کرونایی ها حق دارند فرار کنند!
مردم حق دارند به دولتمردان اعتماد نکنند. دروازه ورود ویروس کرونا هرات است اما تست کرونا در کابل گرفته شده و شفاخانه ویروس کرونا در ننگرهار ساخته می شود! 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۳۵    ۱۳۹۸/۱۲/۲۸ کد خبر: 162671 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)بیماران مبتلا به ویروس کرونا از درمانگاه شیدایی هرات فرار کردند.
رییس صحت عامه هرات گفت که سی و هشت نفر که مشکوک به ابتلای ویروس کرونا بودند، از در مانگاه شیدایی فرار کردند. گفته شده است که یکتن از این فراریان نتیجه آزمایش وی مثبت بوده است.
برخی رسانه ها گزارش دادند که نزدیک به 50 نفر از این درمانگاه فرار کرده اند.
در همین حال، سخنگوی وزارت صحت اعلام کرد که تا اکنون نتیجه آزمایش بیست و دوتن به ابتلای ویروس کرونا مثبت بوده است.

دو اصل اول فرار مبتلایان به کرونا از درمانگاه شیدایی هرات، عدم رسیدگی به وضعیت بهداشتی و غذایی و افراد مشکوک به ویروس کرونا و مهمتر از این عدم اعتماد به مسوولان دولتی جهت رفع مشکلات موجود و رسیدگی به مبتلایان بیمار است.
گزارش ها از درمانگاه شیدایی هرات بسیار دردناک و خطرآفرین است و بهتر همان است که این مبتلایان و افراد مشکوک به این ویروس از این درمانگاه فرار کردند! زیرا ادامه حضور آنان باعث مرگ زودرس آنان به دلیل وضعیت بد بهداشتی و غذایی می شد.

جالب است که میلیون های افغانی بابت امکانات و تشریفات ارگ و ارگی ها و بورسیه های تحصیلی پشتون های آنطرف مرز و جرگه های قبایلی مصرف می شود اما برای رسیدگی به چند بیمار کرونایی که وضعیت شان فاجعه بار است، بودجه ای وجود ندارد.
جالبتر اینکه دروازه ورود ویروس کرونا هرات است اما تست کرونا در کابل گرفته شده و شفاخانه ویروس کرونا در ننگرهار ساخته می شود!

بقول دکتر بنایی، اگر این ویروس در مدت کوتاهی همه‌گیر شود، سیستم پزشکی دچار نارسایی شده و خیلی زود به زانو در خواهد آمد. دولت توان کنترل آنرا از دست داده و جامعه دچار یک فاجعه‌ی زودهنگام خواهد شد. کوشش دولت‌ براین است که زمان مصابیت را طولانی‌تر گرداند تا از یک طرف از فشار بیش‌ازحد روی تیم پزشکی بکاهد- تا به مبتلایان خدمات پزشکیِ مدرن و باکیفیت ارایه شود و درصد مرگ‌و‌میر کاهش یابد- و از طرف دیگر زمان بیشتری تا تهیه‌ واکسین کرونا بدست آید.
بدین لحاظ دولت‌ها تن به قرنطینه‌های وسیع می‌دهند و عوارض اقتصادیِ ناشی از آن را به جان می‌خرند.
با توجه به شرایط اقتصادی و فرهنگیِ افغانستان درصد مبتلایان را می‌توان تا هشتاد درصد انتظار داشت. از طرفی هم نبود امکانات صحی و بویژه کم‌توجهیِ دولتمردان، بحرانی شدن وضع، دور از تصور نخواهد بود. تنها کورسویِ امیدی که هست، جوان بودن نسبیِ افراد جامعه ما است.

دکتر تمنا نیز در اینباره نوشته است: هرات ولایتی است که به دلیل همجواری با ایران و بازگشت روزانه حدود پانزده هزار مهاجر از آن کشور، در خط اول مبارزه با کرونا قرار دارد. اینکه تا کنون این مریضی به‌گونه‌ای مدیریت شده که شمار مبتلایان به‌آن در سراسر کشور به بیست مورد هم نمی‌رسد، مدیون تلاش‌های شبانه‌روزی و مدیریت دلسوزانهٔ رییس صحت عامه هرات و تیم کوچک اما متخصص، دانا و متعهد وی است. هیچ تردیدی ندارم که اگر غیر از هرات، ولایت دیگری نقطه آغاز کرونا می‌بود، اکنون هزاران مبتلا به کرونا در سراسر کشور می‌داشتیم.
این نگاه تبعیض‌آمیز ‌به هرات، همانند تبعیض‌های سیاسی، اقتصادی، علمی و فرهنگی رژیم‌های گذشته، اینبار تنها متوجه هرات و هراتیان نیست؛ این تبعیض اگر رفع نشود، افغانستان را در آتش کرونا می‌سوزاند.

زارع حقجو از متنفذین شهر نوشته است: مریضی کرونا در هرات غوغا می کند روانه هزاران نفر از ایران وارد هرات می شود و باید کنترول شوند. دستگاه تشخیص مریضی کرونا در کابل مسقر است نمونه برداری در هرات صورت می گیرد و برای تشخیص به کابل فرستاده می شود و بعد از چند ین روز جواب مثبت و منفی به هرات می اید. اما شفاخانه مجهز برای تداوی مریضان کرونا در جلال اباد ساخته می شود. شما مردم قضاوت نمایید این کار که با دستور رییس جمهور ارگ انجام شده با کدام منطق استوار است؟
مثل معروف بین مردم افغانستان: که کشت به خوست و خانه به لوگر...!

