چهل سال جنگ قومی در افغانستان
رسم عبدالرحمن خانی در پرده های متفاوت در افغانستان تکرار می شود. فاشیست های دفاغ قومی افراطی از جمله کرزی و اشرف غنی و حنیف اتمر و اسماعیل یون و کمالی عظمت طلبان قوم برتر هستند 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۳۵    ۱۳۹۹/۲/۱۷ کد خبر: 163289 منبع: پرینت

کشمکش های قومی اززمان به قدرت رسیدن سردار عبدالرحمن {1880-1901} میان اقوام کشورمان نهادینه شد. امیر عبدالرحمن با شعار وحدت افغانستان شمشیر جنگ قومی برضد اقوام تاجیک {در شمال غرب و شمال شرق} و برضد مردم هزاره {صفحات مرکزی هزاره جات} تاب داد و لشکرهای پشتون وزیرستان و سوات و پکتیا وردک و... را به حرکت آورد.

داستان جنایات امیر بسیار دراز است. خلاصه اش این که امیر عبدالرحمن پس از غلبه بر حکومت های محلی و قتل های دهشناک مردم تاجیک و هزاره و ازبیک، زمین ها و کشتزارها و چراگاه های اقوام شمال و صفحات مرکزی را به پشتون های فاتح جنگ قومی بخشید و ساکنان اصلی آن دیار را از شمال و شمالی و هزارجات به مناطق پشتون نشین در جنوب و جنوب غرب و شرق پراگنده در مهاجرت کرد. کاتب هزاره از مظالم دوره عبدالرحمن در حق مردم هزاره پرده برداشته است.

به شهادت تاریخ سیاسی افغانستان پس از فوت امیر عبدالرحمن، اندیشه برتر بودن پشتون و حاکمیت بلافصل آنها بر سایر اقوام غیرپشتون در ته نشین ذهنیت امیر حبیب الله {1901-1919}، امیرامان الله{1919-1929} و همچنان در ذهنیت خانواده سرداران طلایی خانواده حکمران نادرخانی {1929-1978} و همچمان حکومت تره کی و امین و نجیب الله و سپس طالبان و هموار شدن دسترخوان دموکراسی در ذهنیت سیاسی ریاستی کرزی و اشرف غنی به صورت های متفاوت یافت می شود.

اگر به دیده بصیرت به تاریخ سیاسی چهل سال اخیر کشورمان بنگریم در عمق کشمکش های سران حلق {اکثر پشتون ها} با سران پرچم {اکثر تاجیک ها} آنچه اصلی و اساسی است مساله ملی است که پشتون و تاجیک را در داخل حزب دموکراتیک به روی هم زد و بعدها در دوران نجیب الله اقوام تاجیک و هزاره و ازبیک را از پشتون ها جدا نمود. همین واقعیت یعنی مساله ملی در جنگ های تنظیمی احزاب جهادی دهه 90 قرن بیستم نیز مرکزیت دارد. مضمون درونی کشمکش های سیاسی حکومت های کرزی و غنی قسمی که امروز مشاهده می شود تضاد عمده مساله ملی است.

در طول این سال های حاکمیت یک قوم بر اقوام دیگر و دوبار تاجیک ها رسم ستم عبدالرحمن خانی را شکستند و در راس قدرت سیاسی قرار گرفتند. یکی جبیب الله کلکانی{جنوری 1929-اکتبر1929} دو دیگر حکومت ربانی-مسعود{1992-1996} اما در هردو دوره نه تنها خار چشم پشتون ها بودند بلکه خار چشم انگلیس ها هم بودند. حکومت های تاجیک هرچندکوتاه عمر ولی در صفحه تاریخ سیاسی کشورمان حکومت های مستقل هستند.

رسم عبدالرحمن خانی در پرده های متفاوت در افغانستان تکرار می شود. فاشیست های دفاغ قومی افراطی از جمله کرزی و اشرف غنی و حنیف اتمر و اسماعیل یون و کمالی عظمت طلبان قوم برتر هستند. این مردمان بیمار روانی به یمن لطف انگلیس و امریکا، نه تنها بر اقوام غیر پشتون بلکه بر پشتون های خانواده های فقیر و کم درآمد نیز ستم می کنند.

غنی سیاست مدار دیوانه مزاج به کار خود هشیار است. او نبض تمام ارگان های قدرت سیاسی و همچنان با سیاست معامله گرانه نبض قوماندانان شورای شمالی بزرگ {الماس، امان الله گذر، داوودکلکانی احمدجان} و همچنان نبض قوماندان عطا محمدنور و استاد سیاف و نبض قوماندانان سالنگ و مشرقی در دست دارد. از میان اقوام تاجیک و هزاره و ازبیک به نفع خود نیرو آزاد کرده است. بطوری که هیچ یک از سران تاجیک یا هزاره و ازبیک جرات ایستادگی در براندازی غنی ندارند.

