فیصله ای که سرانجام تحمیل خواهد شد
تقسیم امتیازات حکومتی میان ع و غ، هرچند به طور غیر رسمی است، اما با توجه به اوضاع کنونی در افغانستان، در مجموع پرده از واقعیتی بر می دارد که به زودی رسمیت خواهد یافت 
تاریخ انتشار:   ۰۷:۵۸    ۱۳۹۹/۱/۲۵ کد خبر: 163018 منبع: پرینت

نشر رونوشت، تقسیم امتیازات حکومتی میان ع و غ، هرچند به طور غیر رسمی است، اما با توجه به اوضاع کنونی در افغانستان، در مجموع پرده از واقعیتی بر می دارد که به زودی رسمیت خواهد یافت. در این رابطه چند نکته قابل تامل است:

نکته اول: تیم ثبات و همگرایی؛ نه به دلیل تعهد انها به منافع اقوام و ملیت ها، بلکه به دلیل منافع شخصی خود انها و در مجموع نجات انها از دام مرگ که اشرف غنی برای انها پلان کرده است، این است که با جدیت و تا اخر، برای تغییر و تحول سیستم کنونی، به سیستم حکومت غیرمتمرکز؛ متحد بمانند. اگر حکومت اشرف غنی حد اقل ترین خصوصیات ملی را می داشت، شاید هیچ کسی در افغانستان به حضور مجدد به اصطلاح رهبران قومی که از نام حقوق ملیت ها همیشه سوء استفاده نموده اند، راضی نبود. اما به قول معروف که «از این پایه به آن پایه فرجی است» شاید بشود با آمدن تیم ثبات و همگرایی، حد اقل تابوی حکومت مطلقه قومی در افغانستان بشکند و راه، برای ایجاد حکومت غیر متمرکز، حد اقل در گفتمان ملی باز گردد، به پیروزی تیم "ثبات و همگرایی" عده ای زیاد خوش بین بودند.

نکته دوم: سیاست امریکایی ها در زمان حکومت ترامپ مشخص بود و هست: اولا سپردن حکومت به طالبان پاکستانی و خروج ابرومندانه از افغانستان. دوما حفظ پایگاه امنیتی و استخباراتی امریکا در افغانستان، البته نه به قیمت پرداختن هزینه جنگ دراز مدت. استراتژی خروج و فرار از هزینه جنگ و جنجال افغانستان؛ بدون پذیریش طالبان پاکستانی، بدیل دیگری برای امریکا فعلا، با وجود اشتباهاتی که در این کشور نموده اند وجود ندارد.

امریکا پس از نزدیک به 20 سال تازه متوجه شده است که سیاست رشوت و امتیاز های موقتی برای رهبران قومی و احزاب اسلامی به قیمت، حمایت از افراد و اشخاص مورد توجه و نقشه امریکا؛ اشتباه غیر قابل جبران است. زیرا با خروج نظامیان امریکایی رهبران قومی و یا احزاب اسلامی بار دیگر با امریکا مخالف و با کشورهای همسایه تجدید میثاق خواهند کرد. پس از خروج امریکا از صحنه سیاسی افغانستان، افراد و اشخاص مورد حمایت امریکا، بر می گردند به کشور هایی که از آنجا به افغانستان اورده شده بودند. می ماند طالبان و احزاب قومی و اسلامی. به همین دلیل امریکا با طالبان به عنوان یک جریان آمدنی موافقتنامه ای را امضا کرد. اما با وجود این، امریکا جنبش شمال را نیز نمی خواهد از خود ناراض نمایند. به همین خاطر عبدالله و تیم ثبات را نیز جرات داد تا عرض اندام نمایند. اینکه امریکا عبدالله را تهدید نکرد و حضور انها را پذیرفت به معنی این است که عبدالله وسیله فشار بر اشرف غنی در شرایط کنونی لازم بوده و هست. برای ازاد سازی طالبان و حتی اوردن طالبان، حضور و رقابت هردو تیم، در پذیریش تطبیق سیاست و منافع آمریکا، ضرور است. ضروت ان؛ برای تسهیل نمودن جریان سیاست است که امریکایی ها ان را پلان نموده اند.

