ربانی: پیراهن معاونت به قامت ما تنگ است
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۹    ۱۳۹۸/۱۲/۲۲ کد خبر: 162600 منبع: پرینت

پیراهن معاونت به قامت ما تنگ است
-ص. ربانی

کلید ماجرا؛
ماجرا از اینجا کلید می‌خورد. صلاح الدین ربانی، رهبر جمعیت اسلامی افغانستان، نخستین مشت رد را بر سینه‌ی برتری جویان و فاشیسم قومی زمانی کوبید که گروهی پی محمد حنیف اتمر می‌دویدند که بیاید محمد اشرف غنی احمدزی را از ارگ دور بیاندازد. از همین بابت می‌گفتند: 《کسی که دنبال اصول و برنامه است، برود پشت اصول‌هایش؛ ما می‌رویم از اتمر صاحب حمایت می‌کنم》 تصور می‌کردند نفر اول نمی‌شوند.

شاید هم این نگرانی شان قریب واقعیت باشد؛ چون غربی‌ها و آمریکا به خصوص از مقاومت آفرینی فرهنگ و زبان فارسی می‌هراسند. از این بابت که بر امور کشور تسلط دارند دست نشانده‌های خودشان را انتصاب می‌کنند.

صلاح الدین ربانی هنگامی چنین پاسخی را به خواست محمد اشرف غنی می‌دهد که خودش وزیر خارجه‌ی دولت است. می‌گوید: پیراهن معاونت به قامت ما تنگ است؛ ما برای راس قدرت مبارزه می‌کنیم، اصول‌های مان برای مان مهم است. در همین‌ حال باز می‌گوید: 《انتخاب راه و طریق سیاسی حق فردی و شهروندی هر شخص است. اما، هر دروازه‌یی خانه‌ی عزت ما نیست》 سپس دسته‌ی انتخاباتی ثبات و همگرایی به محوریت جمعیت اسلامی شکل می‌گیرد. ما گواه ماجراهای مبارزات انتخاباتی و نتایج مضحک آن بودیم.

فاز دوم مقاومت سوم، تصمیم‌های پسا اعلام نتایج به اصطلاح انتخابات است. در این مرحله همه منتظر فرستاده‌ی آمریکا هستند. فرستاده با خواب و خیال سال ۲۰۰۱ به شوق گفتگوهای بن، لوی جرگه‌ی تصویب قانون اساسی، انتخابات ۲۰۱۴ میانجی می‌شود. اما، اینبار قاعده‌ی بازی فرق کرده است، مهره‌های شطرنج جدیدند، جای عوض کرده اند، وزیر مقتدر دارند- نسل دیگری تصمیم می‌گیرد و ایستاد می‌شود. خلیلزاد متوجه می‌شود که اینبار واقعا قضیه جدی است و مقاومت شدید؛ کسانی ایستاده اند که سیاست و استراتژی مارا به زبان خودمان خوانده اند و می‌داند.

در نخستین دیدار به خلیلزاد می‌گوید: 《آنچه را که علیه‌ی مردمان بومی ویتنام انجام دادید، حالا در موقعیتی نیستید که با مردم ما انجام بدهید، ما یک قدم به عقب نمی‌رویم》این نوع اظهارات سکوت‌ها را می‌شکند، در واقع مرگِ سکوت بیست‌سال پسین است؛ یخ‌های جبن و ترس از آمریکا را می‌شکند. به خلیلزاد می‌گوید: کارنامه‌های شمارا همه می دانند.

حالا این مقاومت و ایستادگی سامانمند شده است؛ دولت است و رییس جمهوری اش حکم صادر می‌کند. حکومت همه‌شمول است. به زبان دیگر آیینه‌ی تمام نمای هم‌بستگی عدالت خواهان و جبهه‌ی ضد افزون خواهی است. جای شک نیست که حضور احزاب بزرگ، شخصیت‌های تاثیر گذار سیاسی و اقوام کشور سبب شکستن زنجیر جعل و برتری جویی و زور گویی خواهد شد.

