صالح، ظاهری آرامبخش و درونی خروشان و ویرانگر...
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۳۲    ۱۳۹۹/۱/۲۳ کد خبر: 162998 منبع: پرینت

آقای صالح سخت توهم و اعتماد به‌نفس کاذب دارد. چنین اعتمادبه‌نفسی، اِغفال حقایق می‌کند و سرانجامِ فاجعه‌بار خواهد داشت. او در برابر پرسش‌های خبرنگار تلویزیون یک، فرح‌ناز فروتن، هیچ پاسخ روشن، درست و منطقیی در خصوص نتیجه‌ی انتخابات، حل بحران سیاسی کنونی، صلح با طالبان، رهایی زندانیان آنان و پسایند خطرناک کرونا و مدیریت اوضاع نداشت.

دروغ سیاسی، غرور و غره‌ی او بیشتر از صداقت و پاسخ منطقی وی بود. او تمرکززدایی قدرت و صلاحیت را خلاصه کرد به دستور و صلاحیت شفاهیی که آقای غنی اخیرن برای والیان در جهت مصرف بخشی از بودجه در استقامت بیماری کوید۱۹ و جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا داده است. در حالی که این صلاحیت فریبنده‌، اضطراری و موقتی است؛ مصوبه‌ی قانونی هم ندارد و طی یک فرمان دیگر ممکن است لغو شود.

آقای صالح یک دروغ بزرگ به مردم گفت و صدور فرمان آقای غنی مبنی بر انتقال بخش‌هایی از وزارت مالیه به ارگ و لغو آن فرمان پس از فشارهای جهانی و آمریکا را انکار کرد و «فیک» خواند. او قطع کمک‌های آمریکا را بر حکومت، تشکیلات نظامی و وضعیت اقتصادی بازار و مردم بی‌تأثیر خواند و این در حالی‌ست که ۶۰ درسد مصارف و معاشات ماموران دولتی به ویژه ارتش و پولیس از کمک‌های بیرونی به ویژه کمک‌های ایالات متحده تأمین می‌گردد.

من فکر می‌کنم که غرور، توهم و اعتمادبه نفس کاذب و افراطی صالح و خودکامه‌گی و تسلیم‌ناپذیری غنی کشور را به سمت یک فروپاشی، پیش خواهد برد. آقای صالح چنان صحبت می‌کرد که انگار نخست وزیر یا رییس‌جمهوری روسیه، چین یا آمریکا باشد. در حالی که مقابله با سه بحران و چالش به گونه‌ی همزمان و مدیرت آن با محدویت امکانات و نبود منابع سرشار پولی و بشری خیلی دشوار است.

آنچه در این گفتگوی او خوب بود فقط فصاحت، جسارت، اداها، لفاظی و گریزهای رندانه‌ی او از پاسخ‌ها بود نه محتوا و منطق گفتگوی او. در کل گفتگوی او به اوقیانوس آرام می‌مانست که ظاهر قشنگ، آرام و اطمینان‌بخش دارد؛ اما از درون خروشان است و ویران‌گر.

باور بامیک


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
صالح
وزارت مالیه
نظرات بینندگان:

>>>   Najibullah Khorsandi
هر چه نباشد بهتر از تمام معاونین اول ریس جمهور در گذشته است هیچکس آنها را بد نمیگفت نوکر فاشیست خطاب نمیکرد در حالیکه همه معاونین اول فاشیست بودند چون آنوقت باران دالر همه جا میبارید هرکس به اندازه توانش کاسه اش لبریز می‌شد امروز که باران دالر خشک شده همه شدند وطندوست و منتقد این و آن با چنین افکار هرگز ما به یک دولت متمرکز قوی و مشارکت تمام اقوام نخواهم داشت.

