نقش ادیان در حوادث جهانی
اسلام به نمایندگی از ادیان توحیدی، ماهیت دین را فطری گفته و رهنمودهایش را نشأت گرفته از منبع مستقیم خداوند یکتا می‌داند، به نجات انسان می‌اندیشد و مدعی است که راه و روش کاملی برای فلاح و رستگاری بشریت دارد 
تاریخ انتشار:   ۱۳:۰۰    ۱۳۹۹/۱/۲۶ کد خبر: 163035 منبع: پرینت

دین‌باوران بر این اعتقادند که ماهیت دین در سرشت انسان‌ها عجین شده است و گذشته از نوعیت آن، موقعیت دین مانند موقعیت حواس پنچگانه، قدرت درک، توان تکلم و انجام حرکاتی که از قبل یک نوزاد آن را آموزش ندیده است بر این حکم می‌کند که دین نیز پدیدۀ پنهانی در نهاد آدم‌هاست که در جاهای مختلف، مانند سایر داشته‌های ذاتی، خود را تبارز می‌دهد.

رابرت ا. هیوم در کتاب ادیان زنده جهان، مى‏گوید: «دین به اندازه‏اى ساده است که هر بچه عاقل و بالغ و یا آدم بزرگ مى‏تواند یک تجربه دینى حقیقى داشته باشد و به اندازه‏اى جامع و پیچیده است که براى فهم کامل و بهره‏گیرى تام از آن نیازمند تجزیه و تحلیل مى‏باشد.»1
این تبارز با ماهیت عمیق‌تری و با رنگ غلیظ‌تری در وجود پیشوایان دینی وجود دارد که آن‌ها را قادر می‌سازد تا راه و روش زندگی پذیرندگان و پیروان خود را با تمسک و توسل به یک منبع برتر تدوین کنند.

ادیان بشر تا حال به دو شکل عمده در جهان عرضه شده اند. ادیان توحیدی و ادیان غیر توحیدی. اسلام، مسیحیت و یهودیت عمده‌ترین ادیان توحیدی اند که به اصل توحید، نبوت و معاد باور دارند و ادیان غیر توحیدی مانند هندوییزم وبودیزم برخلاف این سه اصل به سه اصل دیگر، یعنی شرک، حکمت و تناسخ باورمندند. در این میان تثلیث (Trinity ) مسیحیت و ثنویت «Duality» زردشتی تا حدودی به ادیان توحیدی همخوانی داشته؛ ولی معتقدان حقیقی این ادیان آنان را از دایره‌ی ادیان توحیدی بیرون می‌دانند.

ادیان غیر توحیدی نیز علی‌الرغم تلیث و ثنویت و حتی شرک در پس‌زمینۀ اعتقادی خویش به خدایی باور دارند که مدعی اند همان خدای ادیان توحیدی است و شعار مشترک همۀ ادیان رستگاری است و همۀ آن‌ها خیر را توصیف و شر را نکوهش می‌کنند و در نهایت به ماهیت اصلی دین که همانا کمال و رسیدن انسان به جایگاه برتر می‌باشد توجه داشته و پیروان آن‌ها راه دین را با شیوه‌ها و ریاضت های گوناگون وحتی با مشقت زیاد می پیمایند.

اسلام به نمایندگی از ادیان توحیدی، ماهیت دین را فطری گفته و رهنمودهایش را نشأت گرفته از منبع مستقیم خداوند یکتا می‌داند، به نجات انسان می‌اندیشد و مدعی است که راه و روش کاملی برای فلاح و رستگاری بشریت دارد.2 هندو باوران معتقدند که اگر بخواهیم جلو تمام جنگ‌های آینده و حتی احتمال وقوع آن را بگیریم، باید به جای این‌که همواره با موترهای خود به این طرف و آن طرف برویم، متواضعانه بر سجاده‌ای به دعا بنشینیم.3

با آن که هر کدام ما دین خود را برتر می دانیم و بر آن حقانیت آن اصرار داریم، حوادث غیرمترقبه دنیای پرتلاطم و خشم و لطف طبیعت نکات مشترک دین ها را همان گونه که اسلام آن را در سرشت بشر می داند، برجسته می سازد. حادثه‌ی وحشتناک اخیر (ویروس کوید 19) یک بار دیگر ارزش باورمندی به دین را با ارقام و سند به رخ جهانیان کشید. همۀ ادیان که بد واقعی را بد و خوب واقعی را خوب می‌گویند به پیروان خود دستوراتی دارند که در صورت پیروی از آن نه تنها به رستگاری می رسند که در جهان مادی نیز آن ها را بهره مند می‌سازد.

