کنفرانس بن نشان داد که یک قوم باید حاکم باشد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۴:۱۵    ۱۳۹۹/۲/۸ کد خبر: 163179 منبع: پرینت

کنفرانس بن نشان داد که در افغانستان فقط یک قوم میتواند حاکم باشد؟
کنفرانس بن ۲۰۰۱ برای بنده یک تجربه ی بود که یک بار دیگر این حقیقت را بدانم که در افغانستان فقط یک قوم خاص می تواند حکومت و یا ریاست کند. گرچه این موضوعی بود که قبلا آنرا دیده و شنیده بودم، ولی کنفرانس بن، این حقیقت تلخ را اشکار کرد.

در اطاق مخصوص گروه موسوم به روم چه گذشت؟
بنده در کنفرانس در اطاق گروه موسوم به روم که اقای ستار سیرت رییس آن بود منتظر نتیجه رآی گیری اعضای این گروه بین ستار سیرت و حامد کرزی بودم.
گفته می شود حدود ۱۱ نفر در اطاق جمع بودند که ۹ نفر به آقای ستار سیرت و ۲ نفر به حامد کرزی رآی دادند.
این خبر بین شرکت کنندگان کنفرانس پیچید، ولی چون آقای سیرت پشتون نبود مورد تآیید قرار نگرفت و آقای ستار سیرت بنا به عواملی مقاومتی در این مورد نشان نداد و همه به اقای کرزی تبریک گفتند.

سنگ تهداب این میراث شوم که از حدود ۳۲۵ سال قبل گذاشته شده و تا حال همچنان ادامه دارد در کنفرانس بن یک بار دیگر سایه شوم خود را افکند و این حقیقت تاریخی را ثابت ساخت.

از سال ۲۰۰۱ تا حال ۱۸ سال می گذرد تا حال امکان آنکه یک غیر پشتون بتواند رییس جمهور این کشور شود، نبوده است با وجود آنکه آرا از رقیب پشتون بیشتر بوده است، ولی با تقلب و دستکاری آرای کاندید پشتون را بیشتر گفتند، طوریکه این موضوع دو مرتبه در انتخابات ۱۳۹۴ و ۱۳۹۸ در افغانستان اتفاق افتاد و ما شاهد این مشکل در یک سال گذشته بودیم، وگرنه چه نیازی داشت با وجود انکه آقای اشرف غنی آرای بیشتری داشت، ریاست جمهوری را با داکتر عبدالله تقسیم کند؟

ماده ۶۲ قانون اساسی افغانستان در مورد ویژگی های رییس جمهور چه می گوید؟
(در قانون اساسی آمده است که رییس جمهور افغانستان مسلمان، سن ۳۵ سال کمتر نباشد، ملیت افغان، تابعیت دو گانه نداشته باشد، میتواند رییس جمهور افغانستان شود، در حالی که این قانون تا حال در مدت بیش از ۳۲۵ سال است به مرجله اجرا درنیامده، چون فقط پشتون ها در افغانستان حاکم و یا رییس جمهور بودند.

اگر ما به تاریخ گذشته افغانستان فکر کنیم، کافی است بیاد شاه امیرحبیب الله کلکانی که به طرز وحشتناکی کشته شد توجه نماییم که بیشتر لازم نمی بینم بنویسم. برادران پشتون خود نیز این تاریخ را خوب بیاد دارند، این سبک و شیوه عادلانه نیست که در تاریخ این کشور اتفاق افتاده است.

دوستان محترم اگر کسی در نظریات خود انتقاد بجا و تاریخی داشته باشد خوب و اگر کسی توهینی علیه برادارن پشتون بنوسید، حتما حذف و یا بلوک خواهد شد، ما باید فرق بین دشنام و انتقاد را مراعات نماییم. ازتوجه شما ممنون.

از برادران پشتون هموطن اگر احساسات شان را جریحه دار ساختم غذر می خواهم. شاید بنده نتوانم تغییری در این شوه و سبک در کشور بیاورم، ولی نسل های آینده افغانستان این موضوع را مسالمت آمیز بین خود حل کنند. حالا نوشتن این مطلب بار بسیار سنگینی را از شانه هایم برداشت و اگر روزی بمیرم راحت تر هستم.

