کشمکش سیاسی «جمهوریت» و «امارت»
مردم افغانستان نه «جمهوریت» ریاستی موردنظر غنی را می خواهند و نه «امارت» طالبانی را. اینها دو نوع نظام های متفاوت هستند که وجه مشترک شان دیکتاتوری فرد محور است 
تاریخ انتشار:   ۱۵:۳۵    ۱۳۹۹/۲/۸ کد خبر: 163180 منبع: پرینت

اشرف غنی در خم و پیچ بازی های سیاسی قوم گرایانه، در اوضاع و احوال و شرایط تغییر کرده هم با مخالفت مردمی روبرو است و هم با مخالفت طالبان و هم امریکا و پاکستان را در آغوش سیاسی منطقه ای، مخالف «جمهوریت» و طرفدار« امارت» می بیند. اشرف غنی که حریفان داخلی را مجازات سیاسی خون بینی در حاشیه قدرت سیاسی کرد، در پیچ مخالفت های سیاسی چندجانبه گیر افتاده است که خود خون بینی شده و به پایان سرنوشت سیاسی خود بیمناک است.

علیرغم قسمی توافق میان ارگ و سپیدار که در رسانه ها می شنویم و می خوانیم، کشمکش میان ساسیون ارشد ثبات و همگرایی و ارگ همچنان ادامه دارد. از سوی دیگر، طالبان از موضع فتح قدرت بالحن متکبرانه و امر کننده پیش شرط های بری آغاز مذاکرات بین الافغانی می آورند که آزادسازی 5000 طالب از زندان های دولت افغانستان یکی از آن پیش شرط ها است. طالبان درخواست ارگ برای آتش بس در ماه رمضان را رد کردند. جنگ گرم و جنگ سرد تبلیغاتی گسترده ای میان «جمهوریت» و «امارت» در رسانه ها ادامه دارد.

ارگ در اوضاع و احوال و شرایط تغییر کرده بدون حمایت مردم نمی تواند در برابر فشارهای چند جانبه مقاومت و پایه داری کند. حکومت غنی گروهی و قومی غنی با همه متحدان معامله گراش یک اقلیت گروهی هستند که با استخبارات کشورهای قدرتمند منطقه و سیا وام ای 6 تاردوانی های دارند. حکومت گروهی ارگ حتی اگر ارتش و پولیس را نیز با خود داشته باشد، بدون حمایت مردم در برابر طالبان کاندید و انتخاب امریکا به قوماندانی پاکستان، تاب ماندگاری را ندارد.

اوضاع سیاسی افغانستان بسوی فصل جدید کشمکش های سیاسی کشیده می شود که پای کشورهای قدرتمند منطقه که مخالف صدرنشین شدن امارت طالبان هستند بار دیگر به جنگ افغانستان باز می گردد.
روسیه امریکا را متهم کرده است که با شرکت در مراسم تحلیف اشرف غنی، به حکومت او رسمیت داده و بحران سیاسی موجود را آورده است.
ایران در حینی که به مخالفان ارگ مدد می رساند، اما در صحنه سیاست در قسمی تاردوانی ها بارگ، مخالفان را به مدارا در حکومت مشارکتی توصیه می کند. ایران که بخش طالبان جدا شده از شورای کویته را در جنوب غرب و شمال غرب افغانستان یاری می رسانند، مخالف پروژه سازشنامه دوحه میان طالبان و امریکا است.
هندوستان نیز مخالف صدرنشین شدن امارت طالبانی است. هند از فعال شدن دوباره القاعده در افغانستان تحت کنترول طالبان ابراز نگرانی کرده است.

باز شدن پای کشورهای مخالف صدرنشینی طالبان، در جنگ افغانستان روی مخالفت ها و کشمکش های سیاسی کشورمان اثر می گذارد. ایران هند و روسیه بار دیگر در قضیه جنگ و صلح افغانستان باهم نزدیک می شوند. امریکا و پاکستان و سعودی و قطر و امارات نیز باهم در حمایت از طالبان نزدیک می شوند. امریکا سعی دارد که مذاکرات بین الافغانی برگزار شود. ایران و هند و روسیه در فکر سبوتاژ سازشنامه دوحه هستند.

