زین گذر کن ای پدر نوروز شد
زمانیکه حتی جنگ و کشمکش ها هیچ گاه سبب از میان رفتن شادمانی نوروز در افغانستان کهن و جدید نشده است در روزهای اخیر ویروس کرونا اکثر مردم را خانه نشین کرده و از لذت جشن نوروز محروم ساخته است 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۰۵    ۱۳۹۹/۱/۱ کد خبر: 162694 منبع: پرینت

از اضطراب شیوع ویروس کرونا که بگذریم! نوروز در افغانستان فراتر از تاریخ مدون همراه با پیدایش این جغرافیای کهن است و به روزگاری می رسد قبل از پیدایش خط که از شادمانی زمین و مردمان آن بگوید و از نو شدن فصل تا آنهنگام که سلطانی شکوفه زدن درختان و سرسبز شدن سبزها را جشن بنامد تا گردامیداشت در عصر حاضر.

زمانیکه حتی جنگ و کشمکش ها هیچ گاه سبب از میان رفتن شادمانی نوروز در افغانستان کهن و جدید نشده است در روزهای اخیر ویروس کرونا اکثر مردم را خانه نشین کرده و از لذت جشن نوروز محروم ساخته است.

در سرزمینی که تکان دهنده ترین جنایت ها را از تجاوز تا جنگ داخلی و شومی افراط گرایان تاب آورده است و چهل سال در هراس از شروع دوباره جنگ همزمان با آمدن فصل بهار، همچنان معتقد به شادی و نو شدن در سال جدید است چرا باید خوشی های مانده را نیز در سخنان آلوده اقلیتی به ناخوشی بدل کنیم.

نوروز همچنان که خبر از سال نو می دهد، نوید روزی نو پس از سختی های سرما است آنهم در کشوری که مردمان آن خوشی را همواره در دل زنده نگه داشته اند، رسمی که فراتر از تاریخ بوده و به یادگار برای آیندگان باقی می ماند.

و همچنان که فصل بهار گرمای زندگی را بر تن سرد این سرزمین به ارمغان می آورد، مردم از جنوب تا شمال و از شرق تا غرب بنا به رسوم خاص خود به چشن و پایکوبی می پردازند تا آنجا که زمین سخاوتند با وجود دردهای بیشمار کشتار و جوی های خونِ دهه ها اخیر، سبز می شود و سَخی غرق سرخی گل.

مردمانی که دیگر به سختی روزگارِ امن را به یاد می آورند با وجود تهدید و ناامنی ها رخت نو به تن می کنند، به دیدار یک دیگر می روند و شادمانی کودکان را نظاره می کنند و اگر در قومیت و مذهب اختلاف ها دارند اما اتحاد را در آغاز سال پابه پای هم جشم می گیرند، همانند عید فطر و قربان.

نوروزی که سال جدید را در کشورهای انگشت شمار منطقه رقم می زند، می تواند نوید اتحاد و هم دیگرپذیری در افغانستان نیز باشد زیرا زمانی که زمین و آسمان سخاوت خود را ارزانی هر انسانی جدای از نژاد و مذهب می کند چرا مردم در نفرت از هم، امنیت را فدای آتش جنگ و خون کنند!

و در آستانه گام نهادن به سال جدید در نوروزی تازه که مردم آماده عید می شود و بلخ به عنوان مهد نوروز در جنب و جوش جشنِ گل سرخ است، مولانای بزرگ قرن ها قبل آمدن بهار را گذر از سختی و بدی در امید و تازگی می داند:
زين گذر كن اي پدر نوروز شد
خلق از اخلاق خوش بد فوز شد
باز خرم گشت و مجلس دلفروز
خيز و دفع چشم بد اسفند سوز

کد (18)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
نوروز
کرونا
نظرات بینندگان:

>>>   پرسش: مولوى صاحب چرا نوروز حرام است ؟
پاسخ مولوى ؛ نوروز بخاطر حرام است كه نه حلوا دارد نه پيسه ...
پرسش مولوى صاحب انتحارى خى چرا حلال است ؟
پاسخ مولوى : انتحارى بخاطر حلال است كه هم شهيد و هم غازى و قاتل منافقين مى شود و هم حلوا دارد و هم روپيه و دستار از رييس جمهوران مى گيرند

>>>   از حضرت علی درمورد نوروز:
حضرت علي(ع) در قسمتي از نامه معروف خود به مالك اشتر درباره رعايت رسوم و آيين هاي مردم تأكيد كرده مي فرماييد: (( آداب پسنديده اي را كه بندگان اين ملت به آن عمل كردن و ملت اسلام با آن پيوند خورده و رعيت با آن اصلاح شدن بر هم مزن...))

درست است كه اخبار و احاديث از نوروز به عنوان عيد نامبرده است اما دين مبين اسلام مانند برخي آداب و سنن تاريخي كه جنبه طبيعي و آموزنده دارند و براي آن فلسفه عقلايي و اجتماعي مطرح مي شود؛ در اينجا به تعدادي از روايات و برخي از برخوردهاي ائمه معصومين با نوروز اشاره مي كنيم:

علامه مجلسي حديثي از امام صادق(ع) در مورد نوروز نقل مي كند؛ امام(ع) مي فرمودند: امروز روزي است كه خداوند عهد ازل(پيمان جاودانه) را با مردم بست، روزي است كه نخستين بار خورشيد بدرخشد و باد بوزيدو...، روزي است كه كشتي نوع بر كوه جودي نشست؛ روزي است كه جبرئيل بر پيامبر فرود آمد، روزي است كه حضرت پيامبر(ص)، علي(ع) را بر شانه بلند كرد تا بتهاي كعبه را سرنگون ساخت، روزي است كه دستور داد مردم با علي(ع) بيعت كنند.روز است كه مردم براي بار دوم پس از مرگ عثمان با علي(ع) ايرانيان آن را نگاه داشتند.
ر