نکته سوم: میانجی های افغانی و امریکایی با توجه به ذهنیت عبدالله، اشرف غنی و اوضاع جاری؛ امتیاز و منافع قابل فهم، موقعیت و قبول دو طرف را، میان هردو تیم تقسیم نموده اند. این تقسیم در واقع مورد قبول شخص عبدالله است. اما او با چالاکی که تا هنوز، از ان طریق بالا امده است، می خواهد این موافقت را، مهره های اصلی تیم او، در مرحله اول از خود نشان دهند و بعد گویا او را وادار نمایند که چاره ای نیست باید این را بپذیریم.

متن_توافقنامه
بسم الله الرحمن الرحیم
چارچوب توافقنامه سیاسی مشارکت میان ثبات و همگرایی و دولت‌ساز!
رهبری ثبات و همگرایی چه قبل از اغاز بحران انتخاباتی و چه بعد از ان همواره با توجه به مصالح ملی مسوولانه برخورد کرده و انعطاف لازم نشان داده است. این طرح در سه بخش صلح، حکومت داری و اصلاحات، جهت حل معقول بحران انتخاباتی ارایه می‌گردد.

الف) صلح
I. ایجاد شورای عالی مصالحه ملی
1- شورای عالی مصالحه ملی در هماهنگی با سایر طرف های سیاسی، مردمی و مدنی کشور تشکیل می‌گردد؛
2- داکتر عبدالله عبدالله به عنوان رییس شورای عالی مصالحه ملی، تمام امور پروسه صلح را رهبری می‌کند؛
3- داکتر محمد اشرف غنی عضو شورای مصالحه ملی و عضو کمیته ارشد رهبری مصالحه ملی می‌باشد؛
4- دفتر ریاست شورای عالی مصالحه ملی قصر سپیدار است؛
5- معاونین تیم ثبات و همگرایی، به حیث معاونین و نماینده خاص تیم ثبات و همگرایی به حیث نماینده خاص ریاست شورای عالی مصالحه می باشند؛

II. صلاحیت های شورای عالی مصالحه ملی:
1- شورای عالی مصالحه ملی کلیه امور محتوایی و اجرایی مربوط به روند صلح را تثبیت، تصویب و رهبری می‌کند؛
2- تصامیم و تصاویب شورای عالی مصالحه ملی بر اساس آرای اکثریت اعضای این شورا اتخاذ می‌شوند؛
3- تصامیم و تصاویب شورای عالی مصالحه ملی نهایی بوده و اجرایی شدن آن‌ها الزامی می‌باشد؛
4- ر ییس جمهور می‌تواند جلسه‌های مشورتی شورای عالی مصالحه ملی را دعوت نماید؛
5- در صورت دعوت جلسات مشورتی شورای عالی مصالحه ملی، رییس جمهور و رییس شورای عالی مصالحه ملی، مشترکا از جلسات ریاست می‌کنند؛
6- وزارت دولت در امور صلح به مثابه دارلانشا و سکرتریت شورای عالی مصالحه ملی عمل نموده و از لحاظ مدیریتی تابع هدایت رییس شورای عالی مصالحه ملی می باشد؛
7- تعیین و عزل کارمندان و منسوبین وزارت دولت در امور صلح از صلاحیت کامل رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌باشد؛
8- تیم مذاکره کننده صلح از رییس شورای عالی مصالحه ملی هدایت گرفته و تابع تصامیم این شورا می باشد؛
9- رییس شورای عالی مصالحه ملی در انتخاب اعضای شورای عالی مصاحله ملی و اعضای کمیته رهبری، با رییس دولت‌همه‌شمول و سایر بزرگان سیاسی مشورت می‌کند.

III. بودجه شورای عالی مصالحه ملی
1- شورای عالی مصالحه ملی، واحد بودجوی مستقل می باشد؛
2- شورای عالی مصالحه ملی، وجوه مالی مورد نیاز از جانب حکومت دریافت می نماید؛
3- برای پیشبرد بهتر امورصلح بودجه مشخص، از جانب جامعه بین المللی نیز تدارک می گردد؛
4- شورای عالی مصالحه ملی، از تشکیل مناسب برخوردار بوده اعضای ارشد و کارکنان مورد ضرورت را عندالضرورت مقرر می‌نماید.
5- جلب حمایت منطقوی و بین الملی برای صلح و مصالحه و جلب کمک‌های توسعه‌ای پس از ختم منازعه از صلاحیت های ریاست شورای عالی مصالحه ملی می‌باشد.

