شاهدان شهادت می دهند، ایران تکذیب می کند
اینکه تعدادی را دستگیر و شکنجه کرده و سپس با تیراندازی آنان را به قسمت های پرعمق رودخانه خروشان هریرود بیندازند، هیچ توجیهی ندارد 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۱۱    ۱۳۹۹/۲/۱۵ کد خبر: 163259 منبع: پرینت

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، عملکرد مسوولان اجرایی و گاها تصمیم گیری دولت ایران پیرامون مهاجران افغانستانی و یا مراودات مرزی و یا مسایلی که به امور سیاسی افغانستان مربوط می شود، خبرساز شده و چهره دیگری، مخالف ادعاها و شعارهای مسوولان نظام ایران را به نمایش می گذارد.
از آموزش های نظامی و حمایت از طالبان تروریست و دعوت رهبران شان به تهران تا بدرفتاری و تحقیر و تهمت زدن های بی مورد به مهاجران افغانستانی و...
بگذریم!

در گذشته خبرهای متفاوتی از خشونت و تیراندازی نظامیان ایرانی بر مهاجران افغانستانی که قصد ترک ایران و رفتن به ترکیه را داشتند بگوش می رسید و تا اندازه ای سختگیری ها بر تجاوز مرزی های افغانستانی از مرز نیمروز افغانستان و سیستان و بلوچستان ایران به دلیل مسایل امنیتی قابل توجیه بود اما اینکه تعدادی را دستگیر و شکنجه کرده و سپس با تیراندازی آنان را به قسمت های پرعمق رودخانه خروشان هریرود بیندازند، هیچ توجیهی ندارد.

در خبرها آمده است که از تعداد هفتاد کارگری که از آب رودخانه هریرود در منطقه دهانه ذوالفقار گذشته و قصد ورود به خاک ایران را داشتند، پنجاه و هفت تن شان توسط نظامیان مرزی ایران دستگیر شده، شکنجه گردیده و سپس به آب انداخته شدند.
شاهدان این رویداد كه ١٢ تن هستند می‌گویند از میان ۵۷ تنی که به دریا انداخته شده اند، همین ١٢ تن خود شان را نجات و موفق به بيرون كردن ٧ جسد ديگر از دريا و انتقال آنها به هرات شده اند.

اما عکس العمل مقامات ایرانی به خبر فقط تکذیب بود. قنسولگری ایران در هرات، دست داشتن نیروهای مرزی این کشور را در شکنجه و به دریا انداختن این شهروندان افغانستان رد کرد و سخنگوی وزارتخارجه ایران در واکنش به این خبر گفت: اتباع افغانستانی که به صورت غیرمجاز در حال عبور از مرز مشترک دو‌کشور بوده‌اند به هنگام مواجهه با نیروهای مرزبانی کشورمان و به قصد فرار خود را به آب انداخته‌اند و متأسفانه برخی از آنها جان خود را از دست داده‌اند.

در این میان، سید حسام رضوی خبرنگار و نویسنده ایرانی در سایت تسنیم نوشته است:
1-این وظیفه جدی و مهم دولت و نیروهای نظامی و امنیتی این کشور است تا جلوی عبور غیرقانونی اتباع خود را که به سمت کشورهای مختلف از جمله ایران می‌روند بگیرند و هر اتفاقی که برای این شهروندان در مسیر عبور غیرقانونی حادث می‌شود بخش اعظمی از آن بر عهده دولت افغانستان است زیرا کشورهای مختلف نمی‌توانند نسبت به مرزبانی و مرزداری خود بی‌تفاوت باشند.
2-نکته بعد متوجه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. اگر این شهروندان افغانستانی به صورت غیرقانونی در حال عبور از مرز بوده‌اند برای برخورد با آنها ضوابط و قوانین خاصی وجود دارد و ضابطان نظامی وابسته به ناجا به هیچ عنوان حق برخورد شخصی و سلیقه‌ای ندارند. چنانچه فرضیه برخورد فیزیکی با این شهروندان افغانستان و موضوع به آب انداختن آنها تایید شود بی‌شک‌ باید بدون هیچ درنگ و مسامحه‌ای تمام نیروهای دخیل در این حادثه را شناسایی و ‌با شدیدترین نوع برخوردها با آنها رفتار شود و دستگاه قضایی به دوجنبه جرم آنها رسیدگی جدی و قاطعانه کند. سکوت فرماندهان ناجا در این مورد نیز پذیرفتنی نیست و می‌تواند لطمه‌ای جدی بر پیکره روابط میان دو ملت وارد سازد.
3-مسوولان ایرانی و افغانستانی باید با صداقت تمام نتیجه تحقیقات خود را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و جلوی فضاسازی‌های رسانه‌ای مسموم را بگیرند. همانطور که ذکر شد در صورت تایید قصور باید با قاطعیت و‌جدیت با مقصرین برخورد شود در غیر این صورت مسوولان کشور افغانستان باید به صورت جدی با رسانه‌های معاند در کشورشان برخورد کنند و راه ادامه دشمنی از سوی رسانه‌های وابسته به غرب در کشورشان را بگیرند.
بی‌شک دو‌ ملت ایران و افغانستان منتظر اعلام نتیجه نهایی تحقیقات در این رابطه هستند تا بار دیگر با همدلی راه را بر بدخواهی‌ها ببندند.

