مشخصات هموطنان در آلمان افشا شد
تلکس شایعات 
تاریخ انتشار:   ۲۰:۴۱    ۱۳۹۹/۲/۵ کد خبر: 163151 منبع: پرینت

این یک رسوایی کلان برای نمایندگی های سیاسی افغانستان در خارج از کشور، که چنین اسنادی را عمومی ساخته اند، که در حقیقت وزارتخانه های خارجه و داخله مسوول اصلی چنین رسوایی می باشند.
دارندگان و درخواست کنندگان گذرنامه افغانستان در المان و سایر کشورهای اروپایی به چه مشکلاتی روبرو هستند؟

افشا نمودن هویت ملی شهروندان افغانستان جرم است، جرمی که اگر این افراد هویت شان افشا شود، میتوانند از وزارت های خارجه و داخله شکایت کنند، که این وزارتخانه ها به مشکلات حقوقی گرفتار خواهند شد، شاید چنین شکایتی در افغانستان، نتیجه مطلوب ندهد ولی بدون شک اگر افرادی در اروپا به خصوص المان شکایت کنند به آن حتمآ رسیدگی می شود.

دولت اطلاعات شخصی صدها هزار شهروند را عمومی کرده است.
گزارشات محرمانه ای افشأ شده است که دست کم نیمی از سفارتخانه ها و دفاتر کنسولی افغانستان در اروپا به نحوی اطلاعات شخصی شهروندان افغانستان را که در این دفاتر مراجعه کرده اند در دسترس عموم قرار داده اند. بی بی سی دریافته است که این اطلاعات نه تنها رمز گذاری و محافظت نشده بلکه در معرض دید و دسترسی عموم قرار گرفته و در وبسایت های نا امن ذخیره شده است.

مرکز روان سنجی دانشگاه کمبریج اعلام کرده است که با اطلاعات پیش پا افتاده ای مثل لایک و یا حتی پست فیس بوکی می توان به لایه های پنهان شخصیت افراد دست یافت. به طور مثال از روی ۷۵ پست فیس بوکی می توان در مورد یک فرد همانقدر دانست که همکارش می داند. از روی ۳۰۰ لایک همانقدر اطلاعات در مورد او به دست می آید که شریک زندگی او می داند. حالا فرض کنید در کنار این اطلاعات، جزییات خصوصی مثل تاریخ تولد، نام و نام خانوادگی و مهمتر از همه شماره گذرنامه یا پاسپورت شما در اختیار همه قرار گیرد. این دقیقا کاری است که سفارت ها و کنسولگری های افغانستان با اطلاعات هزاران شهروند افغانستان کرده اند.

در حال حاضر اطلاعات شخصی صدها هزار افغانستانی در دسترس عموم و معرض خطر قرار دارد، بر اساس مقررات اتحادیه اروپا، عمومی‌سازی اطلاعات شخصی شهروندان و ساکنان کشورهای اروپایی جرم شناخته می‌شود و برای همین مراحل پیچیده و سختی برای حفظ و کد گذاری داده‌های شخصی افراد پیش بینی شده است.

دفاتر کنسولی افغانستان در آلمان از شلوغ‌ ترین نمایندگی‌های سیاسی افغانستان در اروپا می باشد که در سال‌های اخیر به طور میانگین در هر سه ماه ۳۵۰۰ گذرنامه برای شهروندان افغانستانی صادرکرده است، با وجود آنکه هر فرد برای گرفتن گذرنامه تا دوسال باید منتظر بماند.
کنسولگری افغانستان در شهر مونیخ آلمان از نمایندگی‌های افغانستان است که جزییات شخصی هزاران شهروند افغانستان را در صفحه فیس‌بوکش همگانی کرده و این اطلاعات جزییات حساسی مثل شهرت، شماره پاسپورت و تاریخ صدور پاسپورت، محل زندگی و در چند مورد شماره‌های تلفن افراد را دربر می‌گیرد.
گفته می شود این اطلاعات شامل صفحات پاسپورت، امضا و اثر انگشت شهروندان، گواهی تجاری، گواهی ازدواج، گواهی تولد و انبوهی از مدارک کنسولی که در حقیقت باید مخفی بماند، افشا شده است. گفته میشود کنسولگری افغانستان در برلین و بن محتاط تر می باشند.

