آیا احتمال قیام عمومی وجود دارد...؟
بر اساس تجارب و رویدادهای تاریخی، در جامعه ای که تعصب و تضاد و نابرابری های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، بیکاری، فقر و گرسنگی، بیماری و استبداد و فساد و فتنه سیاسی به فوران برسد، زمینه انقلاب پیش میآید 
تاریخ انتشار:   ۲۲:۴۹    ۱۳۹۹/۱/۲۹ کد خبر: 163075 منبع: پرینت

چرا احتمال یک قیام در افغانستان...؟
آیا فرضی بر یک قیام و انقلابی وجود دارد...؟
آیا افزایش بحران سیاسی و اقتصادی قیامی را در پی دارد؟

تجارب و رویدادهای تاریخی در جوامع انسانی در کشورهای گوناگون جهان به ویژه پس از انقلاب صنعتی اروپا نشانگر این است که در جامعه های که تعصب و تضاد و نابرابری های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، بیکاری، فقر و گرسنگی، بیماری و بیکاری و استبداد و فساد و فتنه سیاسی هر روز به فوران برسد و دامنه اش گسترده شده برود و نا رضایتی شهروندان و توده ها هم جدی تر شده برود... زمینه های رویداد و برپایی انقلاب و دیگر گونی اجتماعی و سیاسی در آن جامعه ها خود به خود پیش میآید و شهروندان و توده ها و حتی نهادهای درون حکومتی و خصوصی جامعه آماده قیام ها و خواهان تغییر و دیگر گونی اوضاع میشوند و برای تغییر وضعیت حتی حاضر میشوند تا از جان و مال و منافع شخصی شان بگذرند و سردمداران جعل و جهل و جنون و شیفته قدرت را از دستگاه های فتنه و فساد سیاسی و قدرت سر به زیر کشیده و سرنگون سازند و خودشان در پی سامان و سازمان و ساختن دولت و نهادهایش سر از نو دست و آستین بر بزنند و وضعیت دلخواه شان را بوجود بیآورند....

هر چند برپایی یک انقلاب و دگرگونی از سوی شهروندان و توده ها و نهادهای یک جامعه کار آسان و ساده ای نیست اما وقتی وضعیت بحرانی و بن بست سیاسی اوضاع امنیتی و سیاسی و اجتماعی و اقتصادی جامعه چنان پهناور و دچار پیچیدگی شود که سامان و سازمان دستگاه قدرت را از کارآیی و کارآمدی بیندازد و پاسخگویی اش را به انتظارات و خواسته های شهروندان و توده ها از دست بدهد، دیگر برپایی قیام و پدید آمدن انقلاب به یک امر ساده و پیشبینی شده و حتی لازمی و حتمی به نظر میرسد.
اگر این واقعیت قیام و انقلاب را در افغانستان فرض بکنیم نظر به اوضاع امنیتی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کنونی کشور، به دور از امکان نیست.

کوتاه و در چند سخن:
۱- موجودیت دو حکومت اعلان شده پس از انتخابات ریاست جمهوری پر از تقلب و نمایشی ۶میزان ۱۳۹۸.خ.
۲- وجود تضاهای جدی و پردامنه سیاسی و عدم همآهنگی و همگرایی کلی در چارچوب نظام کنونی مورد حمایت جامعه جهانی.
۳- پرخاشگری، تعصب توام با عصبانیت، خودکامگی و رفتارهای سیاسی لجوجانه و نا بخردانه معطوف به منافع شخصی و حلقوی در یک دسته از حکومت های خود خوانده پس از انتخابات 6 میزان.
۴- موجودیت فساد پیچیده و گسترده ای اخلاقی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در درون نظام به ویژه دستگاه اصلی قدرت سیاسی.
۵- بی اعتمادی و تزلزل در تصمیم پشتیبانان بین المللی نظام بی سر و سامان کنونی؛ مانند آمریکا و سازمان اروپا و به ویژه بازی های سیاسی منافقانه و دوگانه انگلیس و آمریکا در انتخابات و روندهای جنگ و صلح افغانستان.
۶- پر و بال گیری روزافزون قدرت و تثبیت جایگاه گروه طالبان در زمینه بین المللی و منطقوی و به ویژه قدرت نمایی این گروه در بازی های جنگ و صلح در جغرافیای افغانستان.
۷- فراگیری روزافزون ویروس کرونا یا کویید۱۹ و بیماری کرونا در جامعه و جغرافیای افغانستان که خود سبب ازدیاد و تشدید بحران اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و سرانجام افزایش بیماری و مرگ و میر و بیکاری و گرسنگی و...