شرایط زندگی در شرق نسبت به غرب، این نکته را روشن می سازد که پیروان ادیان حوزۀ شرق، به ویژه اسلام، هندوییزم و بودیزم در کنار صدها حکم و دستور دینی، شراب را نیز بر رهروان خود حرام دانسته اند. این که تا چه حد از آن پیروی می کنند یا نه بحث جدایی است؛ ولی کلیت این باور نشان داده است که پیروی از دساتیر دین در این سرزمین‌ها از جمله کشورهای اسلامی، هند ، چین، جاپان و غیره، میزان مبتلایان آن ها را به کرونا، نسبت به شیوع این ویروس در غرب - که مسیجیت نسبت به شراب قاطعانه نظر نداده - به مراتب کمتر گزارش کرده است.

کشورهای که پیروان مذهبی بیشتری دارند رقم پائینی در جدول جهانی آمار بیماری کرونا به خود اختصاص داده اند. سایت «www.worldometers.info» آمار مبتلاین این بیماری را در کشورهای که نقش مذهب در آن‌ها پررنگ‌تر و مصرف الکل در آن‌ها کم‌رنگ است، این‌گونه نمایان می‌سازد:
یمن 1، سودان 2، مالدیو 19، سوریه 19، لیبیا 24، سریلانکا 190، سنگال 250، فلسطین 266، نیجریه 288، قیرقیزستان 298، اردن 372، بنگلادیش 424، عمان 484، افغانستان 521، لبنان 609، ازبکستان 624، قزاقستان 802، بحرین 878، هنگ کنگ 990، آذربایجان 926، کویت 993، عراق 1232، مراکش 1431، الجزایر 1666، مصر 1699، تایلند 2473، قطر 2512، سعودی 3278، اندونیزیا 3512، فلیپین 4195، مالیزیا 4346، پاکستان 4601، جاپان 5530، هند 6771، کوریای جنوبی 10450، ترکیه 42282، ایران 66220 و چین 81907 تن بیمار کرونا دارند.
مجموعۀ کل این مبتلایان به 253884 دو صد و پنجاه و سه هزار و هشت صد و هشتاد و چهار تن می‌رسد؛ در حالی که تعداد کل مبتلایان جهان تا لحظه‌ی نوشتن این مطلب به 1615059 یک ملیون و شش صد و پنجاه هزار و پنچاه و نه تن رسیده است.

از جانب دیگر، جمعیت کل چهان که بالغ بر 7 ملیارد و 800 ملیون انسان می باشد، در این میان جمعیت کشورهای شامل این لیست از پرنفوس‌ترین کشورها یعنی چین یک ملیارد و 433 ملیون و هند یک ملیارد و 361 ملیون که در ردیف اول و دوم قرار دارند تا افغانستان که با 38 ملیون جمعیت در جایگاه سی و هفتم قرار دارد در حدود 4 ملیارد و 186 ملیون انسان را در خود جای داده اند. طبق آمار ارایه شده، این کشورها 53.3 فیصد جمعیت جهان را در اختیار دارند؛ ولی تعداد مبتلایان به ویروش کرونا در این ممالک با رقم ارایه شدۀ فوق 15.7فیصد را در بر می گیرد، در حالی که 74.3 فیصد مبتلایان بیماری کرونا برای بقیه کشورها که 46.4 فیصد جمعیت کل جهان را دارند تعلق گرفته است.

