در حاشیه کرونا؛ اخلاق مقدم تر از دین!
باید اخلاق مقدم بر دین باشد و دین در خدمت انسان قرار گیرد و هیچ وقت نباید موضوع را معکوس ساخت که خودش آفتی بدتر و مهلک‌تر از کرونا است. در اخلاق همیشه به خیر انسان فکر می‌شود 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۵۲    ۱۳۹۸/۱۲/۲۷ کد خبر: 162664 منبع: پرینت

کرونا به اندازه حادثه ۱۱ سپتامبر تکان‌دهنده بود و هست و شاید بیشتر از آن به بحث گرفته شود و سوژه درس‌ها و اندرزهای زیادی قرار گیرد. در این قسمت یگانه چیزی که از اول باید روی آن تاکید نمود، ضرورت اجتناب از توهم توطیه است که متاسفانه ما مسلمانان در این قسمت خیلی هنرنمایی می‌کنیم. این توهم مثل همیشه عمدتاً دو طرف را هدف قرار می‌دهد: یکی خدا را که گویا کرونا را به اهداف معینی خلق کرده و فرستاده است و این اهداف برای تفسیرهای عمدتاً دینی و تبعیضی ما یک سوژه خوب و غنی است. دوم کفار یا دشمنان را که انگار چنین ویروسی را عمدی تولید کردند تا خواسته‌های اقتصادی و سیاسی معینی را توسط آن به دست آورند. این اهداف هم مثل اهداف خدا در سوژه اولی خیلی انعطاف‌پذیر است و تفسیرها و تحلیل‌های کثیری را برمی‌تابد و ذهن متوهم آدمیان را نوازش می‌دهد که نمونه‌های آن را می‌توان از همین حالا زیاد دید و خواند. همه این توهمات را لااقل برای فعلاً باید کنار گذاشت و خود کرونا را سوژه تحلیل قرار داد، همان‌گونه که در چین و بقیه بلاد کفری می‌بینیم.

تا از کرونا در چین رونمایی شد و خبر آن به دنیا سرایت کرد، واکنش‌ها در برابر آن یک‌نواخت نبود. در این میان واکنش تعدادی از شیوخ اسلامی هم جالب و هم تاسف‌آور بود که از شیوع کرونا در بلاد کفر با "الله اکبر" و "سبحان الله" بدرقه کردند و آن را آفتی مخصوص کافران از جانب خدا دانستند و موج دعاهای سوزناک شان برای استمرار و گسترش این آفت در میان کافران در حالی به راه افتاد که دل و روان خود شان مطمین بود که این آفت به خود مسلمانان سرایت نخواهد کرد. این را در همین دنیای مجازی از زبان تعداد زیادی از شیوخ عرب و عجم به صورت نوشتاری و گفتاری خواندیم و شنیدیم که در ابتدا همه آن را "جند من جنود الله" برای مجازات کافران خواندند و با صد من سله و ریش هلهله‌ها سر دادند. شاید حالا اکثر شان از گفته شان منکر باشند، اما فایده ندارد و همه چیز ثبت است.

این آفت کم‌کم دامن کشورهای اسلامی را گرفت و عمدتاً ایران را هدف قرار داد. توجیه این امر در نگاه شیوخ سنی و سلفی خیلی ساده بود؛ چون فاصله میان کفر و تشیع زیاد نیست و خدا گاه هردو را با یک چشم می‌بیند و با یک چوب می‌زند. کرونا در ایران توقف نکرد و تا کشورهای عربی رفت. حالا چه باید گفت؟ تفسیر از "جند الله علیه کافران" به "ابتلای مومنان" تغییر قیافه داد که مومنان نیز از باب محبت الهی به آزمون گرفته می‌شوند تا تزکیه گردند و به راه برگردند. کرونا در جهان‌گشایی‌اش به هیچ طعن و تفسیری تن نداد و تا خانه خدا پیش رفت و حرمین را خالی از مومنان ساخت و برای اولین‌بار در تاریخ بود که کعبه متروک ماند و مسجد نبوی به انزوا رفت. باز توهم دینی از تفسیر و تحلیل کم نیامد و آن را از "علامات قیامت" دانست. من خودم از یک شیخ عرب خواندم که کرونا را فعال‌ترین سپاهی خدا در فاز امر به معروف و نهی از منکر خوانده بود که گویا وقتی ساز و سرود در سرزمین حرمین ترویج یافت و قمارخانه‌ها افتتاح گردید و اماکن فسق و فجور اجازه فعالیت یافتند، خداوند کرونا را فرستاد تا امر به معروف و نهی از منکر کند. این سپاه گمنام توانست همه را از حریم پاک براند و حرم را از لوث گنهکاران دور نگه‌دارد و به آن‌ها هشدار توبه و انابت دهد. پس کرونا در عین حال که عذابی برای کافران بود، هشداری برای مومنان نیز شد و خدا این‌گونه با یک تیر دو فاخته را زد.

در این میان ملاحظه می‌کنیم که تنها چیزی که اثری از آن در محور تحلیل‌های مومنانه و متدینانه ما به چشم نمی‌خورد، انسان است. ما حتی در آفت‌ها سراغ انسان نمی‌رویم و به یاری همنوع خود نمی‌شتابیم و خیر او را هرگز نمی‌خواهیم و برای دَور زدن او صدها بهانه داریم، اما برای اثبات حقانیت سلسله توهمات تاریک خویش به عنوان دین سر می‌شکنانیم و در این راستا از آفت هم کمک می‌گیریم. دغدغه اصلی ما در اوج آفت‌ها دین است تا انسان! دقیقاً مثل همان ضرب‌المثل عامیانه که می‌گوید "بز در غم جان و قصاب در فکر چربی". انسان‌های زیاد در اثر کرونا دارند قتل عام می‌شوند، اما شیوخ ما مستِ این‌که کرونا حقانیت دین ما را ثابت می‌کند و خدا را طرف‌دار ما نشان می‌دهد. حالا که متخصصان طب توصیه می‌کنند که از تجمعات باید پرهیز کرد و به مسجد و می‌خانه نرفت و عبادت را فردی و در خلوت انجام داد، می‌بینی که شیوخ کرام به طرز وحشتناکی این توصیه‌ها را نادیده می‌گیرند و آن را توطیه کفار علیه اسلام نشان می‌دهند و با بلندگوهای مسجد مردم را توصیه معکوس می‌نمایند تا جمع و جماعت را ترک نگویند؛ چون کرونا در خانه‌های خدا نمی‌باشد!

