دورنمای مذاکرات با این هیات خوشایند نیست
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۳۱    ۱۳۹۹/۱/۹ کد خبر: 162802 منبع: پرینت

بالاخره دولت لیست هیأت مذاکره کُننده پیرامون صُلح با طالبان را ترتیب و بدست نشر سپُرد؛
طوری که اطلاع دارید ذوات محترم آتی در ترکیب این هیأت شامل اند:
۱- محترم محمد معصُوم استانکزی رییس پیشین امنیت ملی بحیث رییس هیأت
۲- محترم شهلا فرید استاد دانشگاه
۳- محترم محمد ناطقی معاون حزب وحدت اسلامی
۴- محترم عبدالحفیظ منصور عضو ارشد جمعیت اسلامی
۵- محترمه فوزیه کوفی رهبر حزب موج تحول
۶- محترم باتور دوستم عضو ارشد جُنبش ملی اسلامی
۷ - محترم امین احمدی استاد دانشگاه
۸- محترم غیرت بهیر عضو ارشد حزب اسلامی آقای حکمتیار
۹- محترمه فاطمه گیلانی رییس پیشین جمعیت هلال احمر
۱۰- محترم ضرار احمد مُقبل وزیر پیشین در کابینه ی آقای کرزی
۱۱- محترم غلام فاروق مجروح عضو مجلس نمایندگان
۱۲- محترم رسول طالب مشاور ییس جمهور غنی
۱۳- محترمه شریفه زُرمتی عضو پیشین مجلس نمایندگان
۱۴- محترم جنرال ایوب انصاری
۱۵- و محترم خالد نور فرزند عطا محمد نور؛

بدیهی است که ترتیب و ترکیب این اشخاص برآمده از فشار آمریکاییان بعد از دیدار نا موفق آقای (مایک پمپیو) وزیر خارجهِ آمریکا با جناب رییس جمهور غنی و جناب داکتر عبدالله که بلاوقفه قطع کُمک یک میلیارد دالری آن کشور به افغانستان را در پی داشت نقش بسته است و میتوان این اقدام دولت را شتابزده و نا تکمیل خواند.

(با حفظ تمام احترامی که به هریک از این شخصیت های محترم قایل هستم)
طوریکه آگاهی داریم در رأس ترکیب این هیأت آقای استانکزی رییس پیشین امنیت ملی نصب شده است، چنانچه بر همگان معلوم است که جناب شان حین اجرأی تصدی وزارت دفاع و ریاست امنیت ملی بنابر دلایلی نامعلوم در اکثر جلسات کابینه، شورای امنیت و یا سایر جلسات مُهم امنیتی بخواب فرو میرفتند که توانِ ادامه ی جلسات برایشان مقدور نبود، بهمین ترتیب عده ی از مشمولین این هیأت مُهم، افراد بی تجرُبه، غیر فعال و بطور کُل آقا زاده های بالا نشینی هستند که درأیت و کفایت نشستن به دُور میز مذاکره و حل منازعات ملی را به هیچ وجه نداشته حتیٰ شاید به حدود سیاسی جغرافیای افغانستان نا آشنا باشند و یا شاید هم نام مراکز اکثر ولایات مثل نورستان، دایکندی، اُرزگان و یا پکتیکا را هم بلد نباشند، در حالیکه طرف مقابل شان هیأت گُروه مذاکره کننده ی طالبان که تجرُبه ی آموزش و پرورش مُجرب ترین و کارکُشته ترین مشاورین پاکستانی، ایرانی و عربی کشور های حوزه خلیج را دارند قرار می‌گیرند که طی مدت هفده ماه مذاکره با جانب آمریکا با مهارت توانستند تمام خواسته های خود را برآمریکای ها تحمیل و از جایگاه یک گروه تروریستی به یک جمعیت سیاسی قابل قبول برای شرق و غرب کسب موقعیت نمایند.

