سال نو سال شكوفايي ويروس
براي مبارزه با ويروسي كوچك در جهان همصدا شديم اما براي مبارزه با ويروسي بزرگ همانند جهل و تعصب هاي ديني و مذهبي و قدرت طلبي ها هيچ تكاني نمي خوريم 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۲۱    ۱۳۹۸/۱۲/۲۹ کد خبر: 162683 منبع: پرینت

سال جديد شمسي را در حالي اغاز ميكنيم كه امسال بهار حيات بخش طبيعت و شكوفايي جهان هستي، براي مردم دنيا تلخ تر از زمستان سرد و سوزناك و خزان برگ ريزان گر ديده است.
اما باخوشحالي اينكه اينك تمامي مردم جهان، امروز در برابر ويروس ادم كش كرونا، اين دشمن نا شناخته بشريت متحد شدنده اند بشارتيست ستودني.

همه كشورهاي جهان يك دل و يك دست در مبارزه با ويروس كرونا در كشف دارو و درمان و اگاهي دادن به بهداشت و پرهيز از مبتلا شدن به حمله اين دشمن ادم خوار، در شستن دستها و قرار گرفتن در فاصله مطلوب از همديگر و در رعايت بهداشت و دركمك به همديگر با صوت و صداي واحد اين حركت شايسته بشري را انجام ميدهند به همان اندازه كه ويروس كرونا بد است و خطرناك، اين حركت جهاني شايسته جهان بشري بوده و يك صدايي در مبارزه با ان ، خوب و سزاوار و نيز شايسته تقدير است.

ارزوي بشر امروز هم اينست كه چه مي شود اگر جهان بشريت دروازه ويروس هاي جنگ هاو قدرت طلبي ها و گرايش هاي ناسيوليستي و قوم گرايي و عصبيت هاي ديني و مذهبي را كه كشته هاي ان صدها هزار برابر كشته هاي كرونا هست را هم، براي مصلحت و سلامت فكر و جسم انسانها ببندند و دروازه و مراكز توليد تعصب و خشونت و ادم كشي را كه بد تر از ويروس كرونا هست را مسدود سازند.
و ورودي مراكزي كه اختلاف و نفرت پخش ميكنند و جوامع انساني را از هم دور ميسازند را هم از پايه و اساس بر كنند.

تا اين جهان زيبا و كره خاكي را كه خدا به ما ارزاني داشته، توسط جنگ ها و تعصبات جاهلانه قومي و ديني و مذهبي و گرايش هاي ناسيوناليستي به دست خود ويران نسازيم.
اين سفره طبيعت و جهان هستي اينقدر وسيع و گسترده هست كه با امنيت و ارامي و كار و تلاش و ابتكار و خلاقيت، ميشود جهاني وسيعتر از اين جهان را چندين بار تامين نمود.

ما براي مبارزه با ويروسي كوچك در جهان همصدا شديم اما براي مبارزه با ويروسي بزرگ همانند جهل و تعصب هاي ديني و مذهبي و قدرت طلبي هایی كه هر سال و ماه موجب قتل و كشتار ده ها و صد ها هزار انسان ميشود هيچ تكاني نميخوريم.

در حاليكه اين تفكرات جاهلانه و متعصبانه ديني و مذهبي بشري كه از دين خدا سخت فاصله دارد، در اوردن رفاه و امنيت جهاني و سركوب أمراض جسمي و روحي و قلع و قمع مكروب انفلونزا و ويروس كرونا و نيز خلق ديگر دست اوردهاي علمي و صنعتي كه امروز بشر از ان استفاده ميكند، هيچ نقشي هم نمي توانند داشته باشند.

آنچه كه امروز حال جامعه بشري و درد ان را شفا ميدهد تحصيل علم و صنعت و تمدن و حركت به سمت همگرايي و تامين حقوق بشري و اخلاق انساني هست كه خداوند بزرگ هم ان را از ما خواسته است.

مشكل جهان امروز بشر را، كه صاحب مدارج علمي وداش هاي نوين و صنعت در زندگي شده است، دم و دعاء و تنبلي و جنگ و خون ريزي هاي تحت عنوان نزاع هاي ديني و مذهبي حل نمي سازد.
آموزه هاي درست دين خداوند (ج) و الله تعالي مي تواند ادم را با خلق و خوي نيك وگفتار و نيت خير پرورش دهد كه امتاسفانه جاي ان هم امروز در جوامع اسلامي سخت خالي هست.

مصباح هراتی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
سال نو
ویروس
نظرات بینندگان:

>>>   ( فقر و ويروس كرونا )
اينك وقت ان رسيده است كه ما نيز كروناي ففر را هم از بين ببريم و هركدام ما خودرا چند قدم به ويروس كرونا و نيز سرانجام ان ، احيانا به مرگ نزديكتر ببينيم .
با رفتن معلوم نيست با مال و ثروت و جايداد ما چه مي شود ؟
امروز شهر ها خالي كوچه ها خالي جاده ها خاليست ، بعيد نيست كه خانه هاي ما نيز خدايي نخواسته از وجود ما خالي گردد انهايي كه در بساط زندگي خويش چيزي از خوراك و پوشاك اضافه دارند ، كساني هستند كه به انها سخت محتاج اند و امروز وقت تقسيم انها ، و دست گيري از فقراء و مستمدان فرا رسيده است .
و فراموش نكنيم كه خود صدقه هم رد بلاهست و هم موجب رفع استرس و ناراحتي هاي روحي و رواني ما ميباشد .

