اجرایی‌شدن طرح حکومت توافقی باید ضمانت شود
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۰۲    ۱۳۹۹/۲/۵ کد خبر: 163149 منبع: پرینت

یک روز پس از آن‌که سپیدار از نهایی شدن طرح «حکومت توافقی» خبر داد، اکنون اعلام کرده است که باید بزرگان افغانستان و نیز همکاران خارجی افغانستان، اجرایی‌شدن این طرح را ضمانت کنند.

به گزارش طلوع، فریدون خوزون، سخنگوی عبدالله عبدالله می‌گوید که اختلاف‌های میان ارگ و سپیدار تا اندازه‌یی حل شده‌اند.
او در این باره گفت: «طبیعی است که هر توافق‌نامه از سوی کسانی‌که میان دوطرف میانجی‌گری می‌کنند، به حیث ناظر، امضا می‌شود. و از آن باید نظارت کنند. ما دو نوع تضمینی را که در آن پیش‌بینی شده – که تضمین بزرگان کشور و تضمین کسانی‌که دوستان افغانستان هستند و در مسایل سیاسی و ملی در افغانستان سهیم هستند – داریم و این‌ها باید این را تضمین بکنند؛ چون ما به یک توافق‌نامه دست پیدا می‌کنیم که این عملی و الزامی باشد.»
به گفتۀ سخنگویان عبدالله عبدالله بربنیاد این طرح، آقای عبدالله نقش اجرایی در حکومت توافقی خواهد داشت.

احتمال می‌رود که طرح آقای عبدالله فردا با میانجیگری حامدکرزی، و عبدالرب رسول سیاف و شماری دیگر از سیاستگران به ریاست‌جمهوری فرستاده شود.
ریاست‌جمهوری پیش از این گفته‌است که ارگ در تلاش است تا این تنش‌های سیاسی از راه گفتگو از میان برداشته شوند.
در همین حال، چهره‌های نزدیک به سیاست‌گرانی که میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله میانجی‌گری می‌کنند می‌گویند که اختلاف‌ها میان اعضای ارگ و سپیدار سبب شده‌اند تا یک طرح نهایی برای پایان دادن به تنش‌های سیاسی بددست نیاید.

از این میان، مسعود ترشتوال، سخنگوی شورای حراست و ثبات می‌گوید که هنوز طرح سپیدار برای پایان دادن به بحران سیاسی با آنان شریک ساخته نشده‌است: «تا هنوز طرح مدون و مکتوبی از هر دو طرف دخیل در جنجال های پسا تحلیف به دسترس هیاتی که میانجیگری می کنند نرسیده است.»
گل رحمان قاضی، از چهره‌های نزدیک به حامد کرزی نیز بیان داشت: « چیزی را که من میبینم پافشاری سر قدرت است و تقسیم قدرت را اگر به تقسیم قدرت باشد یک نتیجه را به بار می آورد.»

ریاست شورای صلح، پنجاه درصد کابینه حکومت و معرفی والیان و فرمانده‌هان پولیس ولایت‌هایی‌که در آن عبدالله عبدالله بیشترین رأی را داشته‌است از پیشنهادهای دیگر عبدالله عبدالله استند که در این طرح تازه جا داده شده‌اند.
اما ادامۀ این اختلاف‌ها که تا حالا بیشتر از دوماه را دربر گرفته‌است و نیز شیوع ویروس کرونا در کشور، باشنده‌گان کابل را نگران ساخته‌است.

شماری از باشندگان کابل می‌گویند که سیاسیون باید مردم را در اولویت قرار بدهند و از خواست‌های شخصی شان صرف نظر کنند.
تمیم، باشندۀ کابل گفت: «هر کس به منفعت خود است امروز، یا سر کرسی ریاست جمهوری است یا هر چیز که است. از این بحث تمام مردم ما خسته شده اند.»
عبدالرشید، باشندۀ دیگر کابل نیز اظهار داشت: «اگر کسی خدمت میکند درهرجای که باشد باید خدمت کند. این مطرح نیست که من رییس جمهور شوم یا نه شوم، با فرد عادی باشم.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
حکومت توافقی
سپیدار
نظرات بینندگان:

