مواد مخدر در افغانستان و غارت معادن افغانستان کسب میکنند باعث شده در افغانستان ماندگار شوند البته جنگ با طالبان را بهانه میکنند اما حقیفت این است که آنها بخاطر مواد مخدر و معادن و جغرافیای افغانستان در افغانستان حضور دارند و پشت پرده با طالبان بده بستان دارند طالبان مردم عادی افغانستان را بیشتر از نظامیان آمریکایی میکشد برای آمریکا نابودی یک گروه طالبان انقدر سخت نبود اما نه تنها طالبان را نابود نکرد داعش را هم از عراق و سوریه به افغانستان کشاند همه استعمارگران همینند انگلیس ، فرانسه و ...اما آمریکا از همه آنها بدتر و قدرتمندتر است

>>>   درودبرهمه عزیزان!
خوب مشخص است که خضور نظامی امریکا درافغانستان یک حضور استراتیژیک است برعلاوه چپاول وغارت معادن افغانستان اهداف منطقه ی نیز دارد بر همه گان هویدا است؟

>>>   Ameen Mateen-Bagramian
معامله پریزدنت ترامپ با گروه تروریستی انتحاری طالبان نشان داد که درسیاست بخاطر منفعت شخصی و یا گروهی اصول مقدسی وجود ندارد!

>>>   Najib Rahman Shamal
درصورت خروج همه نظامیان آمریکایی و ناتو از افغانستان، به شرط آنکه خارجی ها دشمنان مردم مارا تجهیز و تمویل نکنند، مردم ما باحفظ وحدت ملی از تجارب خوبی در دفاع مستقلانه برخوردار اند.

>>>   Malek Sitez
آیا واقعاَ جامعه‌ی جهانی در افغانستان قدرت دیپلوماسی‌اش را از دست داده است؟
این پرسش ذهن همه را مشغول کرده ‌است. به باور من اگر به این پرسش پاسخ مثبت داده شود ساده‌انگاری ما را به نمایش می‌گذارد. وقتی می‌گوییم جامعه‌ی جهانی یعنی ترامپ تویت می‌دهد، جانسون حمایت می‌کند و اروپا ترویجش می‌دهد. حالا جامعه‌ی جهانی همین است. واقعیت این‌است که زمانی دیپلوماسی شکست می‌خورد، بحران و حتا جنگ اجتناب‌ناپذیر می‌شود. حوادثی‌ که در افغانستان اتفاق می‌افتد جزی از همان دیپلوماسی غربی است که شکست نه، بل پیروزمندانه گام می‌گذارد. دیپلوماسی غرب می‌خواهد هژمونی‌اش را بر همه ثابت سازد. همه می‌دانند دیپلوماسی که پشتوانه قدرت اقتصادی و تخصصی را با خود دارد، همیشه برنده است. اگر دیروز غرب یک بازیگر و ابزار درافغانستان داشت، امروز این رقم به چهار رسیده است. گروه‌های غنی، عبدالله، طالبان و نیروهای ریزرف به سان القاعده، داعش و سایر گروه‌های آماده‌باش. وضعیت «بحرانی قابل مدیریت» از جوهر اصلی دیپلوماسی غربی در افغانستان است. بنا‌ دیپلوماسی غرب شکست نخورده است بل‌ به شدت گام می‌گذارد.