به هر انجام، تا اینجای کار ایستادگی و مقاومت مردمی و مساعی مشترک رهبران سیاسی در دولت همه شمول موفق پیش آمده است- شیرینی کام آقای خلیلزاد و دسته‌ی جعل و تقلب را زهر گردانیده اند. ما منتظر جلد دوم کتاب فرستاده‌ی آقای خلیلزاد می‌مانیم که خاطره‌ی تلخ قوه را بنویسید: جوان بود، کم حرف می‌زند ولی بسیار قاطع و اقناع ناپذیر، تند و بی باک؛ حرف دل همه را او می‌گفت: آخرین مرحله‌ی یک انسان مرگ است، ما از تهدید نمی‌ترسیم و از حق مان نمی گذریم.

‏كليم الله همسخن‏


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
ربانی
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   استادگی ومقاومت رهبری جمعیت اسلامی افغانستان صلاح الدین خان ربانی ودیگرمتهیدین شان قابل قدر است درمقابل متقلبین.

>>>   پیراهن بالا ازمعاونت هم سرحدت را به کولاب کشید آن پیراهن خوتنگ نبود

>>>   مسبب همه بد بختی در افغانستان پس از سال ۲۰۰۱ همین خلیلزاد است که هم امریکا را فریب داده و هم سیاسیون کشور و مردم مارا به منجلاب گرفتار کرده و خودش و قوم و زبانش نفع گرفته اند این شخص چند چهره راست و صادق هیچگاهی حرف نزده اگر متوجه گردیده باشید سخنانش جویده جویده نیم در لب نیم در گلو است که اصلا فهمیده نمیتوانی که هدف چه بود و این جناب چه نظر دارد همین شخص خلیلزاد بود که با نشان دادن راه غلط امریکا را در کشور ما و عراق به گمراهه کشاند ترورستان طالبان را قوت بخشید همین خلیلزاد .

>>>   چندین سال حکومت بدست فارسی زبانان بود، جنگ خانه به خانه در کشور جاری کردند.
آزموده را آزمودند خطاست.
محب الله برلاس

>>>   حقیقت میگوید تا اوغان را حق بیشتر از خودش دهیم وطن را مانند ناموس خود میفروشند . کسی که ناموس خودرا در بدل کلدار بفروشد دیگر چی نزدش باعزت خواهد ماند ؟

>>>   اووو کلیملا بیشک بیشک بیشک
مزدورهای غربی ها خو شما بودید ، مگر اجیر امریکا در مقابل طالب نشدید یا کس های دگر بود .
شما آنقدر ضعیف حرکت میکنید که در نشه احساسات خود را رستم ذال دیده و لاف وپطاق تان دنیا را گرفته ، یک لحظه از خر مستی پائین شوید و یک پیاله چای را نوشیده و بعد گپ های عقلانی بزنید.
با احترام خرماه شرین از دوشنبه

>>>   عمر به گفته خودشان مقاومت گران و جهاد گران در لاف تیر شد صلاح الدین چنین گفت و چنان؟ کاکا صلاح الدین ها در مقابل خلیل زاد کلمه را هم خوانده نمی توانند.
عابد

>>>   زنده باد و امیدوارم این مقاومت نتیجه خوبی بهمراه داشته باشه و مثل دفعه قبل به چند وزارت ریاست راضی نشوند.
شکستن طلسم‌ نزدیک است

>>>   ذیاست را کسی به ما نمیدهد !
یونس قانونی

>>>   سلام از طرف نازیه اقبال پشاوری

>>>   پیرهن خودرا بکن بدون ان بکرد یا از لندن بخواهید

>>>   باند جمعیت باید جواب قتل عام کابلیان و تخریب شهر کابل، انحلال اردوی افغانستان و نوکری به هر بادار خبیث که برایشان مساعد شد بدهند.مردم شمارا شر و فساد را استفراغ کرده اند شما با چند لندغر مینازید ولی بگیل شدن خودرا به یاد بیاورید.لکه ننگ هستید بر جبین تاریخ کشور و بس.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است