مصباح هراتی در سفري كه از اروپا به افغانستان داشته چشمدید خود را از مرز اینگونه نوشته است: يك هفته قبل به هرات و كابل داشتم. هرات و مردم هرات را خيلي بي توجه و بي تفاوت به برخورد با ويروس كرونا ديدم، نه تبليغاتي از ناحيه نهادهاي فرهنگي و ديني و دولتي و نه هم امكانات دولتي و پزشكي در اين شهر وجود دارد.
از جانبي هم هر روز از مرز دوغارون و اسلام قلعه كه من نيز از انجا رد شدم هيچگونه كار قابل توجه و با اهميتي در برخورد با عودت كنندگان به وطن از جانب دولت ايران و افغانستان صورت نميگيرد.
در مرز اسلام قلعه با دادن مقداري پول به راهداران راه ها و مرز داران، هر اقدامي مي تواند صورت بگيرد و هر روز ده ها و صدها و هزاران نفر بدون كنترول و چك وارد كشور مي شوند.
چنين وضعيتي نمي تواند كشور را در برابر ويروس كرونا حفظ و وقايه نمايد لذا خطر و مصيبت و فاجعه عمومي شهر را و نيز از اين طريق كل كشور را تهديد ميكند.
قرنطينه اي كه در هرات وجود دارد همانند زندان و مركز كثافت خانه براي افراد مشكوك به مريضان موصوف وجود دارد كه هيچ فردي حوصله ماندن يك روز را هم در انجا از بابت عدم امكانات ندارد.

یک خبرنگار هراتی نوشته است: بلافاصله پس از فرار یا فراری دادن بیماران از مرکز اختصاصی کرونا به محل حادثه رفتم و دو سوال را بی پاسخ یافتم.
والی هرات گفته بود چهارده میلیون افغانی برای مقابله با کرونا مصرف کرده و این در حالی است که حتی درب مرکز قرنطینه یک قفل معمولی نداشت و سرویس بهداشتی مناسبی هم به چشم نمیخورد، یکی پاسخ دهد این چهارده میلیون افغانی کجا خرج شده است؟
هیچگونه سیستم اداری درست و دقیقی مبنی بر ورود و خروج بیماران وجود ندارد، یعنی اگر هر بیمار درمان هم شده باشد باید در وقت خروج برگه ترخیص را داشته باشد که ندارند، اگر این شیوه وجود میداشت، نیروهای امنیتی به خوبی میتوانستند جلوی این کار را بگیرند.

با این وضعیت مردم حق دارند به دولتمردان اعتماد نکنند. در کل اپیدمی بی اعتمادی نهادینه شده است. زیرا مردم در طول سال های گذشته به هر ارگانی مراجعه کردند با فریب و جعل و رشوت روبرو شدند و تمامی وعده های دولتمردان دروغ بوده است و حتی گزارش های کاری شان متناقض یکدیگر و فریب بوده است.

اینک که گفته می شود ویروس کرونا در اولویت کاری دولتمردان قرار گرفته و اشرف غنی چهارصد میلیون افغانی را به این معضل اختصاص داده است، بازهم در حد حرف و شعار است و هنوز جنبه عملی بخود نگرفته و اگر بودجه ای باشد تا به مناطق اصلی آن برسد چندین روز را دربر می گیرد و مقدار آن به کمتر از نصف تقلیل خواهد یافت زیرا در میان راه مانند دیگر بودجه ها به کدهای دیگر انتقال و یا در گیر و دار رشوت خوری ها از بین خواهد رفت و تا آن زمان به تمام کشور این ویروس شیوع خواهد یافت.

اما نکته خوبی که در اینجا وجود دارد، درصد خطرآفرینی این ویروس، نسبت به دیگر امراض کمتر است و آنچنانکه وحشت ایجاد شده مشکل ساز نخواهد بود و اگر مردم خودشان مراقبت کنند، نیازی به ورود دولتمردان در این حیطه نیست.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرونا
هرات
دولت
نظرات بینندگان:

>>>   رییس شورای ولایتی هرات: من هم بجای مریض های کرونا می بودم فرار می کردم

>>>   چهارصد میلیون افغانی اختصاص یافته اما به هرات فقط هفت میلیون رسیده و بقیه معلوم نیست کجاست. در حالیکه کشورهای دیگر میلیون ها دالر به این امر اختصاص داده اند.

>>>   Benafsha Bahaar
من از کرونا ممنونم🙈
ویروس کرونا را دست کم نگیرید شاید دینی باشد به نام کرونا که مردم را اهل صالح ساخته است😁 الحمدلله مدتی می‌شود غیبت از خانه‌ها گم شده، کسی حق کسی را نمی‌خورد😄 کسی به مال کسی دست نمیزند، موبایل را بی پسورد بگذاری کسی پیش نمی‌آید ببیند چه است🤓
در محل کار یکی دیگری را تخریب نمی‌کند، همه اگر سابق با دل پرکینه قول میدادند حالا از دل پاک قول نمی‌دهند😂
در سرویس‌ها کسی تیله‌گکان نمی‌کند، کلینر موتر برای جمع‌آوری کرایه از بین زنان تیر و بیر نمی‌شود.🚶‍♂️
از همه مهم‌تر خیابان‌آزاری، سیمکارت آزاری، و همچنان مسنجر آزاری گم است می‌ترسند کرونا داشته باشد😦
زنده‌گی ما در قالب ترس و وحشت با آرامش عجیبی سپری می‌شود کاش وقتی کرونا می‌رود خوبی‌هایش را با خود نبرد🙏🙏

>>>   شفاخانه شیدایی هرات باید به محکمه کشانده شود.
اینجا سر نوشت یک ملت مطرح است و با حماقت مسوولین شفاخانه یک ملت به سوی نابودی روان است.