>>>   پایه‌های نظام با رای مردم و مشروعیت حقوقی،سیاسی و دینی استوار می‌شود که هیچ یک را این نظام خودخوانده و برخاسته از تقلب، تخلف و زور ندارد. پایه‌ی نظام بر اصل مردم‌سالاری استوار می‌شود که عمده‌ترین آنان انتخابات شفاف و بدون دخالت سیاسی است که ما نداشتیم و گندش هنوز ادامه دارد. دست کم هفتاد درسد مردم این نظام را مشروع نمی‌دانند. همچنین پایه‌های نظام بر بنیاد عدالت اجتماعی، برابری حقوق شهروندی و قانون‌گرایی استوار می‌شود. کدام یکی از این‌ها را فعلن در این نظام داریم؟
یا شما تعصب، منطقه‌گرایی، در نظرگرفتن روابط در گماردن‌ها، سهمیه‌بندی قومی کانکور، توزیع یک‌جانبه‌ و قوم‌محور شناس‌نامه‌های برقی، تبارگرایی در ارگ و قانون‌شکنی‌ها و تقلب و تخلف انتخاباتی را عوامل استوارکننده‌ی پایه‌های نظام می‌دانید؟

>>>   Abduljamil Mushfiq
ههههه اگر پاسخ های ارائیه شده ی آقای صالح بنظر شما درست نبود ، در عجبم برای تان که شما درست را چگونه تلقی میکنید.
ودر ضمن فرحناز جان از مهارت های خبرنگارانه ی خود به حد کافی استفاده کرد تا آقای صالح را به چالش کشد که نتوانست ، و بلاخره مهارت های دخترانه ی خود(لبک و ابرو زدن) را آغاز کرد که بازهم نتیجه نداد.
به مهارت ها و مدیریت صالح و تیم ارگ شک نداشته باشید.

>>>   Sayed Zabi Naqshbandi
جوابات صالح غیر منطقی بود و حتا بعضی سوالات را نادیده گرفت که با دو یا سه کلمه نمی شود پاسخ را ارایه کرد همچنان در بیشتر صحبت هایش مانند غنی دروغ میگفت !

>>>   من نه به گذشته این شخص ناشکرام و نه به امروزش، مقصودم از گذشته کسانی بود که چنین چوگی ها را اشغال نمودند ولی مصدر هیچگونه خدمتی نیز نشدند
این را مخفی کنید و یا گزارش بدهید

>>>   صالح در چواب دروغ میگفت و خیالبافی و کلی گویی میکرد و بفکر حفظ چوکی خود بود.

>>>   اول باید بدانم که فیک یعنی چه؟
اگر فرمان ساختگی بود پس چرا تعقیب عدلی نشد؟
چرا جرم شناسی وزارت داخله بررسی نکرد که آیا امضا ساختگی است اگر ساختگی است به کدام حد دقت است و مهمتر از همه عامل این عمل کی است و چه مواردی قبل از این انجام داده و چه دستبرد هایی زده؟

من به محترم صالح یاد آوری میکنم که در زمان قطع کمک های روس به نجیب دریای هلمند و پنجشیر و آمو و ارغنداب همه و همه خروشانتر از امروز جاری بودند و کوه هندوکش
و بابا هم قد افراشته تر از امروز با قامت رسا نظاره گر بودند مگر لوله های تغذیه دولت خشکید و کمر نظام شکست و حکومت سقوط کرد و باقی گپ ها را تو بهتر از من میدانی.

نو گفتی که ۱۲۵ هزار فامیل باد کمک دریافت کنند.
ابتدایی ترین شیوه مدیریت بحران همین است که بعد تثبیت مستحقین بسته های کمکی که حد اقل یک ماهه خرچ فامیل را فراهم کند توزیع میشود و بعد دستورات قرانطین و محدودیت گشت و گذار اجرا میشود مگر دولت تو و غنی اول قرانطین کرد وبعد ۴ کیلو گندم و یک کیلو نخود فاسد سده را به یک تعداد افراد خیرات داد و عکس فیسبوکی گرفت، چرا؟

>>>   موافقتنامه صلح امریکا با طالبان ،دو تغیر را در اشرف غنی بمیان آورد.
یکی لنگی سیاه طالبانی او را گم کرد و دیگری امرالله صالح ضد طالب را معاون رییس جمهور ساخت.
سابق اشرف غنی لنگی سیاه طالبانی میزند تا اتحاد شمال را بترساند،حالا امرالله صالح و دیگر مخالفین طالب مانند وزیر دفاع و غیره را در اطراف خود جمع کرده است که طالبان را بترساند.

>>>   صالح نا صالح عاق مادر در جوابگویی هایش از همان تکتیک استخباراتی کار گرفت چون جواب قانع کننده در برابر سوال خان فروتن نداشت اما لاف و گزاف زیاد در حرف هایش وجود داشت حال که دو لافوک دروغ گوی عوام فریب یکجا شده یکی ریس و دیگر اش معاون خدا خیر کند که هم ملت و هم کشور را با این خود گویی های خود پسند شان و غرور و تکبر و حرف ناشنوایی های شان و به نوک پنجه رفتنی های شان ملت و کشور را بکلی نابود خواهند کردند .

