دختران هراتی دستگاه تنفس مصنوعی ساختند
 
تاریخ انتشار:   ۱۹:۳۱    ۱۳۹۹/۱/۲۹ کد خبر: 163072 منبع: پرینت

پنج دختر دانش آموز هراتی عضو تیم رباتیک، موفق شدند یک دستگاه تنفس مصنوعی ارزان قیمت را به کمک قطعات استفاده شدۀ موتر بسازند.
این دختران می‌گویند چنانچه نمونۀ اولیه این دستگاه به تایید دولت افغانستان برسد، آنگاه می‌توانند نمونه‌های بیشتری از آن را تنها با صرف ۳۰۰ دالر بسازند. این در حالی است که هم اکنون بهای خرید یک دستگاه تنفس مصنوعی در بازارهای جهانی حدود ۳۰ هزار دالر است.

به گزارش یورونیوز، رویا محبوب، مدیر یک شرکت فناوری که این تیم را از نظر مالی حمایت می‌کند، می‌گوید: «اعضای این تیم با متخصصان بهداشت محلی همچنین کارشناسانی از دانشگاه هاروارد کار کرده‌اند تا بتوانند این دستگاه را بر اساس طرحی از موسسه فناوری ماساچوست بسازند.»

برای ساخت این دستگاه از قطعات موتور و باتری تویوتا کرولا استفاده شده که یکی از موترهای رایج در افغانستان است. سیستم مکانیکی آن نیز با وام گیری از سیستم کیسه هوای اتومبیل ساخته شده است.
سمیه فاروقی، دانش آموز ۱۷ ساله که سرگروه این تیم نوجوانان محسوب می‌شود، می‌گوید: «بخش پیچیده کار، تنظیم زمان‌بندی دستگاه و فشار پمپ آن است. زیرا هر بیمار با توجه به سن و وضعیت بیماریش، به حجم و فشار هوای متفاوتی نیاز دارد.»

سازندگان این دستگاه بین ۱۴ تا ۱۷ سال سن دارند و ساکن شهر هرات هستند. یعنی جایی که یکی از مراکز اصلی شیوع کرونا در افغانستان محسوب می‌شود و بیمارستان‌های شهر به چنین دستگاهی نیاز جدی دارند. در حال حاضر افغانستان برای جمعیت ۳۵ میلیونی خود تنها ۳۰۰ دستگاه تنفس مصنوعی دارد.

بنا بر اعلام سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان، از متخصصان و مهندسان برای کمک به این دختران دبیرستانی دعوت شده است.
وحیدالله مایار، سخنگوی این وزارتخانه ضمن قدردانی از تلاش این دانش آموزان اعلام کرد که نمونۀ اولیه، قبل از آغاز استفاده، باید به تایید سازمان جهانی بهداشت و وزارت صحت عامه افغانستان برسد.

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
دختران هراتی
تنفس مصنوعی
نظرات بینندگان:

>>>   ازما مردا که‌کاری برنیامد؛شاید شما زنها کاری کردید.
محمد صابری

>>>   خواهران عزیز هموطن ما باوجود محرومیت ها ومحدودیت هاباید ثابت نمایند که ناقص العقل نیستند بلکه ناقص العقل کسانی اند که ویروس را مخصوص غیرمسلمان هامیدانندوبا این رهنمود نابخردانه خود باعث میشوند تا مردمان ساده دل دست از احتیاط بردارند وآنگاه گرفتار ویروس کر وکور کرونا شوند
خواه9ر مابرای نجات جان انسانها کار میکنند اما تعدادی کمی بنام ملای نادان رهنمابرای مرگ مسلمانان میشوند
ر

>>>   سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد: این موضوع را که در آزمایشگاه‌های (امریکایی) در کشورهای ثالث، کار برای ایجاد و اصلاح عوامل بیماری زای بیماری های خطرناک از جمله برای اهداف نظامی در حال انجام است را نمی‌توان رد کرد.
به گفته وی، اخیراً واشنگتن فعالیتهای بیولوژیکی خود را در خارج از این کشور، از جمله در جمهوری‌های شوروی سابق، شدت بخشیده است. زاخارووا به طور خاص از مرکز تحقیقات بهداشت عمومی لوگار در تفلیس نام برد.

>>>   خدا وند یار شان باد
همت عالی و توانایی علمی و کمک سرمایه داران و دانشگاهیان انشالله که رسیدن به نتیجه مطلوب را باعث شود.

>>>   من که در خبر ها این دستگاه را دیدم، مثل مشک پمپ هوای آهنگری است،که برای تازه کردن ذغال در آهنگری استفاده میشود.
امید وارم که مریضان با استفاده ازین دستگاه از کمبود آکسبجن و هوا خفک نشوند و یا از پمپ زیاد هوا،شش های شان نترکد و به اطلاع دوستان،قبل از مرگ طبیعی توسط کزونا نرسند.

>>>   بلی استعداد وشایستگی جنسیت نمی شناسد ‌وهر آن کس که خلاق است باید تشویق وکمک شود. دختران شایسته تر از پسران هستن و پسران خو از طرف انگل ها برای انتحاری آماده میشود و‌بفکر حوریان بهشتی هستن و بفکر وطن ومردم نیستن.
انجنیر اسد کابل

>>>   افرین دخت های هوشیار و زیرک کشورم،افتخار به شما. افغان

>>>   اینقدر افغان افغان نکنید این دخترها تحصیل کرده کجا بودند از تاجیک و هزاره نبودند؟!


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است