محمود منجم زاده


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
کنفرانس بن
تاریخ
نظرات بینندگان:

>>>   Nooria Saidi
کاش جناب شما منجم زاده عزیز در طول این سالها همین موضوع را سرخط نوشته هایتان قرار میدادید و حد اقل دولت المان را معتقد میکردید که مردم ما دیگر نمیخواهند تحت سلطه یک قوم خاص زندگی کنند. شما باید اکنون یک جبهه مشترک از فارسی زبانان و ازبیکان را رهبری میکردید و کشور های اروپایی را وادار میکردید که از تغییر نظام در افغانستان حمایت کنند بخصوص نظام فدرالی که یگانه راه حل معضلات کشورست. امیدوارم پیش ازینکه دیر شود شما همچنان سعی و تلاش تان را برای تغییر نظام بکار ببرید.

>>>   Najib Barakzai
از کنفرانس بن تعبیر قومی تان اشتباه است.
چون ستار سیرت نماینده گروه روم به رهبری ظاهرشاه بود، برای به اصطلاح مجاهدین و رهبر شان امریکا قابل قبول نبود، به هیچ صورت ستار سیرت نمایندگی از قوم ازبک نمی کرد.
همین مجاهدین قومی در بین بین ظاهرشاه(ستار سیرت) و کرزی، با کرزی خودرا راحت تر احساس میکردند، بنا کرزی را انتخاب کردند، و از آدرس مجاهدین درست تصمیم گرفته بودند.
تا امروز همان مجاهدین از هم گسیخته توسط کرزی دوباره چاغ شدند و‌ مطرح هستند.

>>>   Imanullah Yarmall
مشکل سیرت در تفرقه اندازی بود. اگر ۹رای باعث میشد که رئیس جمهور شود. افغانستان با بحران جدی ترین روبرو می‌شد.
گروه روم، ائتلاف شمال و خاندان شاه تنها که مهم ترین گروه ها بودند، تنها به کرزی رضایت داشتند.

>>>   Arch Mahdi Sadiq
ریاست جمهوری ظرفیت میطلبد آدم های بی ظرفیت چون به قدرت برسد باعث تباهی و ویرانی دیگر میشود شما به یاد بیاورید زمانی که مجاهدین پیروز شدند چه ویرانی را کابل تجربه کرد که نظیرش در تاریخ اش ندیده بود
شما به یاد بیاورید بعد از کنفرانس بن اکثریت وزارت خانه های کلیدی به جبهه مقاومت شمال سپرده شد آنها تا توانستند وزارت خانه ها را از قوم و خویش پر کردند چون ظرفیت و آینده نگری را نداشتند که پشتون ها و هزاره ها و ازبک ها هم ازین کشور هستند باید قدرت و دولت عادلانه تقسیم شود.... تا زمانیکه همه به خودسری و قوم گرایی و قبیله گرایی ادامه بدهند این وطن اباد نمیشود و حکومت شان نیز بقا ندارد اشرف غنی دارد عقده های گذشته را تخلیه میکند او نیز از کوته فکری نمیداند که حذف و نادیده گرفتن اقوام دیگر در قدرت سر نوشت حکومت نجیب را بار دیگر در تاریخ کشور تکرار خواهد کرد

>>>   در جلسه بن محمد یونس قانونی پرچمی با داکتر عبدالله شعله یی علیه مجاهدین خیانت کردند.

>>>   اغای منجم زاده، شما و امثال هم جز illusionist چيزى بيش نيستيد!
اينرا بايد بدانى وقت كه حساب مى خواهى بايد أماده حقيقت هاى حساب هم باشى! نمى شود كه حساب را به دل خود شكل دهى!! اينجا افغانستان هست و اكثريت و عقليت هم معلوم هست! هر وقتى كه تو و امثالهم اين وطنرا با واقيعت هاى مليتى إش قبول كرديد و ديگر تعصب، نوكرى، و معامله گرى نه كرديد و به نسل اينده تان همزيستى را اموختيد و ملت بودن را ياد گرفتيد، ان زمان به يقينن كه ديگر در انتخاب زعيم كشور زبان و قوم مطرح نخواهد بود!! و گر نه همين تازيانه.......
زنده باد مردم اصيل افغانستان

