مذاکرات «میان لوگری» و یا «میان قومی»
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۵۸    ۱۳۹۹/۱/۱۴ کد خبر: 162867 منبع: پرینت

بالاخره پس از فشارهای گستردۀ امریکا، هیأت مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان در مذاکرات صلح معرفی شد.
هیأت متشکل از 21 تن از نمایندگان احزاب، رهبران سیاسی، حکومت و جامعۀ مدنی است که رهبری آن را معصوم ستانکزی رییس پیشین امنیت ملی برعهده دارد. در ترکیب هیأت، چهره‌های وابسته به اشرف‌غنی و عبدالله عبدالله بیشتر به چشم می‌خورند. اما نمایندگان حامد کرزی، عبدالرب رسول سیاف و گلبدین حکمتیار نیز در ترکیب دیده می‌شوند.

حکومت نخست فهرست 20 نفره را منتشر کرد، اما با اعتراض‌هایی روبرو شد. بعدتر، سه تن از اعضای هیأت عوض شدند و یک تن دیگر به فهرست افزوده شد. با این وجود، برخی رهبران سیاسی گفته‌اند که هیأت از کلیت جامعه نمایندگی نمی‌کند. مردم از حضور فرزندان رهبران سیاسی(جنرال دوستم و عطا محمد نور) در ترکیب هیأت سخت انتقاد کرده‌اند.

هیأت بیشتر از گروه‌ها و جریان‌های ضدطالبانی گزینش شده است. جمعیت اسلامی بیشترین نماینده را در ترکیب هیأت دارد. برخی نمایندگان جمعیت متحدان انتخاباتی اشرف‌غنی هستند. دست‌کم 13 تن از اعضای هیأت یا باطالبان جنگیده‌اند و یا تفکر ضدطالبانی دارند. عباس استانکزی، نادر نادری، حفیظ منصور و عبدالهادی ارغندیوال از چهره‌های درشت هیأت هستند.

امریکا از ترکیب هیأت استقبال کرد و آن را «همه شمول» خواند و گفت که طرف‌ها را به مذاکرات بین‌الافغانی نزدیک می‌کند. ارگ گفت که هیأت پس از غور و بررسی تعیین شده و از همه نمایندگی می‌کنند. عبدالله عبدالله هم هیأت را همه‌جانبه خواند.

اما برخی رهبران حوزۀ مقاومت سابق می‌گویند که دربارۀ ترکیب هیأت مذاکره‌کننده هیچ‌گونه مشوره‌یی با آنها صورت نگرفته است. امیر اسماعیل‌خان، یونس قانونی، احمدولی مسعود و شمار دیگر، از ترکیب هیأت ابراز نارضایتی کرده‌اند. آنان مدعی هستند که حوزۀ مقاومت سابق رقیب و دشمن اصلی طالبان هستند، بنابراین باید نقش و سهم آن‌ها در تیم مذاکره‌کننده محسوس باشد. از حوزۀ مقاومت سابق در ترکیب هیأت عبدالحفیظ منصور عضو شورای رهبری جمعیت و نماینده سابق مجلس نمایندگی می‌کند.

از سوی دیگر، گزینش معصوم استانکزی در رأس هیأت با سؤالاتی مواجه شده است. معصوم استانکزی باشندۀ ولایت لوگر و از اعضای خانوادۀ عباس استانکزی مذاکره‌کنندۀ ارشد طالبان می‌باشد. از این رو، منتقدان مذاکرات پیش رو را «مذاکرات بین لوگری» و یا «میان قومی» عنوان کرده‌اند. معصوم استانکزی چهرۀ جنجالی، مرموز و اما کارآزمودۀ سیاسی- استخباراتی است. روابط تنگاتنگ با همۀ رهبران سیاسی، امریکا و برخی کشورهای منطقه دارد. منابع می‌گویند که ایالات متحده در تعیین او در رأس هیأت مذاکره‌کننده نقش داشته است.

ناظران توانایی هیأت را در مذاکره با طالبان زیر سوال قرار داده و گفته‌اند که اعضای هیأت قادر نیستند که از ارزش‌ها و دست‌آوردهای دو دهۀ پسین حراست و نمایندگی کنند. برخی از اعضای هیأت کم‌تجربه، شماری دیگر فاقد دیدگاه و برنامه و برخی دیگر بیش از حد وابسته به حکومت هستند.

