بازی تازه آمریکایی ها با افغانستان
اینهم یک بازی تازه است تا آمریکایی ها از زیر بار تعهدات مالی و نظامی و سیاسی خود در افغانستان شانه خالی کرده و از جانب دیگر به غارت خود بدون هیچ مزاحمتی ادامه دهند و همه درگیر یکدیگر باشند 
تاریخ انتشار:   ۰۸:۰۰    ۱۳۹۹/۱/۶ کد خبر: 162752 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)در خبرها آمده است: پس از آن که مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا با غنی و عبدالله در کابل دیدار کرد و دیدارهای آنان (ظاهرا) بی نتیجه پایان یافت، امریکا اعلام کرد که کمک هایش به افغانستان را امسال تا یک میلیارد دالر کاهش می دهد و نیز یک میلیارد دالر دیگر را سال آینده میلادی کاهش خواهد داد.

عقب نشینی سیاسی آمریکا از تعهدات اش به افغانستان:
در اعلامیه وزارت خارجه امریکا آمده است که ایالات متحده عمیقاً متأثر است که رییس جمهور افغانستان اشرف غنی و رییس اجرایی پیشین عبدالله عبدالله به وزیر پومپیو خبر دادند که آنان نتوانستد روی یک حکومت که می تواند به چالش های حکومت داری، صلح و امنیت رسیدگی کند و به فراهم کردن رفاه و صحت به شهروندان افغان کمک کند، توافق کنند.
در اعلامیه آمده است:‌ به خاطری که ناتوانی این رهبری تهدید مستقیم به منافع امریکا وارد می کند، به صورت آنی، حکومت امریکا بازنگری همکاری های ما با افغانستان را آغاز خواهد کرد.

عقب نشینی اقتصادی آمریکا از تعهدات اش به افغانستان:
در ادامه اعلامیه امریکا آمده است که در میان دیگر اقدام ها، ما امروز تعدیل در مصارف ما در افغانستان را اعلام می کنیم و به صورت آنی یک میلیارد دالر از کمک های ما به افغانستان را امسال کاهش می دهیم. ما همچنان بازنگری تمام برنامه ها و پروژه های مان را آغاز خواهیم کرد تا کاهش بیشتر را مشخص کنیم و تعهدات ما در نشست های آینده دونرها به افغانستان را بازنگری می کنیم.

عقب نشینی نظامی آمریکا از تعهدات اش به افغانستان:
اعلامه می افزاید:‌‌ ما این را به رهبری واضح ساختیم که ما عملیات های امنیتی را که تحرک سیاسی دارند پشتیبانی نمی کنیم و نیز از رهبران سیاسی که اینگونه عملیات ها را فرمان می دهند یا آنانی که از آن دفاع می کنند یا از حکومت موازی پشتیبانی می کنند، حمایت نمی کنیم.

اعلام ازدیاد وجوه اشتراک آمریکا با طالبان:
مایک پمپیو وزیر امور خارجه امریکا کابل را به مقصد قطر ترک کرد در دوحه قطر با ملا عبدالغنی برادر دیدار نمود. طالبان با نشر اعلامیه ای از این دیدار خبر دادند.
در اعلامیه طالبان آمده است: هیات امریکایی و نمایندگان طالبان روی موضوعاتی مانند آزادی زندانیان طالبان، آغاز مذاکرات بین‌الافغانی، نظام سیاسی آینده، صلح و آتش‌بس بحث و تبادل نظر کردند.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان گفته است در این دیدار وزیر خارجه امریکا، اطمینان داده که مطابق موافقت‌نامه، نیروهای امریکایی در حال خروج از افغانستان هستند.

واقعیت قضیه این است که سفر وزیر خارجه آمریکا به کابل و سپس به قطر، بیشتر بحران فزایی کرد تا بحران زدایی! زیرا آنگونه که از مذاکرات پمپیو با غنی و عبدالله هویدا است، جناب پمپیو هر دو طرف را بجای اینکه تحت فشار بگذارد تا با هم کنار بیایند، بصورت ضمنی بر حقانیت هریک شان تاکیده کرده است.