وزارت خارجه افغانستان در واکنش به این ادعاها اعلام کرد که موضوع را بررسی می‌کند. در خبرنامه این وزارت آمده‌است که حنیف اتمر؛ سرپرست وزارت امور خارجه با دریافت گزارش‌ها درباره کشته‌شدن مسافران افغانستانی در امتداد مرز با ایران، خواستار تحقیق همه‌جانبه در این باره شده‌است.
حنیف اتمر هیأتی را به رهبری معین سیاسی وزارت خارجه توظیف کرده‌است تا این حادثه را به شکل همه‌جانبه تحقیق و بررسی نماید تا در پرتو حقایق موجود تصامیم لازم اتخاذ گردد.
گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه‌ کشور می‌گوید که تحقیقات در این زمینه آغاز شده و دولت افغانستان این رویداد را در دو سطح بررسی می‌کند. به گفته‌ی آقای هیواد، محمداشرف غنی این رویداد را در سطح دولت با دولت و معین سیاسی وزارت خارجه نیز آن را در سطح سیاسی و از نظر تخنیکی بررسی می‌کند.

طالبان با انتشار یک اعلامیه از تهران خواسته اند که با مهاجران افغانستان "براساس ترحم، اخوت اسلامی و اصول همسایگی" برخورد کند.
اعلامیه طالبان افزوده است که ۲۳ نفر "شهید شده" و اقدام قوای سرحدی ایران "قساوت" بوده است.

کمیسیون حقوق بشر افغانستان شکنجه و غرق‌کردن شماری از شهروندان کشور در مرز با ایران را نقض آشکار اصول و ارزش‌های حقوق بشری خوانده و خواهان تحقیق همه‌جانبه‌ی این موضوع شده است.
این کمیسیون در اعلامیه‌ای برخورد نیروهای مرزی ایران با مسافران افغانستان را «بی‌رحمانه» و «تکان‌دهنده» خوانده است. به گفته‌ی کمیسیون حقوق بشر، نیروهای مرزی ایران با این اقدام‌شان حقوق مهاجران و تعهدات دولت‌ها به پیمان‌های بین‌المللی را نیز نقض کرده‌اند.
کمیسیون حقوق بشر از دولت افغانستان، کمیشنری عالی حقوق بشر و کمیشنری عالی پناهندگان سازمان ملل متحد خواسته است که یک هیأت مشترک با ترکیب نمایندگان دولت افغانستان، دولت ایران و نهادهای حقوق بشری سازمان ملل تشکیل دهند تا رویداد یاشده را به‌صورت «همه‌جانبه» و «دقیق» بررسی کند.
این کمیسیون همچنان گفته است که با شناسایی عاملان این رویداد، عدالت در مورد قربانیان اجرا و به خانواده‌های قربانیان خسارت پرداخت شود.

کد (4)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شاهدان
ایران
روزدخانه هریرود
نظرات بینندگان:

>>>   وزنش را زمین برمیدارد روزی اش را یا مولاناهای ترورست پاکستانی برای ترورست پروری ویا اگر زنده به ایران واروپارسید خدامیدهد هر فامیل پانزده طفل تولد کند مخصوصا فامیل های بی بضاعت !

>>>   چرا کمیسیون حقوق بشر افغانستان خود داخل اقدام نمیشود و قضیه را بررسی نمیکند؟

>>>   از شاهدان اسرار واز ایران انکار !

