چرا «طرح نهایی» عبدالله به ارگ فرستاده نشد؟
عبدالله به دلیل روان شناسی سیاسی موقع بین و سست مزاج و معامله گرانه با برجسته کردن ترس طالبان، در عمق ذهنیت فردی منافع شخصی و باندی و گروهی خود را جستجو می کند 
تاریخ انتشار:   ۱۷:۲۸    ۱۳۹۹/۲/۹ کد خبر: 163194 منبع: پرینت

در داخل ثبات و همگرایی قسمی تنش سیاسی میان عبدالله و صلاح الدین ربانی رییس جمعیت اسلامی چهره کشوده است. عبدالله، نورالحق احدی و حاجی دین محمد به این استدلال چسپیده اند که در اوضاع و احوال سیاسی نظامی کنونی که طالبان مترصد و در پی سرنگونی نظام موجود در افغانستان هستند، به چالش کشیدن نظام اشتباه سیاسی تاریخی است. پس، باید بسوی حکومت مشارکتی و تقسیم پنجاه درصدی قدرت سیاسی برویم.

صلاح الدین ربانی با طرح پیشتهادی عبدالله مخالفت می کند. استدالال مرکزی ربانی این است که رفتن بسوی حکومت مشارکتی و تقسیم قدرت پنجاه درصدی افتادن دام سیاسی است که نتیجه آن با تواق صلح نامه اولین چیزی که بیکاره و قابل برچیدن است بساط و دیوان و دفتر و تشیکیلات شورای مصالحه است که باید گلم آن جمع شود. دو دیگر، از آنجا که تقسیم پنجاه درصدی تضمین بین المللی ندارد، پس از توافق نامه صلح باطالبان ضمانت اجرایی ندارد. پس، برای حذر از سقوط در دام هولناک حکومت مشارکتی، باید طرح لغو نتایج انتخابات و تغییر دولت متمرکز به نظام صدارتی پارلمانی نامتمرکز و اصلاح قانون اساسی را به ارگ تسلیم کرد.

عبدالله به دلیل روان شناسی سیاسی موقع بین و سست مزاج و معامله گرانه با برجسته کردن ترس طالبان، در عمق ذهنیت فردی منافع شخصی و باندی و گروهی خود را جستجو می کند. او طرح به چالش کشیدن نظام و تغییر ساختاری نظام را به صلاح و مصلحت سیاسی مردم افغانستان در اوضاع و احوال کنونی نمی داند و استدلال می کند که در صورت که طرح تغییر نظام مورد قبول ارگ واقع نشود آن وقت چه کار خواهید کرد؟ صلاح الدین ربانی در پاسخ به عبدالله گفته است: اگر غنی نپذیرد، ما تا سرحد خودمختاری پیش می رویم.

به دلیل مخالفت های صلاح الدین ربانی با طرح حکومت مشارکتی و هشدار او که رفتن بسوی حکومت مشارکتی سقوط در دام هولناک سیاسی است، عبدالله نتوانست طرح نهایی را به ارگ تسلیم کند. دوستم و محقق و خلیلی نیز نگران عاقبت حکومت مشارکتی هستند. اگر این اختلاف ها پهن تر گردد طرفداران طرح لغو آرای انتخابات و تعییر نظام، راه شان را از طرفداران حکومت مشارکتی به رهبری عبدالله رییس شورای صلح، جدا خواهند کرد.

عبدالله از همراهی با صلاح الدین ربانی سخت هراسناک است زیرا که می داند که همراهی با طرح ربانی، سرانجام، او را بسوی خودمختاری حکومت های محلی می برد. او می داند که رفتن بسوی خودمختاری در قانون اساسی افغانستان بغاوت علیه حکومت مرکزی تعریف شده است.

سیاسیون ارشد ثبات و همگرایی درخم وپیچ بازی ها که امروز تاوان اشتباهات سیاسی شان را در اعتماد بالای عبدالله، می پردازند، در دو راهه ی سیاسی گیر افتاده اند اگر راه حکومت مشارکتی را بروند در پایان کار بازنده میدان سیاست و قدرت هستند. اگر راه تغییر نظام متمرکز به نظام نامتمرکز را بروند، سر انجام کار این خواهد بود که تا سرحد خودمختاری پیش بروند.