>>>   سلام دوست عزیز چرااز چور وغارت در اعشه اردو چیزی نوشته نمیکند از برای خدا کرایه موتر 3 ماه میشود وظع شده گوشت دوماه شده به چشم دیده نمیشود ومعاش هم در 3 ماه یک ماه توزیع میشوددر جزوتام های کواندو که عالی ترین اعاشه را در اردو داشت باامدن فرید خان چور شروع است سمت وسمت بازی جای که انداربی است تعین بست میکند وبرای اقوام دیگر یک پروسه شفافیت را بنام در راه انداخته افسران ورزیده را تبدیل به جای انها انداربی هارا تعین میکند رخصت بنام سایکل از بین رفته 4/5 ماه نمیتوانی خانه بری ظلم بیداد میکند وسقوط پوسط ها در شهرها از بی تفاوتی های این چنین قوماندان هاست در تمام قطعات دزدی شروع است میگن بخورید که امریکا دیگر چیزی نمیدهد جور کنید وقت احر است

>>>   حتمی نیست که رهبر افغاستان حتمن پشتون باشد، باوجودیکه انها بزرگترین قوم ساکن افغانستان استند، چنانچه یکی دوبارهم غیر پشتون هابر افغانستان حکومت کردند،(کلکانی واستاد ربانی)،درین دو دوره تاجکهامیتوانستندبه مردم افغانستان طریقه بهتر حکومت کردن نظر به پشتونها رانشان دهند،ولی با یک رهبری ضعیف،عملکرد صرف قومی، سمتی،لسانی ، تنظیمی وانحصار طلبانه وشریک نساختن سایراقوام در قدرت(خاصتن پشتونها)و مخالفت عملی با انان بنیاد جنگ خانمانسوز داخلی را گذاشتند، که در نتیجه ان هزاران انسان کشته شدوشهر کابل خراب شد،ضعف حکومت استاد ربانی در بخش نظامی هم در مقابل مخالفین، خاصتن پشتون ها بسیار نمایان بود، زیرا از دریای کابل گذشته نتوانستد، ولی طالبان پشتون تقریببن (۸۵) فیصد کشور را اداره میکردندٕبرادران تاجک چند مشکل عمده دارند:
رهبری ندارند/ استراتژی ندارند/پلان ندارند/ و زمانیکه به قدرت هم برسند، همه چیز را برای خود میخواهند!
این است دلایل ناکامی انها!

