سرسختی غنی و پند و اندرزهای اخلاقی ما
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۴۵    ۱۳۹۹/۱/۱۶ کد خبر: 162903 منبع: پرینت

دزدی هر شب وارد خانه ای شما می شود و هر کاری که می خواهد انجام می دهد. شما به عنوان صاحب خانه هر روز او را محکوم می کنید، او را بد اخلاق می خوانید و به مردم محل شکایت می برید در حالی که می دانید مردم محل از شکایت های شما خسته شده اند، از بی بخاریی های شما تعجب می کنند و تلاش می کنند از درگیری شما با آن دزد، دور بمانند. آیا شما به حکم عقل به راه حل دیگری غیر از شکایت و گوشزد کردن اصول اخلاقی به دزد نیاز ندارید؟ به نظر من، اگر این صاحب خانه به جای شکایت و مظلوم نمایی، تلاش کند دست به اقداماتی بزند که بهای دزدی را برای آن دزد، اندکی و فقط اندکی بالا ببرد، آن دزد برای وارد شدن شدن دوباره به خانه ای او نه یک بار که هزار بار، فکر خواهد کرد.

حالا، اشرف غنی چپ و راست دست به عمل می زند، دولت و نهادهای دولتی را ویران می کند و حاکمیت ملی را به حاکمیت تک قومی نه که در عمل به حاکمیت یک نفره تبدیل می کند، اما از طرف مقابل جز اعتراض و پند و اندرز اخلاقی چیزی به گوش نمی رسد و به چشم نمی خورد. همه در مقابل اشرف غنی به معلم اخلاق تبدیل شده ایم. به او درس ملی گرایی می دهیم در حالی خود می گوییم که ملت وجود ندارد. او را از قطع کمک های بین المللی می ترسانیم در حالی که هم او و هم ما می دانیم که کمک های بین المللی در بیست سال گذشته به جاهایی رفته است که در آن زور و خشونت بوده است و به کسانی تعلق گرفته است که زور داشته اند و قدرت خلق خشونت.

ما تا می خواهیم می توانیم اعتراض کنیم، تا می خواهیم می توانیم درس اخلاق بدهیم و تا می خواهیم می توانیم شکایت کنیم. واقعیت های افغانستان اما با این چیزها تغییر نمی کنند. تا وقتی که ما قدرت عمل نداشته باشیم و آمادگی پرداختن بهای استادن در مقابل اشرف غنی و طالبان را نداشته باشیم، وضعیت به همان سمتی خوهد رفت که در طول بیست سال گذشته رفته است و در نهایت چاره ای جز تن دادن به جایگاه شهروندان درجه دوم و سوم و چندم نخواهیم داشت. غنی اگر شهامت و سرسختی آن را دارد که در مقابل فشار غربی ها و امریکایی ها استاد شود، مطمین باشید که کوچک ترین اهمیتی به شکایت ها و پند و اندرزهای اخلاقی ما هم نخواهد داد.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
دزد
نظرات بینندگان:

>>>   قومای عزیز وقتی بزرگان قوم همه دزد و فاصد باشد
اگر آن دزد کلان را راندی دزد ها و جنگسالاران قومی وارد خانه میشوند
وحرجومرج خواهد شد

>>>   حیف که مردم افغانستان بی باور و کم سواد هستند و سرسختی غنی را قدر نمیکنند نه که دولتسازی غنی مردم را از بسیاری از بی ثباتی ها خلاص ساخته و در ۵ سال صاحب درآمد و پیشرفت مطلوب شان میسازد.

>>>   جناب:(وطندار)برادر بزرگوار درست گفتی ،اما صدافسوس(،دوصد گفته چو نیم کردار نیست،)درمقاب گرگ باید گرگ بود تازبان تورا بفهمد،با زبان گوسفندی نمیشود...
حاجی احمد مومنی

>>>   این بار معلوم میشود که عبدالله چیز دارد یا که ایزک است.

غنی که بیرق اش بالا است. ارگ را مرکز فحشا و فساد و دلالی و اختلاس ساخته و بچه گک های به میل دل و دخترک های تر و تازه را استخدام کرده و نه از خدا می ترسد و نه از مردم میشرمد و جامعه پشتون هم با علم از اینکه این فرد نه خودش از اسلامیت و انسانیت چیزی می فهمد و نه خانمش مسلمان است باز هم برای جامعه پشتون که پشتونوالی پیش از اسلامیت و بیش از انسانیت است غنی بابا و زنش آنا است اما مردم مسلمان وغیر پشتون همه چیز دارند به جز اراده دفاع از حق و حقیقت و عدالت.

حال عبدالله معلوم شود که ارث از پدر پشتون برده یا از مادر تا جک.
اگر معلوم شود که ایزک است از جامعه غیر پشتون به دور انداخته خواهد شد و شاید در جامعه پشتون مورد استفاده قرار گیرد.
تا حال که ما رگ غیرت در این جناب ندیده ایم.

>>>   جناب اشبرف غنی اگر عبدالله عبدالله قصر سپیدار را تخلیه نمیکند باید ماهانه پنج ملیون افغانی کرایه از نزدش اخذ نماید

>>>   غنی شاگرد فاشیزم هیتلری است تنها حرف زور را میفهمد. باید اقوام ازبک تاجیک و هزاره بزور حق خود را بگیرند.

>>>   شما صبر و حوصله کنید و دعا کنید که ویروس کرونا زودتر از جامعه ما رخت بربندد باز خواهید دید که اشرف غنی را روز را سراش شب تاریک میگردد و از دخل ارگ غل و زنجیر بگردنش انداخته در رویجاده های کابل کشان کشان به جهنم فرستاده میشود حال چانس اورده غنی گک که مردم از ترس کرونا تجمع کرده نمیتوانند طرفداران غنی که اندک است بفکر زور نظامیان امریکا و ناتو و قوای نظامی کشور ما هستند اما اینرا درک نکرده اند که در مسایل داخلی نظامیان امریکا و ناتو حق مداخله را ندارد و مداخله نمیکنند و نظامیان کشور که اکثریت شان از عملکرد غنی نا راز اند و اولاد های وابستگان تیم مخالف غنی اند مانند زمان داوود خان توسط همین نظامیان به جهنم فرستاده میشود کاری خوب نکرده و نمیکند که نظامیان همه شان از ان راضی باشند علاوتا زور مردم زور خدا و غیرقابل دفع است ما شاید زور مردم در بسا کشر های جهان هستیم که پر قدرت ترین حکام ظالم را بزانو در اورد و کاخ استبداد انرا برهم و در هم کرده اند غنی خو همان قدرت را هم ندارد عاقبت بخیر .

>>>   غنی چنان به چوکی چسپیده که گویا تا ابد زنده است
نه آخرتی در کار است ونه شرم و حیایی
واقعا تعصب هم از خود حد و اندازه دارد
مردم هم ایقدر بی خایه شده اند که طرف یک مریض روانی فقط نگاه میکنن
اگر سه قوم کلان تف بندازن ای کلی نجس را آب می برد چی رسد به اینکه بشاشن بر سری این کلی نجس
هرچی فارسیوان استی یاالله بگو یک بار کشته شوین نه که هر روز به این خباثت های این فاشیست ها نظاره گر باشین
اوغان ها ایقدر بی حیایی ره از خود کرده اند که گویا غیر از اوغان در این وطن کسی دیگر حق ندارد
راز محمد سمنگان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است