هدف های بزرگ انگیزه های بزرگ می شوند برای بسیج مردم و رفتن بسوی آزادی و برقراری عدالت اجتماعی.

محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
عبدالله
سپیدار
نظرات بینندگان:

>>>   صلاح الدین ربانی اول پول مصرف برق خودرا که پول بیت المال است تحویل دهد بعد از مبارزه حرف بزند، این خودش دزدی است که محصول برق را تحویل نمیدهد

>>>   احمدضیا مسعود وصلاح ربانی ( خسربره ویازنه* خیلی بی مسئولیت هستند ، اگر نظام سقوط کند یعغنی افتادن افغانستان به اشغال پاکستان ، آن وقت شاید مانند مرحوم استادربانی که جنرال حمید گل را مشاور خویش تعیین میکرد اینبار جناب ربانی مشاور مــــلا غیبت الله خواهد شد
وطن اشغال شود ملیون ها مردم افغانستان متضرر شوند اختیار ریش مردم بدست شان نباشد همه یک طرف امابایددرهمین شرایط برای ربانی صاحب چوکی داده شود این ازهمه برتر ومهمتر است،خوب لیاقت وزارت را هم دارد!!! وزارت خارجه رابه مفسد ترین وبی نظم ترین وزارت تبدیل کرده بود حالا هم چووکی می خواهد
ر

>>>   برای ربانی صاحب هیچ مشکلی وجود ندارد سخت آمد میرود بخارج پول های زیادی ذخیره دارد مصروف زندگی بهتر و آرامتر میشود وای بحال ما

>>>   برشنا اطلاع دادهخ است کسانیکه تا یکماه محصول برق شانرا تحویل ندهند به سارنوالی معرفی میشوند
ازین جمله ربانی صاحب هم از مقروضین ملیونی هستند

>>>   جالا شروفساد پایه های برق کابل را بجای طالبان ویران می سازند دوشب پیش که برق کابل قطع شد از السوالی کابل بوده نه از بغلان یا قندز پس کار شروفساد است

>>>   ربانی انقدر عقل میداشت وزارت خارجه را بدون فشار رها نمیکرد اگر زور را ببیند تا ترکیه پیاده میدود

>>>   یکی از خواست های عبدالله عبدالله اینست که برای تشریفات درابتدای نامش اینگونه دراخبار تذکر بعمل اید:
(جـلالـتـمآب عبدالله عبدالله عبدالله )
جناب اشرف غنی این شرطعبدالله را پذیرفته است انا امرالله صالح قبول نکرده است

>>>   از گذارشنامه :
طرح ناکام دکترعبدالله به درگاه اشرف غنی ارائه شده است. گزارش هایی وجود دارد که اشرف غنی با جهات مهم طرح عبدالله موافقه ندارد. غنی مثل طالب، تغییر ناپذیر و قایم بالذات است. گزینه بعدی، سپردن قدرت به طالبان از طریق زور است که این هم یک خیال باطل است. پس، بن بست به شکل دیگری شکسته خواهد شد. شاید از طریق ایجاد ائتلاف بین گروه های مجاهدین با طالب ( به اثرتلاش های امریکا و ایران).

>>>   بهترین گزینه قطع گفتگو با ارگ و آغاز دیالوگ با طالب ها است تا حد اقل در ولایات شمال و ولایات تحت نفوذ طالب آتش بس شود و آنگاه با رسیدن به یک توافق جامع برای صلح گلیم غنی را جمع کنند چون غنی مانع صلح است.

>>>   ریشخندی خلاص شده و هر کس مسلکی و کاری است بیاید و دنبال عبدالله و محقق و دوستم و ریشخندهای دیگه نگردد.
غنی خودش کار فهم است و امریکا هم با او هماهنگ است تا صلح و مشکلات بیرونی و داخلی افغانستان را حل کند و افغانستان را بطرف سیستم و بین المللی شدن پیش ببرند.