آصف حبیبی، پژوهشگر فناوری و دانشجوی مقطع دکترا در رشته "فایو جی می‌گوید که سفارت‌ها و کنسولگری افغانستان اطلاعات شخصی افراد را بسیار جدی نمی‌گیرد: "مثلا من نمی‌خواهم محل سکونت، تاریخ تولد و شماره پاسپورتم را کسی بداند، شاید در جایی کار کنم که این اطلاعات برای آن سازمان بسیار مهم است و من نخواهم این اطلاعات را داشته باشد. نشر چنین آماری در یک فضای باز بسیار اذیت‌ کننده و خطرناک است.
او می‌گوید از این اطلاعات می‌توان "برای دزدیدن اطلاعات محرم افراد، دسترسی به ایمیل و حساب‌های شخصی استفاده کرد،
به نظر آقای حبیبی، اطلاعاتی که در فضای مجازی در مورد شهروندان افغانستان انباشته شده، "پنجاه درصد به گروه‌های تبهکار و سازمان‌های اطلاعاتی برای رخنه در حریم خصوصی افراد کمک می‌کند.
آقای رحیمی پیشنهاد می‌کند، شهروندان باید از نشانی‌هایی که اطلاعات شخصی‌شان را پخش کرده، درخواست کنند این اطلاعات پاک شود، اگر نشد می‌توانند در دادگاه شکایت ثبت کنند.

دیوید استیلول از پژوهشگران در مرکز روان‌سنجی دانشگاه کمبریج می‌گوید: حتی از روی اطلاعات میتوان به چیزهای خیلی خصوصی در مورد شخصیت، هوش، اعتقادات مذهبی، مواضع سیاسی و گرایش های جنسی افراد و چیزهای خصوصی انها را فهمید.

افغانستان در سال‌های اخیر با انتشار اطلاعاتی که از شهروندانش انباشت کرده، این امکان را به طرف‌های سوءاستفاده‌ جو به آسانی فراهم کرده که بتوانند با دسترسی آسان به انباشت اطلاعات افغان‌ها به مقاصدی که دارند، برسند.

هموطنان عزیر و درخواست کننده گذرنامه از نمایندگی های سیاسی افغانسنان در المان لطفا در مورد فرستادن اسناد خود به نمایندگی ها بیشتر توجه نموده از نمایندگی ها بخواهید از اسناد شان حفاظت کرده و عمومی نکنند و در صورت چنین اتفاقی با یک وکیل مشوره نمایند. در این چند روزی که بنده به تهیه این گزارش مشغول هستم و در اینترنت این موضوع را دنبال می کردم، ناگهان چشمم به صفحه گذرنامه یک افغانستانی که احتمالا در هامبورگ زندگی می کند افتاد که تمام خصوصیات اش دیده می شد.

محمود منجم زاده


مشخصات هموطنان در آلمان افشا شد

مشخصات هموطنان در آلمان افشا شد

مشخصات هموطنان در آلمان افشا شد

این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مشخصات هموطنان
آلمان
نظرات بینندگان:

>>>   در نماینده های سیاسی افغانستان در المان و سایر کشور های اروپایی بیشتر کار ها را دیپلومات ها نه بلکه کارمندان محلی انجام میدهد و انها از جنین قوانینی که در المان جرم است اطلاع ندارند . در المان تمام افغانها درخواست پاسپورت با فرمه خانه پری نموده یا با دست یا از طریق انترنک به برلین ، بن و یا منونخ می فرستند آنجا حدود یک تا هشت ماه می ماند تا نوبت شان برسد بعدا سفارت افغانستا در برلین این اسناد مهم را به بن روان می کنند آنج هم چندین ماه می ماند تا به دست درخواست کننده می رسد حدود بیشتر از یک سال طول می کسد . انتظار برای وقت ملاقات هم تا یک سال طول می کشد که به سفارت بیاید و پول تکس گزرنامه و عکس و نشان انگشت بدهد در هر صورت اگر شانش داده باشد جمعا حدود دوسال وقیت خواهد گرفت . حالا هم مشکل افشاء شدن اسناد در المان که همه را پریشان ساخته است و شاید موج اعتراض ها بلند شود

>>>   اقای منجم زاده!
همانطوریکه اطلاعات درمورد گاو٫گوساله وپشک برای کسی جالب نیست٫ همچنان اطلاعات درمورد افغانهاهم برای هیچ کسی جالب نیست
٫بی مورد تشویش نکنید.
ربانی

>>>   دل غنی خوش
حمدالله محب مسلک اش کامپیوتر است و باید در وزارت خارجه بعد از سپری گردن امتحان لسان و مسلک استخدام شود تا زمینه محفوظیت کامپیوتری سفارت ها را به عهده بگیرد.
پست مشاوریت امنیت ملی لباسی است که در قامت این داماد غرب بسیار کشاد است.

>>>   جمع شوید و دروازه سفارتخانه یا چایخانه یا سکس خانه های اشرف غنی احمدزی فاشیست تاریخ را ببندید.

>>>   سفارت خانه نیست طبیله خانه ارگ است

>>>   گزارشاتی از مونخ و برلین می رسد ، که اگاهی نوبت هابرای گرفتن پاسپورت یا سند تولیدی به فررش می رسد ، گاهی درخواست کننده گان پاسپورت تا دوسال انتظار نوبت هستند ، و مجبور اند در مقابل پول کارشان زود تر خلاص شود .ولی گقته میشود این رشوت را خود کارمندان در منشن و بن نمیگرند بلکه کمیشون کارانی هستند نا شناس که این یول را می گیرند و نوبت را تغییر میدهند و حتی اگر پول زیاد بدهی تا ده روز یا کمتر پاسپورت ات خلاص می شود .حالا به علت ویروس کرونا مدت انتظار بیشتر می شود. از طرفی گفته میشود کارمدان سفارت افغانستان در برلین تلاش دارند کار مردم را زود تر انجام دهند ولی چون در تمام اروپای غربی غفط یک محل چاپ پاسپورت وجود دارد ک جمعا بیشتر از نیم میلیون پناهنده به ان مراجعه می کنند و خود این مشکل را بوجود می اورد .

>>>   در قنسلگرى افغانستان مقيم بن يك فرد فاسد بنام نجيب مهاجر چند سال است كه از مراجعين رشوه ميگيرد و أنواع رشوه ستانى و جعل را با چند همدست ده داخل و خارج نمايندگى پيش ميبرد اى فرد يك دوسيه سنگين ده مركز بخاطر تذكره هاى غيابى هم دارد كه ده جريان است يك خبر موثق است كه نامش داخل ليست ممنوع الخروج ميباشدو اداره امور منتظر فرصت است كه مساعد شود
كريمى

>>>   خوب است تا اقلا همان خادیست های مجرم وگنهکار که هزاران فرد بیگناه را بنام اشرار بدام انداتند هم افشا وشناخته شوند

>>>   درست است در قنسولگری بن نجیب مهاجر که یک دزد و رشوه خور حرفوی میباشد خون مراجعین را چوشیده و به انواع فساد آغشته است این شخص بیسواد و‌سند تحصیلش جعلی میباشد اصلا درس نخوانده و ستی زن انگلیس است اما انگلیسی کوچه کویته ره گپ میزند
علیرضا


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است