غنی بازی گر ماهر دارای برنامه کار است. او موفق گردید با تطمیع و امتیازات و رشوه دهی دوکانداران قوماندانان جهادی از اقوام تاجیک و هزاره و ازبیک را مقامات بدهد و آنها را در جنگ ناسونالیسم سمتی میان خودشان درگیر رقابت های سیاسی سازد. امروزه معامله گران تاجیک و هزاره و ازییک دور و بر ارگ برای حفظ منافع خودشان در قسمی جنگ سمتی برای تقرب به حضور غنی باهم رقابت می کنند. مخالفان غنی یک دست و یک پارچه نیستند. بحران سیاسی تاجیک ها و هزاره ها و ازبیک ها به صورت های متفاوت انعکاس جنگ منافع خانوادگی و تباری و سمتی میان متنفذین اقوام غیرپشتون است.

ناسیونالیسم سمتی مساله ملی را تحت شعاع قرار داده بطوری که مساله عدالت اجتماعی یعنی رهایی از ستم ملی و تقسیم عادلانه قدرت سیاسی از ذهنیت دکانداران جهادی و غیرجهادی پاک شده و در عوض منافع شخصی و خانوادگی و تباری سمتی و دوستی با قوم برتر برای حفظ قدرت و ثروت اصل گردیده است. در این ماجرا فرزندان قبیله به رسم عبدالرحمانی کما فی سابق صاحبان اصلی قدرت و ثروت و حاکمان بلافصل افغانستان هستند.

محمد صدیقی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
جنگ قومی
فاشیست
نظرات بینندگان:

>>>   آقای صدیقی از اسم مبارک تان معلوم است که شما اولاده ابوبکر صدیق هستید و اگر چنین است لطفا از تفرقه اندازی در بین اقوام شریف افغانستان دوری کنید چون شما نه تاجیک، پشتون، هزاره و ازبیک هستید.

>>>   شما تا هنوز مانند یک طفل کوچه گشت هستید و از ذهنیت پوچ کوچه یی خود سخن می‌گوید امیر عبدالرحمن خان غازی یک مرد نام دار وقهرمان ملی افغانستان بود د دشمنان زبون ومرتد افغانستان را نابود کرده واز کثافات پاک کرد این جنگ‌های داخلی نتیجه جنگهایی عبدالعلی مزاری خانی که از قوم باز زر وسلاح آمد و کشتار مردم بیگناه افغانستان را آغاز کرد و بلاخره سرش در قات پایش شده پس پیش پدربزرگ اش روان شد این جنگهای داخلی که امروز افغانستان عزیز ما در آن میسوزد نتیجه جنگ دوستم خانی که به نام گلم جم از هیچ جنایت دریغ نکرد و خوشبختانه یا بدبختانه حتا چندین دختر تاجک و هزاره را از سرک در تانک بالا کرده و عریضه جنسی خود را مانند حیوانات رفع می‌کرد این جنگ داخلی نتیجه جنگ مسعودخانی ستمی است که در پشت سرخ جبل سراج صدا میزد که من هر فرد تاجک را ریس و وزیر میسازم ویک تاجکستان کبیر خواهم ساخت که خوشبختانه روانه تاجکستان کبیر شد ولی شما اقای بیخبر از دنیا تا هنوز عادات طفلانه خود را فراموش نکرده اید

>>>   چرا همه کــفــــار جهان در یک روز مسلمــان نمیشوند ؟؟؟؟؟
اروپائیان وامریکائیان که برای جمع آوری سرمایه حریص اند وبرای رسیدن به قدرت احزاب تشکیل میدهند کمپاین ها میکنند ملیون ها دالر مصرف میکنندبا همه این گیرودارها زمانیکه بقدرت رسیدند آنهم محدود بر ای چند سالی است ودوباره از دست شان درمیرود ،
آیا آنها از دنیای کشورهای اسلامی هیچ آگاهی ندارند؟؟ ، پس چرا همه شان در یک روز مسلمان نمیشوند تا مالک هردو جهان شوند ؟؟ ؟؟مخصوصا آنانیکه به جمع آوری پول از هر راهیکه راضی اند وهم به قدرت انحصاری ولایتناهی وموروثی علاقه دارند،
اینکه می گویند جهان فانی از کفار وجهان باقی از مسلمین است درست نیست چون عملا که می بینیم هردو جهان از مسلمانان است ،
اگر کفار باورندارند که با مسلمان شدن صاحب همه چیز میشوند این چند مثال را ببینند تا به آن باور کنند:
1- حاکم کشور کوچک امارات متحده عربی که مسلمان است :
او صاحب 22 میلیارد دلار سرمایه است که هیچکدام از روسای جمهور امریکا هیچگاهی اینقدر سرمایه نداشتند ، دوم اینکه تازمانی درقدرت است که بتواند نفس بکشد وهرزمانی داکتران تشخیص دادند که روح از بدنش کوچ کرده آن وقت پسرش برتخت می نشیند ، این حاکمان هرچه خواسته باشند میتوانند ، بر ای آنها حدود وقانونی وجود ندارد ، حتی به فتوای مفتی سعودی میتوانند شراب بخورند ، با زنان غیر منکوحه تماس داشته باشند ودرعین زمان هم سایه خدا در زمین باشند ، آیا هیچ یک از رهبران کشورهای کفری این صلاحیت ها وامتیازات بی حدو حصر را دارند؟.
در سال ۲۰۰۸ میلادی پلیس بلژیک ۱۷ دختر نوجوان آسیایی را در یکی از هتل های گران قیمت و بین المللی این کشور بازداشت کرد. این دختران نوجوان در بازجویی اذعان کرده بودند که توسط یکی از شیوخ خاندن آل نهیان با هدف بهره برداری جنسی و همراه وی به بلژیک سفر کرده اند