برخی منابع گفته‌اند که گروه طالبان هم دربارۀ هیأت ملاحظه دارند. طالبان با وجود این‌که تاکنون هیچ‌گونه واکنشی به معرفی هیأت جمهوری اسلامی نداشته‌اند، اما پیشتر از مذاکره با نمایندگان حکومت خودداری کرده بودند. گروه طالبان مدعی هستند که حکومت مانع صلح است. بنابراین، حاضر نیستند که با نمایندگان حکومت دیدار کنند. طالبان برای مذاکره با نمایندگان احزاب و جریان‌های خارج از حکومت ابراز آمادگی کرده بودند.

به هر رو، در اوج بحران سیاسی در کابل، معرفی هیأت مذاکره‌کننده با طالبان یک پیشرفت کلان در پیشرفت پروسۀ صلح است. بحران سیاسی- انتخاباتی و بحران ناشی از کرونا سبب شد که یک ماه پس از امضای توافق‌نامۀ صلح امریکا با طالبان، مذاکرات بین‌الافغانی آغاز نشود. کرونا گزینه‌های میزبانی هیأت را نیز تغییر داده است. پیشتر از ناروی و آلمان به عنوان محل مذاکرات بین‌الافغانی نام برده می‌شد، اما حالا اروپا کانون کروناست و قطعاً امکان برگزاری نشست در کشورهای اروپایی وجود ندارد. این مسأله شانس میزبانی قطر و ازبکستان را بالا برده است.

امریکا مصمم است که مذاکرات بین‌الافغانی به نتیجه برسد. اما پس از معرفی هیأت، این گمانه‌زنی تقویت شده که حکومت در پی «سبوتاژ» روند صلح است. اشرف‌غنی همواره گفته است که هیأت مذاکره‌کننده صلاحیت تصمیم‌گیری و فیصله‌ دربارۀ قانون اساسی، نظام آینده و ساختارهای دولتی را ندارد. در واقع، هیأت مذاکره‌کننده در نقش مأمورین حکومت عمل کند و پیام ارگ را به طالبان منتقل کند و پیام آنها را به داخل برساند. اما توافق طالبان و امریکا مذاکرات بین‌الافغانی باید به نتیجه برسد. بخشی از توافق‌ محرم طالبان و امریکا دربارۀ نظام آیندۀ افغانستان و سهم و نقش طالبان در آن است. از همین رو، نمایندگان ایالات متحده در سفرهای‌شان به کابل گفته‌اند که حکومت کنونی چه توافق میان رهبران صورت بگیرد و چه نگیرد، بیشتر از 135 روز دوام نخواهد آورد. یعنی رهبران سیاسی نباید خواب حکومت 5 ساله را در سر بپرورانند.

بربنیاد استراتژی تازۀ واشنگتن، طالبان به متحد تازۀ امریکا در افغانستان مبدل شده‌اند. ایالات متحده امریکا بازی صلح را به هر قیمتی به پایان می‌رساند. وزیر خارجۀ امریکا در سفرش به دوحه و دیدار با ملا عبدالغنی برادر گفت که آن‌ها از رهبری حکومت افغانستان ناامید شده‌اند و باور دارند که مذاکرات سیاسی در کابل به نتیجه نمی‌رسد. از این رو، طالبان باید آمادۀ مذاکرات داخلی و عواقبش باشند.

منابع دخیل در مذاکرات صلح معتقد هستند که آجندای اصلی مذاکرات بین‌الافغانی حکومت موقت خواهد بود. اگر مذاکرات داخلی به نتیجه برسد، تشکیل حکومت موقت اجتناب‌ناپذیر است. در آن صورت، افغانستان شاهد کنفرانسی شبیه بن دوم خواهد بود. با توجه به پراکندگی عمیق در حوزۀ جمهوری اسلامی، طالبان در «بن دوم» نقش محوری و اثرگذار خواهند داشت.

با وجود جدیت امریکا، تمام رهبران اثرگذار سیاسی در کابل به مذاکرات بین‌الافغانی بی باور هستند. آنان اعتقاد دارند که طالبان به کمتر از گرفتن کامل قدرت قانع نیستند. این چیزی نیست که نظام کنونی در کابل بپذیرد. اختلاف پرناشدنی، موجب طولانی شدن روند مذاکرات و ناکامی آن خواهد گردید. اما ایالات متحده تلاش دارد که دو طرف را مجبور به توافق سازد.