در همین حال، اشرف غنی پس از نشر اعلامیه آمریکا مبنی بر قطع کمک هایش به افغانستان اعلام داشت که وی با طرح آمریکا موافق است و بصورت جدی خود را بی نیاز از کمک های آمریکایی دانست و بدینوسیله فشار بر مردم افغانستان را بخاطر منفعت بیشتر آمریکایی ها از افغانستان پذیرفت. در حالیکه آمریکایی ها موظف اند تا بر اساس تعهدات شان قسمتی از غارت های خود را از کشور ما به خود ما اختصاص دهند که با لطف جناب غنی این بخش نیز از این به بعد به خزانه آمریکا واریز می شود.

برای پمپیو کار سختی نبود که غنی و عبدالله را بقبولاند تا به خواسته هایی که رسانه ای شده است تن در دهند، گویا اینبار آمریکا نمی خواهد تا دوباره دولت ایتلافی و اشتراکی و دوسره تشکیل شود. زیرا منافع آمریکا در بلبشوی سیاسی و نظامی و اقتصادی افغانستان بهتر تامین می شود تا یکپارچگی سران احزاب و سیاسیون...!
آمریکایی ها بقدر کافی از هر دو جناب غنی و عبدالله و دیگر پیروان شان نقطه ضعف دارند تا آنان نتوانند در مقابل خواسته های آمریکایی ها سرکشی کرده و فرامین آنان را اطاعت نکنند.

اینجا این سوال پیش می آید که چرا پمپیو وزیر خارجه آمریکا نتوانست میان غنی و عبدالله صلح کند در حالیکه طالبان را راضی به مذاکره و خواسته های خود کرده است؟
اگر دقت کرده باشید جواب این سوال بسیار ساده است و آن اینکه نه غنی و نه عبدالله و نه ملابرادر هیچکدام شان از خود اراده ای ندارند، بل همه آنان سرسپردگان آمریکا هستند و این موضوع تا اکنون به همگی ثابت شده است.
با این برداشت، به این نتیجه می رسیم که اینهم یک بازی تازه است تا آمریکایی ها از زیر بار تعهدات مالی و نظامی و سیاسی خود در افغانستان شانه خالی کرده و از جانب دیگر به غارت خود بدون هیچ مزاحمتی ادامه دهند و همه درگیر یکدیگر باشند.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
افغانستان
بازی
نظرات بینندگان:

>>>   همی ترکها چی سابقه با شکوهی دارند چرا لاف نمیزنند ؟ چرا نمیگویند غیرت داریم ؟ چرا نمیگویند ما افتخار میکنیم که ترک هستیم ؟
ر

>>>   مجلس سنا امریکا بودجه دو تریلیون دالری را برای کمک به مبارزه علیه تأثیرات اقتصادی ویروس کرونا تصویب کرد.
حالا نوبت تصویب مجلس نمایندگان است.
در مجلس نمایندگان نیز بزودی تصویب میشود.
بنأ دونالد ترامپ میگوید که هرچه زودتر مقررات منع بیرون رفتن از خانه ها لغو شود.
اما شهر دار نیویارک میگوید که نی.
تعداد مبتلایان ویروس کرونا در شهر نیویارک روزبروز افزایش می یابد.
مقصد اش از ازدیاد تعداد مبتلایان نیست،بلکه میخواهد از بودجه دو تریلیون دالری حق خود را بگیرد.
در آلمان نیز در کابینه بودجه چند صد ملیارد ایرویی تصویب شده است.دولت یکصد و پنجاه ملیارد دالر قرض جدید میگیرد.
حالا نوبت تصویب پارلمان است.
کشور های دیگر اروپایی نیز شروع خواهند کرد.
دولت هند که از بیست سال بدینطرف از زمان جورج بوش تا اوباما و تا دونالد ترامپ.در خورد و برد های اقتصادی دنیا سهم دارد،از طرف اروپا و امریکا وادار ساخته شده اند تا مقررات منع خروج اتباع خود را در شهر وضع کند.
نریندرا مودی از مردم تقاضا کرده است که یا در خانه هایتان بمانید و یا از نگاه اقتصادی هندوستان به بیست سال قبل خواهد عقب رفت.
اما مردم قبول ندارند و بنأ دیگر چاره یی ندید،به جز ازین که یک حمله انتحاری را بالای هندو های افغانستان انجام دهد تا مورد ترحم اروپا و امریکا قرار بگیرد.
دولت امریکا به ایران نیز بخاطر همکاری در پروژه تبلیغ کرونا،وعده داده است که یک مقدار پول های ظبط شده از دوران پادشاه ایران را برایش مسترد میکنند.
منتظر اخبار و وقایع بعدی پت و پنهان جهان که هیچ یک از آژانس های خبری جهان،بشمول بی ،بی، سی.جرات افشا اًن را ندارند،از جانب خودم باشید.