در نتیجه وقتی در اسلام، هندوییزم و بودیزم، بر خلاف عیسویت، حکم عدم نوشیدن الکل به انسان های پای‌بند به این ادیان، به عنوان یک حکم پذیرفتنی‌ و تطبیقی‌مورد توجه قرار می‌گیرد، این کشورها با آن‌همه تراکم جمعیت، کمترین افراد مصاب شده به این بیماری را دارند. ور نه در هند تا حالا باید قتل عام صورت می گرفت. بنابراین تاثیر دین و عمل به دستورات دینی به صورت قابل ملاحظه‌ای در این سرزمین‌ها قابل مشاهده می‌باشد.
پانویس‌:
1- رابرت ا.هیوم، ادیان زنده جهان، ترجمه دکتر عبدالرحیم گواهى،تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامى، 1372، ص 18،
2- قرآن کریم سوره روم آیۀ 30، «فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفًا ۚ فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا ۚ لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ۚ ذَٰلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَا یَعْلَمُونَ»؛
3- هارندرانات مایترا، دین هندویی – آرمان جهانی، صص 8-7؛

محمد الله افضلی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دین
اعتقاد
نظرات بینندگان:

>>>   این تحلیل ساده لوحانه شما مردم را غافل گیر خواهد کرد. ارقام ارایه شده اصلا استدلال تان را رد میکند. هنوز هم که هنوز است در کشورهایی چون افغانستان این مرض همه شمول نشده است. چرا کشورهایی نهایت مذهبی چون ایران و ایتالیا و هسپانیا را درین جدول شامل نساخته اید؟ بخاطر اینکه درانصورت پای استدلال تان میلنگید. ازینرو نباید با ارایه چنین ارقام گمراه کننده به ادعاهای ملاهای .... مانند محیب الرحمان ها مهر تایید گذاشته و با استدلال روشنفکر مآبانه تان به آن جلبه علمی بدهید. در روسیه که رقم مصرف شراب به مقایسه سایر کشورهای جهان چندین مرتبه بالاتر است. چرا مانند امریکا و انگلیس و فرانسه و هسپانیا و ایتالیا رقم بالای تلفات را ندارد؟

>>>   در این زمان خدا پرستی فراموش شده.
وبیشتر تظاهر وکسب منافع دنیوی به نام دین رواج دارد

>>>   ۹۸ فیصد مردم افغانستان تظاهر به مسلمان بودن میکنند.
وگر نه مسلمان وبی رحمی هیچ ارتباطی باهم ندارند

>>>   نویسندۀ محترم : امید است که گمشدۀخود رایافته باشید. دست کم برای من نتوانست پیامی روشن و پایدارعلمی پیشکش نماید با اینکه بنده خود گیاه خوار و ازمصرف هرگونه الکلی خویشتن دارم اما با روش نسبت دهی شماکه گویا یک شیوۀ بیان علمی در تشریح رویداد های طبیعی را بازتاب میدهد موافق نیستم. چون : مرازدیدۀ بینا شکایت دگراست = که چون به جلوه دراید حجاب او نظر است.

