وزير صحت يك مشكل بزرگ دارد...!؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۳۷    ۱۳۹۹/۲/۱۳ کد خبر: 163236 منبع: پرینت

او ضمن اينكه طبيب است، مدير خوبى هم در وزارتش است. سالها است شبانه روزى تلاش دارد تا مصدر خدمات خوب صحى به مردمش شود، شفاخانه ايجاد مى نمايد، كلينيك تأسيس مى كند، داكتران را حمايت مى كند، كمك هاى خارجى را جلب مى كند، وضع صحى كشور را به بيرون منعكس مى نمايد، با لباس مبدل به سطح شهر مى رود تا به چشم خود نقيصه ها را ببيند تا رفع نمايد.

يك روز در سيمينار خارجى است، روز ديگر در شوراى وزيران، زمانى در افتتاح كلينيكى در دور افتاده ترين نقطه كشور، گاهى هم سنگ بناى شفاخانه ى را مى گذارد، مردم را به رعايت مقررات صحى توصيه مى كند. عذر ميكند، خواهش ميكند و ميخواهد مردمش از شر كرونا در امان باشد.

در طول دوره ناميمون حكومت وحدت ملى، هرچند معرفى شده داكتر عبدالله بود اما كج خُلقى هاى غنى را تحمل كرده، از نزاع هاى سياسى و جناحى دورى جسته و همچون كدر مسلكى و خدمتگذار در خدمت مردمش بوده.

خارجى ها كه قدر كارش را مى دانند، تقديرش ميكنند، مدال برايش اعطاء ميكنند، تقدير نامه مى دهند، داكتر صادق مى خوانندش، اورا مدير موفق لقب ميدهند اما مسلميار و دار و دسته قبيله گرايش او را بمجلس فرامى خواند، به سارنوالى معرفى ميكند، مولانا انصارى محكومش مى كند و خلاصه مقهور نظام قومگرا و عمامه پوش ناآگاه است.

زيرا گناهش اين است كه او با اينهمه خوبى ها، در پنجشير زاده شده و سابقه جهادى دارد، با هليكوپتر به ديدار خسرخيلانش به چپرهار نميرود، كيت هاى آزمايش كرونا را به فاميل و دوستانش سوء استفاده نميكند و از مال حرام شكمش، همچون گاو بيرون نزده .

ميگويند مسافرى در شهرى رفت كه همه مردم آن مبتلا به بيمارى خارش بودند و مرض جلدى داشتند. چون ديدند، مسافر مذكور خود را نمى خارد، گفتند او مريض است، زيرا مثل ديگر مردمان نيست. زيرا هركه همرنگ جماعت نباشد، بيمار قلمداد ميشود.

با چنين رويكردى، كى حاضر ميشود، در چنين نظام فاسد و آلوده، كار و خدمت كند؟
سالها قبل عبدالرحيم شيدا، وكيل شهر ميمنه در پارلمان وقت گفته بود:

ﻣﺮﺩﻡ ﺻﺎﺩﻕ و ﺧﺎﻳﻦ ﺑﻪ ﻭﻃﻦ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻳﻜﻴﺴﺖ
ﺷﺨﺺ بى ﺗﺠﺮﺑﻪ و ﺻﺎﺣﺐِ ﻓﻦ ﻫﺮ ﺩﻭ ﻳﻜﻴﺴﺖ
ﺁﺩﻡ ﻛﺎﺭى و ﺑﻴﻜﺎﺭه ﭼﻮ من ﻫﺮ ﺩﻭ ﻳﻜﻴﺴﺖ
ﺑﻪ ﻧﮕﺎهِ ﺗﻮ ﮔﻞ و ﺧﺎﺭ و ﭼﻤﻦ ﻫﺮ دو ﻳﻜﻴﺴﺖ

ﻓﺮﻕ ﭼﻮﻥ ﻧﻴﺴﺖ كسى ﺑﺎﭼﻪ ﻧﻆﺮ ﻛﺎﺭ ﻛﻨﺪ
ﺑﻪ ﭼﻪ ﺩﻝ ﮔﺮمى و اﻣﻴﺪِ ﺩﮔﺮ ﻛﺎﺭ ﻛﻨﺪ

محمد عارف منصوری


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
وزیر صحت
مسلمیار
نظرات بینندگان:

>>>   درود بر ازاد مردان

>>>   مسلمیار که بزور ماشین دستگاهای تنفسی را ازشفاخانه به خانه خود برده بود بدون ضروت واعضای فامیل خودرا بزور بدون ضرورت معاینه کرده بودداکتران وپرسونل طبی شکایت کردند ووزیر صاحب صحت عامه در تلویزیون میگفت که زورمند زور مند است چپن سفید مارا بزور مجبور میسازد تا بخانه شان بروند ومعینه غیر ضروری کنند.ازین خاطر مسلم یار هم عقده گرفت که چرا این طور بگویند (خودرا شاهزاده فکرکرده :"شاه واجب الاحترام,ازتعرض مصءون وغیر مسءول است"
ازطرف دیگر وزیر صحت عامه باوجودیکه خوب فعال است مشکل این است که فارسی زبان وتاجیک تبار است.ازقوم پشتون نیست باید محکمه شودولی وزرای پشتون با وجود خیانت های هنگفت شان کسی برایشان نمیگوید که بالای چشم تان ابروهست یانه؟حتا دوسیه هایشان توسط رییس جمهور حفظ میشود ازپول بیت المال
دراکمپاین برایشان مصرف شده(قیومی) همچنان اکلیلی وزیر مالیه پول هنگفتی را برد حق داده باشد کسی چیزی نمیگوید.زاخیلوال در بحران کابل بانک مسءول میباشد اما درقضیه برخورد سیاسی وقومی شد پشتون محاکمه نمیشود دیگران را میکشند درزندان.فارو وردک ملیارد ها دالر را با متک خیالی,معلم خیالی,اعمار تعمیرات خیالی حیف ومیل کرد ارتقاهم یافت اگر یک وزیر تاجیک,ازبیک وهزاره بجای وزرای مالیه ومعارف این خیانت هارا میکردند راهی زندان نمیشدند به یقین که میشدند.وزیر صحت عامه هم همینطور توسط قیبله ودرتبانی با رییس سنا وزابلی که همه پشتون اند باید همینطور شود وزیر تاجیک هست با شما پیوند قومی ندارد یک کادر لایق وتحصیل یافته کشور اما غیر پشتون است باید محاکمه شود.وحید عمر شاید براءت حاصل کند یا دوسیه اش حفظ شود.بااحترام عبید.

>>>   وزیر صحت مرد مقابله با کرونا است و سرباز دلیر میدان جنگ با ویروس کرونا.
اما
فاشیسم قبیله دست هایش را بسته و امکانات لازم را چنانچه لازمه این جنگ است در دسترس اش قرار نمیدهد.
غنی اگر از این بهتر سراغ میداشت تا حال تعویض اش میکرد.
مگر برای غنی وزیر صحت یک سر باز کم توقع و وظیفه شناس است که شب و روز تلاش میکند تا با کمترین امکانات بیشترین خدمات را ارائه کند. همه دزدی ها را تیم ارگ میکند مگر با آن هم این مرد از میدان نبرد با کرونا فرار نمیکند و وظیفه انسانی خود را انجام میدهد هرچند میداند که در کابینه بعدی غنی جایی ندارد.

>>>   درافغانستان حتی درارائه احادیث تقلب میکنند ، مثالش ملا انصاری اصل حدیث را روایت میکند اما نیمه وتکمیل نمیکند چون اگر حدیث راذ تکمیل بیان کند همان میشود که باید قرنطین را رعایت کنند آما یک ملای جوانن ولایق آن حدیث را کامل درمحضر مقتدیانش بیان میکند حتما ببینید چقدر با استدلال ومستندحتی صفحه آن کتاب را ذکر میکند:
درستون سرچ یوتیوب این متن را پست کنید حتما این ویدوی را ببینید:
( مجیب الرحمن انصاری باید نزد این جوان ورزیده شاگردی نماید)
ر

>>>   من صد فیصد متیقن هستم که شفافیت در مصرف بودجه و کمک های خارجی و آمار و ارقام ارایه شده در تمام بخش های ادارات مربوطه افغانستان،به هیچ وجه دقیق و قابل اعتبار نیست.
هم کارمندان داخلی و هم نهاد های بین المللی کمک کننده در زمینه خورد و برد ازین کمک ها دست دارند.
من نمیگویم که در عرصه صحت و یا بخش های کاری دیگر در افغانستان کاری نشده است،اما نظر به پول هایی که درین کشور در طول بیست سال گذشته سرازیر شده است،شاید پنج فیصد این پول ها نیز به درستی به مصرف نرسیده باشند،باقی همه پول ها خورد و برد شدند.
همین حالا در حدود سیصد تا سیصد و پنجاه میلیون دلار از جانب نهاد های مختلف غرض کمک برای جلوگیری از بحران کرونا کمک شده است.آیا تنها افغانستان به بحران کرونا دچار است؟
چرا کشور های دیگر این کمک ها را دریافت نمی کنند؟
زیرا رهبران بعضی کشور های دیگر هر دالر کمک را که از نهاد های خارجی بدست می آورند،خواهان شفافیت در مصارف آنها هستند.
بنأ فقر و گرسنگی را ترجیح میدهند،نظر به این که در مصارف این کمک ها شفافیت وجود نداشته باشد.
افغانستان مفسد ترین کشور ها در جمله درصد کشور جهان است که نهاد های بین المللی حد اکثر خورد و برد را،همراه با همکاران داخلی شان درین رمینه انجام میدهند.
گذشته از آن که خود کرونا نیز یک آوازه یی بیش نیست و هستند کشور هایی که بدون هیچگونه محدودیت در گشت و گزار شهروندان شان،به هیچگونه فاجعه انسانی مبتلا نشدند و امسال کمترین تلفات را نظر به سالهای گذشته در اثر مریضی سرما خوردگی داشتند که این سرما خوردگی هر سال می آید و یک تعداد اشخاصی را که پیر و یا مریض هستند و سیستم دفاعی بدن شان ضعیف است،از بین میبرد.
دور نمیرویم،در جمله پنجاه نفر تلف شده در افغانستان چند نفر خانم ها و یا اطفال هستند؟
دولت به مردم پول میدهد که هر اقارب تان در اثر هر مریضی که تلف شد،ادعا کنید که در اثر کرونا تلف شده است.
پس شفافیت در هیچ بخشی از بخش های جامعه افغانستان وجود ندارد.

