درماندگی و وحشت
امید داشتن قوی‌ترین سلاح بشری در مقابل هر نوع خطر و فاجعه است. امید انسان را وادار به تلاش میکند ولو که بی نتیجه هم باشد که نیست. علم ثابت کرده که امید و توکل سیستم ایمینی بدن را تقویت میکند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۳    ۱۳۹۹/۱/۱۳ کد خبر: 162850 منبع: پرینت

من در طول حیاتم در کابل سه‌تا وحشت را شاهد بوده‌ام. اولی، تظاهرات سال ۱۳۸۵ که من هنوز دوازده سالی بیش نداشتم. در منطقه گذرگاه کابل با پدرم کنار دریا که آنزمان پاک بود، ایستاده بودیم که جمعیت بزرگی از مردم مشمول زنان، مردان و کودکان سراسیمه و با داد و فریاد از طرف شهر رسیدند و همه به سمتی در حرکت بودند که بعضی خانه هایشان در آن سمت بود و بعضی هم نه در فکر خانه بلکه از ترس جان با دیگر فراریان ملحق شده بودند. در میان آنان چند تا پولیس هم بود که به محض رسیدن به ساحه‌ی امن‌تری لباس های پولیسی خود را از تن کشیده و به دریا انداختند. زنی بود همین که احساس کرد از محل واقعه دور شده به فکر کودک پنج ساله‌اش افتاد که در شهر دستش را رها کرده بود و جان خود را نجات داده بود. مردی هم فریاد میزد که خانمش شهر را بلد نیست و نمیداند حالا او کجاست. دوکان‌داران شهر و مندوی و سرافان که تمام دارایی خود را فراموش کرده و به فکر نجات جان‌شان بودند، اما با دور شدن از واقعه همه چیز دوباره به ذهن شان برگشته بود و اکنون تمام هم وغم شان سرمایه و دوکان‌هایشان بود.

دومی، چند سال قبل در قلب شهر کابل به اثر یک انفجار شدید بم بود. بعد از شنیدن صدای انتحار که به شدت وحشت‌ناک بود همه کسانی که زنده بودند و زخمی نشده بودند وحشت‌زده پا به فرار گذاشته بودند. من که آن هنگام مصروف خرید میوه از سر کراچی بودم از وحشت در جا خشکم زده بود، اینقدر این احساس کردم که دست و پایم به شدت میلرزد و توان فرار را ندارم، گوش هایم فقط یک صدا را می‌شنید، صدای بنگگگ که هر گوشی بعد از صدای قوی و دلخراش به آن حال دچار میشود. دکان‌داران، صاحبان کراچی ها همه چیز را رها کرده و فرار میکردند، حتا راننده‌گانی که در ازدحام ترافیکی گیر مانده بودند موترشان را رها کرده و فرار میکردند، پولیس ها. خلاصه، یک چیز در ذهن همه‌ی مردم در آن لحظه مجسم شده بود، فرار و نجات جان.

سومین وحشت اما به گونه‌ی خاموشش که امروز همه‌ی ما شاهد آن استیم، ولی به مراتب گسترده‌تر از حادثاتی که شاید هر یکی از ما شاهد آن بوده باشیم. وحشت این یک اما جهان‌گیر و همه‌شمول. شاید در حادثه‌ی که در یک شهر یا یک قریه و یا هم در یک ولایت رخ میدهد، بجز از مردم آنجا دیگر کسی دچار وحشت نمیشود، که قطعن چنین هم است. یا جنگ‌های کشوری که تعدادی از وحشت آن در هراس اند، و دیگران را غمی نیست، اما کرونا جهان را در وحشت‌ انداخته.
وقتی وحشت دامن‌گیر بشر میشود دست به هر کاری میزند که جان خود را نجات بدهد. به همان مثال مشهوری که میگه: آدم هنگام غرق شدن دست به هر چیزی می‌اندازد حتی بته خار. کسی که در حال غرق شدن است فکر نمیکند و فقط دست پا میزند، به دست و بازوی کسانی که در حال آب بازی اند چنگ میزند بدون اینکه فکر کند با این کار او را هم با خود غرق میکند.