>>>   عزیزی فرستاد پیغامکی
عیان ساخت بر من عجیب نامکی
نوشته که این مرد تهمتن بود
از آن اوستادان پر فن بود
به میدان کشور قوی پهلوان
به محفل یاران زحد مهربان
نترسید زدیو و نه بیم از پلنگ
نه از صلح و صافی نه از رزم وجنگ
تهمتن بود زاده پیر ما
ابر مرد اندرز وتد بیر ما
خودش وارث تاج بودی اگر
حریفا ن نبودند بیدادگر
به اوقات بیعت بسی شادکام
به وقت فراغت جریحه مشام
به خارج و میهن همیشه عزیز
نماینده غین وازعین نیز
قضا کرد تهمتن مغضوب غین
جدا دست او گشت از دست عین
چوتکمیل شد دوره عین وغین
بباید که میگشت بیعت نوین
یلان مجرب ز هر سرزمین
زاحزاب واقوام و اعلام دین
همه خواستاران بیعت شدند
به رویای قدرت بسی مست شدند

ولی از قضا دوره تکمیل شد
به ارگ اندرون غنی چون پیل شد
حریفان جا مانده از زور و زر
پریشان و نومید و هم دربدر
نخواستند شکست را پذیرا شوند
بخواستند به قدرت گیرا شوند
به این در وآن در فراز آمدند
برفتند دور تر و باز آمدند

از آن سو ترامپ آن یل نیشمند
که انسان ز کرداراو پر گزند
به طالب نگاهی پر از مهر کرد
تو گویی که هیبت ورا سحر کرد
به طالب روا داشت ،آنچه که داشت
نفاق درعوض بین مایان بکاشت
تلاشش فزون شد که بیرون کند
عساکرهمه، خویش قارون کند
چو این حال بدیدند دانشوران
تشاور نمودند با دیگران
به امید آنکه به نظم آورند
غنی با رقیبان به بزم آورند
ولی حیف یک لنگ بود مرغ شان
نه ترش است دوغ و نه هم چرغ شان
در این کشمکش، زاده پیر ما
سنان تیز نموده به نخجیر ما
تو گویی که وی وارث تاج بود
به تخته شطرنج یکی عاج بود
خلاصه کنم آن پیام چون بود
ز برق این عزیز نیک مدیون بود
اگر ادعا است راستی کنون
چو کفریست که آید زکعبه برون
برشنا اگرش پول نباشد به دست
در روشنایی بباید که بست
عزیزم بپردازهمه پیسه را
چه خوش است گشایی سر کیسه را
تاسف که فرزند آن رادمرد
جفا این چنین برحبیبان کرد

مهاجر دور از وطن

>>>   ...گب نزن هيچ کس عبدالله را شريک پنجا قدرت نمي کند يلايي دلي خود را خوش نکنيد

>>>   موقف داکترعبد الله بجا و معقول است زیرا داکترعبدالله افغانستان را اداره نمیتواند.داخل حکومت مملو از ستون 5 به طرفداری طالبان موج میزند اگر یک شخص غیر پشتون ریس شود حملات انتحاری این ستون 5 با کمک باداران شان ISI در چهارراهی ها باز شروع میشود. صلاح الدین هیچ درایت و صلابت مدیریتی ندارد حتی برادرش از وی راضی نیست صلاح الدین از کیسه خلیفه میبخشد، اکثریت جمعیت از صلاح الدین متنفر اند صلاح الدین در وزارت خارجه امتحان خود را داد که یک شخص عقده ای و ناکام است. زور وقتی درست است که توانمندی زور و منطق را داشته باشید. صلاح الدین توسط چند بدخشی مظلوم و انهم افراد زیر سن نمیتواند خود را و افغانستان را نجات دهد. صلاح الدین در این سالها حتی ازنفوذ طالبان در بدخشان جلوگیری نتوانست.
لالی زاهد

>>>   طرح عبدالله خان را انورالحق احدی برای تایید به سفارت امریکا مقیم کابل تحویل داده است. باید اول تر از همه منتظر تایید امریکا باشید.

>>>   ناق پشت ای لشمک راه گرفته اید. عبدالله نه جرأت و درایت برای مبارزه و رهبری دارد. افغانستان است اگر نی یک خوب کیسه مال می شد.