نشریه «اربین بیزنس» در جدیدترین گزارش خود تاکید می کند که کشور امارات با مصرف سالیانه ۱۰ میلیون لیتر «ویسکی» رتبه اول را از حیث مصرف این مشروب الکلی در میان کشورهای جهان احراز می کند.
روزنامه ساندی تایمزِ انگلیس، میزان ثروت شخصی شیخ محمد بن راشد، معاون رئیس امارات و حاکم دبی را بالغ بر 2.5 میلیارد دلار برآورد کرد، که 750 هزار دلار از آن را در سال جاری، خرجِ مسابقات اسب دوانی در انگلیس کرده است.
هنگامی که در سال ۲۰۰۴ میلادی مرگ شیخ «زاید آل نهیان»، اولین رئیس حکومت امارات متحده عربی اعلام شد، ارزش دارایی های وی حدود ۴۲ میلیارد دلار برآورد گردید
2- پادشاه عبدالله بن عبد العزیز عربستان:
سرمایه 21 میلیارد دلار
در جریان سفر باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا به عربستان و بازدید او از کاخ پر زرق و برق «عرقه»، خبرنگاران در آنجا، دستمال کاغذی‌هایی با روکش طلا و صندلی‌هایی از جنس طلا دیده بودند. طبق شایعات، خاندان سعودی چندین اقامتگاه مجلل در نقاط مختلف دنیا، از جمله سوئیس، لندن، فرانسه و مراکش، دارد. ولیعهد سعودی صد‌ها میلیون دلار را صرف خرید ابر کشتی‌های تفریحی، جت‌های خصوصی، هلیکوپترها، قصر‌های فرانسوی و تابلو‌های نقاشی کمیاب کرده است.
طبق شنیده ها، شاهزاده سعودی یک کشتی تفریحی ۵۰۰ میلیون دلاری به نام «سِرین» دارد
. ولیعهد سعودی در سال ۲۰۱۵، قصری به مبلغ ۳۰۰ میلیون دلار در فرانسه خریداری کرد که در آن زمان لقب گران قیمت‌ترین خانه‌ی دنیا را گرفت
تا مدت‌ها خریدار این خانه ناشناس باقی مانده بود تا آنکه در سال ۲۰۱۷ رسانه‌ها اعلام کردند شاهزاده سعودی همان کسی بوده که قصر لویی چهاردهم در غرب پاریس را خریداری کرده.
. بن سلمان یکی از تابلو‌های نقاشی لئوناردو داوینچی را هم در سال ۲۰۱۷، از حراج کریستی، به مبلغ ۴۵۰ میلیون دلار خریداری کرد
3- سلطان حاج حسن البهرانی
ارزش خالص دارایی ها: 20 میلیارد دلار
40 سال پیش پس از آن که پدرش از تخت کناره گیری کرد وی بر تخت نشست.او 29 امین پادشاه برونیی است و خاندان وی 600 سال است که بدون توقف بر این کشور حکومت کرده اند حسن البلقیه که یکی از ثروتمندترین مردان جهان است که همچنان از قدرت مطلقه برخوردار است.
حسن البلقیه پس از کناره گیری پدرش عمر علی سیف الدین به تاج و تخت رسید. او سلطان و وزیر دفاعوزیر مالیه رئیس قوای بحری سلطنتی است. او در بزرگترین قصر جهان زندگی می کند، قصری که ۱۷۸۸ اتاق دارد.
4- شیخ محمد بن راشد حاکمئ دبی :
ارزش خالص دارایی ها : 8 میلیارد دلار
. قدرت بسیار بالای وی در زمینه مسابقات اسب دوانی موجب شده است او بتواند 3800 جریب از مزرعه ای واقع در ایالت کنتاکی و همچنین مزرعه انگام در استرالیا به قیمت 460 میلیون دلار را صاحب شود.
5- شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی حاکم قطر :
ارزش خالص دارایی ها: 2 میلیارد دلار
6- پادشاه محمد ششم شاه مراکش :
ارزش خالص دارایی ها: 1.5 میلیارد دلار ، در سال 1999 به تخت نش
7- سلطان قابوس بن سعید
شاه عمان : ارزش خالص دارایی ها: 1.1 میلیارد دلار
در سال 1970 بعد از آن که پدرش را سرنگون کرد، به تخت نشست
8 –محمد رضا شاه قبلی ایران :
تخمین فایننشال‌تایمز از ثروت شاه ایران: ۳۵ میلیارد دلار
محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران ۳۵ میلیارد دلار دارایی از ایران خارج کرده‌است
در هنگام خروج محمدرضا و فرح پهلوی از ایران.. فرح ملکه شاه دستور داد ۳۸۴ عدد چمدان و صندوق بسته شود. بسته‌بندی همه‌ گونه عتیقه، جواهرات و الماس‌های گرانبها، ساعت‌های تمام‌طلا و تاج و نیم‌تاج‌های تمام زمرد.. بسته‌بندی و جمع‌آوری دلارهای آمریکایی که از ماه‌ها قبل نقداً جمع شده بود توسط بخش مالی دربار انجام شد. تاج شاهنشاهی با ۳۳۸۰ قطعه الماس و ۵۰ قطعه زمرد، ۳۶۸ حبه مروارید و با وزن ۲ کیلو و ۸۰ گرم و از نظر قیمت غیرقابل تخمین و تاج ملکه با ۱۶۴۶ قطعه الماس و تعداد معتنابهی از جواهرات دیگر و طلا به ارزش ده‌ها میلیون دلار به عنوان بخش اندکی از جواهرات ربوده شده سلطنتی هستند
9- لیبی:معمر القضافی :
یک روزنامه چاپ آفریقای جنوبی نوشت: بیش از 200 میلیارد دلار و صدها تن طلا و 6 میلیون قیراط الماس و انواع جواهرات به آفریقای جنوبی منتقل شده و ارزش مجموع سرمایه های انباشته شده قذافی در هفت انبار این کشور به بیش از 2 هزار میلیارد دلار می‌رسد
ایندیپندنت آن لاین مدعی شد که 2 هزار میلیارد دلار در انبارهای جداگانه و علاوه بر این صدها میلیارد دلار وجود دارد و ارزش بخش نقدی و به اصطلاح "قانونی" این گنجینه که در آفریقای جنوبی است، از 260میلیارد دلار فراتر است که به صورت رسمی در 4 بانک جنوب آفریقا سپرده گذاری شده بود. از دیگر سرمایه‌گذاری های "قانونی" قذافی در جنوب آفریقا، چندین هتل در پرتوریا و ژوهانسبورگ است.
10-صدام حسین:
صدام برای استراحت خود و خانواده اش حداقل دو کاخ در سواحل ریویرا موسوم به بهشت روی زمین در جنوب فرانسه و حساب پس اندازی در یک بانک سوییس داشت که زمانی موجودی آن به 22 میلیارد دلار می رسید وهمینطور 28ملیارد دالر دربانک های اردن دارد
صدام بین سال های ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰ در سراسر جهان شرکت هایی داشت که حتی در کار ساخت ماشین های برزیلی بودند. ثروت صدام را در سال ۱۹۹۰ حدود ۳۵ میلیارد دلار اعلام کرده اند. ثروتی که بعد ها با قاچاق نفت و برداشت مستقیم از بانک مرکزی عراق افزون تر شد.»
برداشت یک میلیاردی از بانک مرکزی
نامه نسبت داده شده به «صدام حسین» حاکی از برداشت یک میلیارد دلار به نام کوچک ترین پسرش، یک روز پیش از حمله آمریکا به بانک مرکزی این کشور است. در جریان حمله تفنگداران دریایی آمریکا به کاخ «عدی حسین»، بزرگ ترین پسر صدام، دست کم ۶۵۰ میلیون دلار در پشت یک دیوار کاذب کشف شد که به نظر می رسد بخشی از دارایی های بانک مرکزی عراق بوده باشد.
منابع سری سازمان سیا پول هایی را که صدام از سال ۱۹۹۰تا ۲۰۰۳ مخفی کرده بالغ بر ۱۰۰میلیارد دلار گزارش کرده اند
11-رفعت اسد برادرحافظ اسد:
او دو ساختمان مجلل و حدود چهل دستگاه آپارتمان در مناطق مختلف پاریس تا کاخ و یک زمین اسب ‌سواری در حومه پایتخت و چندین ساختمان اداری در شهر لیون دارد
. امپراتوری ملکی او در اسپانیا بسیار گسترده‌تر از فرانسه است، به‌ طوری که ۵۰۰ قطعه ملک او در اسپانیا ۶۹۱ میلیون یورو ارزیابی شده است
تا سال ۲۰۰۷ او در لندن نیز خانه‌ای داشت که، پس از کاخ باکینگهام، بزرگ‌ترین خانه مسکونی پایتخت بریتانیا توصیف می‌شد. به دارایی‌های رفعت اسد باید خودروهای لوکس و حتی یک هواپیمای بوئینگ ۷۲۷ را هم اضافه کرد
12 – حسنی مبارک رئیس جمهور مصر:
به گزارش سرویس بین الملل برنا به نقل از پایگاه خبری گاردین، حسنی مبارک بیش از 42.5 میلیون پوند معادل 70 میلیارد دلار است که بخش عمده آن در بانک های سوئیس و انگلیس است