از اصل گپ دور شدیم، اینکه من چند چیز مشترک را میان این همه مشاهده کردم. یک، در تظاهرات سال ۸۵ که ذکر شد یک تعداد از وضعیت استفاده کرده و به مال و دارایی مردم تاختند، دست به دزدی و جنایت و حتا قتل زدند. عده‌ی که دشمنی داشتند سلاح برداشته و به محل دشمن حمله کردند، عده‌ی به دوکانها و شرکت ها و غیره برای غارت. در حمله انتحاری که تذکر دادم هم یک چنین حالتی جریان داشت. در این روزها هم ما شاهد حین قضیه هستیم، اما به گونه متفاوت‌تر آن. نرخ مواد اولیه و ضروری به شدت افزایش یافته و دست‌رسی انسان های نادار و کم درامد را به مواد مشکل حتا ناممکن ساخته. این بازگوکننده یک چیز است او این‌که اخلاق از جامعه مدرن رخت بسته و جای خود را به سود داده. شاید در یک تعداد جوامع هنوز هم بین مردم اخلاق حاکم باشد و مطمئنن که در آن جوامع مردم ضرر کم‌تری خواهد دید.

فلم«پاک‌کاری» را که سینمای هالییود ساخته شاید اکثریت دیده باشند. فلم در یکی از شهر های آمریکا ساخته شده. گروهی در راس یک حزب قرار دارند که آن حزب خواستار جهان بی‌قانون است. آنها یک عقیده کلی دارند، اینکه قانون وضع شده بشری به شدت ظالمانه هست و هیچ گاهی نمی‌تواند حق مظلومین را از ظالمین بگیرد. عقیده‌ی دیگری هم در فیلم حکم فرما است اینکه بشر ذاتن سرکش و ظالم است و به این غریزه هم باید رسیدگی شود. دولت به ناچار خواست آنها را پذیرفته و در یک سال دوازده ساعت را بنام پاکداری تصویب میکند. در این دوازده ساعت همه می‌توانند به خواست و اراده خود عمل کنند و هیچ قانونی برای مجازات آنها وجود ندارد. بشر آزاد است که از تمام خواهشات نفسانی خود استفاده کند و خود را کاملا آزاد بپندارد. در این میان مردمانی هم در شهر هستند که از وحشت زیاد درهای منزل شانران تا حد امکان می‌بندند و خود را در خانه حبس میکنند. شهروندان به محض بیرون شدن از خانه کشته میشوند. سرمایه داران اشخاص را خریداری میکنند و میکشند. کشتن یک نفر در این شب کار ثواب است و با این کار می‌خواهند به قانون پاک‌کاری که اجدادشان بنیاد آن را گذاشته ارج بگذارند. عده‌ای از سرمایه داران جشن کشتار برگزار میکنند و افرادی که توسط یک گروه از شهر گرفتار و برای آنها فروخته شده را می‌کشند و با کشتن آنها شادمان می‌شوند. یک تعداد از قشر فقیر و درمانده جامعه سلاح می‌بردارند و هرکسی را که در این شب به گیرشان بی‌افتد اسیر کرده و به گروه قبلی که تذکر دادم می‌فروشند... آنهایی که کارشان اسیر کردن و فروختن است، هیچ ترسی از هیچ چیزی ندارند، فقط از وحشت پیش آمده سود می‌برند.

وضع کنونی جوامع، مخصوصن کشور های تولیدی شباهت کامل با این فلم دارد. وقتی این ویروس وحشتناک تنها در چین و ایران جان انسان ها را می‌گرفت، وزیر دارایی آمریکا اعلان کرد که آمریکا می‌تواند بیشترین سود را از این وضع ببرد.

دومین وجه مشترک بین این سه قضیه وحشتناک، شوکه شدن انسان ها که فکر می‌کنند هیچ اتفاقی ممکن نیست در راه باشد و زندگی راحت بی دردسر آنها را به مخاطره بی‌اندازد.

سومین وجه مشترک خود وحشت است، وحشتی که کشنده‌تر از این مرض است. مخصوصا در جوامع بی‌عقیده که به قدرتی بیرون از قدرت انسان و ماشین باور ندارند. اما این وحشت برای دین داران ولو که در هر دینی باشند اندکی کم است. دین‌داران باور کامل به زندگی بعد از مرگ و وجود خدا دارند، همیشه و در هر حال توکل‌شان را به خدا میکنند و این باعث امیدواری در آنها میشود و از وحشت می‌کاهد. امید داشتن قوی‌ترین سلاح بشری در مقابل هر نوع خطر و فاجعه است. امید انسان را وادار به تلاش میکند ولو که بی نتیجه هم باشد که نیست. از سویی هم علم ثابت کرده که امید و توکل سیستم ایمینی بدن را تقویت میکند.

