روایتی ساده از کودتای هفتم ثور سال 1357 شمسی
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۵۵    ۱۳۹۹/۲/۷ کد خبر: 163165 منبع: پرینت

صبحگاه بيست و هفتم آپريل 1978 مطابق با هفت ثور 1357 قيام نظامي عليه دولت محمد داوود آغاز شد. صدای توپ و غرش تانک ها فضای شهر را فراگرفت. کاروان تانک های چهار زره دار از 20 کیلومتری شرق شهر به سوی مرکز کابل حرکت کردند تلاشهای وزارت دفاع و سایر نهادها نتیجه برای مهار این حرکت نداد.

نخستین گلوله توپ حوالی ساعت 12 ساختمان وزارت دفاع را هدف قرار داد و ارتباط رییس جمهور با فرمانده ارتش را قطع کرد و پس از آن حملات متواتر هوایی بر کاخ ریاست جمهوری مقاومت داوود خان را که خود اسلحه بر دست داشته می جنگید درهم شکست.
هفتم ثور کودتای بود که این روند در تضاد با خاص های مردم افغانستان قرار داشت.

چهل و دوسال قبل در چنین روزی حزب دموکراتیک خلق با کودتای نظامی قدرت را به دست گرفت ، کودتای 7 ثور 1357 در پی تیرگی رابطه دوستانه سردار محمد داوود با اتحاد جماهیر شوروی و همچنان تیرگی روابط او با حزب کمونیستی دموکراتیک خلق افغانستان صورت گرفت .

این کودتای به شکل غافل کننده ای به پیروزی رسید و شامگاه همین روز حفیظ الله امین سقوط خاندان سلطنتی و به قدرت رسیدن شورای نظامی را از طریق رادیوی دولتی افغانستان اعلام کرد.

قيامي مبهم وگنگ كه اثري از مردم در آن ديده نمي شد وسرانجام در همان روز ساعت پنج عصر بود كه كودتا گران راديو افغانستان را گرفتند.
برنامه هاي عادي راديو قطع شد وپخش آهنگ هاي ملي ادامه يافت. ساعت هفت شب حفيظ الله امين اعلام کرد: براي اولين بار در تاريخ افغانستان به آخرين بقاياي سلطنت، ظلم واستبداد و قدرت خانواده نادري پايان داده شد و تمام قدرت دولتي به مردم انتقال يافت. قدرت دولتي اكنون در دست شوراي نظامي-انقلابي است.

کودتای 7 ثور سال 1357 که پایان خونینی برای جمهوری محمد داوود خان بود پیامدهای ناگواری را برای کشور به وجود آورد.
با سرکوب مقاومت ناچیز طرفداران سردار محمد داوود در برخی ازقطعات ارتش های جمهوری وی، حلقه مقاومت تنها درارگ ریاست جمهوری محمد داوود محصور شد.

در این روز بیش از 30 تن از خانواده سر دار محمد داوود خان و نزدیک به 2000 تن دیگر از محافظین و طرفدار او از سوی کودتا گران کشته شدند و بدینگونه فصل جدیدی در تاریخ افغانستان آغاز شد.

کد (10)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
هفتم ثور
کودتا
نظرات بینندگان:

>>>   بمجرددر دست گرفتن قدرت فورا در طی چند روز محدود کابینه شان رابه اتفاق آرا تکمیل کردند وشروع نمودند به کار وترتیب پلان های که به نفع مردم ووطن بود مثلا سواد آموزی منع دختر فروشی رفع گروی وامثال این رشوت فرتاموش شده بود غصب راکسی درخواب هم نمی دید ، واژه اختلاس فراموش شده بود ،
اگر پاکستان نمی بود هیچ مشکلی پیش نمی آمد حکومت بجای جنگ مصروف ساختن میشد اما مانند امروز همین پاکستان بود که باعث شد حکومت ومردم درگیر هم شوند وبجای ساختن تخریب شروع شود
ر