همین جا است که ما فریاد می‌زنیم و می‌گوییم که باید اخلاق مقدم بر دین باشد و دین در خدمت انسان قرار گیرد و هیچ وقت نباید موضوع را معکوس ساخت که خودش آفتی بدتر و مهلک‌تر از کرونا است. در اخلاق همیشه به خیر انسان فکر می‌شود و انسان در محور تحلیل‌ها و تفسیرها قرار می‌گیرد و زمانی که آفتی دامن بشر را فرا می‌گیرد، ذهن و تلاش آدمی مصروف نجات انسان می‌شود و توهمات بالقوه را لااقل برای مدتی به حالت تعلیق قرار می‌دهد تا به درد بالفعل انسان رسیده‌گی کند. در همین دنیای کفر که ما آن را مایه و مرکز شرور و آفات می‌دانیم، همزمان با کرونا انسان‌ها با تمام دم و دستگاه شان غرق تلاش برای وقایه و علاج اند و زمین را به آسمان گره می‌زنند تا واکسن کرونا را کشف کنند و در این راستا مسابقه راه انداخته اند. همین امروز خبری را دیدم و خواندم که یک خانم در آمریکا فداکاری کرد و اولین آمپول واکسین کرونا را دریافت نمود تا میزان موفقیت و ناکامی آن را در وجود خود به آزمایش گیرد که اگر نتیجه خوب داد، برای خودش و دیگران مبارک باشد و هرگاه نتیجه‌اش مهلک بود، فقط او قربانی شود و دیگران آسیب این واکسن را نبینند. وقتی پس از دریافت واکسن خارج می‌شد، لب‌خند رضایت بر لب داشت.

در این جا بازارها هم با وجود آن‌که تقاضا به شدت افزایش یافته و بسیاری مارکیت‌ها خالی به نظر می‌رسند، اما در اسعار هیچ تغییری نیامده و چه‌بسا که در مواردی ارزان هم شده است تا مردم دچار دو مشکل در عین وقت نشوند و در مقابل کرونا جدی‌تر و راحت‌تر باشند. اما بیا در سرزمین‌های ما مسلمانان (دوستان نازول خدا) ببین که چه حالت است؟! تا کرونا آمد، مالکان بازار به هیولا بدل شدند و احتکار به اوج خود رسید و اسعار به فلک رفت! برادرم امروز از پنجشیر در پیامی برایم نوشت که نرخ یک بوری آرد تا قبل از شیوع کرونا ۱۴۰۰ افغانی بود، حالا در یک خیز تا ۲۵۰۰ افغانی صعود کرده است و این اول راه است، سفر دنباله دارد! برای فقیر و نادار که اکثریت مطلق مردم افغانستان را تشکیل می‌دهند، ترس از کرونا در مقابل ترس از بلندرفتن قیمت‌ها هیچ است. یک "غریب" قبل از مصاب‌شدن به کرونا از بالارفتن "نرخ‌ونوا" می‌میرد؛ چون مرگ اولاد خود را در این یکی نزدیک‌تر و واقعی‌تر می‌بیند.

پس ببین تفاوت ره از کجاست تا به کجا؟! چه‌طور ما با همین دین‌داری خود از سطح یک درنده بالا نرفته ایم و بدتر از حیوان در وقت آفت به جانِ هم آفتِ مضاعف می‌شویم. مگر امروز هر تاجر و دکان‌دار مسلمان گران‌فروش در بازارهای ما بدتر از کرونا عمل نمی‌کند؟ مگر این دین با چنین توهماتی چه نفعی به رعیت مسلمان در وقت ابتلا به این آفت جهان‌گیر رساند؟ خود تان با چشم سر می‌بینید، حاجت به گفتن نیست. حالا ما همه منتظر واکسین کرونا از همین بلاد کفری هستیم، در حالی که شیوخ ما حتی زحمت وقایه را نه خود می‌کشند و نه دیگران را می‌گذارند، بلکه به نام دین در مقابل توصیه‌های بهداشتی مقاومت می‌کنند و هنوز مردم را تشویق به جماعت و تجمع می‌نمایند. مگر عقل این‌ها در سر است یا در پا؟ چرا حیات آدمیان در نظر این‌ها تا این حد بی‌ارزش است؟ چرا توصیه‌های اخلاقی دین در منع احتکار و حرمت سودجویی به هنگام آفت و لزوم دوری‌جستن از خود آفت را برجسته نمی‌سازند؟ بالاخره چرا در غم انسان بماهو انسان نیستند؟!

گفت پیغمبر به آواز بلند
با توکل زانوی اشتر ببند

عبدالاحد هادف


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرونا
اخلاق
نظرات بینندگان:

>>>   Mohsin Sabiri
سیکولاریستها در راس قدرت باشند. چنین وضعیت پیش خواهد آمد.
بخاطر همین مرض اگر مرز هارا بسته میکردند چنین مرض به کشورهای اسلامی سرایت نمی کرد.
اما چوچه های سیکولاریسم هم مانند کژدم ها منتظر فرصت هستند که نیش خودرا بزنند.!

>>>   Noor Farzam
هادف صاحب؛ درد شما قابل درک است؛ اما دو نکته باید در این تحلیل‌ها در نظر گرفته شود؛ یکی اینکه باید مرزی را میان دین و دین‌داری قایل شد، گاهی دین گناه ندارد؛ اما متدین به شیوه‌ی غلط دینداری می‌کند، دوم هم دستگاه حاکم، معلوم است که در کشورهای اسلامی سالهاست که دین حاکم نیست و نه هم مدعیان دو آتشه‌ی آن، پس اگر یک بخش ملامتی به دینداری غلط برخی متدین برمی‌گردد برخی دیگر آن به همین مدعیان مدرنیته که اخلاق را از دین مقدم می‌دانند برمیگردد. چون وظایف شان را در کشورهای اسلامی که دستگاه حکومت را به دست دارند به گونه‌ی درست انجام نداده‌اند.
همچنین این نکته هم فراموش نشود که هیچ وقت میان دین و اخلاق منافاتی وجود ندارد، بلکه دین مخصوصا اسلام برای اتمام مکارم اخلاق آمده است، ولی خلط‌سازی برخی متدینین میان تفسیر شان و اصل دین فضا را آلوده ساخته است. پس شما هم کمی از شتاب‌زدگی بپرهیزید و برمبنای واقعیت به عنوان یک مصلح اجتماعی تحلیل کنید.