سبوتاژ پروژه دوحه در ته نشین سران ارشد سیاسی همگرایی که به ایران، ترکیه، روسیه و هند نزدیک هستند نیز منظور است. اشرف غنی نیز با رفتن به سوی میز مذاکرات بین الافغانی چیزی بدست نمی آورد. ولی چیزی که است علیرغم کشمکش میان جمهوریت و امارت بر سر قدرت سیاسی، غنی و حواریون نزدیک به او در راستای سیاست جهانی و منطقه ای امریکا در آسیای جنوبی نصب شده اند که نمی توانند به جرگه کشورهای مخالف منافع امریکا در افغانستان، بپیوندند.

مردم افغانستان نه «جمهوریت» ریاستی موردنظر غنی را می خواهند و نه «امارت» طالبانی را. اینها دو نوع نظام های متفاوت هستند که وجه مشترک شان دیکتاتوری فرد محور است. مردم افغانستان در پی تغییر نظام ریاستی منمرکز به نظام صدارتی پارلمانی نامتمرکز هستند که تمام اقوام کشورمان در آن حضور داشته باشند.

امریکا به قوماندانی پاکستان و لشکرهای نیابتی القاعده و داعش، بار دیگر قادر نیست طالبان قرون وسطی را با شلاق و قمچین شرعی بر شانه های نسل جدید روشنفکر تحصیلکرده ضدطالبانی تحمیل کنند. نفرتی که از طالبان و غنی در دل های مردم افغانستان موج می زند پایه مادی تشکیل جبهه ضدطالبانی است که اقوام کشورمان را بسوی همدیگر می برد.

محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جمهوریت
امارت
نظرات بینندگان:

>>>   هردو دروغ میگویند نه اینجا جمهوریت است ونه انجا امارت هرکه برسر قدرت بود هرچه میتواند بکند ملا محمد عمر با جمع اوری تعداد از ملا های دور از سیاست ونا اگاه به پشتیبانی ای اس ای وسایر اربابانش توانست خودرا امیر المومنین تعیین نماید ولی درامه ای ملا محمد عمر تا اندازه ای پر رنگ تر بود تا جمهوریت امریکا وغنی هم با هزار تقلب وپشنیبانی امریکا وانگلیس وناتو ودیگر مزدوران انهااز چهل ملیون نفوس افغان با چیزی کمتر از دوصد هزار رای خود را ریس جمهور میخواند اگر امارت انست وجمهوریت این خاک بر سر هردو یک زمانی به کشور های دکتاتوری طعنه میزدیم که طرفداران خودرا ۹۸ درصد اعلان میکنند اگر ادعا های انها دروغ هم بودحد اقل دعوای بالا تر از پنجاه درصد کل ارا را داشتند حال بیا دموکراسی را ببین که بایک ونیم درصد رای نفر خودرا ریس جمهور میخوانند اگر میگفتند ریس منتخب خلیل زاد ویا پمبیو خیلی بجا بود اما وقتی میگویند ریس جمهور به ان مرغی می مانند که سرخویش را در زیر ریگ پنهان میکند وفکر میکند که کسی اورا نمی بینداسم ان پرنده <دگر> است شاعری گفته ! دام تزویر مکن چون دگران قران را به اینهاذهم باید گفت دام تزویر مکن چون دگران جمهوریت را
گل نبی عیدی زاده