IV. پروتوکل و تشریفات دولتی
1- تشریفات دولتی رییس شورای عالی مصالحه ملی بعد از رئیس جمهور و به عنوان فرد دوم کشور در نظر گرفته می شود؛
2- برای معاونان تکت ثبات و همگرایی امتیازات و تشریفات لازم در نظر گرفته می‌شود.
3- برای اعضای ارشد شورای عالی مصالحه ملی تشریفات دولتی، امکانات اداری، و بسته های امنیت فیزیکی ترتیب و ارایه میشوند.

ب) حکومت مشارکتی همه‌شمول
1- معاون سر قومندانی اعلی قوای مسلح از سوی تیم ثبات و همگرایی معرفی و عضویت شورای امنیت ملی را دارا می‌باشد.
2- به منظور تقویت پایه های مردمی حکومت و تحکیم ثبات، پنجا در صد از پست‌های شامل وزرا، روسای ادارات مستقل، معینان، معاونان ادارات مستقل، سفرا، سناتوران انتصابی، اعضای شورای عالی ستره محکمه و هیات رهبری لوی سارنوالی از جانب تیم ثبات و همگرایی تعیین می‌گردد.
3- به خاطر تامین رابطه بهتر با مردم و برای این که مردم در حاکمیت خودشان را شریک ببینند، والی هر ولایت از سوی تیمی تعین می‌شود که در آن ولایت رای بیشتر آورده است.
4- تغییر و عزل افراد معرفی شده از سوی یک تیم بدون موافقه رییس تیم صورت نمی‌گیرد. رییس تیم در صورت ضرورت افرادی جدیدی را جای افراد قبلی معرفی ‌می نماید.
5- نامزدان پست‌های فوق الذکر با در نظرداشت اصل شایسته سالاری و رعایت تعادل قومی انتخاب می شوند.
6- تساوی حضور هردو تیم در شورای امنیت مد نظر گرفته می‌شود.
7- مسوولین هر چهار نهاد امنیتی به صورت مساویانه از هردو طرف معرفی می‌شوند.
8- سران نهاد‌های امنیتی فقط با موافقه هردو طرف می‌تواند تغییر نماید.
9- رییس شورای عالی مصالحه ملی و هر دو معاونش در ثبات و همگرایی عضویت شورای امنیت ملی را عهده دار می‌باشند.

ج) تامین اصلاحات
1- بلافاصله پس از توافق یک کمیسیون همه‌شمول، خاص و مستقل جهت اصلاحات انتخاباتی و ارزیابی اجراات کمیسیون‌های انتخاباتی موجود، ایجاد می‌شود.
2- پس از تامین اصلاحات انتخاباتی که در خلال مدت سه ماه انجام می‌شود،‌کمیسیون انتخابات برنامه انتخابات شهرداری‌ها را در کابل و مراکز ولایات روی دست می‌گیرد.
3- برای تفویض صلاحیت بیشتر به والیان در ولایات برنامه مشخصی بر محور نقش مردم در تعیین والی در نظر گرفته می‌شود.
4- در زمینه ایجاد واحد‌های اداری جدید غرض تامین موثریت و عدالت اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
5- در زمینه حضور متعادل اقوام در حکومت و ادارات وضعیت عمومی به صورت کلی ارزیابی می‌شود و اصلاحات لازم تامین می‌شود.
6- وزارت خانه‌های کلیدی با در نظرداشت اصل شایسته سالاری به افرادی متعلق به اقوام مختلف افغانستان تعلق‌می‌گیرد.
7- قانون جدید انتخابات مبتنی بر نظام انتخاباتی ام دی ار غرض تعدیل به پارلمان ارایه می‌گردد.
8- قانون احزاب به هدف اصلاحات سیاسی مورد بازنگری قرار می‌گیرد.
9- کمیسیون طرح تعدیل قانون اساسی تشکیل و زمینه‌‌های تشکیل لوی جرگه فراهم می‌شود.