>>>   میر برکی اگر مسلمانان با این منطق پیش بیایند
بهشت مال خود شان، برای دیگران هم فرصت همزیستی مسالمت امیز را در این دنیا بوجود می اورند این تفکر با این نوشته مبارک است

>>>   Qais Bahadur
خداوند شما را خیر نصیب کند با این نبشته، در روزهای نخست این ویروس یکعده جوانان تحصیل کرده و یکعده محسن‌ها شب و روز تبلیغ کردند که ویروس کرونا را الله ساخته تا چیتایی‌های که بالای مسلمانان ظلم روا داشته اند به سزای اعمال خود برسند و با این تبلیغ‌ها به مردم بشدت مذهبی افغانستان چنین تفهیم کردند گه این ویروس به مسلمانان کاری ندارد، حالا که این ویروس جهان گیر شده مسلمانان افغانستان شب و روز تبلیغ دارند که این ویروس را امریکا ساخته تا رقیب اقتصادی اش را شکست دهد، در افغانستان حتا اگر کسی قبض هم شود آنرا به خدا و قرآن و دین پیوند می‌دهند، شاید در هیچ کجای دنیا به اندازه افغانستان بالای خدا و‌ دین تهمت صورت نگیرد

>>>   یک بار کعبه تعطیل شد مولود کعبه امیرالمومنین علی علیه السلام متولد شد دوباره کعبه تعطیل شده بوی منجی آخرالزمان مهدی فاطمه(عج) می آید.

>>>   اقای هادف!
انچه نوشتید خواندم وباز خواندم وبازخواندم.
هرمرتبه که میخواندم٫روح وروانم برشما تحسین میگفت.
منتظر نوشته های بعدی تان هستیم٫تاباشد که مغز چند کوردل وسیه مغزی را بیناو تنویر نمایید.
عاقل

>>>   اقای هادف!
خوشبختانه که دوکتوران چینی مسلمان نبودندوبعدازتداوی موفقانه چینی ها رخت سفرجانب ایتالیا بستندوفعلا مصروف خدمت درایتالیا باقبول صدفیصدخطرجانی هستند .مسلمانان بایدهم بشرمند وهم کمی بیاموزند.
نواز

>>>   بسیار به جا نوشتی دوست

فهم دین بهتر ز دین داری بود
زخم نا فهمی بسی کاری بود
دین و ایمان ، ظرف و مظروف مثل هم
ظرف خالی ، خالی است از بیش و کم
خانه باید تا که آذین اش کنی
اسپ نباشد خود چسان زین اش کنی
آدمی باشد که اخلاقش بود
پا نباشد پس چسان ساقش بود

>>>   جناب هاتف !
دین حاوی اخلاق است واخلاق با دین ودین با اخلاق نا سازگاری ندارد این ما مسلمانها هستیم که دعوی دینداری داریم ولیاز اخلاق ضعیف وکم رنگ برخوردار میباشیم وقتی میگوید باید به حال کرونا زده ها از هر دین ومذهب که است هرحم داشته باشیم این امر مقتضای بشریت وانسانیت است ودین وخدا وقران ورسول به ان تاکید دارندوچیزی که انها در حق ما روا نداشتند ظرف چهل سال است که ما را توسط ایادی شان میکشند وکشور ما را خراب مینمایند
محترما! مصیبت مصیبت است چه کرونا باشد وچه هم مرمی وبمب وانتحاری وفقر وبیچارگی که انها زمینه ساز این همه بلایا وافتهابالای مااند شما نیک فرمودید که عده ای تشیع را قرین کافر میخوانند ولی دین ومذهب چنین حکمی را ندارد بعض افراد واشخاص مغرض چنین می اندیشند پیامبر فرمود کسی که نماز مارا ادا مینماید وبه قبله ای ما روی می اورد از ماست واین عقیده ای اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت است ولی هستند بعضی هاکه در خفا واحیاناعلنی دیگران را عین کافر وواجب القتل میشمارند چنانچه در سوریه وعراق این مفکوره ای نادرست را در معرض اجرا قرار دادندبدون شک این مفکوره هم از اختراع دشمنان مسلمین میباشد گاهی یک بی خدا ونا مسلمان با یونیفورم شیخ وملا ظاهر گردیده چنین فتوا ها را صادر میکند وعوام بیچاره هم از روی جهالت ان را می پذیرد وشما که طعنه زدید این بلای اسمانی دامن گیر خانه ای خدا هم شد وبه مدینه ای نبی هم سرایت کرد شاید این نکته را ازدل درد اظهار داشته باشید ایکاش یک ملیون بارانجا کروناوطاعون ودیگر امراض مهلک سر میزد اما انهای که دسکو ورقص وپاکوبی رابه دستور اجانب بردندوعلمای واقعی ونداهای ازادیخواهی را سر کوب کردند به قدرت نمی رسیدند شاعر افغانی هفتاد سال پیش اینطورنشاد نمود<میشود ملک فلسطین جاه وماوای یهود--- وای ازان روز که گردد حاکم ملک سعود> پیامبر فرمود یک روزگاری بالای امت اسلامی می اید که از اسلام فقط اسم ان واز قران فقط رسم ان می ماند ویکی از علمای اسلام تقریبا یکصد سال قبل فرمود ما مسلمانها متاسفانه اول مذهب وطریقه ای دینی خودرا انتخاب میکنیم وبعد در قران وحدیث به دنبال دلایل موافق روش وسیستم منتخب خود میگردیم حال که ناصحان بی شمار درصدد انتباهی ما اند تا کدام رفتار وروش سالم را انتخاب نمایم با تشکر فراوان حق داریم که از انها گیلایه نمایم انهای که طالب وداعش والقاعده و...را سپر نموده بیش ازیک ملیون افغان را کشتند وبه همین مقدار افغان رامعیوب ومعلول ساختند وبیش از پنج ملیون دیگر را اواره ومتواری کردند وکشور مارا ویران نمودند واین وظیفه ای نا مقدس را به پاکستانی ها به اجاره دادند ودرین اواخر دارای های ملی مارا در هلمند وسایر جا ها چپاول کردندونزدیک است که تروریست های را که ایجاد نموده بودندبالای ما حاکم سازند وسیل از تکنوکراتهای بی دین وبی وطن را در کشور سرازیر نموده سرنوشت یک ملت متدین را به انها بسپارند یک بار هم نشد که این ناصحین امین پا جلو گذارند وبه انها بگویند حد اقل این افغانها هم انسان هستندویا زنده جان اند<میازار موری که دانه کش است--- که جان داردو جان شیرین خوش است >
تبنگچی

>>>   اسلام«دین» در ذات خود ندارد عیبی
هر عیب که هست از مسلمانی ماست

شمای روشن پکر باید حساب مسلمان نما های مثل خودت را از دین خدا که گوهر بی همتا است جدا کن.
سفسته و مغلطه که در نوشتارت موج می زند عوام فریب و مضحک برای اهل علم است، دینی را که هدف قرار دادی دین تواست نه دین خدا نه دین که پیامبر رحمت اللعالمین از جانب خدای بشر آورده، چونکه دین خدا مجموعه از خوبیها ست که هم عقیده است و هم اخلاق و هم احکام که مجموعا «به شرط عمل به دستورات ارزشمند دینی»بهترین زندگی انسانی را رقم می زند؛ در دین خدا هم تعقل است هم توکل هم ایثار است و هم انصاف، دین خدا خوبی وخیررا برای همه بشر می خواهد .