>>>   دراصل کشمکش بین آزادی وجهالت است

>>>   قابل توجه ملا ایازی ملا انصاری و طالب های سیاه مغز :
عربستان سعودی پس از لغو مجازات شلاق این بار اعلام کرد که دیگر حکم اعدام در این کشور اجرا نخواهد شد.
به گزارش رویترز، عواد العواد رئیس کمیسیون حقوق بشر عربستان با اشاره به این که «این یک روز مهم برای عربستان سعودی است»، گفت: این فرمان به مدرن‌تر کردن دادرسی کیفری کمک می کند و نشانگر پایبندی عربستان به دنبال کردن اصلاحات کلیدی است.
بنابر بیانیه منتشر شده درباره لغو اعدام برای افراد زیر سن قانونی (کودک - مجرم)، اگر کودکی حکم اعدام دریافت کرده باشد، دیگر اعدام نخواهند شد و این افراد حداکثر به ۱۰ سال حبس در زندان مخصوص نوجوانان محکوم می شوند.
این بیانیه تنها دو روز پس از لغو مجازات شلاق در عربستان منتشر شده است. با لغو شلاق از مجازات جایگزین همچون حبس و جریمه استفاده می شود

>>>   شرایط ایجاب میکند مدتی گپهای طالبان را هم لحاظ کرده و ارزشهای آزموده را یکبار دیگر هم مرور کنیم ولی قطعاً ساختارها و شرایط افغانستان جمهوریت لیبرال نمایشی را میطلبد و همه چیز به نفع آن فوراً هضم خواهد شد.

>>>   شبکه ان. بی. سی. نیوز دوشنبه شب به نقل از دو مقام فعلی و یک مقام ارشد سابق دولت آمریکا گزارش داد که ترامپ در روزهای اخیر از مشاوران نظامی و امنیت ملی خود خواسته تا در بحبوحه شیوع کرونا در افغانستان، همه نیروهای آمریکایی را از آن کشور خارج کنند.
این مقام‌ها گفتند که ترامپ تقریبا هر روز از حضور نظامیان آمریکایی و احتمال ابتلای آنها به کرونا شکایت می‌کند.
آنها همچنین اعلام کردند که مشاوران نظامی ترامپ به وی گفته‌اند که اگر آمریکا بخواهد همه نیروهایش را به دلیل شیوع کرونا از افغانستان خارج کند، باید با همین دلیل، سایر نیروها از کشورهای دیگری مانند ایتالیا را نیز خارج کند.
یک مقام ارشد دولت و یک مقام دفاعی آمریکا دراین باره گفتند که بحث خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به دلیل شیوع کرونا از مدتها پیش جریان داشت و محتمل‌ترین گزینه، آن است که نیروهای آمریکایی در پایگاه‌هایی در یک یا دو محل از آن کشور مستقر شوند.
مقام‌های نظامی آمریکایی مدعی هستند که شمار واقعی مبتلایان به کرونا در افغانستان احتمالا دستکم ۱۰ برابر آماری است که تاکنون منتشر شده است

>>>   هیچ ملا نباید شامل ادارات دولتی شود.
در صورتیکه کدام ملا شوق مامور شدن را داشته باشد باید حد اقل یک سال کورس اداری و مالی را تعقیب کند و بعد از کامیابی در امتحان جذب ادارات دولتی شود.
هیچ ماموری نمی تواند ملا شود مگر در صورت نبودن ملا و ضرورت امامت میتواند پیش نماز در جماعت شود.

>>>   حکومت حتی نشر لست افراد که مصارف برق راپرداخت نکرده اند سیاسی کرده است :
مثلا درنخست نام صلاح الدین ربانی ،مقبره مرحوم ربانی ، تلویزیون نور ، استاد خلیلی ،دوستم ،حمید لالی

>>>   جمهوریت نه مخواهید نظام سقاوی را هم کس نه می پزیرد.
زلمی

>>>   جمهوریت وامارت :
هردو به مردم ما نفع که میخواستند نرساندند اما
خواست مردم مردم افغانستان فعلاً نظام ریاستی متمرکز به نظام صدارتی پارلمانی نامتمرکز هستند که تمام اقوام کشورمان در آن حضور داشته باشند بیشترشده قابل عمل است.
اینکه چگونه وچطوری آینده روشن میشود اما با بازی گران ملا و مزدوران نکتای دار که ازبیرون کشور دیکته میشود این آرمان بدست نمی آید.


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است