نتیجه گیری:
اینها همه از جمله عوامل و فاکتورهای اساسی و موثر بر پیدایش بستر و وضعیت اجتماعی و سیاسی یک قیام و انقلاب احتمالی و فرضی در کشور بشمار میروند.
این یک تحلیل کوتاه بنده با نگاهی از اوضاع اجتماعی و سیاسی در کشور بود که دوستان میتوانند آنرا مورد نقد و نظر و واکنش قرار دهند.

بها بقایی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
انقلاب
استبداد
نظرات بینندگان:

>>>   Hamid Katozyan Nawabi
بقایی صاحب به نکته جدی اشاره کردید. بدوشک بحران ها سیاسی، اجتماعی و اقتصادی به هر دلیلی که شاخ و برگ بگیرد، موجب تغییرات اساسی در جوامع شده و می‌شود. افغانستان هم با تمام مشکلات، معضلات و خود شیفتگی اراکین حکومتی در پرتگاه یک گودال قرار گرفته است. اما، متاسفانه که اثرات تحولات و تغییرات برای مردم افغانستان چگونه خواهد بود، آنرا زمان ثابت خواهد کرد.

>>>   Hafiez Rahimi
محترم بقائي عزيزموضوع مهمي راكه پيام گزاشتيددرروشني باذهنيتدهي واگاه رساني نيروه جوان ونسل دوران جنگ وبي عدالتي،فرارردربدرشدن هزاران ومليونهاهموطننان اواره كشورمابهترخواهدبودحركت نمايم به طرف ساختارنظام همه گاني تمام اقوام ساكن دركشوردران به هويت وخودمختاري برسندنشودحاصل دست مزديك هموطن بيچاره به تاراج نرودطرحه سيستم مدرن دولتداري مانندكشورالمان وسايردول مدرن اروپايي مانندسويس ميشودبا دانشمندمدبروشناخته شده وطن عزيزمامحترم پدرام گرامي رهبرمحبوبالقلوب باوي به تفاهيم رسيدازمتانت ،درايت،استعداد،پايداري واستواري محكمي درين زمينه دارندميشودازانهااعلام وهمايت وحانبداري خويشرااظهاربداريدزمينه سازپيشرودرين برهه تاريخي كشورگردندموفق وثابت قدم باشيددركاروصلابت زنده گي..

>>>   قیام کنید تا زنده بمانید

>>>   گرچه برپایی قیام ها هیچکاهی به اساس کدام فورمول محاسبه شده ریاضی آغاز نشده است. اما آثار و علایمی که تذکر داده اید از جمله فساد و عدم آگاهی ارگ نشینان از واقعید های تلخ اجتماعی شان شاید مهمترین عناصر تسهیل کننده قیام محسوب شوند. غفلت موجود درباریان و پیرامون شان شبیه به شرایط قبل از انقلاب کبیر فرانسه بوده و میترسم قبل ازینکه لویی شانزدهم کشور و مادام ماری انتویست وی بدانند چه بلایی بر سر شان آمد خودهارا زیر تیغ گیوتین ببینند.

>>>   قیام برای کدام گزینه؟
طالبان نزدیک به ارگ شده ، جهادی ها امتحان ها را خراب کرده ، امریکا و خارجی ها هم بیش از حد ادای دین کرده اند ، و ...
مردم خودش برنامه ریزی و پس انداز ندارند و هر نوع فرصت را خراب میکنند ، ظرفیت های داخلی ضعیف است ، تصامیم سیاسی مردم بیشتر سلیقوی گرفته شده تا منطقی ، و ...، وبالاخره حتی شیمه قیام را هم ندارند.
ولی شاید هوشیار شوند تا درس بخوانند ، برنامه زندگی داشته باشند ، ملت شوند ، و ...