یک نمونه اش این دعاو خواسته زیبا است که از لسان مبارک پیامبر رحمت اللعالمین رسیده:

اللهُمَّ أَدْخِلْ عَلَى أَهْلِ الْقُبُورِ السُّرُورَ اللهُمَّ أَغْنِ کُلَّ فَقِیرٍ اللهُمَّ أَشْبِعْ کُلَّ جَائِعٍ اللهُمَّ اکْسُ کُلَّ عُرْیَانٍ اللهُمَّ اقْضِ دَیْنَ کُلِّ مَدِینٍ اللهُمَّ فَرِّجْ عَنْ کُلِّ مَکْرُوبٍ اللَّهُمَّ رُدَّ کُلَّ غَرِیبٍ اللَّهُمَّ فُکَّ کُلَّ أَسِیرٍ اللَّهُمَّ أَصْلِحْ کُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِینَ اللَّهُمَّ اشْفِ کُلَّ مَرِیضٍ اللَّهُمَّ سُدَّ فَقْرَنَا بِغِنَاکَ اللَّهُمَّ غَیِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِکَ اللَّهُمَّ اقْضِ عَنَّا الدَّیْنَ وَ أَغْنِنَا مِنَ الْفَقْرِ إِنَّکَ عَلَى کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ.
خدایا دل اهل قبور را شاد کن، خدایا هر تهیدستى را بینیاز کن، خدایا هر گرسنه‏اى را سیر کن، خدایا هر برهنه‏اى را بپوشان، خدایا قرض هر بدهکارى را ادا کن. خدایا غم هر غمزده‏اى را برطرف کن، خدایا هر غریبى را به وطن بازگردان، خدایا هر اسیرى را آزاد فرما، خدایا هر فسادى را در کار مسلمانان اصلاح گردان، خدایا هر بیمارى را درمان ده، خدایا راه تهیدستى ما را با توانگریت ببند، خدایا بدحالى ما را به خوبى حال خود تغییر ده، خدایا وام ما را ب‌پرداز، و ما را از تهیدستى بینیاز کن، همانا تو بر هرچیز توانایى.

یعنی دایره مهربانی این دعا چنان گسترده است که نه تنها همه انسان‌ها را در همه جای زمین فرا می‌گیرد و هیچ مرزی و خط کشی‌ای بین انسان‌ها نمی‌‍بینی که حتی درگذشتگان را نیز شامل می‌شود و برای آنان شادمانی و سرور طلب می‌کند. انسان‌ها از آن جهت که گرفتارند در دایره این دعا قرار می‌گیرند و عواطف و احساسات ما را به سوی خود جلب می‌کنند. بی راه نخواهد بود اگر این دعا را بیانیه نوعدوستی بشر لقب دهیم ! و به آن افتخار کنیم.

بنی آدم اعضای یک دیگرند
که در آفرینش ز یک پیکرند
چو عضو به درد آورد روز گار
دیگر عضو ها را نماند قرار.

این دین اسلام است و عمل کننده آن مسلمان،
نه آنهای را که تو مسلمان می نامی و رفتار بد آنان را به رخ دین می کشی، آنها کسانی هستند مثل تو که دین را نفهمیدند و یا بد تفسیر کردند.
که هردو از ویروس کرونا بدتر هستید.

>>>   WHO یا سازمان صحی جهانی توصیه میکند که چون ویروس کرونا با عث تب ودبلند رفتن حرارت بدن میشود،بنأ شما میتوانید دوای ضد تب مانند پاراستامول غرض پایین آمدن تب تان بگیرید.بعد ازین که تب تان پایین آمد،چون مدت زمان آن چهار ساعت است.شما میتوانید درین فاصله زیاد بنوشید و نان بخورید،تا مقاومت وجود تان بالا برود و بمرور زمان خوب شوید.

>>>   اگر نفس تنگی برایتان پیش می آید و بصورت درست تنفس کرده نمیتوانید،باید به شفاخانه مراجعه کنید تا برایتان آکسبجن داده شود و هم زمان سبروک برایتان ترزیق شود،تا جلو کمبود مایعات بدن تان گرفته شود.
اگر در خانه دستگاه آکسبجن دارید و میتوانید برای خویش سیروم ترزیق کنید،میتوانید این عمل را در خانه نیز انجام دهید.
همچنان از ساعت های هوشمند نیز غرض اندازه گیری فشار و تب خویش استفاده کنید.
ما در قرن بیست ودیکم قرار داریم.میتوانیم از امکانات تخنیکی امروزی،خود ما نیز در جهت بهبود صحت خود کوشش کنیم.

>>>   اخلاق جزلاینفک دین و شریعت اسلامی است با رعایت بخش اخلاقی دین بحث تقدم و تأخر دین و اخلاق مطرح نخواهد بود.با این وجود مطلب شما ارزشمند بود امید که مورد توجه قرار بگیرد

>>>   مسلمانان منتظر باشند تا کفار انتی ویروس بسازند وبعد اینها استفاده کنند
گرچه درعربستان هم چندوروز پیش داروی شفابخش کرونا را آزمایش کردندوتائید نمودند که نوشیدن ادرار شتر شفا دهنده است
ر

>>>   ملا های عربستان کعبه رابرای حفاظت جان ملسمین ازد کرونا مکی بندند اما شیخ هرات مسجد رانمی بندد ، همان شیخ انصاری که هنزد ملاهای عربستان درس خوانده ، استاد انش به یک راه روان هستند واین شیخ نادان براه دیگر روان است

>>>   وقتى كه دين نداشتى أخلاق هم ندارى . بترس از كسى كه از خدا نترسد . وقتى كه يك طفل از پدر ترس نداشته باشد هر كارى كه دل أن بخواهد مى كند . همين مرض كرونا از كشور لا دينها چين ادمخوار ها ظهور نموده زيرا انها حلال و حرام را نمى شناسند و هرچه جنبنده در روى زمين است مى خورند .