>>>   اشرف غنی با امضاء قرارداد ننگین امنیتی با امریکا، سخت کار اشتباهی مرتکب شد؛ چون با این پیمان امنیتی ننگین، به راحتی جنایت کارترین و فتنه انگیزترین کشور تاریخ بشریت را به طور دایم بر تمام جغرافیای کشور و تمام نهادهای دولتی و تصمیم گیر کشور مسلط کرد و خاک افغانستان را به راحتی به اشغال دایم امریکایی ها در آورد.
حال مجبور است که خود اشرف غنی و حکومتش مجری سیاست های امریکا باشد و این پیمان ننگین تا ادامه داشته باشد در افغانستان حکومت هاهمیشه دست نشانده خواهد بود و مردم دیگر نقشی در انتخاب رئیس جمهور و پرلمان نخواهد داشت.
حال به راحتی نمی تواند از دست امریکایی فتنه گر و پراگماتیست رهایی پیدا کند.
بهترین دلیل بر این مدعا عراق است.
امریکایی ها در عراق رسما سران نظامی و دینی عراقی ها می کشد و با افختار هم اعلام می کند، اما حکومت عراق هیچ چیزی گفته نمی تواند.
پرلمان عراق به طور رسمی اخراج امریکایی ها را از کشورشان تصویب کرد؛ اما امریکایی های جنایت کار و فتنه انگیز از عراق خارج نمی شوند و در فکر تاسیس پایگاه جدید هستند.
در اینکه امریکاجنایت کارترین حکومت تاریخ است، جای هیچ شک و شبهه ای نیست؛ زیراآمریکا تنها کشوری در تاریخ بشریت است که از بمب‌های هسته‌ای در ژاپن استفاده کرد و بعید نیست که اولین کشوری در جهان باشد که بمب کرونا و سلاح‌های بیولوژیکی را استفاده می‌کند. آمریکا پشت تمامی این جنگ‌ها قرار دارد.
مسلط کردن چنین کشور گرگ صفت و جنایت کاری بر خاک و امنیت و ناموس و خانه و کاشانه مردم افغانستان، دیگر این کشور روی امنیت را نخواهد دید؛ مگر اینکه پیمان امنیتی با امریکا لغو شود و انتخابات سالم و بدون مداخله امریکا در افغانستان برگزار شود.