چهارم، دست اندازی آدمی به هرچیز و هر وسیله‌ی برای نجات. از زمان انتشار ویروس کرونا، همه به دامان دین افتاده اند. بلندترین مقام چین به مسجد مسلمانانی برای دعا خواستن میرود که تا چند ماه قبل بخاطر مسلمان بودن حق زندگی نداشتن. در اسراییل، بزرگ‌ترین دشمن مسلمانان دروازه های اماکن مقدس بروی همه باز می‌شود. در کشور دیگری بعد از پنجاه سال مسلمانان اجازه داده می‌شوند که آذان بدهند. در اسراییل و آمریکا و آلمان... مردم به دامان کلیسا پناه می‌برند برای دعا خواستن. در پارلمان کشور ابر قدرت دنیا و دشمن سرسخت مسلمانان قرآن تلاوت میشود. در کشور های اسلامی مردم وقتی در انزوا قرار می‌گیرند خدا به یاد شان میاید و پنج وقت وضوع و نماز میکنند و قرآن تلاوت میکنند...

چیزی که کرونا و امثال آن ویروس های دیگر برای بشر می‌آموزد این است که بشر خیلی ناتوان و درمانده است. بشر آنگاه که به خود غرور میکند و فکر میکند دنیا را به اشاره خود می‌چرخاند، فراموش میکند که قدرتی بالاتر از او هم وجود دارد که او را ساخته. بشری که اینقدر به خود غرور میکند، امروز در مقابل زره‌ی دارد نابود میشود که حتی به چشم هم دیده نمی‌شود. قدرتی که کاینات را نظم و نظام بخشیده و بشر را خلق کرده پس نابودی اش هم برای او مشکل نیست. بشر باید همیشه بیاد داشته باشد که در مقابل قدرت مطلق ناتوان‌تر از چیزی هست که فکر میکند. یک قدرت مطلق وجود دارد که همانا خداست و همه چیز به اراده‌ی او در جریان است. انسان را خلق کرده و دوستش دارد و کار بشر هم بیشتر از همه شکرگزار بودن خالق و دوست داشتن او است.

بشر تا حال هرکاری را که انجام داده به ضررش تمام شده، هیچ گاه نتوانسته لوازم بهتر برای زندگی خود فراهم کند. حتی پیشرفت علم و تکنالوژی هم نتوانسته مشکلات بشر را ریشه‌کن کند برعکس به آن افزوده. امراض و علایمی که انسان امروزی دچار آن است، انسان یک قرن پیش نبود. سرگشتگی و انزوایی را که امروز آدمی شاهد است گذشتگان نداشتند. زندگی امروزی یک زندگی کاملا ماشینی و بدور از لذت است. این همه را استفاده نادرست از علم و استفاده بیش از حد تکنالوژی و ماشین برای بشر فراهم کرده.
امراض روحی روانی از حد گذشته. حس جاه طلبی و قدرت بشر را به جایی رسانده که در یک لحظه ممکن نابود شود. بشر در وقت کم آنقدر خود را بدبخت و بیچاره ساخته که اگر بخواهد خود را نجات بدهد تا چند نسل دیگر هم قادر به این کار نخواهند شد...

برای دوستان عزیزم آرزوی سلامتی دارم.
کرونا را جدی بگیرید ولی تا اندازه‌ی که دچار وحشت نشوید. ترس و وحشت بدتر از کرونا است.

ملک آریایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کرونا
دین
بشر
نظرات بینندگان:

>>>   بسیار اظهارات نیک و حرفهای پسندیده انسان باید با قاطعیت به الله متعال ایمان کامل داشته باشد و دیگران را هم تشویق کند که الله خالق مالک ورازق و احاطه کننده همه چیز است باید توکل به خالق یکتا نمایم و مسایل بهداشتی را نیز فراموش نکنیم اول باید شتر خود را ببند. توکل به خالق یکتا همیشه پابرجا است ،این حدیث از رسول اکرم صلی الله وسلم است
عبدالله ریحان

