قمار سیاسی را به (خود) باخته‌ایم
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۰۷    ۱۳۹۹/۲/۳ کد خبر: 163126 منبع: پرینت

قمار سیاسی را به (خود) باخته‌ایم، اما حریف را از دست نخواهیم داد!
حدیثی‌است که می‌گوید «مومن از یک سوراخ دوبار گزیده نمی‌شود» اما وقتی من شعور سیاسی سیاست‌گران‌مان را می‌بینم، این‌ها از یک سوراخ ده‌بار گزیده خواهند شد.

قصه‌ای وجود دارد که در زمین فوتبال کسی به دروازه خودش گل می‌زد، مربی صدا زد، مهاجم تیم حریف را رها کنید، دفاع خودتان را مانع شوید. در شرایط حاضر ما نیز در چنین موقعیتی قرار داریم. استاد محقق، جنرال دوستم، صلاح‌الدین ربانی و سایر اعضا خط شان استوار و محکم بر تغییرنظام سیاسی است؛ اما یک‌تعداد که به ماموریت خوی گرفته‌اند؛ تا سرحد آخر تلاش دارند که «شورای مصالحه» را با یک مقدار «خیرات سیاسی» دیگر قبول کنند.
اما یک مورد را باید به رفیق گرامی‌ام آقای دکتر عبدالله خاطرنشان سازم که 2014 موقعیتی بود که به بسیار ظرافت توانستی تصمیم درست بگیری، اما اگر این‌بار قصد اشتباه را داشته باشی، برای همیشه در سینۀ تاریخ سیاسی این سرزمین دفن خواهی شد.

امیددارم طرح‌های شیطانی آقای کرزی و سیاف؛ باعث نشوند که از ارادۀ سیاسی اکثریت بگذرید. ما در یک رقابت سالم دمکراتیک رای گرفته‌ایم، رای اراده‌ی اکثریت است که برای تو مشروعیت حقوقی برای زعامت سیاسی داده است؛ اگر معیار دمکراسی رای است، کور هم می‌داند که این رای برای شما داده شده است؛ اما اگر معیار چیز دیگر است، پس چرا برای انتخابات این‌همه هزینه می‌شود؟ ما پنج‌سال جگر زیر دندان گرفتیم و حاکمیت تقلبی و جعلی غنی را پذیرفتیم.

هیچ‌کس حوصلۀ حاکمیت دروغ غنی را دیگر تحمل ندارد. ما همان‌طور که توانستیم جسد بی‌روح سیاسی تو را در انتخابات گذشته زنده بسازیم، مطمئن باش که در گرفتن مشروعیت سیاسی مردم ما از دستان شما نیز قادر و مصمم هستیم. ما در قبال سرنوشت سیاسی مردم ما با هیچ‌کسی شوخی و مدارا نداریم. هیچ‌ چیزی جز تغییر نظام، مشارکت و تصمیم برابر، مردم ما را قانع نخواهد کرد.

در زمان کمپاین روزی با آقای امرالله صالح دیدم؛ آقای امرالله صالح گفت یکی از سیاست‌گران «بزرگ» علاقه دارد که به تیم دولت‌ساز بپیوندد، گفت چه فکر می‌کنی از آقای غنی چه خواهد خواست؟ گفتم نظر به وزنۀ سیاسی‌اش، احتمال دارد که از آقای غنی صدارت بخواهد. امرالله خان خندید، گفت فلان ولایت را می‌خواهد. گفتم هیچ امکان ندارد. گفت باز می‌بینیم. امرالله خان یک گپ جان‌دار دیگر هم گفت: یک تعداد داعیۀ شان رسیدن به یک موقف است؛ آنان فراتر از موقف‌های ماموریتی هدفی ندارند. گفت به حیث نسل امروزی به من اعتماد کنید، من نا امید تان نخواهم کرد. برای من گفت به‌عنوان یک شاعر خودت را با این‌ها رنگ نکن! گفتم صالح صاحب؛ وطن‌دارم هستی و در حد یک وطن‌دار چیزی از دستم بیاید بیرون از این ساختار کمپاینی اشرف‌غنی در خدمت شما هستم، اما مردم ما یک صف دارد و آن صف در محور هرکسی شکل بگیرد؛ من در خط نخست آن هستم و می‌مانم. خندید گفت، امیددارم مثل مردمی که چهل‌سال پشت ملای انگلیسی نماز خواندند؛ مجبور نشوید نمازهای سیاسی تان را قضایی بخوانید.

حالا با توجه به همین وضعیت؛ اکثریت ما وقتی در کنار تیم ثبات و هم‌گرایی قرار گرفتیم، طعنه‌ها و توصیه‌هایی را پشت سر انداختیم؛ هرکسی که بخواهد با عزت سیاسی ما معامله کند، با عزت سیاسی‌اش معامله می‌کنیم. ما در مسیری که امروز ایستاد شده‌ایم، با همراهان یا بی‌همراهان تا تغییر نظام باز نمی‌ایستیم. یک تعداد بسیار تلاش دارند که ننگ سیاسی را زیر نام مصالحه به پیشانی دکتر عبدالله بچسبانند. ما در تلاش هستیم که معامله‌گران درون‌تیمی را متقاعد سازیم «این ره که تو می‌روی به ترکستان است». در غیر آن، اقدام به هر کاری می‌کنیم. ما از نسل بی‌شرف نیستیم. در برابر هرچیزی که برای مردم گفتیم و نوشتیم؛ مسوولیم و از این مسوولیت دفاع خواهیم کرد.