>>>   اما اقای غنی شخصی است که با همه فریب میکند یکبار دیگر اتمر که در دوران قبلی در داخل حکومت برای خود حکومت ساخته بود و فجایع بزرگ و خیانت ملی بزرگ را انجام داده بود دوباره انرا وزیر خارجه ساخت.این اتمر 900 مشاور داشت که همه فرزندان مقامات و اشخاص زورمند بود این خاین به همه اینها از بیشتر از 3 هزار دالر معاش می پرداخت تا اینها در مقابل خیانتهای ولی سخن نگویند. معاشات سرباز دلیر ما به مشاورین این خاین پرداخت می شد، اما غنی دوباره بالای ملت تحمیل کرد.
ایا غنی اتمر را نمی شناسد دیگر بالای اینگون ریس جمهور چگونه اعتماد نمود وی یک شخص دروغگوی و فریب کار است. فضلی یک شخص که به اتهام زنا ملبس است و هیچ مفیدیت برای جامعه امروزی افغانستان ندارد انرا محکم گرفته پست به پست وی را تقدیر میکند یعنی افغانستان اینگونه یک کشور پست و رذیل است که سرنوشت مردم به دست فضلی باید رقم خورد ، او غنی قحط الرجال خونیست یک مقدار عقل و منطق را بکار بی انداز تو چه میکنی؟ درست است که عبدالله را قبول نداری ماهم طرفدار دو حکومت نیستیم مگر مردم را فریب ندهید تمامی دور پیش و حمایت کنندگان ات مردم ننگرهار و لغمان است و اینها اکثرشان با ای ایس ای رابطه دارند ایا این موضوعات را نمیدانید. این مسلمیار دیگر چه است که انرا محکم نموده اید وی یک خاین ملی است، اتمر خاین ملی است بس کن بس کن دیگر تاکی؟
طارق سروبی وال

>>>   چشم سفیدی هم حدی دارد!
۷۰ هزار رای شما ۰٫۵ درصد ۳۰ میلیون نفوس افغانستان هم نمیشود
بدبختها یی دیموکراسی طلب
ضامن هم میگیرند با آن ضامن هایتان بشرمید ...