بنابرین دُور نمایی این مذاکرات با ترکیب چنین ذوات که شاید تحصیلات عالی داشته باشند، مگر داشتن تجرُبه کاری و کافی در همچو مسایل مُهم و با ارزش مُستلزم آنست تا هریک شان توانایی دفاع از دست آورد های چند سال اخیر در کشور، احترام به قانون اساسی افغانستان، حرأست از اساسات قوای مسلح قهرمان افغانستان و احترام به حقوق زنان، حقوق شهروندی، حقوق مدنی جامعه، آزادی مطبوعات، رعایت اصل اُصول دموکراسی و تحکیم وحدت ملی و زیست مسالمت آمیز با همی را درفضای تحکیم صُلح پایدار و قطع جنگ و خونریزی و مبارزه ی بی امان در برابر هر پدیده ی که با تروریسم منطقه و فرا منطقوی مُرتبط باشد در صدر اجندای کاری خود قرار داده با آگاهی کامل از درد و رنج چهل ساله ملت جان به لب رسیده ی افغانستان با درأیت سیاسی دفاع و خواسته های برحق ملت کبیر افغانستان را بر جانب مقابل تفهیم و تحمیل کرده بتوانند.

تصور می‌رود که انجام این رسالت خطیر از عُهدهِ بعضی از شخصیت های محترم شامل این لست بعید از امکان باشد.
روی ملحوظات یاد شده چه خوب میشد که جناب رییس جمهور غنی با اقدام جسورانه بخاطر رفع تشویش ملت زجر کشیده ی افغانستان در تفاهُم و همآهنگی با جناب داکتر عبدالله مُشترکن هیأت مذاکره کننده ی دولت را از جمع شخصیت های کاریزماتیک، قابل اعتماد برای ملت، دلسوز دارای اندیشه ی مردمی و تفکُر ملی، منجمله احزاب سیاسی پاکنهاد و با اعتبار، شخصیت های ملی و بیطرف ، اعضای مطرح مجلس نمایندگان و سناتوران، جامعه مدنی، جوانان آگاه و رسالتمند، زنان مبارز و کاردان جامعه انتخاب و اعزام می‌ نمودند تا ملتِ حیران و سرگردان افغانستان با دل پُر مُنتظر دستِ آورد های هیأت منتخب مردمی می بودند.

به باور من اگر در جمع هیأت منتخب دولت شخصیت های آگاه سیاسی و اجتماعی که توانایی لازم را در انجام حل چنین مسایل پیچیده با درأیت و شایستگی مدیریت کرده بتوانند و رفع بحران های پیش آمده در محدوده ی توان شان بوضوح دیده‌ شود اگر شامل می‌ شد اثر گذار تر و بهتر میبود بطور مثال:
۱- جناب دوکتور ملک ستیز پژوهشگر و آگاه امور بین‌الملل
۲- جناب دوکتور داوؤد مرادیان پژوهشگر و آگاه امور بین‌الملل
۳- جناب دوکتور کبیر رنجبر آگاه امور بین الملل
۳- جناب دوکتور سیما سمر رییس پیشین کمیسیون حقوق بشر
۴- جناب عبدالجبار تقویٰ والی پیشین کابل و شخصیت ملی
۵- جناب محمد اکرام اندیشمند مورخ ، نویسنده و شخصیت ملی
۶- جناب آکادمیسین سلیمان لایق شاعر و نویسنده
۷- جناب دوکتور رمضان بشر دوست وکیل در مجلس
۸- جناب دوکتور انار کلی هنُریار سناتور

بهمین ترتیب شخصیت های اثر گذار دیگری که در حل مسایل ملی و سیاسی کار آزموده و در بین اجتماع از اعتبار علمی و فرهنگی برخوردار هستند، بهتر میبود که علاوه بر اشخاص موجود در ترکیب هیأت مذاکره کننده ی دولت مدغم میگردید تا شأن و شوکت موقف جانب دولت در میز مذاکره برجسته و با صلابت جلوه میکرد و نتیجه ی دست آورد های آن بروفق خواسته های دیرینه ی مردم بلا کشیده ی افغانستان ملموس و مشهود میبود.