مریض کرونا حق دارد که تداوی شود و شفاخانه مسوول است که در صورت تشخیص مثبت ، مریض کرونا را قرنطینه و در صورت لزوم با درخواست کمک از نیرو های پولیس مریض کرونا را مجبور به اقامت در شفاخانه بسازد.
فرار از شفاخانه یعنی عدم مسوولیت پذیری مسوولین است.
۳۸ مریض کرونا اگر روزانه با ۱۰ نفر تماس بگیرند هر روز ۳۸۰ نفر مریض اضافه شده میرود و این ۳۸۰ نفر اگر روزانه با ۵ نفر تماس بگیرند روزانه ۱۹۰۰ مریض اضافه میشود و باقی محاسبه را مسوولین شفاخانه شیدایی انجام بدهند.

غنی دیوانه این کشور را فدای خواست های کفری بی بی گل میکند و خدا داند چه خواهد شد.

>>>   غنی بد بخت ملت را بد بخت ساخت.
کرونا را باید جدی گرفت.
در غیر آن آنکه اول خواهد مرد غنی است . ...

>>>   ‏کرونا در هرات پیدا می شود، تست کرونا در کابل گرفته می شود و شفاخانه کرونا در ننگرهار ساخته می شود!

>>>   ویروس و بکتریای سرما خوردگی و ریزش در جهان هر سال شکل خود را تغیر میدهد و می آید و دانشمندان و ویرولوگ ها آنها را نام گزاری میکنند و یک تعداد مردم به اًن مبتلا میشوند و یک تعداد کسانی که پیر و ضعیف هستند و یا مریض هستند و سیستم مقاومت بدن شان در مقابل این ویروس ها ضعیف است.میمیرند و باقیمانده بعد از چند روز و یا چند هفته دوباره صحت یاب میشوند.
آیا در طول تاریخ افغانستان اینطور ویروس سرما خوردگی قوی دیگر وجود نداشته است؟
اًیا صد ها هزار نفر و یا میلیون ها نفر در اثر مبتلا به چنین ویروس ها در یک سال مرده اند؟
آیا در طول پنج هزار سال گذشته تاریخ کشورتان،کدام دولتی دیگر در افغانستان مروم را در شفاخانه ها قرنطین کرده است؟
در عقب این همه پروپاگند،مسایل سیاسی قرار دارد و هیچکدام گپ دیگر نیست.
جالب اینجاست که با وجودی که دونالد ترامپ میداند که این یک توطئه علیه وی است،خودش نیز تن به این ویروس داده است و حالت اضطرار را در امریکا اعلان کرده است.
میدانید به چه خاطر؟
بخاطری که پنجاه ملیارد دالر بودجه اختصاصی از دولت برای مبارزه با ویروس کرونا گرفته است.
رییس جمهور برازیل که چند روز پیش در امریکا با دونالد ترامپ ملاقات کرد،بعد از برگشت به برازیل ،در میان شهر بدون ترس از ویروس کرونا،لا هزاران نفر در شهر احوال پرسی کرد و با آنها عکس های سلفی گرفت.
اما بنیامین نیتان باوو صدراعظم اسراییل که خود را عقل عالم میگیرد،به تقلید از دونالد ترامپ.حالت اضطرار اعلان کرد،عاجل رییس جمهور اسراییل برطرف اش کرد و رقیب انتخاباتی اش را مسؤل تشکیل کابینه کرد.
بوریس جانسن که نیز از دوستان دونالد ترامپ است.پیشنهاد کرده است که بگذارید که مثل سال های گذشته،مردم به ریزش مبتلا شوند،کسانی که مردند،میمیرند و کسانی که زنده ماندند،سیستم دفاعی بدن شان در مقابل سرما خوردگی قوی میشود.
واقعاً هم چنین است.ویروس سرماخوردگی هر سال می آید و یک تعداد مردم به سرماخوردگی مصاب میشوند و یک تعداد تلف میشوند و یک تعداد دوباره صحت یاب میشوند.

>>>   در کشور ما به دارنده میگویند غنی و به نادار میگویند فقیر
اما اینکه کی از چه غنی است و کی از چه فقیر درجه فضیلت و قباحت را تعین میکند.
غنی را بی نیاز هم میشود تعبیر کرد
اما در مورد این یکی که در قریه داری ارگ قریه دار تعین شده از نظر من باید کمی دقت کرد.
این آدم غنی از شیطنت است
و
فقیر از جوانمردی و ایثار

دروازه دخول کرونا در هرات، ماسک کرونا در در دهان و بینی ارگی ها و اعمار شفاخانه برای تداوی کرونا در جلال آباد!

کرونا هم بدی دارد و هم خوبی، بدی کرونا در این است که ممکن کسی که به آن گرفتار می شود نه تنها بمیرد بلکه چندین نفر دیگر و ازجمله اقارب خود را نیز به ویروس کرونا آلوده نماید اما خوبی کرونا در این است که مانند ارگی ها تبعیض را نمی شناسد بدون درنظرداشت مقام اجتماعی، نژادی، دین، مذهب، بی‌خدایی و خداپرست دروازه هر یکی را که خواسته باشد دق الباب میکند و ترس گردن کلفت ها بیشتر از فقرا از گرفتاری به ویروس کرونا است.