>>>   یگانه راه حل و بیرون رفت افغانستان از فقدان حکومت
یگانه راه حل و بیرون رفت افغانستان از فقدان حکومت که باعث قتل و کشتار مردم بیگنا و سربازان بی دفاع ما شده است ، قیام سرتاسری مردم افغانستان بر علیه حاکم کثیف یاوه گوی طرف دار اشغال بیگانگاه آتش نفرت در کشور غزیز ما افغانستان است ,هموطن عزیزو آگا هان قلم بدست سکوت و محافظه کاری در تفکر حذف اقوام غیر اوغان پختون راه حل نیست، با جسارت با دلیری برعلیه حاکم فاشیست عصر 21 جعل کار ،متقلب روی میدان بیاید.
البته نه باید فراموش کرد هموطن عزیزم من متعصب نیستم همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده ام که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.
باید خاطر نشان ساخت که متفکر دو جهان و مغز فاشیستی دوم جهان بعد از هیتلر اشرف غنی کشتی لرزان افغانستان را در طی بیشتر از پنج سال به ساحل رفا وآسایش کشیده نتوانست.
اشرف غنى و اطرافيان اش يک باند مافياىی دارای عمل ناسالم بر خورد دوگانه وي در برابر ساير اقوام غیراوغان پختون كشور در امورات رسمي بخصوص در اداره امور شهود آن مانند ثواب الدين مخكش کوچی از گروه ترویست تفکر حذب اقوام بومی کشور بحیث معاون اداره امور در ارگ جمع كرده بود.
بنابر این غنی مغز تفکر حذب لیاقت های اقوام بومی کشور درمصاحبه تلویزونی گفته بود : عادلانه نیست که 98 در صد زندانیان بگرام, گویندگان یک زبان باشند, هموطن عزیزم این سخن غنی متعصب و فاشیست معنی دارد یعنی گوینده زبان پشتو این گزافه گوی غنی نامرد بعد قول و مغز تعصب در جامعه قبيله ای در دامن فرهنگ غژدى نشينى و صحرا گردی پاکستان چكيده است وجوان شده است و در كانون هاى كاپيتاليزم وحشى آمريكا اشغالگ شخصيت اش شكل گرفته است و نيم قلب به قبيله ای کوچییان پاکستان است چنين مخلوطى نمى تواند درکشوری که اقوام و ملیت محتلف دارد انسانى فكر كند. غنی یعنی غوده یی سرطانی هر چه زوتر کثیف غوده یی سر طانی و ایده تجزیه را از ارگ بیرون کنید در غیر آن افغانستان به یک محشر گاه خونریزی تبدیل خواهد کرد.
بنا ؛ ای ملت خواب برده امروز دشمنت در ارگ ارام با همدست ترورست ستون پنچم ارگ نشته ولی تو از دنیا بخبر هر روز ازدست چاپلوسان محافظ کار به خاک و خون غطه درجبعا ت جنگ بخون افتیده , غنی مغز گنده نمی تواند انسانی فکر کند، بناً ، او مردم شریف با دیانت برخیز تا چه زمانی خواب خواهید بود تا چه زمان اطفال ما بزرگان ما در شهر و دهات قربانی این جاهلان قدرت طلب تک قومی قبیله ارگ نیشن بد اخلاق سکسی خواهدشد.
جوانان شجاع دلیر وارث این سرزمین خورشید شما هستد ، هرچه عاجل برخیز و قیام در مقابل ظلم ستم و استبداد فاشیستها جاهل وجنایت کاران ارگ نیشن خونخوار برای خواست ها مطالبات تان آماده کنید واز هیچ تهدی حاکمان جاهل ستم گر فاشیست نه ترسید نیروهای جامعه جهانی کشور های دوست بخاطریکه از بین بردن ظلم , ستم , استبداد و برتری جویی قومی در کشور ما حضور دارند و این فرصت خوب یک جانس طلای برای شکست طلسم انحصار قدرت جعل حاکمان ستم نجات وطن حکومت همه شمول را حمایت کنید ونجات از دست حلقه ای های خبیثه فاشیست و تروستان درون حکومت غنی است و این فرصت را هموطن دلسوزو مبارزان شجاع دلیر راه آزادی وطن نیاکان تان از دست خاین نجات دهید.
هموطنان مبارز , دلیر شجاع وطن با یک روز حرکت قیام عمومی برای نجات از ظلم , استبداد , ستم برتری جویی قومی ازحلقه خبیثه فاشیست , شوونیسم قبیله گرا را از بیخ بنیاد برکنید, و موا فقیت ابدی را در این کشور زیبا آفتابی یک پارجه نیاکان تان به پیروزی رسانید و ادامه هرروز ریختن خون پاک کود کان ، پیر و برنا سربازان بی دفاع ما در شهر ها و دهات باعث نابودی ملت ما در سرزمین نیاکان ما است .نه راه حل و بیرون رفت از این قتل و کشتارمردم سربازان بی دفاع ما قیام سرتاسری مردم افغانستان بر علیه بیگانگاه آتش نفرت و اشغال گران در کشور غزیز ما افغانستان است ,هموطن عزیزو آگا هان قلم بدست سکوت و محافظه کاری در ایده تفکر حذف اقوام راه حل نیست، با جسارت با دلیری روی میدان بخاطر جلوگیر از تجزیه کوچیزم بیاید. البته نه باید فراموش کرد هموطن عزیزم من متعصب نیستم همزیستی وهمگرای که ازنیاکان فرهنگ دوست خود ارث برده ام که بنی آدم اعضای یکدیگرند, که در آفرینش ز یک گوهرند.
هزاره عزیز م , تاجیک عزیزم ، افغان عزیزم ، ازبک عزیزم و ترکمن عزیزم طراح طرح ها ی ترورستی سربازان عاشقان حراست وطن و نخبگان با ننگ و ناموس کشورعزیز ما از طرف این حلقه تروستی درون حکومت طی این 18 سال صورت می گیرد کیست ؟