بهر حال، اُمید همه افغان ها این است که نتیجه ی برآمده از ختم مذاکرات، این بار موفقیت فاتحانه ی امارات طالبانی و تحمیل خواسته های قرون وسطایی شان به حمایت آمریکائ ها بر ملت مظلوم و بیچاره ی افغانستان نباشد و هیأت انتخابی دولت اگر موفق به دیدار و گفتگو در میز مذاکره با طالبان شوند، با دست آورد پُر و اُمیدوار کننده که ارزش های ملی در آن محفوظ باشد و صلح دایمی را به ارمغان بیاورد با موفقیت و عافیت برگردند، در غیر آن خُدا کُند که این بار ویروس کُشنده تر از کرونا یعنی زنده شدن دوباره ی نظام طالبانی را به حمایت آمریکا در کشور ویران خود شاهد نباشیم.

اسدالله شیرزی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات
طالب
نظرات بینندگان:

>>>   پس از مثبت شدن آزمایش کرونای «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس، کاخ سلطنتی این کشور تأیید کرد، که آزمایش کرونای ملکه انگلیس مثبت شده است.
پایگاه اینترنتی یو سی آر نوشت: کاخ باکینگهام درست دقایقی پس از آنکه جانسون اعلام کرد، که نتیجه آزمایش کرونای وی مثبت شده است، اعلام کرد که آزمایش کرونا ملکه الیزابت دوم نیز مثبت بوده است.

بر اساس این گزارش، ابتلای ملکه انگلیس به ویروس کووید-19 چندان جای تعجب ندارد زیرا احتمال این وجود دارد که وی در یکی از نشست های هفتگی خود با جانسون که یکساعت پیش از انتشار این خبر، آزمایش وی مثبت اعلام شده بود، پیوند داشته است.

یادآوری می کنیم، که سازمان بهداشت جهانی در 11 مارچ بیماری ویروس کرونا (کووید-19) را بیماری همه گیر اعلام کرد. بر اساس آخرین داده ها تا کنون 600 هزار و 863 مورد ابتلا به بیماری COVID-19 در سراسر جهان ثبت شده است. امریکا همین اکنون با 104 هزار 300 مورد در صدر کشور‌ های جهان از لحاظ شمار مبتلایان به ویروس کرونا قرار دارد. ایتالیا با 86 هزار و 500 مورد در جایگاه دوم و چین با 81 هزار و 400 مورد ابتلا در جایگاه سوم قرار دارد.

>>>   ترا به خدا همین دولت عقل و منطق دارد با این وست طفلانه اش که نه در سیاست می فهمند و نه در دین باید اگر دولت واقعا اسلامی می بود در لست از علمای دینی شخصیت های برجسته با ایمان و بی طرف می بود این وست فقط برای بقای همین چند نفر چهار کلا است که در طول ۲۰ سال در عیش و نوش بودند

>>>   ای مردم
صلح یک پروسه است و باید سیر منطقی داشته باشد و این سیر منطقی میتواند چنین پیگیری شود.
۱ کی با کی در جنگ است؟
مردم افغانستان با طالبان در جنگ اند
۲ جنگ بر سر چیست؟
جنگ بر سر رسیدن به قدرت و پیاده کردن اهداف فکری و اقتصادی و سیاسی و امثالهم

برای رسیدن به یک راه حل دو طرف باید مذاکره کنند.
یک طرف مردم افغانستان و طرف دیگر طالبان
طالبان قبلاّ هئیت مذاکره خود را در مذاکرات با آمریکا آزموده اند و تجربه کافی اندوخته اند.

اما مردم افغانستان
مردم افغانستان متشکل است از دو دولت موجود و احزاب مطرح سیاسی و جامعه مدنی و زنان و جوانان و شخصیت های مستقل چیز فهم و تاثیر گذار.