البته ناداری و فقر که دامنگیر بیش از هفتاد فیصد مردم افغانستان است یک مشکل عمده در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا می باشد که ارگی ها پروای آن را ندارند چون فساد ارگی ها یکی از عوامل عمده فقر میان مردم است و مردم توان تهیه ماسک و مایعات ضد کرونا را ندارند.

حسن علی عدالت

>>>   تا اوغان باشه بقیه را صبر است
مردم درگیر کرونا در هرات
اما کل اشرف نگران جان اوغان های جلال آباد است
این مغز گندیده و متعصب اول دنیا

>>>   اوغان است دیگه گیله نیست
این ها نمونه تعصب بارز و آشکاری این متعصب غدار است
اگر هرات به جای جلال اباد می بود تمام کشور را فدایش می کردند

>>>   خیلی ها بلا را تعبیر نادرست مینمایند ان را به معنی عذاب ومصیبت قلمداد مینمایند در حالی که بلا به معنی امتحان وازمایش است وهمچنین فتنه راتفسیر غلط میکنند وازان نفرت دارند در حالی که هردو به معنی ازمایش واحیانا تجربه امده است قران کریم میگوید ایا میدانید که هرکدام شما سال یک یا دومرتبه امتحان وتجربه میشوید ودر جای قران کریم< بلاء حسن> امتحان نیک ذکر نموده است بهر صورت درین چند دهه ای اخیر قدرت های بزرگ ظلم وجفارا به بنی نوع بشر به حد اعلای خود رسانیده تا توانستند مخلوقات خودرا اعم از انسان وانواع حیوانات به قتل رسانیدند وبه حیات انها خاتمه دادنداز جنگ جهانی اول ودوم وجنگ های صلیبی و...هر جفای را در حق انسانهای مظلوم سایر حیوانت تاتوانستند روا داشتند از استعمال هیچ نوع سلاح کشنده دریغ نورزیدند وبه چپاول وتاراج مال ملت های مستضعف کمال بی رحمی وشدت وغلظت را به کار بستند وچنین پنداشتند که ناله های خلق ستم دیده بجای نمی رسد وصبر وبردباری خدای مخلوقات انتها ندارد در حالی که گاهی صفات قهاریت وغضب الهی هم در باره ای تعدادی ازطغیان گران مورد پیدا مینماید وخیلی ها به امتحان وتنبیه توجه نمیکند وبخود نمی اید ازین رو مستوجب ومستحق عذابهای گوناگون میگردد که کرونا وسایر طاعونها ووبا ها ازان جمله محسوب میگردد وعذاب خداوندی وقتی می اید تنها ظالم ها را احتوا نمیکند عده ای ازبیگناه ها نیز مشمول ان میگرددچنانچه قران کریم صراحت دارد <والتقوا فتنة لا تصیبن الذین منکم خاصه>بترسید فتنه وعذاب خداوندی را چون نازل شود تنها ظالم های شما را نمیگیرد.

متاسفانه عده ای معنی توکل را هم غلط درک نموده اند در حالی که اسلام همانطوری که ظلم را مذمت میدارد قبول ظلم را هم نادرست خوانده است<لاتظلمون ولا تظلمون> اولی به فتح تا ودومی به ضم تا یعنی نه ظلم بکنید ونه ظلم را قبول نماید ودر برابر هر نوع زور گوی وجفا وعذاب وفتنه تدابیر لازیم واحتیاطی داشت باشید چنانچه اسلام به شستن دست ها ووضو نمودن وغسل کردن و رعایت نظافت وکالای پاک وحتی تقوا وپرهیز گاری روحی بی اندازه تاکید نموده است ومیگوید <ان الله یحب التوابین ویحب المتطهرین > خداوند توبه کنندگان وپاکیزه ها رادوست دارد و این همه به منزله ای وقایه وواکسین محسوب گردیده وتدابیر احتیاطی بحساب می اید اگر این احتیاط ها را به خرچ دهیم کرونا ودیگر امراض نمیتواند دروازه مسلمان وهر پاک وپاکیزه را دق الباب کند
تبنگچی

>>>   غنی و بی بی گل هردو مبتلا به کرونا هستند و نمی خواهند که همگانی شود.
رحیمی و دو نفر اعضای دفترش هم مصاب شده اند.
مرکز فحشا حالا شده مرکز کرونا.

>>>   سالهاست همینگونه شده است یک دانشگاه بنام ساینس و تکنالوجی در هرات بود انرا از هرات به جلال اباد انتقال دادند.
به صدها پروژه که حق دیگر ولایتهابود در طول 18 سال به جلال ننگرهار و لغمان داده شده است.
ریس شورای امنیت،ریس سنا،ریس ستره محکمه،لوی سارنوال،ریس شورای علماء،بانکها،وزارت مالیه بطور تقریبابطور کامل،مراکز تجارتی همه در اختیار مردم ننگرهار و لغمان قرار دارد و هریک اینها شناختی کارد پاکستانی نیز دارند.بسیاری مقامات این دو ولایت سه الی چهار و پنج وظیفه نیز دارند.قاسم حلیمی یک فاشیت که سابقه طالبی و برای شبکه های استخباراتی کشورهای همسایه فعالیت دارد هفت وظیفه دارد که مربوط ولایت لوگر میباشد، متاسفانه مردم بیچاره ما به اینگونه مظالم قربانی می شوند.شعارهای و برنامه تلویزونی که نفاق های ملی را دامن میزند همچنان از ولایت ننگرهار میباشد (شمشاد و ژوندون).
ولی احساس کارته نو کابل

>>>   هر کس جان خود را دوست دارد و نمی خواهد بمیرد باید در پهلوی غنی یهودی نشسته هر روز همرایش باشد زیرا این یهودی را هر گز نه کرونا بالایش تاثیر دارد ونه کدام مرض دیگر

>>>   مرض در هرات
شفاخانه در ننگرهار
به این میگویند که
درد در سر مرحم در پا

>>>   کرونا رفتنی است و شفاخانه ماندنی.
تا تکمیل شفاخانه خاطرات یورش کرونا هم از یاد ها فراموش خواهد شد مگر فاشیسم در فکر نهادینه کردن محرومیت برای مناطق غیر خودی است.
هرات والی بی کفایت فاشیست را مانند کرونا از خود براند در غیر آن هدف فاشیسم احیای پشتونیزم در هرات است.