غنی مرد ِ عصبی بیمار روانی و جسمی است و شهود آن چیغ و صدا و مرد بدخوی غش و مکار و حیله گر و مرد بی برنامه رفاه و آسایش است و هم به عدالت اجتماعى، برابرى اقوام و تبارها، دموكراسى، تقسيم مساويانه ثروت و ارزش هاى انسان ساز باور ندارد. چون غنی دارای مغز پوچ گنیده است از بابت رفتارتعصب و عمل شیطانی اقوام شریف افغانستان را بنام پشون زبان دارانی , غلجی , اوغان , تاجیک , هزاره , از بیک و ترکمن جدا کرد بین مردم غیور دلیر شجاع مسلمان کشور عریرما نفاق قوم انداخته و هیچ کار بنیادی در این سه سال انجام نداد و نکرده است.
بیـا هموطن همـدل شــویم از بهـر امن و آبادی میـهـن
هزاره تاجک و افغان ترکـمن از این میهن
سـنی و شیـعه گلـهای یک باغ این میهن
با همدیگر پذیر ریشــه بر کنیــم بنیـاد استبدا میهن
بیاید ملک را از دست ظلم و استبداد گر ران آزادسازیم
با همدلی همپذیری یکدیگر این مهن افتابی ما را آباد سازیم

>>>   امو قصه است که میگن خودش را در قریه راه نمیتن ، ادعای بستن اسپ خود را در خانه ملک دارد .
آغا جان از خواب چپاولگری بیدار شوید .
از دو هفته بدینسو ادعای تکمیل شدن پیشنهاد خرافات و یاوه سرایی در دو روز دیگر دارید .
حال میسرایید که آنر به میانجیگران مسپارید ، به خیال که بیشنهاد تان خود پای پیاده به سوی ادگ روان است ، نشود که در قرنتین کرونا گیر بماند و حلاک شود . آدمک های خائین به ملت تاریخ حافظه قوی دارد ، نسلها بعد بازجویی خواهد کرد .
در چنین موقع حساس شعوری و با چشم باز حرکت کنید که پشیمانی حاصلی نخواهد داشت !

>>>   باکمال تاسف خارجی ها ملت عزیز مارا در بین دوگزینه ای خودشان مجبور میسازند که به هر صورتی که میشود باید یکی ازین جام زهر را بنوشیم وگزینه ای سوم هم طالب است وچنین مینماینداگر ازین دو جام نتوانید یکی را بنوشید جام سوم زهر در خدمت تان اماده است وان را ما به زور به شما می نوشانیم این همه نه تنها از حالا از سالها قبل این کشور وملت را در تنگنای گزینه های سیاسی ودر منجلاب بد بختی ها محصور داشته اندوچنان صحنه را بالای افغانها تنگ ساخته اند که گویا زمینه ای فکر وانتخاب ازاد برای شان میسر نیست هرچند افغانستان نیز بخشی ازین جهان محکوم وفلاکت بار است که زمینه ای اندیشه ای ازاد وعملکردهای ملی برای هیچ یک ممکن نیست خصوصاکشورهای جهان سوم ورو به انکشاف وملت هایکه بافقر وبیچارگی دست وپنجه نرم مینمایند این همه بخاطر به یغمابردن امکانات وسرنوشت سیاسی شان میباشد ولی کم کشوریست که به اندازه ای ماتلفات بیشتر ورنج های بیحد وحصر را متحمل گردیده باشند ازین معلوم است که ما از امکانات مادی وموقعیت استراجیک بهتر برخوردار هستیم چنانچه پیشینیان گفته اند<هرکه او بیدار تر پر درد تر >درد اورتر این است که هردوطرف ویا هر سه طرف نزاع درحالی که به ملت عزیز هیچ نوع وابستگی وتعلق نداشته همه دربند واسیر اجانب اند خودرا مستحق تر ازدیگری دانسته ذریعه ای اجانب میخواهند بر گرده های مردم عزیز ما سوار شوندواذهان عامه راتخدیر نموده زمینه ای تاراج ومحکومیت مردم های این مرزوبوم را به دیگران مساعد سازند هرگاه کسانی که این دسیسه ای شوم را درک نمیتوانند ویا اگاهانه در اسارت وغلامی مردم وکشور میکوشند از نعمت ایمان وعقیده ای اسلامی برخوردار نبوده اگر اعمال نیک وشایسه ای هم انجام دهند ره بجای نبرده وقبول بارگاه الهی قرار نمیگیرد
تبنگچی