پیگیری سیر منطقی ایجاب میکند که این همه طیف های گوناگون در قدم اول بین خود به یک دیدگاه و نظر برسند و با یک اجندای مدون و یک یا دو نماینده با صلاحیت خود را آماده مذاکره نشان دهند

مثلاّ احزاب بین خود جوانان بین خود زنان بین خود و الی آخر
در قدم بعدی نمایندگان با صلاحیت و منتخب این طیف ها در یک جلسه عمومی بعد از مذاکره و بحث های جدی بر سر یک اجندای مشترک و یک تیم قوی تخنیکی و سمت دهنده و یک شورای عمومی تصمیم گیرنده و با صلاحیت به موافقه برسند.

در قدم بعدی این شورای با صلاحیت و تصمیم گیرنده باید یک هیآت مذاکره کننده را تعین کند که با طالبان بر سر یک یک موارد شامل اجندا چانه زنی کنند و در هر مورد بعد تائید شورای تصمیم گیرنده موافقه کرده و بروند به مورد بعدی الی آخر

دولت در این پروسه نقش تسهیل کننده را دارد و نه تصمیم گیرنده را و در وضعیت موجود از همه اول تر این دو دولت باید اول به یک دولت تبدیل شود در غیر آن باقی گپ ها قصه های بیهوده خواهد بود.

وقتی مذاکرات با توافق دو طرف به پایان رسید تمام موارد توافق شده بین طالب و شورای با صلاحیت تصمیم گیرنده امضا میشود و زیر نظر ملل متحد و تضمین های جهانی یکی یکی پیاده میشود.

اگر این سیر منطقی مراعات نشود به هیچ نتیجه یی نمی رسیم.
یکی و خلاص

>>>   بعضی از اعضای این هیات انقدر فاقد فهم استند که حتی قانون اساسی را تحلیل چه که تعریف کرده نمیتوانند . درین هیءت باید صد فیصد اشخاص عالم به علوم متنوع شامل میبود . شما مثلآ از پسر دوستم چه توقع دارید . مگر از ما خدا گرفته و دستگاه رهبری را خدا زده که چنین انتخاب مسخره را کرده اند .
زمین بوس کابل

>>>   بابا جان ،در این لست اشخاصی حضور دارند که همه گوش به فرمان هستند ،همه دارای یاد داشت ها و برنامه‌ پلان شده ای دارن وارد میدان میشن این جوری که نیست،اقای ملک ستیز و بقیه عزیزان چیزی فهم رو بفرستین که چی ، در مقابل طالبان همین جنابان خوب هستند ،طالب که اصطلال و منطق سرش نمیشه شعور فکری و سیاسی ندارند آدم کش اجیر شده هستند, اجیر با اجیر چه میشه؟ تبادل، نمیشه که با اشخاصی چیز فهم که بحث کرد ، نمیتونن در مورد کشور و این جوری حرفها تبادل نظر کرد، اشخاص با سواد بیک کلمه طی قضیه رو در می‌آورند و کشور رو از بلا تکلیفی منجلاب چهل ساله نجات میده.

>>>   جناب شیر زی تشویش نداشته باشید طلبه ای کرام مذاکره با این هیات مسخره را رد نموده وان را ملت شمول ندانسته با این رد وارتداد ها وقت کشی نموده برای کدام برنامه ای مهم دیگر فرصت کمای مینمایند هرچه نباشد طالب ها ظاهرانسبت به همه رعایت امور شرعی را مینمایند ومیدانند که غنی وتیمش به افغانستان واسلام تعلق ندارندونیز نیک میدانند که حکومت غنی برامده از تقلب وخیانت است همه ای این نه نفر با تقلب های گسترده وخیانت های علنی وافتابی ۱۲۰۰۰۰۰رای اوردند در حالی که طالب چشم پت وبدون هیچ مداخله وفشار میتوانند کم از کم سه ملیون رای داشته باشند این که امریکا وانگلیس ودیگر کشور ها درعقب کارنامه های انها استاد اند بجای خود واین دونفر که خود را برنده ای انتخابات میدانند!!! درحالی که طالب حد اقل ۱۵ درصد در افغانستان طرفدار واقعی دارند واینها باید بشرمند وکمی حیا بخرند با گرفتن دو در صد رای در کدام جای دنیا کسی ریس جمهور میشود دروغ محض است که در انتخابات ۱۸۰۰۰۰۰ نفر اشتراک نموده واقعیت این است که در انتخابات ۹۰۰۰۰۰ نفر اشتراک نموده از جمله رای واقعی دوستم۳۰۰۰۰۰ واز محقق وخلیلی هم ۲۸۰۰۰۰ وازحکمتیار ۹۰۰۰۰ واز غنی خان ورفقا ۱۲۰۰۰۰ واز باقی کاندید ها ۱۱۰۰۰۰رای میباشد وشخص غنی وعبدالله هرکدام ۵۰۰ رای هم ندارند
تورسن از کابل

