رهایی زندانیان طالبان به تأخیر افتاد
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۹    ۱۳۹۸/۱۲/۲۵ کد خبر: 162633 منبع: پرینت

مخالفت‌ها دربارۀ چگونگی رهایی زندانیان طالبان از زندان‌های حکومت افغانستان، منجر شد تا طبق وعده و فرمان رییس‌جمهور روند رهایی این زندانیان آغاز نشود.
بربنیاد فرمان رییس‌جمهور غنی، قرار بود روند رهایی تا پنج‌هزار زندانی طالبان امروز بگونۀ تدریجی آغاز شود و در روز نخست، صد زندانی از زندان پروان آزاد شوند.

اما، منابع نزدیک به طالبان می‌گویند که برنامۀ چگونگی رهایی زندانیان از سوی حکومت این روند را با چالش روبرو کرده‌است و ممکن گفتگوهای میان افغانان را آسیب بزند.
به گزارش طلوع، سید اکبر آغا، عضو پیشین گروۀ طالبان گفت: «اگر به‌گونه‌ای که بین امریکا و طالبان توافق شده‌است زندانیان طالبان رها نشود، به نقل از طالبان، معلوم می‌شود که مذاکرات هم شروع نمی‌شود.»
سمیع یوسفزی، خبرنگار آزاد در قطر نیز بیان داشت: «این مسؤولیت امریکا است که پنج هزار زندانی را آزاد کند در غیر آن طالبان به مذاکرات آماده نمی‌شوند.»

بربنیاد توافق صلحی که دوهفته پیش میان امریکا و طالبان امضا شد، امریکا به طالبان تعهد سپرده‌است که تا پنج‌هزار زندانی این گروه ۱۰ روز پس از امضای این توافق‌نامۀ صلح از زندان‌های حکومت افغانستان آزاد خواهند شد.
اما، در فرمان رییس‌جمهور غنی که سه روز پیش صادر شد، آمده‌است که این روند در چند مرحله خواهد بود و بربنیاد آن در نخست روزانه صد زندانی طالب از بند رها خواهند شد و پس از آغاز و ادامۀ گفت وگوهای مستقیم هیئت حکومت و کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها از سوی طالبان، زندانیان دیگر نیز رها خواهند شد.

احمد سعیدی، آگاه سیاسی بیان داشت: «طالبان رهایی زندانیان خود را مدیون مقامات امریکایی به خصوص خلیل‌زاد می‌داند و هیچ نوع اعتنا و پروایی به فرامین اشرف غنی ندارد و آنچه که امریکایی وعده داده اورا می‌خواهند و من باور ندارم که طالبان تا آخرین لحظه با آقای اشرف غنی مذاکره کنند یا تمکین کنند.»

مسعود اندرابی، نامزد وزیر امور داخله نیز اظهار داشت: «نمایندۀ ما هم در هیات است که نشست‌ها را برگزار می‌کنند و آن صد نفری که در اول قرار است آزاد شوند کی هستند و چگونه آزاد می‌شوند هیات کار می‌کند و وقتی‌که آزاد شوند همگانی خواهد شد.»

در همین حال، شورای امنیت ملی که مسؤولیت اجرایی فرمان رییس‌جمهور غنی برای رهایی زندانیان را برعهده دارد، می‌گوید که حکومت راهکاری را برای روند صلح پیشنهاد کرده‌است که بربنیاد آن طالبان باید برای یافتن راه حل با حکومت کار کند تا زندانیان شان آزاد شوند.
جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی در این باره در تویترش نگاشته‌است: «ما برای پیش‌ رفتن روند صلح، یک راهکار پیشنهاد کرده‌ایم. طالبان باید با ما کار کنند تا یک راه حل پیدا شود، زندانیان شان رها شوند و برای صلح تلاش شود. توپ در میدان طالبان است تا تصمیم بگیرند که بخشی از مشکل می‌مانند و یا بخشی از راه حل می‌شوند.»