>>>   به نظر می رسد اول دین را بفهم که چه هست، بعد بگو اخلاق مقدم بر دین است، زیرا فهم شما از دین تفسیرهای است که یک عده از دین به نفع خود دارند، نه خود دین.چرا به خود زحمت نمی دهید که به متون دینی مراجعه کنید که خلاف گفته شما و مدعیان دین داری که شما نام بردید می گوید.شکی نیست که کرونا از جنود خدا است و شکی نیست که این جنود برای هشدار همه است، ولی این به معنای عدم وقایه و عدم همکاری نیست. قرآن و دین می گوید هم مرض از خدا است و هم درمان. این به معنای این است که هم باید پذیرفت که کرونا جنود خدا و هم ضد آن دوای آن هم از جنود خدا است. همین متون دینی می گوید برای درمان مرض باید به سراغ دوا رفت و از خدا شفا خواست. از سوی دیگر رفتار مسلمان برای احتکار مواد غذایی به معنای تایید دینی آن نیست، زیرا دین می گوید کسی که به گرفتاری مسلمانان توجه نکند در واقع دین دار نیست.
پس اول دین را بفهم بعد حرف بزن.
ثانیا اخلاق اگر معیار باشد، آیا اخلاق فردی و نسبی معیار است یا جمعی؟ اخلاق فردی که به تعداد افراد معیار می سازد و اخلاق جمعی هم باید مبتنی بر توافق جمعی باشد و آن توافق کجاست؟
پای اخلاق به عنوان معیار به شدت لرزان است.

>>>   هادف عزیز! درست یکصد سال قبل از امروزمرادف با جنگ اول جهانی مشابه با مرض کرونا یکنوع مرض وویروس در جهان پخش گردیدکه یک سوم نفوس دنیا را با خود در گورستان برد همزمان با مرض مهلک اسپانیا فلو قحطی وگرسنگی وبد امنی هم در اکثر نقاط جهان من جمله ایران حکم فرما بود ودران زمان نفوس جهان چیزی در حدود یک ونیم ملیارد انسان بود وتقریبا ۵۰۰۰۰۰۰۰۰ پنجصد ملیون انسان به این مرض مبتلا بودند ومیزان تلفات بیش تر از ده در صد تخمین زده شده بود حال که فقط مرض امده ویابه تعبیر دیگر این مرض را اورده اندنسبت تلفات بسیارپاین وتا دودر صد گفته شده است ومبتلایان فعلی هم قابل تشویش نیست وچیزی از شیوع ان نگذشته که واکسین انرا پیدا وتطبیق کرده اندوکیفیت عملکرد سیستم معافیت بدن را با ویروس هم تشخیص داده اند و چینی ها بمجردا نتشار وایریس میگویند که ما بر دشمن غالب میشویم کم کسی است که بگوید منظور چین از دشمن این وایروس باشدبسیاری ها به این مفکوره اند که چینی ها میدانستند این ویروس را دیگران از روی دشمنی با چین منتشر ساخته اند بهر صورت دانشگاه هامبورگ المان یک احصاءیه ای را به نشر رسانیده اند که قابل درک میباشد ظرف دوماه یعنی به مدت شصت روز از تاریخ ۱-۱-۲۰۲۰ تا تاریخ ۳۰ -۲ -۲۰۲۰تعداد تلفات کرونا۲۳۶۰ نفر میباشد در حالی که قربانیان سرما ویخبندان۶۹۶۰۲ نفر وازملاریا ۵۸۴۱۴۰ نفروقربانیان خود کشی۱۵۳۶۹۶ نفر واز حوادث رانندگی۱۹۲۳۷۹ انسان ودرهمین مدت ایدز هم جان ۳۴۰۹۵۰انسان را گرفته وکسانی که از اثر استعمال الکحل جان داده اندتعدادشان۳۵۸۴۵۱ نفرمیرسدومرض مهلک سرطان هم درین مدت کوتاه۱۷۷۱۴۱ تن از بنی نوع بشر را ازبین برده است پس این همه سروصدا کرونا بخاطر چیست وچه اهداف مرموز ونا مرءی را ازین تبلیغات دارند اگر ید قدرت الهی درین کارزار درکار هم نباشداسلام با رعایت نظافت وحفظ الصحه ای محیطی قبلا ازین نوع امراض جلوگیری نموده است وقتی روزانه چند مرتبه دست های خودرا میشویم وهمه روزه در پنج وقت نماز وضو میگیریم وغسل های جنابت وروز جمعه وعرفه وعیدین واحرام و...وباز خداوند در قران میگوید.<ان الله یحب التوابین ویحب المتطهرین>خداوند توبه کنندگان وپاکیزه هارا دوست دارد ورسول گرامی میگوید ایمان هفتادوچند شعبه دارد که بهتر ان گفتن لا اله الا الله واخرین ان دور کردن چیز های مضر وضرر رسان از سر راه انسانها میباشد اگر واقعا هدایات اسلامی را رعایت نمایم نه مکروب برما غلبه مینماید ونه هم وایروس جسم ما را ضعیف میسازدو هدایات خدای را که پیش از پیش در بدن ما سیستم معافیت وگلوبل های سرخ وسفید را تهیه نموده تا از بدن ما دفاع نماید ووظایف مهم دیگری راانجام دهد عملی سازیم ودینی که مارا به عطوفت ومهربانی به بنی نوع بشر دستور صادر کرده ومیگوید <ارحموا من فی الارض یرحمکم من فی السماء>با همه چیزی که در زمین زیست دارد رحم نماید تا خداوند اسمانها و ذات مفتدر فوق شما بر شما رحم نماید وحافظ شیرازی چه زیبا بیان میدارد

بنی ادم اعضای یکدیگر اند
که در افرینیش زیک گوهرند
چوعضوی به درد اورد روزگار
دیگر عضو هارا نماند قرار
توکز محنت دیگران بی غمی
نشاید که نامت نهند ادمی
حافظ علیه الرحمه این مطلب را درست از قران وارشادات اسلامی گرفته است وقران میگوید <یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر وانثی و جعلناکم شعوبا وقبایل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقاکم>
ملا عبدالله ای کار گر