>>>   اصل قضیه کرونا از کجا پیدا شد.
تقریباً دوماه پیش زمانی هنوز مذاکرات امریکا وطالبان در قطر ادامه داشت،من از طریق همین سایت نوشتم که کمونیزم در شوروی توسط مجاهدین از بین برده شد.بالای عراق و لیبیا حمله صورت گرفت و اقمار کمونیزم در آنجا از بین برده شد،در امریکای لاتین کیوبا نیز در حال رکود کمونیزم است.مورالیس از اکوادور گریخت و به مکزیک پناه برد.وینزویلا اًخرین نفس های خویش را میکشد.
باقی مانده یک کمونیزم بزرگ که عبارت از چین است.
حالا امریکا قوای خودرا از افغانستان بیرون میکند و افغانستان میماند و طالبان و القاعده و داعش و پاکستان و جدایی طلبان کشمیر و ایغور های چین.
از فردایش آوازه ویروس کرونا در چین شروع شد و هر روز تعداد مبتلایان و تعداد تلفات را اعلان میکردند.
در آلمان نیز قرار بود ماه اپریل انتخابات حزبی دموکرات های مسیحی دایر شود و رهبر جدید حزب انتخاب شود و انتخابات زودهنگام پارلمانی دایر شود و به حکومت خانم مرکل پایان بخشند.
بنأ در اروپا نیز ویروس کرونا آوازه شد و انتخابات حزبی به تعویق افتاد.
این آواره ویروس کرونا همچنان جنبه اقتصادی داشت که در اثر آن بازار سهام همه دنیا به رکود مواجه شد،منجمله امریکا.
دونالد ترامپ اعلان کرد که این ویروس یک اًوازه است،بخاطر از بین بردن رشد اقتصادی امریکا و بازار سهام امریکا.بنأ برای یک ماه بخاطر جلوگیری از ین ویروس،از ورود انباع اروپایی به امریکا جلو،گیری میشود.
درین میان دولت آلمان اعلان کرد که این ویروس به اقتصاد آلمان ضربه زده است،بنأ دولت پنجاه ملیارد ایرو باید به کمپنی های اقتصادی که ضرر دیده اند.کمک کند.
بانک مرکزی اروپا نیز کمک هفتصد و پنجاه ملیارد ایرویی به کمپنی های اقتصادی اروپا وعده داد.
دونالد ترامپ که متوجه شد که ازین کمک ها میشود ده ها و صد ها ملیارد دلار خورد وبرد کرد،او نیز اعلان کرو که ویروس کرونا در تمام امریکا آمده است و ده ها هزار نفر گرفتار شدند و صد ها نفر تلف شدند و نرخ سهام داوجانس نیز در ظرف یک هفته ار سی هزار به نزده هزار تقلیل کرد و تقریباً تمام ارزشی را که در دوران ریاست جمهوری دونالد ترتمپ بدست آورده بود.از دست داد.
حالا دونالد ترامپ از پارلمان امریکا درخواست یک و نیم تریلیون دالر،غرض کمک به کمپنی های اقتصادی امریکا درخواست کرده است.
این بودجه یک و نیم تریلیون بالای،مثل لاشه یک عژگاو بزرگ است که از چهار طرف حیوانات درنده بالای خوردن آن حمله میکنند.یعنی عم پارلمان و هم دولت و هم بانک ها و هم کمپنی ها.
تاوان آن را کی میپردازد؟
مستهلیکین.چه در امریکا باشند و چه در اروپا و چه در دیگر نقاط جهان.
پول اضافی چاپ میشود و ارزش پول کم میشود و نرخ تورم بالا میرود و اجناس قیمت میشود و معاش ها به حال سابق باقی میماند و بدینترتیب هر رییس جمهور جدیدی که در امریکا می آید،در زد و بند با اروپا چنین کاری را انجام میدهند و در نتیجه سال به سال به تعداد میلیونر ها و ملیاردر ها افزوده میشود و مردم فقیر فقیر تر میشوند.
چنانچه در سال دوهزار و هشت نیز یک رکود اقتصادی اعلان شد که دولت امریکا در آخر دوران جورج بوش و شروع دوران اوباما تریلیون دالر را بنام کمک به اقتصاد امریکا داخل بازار کردند و همچنان اروپا نیز بخاطر ورشکستی اقتصادی یونان و ایرلند،صد ها هزار ایرو از صندوق بین المللی پول و بانک مرکزی امریکا.خورد و برد کردند.
بنأ این سلسله در آینده نیز ادامه خواهد داشت و بر تعداد فقرا و ملیاردر ها و میلیونر ها در جهان سال به سال افزوده خواهد شد.
زیرا دیگر نه کمونیزمی وجود دارد و نه اتحادیه های درست کارگری و نه هم در عصر تکنیک و تکنالوژی و روبات ها و هوش مصنوعی،دیگر ارزش کار کارگر و دهقان وجود دارد.حتی کسانی که دارای تحصیلات عالی و اکادیمیک هستند.نیز بازار یابی کار برایشان مشکل است.زبرا اکثر کار های اًنها را نیز در اًینده هوش مصنوعی انجام خواهد داد.

>>>   مولوی » دیوان شمس » رباعی شمارهٔ ۱۶۸۵
اندر دل من مها دل‌افروز توئی
یاران هستند لیک دلسوز توئی
شادند جهانیان به نوروز و به عید
عید من و نوروز من امروز توئی

رباعی شمارهٔ ۳۸۲
گفتار تو زر و فعلت ارزیزین است
یک حبه به نزد کس نیرزی زینست
اسبی که بهاش کم ز ار ز زین است
آنرا تو ز بهر ره نوروزی زینست