درانی وزیری، معاون سخنگوی رییس‌جمهور نیز در این باره گفت: «دولت افغانستان آماده‌گی کامل در این راستا دارد و ارزیابی از لیست طالبان آغاز گردیده‌است تا خطرات به صورت درست تحلیل شود و این پروسه به خوبی به پیش برود. »
قرار بود ده روز پس از امضای توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان گفتگوهای میان افغانان آغاز شوند، اما تأخیر و پیش شرط حکومت افغانستان در رهایی زندانیان سبب شده‌است تا این گفتگوها آغاز نشود.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
زندانیان طالبان
اختلافات
نظرات بینندگان:

>>>   قبل ازینکه غنی احمدزی با رای تقلبی اش از جانب ریس کمیسون نا مستقل انتخابات بحیث پیروز انتخابات اعلان گردد مردم درست فکر کرده بودند که تپ و تلاش غنی با خالی کردن خزانه ملت درصدد پیروزی خودش در انتخابات است و در صورت اعلان پیروزی ان توسط کمیسون انتخابات خرید شده ارگ نه تنها که تغیری در کار و روزگار غم انگیز مردم رونما نمیشود علاوتا سبب ناکامی و سپوتاژ پروسه صلح در کشور هم میشود تا به بهاهجویی ها پینجسال دیگر بازهم با ریشخندی و بد نامی دیگر بر گرده های مردم سوار گردد که اکنون هم فکری را که مردم در مورد غنی کرده بودند درست ثابت شده است مردم از ریس جمهورداکترعبدالله میخواهند تا اولتر از همه به پروسه صلح گام های متین بردارد و مردم را ازین جنگ و نا امنی و در بدری نجات بخشد .

>>>   غنی یهودی هر گز صلح نمی خواهد زیرا او بی بی گل یهودی استند

>>>   صلح با کی ؟ در کجا؟ مگرم شما نشنیدین که امریکا گفت طالبان به دو بخش تقسیم شده نصف با امریکا صلح میکند و نصف دیگر نه نه کدام صلح در افغانستان آمدنی است و نه کدام آشتی ملی این مردمان در پی اهداف خود هستند 5000 زندانی باید آزاد شوند که اردوی نظامی طالبان مجهز تر بر علیه مردم بی دست و پا افغانستان اقدام نماید . هم غنی را گردن میزنند و هم دیگرانش مانند نجیب به دار مجازات آویزان خواهد کرد باز امریکا پروژه جدید خود را آغاز مینماید . اگر واقعا صلح هدف مردم افغانستان باشد خود شان میتواند صلح بیاورد تفنگ های تاجدار خود را در خانه مانده آرام به غریبی خود آغاز کند از گفت اجنبی ها نشوند خودش صلح است ما و تو که تفنگ نداریم جنگ هم نمیکنیم بنآ این ها هم میتوانند مانند ما دست از خشونت بکشد و خود را نفروشد . اگر اهداف طالبان این است که تمام نظامیانش بجای اردوی ملی معاش خور شوند و خود شان هم ارگ نشین و وزارت نشین باشند که ممکن نیست که این ها هم مهین را میخواهند اگر یک نفر هم در افغانستان زنده نماند غنی سرش را پیش خانم یهودیش خم نخواهد کرد و ارگ و چوکی و وزارت را به برادران ناراضی خود نخواهد داد بنآ خوب است که مردم افغانستان با این مذخرفات صلح خود را باری ندهد در شب نوروز 37 فرزند جوان بارز و فداکار در خواب شیرین جان خود را از دست داد راه دادن چنین اندیشه در مملکت باعث تباهی نیست باید مردم افغانستان بجای صلح از جهان بخواهد تا تفنگ بدستان طالب را نیست و نابود کند هم مصرفش کم است و هم مردم باقی مانده در آرامش بسر میبرند . اندیشه که اردوی یک مملکت خود را در خواب قتل عام کند و باز به یکدیگر خود مبارک بادی گفته و پیروزی خود را جشن بگیرد دیگر به درد میهن نمیخورد سزایش همان خاک است که حتی تعفن اش را هم به بیرون اجازه نمیدهد بهترین راه برای انسان های درنده خو و مریض همین است . داکتر که چندین سال در بست های دولت کار کرد اما اندیشه اش فروخته شده بود تغیر نکرد طالب بیسواد هرگز تغیر نخواهد کرد شفاخانه داود خان توسط داکتر فروخته شده تباه شد آزموده را آزمودن خطاست اگر مسی بخواهد دوباره آزمایش کند خطاتر از آن است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است