>>>   اما این مشروط است یعنی قومی در راس باشد که دزد نباشد

>>>   خوب وبد دزد وغیر دزد درهمه اقوام موجود است.هیچ گاه دزدی را بیک قوم نسبت ندهید زیرا باآمدن نادر غدار درافغانستان تاریخ مسخ گردید وجعل درتاریخ نویسی توسط مورخین دربارنادری وظاهر شاه صورت گرفت همه دزدی هارا بیک قوم خاص نسبت دادند.اگر دوران امیرحبیب الله کلکانی را بادوران نادر غدار مقایسه کنیم تفاوت اززمین تا آسمان است. امیر حلبیب الله خادم دین رسول الله کشتار شان انگشت شمار بود یعنی بیش ازده نفر نبود.نادرغدار بیشاز صدها نفر را اعدام,چنواری,ترور,به توپ پراندن,درزندان انداختند عمری,دست وپاه قطع نمودن,فرار کردن,چوروچپاول بیحساب بود.شبی که لشکر امیر حبیب الله خادم دین رسو الله داخل کابل شدند درسرچوک یک سپاهی شان یک مشت کشمش نخود را بزور درجیب انداخته بود وقتیکه امی از مردم پرسان کرد که ازسپاهی های من اگر چیزی را دزدیده باشند بگویی یک دوکاندار همین شکایت را کرد امیرحبیبالله عاجل آن سرباز را استاده کرد وگوشش را دردرخت مینخکوب کرد همانجا اساتد.باناموس مان نالله خان بسیار با مروت وجوانمردی وناموس داری رویه کرد امانت وسلامت آنهارا احترامانه روان کرد.برعکس وقتیکه لشکر نادرغدار ازجونوبی داخل کابل شدند همه اموال دولتی وشخصی را غارت کردند یک نفر منگلی خانه(کوتی)عبدالرحمان کوهستانی را بزور گرفت پسران وی که به حضور نادرشاه عارض کردیدند نادر خان آن غاصب را خواست که خانه مردم را رهاکنید منگلی غاصب درجواب ناد رخان گفت: شما خودتان وعده کرده بودید وگفته بودید هرچه راخوش کردید بگیرید شما ارگ را خوش کردید گرفتید من این خانه زیبارا خوش کردم وگرفتم اگرشما ارگ رارها میکنید من این خانه را رها میکنم.موضوع همانطور ماند بعد دروقت ظاهر شاه موفق شدند تا خانه خودرا ازاشغل غاصب خلاص کنند.همچنان نادر خان برعلاوه فرقه عسکری ,25000 قوای حشری منگلی وجاجی را بالای شمال امر حمله داد وقومانده داد که سرشان چت ومال شان چور ش ود همانطور شد که محمد گل مهمند درراس قوا قرار داشت سرهای خوانین شمالی را قطع وبدستمال گل سیب(سرخ)بسته ودربین پطنوس نقره یی به نادر خان تحفه روان میکرد ومال,پول وزیورات شانرا چپاول میکردند وکمی بدولت هم روان میکردند ودر روزنامه اصلاح همان وقت مقدار زیورات نشر میشد(افغانستان درمسیر تاریخ نوشته مرحوم میر غلام محمد غبار) دراخیر نتیجه اگر بگیرید دزد در اقوام دیگر هم است ولی تاریخ جعل شده است.اگردوران استاد ربانی را دزد میگویید درهماندوره هم نه تنها تاجیکها بلکه |پشتون ها هم دردزدی وویرانی سهیم بودندبگونه مثال حزب اسلامی تحترهبری آقای جناب حکمتیار هم چور وچاول کردند هم کابل را با انداخت راکت ها ازچهار آسیاب ویران کردند درحالیکه خودشان هم صدراعظم کشوربودند.همچنان انور دنگر ازشمالی (پشتون)درخیرخانه چووچپاول را شروع کرد.نفر های استاد سیاف شهر کهنه را چور کرد وحتا دیدم دروازه وکلکین خانه راهرا کشیدند وبردند درانجا پوسته داشتند مردم فرار کرده بودند(قومندان کجکول(پشتون)ازپغمان که چوب ها خانه هارا همه به حویلی خود آورده بود خیلی زیاد بود سرت کرده بود مانند چوب فروشی بزرگ(دروازه ها یکطرف,کلکینها طرف دیگر ودستک ها طرف دیگر) من که دیدم باتعجب ناخود آگاه گفتم:"آه چقدر چوب" قومدان کجکول (فعلا زنده نیست کشته شده بود)دورخورد گفت این چوبهای ازخانه پاکستان ماست که ازانجا انتقال دادیم.درغرب کابل برعلاوه پشتونهای وبسته بهاستاد سیاف .اعضای حزب وحدت اسلامی,حرکن اسلامی شیخ آصف محسنی خصوصا قوندان سید حسین انوری چور وچپاول کردند,شفیع دیوانه ودیگران.

>>>   اگر پشتون ها درایت رهبری را می داشتند در این ۲۵۰ سال مملکت گل و گلزار میشد.
اگر کلکانی در نه ماه فرصت خدمت نیافت یا نتوانست یا درایت نداشت و به همانگونه ربانی در چهارسال اما پشتون ها ۲۵۰ سال را هدر دادند و فعلا" هم که ۱۹ سال است در قدرت و ثروت یکه تاز هستند چه درایتی از خود نشان دادند.
اگر سرک قیر باشد و هموار و هیچ عابر و واسطه نقلیه دیگر در سرک نباشد و سرک هم با عرض ۲۰ متر صاف صاف باشد هر طفل ده ساله به بالا میتواند راحت درایوری کند و هیچ حادثه یی هم رخ ندهد.
اما هنر رهبری و درایوری رهبری و راندن در جاده های نا هموار و ترافیک دو طرفه و سرک های پر از وسائط است.
حال بهانه غنی این است که حکومت دو سره بود
حکومت دوسره نبود بلکه یکی با قلدری به دیگری اجازه پیشبرد وظایف را نداد.

