آیا امریکا زیر پای غنی را خالی خواهد کرد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۵۲    ۱۳۹۹/۱/۱۹ کد خبر: 162934 منبع: پرینت

سرنوشت سیاسی حکومت اشرف غنی در یک مرتبه نهایی به سازشنامه امریکا وپاکستان که در روکش سیاسی طالبان در دوحه قطر رسمی شد، بسته است. هیچکس از متن اصلی واقعی ماده و موارد سری و پنهان سازشنامه نمی فهمد به جز تعداد محدود. از ظاهر قضیه سیاسی افغانستان در کشمکش های داخلی چنین می نماید که امریکا و ناتو و سرمنشی ملل متحد، از حکومت اشرف غنی حمایت می کنند. این درحالی است که طالبان لست هیات نمایندگان دولت کابل را همه شمول ندانسته و رد کرده اند و حکومت اشرف غنی را نامشروع می خوانند.

اگر امریکا در سازشنامه مواد مخفی بر سر سرنوشت جمهوریت قمار سیاسی به نفع امارت اسلامی زده باشد و امتیاز حفظ پایگاه های نظامی در داخل افغانستان را از آن خود کرده باشد که حضور را در منطقه حفظ کند، پس هرآیینه جمهوریت به لبه پرتگاه خلای سیاسی رسیده و در یک تکان شدت قطع کمک های اقتصادی امریکا به حکومت کابل، بحران اقتصادی ستون فقرات دولت غنی را به لرزه درخواهد آورد.

سرنوشت سیاسی حکومت غنی که به خاستگاه سیاست منطقه ای امریکا در فصل جدید بازی ها مربوط است در سازشنامه با پاکستان روشن تعریف شده است که برای مدتی باقی خواهد ماند و سپس بعد از فتح شمال خسته تلخ است که باید تُف کرد.

اینطور بنظر می رسد که غنی به پایان خط نزدیک و نزدیک تر می شود. ولی هنوز در قسمی بحران آفرینی ها که شمال را هدف قرار داده که خواهی نخواهی به صفحات مرکزی نیز منتقل خواهد شد، هنوز یکه تاز است و عبدالله را در گوشه رنگ سیاسی در فکر چاره سازی گیر انداخته است. طالبان و داعشیان در شمال خود را آماده جنگ های چند ضربتی می کنند.

طالبان به کمترین چیز جز قایم شدن امارت اسلامی و شریعت قانع نیستند. پاکستان برای دَور زدن جمهوریت و دموکراسی درافغانستان درصدد ایجاد حکومت دیکتاتوری مذهبی در روکش طالبان فقاهتی مدرسی و حجره ای است. پاکستان سعی دارد در تبانی با مهره های داخل قدرت سیاسی اینبار طالبان را از راه فتح شمال وارد کابل سازد.

محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
آمریکا
غنی
نظرات بینندگان:

>>>   همه میدانند عبدالله یک شخص عادی ومامور مالیه ای مسعود بود اوبه بهانه ای تکمیل تحصیل به لندن میرود ودرانجادر موسسه های استخباراتی خارجی راه مییابد وتا اندازه ای بدون مشوره ای مسعودوعده های را به انگلیس ها میدهد ویک تعداد مخابره های پیش رفته از انها میگیرد وقتی در میدان عمل انگلیس ها میخواهند رابطه ای عملی با مسعودبرقرار نمایند از سوی او جواب رد میگیرند ازین رو شفر مخابره های خویش را بند میسازند ومخابرها حیثیت صندوقچه های ارایش را پیدا میکنند ودیگر کار ارای ندارند وظاهرا اقای عبدالله از مرکز اظهار نارضایتی نموده بعد از تکمیل دوره ای تحصیل در هندوستان اقامت می گزیند وتا شهادت مسعود دیگر باز نمی گردد وقتی مسعود شهید میشود اورا وظیفه میدهند که بیاید ودرداخل مقاومت وظایف از قبل تعیین شده رااجرا نماید واز ابتدا هم برایش گفته بودند تورا تا یک حدی بالا میبریم ونزد مردم محبوب میگردانیم اما ریس ارگ وسردار غلامها نمیسازیم تا سرحد نفر دوم جابجا میسازیم پس او هرگز نه لیاقت وشجاعت ریاست ونفر اول شدن را دارد ونه هم اجازه ای دعوی ریاست را ومعلوم شد که عبدالله در سقوط دولت ربانی اوردن کرزی وادامه ای حکومت تکنوکراتهاوبلاخره تضعیف نیروهای مقاومت وتصفیه ای وزارت خارجه ازانسانهای ازادیخواه ومومن نقش خوبی را بازی کرد وتا امروز یک عضوی فعال وخوب سازمانهای مربوطه بود واست
گل نبی عیدی زاده

>>>   مردم افغانستان از غنی کمی کار و زحمتکشی دیده اند ولی از سیاسیون طرف مقابلش جز بربادی ، خانه جنگی ، دزدی ، معامله گری و خوشگذرانی چیزی ندیده اند و بلاخره دزدها و فاسدین روز بروز بدتر از این را هم خواهند دید تمام مجازات خود را خواهند دید و آنوقت است که غنی نامش بلند تر خواهد گرفته شد و امروز هم با هر جورآمد و گذشتی که غنی بکند، بزودی فاسدان را پیش ملت ضعیف تر کرده و حتی به محکمه هم خواهد کشاند.

>>>   شمال
خواب تصرف شمال قند در دل پاکستانی ها آب میکند مگر دشت لیلی هنوز هم جای کافی برای در آغوش کشیدن اجساد متجاوزین پاکستانی و نوکر های پیشقراول آنها دارد.

پشتون های شمال این بار قمار مرگ و زندگی را در پیش خواهند داشت.
اگر این بار پشتون های شمال پیشقراول طالبانی شوند که خود پیشقراول پاکستانی های متجاوز هستند به یقین که سرنوشت بهتر از طالبان و پاکستانی ها نخواهند داشت.

پشتون های شمال گذشته از تاریخ و نحوه جا به جا شدن شان در شمال فعلا" به حیث بخشندگان این ولایات قبول شده اند و در یک زیست با همی با مردم بومی به سر میبرند که با هشیاری تمام نباید این حسن همجواری و زیست صلح آمیز با همی را در یک قمار نا سنجیده به یک دو ببازند که آنگاه این نسل نو شمال است که تصمیم بعدی را خواهد گرفت نه پدران حوصله مند گذشته.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است