>>>   درینجا یک سوال اساسی باقی می ماند وان این که ضرورت به امدن پمبیو چه بود؟ اگر میگوید او بخاطر تشنج افزای امده بود هرقدر تشنج که خواسته بودندجناب خلیل زاد خلق کرده بودودر اینده نیز این ما مول را میتوانست به پیش ببرد واگر به منظور حمایت وپشتیبانی از غنی خان امده بودند این وظیفه رااقای خلیلزاد بی پرده وبدون رودر واسی انجام داده بود واگر هدفشان اتمام حجت بالای عین وغین وملت افغانستان بود با امضای موافقت نامه با طالبان انجام شده بود درینجاحتما خلیل زاد به مرکز رهبری پیام فرستاده که بخاطر روی شدن کارتهای بازی من دیگر میانجیگری نمیتوانم ومراطرف عبدالله قبول ندارد باید کسی دیگری از ماموران عالی رتبه تشریف بیاورد تا بتواند میان ارگ وسپیدار موافقت نامه ای کاهش خشونت !!!امضا نماید با وجود مشکلات فراوان وحالت اضطرار کورونا وهزار مساله ای مهمتر از موضوع افغانستان شخص وزیر خارجه که نفر دوم ویاسوم کشور است تشریف اورد ازین معلوم میشود که حتما یک طرف طغیان وسرکشی محسوس نموده واداره وکنترول ان از عهده ای خلیل زاد بیرون گردیده بوده ویا لا اقل وجود وجانب داری اوسبب این تنفر شده باشد تا جناب وزیر خارجه خود تشریف اورده با عبدالله بدون حضور خلیل زاد دیدار واو را تسلی داده وقانع ساخته باشد که فقط سرکشی نکند وبجای دیگری خودرا ارزان نفروشدوهنوز هم در امریکا خریدار دارد
قاضی فضل الله

>>>   دونالد ترامپ به شهردار نیویارک امر کرده است که مردم را اجازه ندهند در محل عام بسکتبال بازی کنند.
بخیر و خوبی که بودجه دو تریلیون دالری را گرفتم،بارک اوباما را به بازی گلف دعوت خواهم کرد.

>>>   مصر چنین گفته است:
برو بیادر!
مه قیود میود رفت و آمد را برای مردم در شهر.بخاطر ویروس کرونا وضع نمی کنم.
اما یک کار کرده میتوانم:
اطراف اهرام های مصر را ضد عفونی و آب پاشی میکنم،تا خدای ناکرده توریست ها به مرض کرونا دچار نشوند.
عربستان سعودی یک دو روز طواف را در اطراف کعبه منع کرده بود،اما بخاطری که ....،درین روز ها یک چند نفر را از راه دور اجازه داده است که طواف کنند.
...

>>>   هر کس هر بازی که میخواهد انجام دهد و مردم هم باید بازی خود را انجام بدهند.
یعنی محاصره ارگ و سپیدار و به دار زدن هردو داکتر بد بخت.

>>>   چرا مردم افغانستان ساکت هستن
همیشه همین طور بوده
هیچ وقت هیچ کاری نمیکنن میگن نمیشه کاری کرد من نمیدانم چرا برای بقیه میشه برای ما نمیشه مگر خدا سرنوشت هر ملتی را ب دست خودشان نداده

>>>   کرو نا جان برو پیش غنی زود
بیازار جان او مانند نمرود
بگیر جانش که ملت گردد آرام
کرونا جان بساز ما را تو خشنود