>>>   هر کس خدمت کند بخ ملت ولو هندو باشد تاج سر ماست

>>>   بلی منجم زاد صاحب،
یک برادر پشتون ما در متن های فوق که تقریبا یکنفر است و چندین نوشته دارد و املا و انشای شان هم غلط است انقدر بالای منجم زاده صاحب به غضب است که اگر در پیش رویش میبود پوز و چنه وی را پاره پاره میکرد.
دقیقا منجم زاده صاحب حقیقت همین است ولی همه برادران پشتون یکسان نیستند اشخاص زیادی در میان انها هستند که عدالت را منحیث یک اصل قبول دارند ولی شما در بن حضور داشتید همین خلیل زاد چگونه این موضوع رادامن زد که ریس جمهور باید پشتون باشد و از قندهار باشد و از خانواده مشهور باشد و تحصیل یافته باشد بنا در این اشتباه تاریخی وقتیکه کرزی قدرت را گرفت باید این موضوع اصلاح می شد زیرا یک قوم ریس بودن به ضد قانون شرعی و قانون وضعی قرار دارد الله جل جلاله میفرماید:(ان الله یامرکم ان تودوا الامانات الی اهلها)). و در قانون وضعی بارک اوباما بهترین یک مثال است یک شخص افریقایی الاصل ریس جمهور امریکا شد.
باتاسف که در شرایط فعلی بازهم کلید سرنوشت به دست خلیل زاد افتاد وی به امریکایها و اروپایها اینچنین لابی گری نموده است که گویا غیر از پشتونها دیگر هیچ کسی افغانستان را اداره کرده نمیتواند.
و با تاسف عمیق تر اینکه نامبدترین و غیر متعارف ترین پشتونها که حتی انها را به شکل درست پشتون هم گفته نمیتوانم بخاطریکه اصل ونسب اینها هیچ معلوم نیست با سرنوشت این ملت بازی میکند مانند اتمر،زاخیلوال،اکلیل حکیمی و غیره.
واحدی وزیر مخابرات 5 بار محاکمه میشود چون که هزاره است ولی حکیمی وزیرمالیه شاه دزد در امریکا به عیش و عشترت زندگی خود را ادامه میدهد و توقع نیز داشته باشید که یکبار دیگر باز سفیر شود.
برخورد با حرکاتهای صلح امیز که از طرف هزاره ها،تاجکها و ازبکها صورت میگیرد مانند واقعه دهمزنگ، شیرپور و غیره چطور انفجاری صورت گرفت، اما در مقابل طالبان تلاش صورت گرفت که انها را در قطر از یک گروه وحشی تخریبکار به یک گروه سیاسی مبدل ساخت و فعلا همه شاهد هستیم که چگونه با وحشت خود ادامه میدهند ؛چگونه خلیل زاد مانع بمبارد امریکا یها بالای این وحشیان شدند. این حالت واقعی افغانستان است. باید مسولین تاجک،هزاره و ازبک به هوش ایند از یک چوکی گک،خانه گک،سفارتک و غیره امتیازات ناچیزی که برای شان داده میشود صرف نظر کنند مقداری ظرفیت شخصیتی و عقلمندی و عزت نفس خود را به کار بی اندازند و اتحاد نمایند و به خاطر سرنوشت زندگی بعدی یکبار دیگر با جامعه بین المللی حقایق را روشن سازند تا افغانستان را از این مهلکه نجات دهند، تابکی اینگونه خواهیم بود.
لالی زاهد

>>>   قوم پشتون بسیار خود خواه وجا ه طلب هستند. حتی در بین خود بالای قدرت همیشه در جنگ و ستیز بوده‌اند، یک ضربلمثل مشهور پشتو می‌گوید (په گازر نه یم په خرپ یمه) یعنی من در قصه مزه زر دک نیستم بلکه صدای خرپش برایم مهم است، یعنی محتوا بی معنی است فقط ظاهر امر برایم ارزش دارد.
این واقعیت رادر طول تاریخ دیده ایم که فقط قدرت برایشان مهم است نه خدمت،


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است