>>>   اقای تبنگچی:
ایکاش دین حاوی اخلاق میبود.
ملیونها انسان مظلوم بنام دین کشته شدندوکشته میشوند.
اگراین اخلاق است٫پس لعنت به ا ین اخلاق بد.
باکمال تاسف وقت دروبررا میبنم اگاهترین٫فاضلترین وشریفترین انسانهای روی زمین عاری ازین میکروب مدهش دین ودینداری هستند.
راوی

>>>   دین واخلاق هیچگاهی همخوانی وهمنوایی ندارند.
ازنظراخلاقی مرزبندی میان انسانها وجودندارد وهرانسان قابل حرمت واحترام است.
ازنظردینی ان یکی مسلمان وان دیگری غیرمسلمان است .یکی مسلمان سنی ویگری مسلمان شیعه است.
باز یکی حنفی ٫دیگری مالکی
٫اسماعیلیه٫حنبلی احمدیه ودیگری...ودرنهایت یکی بیناموس ودیگری بی وجدان است.
روف

>>>   شایداگربدانیم که عمرزمین درحدودشش میلیاردسال٫عمربشردرروی زمین حدودپنج ونیم ملیون سال وعمردین درحدوددوهزارسال است یک قسمت سوالات حل میشود.
خوشبخت انهایی بودندکه قبل ازدوهزارسال زندگی کردند.
ظاهر سنگچارکی

>>>   تبنگچی را سلام بادا
آنانیکه گویی این کردند و آن میکنند هم دشمن من و تو است و هم دشمن دین من و تو و دشمن را کاری جز این نباید.
اما
قاضی القضات جمهوری اسلامی
یعنی قاضی قاضی ها در تمام خطه اسلامی افغانستان که دارای نظام جمهوری است
این آدم می آید خلاف قانون اساسی و قانون انتخابات و به آگاهی کامل از اینکه تقلب سیستماتیک صورت گرفته و نتیجه اعلان شده باطل است مگر با آنهم می آید و بر زبان خود و غنی سوگند جاری میکند تا غنی را قریه دار ارگ مقرر کند.
من مسلمان و ما مردم مسلمان این وطن حق داریم که فریاد عدم اطاعت سر دهیم و به این قاضی و این قضاوت لعنت و نفرین بفرستیم.
و این آدم در لباس دوست می آید و کار دشمن میکند.

>>>   آقای نویسنده خودت فهمیدی که چی گفتی؟!
اخلاق از کجا آمده؟ یا رابطه اخلاق و دین چیست؟ اخلاق را شما از کجا می گیری؟
کمی به حرف هایی که می گویی دقت کن.

>>>   به نظر بنده،درزمانه هاي گذشته دين و مذهب بخاطر اصلاح جامعه و كنترول جامعه به نفع خود استعمال ميشد مگر اهسته اهسته اين جاي خود را به قانون گذاشت و پيغمبران جاي شان را به شاهان شاهنشاهان و ريس جمهوران و صدراعظم ها گذاشت البطه شيخها و كيدر ها، دين هميشه يك وسيله به قدرت رسيدن يا وسيله درامد است ا

>>>   بله آقای هادف دین هیچ وقت از اخلاق و انسایت و انسان دوستی جدا نیست، اصل دین هم برای رشد و تکامل شخصیت وکرامت انسان آمده.
توهمات و عقده های روانی برخی ملاها را به نام دین دانستن جفای به دین و برخاسته از درک نادرست دین است.
زندگی نامه رسول الله، اهل بییت پاکش و صحابه متقینش سراسر ایثار، انسانیت و انسان دوستی است، این دین اسلام بود که انسان را به جایگاه واقعیش که همان کرامت و شرافت است بر گرداند و از مردمان وحشی انسانهای با شخصیت و کمال یافته ساخت.
دوستان گرامی مشکل کرونا را با همدلی و دوست داشتن هم فارغ از هر گرایشی ان شاالله پشت سر بگذاریم.
در این وضعیت اسف بار باید بیتر خدا را یاد کنیم و علاوه رعایت اصول صحی و بهداشتی در بارگاه خدا دعا کنیم و خاضعانه و فروتنانه از حضرتش رفع این مشکل را خواستار شویم
عصمت الله از کابل

>>>   برادر عزیز مطالبی خوبی بیان داشتیدولی جند نکته را باید در نظر گرفت: اولا:انسان باید دین شناس شود،یعنی دین حق را از ادیان ساخته اذهان بشری که متأثر از تعصبات قومی و سیاسی بوده است باز شناست.
ثانیا:دین حق که از جانت خداوند حکیم و خالق انسان و برای هدایت انسانها فراستاده شده است به هیج عنوان جدای از انسانیت و اخلاق انسانی نیست،بلکه اخلاق انسانی از آثار دین حق است نه اینکه اخلاق مقدم بر دین باشد. و اخلاق بدون دین حق در خدمت مستکبرین عالم و ثروت اندوزان عالم قرار می گیرد که خودش آفتی بس برزگی در جامعه انسانیت
دین حق انسان ها به تعاون و همگاری و پرویز از هر نوع فساد دعوت می کند«تعاونوا علی البر و التقوی»، دین حق انسان ها را به ایثار و فداکاری نسبت به هم نوعان دعوت می کندو... عمل محتکرین را بشدت محکوم می کند.دین حق به هیچ عنوان عقل را کنار نمی نزند بلکه عقل حتی معیار دین شناسی قرار میدهد« العقل ما عبد به الرحمن واکتسب به الجنان» بوسیله عقل است که خدا عبادت می شود و بهشت بدست می آید. عقل موافق دین بوده در سایه دین به تکامل رسیده، عقل دستور میدهد رهبر و حاکم جامعه حتی الامکان باید صالحترین انسان های باشد تا در سایه حکومت او صلح و صفاو آرامش ایجاد شود و دین حق هم دستور میدهد که حاکم اصلی جامعه باید عصمت داشته باشد که حتی امکان تخلف هم در او راه نداشته باشد«ماینطق عن الهوی ان هو الا وحی یوحی» و این حاکم اصلی جامعه انبیاء علیهم السلام هستند و اوصیاء انبیاء علیهم السلام هستند. حکومت سایر افراد اگر از راه نیابت انبیاء و اوصیاء علیهم السلام باشد معشروع است در غیر این صورت خلاف شرع است. پس برادر دین را به صورت مطلق نفی نکنیم.