>>>   Wahid Payman
به نظر می‌رسد که ارگ و سپیدار بیش از هر زمان دیگری جهت رسیدن به یک دیدگاه واحد نزدیک شده‌اند. در این وسط استاد عطا محمد نور مخالف امتیازدهی به آقای عبدالله است. آقای نور از بخشیدن سهمی تا حدود پنجاه درصد به آقای عبدالله به شدت ناخشنود است و تلاش می‌کند که چنین نشود.
در سوی دیگر قضیه، صلاح‌الدین ربانی که از ناراضیان توافق سیاسی بود نیز بر اثر گفت‌وگوهای رو در رو اندکی در دیدگاهش تغییر آمده است. احمدضیا مسعود اما همچنان خواستار لغو نتایج انتخابات است. جایگاه احمدضیا مسعود ظاهرا در تیم سپیدار، برجسته نیست. زیرا در جریان انتخابات، آقای مسعود عملا با تیم عبدالله نبود.
طرح آقای عبدالله تا آخر این هفته به ارگ سپرده می‌شود، تیم ارگ تا حدودی از جزئیات این طرح آگاه است. رایزنی به‌گونه‌ای است که این طرح هر چه زودتر قبول شود تا روند گفت‌وگوهای صلح در افغانستان دوباره کلید بخورد.

>>>   شکست غم انگیز دارودستۀ عبدالله
هرگاه اشرف غنی، طرح مدون برای تقسیم قدرت( همراه با ترس ولرز و التماس) از سوی عبدالله را قبول کند، بدانید که او اشرف غنی نیست؛ بلکه اشرف غنی مطلق گرا را کشته اند و کس دیگری را به نام اشرف غنی در جایش جلوس داده اند.
اشرف غنی درنخستین واکنش، در ارزیابی طرح تقسیم قدرت از سوی ثبات و همگرایی هزار ویک اگر و مگربافته است.
بی شک غنی خان بابا!
MAMUN

>>>   رستگار دهگان
داکتر عبدالله سزاوار محاکمه به جرم خیانت ملیست
پایان دادن به حاکمیت فاشیسم و استقرار یک نظام مردم سالار ‌و غیر متمرکز یک امر حتمی و ضروریست که داکتر عبدالله با شعار تغییر نظام متمرکز به غیر متمرکز از قوی ترین پایگاه مردمی سه بار وارد کارزار انتخابات شد و در هر سه بار مردم به امید دست یافتن به عدالت اجتماعی و‌ پایان دادن به استبداد قومی از او‌ حمایت بیدریغ کردند. اما او‌ آرمان ‌و خواست یک نسل عدالت خواه را به کرار به بازی گرفت.
داشتن حمایت مردمی بزرگ‌ترین نقطه قوت یک ‌رهبر است که داکتر عبدالله آنرا را با خود داشت اما در برابر یک انسان بیریشه، باد آورده و متقلب، اما لجوج و‌ قاطع زانو زد و نتوانست از حقوق و آرای مردم دفاع کند.
شرم باد بر این انسان بی عرضه و‌ بی همت که دست بر سر قرآن گذاشت و سوگند یاد کرد که حکومت تقلبی را نمیخواهد ‌و به فرهنگ تقلب سالاری پایان میدهد، اما ذلیلانه با تقلبکاران و کودتاه چیان فاشیست و تمدن ستیز وارد معامله شده و بار دیگر میخواهد زیر دست متقلب اعظم ماموریت کند.

>>>   محمد نسيم جعفری
عبدالله رئیس شورای مصالحه شد 😊
داکتر عبدالله رئیس شورای مصالحه شد، حالا چهره طرفدرانش دیدنی است که تا می‌گفتیم برای عبدالله سینه نزنید که او معامله می‌کند، ما را متهم به طرفداری غنی می‌کردند.

>>>   پیشنهاد ریاست شورای صلح از طرف اشرف غنی رد شده است واکنون عبدالله عبدالله یک پیشنهاد دیگری داد ه است که حاضر است منحیث رئیس کمیسیون مبارزه با کرونا خدمت کند ، معلوم نیست جناب اشرغی اینرا قبول میکند یانه ؟؟


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است