>>>   کسی هست که از اقای شکم یار بپرسد در چندین سالی که مثل گاومیش در چوکی سنا لنگر انداختی بجز از چور مال بیت المال کدام کار مثبت کردی که حالا جفنگ میگی .وزیر صحت ادم کار کن است بر ما مربوط نیست که از کجا و بکدام تیم تعلق دارد ماازش حمایت میکنیم کار مثبت هرکی را تقدیر و کار انسانهای همچو مسلمیار را تقبیه مینمایم .
افغان

>>>   هرکسی که چه مسلمیار باشد و چه کسی دگری در مقابل وزیر صحت که انسان خوب و مسلکی کار کن و صادق و مردم دوست است جبهه گیری و خصومت کند اصلا مسلمان چه که از جاده انسانیت بدور است قدر زر را زرگر میداند نه دریور و چوپان رمه اشتر قدرت و قیمت وزیر صاحب صحت عامه نزد مردم جایگاه بلند دارد .

>>>   گرچه من ازمجاهد و حتی نام مجاهد بدم می آیدامااین وزیررا ازصمیم قلب دوست دارم. اگرهمه مجاهدین مثل او می بودند همه شان را دوست می داشتم حیف که نیستندمثل همین مسلمیار.من نمی دانم این شکمباره چطور توانسته این همه سال ریس مجلس سناباشد. پس مجلس سناهم چیزی نیست جز مجموعه ای ازآدم هایی از قماش همین مسلمیار.به استثنای انگشت شمارآدم های شریفی که قاعدتادرهمه جا هستند.

>>>   این شعر در شرایط فعلی مطابقت نمیکند چون فعلا خاین را قوماندان والی وبالاتر ازان تعین میکنند
طزمانیکه در قدرت بودی نان سرباز را دزدی کن تیل را بفروش چوککی های را لیام وبه نرخ که می خواهی بفروش درهر حکومت جای برایت است اگر نکردی مانند آمر امنیتد تخار باید برای بدست آوردند نان رنگمالی وروز مزدوری کنی آنهم یافت هم نمیشود

>>>   طاهر پشتون
من خودم یک پشتون استم ولی وزیر صحت آقای فیروز را خیلی دوست دارم. اشرف غنی هم اورا دوست دارد با وجودیکه از پنشیر است و توسط عبدالله ایزک معرفی شده. از همین خاطر اورا منفک نمیکند.
ما پشتونها اکثریت مان متعصب نیستیم. اگر شما تاجکها به افغانستان کار کنید و به افغان بودن تان افتخار کنید برادر ما استید. ولی مشکل شما این است که انسانها ی فاسد و افغان دوشمن را رهبرتان انتخاب میکنید و بعدآ توقوع میکنید ما پشتونها اورا بگداریم افغانستان ما را خراب کند. نخیر ما متعصبین را با جزای اعمالشان میرسانیم ولی وطن دوستها و غیر متعصبین را به وزارت میرسانیم. هرکی که باشد.

>>>   بهترین انسان وبهترین شخصیت وپاک در. بین بسیاری از وزا وزیر. صاحب صحت عامه میباشد با مشکبات که دامنگیر وی میباشد اما بازهم کوشش بخرچ میدهد تا مصدر خدمت شود
کریم عمر

>>>   خو با به مردم بگو که وزیرک با فرشته استند.

>>>   او برادر به ای وطن یک جمع خاین کار میکند وزیر بیچاره به پای وحید عمر سوخت اصلا وحید عمر را خواستند به حارنوالی معرفی کنند باز یک تعداد وکیل ها از روی عقده و سمت پرستی گفتند یا عمر هم معرفی نشود و اگر میشود باید وزیر هم معرفی شود ای مشکل است که جور شود تا ای قسم برخورد صورت گیرد که وطن جورنمیشود تا بز به پاچک خود میش به پاچک خود آویزان نشود کار بجای نمی رسد
فرهاد بدخشی مسکو

>>>   من افغانی هستم هیچ وقت افغاستان‌ را ندیدم‌ فقط درموردش‌ شنیدم‌ خیلی‌ دوست دارم یک بارهم‌ که شده بیام به کشورم‌

>>>   اقای منصوری!
داکتر فیروز قابل هرگونه ستایش وتمجید است.مجسمه ازادب ٫اخلاق٫شرافت٫وطندوستی٫زحمت کشی وکاردانی.
حیف وملیونها بار حیف که روزگاری را با اشراراکرام سپری کرده واظهار ندامت نمیکند.(مطلق بدون عیب که هیچکدام مان نیستیم)
موفقیت زیادتررادرهمه امورزندگی برایش خواهانم.
عاقل


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است