>>>   عاقبت حکومت های غیر مردمی و وابسته و دست نشانده امریکا همین است که تا وقتی که مطیع و تابع دستورات و نوکرش باشی، از شما تعریف و تمجید می کند و برای نوکری هرچه بیشتر شما پول هم می دهد؛ اما وقتی که از نوکری و انجام دستوراتش سر باز بزنی و مخالفتش کنی، شما را به سطل زباله می اندازد و با دشمن تان لبخند می زند.
ضروری ترین کار برای غنی و عبدالله و امثال اینها این است که بیش از این کشور را به امریکا و بیگانگان وابسته نکنند، انتخابات شفاف و مردمی برگزار کنند، به فرهنگ و اعتقادات و غرور ملی و اتحاد و انسجام داخلی همه ی مردم افغانستان احترام بگذارند و از کشورهای کمک کننده در بازسازی افغانستان بخواهند که به جای «صدقه» و «مستمری» دادن به نیروهای اردوی ملی و دیگر بخش ها، افغانستان را در بازسازی زیر ساخت ها، ایجاد شبکه ملی بهداشت و صحت عامه سراسری، در اختیار گذاشتن علم و تکنولوژی در تمام زمینه های مرتبط با زیرساخت ها و راه اندازی کارخانه جات و استخراج معادن و منابع طبیعی، کمک کنند؛ چون افغانستان یک کشور ثروتمند از لحاظ منابع طبیعی و انواع معادن ارزشمند و اراضی مناسب کشاورزی است، نه کشور صدقه خور امریکا و دیگر بیگانگان.
بدون شک یکی از عوامل جنگ های افغانستان، فقر است؛مردم برای نجات از گرسنگی، اجیر سعودی ها و اماراتی ها و قطری ها و امریکایی ها و پاکستانی ها و غیره می شود و از داخل آن طالب و داعش و القاعده بیرون می آید؛ اما اگر درآمدهای کشور از منابع طبیعی خود افغانستان تأمین شود و کشور به لحاظ در آمد مستقل شود و متکی به صدقه و مستمری بیگانگان نباشد و شغل و کار هم ایجاد شود؛ آنگاه چرا مردم کشور اجیر طالب و داعش و القاعده و پاکستان و امریکا و سعودی ها شود؟

>>>   داکتد عبدالله در جمع دوستان خصوصی کاش در گزشته ها به جای همگامی با مسعود درمحضر ارشادات مرحوم داکتر عبدالرحمن می نشستم

>>>   ما خواهان سیستمی هستیم که در آن تمامی آحاد مردم افغانستان از هر قوم و نژاد و رنگی و دینی و مذهبی به انتخابات آزاد و حق حاکمیت مردم و قوانین حقوق بشر جهان معتقد و ملتزم باشد و میزان تعیین و تکلیف را رای مردم بداند و قبول کند وگرنه با حذف همدیگر کشور افغانستان صد سال دیگر هم روی صلح و آرامش نخواهد دید. آیا مسئولین و روشنفکران ما به این بلوغ سیاسی و اجتماعی رسیده اند؟ از ماست که بر ماست.البته خیلی دردناک است.

>>>   امریکا در شرق میانه و آسیای جنوبی و شرق دور و آسیای میانه شکستهای سختی خورده است. کرونا ویروس راستگرایان افراطی طرفدار ترامپ را ضربات کشنده میزند و سیاست پرامپ را افشا میکند. طالبا مزدور امریکا و سعودی و پاکستان بزور امریکا مجهز و مسلح شدند و چند سالی قدرت گرفتند و بمدت 18 سال جنگ را با دالر نفتی امریکایی و آموزش پاکستانی ادامه دادند. با شکست کامل امریکا در کل آسیا این 60 هزار ملیشه مزدور طالب در افغانستان کاری کرده نمیتوانند. تنها میتوانندازبکا و هزاره ها و تاجیکان همه را از مرزهای افغانستان بیرون میکنند. تعداد زیادی از پشتونها از طالبان متنفر اند.

>>>   با سلام
پیشنهاد می کنم کمک کنید تا برای اتحاد بیشتر پارسی زبانان ، رسم الخط تاجیکستان از سریلیک به فارسی برگردد تا ما بتوانیم از طریق سایت ها از اوضاع و احوال ایشان باخبر شویم همچنین پیشنهاد می کنم تلاش کنید تا تقویم برجی افغان : حمل و.. به تقویم ایرانی : فروردین و... تبدیل شود .


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است