>>>   مردم شریف با دیانت کشور ما با یک ریس جمهور غیر متعصب دارای اخلاق خوب با ایمان الله گوی ، صادق و حب وطن سایه خدا با لا ملت 99 در صد مسلمان احتیاج دارد بخاطر یکه ریس جمهور الله گوی با برکت در کار رفاه وآسایش و دفاع از ارش های منافع ملی کشور بخوبی اداره کرده به تواند نه ریس جمهور دوروغ گوی یاوه گوی ، انسان سکولا دزد حرفه ای کمک های 280 میلودالر پروژه پرویموت حق میلیون ها کودک زن بیوه بی دفاع و وبی سر پنا و همچنان 15 میلیون ها دالر کمک بانک جهان به خاطر جلوی از انشار مرض ویروس کرونا را نیز مافیایی ارگ نشین دزد ه اند وچارنیم کیلو گندم را در شهر کاب به اهالی آن توزیع نموده اند.
هموطنان آگاه وقلم بدست اگر ویروس کرونا جامعه ما که اشرف غنی متفکر ساخت یهودان امریکا لبنان با ایده نفاق اندازی بین مسلمان اواقم کشور و نا به هنجاری ها ی اجتماعی آن طی 5 سال دیگرنهادینه شود , آنگاه مردم شریف قربانی بیشتر می دهیم ! پس بهتر است هموطنان شریف حب وطن بر خیزید ، این دزد دان حرفه ی خطرناک نابه هنجاری ها اجتماعی جامعه را با هم دستان دزد دانا کلان شان ازارگ بیرو ن کنید، عمل ناسالم بد غیر انسانی غنی فاشست قبیله متقلب کاری آن در روند پروسه ملی انتخابات دیمموکراتیک با عث تجزیه افغانستان به سه دو دولت شده است .
این بار یک زنان با افتخار پاکدامن ککوداد های پرورش یافت مسلمان افغانستان حق زن اول و ملکه شندن را در افغانستان دارنند.

>>>   دزدای شمالی منتظر قیام عمومی یعنی چور نباشند بجای انتظار بدست آوردن پول دزدی وحرام وغارتگری روزی خودرا از خداوند بخواهند وبه آنچه دارند قناهت کنند ، حالا مانند دوره نجیب دیگر درکابل چیزی نمانده که شما غارت کنید

>>>   امریکا مسئول تمام جنگ و بحران در خاورمیانه و افغانستان است تا امریکا باشد طالب و داعش وجود دارد. جنگ، فقر، مرض، دزدی، مافیا و بحران وجود دارد.

>>>   احتمال قیام عمومی وجود ندارد اما امکان شورش چند دزد لندغر که برای یش چوکی مقام نرسیده است مکان دارد.
احمد

>>>   خوب گیریم که در بزگ شهرهامرد قیام کردند وقدرت را مردم بدست آوردن باز مشکل طالب وisiچه میشود؟
طالب بلای است که در هر حالت مجودیتش حفظ میگردد مخصوصن که به اثرقیام تمام ساختار های نظامی وسیاسی وهمچنان دولتی ازبین میرود
ع

>>>   برای انقلاب شرایط عینی وذهنی آماده میخواهد. ومردم نمیخواهند که به شیوه سابق بالایشان حکومت شود. امروز فقر, جهل, بیکاری, فساد, بداخلاقی, سرقت های مسلحانه, اختطاف انسان و انسان ربایی, ناامنیها, قومپرستی ها, تعصب زبانی, تباری, بیعدالتیها, ارتشاء, اختلاسها, غصب دارایی های عامه ملکیت های شخصی, راهگیری, ترورشخصیتها, اختناق, رهایی مجرمین اززندانها, گرسنگی, افزایش تعداد معتادین موادمخدر, قاچاق , زرع و ترافیک مواد مخدر, قاچاق سلاح و مهمات, ورود تروریستها به کشور, تلفات انسانی مردم عوام ملکی دراثر انفجارات وحملات مسلحانه درقرا وقصبات کشور, تلفات نیروهای امنیتی به شیوه بیسابقه, فحشا, قانون شکنی ازطرف رده های بالای کشور مشکلات درین حکومت همه وهمه شرایط عینی وذهنی را آماده ساخته تا مردم دست به قیان بزنند. ورهبری مبتکر میخواهد سطح آگاهی مردم نازل است. اگرکتحدشوند امریکا وانگلیس هم چیزی کرده نمیتواند.
بااحترام فضلپور.

>>>   نه بابا افغان ها چهل ساله گشنه استند كي قيام كردند فقط فرار كرديم سمت ايران و كشورهاي ديگه خدا ايران راخير دهد كه نزاشت ما از گشنگي بميريم فاميل من سال ٧٣ مهاجرت كرديم ايران اون زمان من كودك بودن مادرم ميگه از گشنگي پوست و استخوان بوديم مردم بما غذا ميدادند تا پدرم كار پيدا كرد من بيشتر ايراني گپ ميزنم چون اينجا كلان شدم بعضي ها به ما توهين كردند اما خيلي ها هم به ما كمك كردن مخصوصا كاردادن