>>>   رژیم آمریکا، متهم اصلی ایجاد و انتشار کرونا و حمله بیولوژیکی با کرونا به چین و ایران است؛ چنانکه کارشناسان زیست شناسی چین و روسیه و برخی دیگر کشورها این فرضیه را مطرح کردند.
آیا کاخ سفید به این اتهامات پاسخ خواهد داد؟

>>>   ‏کرونا در هرات پیدا می شود، تست کرونا در کابل گرفته می شود و شفاخانه کرونا در ننگرهار ساخته می شود!

>>>   ویروس تعصب بیشتر از کرونا در این کشور قربانی میگیرد
نمونه بارز آن شفاخانه ساختن این متعصبین فاشیست است
تا اداره این کشور دست متعصبین است این کشور به هیچ جای نمیرسد و روی خوش بختی را هرگز نخواهد دید
در تمام راس امور همه اوغان فاشیست متعصب و روانی است
از اشرف روانی تا مینه پال که از چهره نحس شان روانی بودن شان هویدایت

>>>   خدایا به آبروی مقربان درگاهت و به آبروی پیامبرانت یا اوغو را آدم کن و اگر قابل آدم شدن نیستند به کلی ریشه اش را از افغانستان بکن و مانند قوم لوط دفن خاک کن یا الله!!
مسعود از هرات

>>>   ده د کجا درختا دکجا ،

>>>   مشکل نیست ما بمیریم فقط اوغان ها برای تخمی زنده باشند
این هم از صلح و عدالت اوغانی غنی
سرور ملک از هرات

>>>   قطعات عسکری ،مجلس وزرا، مساجد، بس های شهری، محلات دست فروش ها در شهر ، ادارات دولتی ، شورای امنیت ، بس های ولایتی ، همه و همه محلات انتشار ویروس کرونا است.

>>>   باید دولت همه کارمندان دولت را رخصت نمایند زیرا صحت از همه خوبتر است

>>>   بهتر است طالبان و دیگر گروهای مسلح به دعوت جناب وزیر لبیک گفته و از تجمع در جنگ و دیگر جاهای پر از خطر جلوگیری نمایند.

>>>   مریض های کرونا را بفرستید به ارگ

>>>   غنی احمدزی طالب از پخش کرونا ویروس در هرات لذت میبرد و فارسی زبانان را دشمن خود میداند. غنی تا حال شرایط تست کرونا را در هرات که روزانه هزاران نفر از ایران برمیگردند آماده نکرده است و نمیخواهد شفاخانه کرونا در هرات باز شود او دشمن مردم افغانستان بخصوص مردم هرات است. نماینده های مردم از سازمان ملل و کشورهای جهان کمک بخواهند و به غنی اطمیان نیست.

>>>   میلیون های افغانی بابت امکانات و تشریفات ارگ و ارگی ها و بورسیه های تحصیلی پشتون های آنطرف مرز و جرگه های قبایلی مصرف می شود

>>>   شفاخانه صد بستری مجهز با بودجه دولت در ننگرهار ساخته شده است
در حالیکه ننگرهار هیچ ربطی به کرونا نداشته است نه هم مرز با ایران است و نه هم مرکز افغانستان ...!

>>>   هراتی ها اگر اعتراض داری برو ایران مرکز کلتور را از هرات به جلال آباد انتقال میدهیم چون قدر ارزشهای مهم افغانیت و پشتوالی را خوب میشناسد هراتی خیلی نق میزند و ادعا دارد خود را هم با فرهنگ مینامد شما همه چیزتان شبیه ایران است از همان ایران کمک یابید ایران برتان برق و راه آهن میدهد دارو و درمان تان را هم ایران بدهد.
سعد

>>>   Wahid Payman
هرات آمدم، با بیرون آمدن از میدان، اولین چیزی که نظرم را جلب کرد، موتر صرف سیاه‌رنگ گل‌زده‌ای بود که دنبال عروس می‌رفت. مردمی که داخل هواپیما با ما از کابل آمدند، اکثریت مطلق‌شان ماسک و دست‌کش داشتند، به ولسوالی‌های گذره و انجیل رسیدیم، از ماسک خبری نبود. گفتم شاید در مرکز شهر قصه متفاوت باشد، متفاوت بود اما نه قابل وصف. تخمین زدن دشوار است اما از هر ۲۰ نفر شاید ۱ نفر ... صادقانه بگویم، آن‌قدر استفاده از ماسک و دست‌کش کم‌رنگ است که کسی اگر بخواهد از آن‌ استفاده کند، خجالت می‌کشد. دست دادن و بغل کشیدن و در تکسی‌ها و ریکشا جفت‌جفت نشستن که عادی است.
از فرهنگ‌ هراتی‌ها خبری نیست که کرونا را شکست دهد. شگفت‌انگیزترین بخش این قصه، تفاوت زمین تا آسمان مردم کابل در وقایه شدن از کرونا با مردم هرات است.