نویسنده: همایون قادری
فارسی رو


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مذاکرات
آمریکا
نظرات بینندگان:

>>>   خوش باش که لغمانی و لغمانی نیست
هه هه هه

>>>   در مذاکرات معمولان دو رئیس صحبت میکنند و دیگران خاموش اند.
پس دو بچه خاله قصه ننه های خودرا بازگو خواهند کرد و در نهایت متن از قبل نوشته شده در مقابل هیات برای امضا گذاشته میشود .
شاید لوگر پایتخت اوغانستان شود.
کفر کافر بهتر از ایمان طالب ای برار

>>>   خبر عاجل
نظر به حکم ریس جمهور افغانستان قرنطین ولایت کابل لغو شد چون دیده شد که و ریس کرونا انقدر زیاد نبود و ما این قرنطین را به خاطر کمک کشور های خارجی به افغانستان حکم داده بودم و چون حالا مقصد که داشتیم بر آورده شد و قرنطین خلاص شد افغانستان خودش کورونا است در آنجا کورنا تاثیر ندارد خاطر همه تان جمع باشد

>>>   اگد مقصد موی پالیدن نباشد هیئت صلاحیت فیصله را ندارد صرف بگوبشنو وگذارش بده است فیصله نهائی را حکومت و شورای صلح میکنند
ر

>>>   در مذاکرات روی موضوعات ذیل بحث میشود:
نوعیت نظام:
دولت:جمهوری.
طالبان:امارت اسلامی.

حقوق زنان:
دولت:مطابق قانون اساسی و حقوق بشر ملل متحد.
طالبان:مطابق به قرآن.حقوقی که اسلام برایشان قایل است.

آزادی مطبوعات:
دولت:مطابق به قانون اساسی و قوانین بین المللی.
طالبان:امر بالمعروف و نهی عن المنکر.
پارلمان:
دولت:موجودیت پارلمان منحیث ارگان مقننه ضروری است.
طالبان:شورای رهبری. امیر اسلامی غرض پیشبرد امور محوله اش با شورای رهبری امارت اسلامی مشوره میکند.
قوای مسلح:
دولت:باید پوشش و یونیفورم آنها مطابق معیار های بین المللی باشد.
طالبان:داشتن ریش برای همه مسلمانان منحیث سنت پیغمبر ضروری است و همچنان سربازان ما باید دارای لباس ملی و لنگی سیاه بر سر باشند.
وظایف دینی:
دولت:یک مسئله شخصی و داوطلبانه است.ما اجازه نداریم کسانی که وظایف دینی را انجام نمیدهند،مورد مجازات قرار دهیم.چون دین یک امر شخصی است.
طالبان:الحمدلله صد فیصد مردم ما مسلمان هستند و عدم اجرای وظایف دینی،بدون عذر معقول،مطابق امر با المعروف و نهی عن المنکر،سبب مجازات شرعی میشود.
حالا شما بیایید یک حالت تعادلی را بین نمایندگان دولت و طالبان،روی این یک تعداد محدود مسایل و مسایل دیگر پیدا کنید.
طالبان از خر دینی خود پایین نخواهند شد و نمایندگان دولت نیز از اسپ دموکراسی خود.
ببینیم درین مسابقه دوش کدام شان برنده میشوند؟

>>>   به نویسنده محترم مضمون !
فراموش ذهن مصروف شده یا نخوانده اید . طالبان هیات حکومت را انتقاد کرده
و عاری از نفوذ مردمی خوانده اند .
قمچین بیک

>>>   شمشیر دیموکلس بر فرق غین و اودالله آویزان است، دیده شود که چه زمانی طناب می گسلد و شمشیر بر فرق این دو خاین وطنفروش فرو می آید. سرنوشت همه وطنفروشان در سراسر تاریخ همین بوده است.
داود

>>>   طالبان نوکر هستند و نوکر خواهند ماند و با طالب مذاکره ضیاع وقت است.
فقط چند صد هزار اصله درخت را تبدیل به چوب های آنچنانی کرد و در منا کجای طالب فرو برد تا بداند که یک نان چند فتیر است.