>>>   صلح کلمه نهایت مقدس برای تمامی مردم جهان وخصوصا برای ملت مومن وجنگزده افغانستان میباشد که بیشتر ازچهل سال درحال جنگ خانمان سوز در وطن شان هستند.ملت مومن واقشار مختلف افغانستان بدانند که تاریخ نشان میدهد که هر جنگ داخلی وبین المللی سر انجامش با صلح خاتمه یافته اند.درقران کریم هم درصلح تاکید گردیده است طوریکه درقرآن کریم خداوند متعال فرموده: الصلح خیر.یعنی صلح یک عمل نیکو وخیر است.ملت مومن وزجر کشیده افغانستان درچهل سال حکومات مختلف را با آیدیولوژی های مختلف تجربه کرده اند ازحکومت چپگرای کمونیستی ، بعد حکومت مجاهدین و هم تسلط بنیاد گرای امارت طالبان تا بالاخره حکومت دیموکراسی ووسیع البنیاد موجوده که توسط جامعه جهانی برای حل منازعه ومحو جنگ طولانی درافغانستان تجربه گردیده است.بدبختانه نظامیان شوروی که درحکومت داود خان و دراردوی افغانستان ایفای وظیفه مینمودند با یک عده صاحب منصبان پایین رتبه اردوی افغانستان و چپ گرا که تمایل به افکار شوروی سابق داشتند با کودتای خونین هفت ثور ١٣٥٧ شمسی تحت قومانده مستقیم منشی حزب کمونیست حکومت وقت شوروی برژنف ملعون وفاشیست قدرت سیاسی را بدست گرفتند.حکومت چپگرای کمونیست ها که فرهنگ وعقاید مردم وجامعه افغانستان را به صورت حقیقی درک نکرده بودند باشعارهای ظاهرا انقلابی وچپی شان خیلی زود تصفیه دراردو وپولیس وارگان های دولتی را شروع کردند وهم بسیاری از سیاست مداران واقعی ووطن دوست ،روحانیون، مولوی صاحبان و عالمان دینی، صاحب منصبان اردو وپولیس ،استادان پوهنتون ودانشگاه ها،معلمین ومتلعمین مکاتب،تجاران،کسبه کاران ،دهاقین وزمینداران زحمت کش،افراد شاغل درادارات دولتی، اشخاص ملی وبانفوذ افغانستان ،روشن فکران وطن پرست عم ازذکور واناث واقشارمختلف ملت مومن افغانستان را تحت نام های مختلف واتهام کاذبانه به محابس انداختند وبالاخره درشب های تاریک درپولیگون ها زنده زیر خاک کردند که لیست نشرشده پنج هزار نفر شهدای ١٣٥٧ و١٣٥٨ زمان حکومت خلق وپرچم شاهد چنین ادعا است.خلقی ها وپرچمی ها بامقاومت خاینانه وجنون آمیز شان چهار ده سال با ملت مومن وآزادیخواه افغانستان جنگیدند درنتیجه میلیون ها نفردرکشورهای همسایه ودور مهاجر گردیدند وهزاران نفر معیوب معلول وکشته گردیدند.بالاخره حکومت چپگرا به مردم آزدیخواه ومجاهدین افغانستان تسلیم شدند. متاسفانه بعد ازسرنگونی حکومت کمونیستی ، حکومت مجاهدین بی تجربه نیز مرتکب اشتباهات جبران ناپذیر شدند وباجنگ های خونین گروه های مجاهدین ،شهرکابل به ویرانه تبدیل شدند وهزاران انسان بیگناه بی خانمان ،آواره وکشته شدند.بعدابا رویکار آمدن قشر بنیاد گرایی طالبان تحت رهبری مستقیم بعضی اعراب متعصب وجاهل نیز جنگ ادامه پیداکردند وهزاران انسان ازاقشار مختلف درکنج وکنار افغانستان و درشهرها و مسافرین بیگناه درمسیر های عبور ومرور دستگیر وکشته شدند.جامعه جهانی وممالک دور ونزدیک با درک ازوضعیت آشفته وخطرناک درافغانستان تصمیم به حل بحران دراز مدت افغانستان گرفتند ویک حکومت وسیع البنیاد وهمه شمول را درافغانستان جنگزده بنیان گذاری نمودند قوای نظامی جامعه جهانی برای جلوگیری دوباره رشد وتقویت تروریستان خارجی وبین المللی باالموقع وارد افغانستان گردیدند وامنیت نقاط مختلف افغانستان راگفتند.