>>>   آقای مصباح هراتی از همه اولتر باید خودت تخلص ات را تغیر بدهی تخلص های چون ایرانی ،افغانی هراتی و کندهاری و ننگرهاری کابلی همه از تعصب وطنی است یعنی اینکه حس برتری جوی در نهاد شما نهفته است
در لابلای نوشته هایت همیشه اگر انسان دقیق شود. خودت طرفه میروی و به مذاهب میتازی وبه اقوام دیگر هم به نظر نیک ودیده قدر نمینگیری ،خودت غنی را نشانه گرفته ای و انطور وانمود مینمایی که او متعصب قومی است ،درست که هر انسان قوم خود و زادگاه خود. را دوست دارد ،اگر این موضوع را در قلب خود. نگهدارد ما نمیتوایم انرا از قلب اش هویدا سازیم اما اگر عملآ این کار را میکند باز تعصب دارد ،در دستگاه دولتی غنی از اقوام مختلف افغانستان جا دارد ببنید یک معاون پنجشیری یعنی دری زبا است معاون دوم هزاره ،دری زبان است نماینده خاص غضنفر ازبک است و. اگر در وزرا هم نظر بیندازی به همین شکل دوام دارد ،من غنی را تائید نمیکنم اما ایده و کار اش بد نیست میخواهد افغانستان را به طرف ترقی وپیشرفت ببرد اما اینکه یک تعداد از سودجویان در پهلوی اش نفع میبرد و جدان ان شخص خراب است ،باید هر هموطن ما حس نیک و. افعال نیک داشته باشد و. خود را صاحب عقل و درایت کامل نماید و. حس واقعی خدمت به وطن را داشته باشد
عبدالله ریحان

>>>   این یک پدیده طبیعی در جهان است.
تو همراه پسر کاکایت جنگ و گفتگو میکنی،اما اگر یک کس دیگر از هم کوچگی تان ،پسر کاکایت را چیزی بگوید.طرفداری پسر کاکایت را میکنی.
به همین منوال میتواند بالا برود تا هم قریه بودن و هم ولسوالی بودن و هم ولایت بودن و هم زبان بودن و هم دین بودن و هم مذهب بودن و شرقی و غربی بودن و غیره.
بنأ اختلافات بشری در طول تاریخ و قبل از تاریخ از آغاز پیدایش انسانها و قبل از آن میان اجداد انسانها یعنی میمون ها وجود داشته است و در آینده نیز وجود خواهد داشت.
این اختلافات هم سبب پیشرفت و ترقی و علم و دانش میشود و هم سبب جنگ ها ودرد و خورد ها و تخریبات و کشمکش ها.
در طول تاریخ و قبل از تاریخ بشریت قابل نشده است که این اختلافات را از بین ببرد و در آینده نیز قادر نخواهند بود.
اما باید کوشش کنند تا حد امکان،عوارض و تخریبات جهانی این اختلافات را کم نگه دارند تا جامعه بشریت را کاملاً نابود نکنند.
چه در ارتباط به جنگ های جهانی است.چه جنگ های اقتصادی است و چه جنگ در مقابل تغیرات آب و هوایی و چه در مقابل ویروس ها و چه در مقابل انواع و اقسام آفات دیگر است.
از همه مهمتر نباید در چشم مردم جهان خاک پاشید و برای مردم دروغ گفت و مردم را در ترس و وحشت نگاه داشت.

>>>   درسطح جهان رهبران کشورهای اسلامی دلسوزترین برای رعیت ومردم خودوحتی اگر مبالغه نشود برای جهان هستند صرف چند نمونه :
محمد قلی بیردیوف رئیس جمهور ترکمنستان برای نجات جان مردم خوداز ویروس کشنده کرونا روش خیلی آسان وارزان کشف نموده وآنرا طور رایگان بدون حق انحصاربر ای همه جهان رهنمود داده اند ؛ اگر این دارو مال ویا کشف کشورهای غیراسلامی می بود حالا حتما آنرا انحصار میکردند وبا قیمت بالا برای دیگر کشورها می فروختند
اما ازان جائیکه مسلمانان دارای قلب بزرگ وصاحب سخاوت هستند حتی اجازه استفاده ازان رابرای یهود ونصارا هم دریغ نکردند ،تاباشد آنها هم از ما بیاموزند که دست آوزد های علمی شانرا چگونه باید دراختیار بشر قرارداد!
-جناب رئیس جمهور ترکمنستان فرموده اند یگانه راه علاج این ویروس خطرناک استعمال یا سوزاندن اسپند است یا به اصطلاح ما اسپند دود کردن ،او هدایت داده است تمام ترکمنستان را اسپند دود کنند واز شر این ویروس خطرناک برای همیشه خودرا نجات دهند
-گرچه این ویروس مخصوص کفار طراحی شده اما با آنهم علمای بخش شعبه سنی عربستان سعودی هـم برای خدمت به خلق الله جهت نابودی این ویروس خطرناک طور متفق الرای نوشیدن ادرار شتر را تجویز کرده اند ودرینمورد علما اختلاف نظر ندارند ،
-درکشورهمسایه ایران علمای شیعه خواندن یک دعارابرای نجات ونابودی این ویروس تشخیص داده اندوآنرا کافی میدانند
-رئیس جمهور افغانستان که درینمورد هیچ دست آوردی نداردمیگوید:
درزمینه از تجارب کشور چین استفاده می نماید ، اما علما واز جمله ملا نیازی ضرورت به هیچ دوا ودارو نمی بیند او میگوید: این کار خداست ویروس برای جزادادن کفار فرستاده شده مسلما نان افغانستان ازان درامان هستند،بنا همه نماز های جماعت باید کمافی السابق انجام شود ،
ر