>>>   واقعا وحشت ناک هست

>>>   موضوع مهاجرت اقتصادی امروز به یک معضله جهانی تبدیل شده است.
تنها افغان ها نیستند،بلکه در سرحد امریکا و مکسیکو نیز چنین حال است،در سرحدات اروپا و ترکیه و اروپا و لیبیا ث تونس و الجزایر و غیره کشور های افریقایی نیز چنین است.در سرحدات میانمار و بنگله بیش ،بنگله بیش و اندو نیزیا،کشور های جنوب شرق آسیا و استرالیا و غیره سرحدات.
چون تفاوت درآمد ها و مزد و اجوره کار و شرایط زندگی و تأمینات اجتماعی،میان کشور های فقیر و کشور های توانمند،روز یرور افزایش می یابد،بنأ باعث ایجاد فقر و بیکاری در کشور های عقب مانده میشود،در نتیجه پروبلم مهاجرت های اقتصادی نیز شدت می یابد.
فعلاً کشور ایران در اثر تعزیرات اقتصادی به پروبلم های اقتصادی مواجه است و بازار کسب و کار سقوط نموده است و برای کارگران خودش هم زمینه کافی کار وجود ندارد.
بنأ مانع ورود کارگران افغانی میشوند.زیرا زمینه کار فعلاً در ایران نه تنها برای افغانها ،بلکه برای خود ایرانی ها نیز فراهم نیست و این کارگران افغانی،بخاطر اجرا معیشت و پیدا کردن پول یا مجبورند دست به جرم و جنایت و قاچاق مواد مخدره بزنند و یا هم باردوش دولت ایران قرار بگیرند.
بنأ فعلاً باید افغانها از مهاجرت به ایران خود داری کنند.
آنطرف ایران سرحدات ترکیه و اروپا نیز بسته است و خود اروپا و امریکا نیز در اثر بحران کرونا به بحران اقتصادی و بیکاری مواجه اند و نمیتوانند به خیل پناهندگان اقتصادی راه بدهند.
بنأ در شرایط فعلی باید شما در داخل خود افغانستان باشید و دولت برای کسانی که توان خرید مواد خوراکه و نان را ندارند.مواد خوراکه در اختیار شان قرار دهند.
اما افراد و اشخاص نیز نباید سؤ استفاده کنند و کسانی که مستحق نیستند،ازین پروگرام توزیع مواد خوراکه سؤ استفاده کنند.
بنأ این وظیفه دولت است تا افراد مستحق را شناسایی و مواد خوراکه برایشان توزیع شود،تا زمانی که موضوع کرونا حل و فصل شود و مردم به زندگی و کار و بار و حیات روزمره شان دوباره ادامه بدهند.

>>>   آقای شبکه اطلاع رسانی عزیز
باز موضوع تفرقه انگیز پیدا کردید و جولان می دهید. رگ غیرت شما برای ایران بالا زده است. آمریکاییها 19 سال تمام شما را تحقیر می کنند و جرئت حتی نوشتن هم ندارید. آنوقت برای یک موضوعی که هنوز ثابت نشده یقه پاره می کنید. فکر می کنم که دالرهای وهابی ها برای شما خیلی شیرین شده که اینگونه بدنبال تفرقه هستید. آمریکایی ها تا کنون کلی از افراد ملکی شما را کشته اندو شما جرئت اعتراض ندارید. کشور شما را تحت استعمار خود گرفته اند و شما حق نوشتن هم بر علیه آنها ندارید.
البته کشتن هر انسان بیگناه جرم بزرگی است و ماهم به شدت ناراحت هستیم ولی این قدر لجن پراکنی نکنید. شما مسلمان هستید و به روز جزا هم اعتقاد دارید، دالرهای وهابی های کافر چشم شما را نگیرد. آل سعود خیر خواه کشور شما نیستند. ما باهم همسایه و هم فرهنگ هستیم و از قدیم در کنارهم بودیم و خواهیم بود.

>>>   شاهدان پول گرفته اند و شهادت دروغ می دهند این اتفاق در خود مرز افغانستان افتاده است و پزشکان هراتی هر گونه ضرب و شتم را روی اجساد تکذیب کرده اند افغانها کمتر دروغ بگویید خدا به شما رحم کند چرا هر چیزی را به ایران نسبت می دهید نکند شما هم پول می خواهید

>>>   علامه نراقى، همه ابعاد ستم را بررسى كرده و همه راه‏ها و توجيه‏هايى را كه ستمگران
براى ستم به كار مى‏برند، مى‏بندد و تا آن جا پيش مى‏رود كه آه مظلوم را در سستى و زوال
حكومت مؤثر مى‏داند. «آرى، چه بسا، كه ستمكار ظالم، بيدادى بر بيچاره كند كه دَرِ
چاره‏جويى‏اش از همه جا بسته و دست اميدش از همه جا گسسته مى‏شود. ناچار، شِكْوه و داد
خواهى به درگاه پادشاهى برد كه ساحت رحمتش گريزگاه بى پناهان و غمخوارى مرحمتش
فريادرس دادخواهان است. مير ديوان عدلش به دادخواهى گداى بى سرو پايى، خسرو
تاجدارى را دست اقتدار در زير تيغ انتقام مى‏نشاند و سرهنگ سياستش براى خاطرپريشانى
سلطان والا شأنى را پالهنگ عجز در گردن افكنده و به پاى دار مكافات مى‏دواند. مظلومى از
ضرب چوب ظالمى برخود نپيچد كه شحنه غضبش باوى در نپيچد و ستم كيشى اشگى از
ديده درويشى فرو نريزد كه سيلاب عقوبتش بنيان دولت وى از هم بريزد».