حالا یک مثال ازکشوریکه مسلمان است درضمن پنج هزار سال تاریخ هم دارد که نزدیک است تاریخ این کشور بیشتر از عمر زمین باشد ودرعین زمان شهید پرور هم است ، غیرت هم بیش از حد معمول دارد اما همه پولش حاصل گدائی وخیرات دیگران است با این پول ها هرچی کرده باشند کسی صلاحیت پرس جو ندارد
سرمایه رئیس جمهور این کشور اسلامی :
یک مجله انگلیسی مدیا مس، تنها سرمایه شخصی ریس جمهور پیشین کشورما را مبلغ 245 ملیون دالر و همچنین درآمد سالانه کرزی از ماه مارچ سال ۲۰۱۵ الی مارچ ۲۰۱۶، ۸۲ ملیون دالر بوده است. امپراطوری سرمایه های برادران کرزی در دبی نیز با شراکت کرزی است وهم چنین شهرک عینو مینه که بالای زمین های وزارت دفاع ساخته شده از فساد خای دوره کرزی است او با همین چپن وکلاه پانزده سال حکومت کرد
یک وزیر :
گفتنی است سرمایه مارشال فهیم که توسط برادرش حصین فهیم در کابل بانک، شرکت نقتی ذاهد ولید، گاز گروپ و بازار مسکن دبی سرمایه گزاری شده بود، اما حالا و بعد از وفات مارشال فهیم، حصین فهیم ۵۰ فیصد سرمایه را دستمزد فعالیت های تجارتی خود دانسته و آماده سپردن آن به برادرزاده های جوان و تازه کار خود نمی باشد.
شایان ذکر است که تنها سهم پسر ۱۶ ساله حصین فهیم در کابل بانک بالغ بر ۷۸ میلیون دالر می گردد
یک والی مسلمان ما:
بر اساس معلومات از املاک مزار شریف که بعد از بررسی ها بدست آمده عطا تنها در شهر مزارشریف با قباله ی شرعی بیش از 500 جایداد دارد که به نام خانمش، پسرانش و یک دخترش ثبت شده است. بر علاوه اینها چندی پیش یک شرکت بزرگ را در هند خریداری نمود
-شهرک خالد بن ولید -باختر مارکیت - مارکیت بادام -نور بزنس سنتر -مارکیت ادویه فروشی
- شرکت تیل نور. -شهرک میترا نور - مارکیت 10 منزله - مارکیت آریا. - سرای میترا نور. - پمپ استیشن های خالد نور. -یک خانه به نام مولانا در جوار قوماندانی امنیه. -خانه ی چهار طبقه ی که همین حالا زیست می نماید به ارزش 2 میلیون دالر.
-تنها کسیکه از افراد مشهور کافرها که آن هم زن است وجنیفرلویز نام دارد مسلمان شده ممکن هدف نهائی او همین باشد که در راس یک کشور اسلامی قرار گیرد قدرت به خانواده اش قباله گردد بعد هرچی دلش می خواهدانجام دهد از باز پرس هردو دنیا معاف است ،هم خرما هم ثواب
ر