رجا رفیق


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
توافقنامه
عبدالله
غنی
حکومت
نظرات بینندگان:

>>>   این تیم بجز تقسیم چوکی ها هیچ زمانی حرفی دیگری نداشته ، همه فکر و ذکر شام منافع خصوصی شخصی وفامیلی است،
ازهمه مهمترین دوموضوع خیلی مهم وسرنوشت ساز فراموش شـــده :
1-کــــــــــــد 91 چی اندازه باید هرکس استفاده کند ؟؟؟؟
2- مصطفی مستور درکدام بست ؟؟؟
ر

>>>   یک زن آمریکایی با ارائه یک شکایت‌نامه به دادگاه، مدعی شد که «جو بایدن» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، 30 سال پیش در راهروهای سنا وی را مورد اذیت و آزار جنسی قرار داده است.
تارا رید، کارمند پیشین مجلس سنای آمریکا اعلام کرد جو بایدن در سال 1993 و زمانی که سناتور بود وی را مورد تعرض جنسی قرار داده است.
تارا رید با ارائه یک شکایت به اداره پلیس واشنگتن، علیه جو بایدن شکایت کرد. وی تاکید کرده است شکایت خود علیه بایدن را پیگیری خواهد کرد.

>>>   موضوع تشریفات خیلی مهم وحیاتی است بلا دپس مردم ،برای این تیم دزدان از همه مهمتر خودشان واینکه باید تشریفات شان درهمه جارعایت شود

>>>   آن سوگند که دستش را روی قرآن گذاشت که منحیث رئیس جمهور خدمت میکند چی شد؟؟؟

>>>   کسی میداند ترکیه چند سال تاریخ دارد؟؟؟ هرچه باشد مانند ما پنجهزار سال ندارد ، اما ببینید رئیس جمهور شان برای مردمش درین روزهای مصیبت چی پیامی داد:
اردوغان رئیس جمهور و رهبر ڪشور مسلمان و همسایه غربی ایران هم با مردمش سخن گفت رئیس جمهور اردوغان گفت : از امروز مراڪز و سازمان ها و ادارات مختلف به دلیل قرنطینه تعطیل(به جز موارد لازم و واجب ) او اڪيداً اعلام ڪرد ڪه جوانان زیر ۲۰ سال از خانه بیرون نیایند.
سنين ۶۵ سال به بالا برای خرید و هیچ ڪاری بیرون نیایند نیروهای داوطلب خرید آنها را انجام میدهند و تمامی امڪانات و احتیاجات آنها توسط دولت رفع خواهد شد.
به دو میلیون نفر ڪه در آمدی ندارند یا ڪم درآمد هستند ماهانه هزار لیرداده می‌شود تا برای مایحتاج اولیه زندگی خود معطل نمانند.

كاركنان همه مراڪز خصوصی تا اطلاع
ثانوی دو سوم حقوق خود را از دولت و یڪ سوم آن را از ڪارفرما دریافت خواهند کرد و سر ڪار نباید بروند.
به مدت 3 الی 6 ماه پرداخت اقساط وام ها و مالیات و قبوض آب و برق و... به تعویق افتاده و مردم پرداخت نڪنند.

خیلی از تولیدی های لباس و... با هزینه دولت شروع به تولید ماسڪ رایگان برای مردم ڪرده اند و ما نیاز به واردات ماسڪ نداریم.
زدن ماسڪ برای همه اجباری است.
خرید و فروش ماسڪ جرم محسوب می‌شود.
دانش آموزان مدارس و دانشجوها و
معلمان واساتید اینترنت رایگان دریافت میڪنندو آموزش از طریق اینترنت رایگان صورت خواهد گرفت.
فرمانداریها واستانداریها با استفاده از دولت الڪترونیڪ باید احتیاجات و درخواست های مردم را بدون وقفه انجام دهند.
ما 83 میلیون جمعیت داریم دولت خود را مؤظف میداند برای تڪ تڪ شهروندان بدون هیچ تفاوتی خدمات رایگان ارائه نماید

>>>   عبدالله بزدل ترین سیاستمدار افغانستان بود و نشان داد که همیشه خواهد بود.

