آصف جلالی روحت شاد و بهشت مکانت
 
تاریخ انتشار:   ۱۱:۴۱    ۱۳۹۹/۲/۴ کد خبر: 163138 منبع: پرینت

برای تغییر در یک نواختی و رفع دلگیری و خستگی گهی لازم می افتد که از کوچۀ دیگری به سوی بازار مطلب رفت.
ملل متحد بر خوشحالی و غمگینی ممالک جهان تحقیقاتی نموده و راپوری به نشر رسانده که متأسفانه وطن ما و شما در این در مقام اول ممالک غمزده، غمگین، ناخوش، افسرده و غمدرون قرار دارد.

این عجیب نیست، روزگاری را که این مخلوق خدا در چهل سال پشت سر گذرانیده اند غمگین چه که باید دیوانه می شدند، حتی گاهی مایۀ تعجب است که چگونه زنده مانده اند.
باز هم در آخرین راپور منتشرۀ مؤسسۀ صحت جهانی بیش از ۶۵ درصد مردم افغانستان به امراض کوناگون روانی مبتلا اند و در راپور دیگری تعداد مردمی که زیر معیار معین خط ققر زیست دارند به ۶۲ درصد می رسد و معتادین مواد مخدره از دو میلیون تجاوز می کند.

عوامل سلطۀ این احوال همه اظهر من الشمس است و به استثنای جانیان، آدم کشان ، غارت گران سگان دربان منافع اجنبیان همه می دانند و فهرست تکرار آن جز افزودن بر غم ها حاصلی ندارد چه در رهایی از این حال عاجز آمده و راه گم کرده ایم و هنوز هم در دور خانۀ خائن طواف نموده گریبان هم وطن حق گو می گیریم.

دیروز یوتوب را برای کاری می پالیدم به روی تصادف ویدیویی پدیدار شد از از تلویزیون ۱ به نام «شب خند» به گردانندگی هنرمند بی همتا، تعویض ناشدنی، مبتکر و مستعد خارق العاده که فعلاً در کنار ما نیست به نام آصف جلالی که به دعوت الله لبیک گفت در خواب چشم از دنیا پوشید و با قافلۀ، رهروان سفر ابدیت پیوست.
این مرد خدا بخشیده در اندوهگین لحظات زندگی مردم را خنداند و مسرت بخشید و با چنان ظرافت و دل پسندی هنر نمایی کرد که تا اگر صدها هزار بینندۀ افسرده خاطر و غمگین و درد کشیده اش برای لحظۀ غصه را فراموش کرده حقایق درد ناک جامعه را به نحو دیگری بداند و جلالی با طنز و شوخی با تأثیر افسونگرش پرده از روی جنایاتی بر دارد که ما در بیان آن صفحات پر می کنیم و در نوشتن آن رنگ قلم می خشکیم و یا در گفتنش حلق و گلو می خشکیم. بسی را که مدعا دارند آزرده خاطر می سازیم و دشنام می شنویم.
ولی مرحوم آصف جلالی حقیقت می گفت خود می خندید و دیگران را می خنداند ولی رمز موفقیت اش در این بود که کسی آزرده نمی شد نه تنها تحقیرش نمی کردند و دشنامش نمی دادند بلکه برایش کف می زدند.

حتی دزدان معلوم الحال به مرگش اظهار تأثر نشان دادند ولی نشنیدم که فلان ثروتمندی برای بازماندگانش کمکی کرده باش.
خداوند هر که را در کاری نبوغ و استعداد می دهد همان طور که هر که حافظ، مولانا و بیدل و احمد ظاهر نمی شود هرکه آصف جلالی نمی شود.
جلالی روحت شاد و بهشت مکانت تو که دل میلیون ها افسرده خاطر را شاد کردی خنداندی و مسرورش ساختی خداوند آن دنیایت راشاد و مسرور و بهشت موعود قدمگاهت سازد و مرغان بهشتی ترانه سرایت باشند.

محمد عارف عباسی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جلالی
خنده
نظرات بینندگان:

>>>   دوست نهایت عزیز عباسی!
خداوند در قران میگوید <الشعراء یتبعهم الغاون وهم فی کل واد یهمون و...> نویسندگان وادبا هم کم از شعرا نیستند اصف جلالی را خدا رحمت کند وهمرایش معامله ای احسن انجام دهد وهمه مرده های ما وشما مغفور ومرحوم بگرداند رحمت خداوندی وسیع است وحتی قران کریم در دو جای از قران در مورد غیر مسلمانها درصورتی که بهخدا وروز اخرت ایمان داشته باشند میگوید<لاخوف علیهم ولاهم یحزنون> ودر جای دیگری میگوید<لهم اجرهم عند ربهم> دوستان را کجا کنی محروم === که تو با دشمنان نظر داری البته خداوند دشمن هیچ مخلوقخود نیست وواضح اسن که عده ای از مخلوقات نادان وعاجز با خداوند اعلان جنگ میکنند افغانستان یک کشور اسلامی است باید در برنامه ها ومحافل ولوبه شوخیهم که شده بود یک مرتبه اسم خدا واسلام را میگرفت که شاید تصادفا اتفاق نیفتاد که نیفتاد ومن جلالی را از نزدیک میشناختم با او تصویر یاد گاری هم دارم باهم چندین محفل ومجلس بودیم دران محافل هم از مرحومی چیزی از اعتقادات دینی ویا عبادت خداوندی نشنیده ام وندیده امبا این همه دعای خیر ما در حق تمام مرده ها ومنجمله جلالی چیزی از بحر رحمت ومغفرت خداوندی نمی کاهد ولی نهبه او ونه به هیچکسی دیگری صفات خداوندی دادن واورا بی <همتا >گفتن به نظرم درست وبجا نیست وباز قرار دادن احمد ظاهر مرحوم وجلالی مرحوم را در قطار وشمار بیدل وحافظ ومولانا در حق ان نام اوران وبزرگان تاریخی که دیگر مادر گیتی از انها تولد نخواهدکرد جفای بیش نیست البته انچه را گفتم تبلیغ ونصیحت بشما نبوده یک ادای مسولیت بود که نباید سکوت میکردم چون ازادی بیان است وهرکه را مفکوره وعقیده اش< لکم دینکم ولی دینی> ارزومیبردیم لا اقل این اظهار ارادت واخلاص را در ذهن نکاه میداشتید
ملا بچه ای سانچارکی

>>>   سلام جناب عباسی !
متن نوشته شما را در مورد روانشاد جلالی خواندم من نیز برایش رحمت ایزدی را تمنا دارم . البته ایشان از خود یادگاری و خاطره هایی به جا ماند که گاه به گاه افرادی مثل شما برای او مینویسند. در کشور ما محتوا و اصل معنا که باعث بوجود آوردن ارزش ها و یا پاسداری از ارزش ها باشد ، وجود ندارد . گفتگو های خنده اور جلالی واقعا سراپا خنده اور بود چرا ؟ چون بی محتوا و خالی از سخنان جدی بود . چرا که مردم ما به بی محتوایی عادت دارند . تشخیص درست از مسایل و قضایا ندارند و جالب اینکه برنامه های جلالی بیشتر مورد پسند زنان بود تا مردان . درک سطحی زنان میرساند که آنها به توهین ها و تحقیر هایی که از زبان کوچه بازاری جلالی به زنان میشد، توجه یی نداشتند و یااین توهین ها برایشان قابل فهم نبود . !! برنامه های جلالی مملو از گپ و گفت سطحی و کوچه بازاریست . اینگونه برنامه ها جایی در هنر طنز ندارد و نخواهد داشت !

>>>   خدا بيامرزد رفتگان ما از جمله آصف جلالى و احمد ظاهر را.
خدا و راستى من هم از اين كه مرحوم احمد ظاهر را در كنار حافظ و مولانا قرار داديد ، خيلى خوشم نيامد. بلى هر ميوه از شيرينى خودش خورده ميشود.احمد ظاهر در موسيقى نابغه بود و همينطور هم مرحوم آصف جلالى در بذله گويى و خنده بر لب مردم آوردن كه خداى هر دويشان را بيامرزد.
ما ملت هاى شرقى عموما و مسلمانان خصوصا ، آداب و نزاكت هايى داريم كه بر اساس آن نسبت به شخصيت هاى دينى و تاريخى و هنرى خود ، سلسله مراتب را رعايت ميكنيم. در حاليكه ملت هاى غربى با ريش پدر كلان خود هم بازى ميكنند. چند سال پيش يك اعلان تجارتى در تلويزيون يكى از همين كشور هاى غربى پخش ميشد كه در آن پسر كوچكى دعا ميكرد كه حضرت عيسى بيايد و او را با معجزه ، سوپر من يا خيلى قوى و نيرومند بسازد در همين وقت يك مأمور از يك شركت توليد غذا مى آيد و خيلى زود تر و بهتر از عيسى مسيح آن كودك را به آرزويش ميرساند و عيسى مسيح از تعجب دهانش باز مى ماند !
- جناب حسّان ابن ثابت هم شاعر بود. او مورد تأئيد پيامبر خدا ( ص) و ملقب به شاعر الرسول بود.
- بلى ما زنها اگر درك سطحى نداشتيم ، شما مرد ها تا اين حد سركش و سر خود و سر زور بار نمى آمديد. مثلى داريم كه ميگويد:
پدر خطا باش ، مادر خطا نه !


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است