>>>   سال نو سال شکوفاهی ویروس کرونای چینی و نابودی ملیون ها انسان .

>>>   جناب حضرت شیخ!
شماحق دارید به حکم تقیه ناصح ظاهرا امین باشید وملت عزیز را به وحدت نظر وصلح واتحاد دعوت نماید اما انطوری که معلوم میشوددر عمل چندان موفقیت ووحدت عمل موجود نیست در کشور عزیز هر چند از هر گاهی با تحریک اجانب یکی ازطرف ها رگ گردن راست مینمایند اما در نهایت از حسن تصادف کدام برخورد جدی بعمل نیامده ورعایت روابط حسنه مرعی گردیده است ولی این همه سلوک موقتی وگواه بر ارامش قبل از طوفان است اگر ما را به حال خودمان رها نمایند وبه جنگ های نیابتی تبدیل نسازند همین حالت فعلی هم رنگ قناعت را بخود میگیرد خداوند بیامرزد حضرت ایت الله محسنی را در نبرد های کابل همه را بر حذر داشتند وگفتند با خبر باشید که به نمایندگی از کشور های بیرونی وحدت ملی خود را خراب نسازید هرچند ایشان دوای شافی سراغ نداشتند ولی درد وتکلیف اصلی را تشخیص داده بودندمتاسفانه همه طرف ها در صدد فرصت مساعد اند تا بتوانند حریف فرضی ووهمی را ضعیف نمایند وهمه جوانب دشمن اصلی وواقعی را از یاد برده ومیکوشند تا مخالفین مصنوعی بسازند که با زور ونیروی شان برابر باشد ومقابله با ان سهل واسان بنمایدمیگویند یک ریش سفید با چشم گریان نزد یکی از کاکه های شهر امد وگفت فلان نفر مرا کتک زدکاکه گفت بیا برویم گه چراترا لت وکوب کرده چون نزدیک رفت دید شخص ضارب یک قصاب جوان وتنومند وقوی هیکل است ودر پهلویش یک بقال ضعیف و ناتوان نشسته کاکه گفت پدرجان اگر ان بقال تورا میزد اورا جزا میدادم اما قصاب نخیر ازین رو امید واریم که دیگر اعصاب اطراف نزاع نا متوازن نگردد وهمین مصالحه ای انی ونیم بند هم غنیمت میباشد
شیخعلی بلخابی سرپلی

>>>   چه تفکر ملکوتی و نوشته ای زیبا و غنی از ارزش های انسانی که باید به آب
زر نوشت و بر پیشانی تندیس بشریت آویخت . بشر و سیاست مداران
حریص و صفوف پیرو آنهارا به خرد آموزی ازان دعوت کرد .
دلم میخواهد و ذهن صلا میزند تا کتابی نوشت و دل را خالی کرد که البته کتابی
خواهد شد در جمله ء هزاران و ده ها هزاران دیگر ...... ولی حوصله پیر است .
میخواهم از آیات مبارک ۳۰ تا ۳۳ سوره دوم تنزیل عزیز شروع کنم . چون به
فلسفه برسم پایم خواهد لنگید . چه چاره کنم .
حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جو
که کس نکشود و نکشاید به حکمت این معما را
---------------------------
کاندرین ره کشته بسیارند قربان شما
م . ش . فروغ

>>>   یا مقلب القلوب و الابصار يا محول الحال و الاحوال
حول حالنا الي احسن الحال
انشاء الله خداوند عنه بيماران مسلمان را از این بیماری ناشناخته شفا عنایت کند
هر روزتان نوروز نوروزتان پیروز

>>>   در سراسر جهان با گسترش ویروس کرونا بسیاری چیزها نایاب شده است.
در چین ماسک های ضدعفونی
دربسیاری کشورها اروپایی کاغذ تشناب وآرد
دراسکاتلند ویسکی
در فرانسه شراب سرخ
در امریکا سلاح
ودر افغانستان وجدان بیدار


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است