>>>   پاکستان خودش هم تا حدی هزینه ها و خصوصاً قربانی زیادی از حمایت مجاهدین و طالبان را پرداخته ولی ایران که هیچ قربانی هم نپرداخته چرا از زمان حزب حرکت اسلامی ، اوایل جمعیت اسلامی ، حزب نصر (وحدت) ، سپاه محمد و ... گرفته تا سالها و خصوصاً ماههای اخیر بیشتر از پاکستان و حتی تمام کشورهای مداخله گر منطقه، طالبان را تسلیح ، تجهیز و تمویل میکند ، جمعیت اسلامی را دشمن نظام و حتی دشمن آینده قومش کرده ، از کلانترین اختشاشات اجتماعی تا تخریب کوچکترین امکانات عامه (پایه های برق) دریغ نمیکند و ... تا بلکه درد افغانها به از تحمل خارج شود و به شورش تبدیل گردد؟؟؟
متآسفانه از بیسوادی و خصوصاً عقده های قومی خودمان استفاده میکند و یک قوم خاص مان (در این روزها) و خصوصاً یک ولایت خاص مان (ولایت شمال شرق) را شستشوی مغزی داده که تا بی آبرویی و نابودی آینده قوم خود، جاسوسی و خودزنی میکند و بی خبر از اینکه ایران ذاتاً یک کشور خودخواه و خودبین است و به مراتب بدتر از پاکستان خود را باکلاس تر و برتر از جهانیان میدانند و هیچ قوم افغان را نزدیک و دوست خود حساب نمیکنند.
این مملکت از دست و اختیار خودمان رفته و قدرت بزرگی بنام امریکا خریداری نموده که اگر هم بخواهیم به ایران پاکستان چیزی از آنان داده نمیتوانیم و فقط به ناحق همسایه های ما به ما چنین درد میدهند و فقط عقده های خود را خالی میکنند و ما را هم غرق در عقده های بیشتر و وابستگی های بیشتر به امریکا میکنند و بس.