>>>   كشور هاى اسكانديناوى از جمله سويدن از سكولار ترين و غير مذهبى ترين كشور هاى دنيا محسوب ميشود اما :
- آموزش و پرورش مضمونى دارد به نام دين چون ميگويند دين ، علم اخلاق را به وجود آورد.
- آقاى ماتسوا سكولار بود اما معلم دينى ما بود. استاد هميشه ميگفت : اجداد ما در قرون وسطى از بيمارى هاى وبا و اسهال بخاطر رعايت نكردن نظافت مى مردند ، ما از اعرابيسكا ( اعراب مسلمان ) سپاسگذاريم كه به ما ياد دادند پيش از غذا خوردن و پس از غذا و بعد از بيرون آمدن از توالت ( تشناب) دست هاى مان را بشوييم .
- جامعه طبيبان و پزشكان سويدن حق ندارند اظهار بى دينى و بى خدايى بكنند. اين يعنى قدرت دين !
- خاندان سلطنتى بايد به قوانين كليسا ، پايبند باشد. اين يعنى قدرت دين !
- علامت صليب بر تارك تاج پادشاه سويدن خودنمايى ميكند. اين يعنى قدرت دين !
- مبدأ سال آمريكا و اروپا و كشور هاى مدرن از ميلاد حضرت عيسى گرفته شده است. اين يعنى قدرت دين !
- بزرگترين جشن و عيد آمريكا و اروپا را كريسمس يا تولد حضرت عيسى ، به وجود آورده است. اين يعنى قدرت دين !
- مراسم تحليف آخرين بازمانده كمونيست آقاى پوتين با حضور كشيش و شيخ الاسلام برگزار ميشود. اين يعنى قدرت دين !
- چندى پيش پرچمى ها در مسكو ، مراسم يادبود رفيق ببرك كارمل را با آياتى از قرآن ، منور و معطر ساختند. اين يعنى قدرت دين !
- چند روز پيش رئيس جمهور چين از مسلمانان اويغور ، در خواست كرد براى نجات ملت چين از دست كرونا ، به در گاه خداوند دعا كنند. اين يعنى قدرت دين !
- ترامپ پانزدهم ماه مارچ را روز ملى دعا اعلام كرد . اين يعنى قدرت دين !
و اما :
- در اروپا و امريكا و آستراليا ، مردم كاغذ تشناب و وسايل ضد عفونى كننده را از دست همديگر چور ميكنند. اين يعنى حقوق بشر از نوع غربى !
- در آمريكا و اروپا و استراليا ، مردم مثل قوم مغول به مغازه ها و سوپر ما كيت ها هجوم آورده اند و هر كس تا زورش مى كشد مى برد اصلا برايش مهم نيست كه همنوع هموطنش از گرسنگى بميرد. اين يعنى اخلاق و بشر دوستى كه تو سنگ دفاع از آن را به سر و سينه مى زنى !
- ماسك را كه به چهل كرون مى خريديم به هشتاد كرون فروختند. اين يعنى اخلاق مقدم بر دين !
- ماسك و وسائل ضد عفونى كننده در بازار اروپا ، شير مرغ شده است. اين يعنى رفاه و آسايش براى بشريت !
و ... !!!
هادف جان برادر هموطنم !
براى مشهور شدن راه هاى زيادى وجود دارد اين راهش نيست چون :
اى مگس عرصه سيمرغ نه جولانگه توست // عرضه خود مى برى و زحمت ما ميدارى
ريحانه حسينى از سويدن

>>>   ممنون افغان پيپر باش كه فرصت خود نمايى و اظهار وجود را به تو و امثال تو فراهم كرده است.

>>>   أمير المؤمنين علي: لا تَرَى الجاهلَ الاّ مُفرِطاً او مُفَرّّطاً.
نادان را نمی بینی مگر در حال تفریط یا افراط.

>>>   ابراهام لینکلن در زمان ریاست جمهوری خود از یک خیاط خانه نظامی دیدن میکرد. خیاطی با سوزن به لاله گوش رئیس جمهور زد.پس از تحقیقات سیا مشخص شد که خیاط بیچاره یک آدم بسیار معمولی است.خیاطک بیچاره عقده شهرت داشت.

>>>   بچه جان ، کاسه داغتر از آش نباش!
اولا: تلویزیون های اروپا و امریکا از هجوم مور و ملخ وار ملت های از ما بهتران به مغازه ها هر لحظه گزارش میکنند.
ثانیا: امریکایی ها مغازه های اسلحه فروشی را خالی کردند...!!!
ثالثا:تو در کجای اروپا و امریکا زندگی میکنی که هیچ از اوضاع خبر نداری ؟ !
و در آخر: به جای پف و پتاق کردن بیا وطن به ملت نادان خود ، خدمت کن.
مرد میدان مجیب الرحمن !!!
شیر غران مجیب الرحمن!!!
در میان ملت افغان مجیب الرحمن!!!

>>>   ملاها نمیگویندمسلمان حق داردچوروچپاول وبیناموسی کند٫بلکه میفرمایند که مال غنیمت برای مسلمان حلال است وحق دارندزنان غیر مسلمان رابه صفت کنیز استخدام کنند.
مگر همینطور نیست؟
راشد

>>>   هادف جان، نوشته ات بسیار دقیق خواندم به فکر و قلمت آفرین گفتم. پایدار باشی. اگر تمام مدعیان دیندار ما به اندازه یک صدم شما درک و شعور داشتند کشورهای مسلمان به هزاران درد سخت تر از کرونا مبطلا نمی گردیدند. متاسفانه برخی کشورهای مسلمان از جمله افغانستان سالهاست که با ابر کرونا یعنی جمود، سلفیت، عصبیت، انتحار و... دست و پنجه می زنند. خدا یا به همه دین داران ما به جای بهشت شعور بده.
عظیمی ...

>>>   اخلاق جزئی از دین و جز مهم دین است و هیچ تضاد با دین ندارد شاید منظور تو دین جاهلیت است که اخلاق در تو نیست.

>>>   اول انسان به وحود آمده باز دین .
کاکو

>>>   آقای هادف !
ترسم نرسی به کعله اعرابی
کاین ره که می روی به ترکستان است
اخلاق منهای دین و تقدم اخلاق بر دین از ابتکارات سکولارهای غرب زده است.
پابند امر حق چو نه ای از وفا ملاف
با خالقت چه کردی که با خلق او کنی
یک سوال را مردانه جواب بده
جند گرفتی که این گونه نوشتی؟
یک واقعیت را فراموش نکنید
تعریف غرب و غربیان چیزی جز خودباختگی نیست.