>>>   بیدار شو که ناوقت است قیام یعنی چی ایا چند دزد و اندغر که از خود فاحشه های کوچه گشت ساخته و صرف برای جمع نمودن ثروت به هر کار فاحش دست میزند قیام میکنید ایا تا حال میدانید که کدام مردم و به چی طریق می‌تواند قیام کند جواب نی چون شما دلالان قلم به دست و ناهار از دنیا صرف بخاطر دا خوشی خود در افشانی میکنید که به نظر خود تان برای تان جالب معلوم می‌شود

>>>   قیام ملی پس از تحمیل طالبان بالای افغانستان موثر است. اگر حالا ما مردم را برای قیام ملی دعوت کنیم، کار نادرست است، چون همه احزاب، رژیم دست نشانده امریکا، طالبان، داعش و دیگر دست نشاندگان و وابستگان بیگانگان در سرکوب کردن قیام ملی مردم ما همدست می شوند، چون قیام ملی مرگ و حذف همه آنان را از صحنه سیاسی کشور رقم می زند.

ما به این نتیجه رسیده ایم که بهترین مرحله قیام ملی پس از خروج اشغالگران و روی کار آمدن طالبان است. ما مطلع هستیم که طالبان بیش از یک ملیون ششصد و پنجاه هزار شهروند افغانستان را افقی می سازند که اکثر آنان شهروندان شیعه و هزاره تبار ما هستند. از این رو ما می توانید متحدانه بر اساس توافق فعلی پس از روی کار آمدن طالبان قیام ملی را به راه اندازیم.

در قیام ملی ما جای برای هیچ یک از این احزاب خائن و مرتجع وجود نخواهد داشت. سران و رهبران این احزاب نمی توانند در شورای رهبری ما سهمی داشته باشند.
قیام ملی ما قاطع و انعطاف ناپذیر خواهد بود. ما به دهشت افگنان و خائنین ملی و جنایتکاران جنگی هیچ رحمی نمی کنیم.
موسس نهضت جدایی طلبان افغانستان

>>>   اینکه آیا افغانستان اماج یک انقلاب است یا نه ، بهتر خواهد بود که خود را با تیوری انقلاب با در نظر داشت شرایط عینی و ذهنی در افغانستان ، مسلح سازیم ، خیزش ها و قیام ها اکثرا به انقلاب منتهی میگردد و بعضا این انقلابت طور موقتی خواسته‌ای های محرک اصلی انقلاب را بر آورده ساخته و در دراز مدت اهداف انقلاب به نفع طبقه ای ستمگر و یا حتی در اثر کجروی ها در شیوه ای اهداف ، اهداف انقلاب ربوده شده و جامعه یکبار دگر به سوی بحران کشانیده می‌شود .محمد داود پسر کا کا ی ظاهر شاه که خانه نشین بود در فکر گویا نجات مردم افغانستان از ورطه ای عقب ماندگی و فلاکت های اقتصادی بود در فکر ایشان «انقلاب» یگانه راه نجات از بحران بود و در این راستا به جلب و جذب افراد نظامی و صاحب نظر میپرداخت . م. حسن شرق در کتاب «کرباس پوشان پا برهنه » از صحبت رویارویی محمد داود و ببرک کارمل در منزل محمد داود نوشته است که چگونه ببرک کارمل محمد داود را از عواقب چنین حرکت ماجراجویانه مطلع ساخته و جدا رد کرده است... از آنجا که شخص محمد داود یک دنده بود از اظهار صریح نظر ببرک کارمل خشنود نکردید... حتی شخص کارمل در آغاز با پیروزی قیام هفتم ثور که قطعا به ابتکار حفیظ الله امین سازمان دهی شده بود ، مخالف بود ... من مطالعه ای «تاریخ مختصر حزب دموکراتیک خلق افغانستان» را که در اوایل سال ۱۳۵۸به چاپ رسیده است به دوستان محترم توصیه می‌کنم این کتاب مختصر توسط خلقی ها نوشته و چاپ گردیده است.
برای درک وسیع ،همه جانبه در رابطه به انقلاب من شخصا بار ها به آثار کلاسیک مراجعه کرده ام و بهترین اثر در این زمینه اثر و. ای. لنین «دولت و انقلاب»را یافتم ، امیدوارم دوستان بدون تعصب به مطالعه ای این اثر بپردازند و به غنای معلومات و دانش خویش پیرامون انقلاب بیافزایند . مطالعه آی این اثر ما را قادر به درک مسایل پیچیده ای انقلاب و دولت و شرایط دشوار کشور ما نیز میسازد...
فخر اهنگر

>>>   درین قیام تان، فاشیستان قوم تاجیک نابود خواهد شد، متیقین باشید!