>>>   یکی نه که چند تا میگویند که ما هم از جمله اشخاص انداخته شده بهرود خانه هلمند بودیم که از جانب عساکر سرحدی ایران ظالمانه به رودخانه هلمند انداخته شده بودیم و خود قربانی و شاهد صحنه بلفعیل بودند و چند جسد کشیده شده از اب را با خود به هرات اورده انداما قنسولی ایران مقیم شهر هرات افغانستان کور خانه نشین از بغداد بخبر داره میگوید که این ادعا غلط و نادرست است وبدون هیچ دلیلی انرا رد میکند در چشم در امدن و خاک زدن بچشم هم حدی دارد نه چنین ترتیبی که قنسولی ایران مقیم شهر هرات کشور ما باجل و پوستش در چشم مردم می دراید شرم بیک انسان خوبتر است از دراودنچشم کردهانهم به یک واقعه ثابت و اشکار مستند و مدلل با شواهد زنده ان .

>>>   بنده از اصول دپلماتیک چیزی نمیدانم و تاجاییکه فکر وطنی ام قد میدهد پولیس ایران هیچگاه حق انداخت یا همان شلیک خود شانرا بالای مهاجرین ندارند و بل مسئولیت دارند آنها را دستگیر و بعد از تحقیق در صورتیکه جرمی نداشته باشند که حتما جرمی دیگری غیر از عبور غیر قانونی از سرحد ندارند آنانرا به پولیس افغانستان تحویل دهند ودر صورت ادامه همچو عبور و مرور ها از کانال های رسمی به دولت افغانستان اعتراض نمایند. این طوری همه بد بینی ها و تبلیغات سوء میان دو ملت برادر از بین خواهد رفت. نه اینکه هر مقام و فرد رسمی و غیر رسمی ایرانی خود را نسبت به افغانها قاضی و صاحب صلاحیت اجرای دانسته و به تبعیت از احساسات خود عمل کند. حضور امریکایی ها در افغانستان به هیچ صورت نمیتواند بهانه ای برای کشتن و به آب انداختن تعدادی از افغانهای فقیری که از بد روز گار و به امید به دست آوردن لقمه نانی ازسرحد به صورت غیر قانونی گذشته اند باشد. اگر پولیس سرحدی ایران به اینکارش افتخار میکند بگذارید افتخار کند از دید ما یک عمل ناجوانمردانه غیر انسانی و از حیثیت یک پولیس فرسنگ ها به دور است.

>>>   در روسیه تعداد مبتلایان به کروناویروس به 10581 نفر در یک روز رسید.

>>>   یک باند ایرانی شامل ۳ مرد و یک زن که خود را پلیس جا می زدند و با متوقف کردن خودروها و به بهانه بررسی گواهی خروج از خانه در دوران قرنطینه، از آنها دزدی می کردند، در حومه پاریس دستگیر شدند.
این باند که اهداف خود را با دقت انتخاب می کردند، با متوقف کردن خودرو قربانیان، وسایل شخصی آنها را مورد بازرسی قرار می داند و پول، جواهرات و اشیای قیمتی قربانیان را می دزدیدند.
حداقل ۷ نفر از هفتم آوریل تا زمان دستگیری اعضای این باند در ۲۸ آوریل، مورد سرقت این باند قرار گرفته اند که مبلغ سرقت شده بالغ بر حدود ۲۵ هزار یورو است
یورو نیوز

>>>   از حقیقت موضوع خبر ندارم ولی بسیار بسیار برای برادران مسلمان افغانی که بسیار تلخ و درد آور جان به جان آفرین تسلیم کردند ناراحت هستم
موافق پیگیری موضوع از طریق قانونی و روشن شدن حقیقت هستم و اگر خطایی از کسی سر زده باید جبران شود نمی دانم شاید مساله قاچاق و داعش و خلاصه مسائل امنیتی در اقدامات خودسرانه نقش داشته باشد
باز هم عمیقا ابراز همدردی کرده و واقعا برای خانوادگان داغدار از خدای تبارک ارزوی تسلی خاطر و برای فوت شدگان مظلوم آرزوی رحمت دارم
اگر چه دردی دوا نمی شود و این کار واقعا شرمندگی دارد
یک فرد معمولی ایرانی