>>>   کودتای خونین هفت ثور 1357 شمسی که توسط باند جنایتکار وخاین احزاب خلق وپرچم صورت گرفت آغازبد بختی وکشتار بیرحمانه درافغانستان آغازگردیدند. کودتاچیان فاشیست وملعون باشعارهای دروغین وفریبنده نان ولباس وخانه مردم مومن افغانستان را دراوایل کودتای شان فریب دادند.احزاب فاشیست وخاین خلق وپرچم که هدف نهایی شان فقط تصاحب قدرت سیاسی بود خیلی زود دچار انشعاب شدند.ورهبران بی خرد ومزدور پرچم را به کشورهای ایران ،پاکستان،چکوسلواکیا، آمریکا بحیث سفیران مقرر نمودند تا پرچمی ها ازقدرت سیاسی به دور باشند.بعد خلقی ها جلاد به تصفیه اردو ،پولیس ،ادارات دولتی وپوهنتون ها ومکاتب شروع نمودند.درنتیجه این تصفیه های سیاسی وخایینانه خیلی از نظامیان وطن دوست وخدمتگذار واستادان لایق ودانشمند را ابتدا به محابس وبعدا زنده زیر خاک کردند.جنایت کاران هفت ثور به این هم اکتفا نکردند علمای دینی ،روحانیون،سیاست مداران لایق ووطن دوست ،دهاقین، موچی ها،لیلامی فروشان،شورنخودفروشان ،تجاران ،مالکین زمین،محصلین، متعلمین وکارگران عادی را نیز بااستفاده ازقیود شب گردی ازخانه شان کشیده روانه محابس نموده و بدون تحقیق زنده زیر خاگ کردندکه لیست پنجهزار شهدای سالهای 1357 و 1358 شمسی گویای این واقعیت تلخ ونافراموش شدنی است.جنایت کاران خلق وپرچم باشعار اینکه،هرکه باماست ازماست وهرکه باما نیست برضد ماست نابودشان میکنیم صدها هزارنفر عم ازذکورواناث واطفال را یادرمحابس ویاتوسط عساکر وقوای متجاوز شوروی به شهادت رسانیدند.حزب دیموکراتیک خلق مرگ را به جای نان و کفن به جای لباس وقبر به جای خانه رابالای ملت مومن وآزادیخواه افغانستان علمی کردند.قیام عمومی وجهاد برحق ملت مومن افغانستان به سرعت پایه های حکومت ننگین حزب دیموکراتیک خلق افغانستان را به لرزه آوردند وبیشترازهشتادفیصد خاک افغانستان درظرف دوسال ازکنترول حاکمیت حزب خلق وپرچم آزاد گردیدند.حزب دیموکراتیک خلق باکومک قوای متجاوز شوروی در دوره زماداری شان بانیرنگ های مختلف ودسیسه های شیطانی شان کوشیدند که درصفوف مجاهدین وآزادیخواهان نفاق افگنی کنند اما باهوشیاری سیاسی وزیرکانه ملت مومن افغانستان نقشه های شیطانی شان به موقع خنثی گردیدندبالاخره حکومت ننگین و شکست خورده حزب دیموکراتیک خلق به مصالحه ملی روی آوردند که آزادیخواهان نیزفریب این شعارهای دروغین شان را نخوردند وتا سقوط کامل حکومت فاشیستی و دیکتاتوری کودتاچیان خایین به نبردهای قهرمانانه شان ادامه دادند و حکومت کودتاچیان فاسد و آدم کش با تمامی شعارهای فریبنده ودروغین شان به ذباله دان تاریخ سپرده شد.زنده باد شهدای برحق مجاهدین ومبارزین وطن دوست وآزادیخواهان افغانستان.،ننگ ونفرین ابدی باد به کودتاچیان فاسد وفاشیست وملعون هفث ثور. ومن الله التوفیق.
عبدالرشید ناصری ازآسترالیا

>>>   کودتا نشده بود که نصیرالله بابر وبوتو مزدوران شانرا تحت تربیه گرفته بودند وبرای تخریب کاری به افغانستان می فرستادند
گلبیدین هم میگوید که ما برای گرفتن قدرت از داود خان آماده بودیم امین گفته بود اگرما کودتا نمیکردیم اخوانی ها کودتا میکردند

>>>   شوروی با کودتای 7 ثور جنگ را شروع کرد و امریکا زیاد از چهل سال جنگ را با قتل عام ملیونها انسان بیگناه حمایت از افراطیون و تخریب افغانستان تا امروز ادامه میدهد و قصد دارد که خاک را از نفوس خالی کند تا معادن و موقعیت استراتیژیک افغانستان برایش باقی بماند. این است تفاوت بین تجاوز شوروی و اشغال امریکا.

>>>   کودتای داود راه را برای کودتا های بعدی باز کرد.
لجاجت و یک دندگی و خود خواهی و انحصار گرایی داود زمینه را برای نوکران روس فراهم کرد.