>>>   حوریه ضمیر پنجشیری
امریکا یک میلیارد دالر را از افغانستان گشتانده غنی روده قاق سرطانی کوشش میکند که واقعات کرونا را هزار چند برابر نشان بدهد تا به بهانه کرونا همان یک میلیارد دالر را پس باید عاید کند باید مریضان کرونا را تا عید فطر به ۱۰۰۰۰ مریض برساند . غم پول که چی قسمی بدست آورد مداری های خدا زده خدا شرمانده بی ننگ های غدار ....

>>>   سه موضوع متن نکاشته ای فوق قابل تامل است:
۱- مشکل زبانی در دورن حزب دمکراتیک خلق افغانستان وجود نداشت. اختلافات رهبری هر دو جناح روی ستراتیجی تاکتیک و اصول و موازین حزبی بود رهبر پرچمی ها ببرک کارمل مخالف سرسخت تمایلات تبعیض زبانی و سمتی بود و هیچگاهی بخش انشعابی پرچم از رهبری تا صفوف چنین نمی اندیشیدند. اکثرا دکتور نجیب الله شخصا امنیت ببرک کارمل را میگرفت و از هیچ نوع فداکاری در تامین امنیت رهبر حزب دریغ نورزید. تغییرات وارده در سطح رهبری حزب و دولت بخش مهم و فوق العاده قابل غور و موشگافی است که فاکتور های خارجی نیز در این تغییرات نقش داشته است و به خصوص بیماری کجرویی را نمیتوان مبرا دانست.

۲- در جریان حکومت برهان الدین ربانی و مسعود که سمت وزارت دفاع را داشت مردم هر روز در شرایط بین مرگ و زندگی بخاطر جنگ های تنظیمی دست و پا میزدند . تنها کسانیکه از این مصیبت ها بدور بودند فامیل های رهبران تنظیمی و قوماندانهای شان. شما لطف کرده از یک دستاورد حکومت بر هان ا لدین ربانی برای خوانندگان مثال بزنید...
چور و چپاول عدم امنیت سراسری در شهر کابل و سایر ولایات امر عادی بود. البته حزب اسلامی و حزب وحدت در برهم زدن ارامش مسوولیت عام وتام دارند یکی از علل اغاز جنگها هم نقض توافقنامه میان رهبران اشرار بود. بر اساس توافقنامه باید هر رهبر تنظیم شش ماه الی یکسال میتوانست در راس قپرت باقی ماند اما برها ن الدین این ماده را نقض کرد.

۳-دوره امیر حبیب الله کلکانی کمتر از دوره ای ربانی و مسعود نبود . در هر دو دوره مردم در خوف وخطر زندگی میکردند و هر دو دوره کدام دستاوردی برای مردم افغانستان نداشت. اگر دوره ای امانی ولو انکه شاه پشتون بود ادامه مییافت امروز مردم افغانستان به این روز سیاه نمیافتید.مدت چهل و سه سال دوران حکومت محمد ظاهر تاجیکها محور اصلی در این نظام بودند و همین تاجیکها بودند که در سرکوب جنبش های مترقی از همه اولتر دست و استین بر زدند.اگر داکتر عبدالله یا برادران مسعود شخصیتهای واقعا ملی وطرفدار عدالت اجتماعی و اقتصادی خلق های افغانستان میبودند بدون شک که ملیونها شهروند این سرزمین صرف نظر از تعلقیت ملیتی شان بدنبال شان روان میشدند ولی همه میدانیم که انها چنین ظرفیت را ندارند. تا زمانیکه مداخلات خارجی و سرازیر شدن ملیونها دالر در افغانستان ادامه داشته باشد مشکلات شبیه هم چنان ادامه خواهد داشت. از دو صد سال بدینسو صدها هزار پوند و دالر در این کشور توسط قدرتهای خارجی بخاطر حفظ نظامهای مورد علاقه ای شان به مصرف رسانیده است ملیونها افغانی برای خرید سران قبایل رهبران مذهبی از پیر گیلانی رهبر قادریه تا حضرات شوربازار پرداخته شده است تا مردم را بنام دین ومذهب فریب داده و از اصل مبارزه ای ضد استبداد دور نگهدارند.
تا ما اسیر و غلام امپریالیزم باشیم تصادمات قومی غصب حقوق اقلیتها و زورگویی های مافیایی هم چنان ادامه خواهد یافت.
زنده باد میهن عزیز ما افغانستان
فخر اهنگر