>>>   اینست برخورد یک یهودی ونصارا با مار:
محل حادثه یک سطل آشغال جایی پشت این ایستگاه آتش‌نشانی بود که ۱۳ مار پایتون توپی در یک روبالشی رها شده بودند، طولشان بین نیم تا ۱.۲متر. ماموری از "انجمن سلطنتی جلوگیری از بی‌رحمی با حیوانات بریتانیا یا RSPCA به محل آمد و این مارهای سرد و بی‌حال را با خود برد تا آنها را گرم کند. ما از آتش‌نشانی منطقه "تاین و ور" در این باره سوال کردیم اما آنها پاسخی ندادند
این فرق می‌کند. او می‌گوید: " تعداد مارها نشان می‌دهد باید نوعی تجارت یا شاید فروش حیوانات خانگی دخیل باشد. ولی چرا یک فروشگاه حیوانات خانگی باید چنین مارهای گران‌قیمتی را رها ‌کند در حالی که می‌تواند پول خوبی بابتشان دربیاورد؟"و می گوید: "این کار بسیار ظالمانه‌ای است و هیچ کس دوست ندارد بلایی سر هیچ حیوانی بیاید. این به سرگرمی نگهداری از مار وجهه بدی می‌دهد، خیلی بد."
تحقیقات ادامه دارند اما نبود دوربین مدار بسته در این منطقه کار را سخت کرده است. "بنیاد مردمی رعایت اصول اخلاقی در برابر جانوران یا PETA"، یک گروه مدافع حقوق حیوانات، برای هر اطلاعی که منجر به دستگیری متخلفی شود که این مارها را رها کرده، ۲۵۰۰ پوند جایزه گذاشته است. الیسا آلن، رییس این نهاد می‌گوید: "بیرون انداختن این تعداد جانور یک بی‌ملاحظگی خطرناک و نگران‌کننده لازم دارد."

>>>   نتیجه این همه بدبختی جنگهایی داخلی وخود خاهی وبرداشت غلط ازدین وافرط گرای هست
روزانه هزاران انسان به دست طالبان کشته میشود
وطالبان وحشی اگردست ازجنگ بردارن به کشور آرامی بیاید دیگر نیازی نیست مهاجرت کنیم
وهرچه بر سرما میآید نتیجه اش طالبان وحشی است

>>>   این یک واقعیت است باید تقیق شود

>>>   وقتی برای مجازات صرف یک تظاهرات فرمان قطع مخالف دست وپای ویا دربحز رها کردن اتباع خودرا میدهند با یک خلاف کار مکرربیگانه که بدون ویزه قاچاقی وارد خاک شان شود چگونه برخورد کنند ؟؟

>>>   هری رود از ایران به افغانستان به هرات سرازیر نمی شود ، بلکه برعکس! چگونه می تواند والی هرات ادعا کند که در هرات غرق شده است؟ دروغگوان دارای پاهای کوتاه اند . اگر اسنداد مانند تصاوير از غرق شدن وجود مى داشت ، دولت درمانده در کابل و وزير خارجه کنونى که امضأ کننده قرارداد فروش خاک به امريکا اتمر خادم تره کى و کرزى و احمدزى حداقل سفیر ایران را در وزارت خارجه فرا مى خواند.
هر دو رئیس جمهور منتخب ایالات متحده امريکا ، خود را "شیر" می نامند و با این حال ، پستانهاى گاو های اروپا حتی گاو مقدس هندوها را می مى مکنند ؟!؟ . و همیشه 3 میلیون شهروند افغانستان در ایران زندگی می کنند. و يک و نيم ميليون و بيشتر سند شهروندى کشورايران را دارد
شرم آوربراى رژیم اوغنی و همچنین شرم آور به 40 کشور جامعه جهانی است. بدون سيروم قطره چکان همين 40 کشورها به ویژه ایالات متحده آمریکا کشورهاى تحريم کننده ايران همزبان و همفرهنگ من در شيريان حاکمان دولت شده ناکام شان، برای یک روز نام افغانستان زنده بماند!
حاکمان پشتون مانند برده هایی که نمی توانند تشکر کنند ، ناسپاس هستند. چرا رژیم اکثریت پشتون در کابل مانند خاموش به گونه بره ها سکوت می کند؟ غنی بلافاصله پس از آلوده شدن کرونا در هرات به عنوان والی این ولایت ، سید وحید قتالی را منصوب کرد تا از گسترش کرونا جلوگیری کند. و در همان زمان ، رئیس جمهور غنی در واقع پیشنهاد مقامات هرات را برای ایجاد یک مرکز پزشکی شيوع تاج در هرات تأیید کرد ، اما در جلال آباد ، در حدود 1400 کیلومتری دورتر از هرات در منطقه پشتون آباد کرد . نام از هرات کام در جلا ل آباد

بلاخره استاندار هرات تحت فشار انتقاد بود. او چاره ای جز این نداشت که توجه جمعیت هراتيان را از به موضات ديگر منحرف کند. گذرگاه مرزی خروجى بسوى ایران بسته شد! برعکس ، مرز از ايران براى شهروندان افغانستان هم بسته شد که مورد ڀيغار جامعه جهانى شد. که چطور گذرگاه مرزی ورودى خود را به روى شهروندان خود مى بندند
فرار از مرز سبز همیشه امکان پذیر است. هری رود در مرز با ترکمنستان جریان دارد! همه مقصر هستند به عنوان مثال ایران و پاکستان. کشورهای همسایه مانند تاجيکستان ، ازبکستان ، ترکمنستان پناهندگان را از افغانستان پذیرفته اند. و به ویژه ، ایران و پاکستان ميزبان میلیون ها پناهنده از کشور دايم فغان و گريان ناکام کشور هميشه ناکام . در ایران 3 میلیون پناهنده و 1.5 شهروند با تابعیت ایران را دارند ، همینطور در پاکستان حداکثر 4 میلیون نفر!
اگر اين دولت کشور دولت سرنگون شده - شکست خورده- درمانده - پارچه پارچه نمى بود در همين فاصله زمانى بيست ساله ڀناهنده گان کشورخود را شهروندان خود را با سرازير شدن اين همه پولها به کشور برمى گرداند. زمانيکه پشتون خود را کثريت حاکم مى نامد و در قدرت خالى دولت کامياب و در حکومتدارى و دولتدارى خوب ناکام. مگر خود پشتونان وزارت هاى کليدى مانند وزارت ماليه را نداشتند؟