>>>   خدا كند صلح شود ولي با هيت هاي پايين رتبه صلح نا ممكن است باييد صرف چهار نفر ذيل كه رهبر چهار قوم عمده افغانستان اند باهم صحبت كنند كافي است و صلح واقعي ميشود.
١- مولوي هيبت الله
٢- احمد مسعود
٣- جنرال دوستم
٤- محقق يا خليلي
اصافه نمودن ديگران و دراز ساختن لست باعث برهم زدن پروسه صلح ميشود چون هيچ كس ديگر توان اوردن صلح دايمي را ندارد.
بهترين راه صلح همين است و توسط همين رهبران قومي بوجود امده ميتواند وبس . چون مشكل بنيادي افغانستان مشكل قومي است جز صلح ميان اقوام راه ديگري وجود ندارد.

>>>   توجه بفرمایید : ما تجربه های نا موفق و عواقب ناکام و درد آور از مذاکرات و جرگه های
بین رژیم سر سپرده اتحاد جماهیر سوسیالستی شوروی با مخالفین
شان ( مجاهدین و نمایندگان مردم افغانستان ) و بعدآ جلسه حکومت ساز بن )
داشتیم که نتیجه به صلح و رفاه نه انجامید و گره بر گره افزود .
اکنون درین مرحله ای تاریخی که رشته های سیاسی باریک و باریک تر جلوه
میکند و سوال های زیادی راجع به پالیسی غیر روشن امریکا و ریایی بودن یک
سلسله مسایل در سایه ای مبارزات انتخاباتی امریکا ذهن مردم افغانستان را
به ارعاب سوق داده است
ترکیب و تشکیل کالبد هییات مذاکره کننده با مخالفین نظام موجود را ( تحریک
طالبان ) دقت و غور عمیق مطالبه دارد تا صلاحیت علمی ، معلومات تاریخی ،
سیاسی داخلی و بین المللی و شناخت کافی و چشم دید از وقایع چهل سال و
فراتر از چهل سال کشور و شهرت لازم از شناخت شان باشد در شخصیت ها
و اعضای تیم چه زنان و مردان موجود باشد که البته شکل دادن آن کار دشواری نیست .
مردم به این اعضای تشکیل هییات به حد اقلی هم باور و اعتمادو اطمنان ندارند.
من فکر میکنم تحریک طالبان هم میخواهند با تیم با صلاحیت و اوصاف قوی
هییات مذاکره کننده به خاطرنتیجه ای پایداربا صلابت و اطمنان پای میز
مذاکره و تصمیم بنشینند تا برایند این نشست ها ی بین الافغانی موردقبول
دو طرف واقع بوده به آسانی شکننده نه بوده و صلح پایدار و ارامش و رفاه افغانستان مجروح را در تضمین باشد .
م . ش . فروغ

>>>   لالا مه میگم بودنه ء دوستم درین بازی میزنه .
از کوچه کاه فروشی سخی داد

>>>   بودنه ء عطاء نور هم کم از بودنه ء دوستم نیست . فرضآ اگر اینها به گل شدند
بودنه های ری ظرف وجود دارد .
میر جان کوچه کاه فروشی

>>>   در موجودیت اشخاص شایسته و دانشمند و با نفوذ . این ترکیب هیءت مذاکره
کننده توهین به شخصیت های کشور است که غنی افلاس انسانی را قصد دارد
حسیب داور


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است