>>>   در عین حال باید ضمانت یک کانتینر دستمال کاغذی هم از طرف یک کشور خارجی شود چون عبدالله خلمو دستمال کاغذی برای خلم خود استفاده میکند وافغانستان فابریکه ستمال کاغذی را ندارد

>>>   از حوا علم نورستانی پرسان شود که اگر تقلب در کار نبوده چرا غنی تن به حکومت مشارکتی می دهد. ای بر باد رفته و آی نا قص العقل . اگر تصمیم خاینانه و دزدی رای مردم توسط تو و تیم همکاران تو نمیبود افغانستان نه در شش ماه گیرو دار انتخابات و نه بعد از تحلف دروغین غنی به این رسوایی مواجه می شد.
گر محکی تجربه آید به میان
تا سیه روی شود هرکه در او غیش باشد
این غیش را همه می دیدند اما خانم نورستانی و چند مزدور بی وجدان نمی خواستند که خود را ازین لجن زار بیرون کنند و زیر بار تطمیع در گل ماندند و اکنون لگه ننگ را بر پیشانی شان تحمل می کنند.

>>>   برای ایران اول گرفتن مستقل حداقل ۳۰ یا ۴۰ فیصد چوکی ها توسط عبدالله مهم است که دیپلمات شان آمده تا اشرف غنی را منحرف کند و دوم رفتن بطرف صلح با طالبان هم مهم است که باندازه عبدالله یا چیزی کمتر را هم طالبان خواهند گرفت و تکنوکراتهای دست نشانده امریکا بی اثر شوند و هم پلانهای دشمن ایدئولوژیک شان سست و خراب شود و هم افغانستان بی ثبات و در دسترس شان بماند.
ایران هم نوع دیگر داعش یا طالبان دارد و فاطمیون گرچه رشد نخواهد کرد ولی به هر نامی ایران طرفدار حل نشدن مشکلات امریکا و عدم قدرتمندی افغانستان است و بس.
اشرف غنی باید بداند که ایران فعلاً یک مهره سوخته است و جاسوسان آن هم حمایت های خود را از دست داده و باید زیاد از اینها نترسد.

>>>   دوست گرامی شما از حوا علم پرسیده اید که ...عین سوال به عبدالله ویارانش هم راجع میشود اگر تقلب وخیانت بود چرا با خاین وتقلب کار یکجاحکومت میسازید وبد تر ازان هنوز ان تقلب کار ها در راس وصدر قرار دارند وشما مانند سابق باز به خواری وذلت تن درداده در رده ای پاین تر غلامی قرار گرفتید با این کار شما حوا علم ودیگر دسیسه گران ومتقلبین را برأت دادید وکنون انها شما را محاکمه مینمایند وبه دادگاه خواهند کشید وادعا مینمایند وقتی با تقلب کنار امدید معلوم است که ما مستحق وبر حق بوده ایم حال بیاید برای ما اعاده ای حیثیت وجبران خساره ای معنوی بپردازید گرچه اجنت وغلام همه یکی است سر غلام وزیر غلام راکس ندیده در نزد اجانب واشغالگران هردو در خیانت ووطن فروشی یک حیثیت را دارندولی در ظاهر دست غنی بسیار پیش است که با رسانیدن خودش در بگرام واستادن در پهلوی سرباز های امریکای نشان دادکه میتواند این بردگی را به وجهی احسن انجام دهد اما ملت از هیچ یک دلی خوش ندارد واینها نیز پس از ختم وظیفه مانند کرزی خدا بیامرز میشوند وکسانی خواهند امد که دست اینها را در مزدوری ودنباله روی از پشت بسته باشد
معلم محمد داود بیگ از لیسه ای صمیم سانچارک


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است