>>>   من فقط کنجکاوم بدانم چگونه این افراد به رودی افتادند که در مرز ایران است و به داخل خاک ایران وارد میشود اما بعد از نجات یافتن خود را به هرات رساندند!!! یعنی در خاک ایران از اب خارج شدند و به اسانی دوباره راه قاچاق را به داخل افغانستان بدون مشکل پیش گرفتند؟؟؟؟

>>>   ایران و افغانستان دو ملت دوست و برادر هستند و ایران سالهاست که پذیرای مهاجران افغان در دوران سخت جنگ و درگیری برای رضای خداوند و به حکم انسانیت بوده است و البته خواهان کشور مستقل و مردمی افغانستان است که همه ی امور افغانستان بدست مردم افغانستان باشد و سردمداران امریکایی که عمری است جز ایجاد اختلاف بین قبایل افغان برای چپاول و غارت منابع معدنی افغانستان نداشته اند نعل وارونه نزنند، نیروهای امریکایی هستند که به جان و مال و ناموس ملت افغانستان رحم ندارند درحالیکه اینها متعلق به ملت افغانستان هستند، ملتها را با زور در بند کرده اید و ملت افغانستان نمی پذیرند.افغانستان بزرگانی چون شهید بلخی را داشته "پرسید ز من دوش رفیقى؛ «ز کجایى؟» گفتم: «بشرم، لیک ملل مى نشناسم» گفتا که «تو از قلۀ بلخابى» و گفتم: «با قلۀ توحید، قلل مى نشناسم»" ایران و افغانستان دو ملت برادرند و سردمداران امریکایی هستند که جز غارت و بی ناموسی برای افغانستان نداشته اند و ایران صلح و پیشرفت و اداره ی افغانستان بدست خودشان را می خواهد که ثروت افغانستان برای ملت افغانستان است که کشوری ثروتنمد دارند و سردمداران امریکایی دارند غارت و بی ناموسی می کنند و ملتها مقابل جان و مال و ناموس خود مسیول اند که حقوق الهی بشری است

>>>   به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ به نقل از پایگاه خبری پلیس، در پی انتشار کلیپی توسط کانالها و شبکه‌های معاند و ضدانقلاب درباره به رودخانه انداختن اتباع افغانستانی توسط مرزبانان ایرانی، خبر بلافاصله مورد بررسی قرار گرفت.
در بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد چنین موضوعی در مرزهای مشترک ایران و افغانستان روی نداده و صحت ندارد.
لازم به ذکر است، کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان روابط بسیار خوبی با یکدیگر دارند و مرزبانان نیروی انتظامی با رأفت اسلامی ضمن حراست از مرزهای ایران اسلامی در مبادی‌های ورودی و خروجی در تردد قانونی به برادران افغانستانی خدمت‌رسانی می‌کنند.
لذا این اتهامات بیشتر تلاش مذبوحانه‌ای در راستای دور کردن دو ملت است، در حالیکه دوستی و برادری دو کشور، تضمینهای تاریخی‌دار دارد.

>>>   ایران میلیونها افغان را میزبانی میکند و کوچکترین بی احترامی در ایران به آنها نمی شود ..حال بیاید و ده یا بیست نفر را بکشد که وارد ایران نشوند ...این با عقل شما جور در می اید؟؟؟؟؟

>>>   در ایران بیشتر از ۴ پیلیون مهاجر افغان زندگی میکنن و روزانه در گروههای چند نفری افغانها وارد ایران میشوند جز چند صد هزار نفر از مهاجران افغان که پناهجو محسوب میشوند ما بقی مهاجران افغان که بیش از ۴ میلیون نفرند غیرقانونی در ایران زندگی میکنند و هیچ کمک مالی بابت حضورشان ایران دریافت نمیکند .
آیا ایران تحریم نیست ؟ آیا ایرانیها قاچاقی وارد کشوری بشوند به راحتی افغانها در ایران میتوانند در پایتخت آن کشور زندگی کنند ؟
چرا هنوز هم با وجود تحریمها افغانها به ایران مهاجرت میکنند چرا به تاجیکستان مهاجرت نمیکنند ؟
تاجیکها و ترکمنها و ازبکهای افغانستان هم بجای مهاجرت به تاجیکستان و ترکمنستان و ازبکستان که تحریم هم نیستند به ایران مهاجرت میکنند چرا ؟