>>>   برعکس اشرف غنی ظاهری طوفانی وباطن ساکت دارد

>>>   سلام و عرض ادب دوستان عزیز!
با تاسف این یک واقعیت است که باید بپذیریم که اقای صالح تکلیف روانی دارد . خیلی سخت است که ایشان قبول کند اینکه مریض است . با توجه به مصاحبه ایشان واقعیت ادم حیران میشه که کدام کلمه شایسته این اعتماد به نفس کاذب بگوید.
مسرت

>>>   غنی بیچاره در آخر بازی هم این را از دست خواهد داد و هم آ ن را

>>>   نریندرا سینگ تومار وزیر زراعت هند در یک تویت کوتاه نوشته که این کشور قصد دارد بر بنیاد توافق دیپلماتیک به افغانستان و لبنان گندم صادر کند.
او گفته که دولت هند در ابتدا 50 هزار تن گندم به افغانستان صادر خواهد کرد.
این در حالی است که وزارت خارجه افغانستان نیز به سفارت افغانستان دهلی به تازگی دستور داده تا زمینه انتقال 75 هزار تن گندم را از هند به کشور فراهم کند.
وزارت خارجه گفته که انتقال این گندم باید از طریق ایران فراهم شو

>>>   ترس از خداکنید به غریبان نگاه کنید.
دست فقیر گیردکمک با انها کنید .
بس بس بس بس بس به هیچ یک تان اعتماد نیست خداوند .... کند که در فریب مردم هستین
توفیق پروان

>>>   باید منصفانه قضاوت کرد، من در بیست سال گذشته هیج معاون اول ریسجمهور را به اندازه آقای صالح روشن ،آگاه و با برنامه منظم ندیده ام. افکار روشن و مدیریت قوی که در این مرحله‌ تاریخی لازمه این پُست است در وجود آقای صالح به روشنی دیده میشود.
نوابی

>>>   صالح نا صالح ، قیچ ، غلام بچه گک‌ درباری و پوچک پال تا کی میتواند با دروغ ها و تملق و‌ مداحی اش به چشم مردم خاک بپاشد و به حکومت تقلبی و مستبد غنی احمدزی کوچی این فاشیست و مغز متعفن قرن لابی گری و مشروعیت گدایی کند ، مردم ما بجز چند فاشیست و مزد بگیر ارگ و صالح به نیات شوم هردوی شما پست فطرتان و خود فروخته گان پی برده اند.
کوه کن

>>>   قصه اصلی این است که آیا غنی حاضر است تا تمام صلاحیت های مندرج قانون اساسی را به معاون اول و دوم بسپارد یا نه.
در قانون صلاحیت های معاونین تثبیت است و اگر غنی صلاحیت اضافه از قانون به معاونین میدهد از صلاحیت های خودش است و میتواند .
مگر
غنی به صالح یک کار خانگی داده نه صلاحیت
گفته این کار و آن کار را انجام بده اما مطابق میل غنی نه مطابق فهم و درایت و اجتهاد خود.

>>>   گرچه من نه با جناب صالح وجه مشترک ندارم ونه دوست هم هستیم ونه کدام چشم داشتی از ایشان دارم وکمی هم از نزد شان خفه هم هستم زیرا در یک روایت ایشان درگزشته ها (در موردشخصیتی بزرگی روایتی قصه های سر پلوان را محک قرار داده بودند ولی زنده یاد وحید مژده با دلایل وآوردن سند های حقیقی ایشان را ازواقیعت امر مدلل ساختن روحش شاد با)،اما باید گفت امر صالح از جمله سیاست گزاران غنیمت ولازمی این دوران اند و برهمه سایت مدارنما های کشور هم دانش خوب سیاسی دارند وهم چند سر وگردن بالا تر اند،مردم ما عادت کرده اند که اگر ریگی زیز دندانشان بیاید بازتاپه دست داشته شارا بر یشانی مقابل میزنند بگزاریداین جوان حقانیت خود را ثابت سازد بعد قضاوت نماید .
کبیر عبادی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است