>>>   گوسفندان که بطرف چراگاه غرض چریدن میروند،میگویند توکل به خدا که کدام گرگ ما را نخورد.
اما گرگان که بخاطر شکار گوسفندان میروند،توکل به خدا نمی گویند،بلکه در فکر نقشه کشی و چال و نیرنگ هستند،که چگونه انفرادی و یا دسته جمعی،بالای یک گله گوسفند حمله کنند و یک و با چند گوسفند را از گله جدا کنند و نوش جان کنند و شکم خود را سیر کنند.
بعد از ختم این حادثه گوسفندانی که جان به سلامت بردند.میگویند:توکل به خدای ما نتیجه داد و ما در امان ماندیم:
اما گوسفندانی که وابستگان خویش را از دست دادند،سر تسلیم به تقدیر الهی میدهند و میگویند که شاید مقدرات چنین بوده باشد.شاید این گوسفندان گنهکار بودند و جزای گناهان خویش را دیدند و شاید هم بیگناه و بی زبان بودند و گوسفندان خوب بودند و خدا گوسفندان خوب را دوست دارد و نزد خویش میخواهد.
انا لله و انا البه راجعون.خداوند این گوسفندان بیگناه و بی زبان را ،جایشان را جنت برین کند.

>>>   اشــــــــرار ناشناس در ولایت لغمان چهار صد اصله نهال مثمر یک باغ را قطع کردند.
اسدالله دولتزی سخنگوی والی لغمان در پیامی که امروز چهارشنبه (۱۳ حمل) به رادیو آزادی فرستاده گفته است که این درخت‌ها شب گذشته از باغ مربوط به ملا درانی که در منطقه مشالی کمر به کمک وزارت زراعت ساخته شده بود، قطع شده اند

>>>   دوست گرانقدر!
انچه بیان فرمودید مایه تنبیه وانتباه هر انسان عاقل خواهد شد وبا اطمینانی که دادید قلب های با ایمان ومومن قوت می یابد وانشا الله ترس ووحشت را بخود راه نمیدهند انطوری که میدانیم کرونا ووبا وطاعون چیز تازه وجدید نیستند از قدیم الایام این ویروس مهلک هرچند گاهی در وازه ای بشریت را دق الباب مینماید از گذشته های بسیار دور کدام سند وشاهد بارز وروشن در دست نیست فقط پیامبر گرامی اسلام می فرمایند هرگاه شنیدید در یک منطقه ای طاعون شیوع نموده انجا نروید وهرگاه در جای بودید که انجا طاعون باشد از انجا بیرون نشوید عمرو بن عاص والی شام بود که انجا طاعون امد بالای منبر برامد وبه مردم خطبه داد وگفت ای مردم طاعون اتش است وشماهیزوم سوخت ان اتش هستید هرگاه میخواهید درین اتش نسوزید در خانه های خود بمانید وعبادت خویش را درخانه انجام دهید ابن سینا که در قرن چهارم هجری قمری میزیست گفت از طاعون نترسید ولی از خانه های خود بیرون نشوید از جماعت واجتماع بپرهیزید تا سالم بمانید وفرمود این یگانه طریقه بهتر مبارزه با طاعون است از سرکه ومیوه جات استفاده کنید او که پدر علم طب بود دواثر مشهور بنام های اصول طب والشفا که هردو چهل مجلد اند ونیز کتابی بنام قلنج نوشته است میگوید با نظافت وشستن دست ها ولباس های پاک میتوان بر طاعون غلبه کرد در ان زمان که وسایل کشف امراض ومکروب وویروس نبود پیامبر می فرمایند ناخن های خود را قطع نماید وگرنه زیر انها شیطان ها جا میگیرند ان وقت یگانه چیزی که به چشم مجرد دیده نمیشد ومردم به ان باور داشتند همین جن وشیطان بود واگر پیامبر میگفت زیر ناخن های شما مکروب وویروس جا میگیرد کسی باورش نمیشد وهمچنین روزانه پنج وقت وضو غسل وشستن دستها پس از برامدن از حمام همه برای یک مسلمان بهترین وقایه ای مرض است وقران کریم میگوید <ان الله یحب التوابین ویحب المتطهرین> خداوند توبه کنندگان وپاکیزه هارا دوست دارد
تبنگچی

>>>   یکی از بزرگترین بانک‌های امریکا از یک بحران مالی تمام عیار در ایالات متحده خبر داد.
با استناد به گزارش میشل مایر، تحلیلگر یک موسسه مالی از آغاز یک بحران کامل اقتصادی در ایالات متحده سخن گفته است.
به گفته وی، جلوگیری از رکود در اقتصاد امریکا امکان پذیر نخواهد بود و علت اصلی بروز مشکلات، گسترش ویروس همه‌گیر چینایی است. این تحلیلگر می نویسد: "ما رسماً اعلام می كنیم كه اقتصاد امریكا در ركود اقتصادی قرار گرفته و به سایر نقاط جهان پیوسته است و و این یک مسئله بسیار عمیق است.