>>>   بر فرض که این ادعا درست باشد چرا این افراد میخواستمد غیرقانونی و در شرایط تحریم و کرونایی که در ایران است بطور غیرقانونی وارد ایران شوند ؟

>>>   Wahid Payman
با نشر دو اعلامیه ارگ و وزارت خارجه می‌توان استنباط کرد که جان باختن شماری از کارجویان افغان در مرز میان دو کشور، روابط افغانستان و ایران را وارد فاز تازه‌ای ساخته است. دو اعلامیه‌ای که از آدرس ارگ ریاست جمهوری افغانستان و وزارت خارجه کشور منتشر شده، لحن بسیار تندی دارند. ارگ در پیوند به کشته شدن شماری از کارجویان افغان در منطقه مرزی دهانه ذورالفقار این رویداد را «جنایت» و عمل «غیر انسانی» عنوان کرده و آن را «نابخشودنی» خوانده است.

>>>   پاکستان خودش هم تا حدی هزینه ها و خصوصاً قربانی زیادی از حمایت مجاهدین و طالبان را پرداخته ولی ایران که هیچ قربانی هم نپرداخته چرا از زمان حزب حرکت اسلامی ، اوایل جمعیت اسلامی ، حزب نصر (وحدت) ، سپاه محمد و ... گرفته تا سالها و خصوصاً ماههای اخیر بیشتر از پاکستان و حتی تمام کشورهای مداخله گر منطقه، طالبان را تسلیح ، تجهیز و تمویل میکند ، جمعیت اسلامی را دشمن نظام و حتی دشمن آینده قومش کرده ، از کلانترین اختشاشات اجتماعی تا تخریب کوچکترین امکانات عامه (پایه های برق) دریغ نمیکند و ... تا بلکه درد افغانها به از تحمل خارج شود و به شورش تبدیل گردد؟؟؟
متآسفانه از بیسوادی و خصوصاً عقده های قومی خودمان استفاده میکند و یک قوم خاص مان (در این روزها) و خصوصاً یک ولایت خاص مان (ولایت شمال شرق) را شستشوی مغزی داده که تا بی آبرویی و نابودی آینده قوم خود، جاسوسی و خودزنی میکند و بی خبر از اینکه ایران ذاتاً یک کشور خودخواه و خودبین است و به مراتب بدتر از پاکستان خود را باکلاس تر و برتر از جهانیان میدانند و هیچ قوم افغان را نزدیک و دوست خود حساب نمیکنند.
این مملکت از دست و اختیار خودمان رفته و قدرت بزرگی بنام امریکا خریداری نموده که اگر هم بخواهیم به ایران پاکستان چیزی از آنان داده نمیتوانیم و فقط به ناحق همسایه های ما به ما چنین درد میدهند و فقط عقده های خود را خالی میکنند و ما را هم غرق در عقده های بیشتر و وابستگی های بیشتر به امریکا میکنند و بس.

>>>   شبکه اطلاع رسانی افغانستان
این انصاف نیست که نظرات را یکجانبه منتشر میکنی
تهمت هایی که تلویزیون های انگلیس و استکبار میزنند برای کینه توزی است چند نفر را هم پولشان میدهند علیه ایران دروغ ببافند.

>>>   سید مسعود حسینی
دو پولیس در فرانسه به اتهام بدرفتاری با یک شهروند افغانستان محاکمه شدند. یکی از آن‌دو به جرم سیلی‌زدن بر این تبعه‌ی افغانستانی به چهار سال زندان و دیگری به جرم دست‌بند‌زدن وی، به ۱۸ماه زندان محکوم شد.

>>>   Sultan Rikweda
بازار توبيخ و نكوهش رژيم ايران از اثر عمل ضد بشري وغير انساني مرز بانان آن كشور گرم است ، مگر من به جانب ديگر مساله كه همانا علت مهاجرت وعبور غير قانوني از مرز هاست عطف مي كنم !
چرا اين رژيم ونظام مفسد نمي تواند زمينه كار را به هموطنان وتامين معيشيت شان تامين كند؟
من با نهايت تاسف بايد بنويسم كه هنوز هم نوباوه گان من از سواد وآموزش كلاسيك محروم اند ، هزاران تصوير در فضاي مجازي منتشر شده كه كودكان را در صنوف صحرائي در حال فرا گيري مبادي سواد نشان مي دهد ،
مليونها جريب زمين غصب شده ولي اين رژيم پوشالي نتوانست براي فاميل هاي جوان سيستم توزيع املاك ارضي دولت كه بتواند زمينه ساز تامين معيشيت ورشد توليد گردد را فراهم نمايد !هزاران جوان با استفاده از امكان شخصي توانستند تا مدارج فوق ليسانس و بكالوريا تحصيلات اكادميك انجام دهند ولي اين مفسدين نظام مزدور وغير ملي نه خواست نتوانست آنها را به انستيتوت و هاي دولتي وشخصي به كار گمارد ،
خرج يك مامور فوق رتبه ومشاوران تن پرور مفت خوار كه بدون شك نه به اساس استعداد مقرر شده اند اگر در يك سال را محاسبه كنيم دو مكتب هشت صنفي را تعمير مي كند,
نه به صحت نه به رهايش ونه هم به تعميم قانونيت اميدي باقيست ،از بسكه همه نا اميد اند براي يافتن مدينه فاضله بر سر وحيات خود قمار مي زنند ،لذا از ايراني هاي مرزبان چرا بايد شاكي بود ؟