>>>   ننگر هار غیر مستقیم زیر تاثیر فرهنگ پشتون های پاکستان است.
و پشتون های پاکستان برای پیدا کردم هویت فرهنگی خود سر گردان

>>>   رژیم آمریکا، متهم اصلی ایجاد و انتشار کرونا و حمله بیولوژیکی با کرونا به چین و ایران است؛ چنانکه کارشناسان زیست شناسی چین و روسیه و برخی دیگر کشورها این فرضیه را مطرح کردند.
آیا کاخ سفید به این اتهامات پاسخ خواهد داد؟
این گپ کاملا صحیح است

>>>   مسئولین هراتی بیش از حد سیاسی و خودخواهانه فکر میکنند و با سرنوشت مردم و بیماران بازی میکنند و باید خویشتنداری کنند تا حداقل خود را بد نام نساخته باشند.

>>>   جـــهــالـــت بیـــرقــــی !
کاسه چینی که صدا میکند خود صفت خویش ادا میکند
تعدادی از مردم باغیرت از طریق رسانه ها سروصدا میکنند که گویا ویروس ها برای مسلمین خطر نیست ،واین ویروس از طرف خداوند صرف برای غیرمسلمانان فرستاده شده ومسلمانان درمقابل ویروسها مکروب ها معاف هستند،
اگر مسلمانان درمقابل ویروس ها وامراض محفوظ هستند پس برای چی مانند گدایان شب وروز در دروازه سفارت پاکستان خوابیده اید ؟ وبرای گرفتن ویزه یک دیگر را زیر پای میکنید؟ آیا برای سیاحت میروید یا علاج امراض و ویروسها ؟ تعداد بیشمار از همین مردم گرفتار امراض مانند : تو.برکلوز ، ملاریا ،پولیو وامراض مانند اینها هستنداما بازهم به نسبت نادانی فکر میکنند مکروب ها وویروسها بالای مسلمانان تاثیر ندارد !!! شفاخانه های پاکستان وهند ازبرکت مریض های افغانستان فعال هستند اما هنوز هم فکر میکنندکه نسبت سایر مردم جهان خیلی برتری دارند!! برای اینکه این ویروس تلفات زیادی را باعث نشود حکومت افغانستان باید از آی اس آی تقاضا نماید ویا خریداری کند تا فتوا دهند که ملا های افغانستان موقتادرمساجد اجتماع نکنند چون فرمان یا فتوای آی اس آی را کاملاوبدون چون وچرا اطاعت میکنند ،
روزانه چند تن درایران به دلیل کرونا جان میدهند آیا اینان مسلمان نیستند؟ عربستان و الازهر مصربا صدورفتوا مساجد را غر0ض جلوگیری از گسترش ویروس کرونا می بندند اما ملانیازی که از الازهر مصر فارغ شده برخلاف علمای دینی الازهر می گوید: نباید مساجد موقتی مسدود گردد ،استاد می گوید بسته شود اما شاگرد میگوید: بسته نشود،
مردم جهان باشنیدن این خبراز افغانستان دیگر اینهارا ازتقصیر کشت چرس بنگ تریاک برائت میدهند واینان را مقصر نمیدانند
ر

>>>   این روزهاگرچه کرونا برای مسلمین نیست اما باز هم برای نجات جان کفار کشورهای اسلامی از بابت تهیه داروی شفا بخش کرونا از کشورهای غیر اسلامی پیشی گرفته اند بعد از کشف علمای عربستان که نوشیدن ادرار شتر را تجویز کرده بودند حالا رئیس جمهور ترکمنستان شخصا داروی را کشف وهدایت داده است تا درتمام ترکمنستان ازان استفاده گردد تا مبادا کدام غیرمسلمانی اگر موجود باشد به کرونغا گرفتار نشود:
بِردی‌‌محمداف، رئیس جمهوری 62 ساله ترکمنستان به وزرای دولت خود دستور داده است که با اسپند دود کردن «دود درمانی» را در سراسر این کشور انجام دهند. زیرا به گفته رئیس جمهور ترکمنستان دود اسپند باعث از بین رفتن ویروس های می شود که در شرایط عادی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند
ر

>>>   تمام تبلیغات تلویزیونی اشرف مداری باز دروغ و تقلب است
400 ملیون میگه به هرات کمک شده کجاست یا نی که به خزانه کد91 انداخته به کوچی ها داده؟؟؟؟؟
شرم است به این اشرف غدار فاسد
این از عدالت اوغانی
هرات در کرایی کرونا بریان است اشرف در ارگ به فکر جلال آباد و قندهار
کاش یهود می بودیم نه فارسی وان

>>>   به آقای سعد
ما هنوز مثل شمااز پول ایران معامله روزانه انجام نمیدهیم
شما که همه چیزتان پاکستانی است پول تان لباس و گپ و کردارتان همه و همه
فراموش کردی که کلدار را دولت به زور نمیتواند از دست تان بگیرند شاید هنوز که گپ میزنی در جیبت به جای افغانی کلدار است؟؟؟

من از شما می پرسم از کی تا حالا شما با فرهنگ شدید
راست است که کل دنیا آب بگیرد مرغابی بند پایش ، شما اگر شد اینجا نشد پاکستان جای تان است تذکره های پاکستانی همگی تان در جیب تان است، اما ما هراتی هافقط تذکره وطنی خودماست وبس