>>>   افضلی صاحب موضوعات خوب را نبشته اید .
لقمان

>>>   نوشیدن الکهول و یا عدم آن نمیتواند معیار اصلی برای جلو گیری و یا چانس کم مبتلا شدن به covid19 باشد. جمهوری اسلامی ایران بیش‌ترین قربانیان وایرس را در میان کشور های آسیا و آفریقا دارد در حالیکه در این کشور تولید ،تورید و فروش الکهول بیش‌تر از چهل سال است ممنوع میباشد، مناطق شمال غرب در کانادا صرف پنج نفر مبتلایان ، دارد .در حالیکه مصرف الکهول معمول است.جمهوری خلق چین که از این کشور وایرس بر خاسته است فروش و نوشیدن الکهول مجاز است و اکثریت نفوس این کشور مذهبی نیستند در ابتدا شیوع انرا مقامات حزبی و دولتی این کشور از جهان پنهان نگهداشته شد . گذشته از آن چین یک کشور سر پوشیده است و کسی نمیداند که ارقام واقعی قربانیان وایرس چه تعداد است؟؟ مالیزیا و سنگاپور توانستند از طریق test هر چه زود تر مبتلایان را تشخیص و منزوی سازند . روزانه حدود چهل هزار کارگر بین دو کشور در رفت و آمد است در چنین حالات رهبری و سازماندهی موظفین نقش ارزنده دارد.
جرمنی در میان کشور های اروپایی اجراات به موقع نموده و با تست کردن تعداد زیاد شهروندان شان توانستند مبتلایان را تجرید کنند.
کشور هندوستان حدود ده هزار مبتلا به وایرس دارد ، نوشیدن الکهول یک امر عادی بوده و اکثر شهروندان این کشور به خصوص اهل سیک دوست دارند الکهول بنوشند . علت اصلی آن که تعداد مبتلایان نظر به نفوس کشور خیلی کم است معنی انرا می‌دهد که هندوستان کمترین تعداد مبتلایان به مرض را دارد بل که پروسه تست test شهروندا ن خیلی ها بطی و در بسیاری از قسمت های هند وستان اصلا تست وجود ندارد به همین ترتیب افغانستان .
نوشیدن بیش از اندازه الکهول سیستم ایمنی بدن را ضعیف میسازد و انسان الکولیست شکار مناسب برای مبتلا شدن به امراض آنتانی میباشند .
متاسفانه حد اوسط عمر در کشور های که در سر مقاله ذکر گردیده است به مراتب کمتر از کشور های غربی و امریکایی میباشد . اکثر مرگ و میر در برابر امراض اطفال چون پولیو ، سرخکان در کشور های اسلامی و مذهبی میباشد . امراض چون توبر کلوز در کشور های اسلامی به شمول افغانستان خیلی ها زیاد است در حالیکه در کشور های عیسوی اصلا این میکروب از بین رفته است ....
من نمیخواهم روی اعتقادات مردم تبصره کنم .. این موضوع شخصی هر شخص است ولی به صراحت میخواهم بگویم که برای محو این وایرس هیچ یک از ادیان جهان تا حال قادر نه شده اند کاری کنند و حتی این وایرس پیروان ادیان را خانه نشین ساخته است. برای مقابله با آن صرف ساینس می‌تواند مجادله کند و دانشمندان در عرصه ای طب و تحقیقات تا حال به دستاوردی های قابل توجه نایل گردیده اند و جهان را امیدوار ساخته اند...
ما به مثابه ای افراد آگاه جامعه به خدمات قابل قدر دکتوران و نرس و دگر پرسونل در عرصه ای خدمات صحی ادای احترام کرده و در هر دین و مذهبی هستیم برای صحت و سلامتی این قهرمانان دعا کنیم....
بامیانی

>>>   جناب افضلی عزیز با سلام:
شاعر(کمال الدین اصفهانی) رحمت خدا بر او بادمیفرماید؛... بـاش تــا صـبـح دولـتـت بـدمـد / کـایـن هـنـوز از نـتــایـج سـحر است»
خداوند تبارک تعالی می فرماید«إِنَّ الدِّینَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلام‏» (آل عمران، 19)
اسلام دین حقی است که در طول تاریخ بخش های آن تجلی پیدا کرده است و آن کاملش آخرین نسخه اش در واقع در اسلام به معنای خاص ظهور کرده.
انشالله آن روزی که فطرت بشر به سوی اصل خویش باز گردد و اسلام دین رحمت در سراسر جهان پذیرفته و عمل گردد آن روز بهشت همین زمین خودمان میشود.

>>>   اقاای افضلی!
من ازخوردی دونوع دروغ را میشناسم.شاخدار وبیشاخ. به گمان اغلب نوشته شما مربوط کته گوری اول است.
۱-اگرشراب درابتلای کرونا رول میداشت باید روسیه در صدر جدول وایران دراخر جدول میبود.
۲-واقعات درکشورهای دیندارکم است٫زیرا تاخر عقلی دارند.انکشاف اقتصادی وامکانات تشخیصی شان محدوداست.
۳- اگردین سبب رستگاری میشد٫ماامروز رستگارترین ملت دنیا میبودیم.
۴-فرمودید(اسلام به نجات انسان میاندیشد)جهاد چه معنی٫مال غنیمت چه معنی٫کنیز چه معنی وهزاران حرف دیگر.
صدقه گل رویتان شوم.
عاقل