>>>   در شرایط فعلی و برای مدت های طولانی آینده تمام غیر اوغان های کشور ما از هر قومی غیر اوغان که هستند باید شدیدا با هم متحد شوند چون بزرگترین دشمن همین تمامیت خواهی اوغان ها و انحصار قدرت توسط اوغان ها است نه هیچ چیزی دیگری بشمول داعش وغیره۰
اوزبیک هزاره تاجیک ترکمن پشه ئی بلوچ ایماق سادات و غیره تمام قوم های غیر اوغان با هم متحد باشید و بر ضد تمامیت خواهی و انحصار گرایی اوغان باهم یکجا ایستاد باشید، در غیر آن هویت تان را از دست میدهید تاریخ تان را از دست میدهید و اولاد اولاد تان مجبوراً غلام اوغان میشوند و ناگذیراً تسلیم تقلب و جعل کاری های اوغان خواهند شد۰

>>>   غنی صالح را در جال قومی پیچاند.
صلاحیت توزیع زمین برای مهاجرین و مهاجرین کی ها هستند ؟
پشتون های پاکستان که از طریق سفارت ایران تذکره دریافت میکنند و شبکه فاشیسم از طریق لیوال این بخش را رهبری میکنند و بعد آمدن در افغانستان باید از طریق صالح جابه جا شده و صاحب زمین شوند و اکثریت از شمال کابل گرفته تا شمال افغانستان و بار این مسوولیت را باید صالح به دوش بکشد مثل بار مسوولیت قومی سازی کنکور که داکتر صاحب نجیب
خواجه عمری به دوش کشید و بعد سبکدوش شد.
نیرنگ های فاشیسم ادامه دارد و روز حساب فرا خواهد رسید.

>>>   یک ریس جمهور با ایمان الله گوی ، صادق و حب وطن سایه خدا با لا ملت 99 در مسلمان سایه خدا است و برکت در کار رفاه و آسایش و صلح و امنیت و دفاع از ارش های منافع ملی کشور کرده می تواند نه ریس جمهور سکولا دزد کمک های 280 میلودالر از پروژه پرویموت حق میلیون ها کودک بیوه زن بی دفاع و سر پنا را مافیا ارگ نشین دزد ندند .هموطنان آگاه وقلم بدست اگر ویروس کرونا اشرف غنی نا به هنجاری ها ی اجتماعی آن طی پنچ سال دیگرنهباید نهادینه شد , آنگاه قربانی بیشتر می دهیم ! پس بهتر است هموطنان بر خیزید ویرس خطرناک کرونا غنی را نابود کنید، عمل ناسالم بد غیر انسانی فاشستی متقلب غنی با عث تجزیه افغانستان به سه دو دولت شده است . این بار زنان با افتخار پاکدامن ککوداد های پرورش یافت مسلمان افغانستان حق زن اول و ملکه شندن را در افغانستان دارنند.

>>>   غنی یهودی بسیار کار های سر به خود می کند و برای دل خوشی بعضی از چهره های چاپلوس چوکی موقعیت داده تا یک چند وقت وقتیکه کارش شد باز لگد زده دور می کنیشام همین مردم در طول ۵ سال این شخص را درک نکردند افسوس به حال پا مردم بی اتفاق

>>>   اول که هیچ‌گاه اوزببک و تاجیک و هزاره با هم متحد شده نمیتانید شما خود مشل مرغ جنگی به هم حمله میکنید و کنار هم هیچوقت جور نمیشوید در فرض هم که کلگیتان با هم یکی شوید باز هم افغان رییس و سالار شما هست و هرچه دارید از نام افغان داربد.
سعد

>>>   چتیات نوشتی۰ همین حالا اوزببک و تاجیک و هزاره باهم متحد هستند و کمر تقلب پته خزانه ئی را در حال شکستن هستند۰ در آینده این اتحاد هنوز هم مستحکم تر میشود۰ اوغان و تمامیتخواهی و غولگری آنها رو به زوال هستند۰

>>>   افغانیت را کنار اسلامیت نگزارید
هیچ فقط فرشته مرگ از شما پرسان نمیکند افغان بودی یا تاجیک و ازبک و بلوچ و هزار؟
اما قطعا از مسلمانی مفصل از شما سوال میکند
لطفاً تعصبات قومی و پشتون پرستی را کنار گذارید بجای افغانیت از انسانیت سخن گویید انسانیت را میشناسیم اما خدا میداند تا به امروز ما هنوز افغانیت را نمیشناسیم!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است