>>>   بچه جان گلم !
يك زمانى بسيار آشفته خاطر و پريشان احوال بودم چون با عقده مندى ميخواندم و از روى عقده تجزيه و تحليل ميكردم. واى كه چه جهنمى ميشود زندگى براى آدم عقده اى. اما ناگهان به لطف خدا و يارى عقلم ، معناى اين دو بيت از مولانا را فهميدم :
كار نيكان را قياس از خود مگير -- گرچه باشد در نبشتن شير ، شير
حتما اين ضرب المثل را شنيده اى كه ميگويد : پيش طبيب چه ميكنى ، پيش سرگذشت برو.
بچه جانم بترس ! بترس از روزى كه از اينجا مانده و از آنجا رانده شوى
با احترام :
خاله چادرى دار

>>>   اسلام به ذات خود ندارد عیبی
هر عیبی که هست در هادف هاست
جناب هادف
اخلاق منهای دین همان اخلاق سکولار است که امروزه دنیا را به تباهی کشانده است. اخلاق آمریکایی، اخلاق اروپایی و اخلاق چینی و ... که هم جنس بازی، ازدواج با حیوانات، به لجن کشاندن زنان و ... بازتاب اخلاق منهای دین است که امثال شما را شیفته خود ساخته است. در دین حلال و حرام تعریف شده است چینی های حرام خوار منشأ کرونا شده اند نه مسلمانان. هر چا فتنه است زیر سر آمریکا و ناتو است همه دنیا را تهدید می کنند کدام اخلاق؟ کدام نیکی؟
البته، بعضی دوست دارند معروف شوند یا به بدی یا به خوبی فرقی نمی کند.
توصیه: کمی مطالعه کنید بعد بنویسید.

>>>   اخلاق مقدم تر از دين
علم برتر از دين
هيومنيزم مقدس تر از خدا
فضا نورد روسى پس از برگشت از فضا گفت : من به آسمان رفتم خدا وا نديدم. ظريفى در جوابش گفت : هر وقت كپسول اكسيژنت خلاص شد ، خدا را مى بينى.
خواهر و برادر سالمندى در ايتاليا باهم زندگى ميكردند. با كمال تأسف همين چند روز پيش خواهر بر أثر كرونا فوت كرد. برادر بدبخت از مردم طلب كمك و يارى ميكرد يك نفر از ترس پيش قدم نميشد. هادف جان مطمئن هستم كه توهم حتما از اين داستان خبر دارى
در مغازه ها و سوپر ماركيت هاى اروپا ايطو چور چوركان است كه الهى توبه !
هادف بچيم كم ايلا گويى كو ما خودما ده اروپا زندگى ميكنيم
... كته دهان كن گپى كته تر از دهان خود نزن . اگر خداى نخواسته خاك به دهانم كرونا گرفتى هم اخلاق از يادت ميره هم مقدم !
احد بچيم به والله بالله چند روز پيش آنفلانزا گرفته بودم در خانه و در اتاق خود قرنطينه شده بودم مرگ را به چشم خود ديدم ...
فقط دو چيز باعث آرامش اعصاب و روانم و بهبودى جسمم شد اول الله بود و دوم محمد (ص)
هادف بچيش به الله و محمد (ص) قسم نصيحتى به تو دارم از سر دلسوزى كم كته گويى كن.
به الله و به محمد (ص) قسم ، كاكايى داشتم تحصيل كرده ، روشنفكر كه كارمند بلند پايه بود در دوران كارمل و نجيب اما مثل تو روشنفكر بود.شيطان صفتى ملا ها را ، حرام زادگى مسلمانها را و خلاصه مثل تو تمام بدى ها و پس ماندگى ها را به دين نسبت مى داد...
و در پس پيرى بسيار خوار و ذليل شده بود. بخاطر هنجار شكنى ها و دين ستيزى هايش هيچ آبرو و حيثيتى پيش قوم و فاميل نداشت. اما خدا بيامرز در اواخر عمرش به دين رو آورده بود و بسيار متدين شده بود. پنج وقت نماز را سر وقت ميخواند. الله را بسيار تسبيح ميگفت و به روح پر فتوح اشرف أنبياء ، سلام و صلوات مى فرستاد. اين بار او مسخره و مضحكه ى قوم و فاميل شده بود. حتى زن و فرزندان خودش او را مسخره و ريشخند ميكردند ...
و من خيال ميكردم كه او براى دو باره بدست آوردن آبرو و حيثيتش متدين شده است.
خدا شاهد و واحد است كه چند وقت بعد از فوتش او را در خواب ديدم كه پيراهن و تنبان سفيد وطنى پوشيده بود. به طرف من نگاه كرد و با دوسه بار تكرار اين جمله را گفت : هوش كنيد كه دين و نماز خوده ايلا ( رها ) نكنيد.

>>>   عععععععععععععععججججججججججججببببببب !!!
چطور يك ميكروب ناچيز و كوچك ، علم و تكنولوجى و مدرنيته را گوز گردك كرد.
ههههههههههههههااااااااااااادددددددددددففففففف !!!
از روى ما خو غير از دعا كردن كارى بر نمى آيد. تو بيا به جاى اين همه لغت لول دادن ، واكسن كرونا را كشف كن تا شهرت جهانى و جاودانى پيداكنى .
ترسم نرسى به شهرت ماركس و لنين اى پسر
كاين جا افغانستان است و اين صفحه افغان پيپر
ملا نصرالدين

>>>   او بچه جان روشنفكر ! هيچ خبر داشتى كه جناب كارل ماركس به شيخ شامل داغستانى ، لقب (قهرمان بزرگ) داده بود ؟
او بچه جان روشنفكر ! هيچ خبر دارى زمانى كه غرب تازه به دوران رسيده ، فرهنگ و تمدن ، عزت و اعتبار و حتى كرامت انسانى شرق را عموما و امت اسلامى را خصوصا به بازى و ريشخندى گرفته بود ، اين شيخ سيد جمال الدين افغانى بود كه بدون دستپاچه شدن و خودباختگى از آبرو و حيثيت مشرق زمين و اسلام دفاع جانانه كرد.
خيلى وقت است كه كشف كرده ام ، ملاى اهل سنت ما خود را از امام ابو حنيفه ، عالم تر ميداند و ملاى شيعه خود را از امام صادق با سوادتر خيال ميكند.
امروز تو ثابت كردى كه روشنفكر هاى ماهم از ماركس و لنين ، روشنفكرتر هستند.
با احترام : خواهر خوانده خاله چادرى دار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است