حرف حق تلخ است تنها یک شفاخانه برملا ساخته اند اما
معلوم نیست از کد 91 چقدر خوردین
معلوم نیست از لک بخشی بی بی گل چقدر سهم تو و خانواده تو رسیده
معلوم نیست از سهم کوچی چقدر گرفتی
معلوم نیست از صندوق اقوام وقبایل وووووووو

و صدها امتیازهای ظالمانه دیگر
احمد از هرات

>>>   به سعد پاکستانی

هراتی ها هیچوقت تذکره ایرانی ندارد که ایران برود
تو که تذکره پاکستان به دستت گاهی اینطرف تورخم گاهی اوطرف تورخم

ما یک ایرانی دعوت نکردیم
اما شما هلیکوپر هم روان کردین که دوتا اوغان پاکستانی ره بیارن آنهم به تبریکی رییس جمهوری که به جز بادارش هیچکس قبول ندارد
مال بیت المال با تیل و پول ملت خوش خدمتی به پاکستانی ها کردین

شما خوب میدانید که دیگر دیورندی درکار نیست، مرزی است بین دوکشور اما هنوز خود را به تجاهل می زنید
شما جهل مرکب دارید و جاهل مرکب ابدالدهر بمانید که بمانید

اگر هزارسال هم بگذرد دیگر خط دیورند که بدست خودتان کشیده شده پس نمی شود
شما هم میداند که خط دیورند ابدی است اما فقط به نام آن از بقیه اقوام کشور سو استفاده میکنید هم از بیت المال هم از امتیازات هم از تمام منابع ملی

به یاد داشته باش که یک روزی خون های به ناحق ریخته و مال های حرام گلوی تان را خواهد درید
تاریخ روزی به شما خواهد فهماند که حق تلف کردن و ظلم در حق ملت و بیت المال چگونه است

شما هیچگاه دانا نخواهی شد بخاطری که تاریخ شما در جا می زند 5هزار ساله شما هیچوقت 5ونیم نشد که نشد

فاروق

>>>   نظر من در باب ویروس کرونا
(بادرنظرداشت اینکه هنوز تعداد مبتلایان از ۲۲ بالا نرفته)

کرونا در افغانستان از سه حالت خالی نیست:
۱ مراکز صحی توان تشخیص این ویروس را ندارد.
۲ شمار مبتلایان به این ویروس از جانب مسوولین صحت عامه پنهان کاری می شود.
۳ افغان ها در مقابل این ویروس مقاوم اند و زور این ویروس به افغانها نمی رسد.

>>>   هدا خموش
کرونا_را_جدی_بگیریم
مردم ما افغانستان به عقیده کاملی که به خداوند واسلام دارند به این باور اند که مسلمان و کسی که نماز می خواند را کرونا نمی گیرد
ولی این را باید بدانیم که مرض ودرد به ایمان واسلام ما ربطی ندارد. درست است که هرچیزی از جانب خداوند است. ولی این ویروس شبیه مکروبی هست که ازیک انسان به انسان دیگر سرایت می کند و ادمی را به مرگ میرساند پس با عقیده وباور با مکروب و ویروس مقابله نکنید با حفظ صحت وسلامتی و پاکی تان توجهه کنید
صحت وسلامتی ما جز ایمان ماست

>>>   Mehran Muwahhid
حالا مسلّم شده که خطر شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان بسیار جدی است. عقلای قوم کوشش می‌کنند شیوع این ویروس را مهار کنند. تا کنون برخی از این کوشش‌ها مقرون به موفقیت بوده است. مثلاً تایوان و سنگاپور و کوریای جنوبی به خوبی از عهدۀ مقابله با این ویروس و جلوگیری از شیوع آن برآمده‌اند. این کشورها کشورهایی هستند که اقدامات مراقبتی به موقع انجام داده‌اند و نیز شهروندان در این کشورها همکاری لازم را با مراجع ذی‌ربط صورت داده‌اند.

با آن‌که تا فعلاً در افغانستان شیوع کرونا به مرحلۀ خطرناک نرسیده (دست‌کم وزارت صحت عامه چنین ادعایی را مطرح می‌کند)، ولی با توجه به نارسایی‌های جدی مدیریتی در دولت، اگر مردم احتیاطات ویژه را مد نظر قرار ندهند ممکن است فاجعه‌ای تمام‌عیار اتفاق بیفتد. یکی از موانع عمده فرا راه عملی شدن تمهیدات پیشگیرانۀ احتیاطی، تبلیغ منفی‌ای است که برخی از ملّاها و متدینان در برابر سیاست‌های پیشگیرانۀ دولت راه‌اندازی کرده‌اند، ملاها و متدینانی که نه اعتقاد چندانی به فرمول‌های طبی دارند و نه مرگ و زندگی انسان‌ها برای آنان پشیزی ارزش دارد. امروز یکی از اینان می‌گفت:«ببینید چه‌طور دشمنان اسلام می‌خواهند به بهانه‌های مختلف، سنت مصافحه و معانقۀ پیامبر را از بین ببرند.» حال آن‌که سلام و احوال‌پرسی در میان ملت‌های مختلف جهان، آداب و رسوم مختلفی دارد و نباید مثلاً مصافحه و معانقه را که بخشی از فرهنگ عرب‌های شبه جزیرۀ عربستان است مرادف اسلام تلقی کنیم و آن را خط قرمزی بشماریم که عدول از آن ناممکن باشد.