قانون آساسی جدید نظر به شرایط واوضاع جدید باشرکت علما ء،روحانیون ودانشمندان تدوین وجامعه مدنی گردید.اردو وپولیس که برای تامین امنیت داخلی ودفاع ازسرحدات افغانستان ضروی ولازمی است تشکیل گردیدند.مکاتب وپوهنتون هاودانشگاه های دولتی وشخصی برای رشد وترقی افغانستان وارتقای تعلیم وتربیه ودانش شروع به تعلیم وتربیه جوانان وفرزندان کشور عم ازذکور واناث به تدریس نمودند ،بازسازی ونو سازی ساختمان های دولتی با سرعت زیاد درنقاط مختلف افغانستان شروع به فعالیت نمودند و پروژه های کوچک وکلان درتمامی نقاط به مرحله اجراگذاشتند وتاحال هم بازسازی ونوسازی پروژهای دولتی خوشبختانه باسرعت درتمامی نقاط افغانستان ادامه دارد. ازهمه مهمتر برای اولین بار احزاب مجاهدین واحزاب قدیم و نوین دروزارت عدلیه افغانستان ثبت وراجستر گردیدند واحزاب سیاسی درتمامی مسایل سیاسی واقتصادی واجتماعی باقوه سه گانه افغانستان همکار هستند.جراید، اخبار ومجلات وآزادی مطبوعات وتلویزون ها دولتی وشخصی شروع گردیدند انتخابات برای انتخاب زعیم کشور عملا چند دفعه صورت گرفته اند.پارلمان های ولایتی وولسی جرگه ومشرانوجرگه درمرکز با شرکت نمایندگان ملت شروع به فعالیت نمودند.کومک های اقتصادی برای بازسازی افغانستان ازطرف جامعه جهانی وکشورهای همسایه ودوست وممالک ذیعلاقه به دولت افغانستان داده شدند. متاسفانه یکعده گروپ های مسلح غیر مسئول تاحال هم به جنگ خانمان سوز دربعضی مناطق روستایی ودهات وهمچنین درشهرها ادامه میدهند و با ترور وانفجار وانتحار باعث کشته شدن مردم بیگناه افغانستان گردیده وهم باعث تشویش وپریشانی ملت مومن وجنگ زده افغانستان میگردند.اکنون که جامعه جهانی و حکومت مرکزی و سیاست مداران دلسوز ووطن دوست و ملت مومن وجنگزده افغانستان برای تحقق پروسه صلح عادلانه پایدار،آشتی ملی وامنیت داییمی درتلاش هستند تاازهر طریقی ممکن صلح عادلانه پایدار وامنیت دایمی را درافغانستان مورد تطبیق قرار دهد تا انشالله روزی ملت مومن وجنگزده افغانستان دارای یک کشور متحد و غیر قابل تجزیه و بدون جنگ وخونریزی ودارای امنیت دایمی ودیموکراسی واقعی درافغانستان باشد.اکنون وظیفه حب الوطنی وایمانی تمامی سیاست مداران افغانستان ازهرقشر ودارای هر ایدیولوژی وعقاید سیاسی، اشخاص بانفوذ ملی ،روش فکران وطن دوست ووطن پرست ،روحانیون وعلمای محترم دینی وجامعه مدنی درداخل وخارج عم ازذکور واناث درجهت تحقق صلح عادلانه وآشتی ملی وحقوق بشر،حقوق اناث درتمامی امورات دولتی درافغانستان تلاش خستگی ناپذیر وصادقانه نمایند. وازطرف دیگر گروه های مسلح غیرمسئول بدون درنظر داشت ملحوظات سیاسی و خواست های شخصی شان تلاش همه جانبه وصادقانه نمایند تا درپروسه صلح عادلانه پایدار ،آشتی ملی وامنیت همیشگی افغانستان وظایف ایمانی وحب الوطنی خودهارا ادانمایند تا به یاری خداوند جل جلاله روزی ملت مومن وخسته از جنگ شاهد صلح عادلانه داییمی وامنیت پایدار درافغانستان جنگزده باشند.به پیش به سوی پروسه صلح عادلانه پایدار ،آشتی ملی ،تحقق واقعی حقوق بشر ، حقوق زنان درتمامی امورات دولتی ، ترقی ،رشد، دیموکراسی وانکشاف متوازن درافغانستان جنگزده ،زنده باد وحدت و آشتی ملی وهمزیستی مسالمت آمیز تمامی اقوام برابر افغانستان ،محو و نابود باد گروه های ماجراجو وجنگ طلب ونفاق افگن درافغانستان.
ومن الله التوفیق.
عبدالرشید ناصری از آسترالیا