>>>   Abdulkabir Mohsini
هیچ فرقی نمی کند که کدام پست ویا مقام دولتی به تیم ثبات وهم گرای تعلق می گیرد، از هرطرف که متر کنی اشرف غنی رئیس جمهور وشخص اول مملکت است، با فروکش کردن جنجال های ظاهری، اشرف غنی با استفاده از صلاحیت اش تیم رقیب را مات خواهد کرد، رئیس شورای مصالحه ملی مگر اختیارات اش بیشتر از رئیس اجرائیه هست؟ وقتی که داکتر عبدالله در دوره ای قبلی ریاست جمهوری اشرف غنی سهم پنجا پنجا داشت، چه کار توانست بکند؟ اکنون جور آمد تیم ثبات وهم گرای با اشرف غنی، در حقیقت خندیدن به رای مردم است داکتر عبدالله وهم پیمانانش هر کدام برای یگ دوره ای دیگر با مردم دروغ خواهند گفت و کارهای اشرف غنی را مانند محقق وخیلی ودانش وغیره توجیه خواهند کرد!
آه مردم بی چاره نا بود تان کند، خون شهدا، شمارا بشرماند!

>>>   Altafali Azarah
تحليل شما بجا است و اين را بايد اعتراف كنيم كه شرايط و اوضاع براي تيم ثبات به رهبري عبدالله خيلي دشوار است.
مثلن اگر شما بجاي عبدالله ميبوديد چه كار ميكرديد؟؟؟؟

>>>   بلاخره اره دوسره افغانستان را قطعه قطعه خواهد کرد

>>>   اگر دولتهای افغانستان اعتبار و محبوبیت و پشتوانهً مردمی و برنامه و سیاستی ملی نداشته و ندارند، این موضوع چه ربطی به آمریکا و انگلیس و غیره دارد؟ در کشور ما قوانین دموکراتیک حاکم نیست، پس بنابراین دولتی که بر خاسته از ارادهً و رای آزاد و آگاهانه مردم باشد در کار و حاکم نیست و همگی بر اساس دروغ و منفعت و شارلاتانیسم برگزیده شده اند که راه چارهً گذر از این وضعیت فلاکتبار باز هم آزادی بیان، قلم، اندیشه و مدیاست تا مردم افغانستان در روشنایی و شفافیت و آگاهی رسانی روند رشد آزاد را طی و تجربه کرده و آگاهانه در انتخابات خود جانب حق و حقوق مسلم و طبیعی خود و افراد مسئول و متعهد به منافع ملی کشور را برگزینند.

>>>   اقایی گلمرجان این توافق نامه را بخاطر دل خوشی خود طرح نموده است از همه چیز گذشته باید یاد آور شویم که گلمرجان خلمو بلخصوص معاونین انها نمیتواند با یک فرد عادی طالب در باره صلح سخن بگوید چی رسد به سران انها چون اینها ادم های لاوبالی و لندغر هستند اینها نی دین را میشناسد و نی انسانیت را یگانه چیزی که اینها به آن عقیده دارد دزدی ولندغری است که در موجودیت این دو ماده اینها می‌تواند زنده بماند و ثروت جمع نماید اگر کسی به این گمان است که گلمرجان خلمو و دار و دسته اش خدمت به قوم و مردم خود میکند اینها خواب هستند غافل از همه چیز صرف برای پنج دقیقه در باره گلمرجان معنوی خرس و معاونین کدو کله گلمرجان فکر کنید سوال تان حل خواهد شد

>>>   بمدت 41 سال است که تمام فیصله های امریکا و پاکستان برای کشتار مردم مظلوم افغانستان بدست فروریستان افراطی اجرا میشود غنی و کرزی و مافیای ارگ مزدوران امریکا هستند.

>>>   ترک‌تبارها اینقدر از ترکیه تعریف نکنید ایران با فرهنگ بالاتر بیماری را مدیریت می‌کند

>>>   اگر تیم ثبات خوب عمل کند و عبدالله هم جرئت به خرج دهد ظرف کمتر از یکسال گفتگو های صلح نتیجه بدهد و در هر صورت انتخابات جدید به شمول طالبان باید به راه بیفتد و غنی هم به تقاعد خواهد رفت.
راه مقابله هرچند یگانه راه حل منطقی بود مگر در وضعیت کرونا ممکن نیست و غنی از فرصت استفاده منفی میکند و پروسه صلح را سبوتاژ میکند.
شورای مصالحه باید با استقلالی عمل کند و غنی را جدی نگیرد.

>>>   باید جلو خود سری های غنی دیوانه گرفته شود در غیر آن همه چیز را صدقه سر بی بی گل میکند.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است