>>>   عزیزالله آریافر
عصر کرونا
کرونا ویروس کاخ‌های خیالی خرافه‌پرستی و افسانه‌ی قدرت و پادشاهی انسان بر زمین را به لرزه درافگنده است.
انسان، عصر سیاهِ کرونا را پشت سر خواهد گذاشت، اما یک حقیقت را دیگر نمی‌توان نادیده انگاشت. و آن نهایت آسیب‌پذیری این موجود در برابر جهان پیرامون و طبیعتی‌ست که زمانی تصور می‌کرد، آن‌را تسخیر کرده است.
هیچ ‌چیزی انسان را در برابر ناسازگاری‌ طبیعت و بلایای زمین‌گستر بیمه نخواهد کرد، مگر قدرت لایزال عشق و پیروی از آیین دوستی و مهر و عبور از دوزخ خودساخته‌ی خشونت، دشمنی و افزون‌طلبی!
انسان فقط در پناه عشق زنده خواهد ماند؛ آسوده‌خاطر، فارغ‌بال، رها از بندها و فرمانروای قلم‌رو آزادی.
مرگ نیز در زیر چتر سیادت و امپراتوری عشق، شیرین‌ترین غایت زندگی‌است و پیوستن سبک‌بال و عاشقانه‌ی ذراتی عاشق به هستی‌ها و دنیاهایی ناکران‌مند و همآغوشی با ذات مشترک جهان!

>>>   زهرا هزاره
کرونا در کشوری که هیچ امکانات صحی ندارد چگونه شیوع خواهد یافت
آیا باور میکنید که آمار وزارت صحت درست است؟

>>>   نیلوفر بدخش خراسانی
كويد ١٩ جهان را تباه كرد
كود ٩١ افغانستان را تباه كرد.

>>>   Younos Zaki
وزارت صحت عامه یا توان تشخیص ندارد یا هم پنهان کاری میکند. چون آمار نیست مردم دنیا را گل گلزار می بینند و بی احتیاطی در اوج شان است اگر چنین پیش برود فاجعه ای در راه است.
وحشت کنید!
دو روز پیش فردی در دشت برچی ناگهان به زمین افتاد، احساس خفگی و تنگی نفس کرد و سپس دم برنداشت. دیروز massoud hussaini در فیسبوکش‌ نگاشت مردی را با حالت مشابه در کارته ۳ دید و امروز نیز فردی دیگر در دارالامان چنین ویژگی ای داشت. از صفحه بصیر بیتا
در این وضعیت عقلانی این است که وحشت کنید، حتی اگر کارها و گزینه های دم دست تان این وحشت را توجیه پذیر نسازد.
وحشت کردن به معنی این است که آخرین حد تدابیر و احتیاط ممکن را به کار اندازید و اطرافیان تان را نیز به این کار ترغیب کنید.

>>>   چرا نيم زيادتر از عبادت کنندگان بانوان و دوشيزه ها مى باشد. آيا نماز زنان در خانه ها قبول نمى شود? زنان بايد به خانه هاى خدا روند تا نماز شان قبول شود. نماز پدران شوهران و برادران درخانه قبول نمى شود?
علمای دینی حاکمان پشتون عبادت و پيوند انسان به پروردگار چيزى باطنى است و نه ظاهرى از نبيره پيامبر اسلام پسر شهربانوو نواسه يذگرد شاهنشاه ايران که سجاد لقب داشت از سبب بيمارى نه به جهاد رفت و نه به جماعت مسجد.
علمای دینی !
زین‌العابدین علی بن حسین مقلب و مشهور به سجاد و خود را "قرنطين" كرده بود تا مومنين مريض نشود. وى سرمشق من است

>>>   تاج خورشیدی (به انگلیسی: Corona) بیرونی‌ترین لایهٔ خورشید است. در زمان قدیم تاج خورشید تنها در زمان کسوف دیده می‌شد، اما امروزه بسیاری از رصدخانه‌های زمینی و فضایی از جمله سوهو در هر لحظه قادر به دیدن تاج خورشیدی هستند. دمای تاج خورشیدی حدود ‎۱۰۶ درجهٔ کلوین است.

>>>   خطاب به آقای سعد
چقدر اخلاق شما زشت است که جان مردم را هم به بازیچه گرفتید فکر میکردیم رای مردم را بازیچه میگیرید امروز. معلوم شد جان مردم را هم بازیچه گرفته میتوانید کجاست وجدان و اخلاق و انسانیت؟!
افغانیت برایت مهم است؟! اما کجا نو انسانیت می‌شناسی!؟ من هم خوشحال هستم که خود را افغان نام نمیکنم که از سر جان انسانها بی‌تفاوت باشد
بقول سعدی
بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش زیک گوهرند
تو کز محنت دیگران بی غمی نشاید که نامت دهند آدمی
من میدانم پشتوهای با انصاف و وجدان هم وجود دارد و به آنها کمال احترام دارم ولی هیچ گاه خود را افغان نخواهم خواند انسانیت و انصاف را آرزوست.

>>>   هیچ مشکل نیست ویروس در هرات تست در کابل شفاخانه در ننگرهاراما ناقلین جنوبی در شمال انتقال یابد زیرا خوب زمین های حاصل خیز دارد این مفکوره دولت مفسد و فاشیزم است که سالها است افغانستان و مردمش در خون میتپد اما این ها خود را روزی دهنده فکر کرده این کار را پشت سر هم تطبیق میکنند تمام جنگ های داخلی منشه اس همین است نفاق می اندازند . زیرا این قوم با همین فرهنگ داخل خاک افغانستان شده دیگر ازین قبیل کار ها باک ندارند و منطق شان هم قد نمیدهد زیرا این ها برای اتنقام گیری از یک نسل به نسل دیگر خود وصیت مینماید .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است