>>>   برادران عزیز افغانستان.
با عرض تسلیت به خانواده های محترم جانباختگان.
عرض میکنم.
توهمات و تبلیغات دشمنان دو ملت ایران و افغانستان را باور نکنید.
کشوری که چند میلیون از برادران افغانی را ۴۰ سال است پناه داده است. چرا باید امروز ۲۰ نفر را ور مرز بکشد؟؟؟؟
چنین چیزی ممکن است؟؟
دوستدار شما.
روشن
از همدان

>>>   Taranom Seyedi
قطعنامه!
ایران خانواده‌های افغان را به گریه نشاند، متاسفانه مرزبانان ایرانی تعدادی از کارگران جوان افغان را در آب‌های هریرود غرق کردند و بار دیگر گلیم غم را در این کشور ستم‌دیده هموار کردند.
هرچند این حرکت نیروهای امنیتی ایران با مهاجرین افغان تازه گی نداشته ولی این بار با تخطی از قواعد حقوق انسانی، دینی، نقض آشکار تمام موازین حقوق بشری و تعهدات بین المللی بصورت علنی نشان دادند که کشورشان دشمنی آشکار با همسایه‌هایشان دارند.

خواست های شهروندان افغانستان از حکومت افغانستان، دولت ایران، سازمان ملل و نهاد های حقوق بشر

۱- سازمان ملل متحد و کشورهای حامی حقوق بشر همواره در جریان برخورهای های ضد بشری و انسانی جمهوری اسلامی ایران نسبت به مهاجرین افغان هستند از اینرو ما از کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیسیون های حفاظت از حقوق مهاجرین میخواهیم که عملکرد اخیر کشور ایران مبنی بر کشته شدن کارگران افغانی را مورد پیگیری جدی قرار داده و نسبت به این مسئله برخورد قانونی و جدی نمایند.

۲- ما از کشور خویش جمهوری اسلامی افغانستان میخواهیم که این قضیه را از مجراهای قانونی ودیپلماتیک مورد پیگیری جدی قرار دهند.

۳- آبادی کشور ایران مدیون تلاش و زحمات کارگرانی افغانی اند باید با خانواده های محروم همدردی نموده خون بهای شهدای این خانواده های دردمند را پرداخت نمایند.

۴- سازمان ملل باید هرچه زودتر موقف خویش را در قبال این جنایت آشکار روشن نماید.

۵- ما این عملکرد جمهوری اسلامی ایران را محکوم نموده و از آن کشور میخواهیم که احترام به موازین اخلاقی وحقوق بشری را در برخورد های شان نسبت به مهاجرین رعایت نمایند.

۶- دولت افغانستان تجاران ملی کشور و مردم افغانستان برای اینکه انتقام خون فرزندان شان را از این حکومت دیکتاتور گرفته باشند تولیدات ایرانی را تحریم و بجای استفاده از آن از تولیداتی داخلی کشور خودمان استفاده نمایند.

ومن الله التوفیق
شهریان کابل
کابل
بیست‌یکم ثور سال 1399

>>>   این یک پلان بود بخاطر گرفتن چهارصد میلیون دالر کمک بانک جهانی.
شما قضایا را سطحی بررسی میکنید و از عمق وقایع جهانی خبر ندارید.
تا کی که مه تمام حقایق پنهان را به شما آشکار کنم.
یک کم ذره کله خود را نیز بکار بیاندازید.
رفت و اًمد مهاجرین نیز یک مدرک عاید به افغانستان و پاکستان و ایران است.
آنطرف سرحد که میروند.دولت های ایران و پاکستان از کمیساریای پناهندگان پول
میگیرند و این طرف سرحد که به افغانستان می آیند،دولت افغانستان از مال متحد پول میگیرد.
نیم پول را نیز کارمندان ملل متحد در جیب خود میزنند.

>>>   کشته شدن دیپلماتهای ایرانی درافغانستان فراموش نشود به این موضوع هم بایدرسیدگی شود.
توکلی تهران


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است