>>>   از حدود سال 1969 ميلادى در زمان ظاهر خان شاه پشتون ، هنگامی که فصل خشکسالی رخ داد ، شهروندان افغانستان برای کار در ایران مهاجرت کرده اند. پس از کودتای داوود خان پشتون ، روند سرازيز شهروندان افغانستان ناکام به منظور پناهندگی به پاکستان و ایران مهاجرت کرده اند. پس از کودتای تره کی (پشتون) و امین پشتون و کارمل (نیمه پشتون) ، میلیون ها شهروند فقیر کشور افغانستان درخواست پناهندگی در ایران داده اند. به ویژه در دوره حمله و اشغال افغانستان توسط روسهای شوروی. در همين مدت ، دولت وابسته رژیم ایالات متحده امريکا در ایران سقوط کرد ، اما نه ازيک قدرت خارجی مانند افغانستان ، نه ، بلکه به دلیل رستاخیزمردمى ملت ایران با نظرداشت اینکه نام نامى ایران نماینده گى هويت قومى خاصی را نمى کند، مانند کشور که کلمه "ستان" فارسى در آخر پيشوند" افغان" که همچم و مترادف پشتون معنى حقيقى و مفهومى ضمنى يا تصويرى و تفکرى باوجود اينکه هيچ زمان به تاجيکان و فارسىزبانان وتورانيان و کردى ها و بلوچ ها "افغان" اطلاق نشده است.
در این مدت ایران با بحران ها و درگیری های مختلف ، تهدید به جنگ و مداخلات سیاسی و نظامی ایالات متحده امريکا و چهل متحد آن مانند ناتو و اروپا و همچنین استرالیا و کانادا (امريکا بابا و چهل سارق يا چهل دزد ) روبرو شد. علاوه بر این ، ایالات متحده امريکا برای براندازی دولت مستقل ایران عملیات نظامی ناموفق در ایران و انقلابهای ملایم و مخملی انجام داده اند.
از آن زمان ، ایران نیز از نظر سیاسی و اقتصادی در معرض تحریم های بی شماری از این چهل کشور ، " امريکا بابا و چهل سارق آن" قرار داشته است.
این کشورها از نظر نظامی ، صدام حسین را به جنگ علیه ایران تشویق و تحریک نمودند و صدام را به سلاح های گوناگون کشتار جمعى و به ویژه گاز خردل تجهیز کرد و آنهم برای براندازی ایران. ايران برخلاف یك کشور مستقل ، موفق و شکست ناپذیر است.
ایالات متحده و چهل سارق آن ، پناهندگان افغانستان و گروه های بنیادی گرایی چندين اسلامی در پاکستان را به انواع سلاح ها از جمله رادیکال ترین وهابیت مذهبی و سلفی گری دولت 5000 شاهزاده سعودی مجهز کرده اند ، عربستان سعودی گهواره ای شرارت و تفکر تروريست سازى کمک هاى گزاف براى تولید انواع و اقسام مختلف گروهاى زياد تروریسم . هدف کمک های مالی ایالات متحده فقط عقب نشینی اتحاد جماهیر شوروی نبود ، بلکه اشغال و گرفتن حاکميت یکی از وابسته ترین ، ناموفق ترین ، شکست خورده ترین "نا کشور دولتى" جهان يعنى جغرافيه اقتصادى و نظامى همين منطقه که نام اش را مونت استوار الفنستون 1842 ميلادى "افغانستان " ناميد.
20 سال از زمان اشغال افغانستان ، عوامل دیگری بحرانى نیز به ایران افزوده شده است. با استقرار پایگاه های نظامی در کشورهای عربی و اشغال افغانستان ، این چهل سارق اکنون ایران را به لحاظ جغرافیایی - سیاسی - استراتژیک و و نظامى کشیده اند ، زیرا پایگاه های مختلف نظامی ایالات متحده و متحدان آنها در افغانستان قرار دارند. و از افغانستان ، پهدبادهاى يا هواپیماهای بدون سرنشین آنها برای جاسوسی از مراکزپژوهشى و دانشورى و فناورى هاى نوين تحقیقات علوم او مراکز حساس نظامی وارد ایران می شوند.
و با وجود این تحريم هاى سخت اقتصادی ، حداقل 3 میلیون پناهنده قانونی و غیرقانونی از افغانستان در ایران زندگی می کنند. در طول مدت چهل سال اقامت ، تاکنون به یک و نیم میلیون پناهنده از افغانستان تابعیت و شهروندی ایران اعطا شده است. هیچ کس در ایالت پشتون ناراحت نبوده است که قبایل پشتون از افغانستان شهروندان ایالات متحده و تابعیت و شهروند ایالات متحده هستند و برای دفاع در ایالات متحده کار می کنند. نمونه مشهور ، خلیلزاد ، پشتون تبار است که مامور کلان امريکا است . البته شهروندان پشتون ایالات متحده موظفند در صورت لزوم با میهن سابق خود بجنگند و برای ایالات متحده خدمت سربازی انجام دهند. من نمی دانم که چرا پشتون یا سایر غیر پشتون ها که شهروندى ايران را دارند چرا از ایران دفاع نکنند و ضد تروریست های داعش نجنگن ند. آنها همچنین هنگامی که در آنجا با داعش مبارزه می کنند ، کار بسیار خوبی برای شهروندان افغانستان انجام می دهند.
به همین دلیل باید بین شهروندان افغانستان تجدید نظر و تفکر دوباره صورت گیرد ، خواه فقط آنها بخواهند عصبانیت خود را موقتاً برآورده سازند یا راه حل بلند مدت برای مسئله پناهندگان در خارج از کشورجستجو نکنند .
براساس اعلام دفتر آماری فدرال در آلمان ، تعداد پناهندگان افغانستان در آلمان فدرال از سال 1979 تا 2019 ميلادى افزایش یافته است. در 31 دسامبر سال 2019 ميلادى با مجموع 263،420 ، که از این تعداد 169،260 مرد و 94.160 زن هستند. آلمان کشوری ثروتمند است. و 3 میلیون در ایران و پاکستان! برای مقایسه.
عاطفی بودن ، گسترش نفرت و توهین ، ویژگی های افغان ها یا پشتون ها است که راضى بودن موقتى خشم فعلی را برآورده می کنند. عقلانیت ، تفکر منطقی ، تفکر بافت زنجيرى رفتار اخلاقی ، رفتار و ارتباط خوب ، رفتار خوب و تفکر خوب از خصوصیات موجود در ایران است ، چه تورکی ، لوری ، کرد ، فارسی و غیره.
تفکر سازنده بهتر است که به دنبال راه حل هایی برای کشيدن مردم از این تنگنا از این منجنیق باشیم ، برای حمایت از شهروندان این کشور تحت نام افغانستان امروزى با تغير غير قومى ، که مسووليت گيرند و آمادگی مردم با استفاده ازهمه امکانات مهارت های غیرنظامی و غير خشونتی ،با صلح و منطق استدلال برگزارى و همايشها و جلسات و تظاهرات کنند براى سرنگونى دولت يک قومى افغانستان دولت دست نشانده چهل دزد!