>>>   اشرف غنی باید برای عبدالله فشار بیاورد تا قصرسپیدار را تخلیه کند واین را بهانمهد بیاورد که این قصر را درمانگاه کرونا میسازیم ،چون عبدالله داکتر است باید به فرمان جناب رئیس جمهور غرض معاینه وتداوی کرونا به هرات فرستاده شود

>>>   کمک کشوریکه بیست سال تاریخ دارد برای کشوریکه پنجهزار سال تاریخ دارد :
سفارت افغانستان در تاشکند می‌گوید فردا قرار است کمک‌های بشردوستانه ازبکستان شامل ۳۰۰ تن آرد، ۱۵۰ تن برنج، ۵۰ تن شکر، ۵۰ تن روغن نباتی، ۵ تن صابون و لباس‌های محافظتی و بهداشتی وارد افغانستان افغانستان شود.
آرد و گندم که از ضرورت‌های عمده غذایی افغانستان است که از بندر حیرتان میان افغانستان و ازبکستان وارد می‌شد.
= حالا باید افغانستان هم بالمقابل اقلا چند تن تریاک از محصول مروج افغانستان برای ازبکستان کنمک کند
درهرحالت ما این دو افتهخار را داریم:
- ماافتخار میکنیم که افغانیم ،
- ماافتخار مکینیم کا مسلمانیم،

>>>   ⭕️ رئیس سازمان بهداشت جهانی یک پروتکل جامع سلامت در قرنطینه صادر کرد:
➖ در خانه کار کنید!
➖ غذای مغذی بخورید!
➖ باموسیقی ورزش کنید!
➖ یوگا کار کنید،فیلم ببینید،بازی کنید!
➖ آنلاین با عزیزانتان در تماس باشید!
📌 البته او یک بند از پروتکل را جا انداخت:«اگر پول، غذا و خانه ندارید بروید بمیرید!»
#فتوره‌چی
⭕️ گرسنگی بدتر است یا کرونا...
◀️ قرنطینه برای بعضی از مردم معنایی جز مردن از گرسنگی ندارد. این افراد ترسی از کرونا ندارند چون هر شب و هر روز،با بدتر از آن دست و پنجه نرم می‌کنند.
🔹 در پاسخ به این سوال که گرسنگی بدتر است یا کرونا، جواب ساده و مشخصی دارند:
💬 گرسنگی خیلی بد‌تر است. توی خونه می‌مونی، از بی پولی و فقر و بدبختی به خودت می‌پیچی اما کرونا یه دفعه از بین می‌بره ...

>>>   خوب شد که وزیر مالیه دلبند غنی زود تر فرار کرد وگرنه کمک های اقتصادی وبشر دوستانه ای کشور دوست اوزبکستان همه را یک لقمه مینمود حال که اورفته سلطان زوی وصدها وهزار ها زوی دیگردر قطار استاده اندتا کدام شکار مناسب برابر شود که انچه از بکس ها وصندوقها خالی مانده مملوگردد وشاید شنیده باشید که غنی خان یکی از دزد های مشهور ارگ رابه صفت شاروال کابل مقرر داشته وبه قول پیشینیان گرگ را چوپان گرفته اند ووزارت مالیه را بخاطر سرپوش گذاشتن به خیانت های قبلی به دوبخش تقسیم نموده تابه پارلمان جوابگو نباشند امید واریم که طالب ها زود تر بیایند با وجود همه بدی ها ودنباله روی هاشان حد اقل دزد وچپاولگر نیستند
شیخعلی بلخابی سرپلی

>>>   احسنت بر آقای تبنگچی بسیاری از مردم گپ از خراسان میزنند اما مفاخر خراسان را خوب نمی‌شناسند الحق که بسیار قابل تحسین است شما آثار دانشمند بزرگ ابوعلی سینا بلخی از مشاهیر خراسان کهن را خوب میشناسید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است