>>>   یکی از دیدگاههای مهم کارشناسان زیست شناسی در باره «کرونا ویروس» این است که ویروس کرونا را امریکا ساخته است و این کار ضد بشری را برای متوقف کردن اقتصاد چین و ایران انجام داده است و این یک حمله بیولوژیک و صد انسانی امریکا علیه چین و ایران ست.
اشرف غنی افغانستان را در اختیار چنین کشور ضد بشری و تروریست قرار داده است.

>>>   عطا صفوی
خلیلزاد عامل ویروس خطرناک درمنطقه ...!
آی مردم هشدار خبر دار!!
این هیولا سراپا وجودش باویروس کشنده "اوغانی - امریکایی" آلوده میباشد که بدتراز ویروس "کرونایی چینی " است ، بهتر است هرچه ذودتر از فرسنگ ها دوری جویید . بدون تردید نزدیک شدن با این ویروس ساری معلوم الحال کشنده لاعلاج جهانی صد درصد نابودی شما رادرپی دارد.
بنآبلادرنگ به این کمپاین ضد ویروس خطرناک بپوندید وبرای آگاهی مردم خویش بشتابید.

>>>   یعقوب یسنا
خلیل‌زاد در آخرین مصاحبه‌ی خود نیز از ادبیات قومی به معضل سیاسی افغانستان پرداخته‌است. نمی‌گوید از حکومتی حمایت می‌کند که مشارکتی و غیر متمرکز باشد؛ می‌گوید از حکومتی حمایت می‌کند که عبدالله نیز در آن شامل باشد. یعنی حکومت اشرف غنی به عبدالله چند وزارت و... بدهد. درحالی‌که بحث طرف عبدالله، تقلب، اصلاح نظام و مشارکت در قدرت است.

فکر می‌کنم حضور زلمی خلیل‌زاد به‌عنوان نماینده‌ی آمریکا در مسایل سیاسی افغانستان یک معضل است. زیرا خلیل‌زاد یک لابی هژمونی قومی است. اما مردم افغانستان نیاز به گذر از هژمونی قومی در نظام سیاسی افغانستان دارد.

اگر حاکمیت را بر مبنای قدرت قومی در نظر بگیریم، ممکن یک سال یا دو سال لنگ‌لنگان حاکمیت بتواند خود را حفظ کند اما دچار برخورد مردمی می‌شود و کشور به بحران می‌رود.

بنابراین بهتر است به آمریکایی‌ها پیشنهاد شود که در باره‌ی نماینده‌ی خود در امور افغانستان تجدید نظر کند و درکل چشم‌انداز سیاسی خود را نسبت به ساختار قومی افغانستان بازبینی کند.

>>>   پارلمان آلمان روز جمعه ماموریت نیروهای آلمان در افغانستان را برای یکسال دیگر تا ۳۱ مارچ سال ۲۰۲۱ تصویب کرد.

>>>   راه حل
غنی را به سرنوشت قذافی دچار کردن است و بس.

>>>   ماندن و رفتن امریکا مهم نیست.
مهم یک برنامه مدون در معامله با پاکستان است.
پاکستان از زمان ایجاد تا حال همیشه یک هفته ضد افغانستان را در خود نگاه میدارد تا ور صورت لزوم از آن استفاده کند .
از عبدالحی حبیبی گرفته تا مجاهدین تا تنی تا طالب تا داعش و در آینده هم زیر کدام نام دیگر.
درایت سیاسی می طلبد تا مرکز مطالعات استراتژیک وزارت خارجه ریشه یابی کند که چه عواملی پاکستان را مجبور به این کار میکند.
بعد شناخت عوامل راه های حل ارائه کند و برای حل دراز مدت مشکل یک تصمیم اساسی گرفته شود.

در غیر آن با عذر و زاری و ننوات و مذاکرات پیدا و پنهان و تبانی و امثالهم کاری از پیش نمیرود و پاکستان همیشه حیات خلوت برای قاچاقچیان و جاسوسان و ناراضیان دولتی باقی میماند و تا بینهایت مشکل ادامه پیدا میکند.

هیچ کشوری دلش به ما نمی سوزد و هرکس دنبال منافع خود است چه کافر و چه مسلمان.

و هر کشوری به شمول پاکستان و افغانستان حق دارد تا ساحه امنیتی خود را در کشور همسایه زیر پوشش اطلاعاتی داشته باشد. و در صورتی که امکان نفوذ بیشتر وجود داشته باشد عمق نفوذ خود را بیشتر و بیشتر میکند و در مورد پاکستان فعلن هدف پاکستان نفوذ تا دریای آمو است چون نه مقاومتی میلیند و نه مزاحمتی.

صلح با طالب معنی ندارد چون گروپ کاری خود را پاکستان نگاه میدارد و بیکاره اش را وارد سیستم دولتی افغانستان میکند و هر زمان که از کار افتاد هسته اصلی را دوباره فعال میکند چنانکه در مورد مجاهدین این سناریو انجام شد و در ذکر اول طالب هم همچنان.

>>>   امریکا از افغانستان به هیچصورت بیرون نخواهد شد بلکه توسط مبارزین انقلابی مسهن بیرون رانده خواهند شد.
م.ز


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است