>>>   بیایید همه با هم برادر و برابر و افغان باشیم.

>>>   اینهمه تبعیض تنها در داخل دولت غلام است آنهم به فرمان مالکان و بادارانشان ، در بقیهٔ کشور چنین نفاق و تبعیض به چشم نمیخورد و نه هم وجود دارد .
کفار غاصب چند نفر اجیر و غلامرا را وظیفه داده بوصیلهٔ این غلامها و نویسندګان بیدین و منافق تفرقه اندازی میکنند ، اینها فقط خودرا فریب میدهند ، افغان موئمن و وطندوست را هرګز نمیتونند بفریبند .

>>>   کار فاشیست ها بجایی رسیده که درخواست میکند بیایید افغان شویم!برادر هستیم مسلمان هستیم و به حکم خداوند ج برابر هم هستیم اما خداوند ما را افغان خلق نکرده است افغان صفت نیک نیست که بالای همه انسان ها تطبیق شود
افغان بودن کدام خوبی دارد و چه ربطی به ایمان و اسلام دارد؟ افغان به تنهایی مومن به کیست مومن به الله یا خودش؟

>>>   بر هیچ اوغانی اعتماد نکنید۰ این ها یگان ویش و وای میکنند ولی باز هم روح و روان شان در همآهنگی با غنی متقلب و طالبان وحشی است۰ برای اکثریت مطلق اوغان طایفه پشتونولی مهمترین عنصر در زندگی شان است۰

>>>   غیر پشتونهای ساده دِلی که از روی سادگی و خوبی خود را افغان مینامید، فردا روزش که رسید، باز هم پشتون افغان اصیل میباشد، و با کوچکترین اعتراض که اگر انجام دهید، شما افغان نا اصل میباشید، لهذا فریب بیجا بنام وحدت ملی نخورید۰
پشتونها تمامیت خواه هستند، به وحدت ملی واقعی باور ندارند، و بهترین کاری که میکنند به زور و به ریا همه را یکسان نام میگذارند، و این یکسان سازی جبری، آنهم بنام قوم خودشان را وحدت ملی تلقی میکنند۰
وحدت ملی این شکل بدست نمی آید۰ کار و مبارزه درازی در پیشرو داریم۰

>>>   ملت واحد بودن تنها به معنی مجبور بودن به زندگی کردن در داخل یک جغرافیای واحد نیست۰
داشتن ملت واحد و وحدت ملی در کشور ما ضرورت به اصلاحات جدی در امور سیاسی اجتماعی و دولتی دارد۰ بدون عدالت اجتماعی واقعی وحدت ملی واقعی هم وجود ندارد۰
در صورتیکه همه یک ملت واحد و همه اوغان یا افغان هستیم پس ضرورت به داشتن یک وزارت بنام وزارت اقوام و قبایل در چه است؟
واقعیت آنست که ما همه اوغان نیستیم، و این ترفند های مثل موجودیت وزارت اقوام و قبایل هم یکی از راه های است که صرف برای امتیاز دادن به قبایل مختلف اوغان ایجاد شده۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است