مأموریت، اقتدار و عدالت
 
تاریخ انتشار:   ۱۸:۲۶    ۱۳۹۹/۲/۱۱ کد خبر: 163218 منبع: پرینت

امروز با استفاده از فرصت‌های قرنطینی و با مراعات نمودن توصیه‌های پزشکی، دمی با استاد ادب‌و صدای رسای عدالت‌و آزادی نشسته، درس‌های زیادی‌ گرفتیم و معنای دقیق مأموریت، اقتدار و عدالت را خوب‌تر آموختیم.
جان گپ این‌که، در کشورهای غیر دموکراتیک و به ویژه در کشور خودمان (افغانستان/خراسان)، رسیدن به اقتدار و تأمین عدالت از راه مأموریت ممکن نیست/نخواهد بود.

همچنان؛ اقتدار به معنای سلطه‌ی یک تبار بر سایر تبارها نیست، بلکه اقتدار یعنی توزیع عادلانه‌ی قدرت و تأمین عدالت است تا هرکی از هر تبار بتواند به شکل دموکراتیک از ماموریت به اقتدار برسد و مطابق به قوانین انسانی، نقش خودش را آزادانه در تأمین عدالت بازی کند.

بنابر این؛ تقسیم عادلانه‌ی قدرت و تغییر ساختار متمرکز به غیر متمرکز که یک اصل دموکراتیک و انسانی‌ست و با دین مقدس اسلام هم منافاتی ندارد، از سوی هرکی، هر جریانی و هر تباری‌که به مردم ستم‌دیده‌ی کشورمان پیشکش شود، ما به دل‌وجان در کنار او خواهیم ایستاد و برای این اصل انسانی و رسیدن به‌ آن تا آخر خط ایستاده‌و به یاری خداوند«ج» مبارزه خواهیم کرد.

به‌ هر رو؛ گپ‌ها زیاد است و اما این‌هم قابل یادآوری‌ است که فدرالیست‌ها از هر تبار، زبان، سمت‌و مذهب باید بسیج شوند و با گام‌های استوارتر روشنگری کرده و به افق‌های بلند امیدوار باشند که تا هم اکنون جز فدرالیسم، هیچ گزینه‌ی بهتر و عادلانه‌تری برای تغییر ساختار حکومت، تقسیم قدرت و رسیدن به اقتدار ملی وجود ندارد.

فدا محمد تورانیان


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
اقتدار
عدالت
نظرات بینندگان:

>>>   فدرالیسم باید نهادینه شود.
از تجارب گذشته باید آموخت.
در این فرصت موجود کاری که باید صورت بگیرد تلاش مسلکی و تئوریزه کردن دیدگاه فدرالیسم با در نظرداشت خصوصیات افغانستان است.
مشکلی که تا حال در سیاست وجود دارد این است که همه احزاب و گرایش ها در ابتدا تلاش میکنند تا به قدرت برسند و بعد در فکر به دست آوردن ابزار و امکانات و پیدا کردن کادر های متخصص و به خصوص در فکر تئوریزه کردن اندیشه های سیاسی حزب یا سازمان خود میشوند که بسیار دیر است.
فدرالیسم یک شیوه اداره جامعه است و نظر به جغرافیا و محیط و بافت اجتماعی و دیگر مشخصات اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و امثالهم باید چوکات شود و این نیاز به کار اساسی و علمی دارد ، تنها با شعار با جایی نمی رسیم.
آسان ترین راه ایجاد مودل های کوچک در سطح قرا و قصبات و احتمالن ولسوالی ها و ولایات است تا دیده شود که چه شیوه یی میتواند جوابگوی کشور ما باشد.
پس حد اقل کنگره ملی و شخص آقای پدرام باید کمتر به سیاست بپردازد و بیشتر بر کار نهادینه سازی و آگاهی دهی و ساختن کادر های مسلکی و تئوریزه کردن این تفکر بپردازد که سخت نیاز است.

>>>   جناب فدا :
برای رسیدن بهدف باید فــــــدا کار باشیم ومانند تــــورانیان به غرض حصول هدف بجنگیم

>>>   بیادر اگر به ساخت اتنیکی ولایاتیکه میخواهید در یک یونت تاجکی جمع کنید نظر بیاندازیدبازهم تاجکها اکثریت راتشکیل نمیدهند تاجکها در تمام افغانستان بسیار پراگنده افتاده اند حساب کواز بدخشان تا بلخ و پروان براساس امارهای موجود درتخار ازبکها ودرقندوز پشتونها اکثریت اند بلخ وبغلان،پروان وکاپیسا هیچ یک قوم اکثریت مطلق ندارد تاجکها صرف در بدخشان و پنجشیر که انهم حیثیت یک ولسوالی را دارد اکثریت اند لذا فدرالیزم نیز دردی را دوا نمیکند.
چراغعلی از دایکندی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است