>>>   نویسنده متن به یقیین که از کاسه لیسان داود دیوانه است ، مبالغه‌ هم حد و‌حدودی دارد ، در کجا دو هزار تن از طرفداران داود کشته شدند ؟ و دیگر اینکه قیام برحق هفتم ثور سال 1357 خورشیدی نتیجه استبداد خاندان سلطنتی و ال یحیی بود که تو سط شاخه نظامی ح د خ ا بوقوع پیوست و به‌همیشه گلم خاندان مستبد آل یحیی را از کشور بر چید.
کوه کن

>>>   هفتم ثور آغاز بدبختی های افغانسنان

>>>   اقلاب ثور سر اغاز تحول و پیشرفت افغانستان بود که متاسفانه با مقاومت مسلحانه مزدوران داخلی و خارجی افغانستان یعنی مزدوران تنطیمی سنی با حمایت پاکستان و تنظیمهای دزد شیعه در وجود حزب وحدت برهبری نوکر سر به فرمان ایران عبدالعلی مزاری مواجه و کشور به حمام خون مبدل شد. اگر یک افغانستانی بیسواد هم باشد میداند که امپریالیزم امریکا چین و ایران عظمت طلب چگونه افغانستانی ها را با ز ر و سیم دالر و کلدار خرید و برای کشتار به افغانستان روان کرد...من از تمام دوستان میخواهم قبل از انکه دهن دره یی کرده پیرامون انقلاب یا قیام یا کودتا هرچه نام میکذارید حرفی بزنید تاریخ افغانستان را از لحاظ طبقاتی مطالعه کنید اهداف دراز مدت امریکا و متحدین انرا مطالعه کنید سیاستهای برتری جویی جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران و اهداف دراز مدت جمهوری اسلامی پاکستان را بدقت ارزیابی کرده و بعد از ان اظهار نظر کنید زیرا زمان ثابت ساخت که حزب دموکراتیک خلق افغانستان و حاکمیت ج.د. ا. بر حق بود.
زنده باد افغانستان واحد یکپارچه و ازاد
بامیانی

>>>   سرمقاله ای فوق از واقعیات اصلی و ماهیت کودتا یا قیام هفتم ثور نسبتا بدور است :
۱- رویداد هفتم ثور هیچ ارتباطی با برخورد لفظی محمد داود با لیونید برجینیف ندارد. با وجودیکه محمد داود بنا بر گفته ای معاون وزیر خارجه ای وقت مجلس را خلاف پروتوکول دیپلوماتیک ترک کرد ولی رهبر شوروی از طریق چینل های دیپلوماتیک از رهبر افغانستان معذرت خواست.
۲- رهبران وقت شوروی با محمد داود روابط دیرینه داشتند . انها با یک برخورد ساده ای لفظی حاضر نبودند که از قیام نظامی ضد داود حمایت کنند و یا نقشی داشته باشند. و اینکه شوروی بنا بر اشاره ای چپی ها در قیام هفتم ثور نقش داشت قابل تامل است ببرک کارمل شخصا مخالف هر نوع کودتا بود و اینرا خوب میدانست که شوروی با حکومت داود به هر حالت میتواند کنار بیاید نه با بدیل حکومت محمد داود ولو هر که باشد
۳-قیام بدون شک با دستور حفیظا لله امین که هنوز حکومت محمد داود او را دستگیر نکرده بود اغاز یافت و از این دستور رهبری جناح پرچم به هیچوجه اگاهی نداشت.به همین خاطر در اغاز برخورد مسلحانه بین افسران پرچمی و خلقی به دفاع از داود صورت گرفت زیرا افسران جناح پرچم حزب دموکراتیک خلق افغانستان در ان حالت چنین تصور میکرد ند که شاید این قیام از جانب ماووییستها و یا اخوانی ها باشد پس در انصورت حزب حمایت قاطع خود را از محمد داود ادامه خواهدداد. ولی بعد از ساعتی چند به جناح پرچمی ها پیام داده شد که قوای مهاجم بر ارگ از طرف اعضای حزب شان است و انگاه هما هنگی میان دو جناح اغاز یافت.باید گفت که هر دو جناح طی ده سال مخفیانه در اردو کار سیاسی میکردند و هر دو جناح از تشکیلات یکدگر واقف نبودند.
۴-پیام پیروزی قیام و سقوط نظام محمد داود توسط محمد اسلم وطنجار به ساعت شش شام از طریق رادیو پخش شد.
۵-مجموع عسکر و افسر گارد ریاست جمهوری محمد داود بیشتر از هشتصد نفر نبود . محمد داود زیاده تر پرسونل نظامی خود را در فرقه ای هفتم ریشخور و فرقه هشتم قرغه جابجا کرده بود. دگر جنرال رسولی وزیر دفاع محمد داود اگر موفق میشد به ریشخور برسد و قومانده فرقه را بدست میگرفت انگاه خونریزی اهالی شهر کابل بالاتر از حد تصور میبود و سرنوشت کودتا رنگ دگر به خود میگرفت.
۶-متاسفانه هر کودتا سفید نمیباشد. اگر جنرال عبدالولی داماد ظاهر شاه به گونه ای مقاومت را علیه داود خان ادامه میداد در این جای شک نبود که او با خانواده اش کشته نه شود. اما به سردار ولی محمد داود چراغ سبز داد تا تسلیم و طور سالم با پول و سرمایه به ایتالیا برود.اما مخالفین مسلح محمد نه پسرکاکای سردار بودند و نه از خاندان محمد زایی و نه از لحاظ طبقاتی همفکر و بخصوص که قومانده قیام را امین خونخوار که حتی به رهبر کبیر خویش رحم نکرد قرار داشت.