>>>   پادشاه ظالم ومطلق العنانی درکشوری جکمروائی میکرد ، مردم از کوچکترین حقوق برخوردارنبو.دند مامورین درضمن برای اینکه بیشتر زهر چشم نشان دهند گاهگاهی چند بیگناهی رابنام سرپیچی ازاوامر شاه بزندان می افگند ویا اعدام میکرد ، با همه این مظالم هیچکس اعتراضی نمیکرد ودراطاعت کامل وفرمانبرداری زندگی میکردند
روزها ماه ها سالها گذشت ، شاه به سن کهولت رسید از فرزندش خواست تا امور سلطنت رابعهده گیرد
فرزند که از جور وظلم بی حد پدر برمردم آگاه بود گفت:بشرط آن می پذیرم که ظلم برمردم تخفیف داده شود
شاه دلیل ها آورد که از دلسوزی برمردم بگدرد چون مردم عادت کرده اند واین حالت را قبول دارند
فرزند جوان گفت: تحمل مردم هم حدی دارد روزیکه کارد به گلوی شان برسدحتما اغتشاش خواهند کرد وسلطان رابزیرخواهند کشیدتا دیر نشده باید کاری کرد
پادشاه درجواب فرزند گفت: با شناخت که من از رعیت خود دارم اگر کارد به گلوی شان هم برسد لب به اعتراض نخواهند گشود!
فرزند نپذیرفت وازپدرخواهش کرد برایش فرصت دهد تا رعیت را آزمایش کند سلطان اجازه داد،
فردا جارچیان به همه اطراف واکناف شهر رفتند واز مردم خواستند برای شنیدن سخنان شهزاده فردابه قصر بیایند
در روز موعود پیروجوان زن ومرد درمحل حاضر شدند ، فرزند شاه هرچند بدو بیراه و دشنام برای آنان داد اما هیچ کسی اعتراض نکرد، فرزند شاه که اصل موضوع تحریک کننده را تاحال نگه داشته بود گفت: (قرار است فرداهمه شما اعدام شوید امشب را درخانه های تان بخوابید وفرداصبح زود برای اعدام حاضر شوید)
بعد از سخنان فرزند شاه سکوت مطلق حکمفرما گردید واز هیچکس عکس العملی دیده نشد فرزند شاه مایوسانه خواست روی بگرداند ومجلس را ختم کند که شخصی به علامت داشتن سوال دستش را بلند کرد ، فرزند شاه در دلش خوشحال گردید که بالآخره کسی پیداشد که اعتراض کند، از او دلیل بلند کردن دست را پرسید: او گفت:
( هرطوریکه شهزاده جوان لازم بداند میتواند درمورد سرنوشت ما تصمیم بگیرد اما یک نکته را ندانستم ، شما برای اعدام این تعداد مردم ریسمان دارید ؟ ویا ما هرکدام ریسمان را هم با خود فردا بیاوریم ؟
شاه جوان سکوت کردوبا خودش گفت: ( خود کرده را نه درد است نه درمان، مردمی که برای آزادی شان نمی جنگند سزاوار اسارت هستند )
ر

>>>   يك دانه ترموز ٥٠٠٠ افغانى و يك دانه چپركت ٣٢٠٠٠ افغانى خريده مى شود، همه خاموش اند.

>>>   قیام آغاز شد.

>>>   این انقلاب هم مانند چاقو به کمر به روز مبادا میماند
درین بیست سال وحشت ، خونریزی ، دزدی ، فساد ، فحشا او هزار بی بندوباری اشغالګران و غلامان کسی انقلاب صدا نکرد . امروز که امریکا شکست خورده رو به فرار است و غلامان دست نشانده مانند کرمهای قبر در حالت خوردن یکدیګرند انقلاب ، کدام انقلاب ؟
این انقلاب به شما مبارک باد ، مردم افغانستان قبل از انقلاب به آزادی ضرورت دارند .
بګوئید الله اکبر

>>>   این انقلاب هم مانند چاقو به کمر به روز مبادا میماند
درین بیست سال وحشت ، خونریزی ، دزدی ، فساد ، فحشا او هزار بی بندوباری اشغالګران و غلامان کسی انقلاب صدا نکرد . امروز که امریکا شکست خورده رو به فرار است و غلامان دست نشانده مانند کرمهای قبر در حالت خوردن یکدیګرند انقلاب ، کدام انقلاب ؟
این انقلاب به شما مبارک باد ، مردم افغانستان قبل از انقلاب به آزادی ضرورت دارند .
بګوئید الله اکبر


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است