مولوی » مثنوی معنوی » دفتر ششم » بخش ۲۷ -
زین گذر کن ای پدر نوروز شد
خلق از خلاق خوش پدفوز شد
باز آمد آب جان در جوی ما
باز آمد شاه ما در کوی ما

مولوی » دیوان شمس » غزلیات » غزل شمارهٔ ۵۹۷
دل بر در این خانه لغزیده مبارک باد
نوروز رخت دیدم خوش اشک بباریدم
نوروز و چنین باران باریده مبارک باد

مولوی » دیوان شمس » غزلیات » غزل شمارهٔ ۸۰۰
کوری دیده ناشسته شیطان چه شود
ور بگیرد ز بهاران و ز نوروز رخت
همه عالم گل و اشکوفه و ریحان چه شود

مولوی » دیوان شمس » غزلیات » غزل شمارهٔ ۱۴۸۵
زلف تو شب قدر و رخ تو همه نوروز
ما واسطه روز و شبش چون سحر آییم

مولوی » دیوان شمس » ترجیعات » هفتم
نوروز و نوبهار و حمل می‌زند صلا
هرگز ندیده چشم جهان این چنین بهار

مولوی » مثنوی معنوی » دفتر سوم » بخش ۱۱۲
آخر از ناشکری آن قلتبان
که عیال خواجه را روزی ندید
نه بنوروز و نه موسمهای عید
بی‌نوایان را به یک لقمه نجست
یاد ناورد او ز حقهای نخست

>>>   گفته مى شود که درگذشته هاى تاريخ باستانى چارهفته پيش از نوروز جشنهاى بخاطر پيشوازى براى چهار عنصر عمده زنده گي زيستى برگذار مى شد: هفته اول: آب ستايش مى شد. هفته دوم: خاک زمين ستايش مى شد. هفته سوم: باد ستايش مى شد و در هفته چهارم آتش ستايش مى شد. اين چهار ماده اصلى زنده گانى براى کشت و کشاورزى برازنده بود. آب خاک و زمين را براى کشتن غله تر ونمناک مى کرد. باد هاگ افشانی(پارسى ميانه براى "دانه" يا تخم پاشى ) مى کرد. هاگ تخم / اسپور (spore)گرده‌افشانی. با توجه به اینکه هاگ یا همان دانه‌های گرده، قدرت حرکت ندارند، انتقال یا گرده افشانی بوسیله حشرات یا باد و یا روشهای فنآورى نوين انجام می شود. و آذر يا آتش نماد خورشىد نماد گرمى جوانه دانه را رشد مى دهد. در چهارشنبه سورى مردمان نوروز بروى آتش مى پريدند.اين چهار مراسم نزد تاجيکان چين هنوز برگذارمى شوند.
هفت رنگ غله مانند گندم ٬ جو ٬جودل ٬ ارزن ٬چاودار٬ جوارى (ذرت) جُلبان یا اسپلت در متونِ قدیمی‌ فارسی به اسمِ «حنطه» و «جلبان» یاد شده‌است .در هفت سبد دوهفته پيش ازنوروز با آب نم مى شد وغله ها جوانه مى کشيدند و آنرا سمن نو يا سمنک را دوشيزه ها ى سمنک را هفت بار در آونگ مى کوبيدند و شيره اش را چهل بار مى جوشاندند با موسيقى وپايکوبى وسرود سمنک مى نواختند.

>>>   فرمانده نظامیان امریکایی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان اعلام کرد، طرح خروج نظامیان خارجی و آمریکایی از افغانستان متوقف شده است.
به گزارش اسپوتنیک، جنرال «اسکات میلر» روز شنبه در بیانیه‌ای مدعی شد ، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا روند خروج نیروهای آمریکایی و خارجی از افغانستان متوقف شده است.
این فرمانده آمریکایی افزود، نظامیان آمریکا بیش از زمان تعیین شده خروجشان در افغانستان باقی خواهند ماند و به ماموریتشان ادامه می دهند


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است