>>>   مگر شراب همین الکول نیست که ازقرنها بدینسو برای تمیز ساختن وازبین بردن میکروبها مخوصا همین شب وروز برای نجات بشریت ازان استفاده میشود؟
مگر چرس وتریاک وهیرویین هزارها مرتبه بدتر از شراب نیست؟
مگرگنهکارمیشویدتادرموردانها واضرار ان چیزی بنویسید؟
ویاهم برای خاطرخوشی ملاامام مسجد بایدشراب را کوبید.
نه شرابی هستم ونه نوشیدن شراب رابرای کسی توصیه میکنم.البته مقدارکم ان برای انانیکه شراین قلب شان تصلب دارد مفید هم است.
عاقل

>>>   عمرزمین درحدود شش میلیاردسال.
پیدایش انسان روی زمین حدودپنج ونیم میلیون سال.
عمر دین ومذهب دوهزارسال.
متباقی قضاوت مربوط خودشما.
اصغری

>>>   اعتقادات جالب درادیان مختلف.
-اول باسگ عروسی کنید٫پس ازدوسال ازان طلاق بگیرید وبعد با انسان عروسی کنیدزیراعروسی دوم حتماسبب خوشبختی میشوید.
-برای نجات ازکروناا دربین مدفوع گاو غسل کنید.
یک دیوارکانکریتی راباهفت سنگچل بکوبید٫خداوندگناهانتان را میبخشد.
کریم

>>>   در هر شرایطی کشور را بدست یک حزب و یا شخص و دربار و دارالخلافه و قوهً نظامی میلیتاریستی دادن و یا سپردن خیانت است و عاقبتش را در گذشته و حال و یا در کشورهایی که دیکتاتور حاکم بوده را دیده و تجربه کرده ایم. مالک و صاحب اصلی کشور مردم است و لذا دموکراسی یعنی حاکمیت مردم تنها ضامن آزادی و حافظ و تاًمین کنندهً منافع ملی کشور می باشد. سیستمها و رژیمها هم بر اساس و پایهً آزادی و دموکراسی و قوانین حقوق بشر بنا گشته و پایدار می شوند و نه بر اساس سرکوب و سانسور و خفقان و یا نفت و گاز و منابع زیر زمینی و احساسات دینی و مذهبی و ناسیونالیستی و تاج و عمامه و زبان و نژاد. خدا و پیغمبر هم که باشد اگر کشور را بهش بسپارند، بازهم به دیکتاتوری و نابودی و سرنگونی خواهد انجامید. وشاورهم فی العمر و شورا بینهم.اروپای مدرن امروزی با این پایه و اساس به صلح و ثبات و پیشرفت پایدار رسیده است.

>>>   افضلی صاحب عالیقدر!
هدف ازنوشته نویسنده باید روشنگری باشد٫نه گمراه سازی.
عادل

>>>   ملای مسجدما واقعا انسان بادانش٫ اگاه وبااحساسی است درسطح کارمل ونجیب. ازاو همواره می اموزم.ولی بای منبر همیشه چرند پرانی میکند.وقتی علت را جویا شدم٫ گفت مردم مزخرف مامزخرف پسنداند. اگرانچه بتو میگویم٫بالای منبرگویم٫ جیل وپوستکم را ازکلکین به بیرون پرتاب میکنندو بنام کافرخودم را سنگسار خواهند کرد. دیوانه درکارخود هوشیاراست.
نبی

>>>   اگرشراب چیزی بداست چرا دربهشت ازهمه باپیک های ناب انتهوراستقبال میشود. عاقلانه فکرکنید بگذارید زیادترتمرین کنیم امادگی بگیریم٫ درین جهان درمواد مخدراول هستیم دراخرت به لطف خداونددرمسابقه شراب نوشی اول شویم. یعنی به گفته ملاهم برنده دنیاوهم برنده اخرت.ازین چه بهتر .
قادری


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است