پاکستان بعد از کودتای بیست وشش چنگاش ۱۳۵۲ تحت رهبری محمد داود بزرگترین شوک را دیده بود زیرا پاکستانی ها در هراس بودند کاری را که محمد داود در ایام صدارات خویش موفق به انجام ان نه شد ه بود یعنی حمله نظامی بر پاکستان شاید اکنون با حمایت شوروی و هند بتواند به پاکستان حمله کند به همین خاطر رهبری پاکستان از فراریان افغانی چون گلبدین حکمتیار احمد شاه مسعود و دگر اخوانی ها که بعد از اجرای یک سلسله فعالیت های ناکام تروریستی علیه حکومات وقت افغانستان به پاکستان
فرارکرده بودند اغاز به بهره برداری نمود و اولین گام برای تاسیس کمپ ها غرض تمرینات نظامی افغانهای تروریست توسط ای اس ای برداشته شد و در حین وقت دستگاه تبلیغات رادیویی پاکستان در سرحدات افغانستان جابجا گردید ومحمد داود را کل مرغ یا تپوس میگفتند و پروگرام بنام کاکا جان نظام داود خان را از لحا ظ سیاسی و روحی زیر ضربه قرار میداد...پیامد های نا گوار برای افغانستان از زمان اشغال هندوستان توسط انگلیس اغاز گردیده و با زیر ضربه قرار دادن نظام مترقی شاه امان الله تا اغاز جمهوری محمد داود ادامه یافت و با پیروزی قیام هفتم ثور پیامد های ناگوار به خصوص در شرلیط جنگ سرد دامنه ای گسترده و ابعاد وسیعتر به خود گرفت و اینبار نه تنها پای ناتو بلکه پای ۴۳ کشور جهان به قضیه ای افغانستان کشانده شد. باقی داستان را دوستان چیز فهم میدانند.
زنده باد میهن عزیز ما افغانستان
فخر اهنگر

>>>   سالها و قرنها خواهند ګذشت و مردم حقانيت روز تاريخى هفت ثور را خواهند فهميد ، براى اولين بار اذادى هاى زنان، حقوق کارګر و زمين به دهفان و حق به اقليتها داده شد ، افتاب به دو انګشت پت نميشه ،عفبګران مقاومت لجوجانه کردند و تارىخ را عقب زدند و اما مبارزات مردم ادامه دارد و تارىخ به پيش مىرود

>>>   انقلاب شکوهمند هفتم ثور سال 1357 هجری خورشیدی نتیجه واکنش برحق شاخه نظامی ح‌ د خ ا در مقابل یک سردار دیوانه و عصبی مزاج بی منطق بود که بدون در نظرداشت موازنه قدرت و عدم بیطرفی کشور بالای ح‌ د خ ا حمله دیوانه وار نمود و رهبری حزبی و سیاسی حزب را بزندان افگند و ح د خ ا را مجبور به واکنش نظامی نمود و شوروی اصلا در جریان موضوع نبود و انقلاب کاملا افغانی و وطنی بود.
کوه کن

>>>   7ثور که روز پایان حکومت یک خاندان برملت افغانستان بود گرامی باد جنایات وخسارات وتلفات وکشتارمردم ونوکری آمریکا واسرائیل وعربستان ازعواقب 8ثوراست اگر در7ثور اعضای یک خاندان کشته شدند در8ثور وبعدازان یک ملت (مظلوم افغانستان )کشته شده وهنوز درحال کشتار هستند 7ثور حکومت رابرای ملت میخواست 8ثورحکومت را به آمریکا واسرائیل وعربستان و...سپرده است 7ثور منابع ملی وثروت افغانستان درخاک افغانستان مصرف میشد8ثور دراختیار امریکا وبیگانگان است 7ثور برای ملت بود 8ثور وبعدازان برای چپاولگران 7ثور .....

>>>   نویسنده عالیقدر کود ۴!
یک تخنیک بسیار ساده٫وطنی٫عملی وبی مصرف برای شناخت وطندوستان ووطنفروشان٫باناموسان وبیناموسان٫باوجدانها وبی وجدان ها عبارت است از به مقایسه گرفتن قصر های تره کی٫امین ٫کارمل ونجیب باقصرهای گلو٫سیفو٫عطا چور ومحقق بیزن است.
عاقل

>>>   هشتم ثورآغازبدبختی های افغانستان


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است