نجیب بارور


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
قمار سیاسی
حریف
نظرات بینندگان:

>>>   همی خلیلی و همی محقق ات هم در زمان کرزی در چوکی ها بودند و هم در زمان اشرف غنی.
پس چه دعوی سنگر محکم برای آنها میکنید؟
آیا دانش هزاره نیست؟
آیا در طول معاونیت ریاست جمهوری خود کوچکترین انتقادی از اشرف غنی چه در مورد مسایل هزاره ها و یا غیر هزاره ها بوده است،کرده است؟
همین دوستم شما:
با ببرک کارمل نبود؟
با داکتر نجیب نبود؟
با احمد شاه مسعود نبود؟
با آمدن ظاهر شاه.گل گرفته در میدان هوایی به استقبال اش نرفت؟
در دولت کرزی نبود؟
معاون اشرف غنی نبود؟
همه شما اهل معامله و سازش و تغیر و تبدیل جهت های سیاسی هستید و با هر کسی که برای شما قدرت بدهد،حاضر به معامله هستید و لو که ابلیس و شیطان باشد.
پس ازین رهبران دیگر نام نبرید که با عث دل بدگی و استفراق من میشود.
نمی دانم دیگران چه حالت بالایشان می آید؟

>>>   اقای عبذالله عبدالله همان ملای است که شما بیست سال پشتش نماز خواندید

>>>   دوستم ، محقق،احدى، و... هم وارد اين معامله شده اند، صرف صلاح الدين وبرادر مسعودتا حالا قبول نكرده اند، امكان دارد كه انها هم براى اينكه از امتياز گرفتن عقب نمانند، به پذيرش ان اماده شوند!

>>>   بلی عبدالله بی ریشه است !!!!
بارور صاحب یک وطندارت را نشان بده که به صداقت تا آخر خط با کسی رفته باشد ، صرف یکی را نام بگیر ؟
درنصورت خودت هم پنشیری هستی وهمان ،

>>>   گدائیپنجهزار سال تاریخ والا:
الکساندر مانتیتسکی سفیر فدراتیف روسیه در کابل گفته است که کابل از مسکو در زمینه مبارزه با ویروس کرونا درخواست کمک کرده است و مسکو برای پاسخ این درخواست کار می‌کند.
آقای مانتیتسکی گفت: چنین درخواستی برای کمک از طریق همکاری بین پارلمانی از فضل هادی مسلمیار رئیس سنای افغانستان دریافت شده است. در حال حاضر این درخواست به مسکو انتقال داده شده و از سوی ادارات مربوطه در دست بررسی است.
براساس آخرین داده‌ها، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در افغانستان به 1143 نفر رسیده است و کرونا جان 36 نفر را گرفته است، همچنان گفته شده است که 40 کارمند ریاست‌جمهوری به این بیماری مبتلا شده اند.
سفیر روسیه در کابل خاطر نشان ساخت که برای جلوگیری از گسترش کرونا، کشورهای که در مرز با افغانستان از جمله ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان قرار دارند، خدمات هوایی و گذرگاه‌های مرزی خود را در ماه مارچ بسته اند.
====
لكساندر مانتیتسكی، سفیر روسیه در افغانستان ابراز داشت که مسکو امیدوار است؛ پس از حل بحران افغانستان که در پی اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در کشور بروز نموده است، همکاری های نظامی بین مسكو و كابل شدت بگیرد.

>>>   خودت هم از همان های هستی که از ېک سوراخ ده بار گزيده شديى!! هيچ نمى اموزى! ربانى، فهيم، برادر مسعود، عطا، و غيره روسپى ها سياسى در مقابل چوكى همه به اصطلاح "داعيه" را زير پاه كردند دويدند به اشغال چوكى!! شما مردم تكليف داريد و به نوكرى به اجنبى ها عادت كرده ايد. همين حالًا اگر غنى خودت را هم كدام چوكى بدهد يقينن كه غنى ادم خوب خواهد شد!!
يا خداوند هدايت تان كند ويا شما را به سزاى أعمال تان براسند!!

>>>   اول این که شخص مومن قمار نمیزند
دوم این که خود را وابسته به یک قوم نمیداند
دخل یکه تخته یی پاین ناداشت دخل نیست
وقتی قایده و قانون زیر پای شد
بس فهمیدی که است قمار دلخوا
شمشمه کن

>>>   ای فلانی تو خویش ملامت کن
چون چتی میگویی خجالت کن
وصف دوستم و عبدل و یاران
دوستی است به گژدم و ماران
من نگویم غنی بود بهتر
در قمار سیاسی ماهر تر
در تباه کردن وطن همه گی
گوی سبقت ز همد گر زده گی
ای خدا رحم کن به این مردم
حفظ ما کن ز نیش و از گژدم
مهاجر دور از وطن


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است