شمار جنازه‌های غرق شده در مرز ایران به هیجده رسید
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۱۵    ۱۳۹۹/۲/۲۰ کد خبر: 163319 منبع: پرینت

مقامهای افغانستان از پیدا شدن جسد دو شهروند دیگر خبر دادند و به این ترتیب شمار کسانی که ادعا شده توسط مرزبانان ایرانی شکنجه و به رودخانه انداخته شده‌اند به ۱۸ نفر رسیده است.
عبدالغنی نوری ولسوال گلران در ولایت هرات گفت، روی اجساد پیدا شده، آثار شکنجه دیده می شود.
آقای نوری این عدد را ۵۵ نفر اعلام کرده است.

حکومت افغانستان اعلام کرده بود که از این جمع "شانزده جسد" یافت شده، نزدیک به "بیست" تن ناپدید هستند و بقیه نجات یافته‌اند.
به گزارش بی بی سی، وزارت امور خارجه ایران تا حالا دوبار ادعای اینکه مرزبانان ایرانی پناهندگان افغانستان را برای بازگشت به افغانستان مجبور به عبور از رودخانه هریررود کرده‌اند، "قویا تکذیب کرده است."
این وزارت گفته با این وجود ایران به وزارت خارجه افغانستان رسما اطلاع داده که آماده است تا برای بررسی این ادعاها همکاری کند.

در همین حال اشرف غنی، طی فرمانی یک هیات حقیقت‌یاب ده نفره را به ریاست محمد حمید طهماسی، سرمفتش فرماندهی نیروهای مسلح افغانستان برای بررسی این حادثه تعیین کرده است.
براساس خبرنامه منتشر شده از سوی ارگ ریاست جمهوری، در این هیات نمایندگان وزارت‌های داخله، دفاع، مهاجرین، ریاست امنیت ملی، والی هرات و قول اردوی ۲۰۷ ظفر عضویت دارند.

چند روز قبل کمیسیون حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی درباره این حادثه نوشته بود: "بر اساس گفتگو با مقام‌های محلی و نجات‌یافتگان، به تاریخ دوازدهم ثور، نیروهای امنیتی ایران شماری از مهاجران افغانستانی جویای کار را که میخواستند وارد خاک ایران شوند، در منطقه کاریز الیاس ولسوالی گلران ولایت هرات (هم‌مرز با ایران)، دستگیر و پس از ضرب و شتم و شکنجه، وادار به عبور از رودخانه هریرود می‌کنند، که در نتیجه، شماری از آنها غرق شده‌اند و شماری دیگر خود را نجات داده‌اند."

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مهاجران
غرق
نظرات بینندگان:

>>>   کافرا درمسیرراهی.اروپا مسلمانان را از غرق شدن نجات میدهبعدش خوشحال می شود در کشور امام زمان مسلمان.مسلمان را تواب میندازه غرق میکند بعدش خوشحال می شود
نبی جاغوری

>>>   شمار دروغ ها و تهمت های افغان پیپر علیه مرزبانان ایرانی به ۱۸ عدد دروغ رسید!

>>>   من که چندان موید سیاست های دولت ایران نیستم اما واضح است که این عمل اذار واذیت افغانها وپرتاب نمودن انها به هریرود به حساب دولت گرفته نشوددر کشور های عقب مانده معمولا سرباز ها به سیاست کلی دولت وقوانین معمول در مملکت خود پابند نمیباشند چنانچه طلبه ای کرام وداعشی هارا می بینیم که اسیر ها را سر می زنند وجوقه جوقه به رگبار می بندند خوب اگر طالب وداعش والقاعده وحکمتیار به دستور خارجی ها جنایت های بیشمار را انجام میدهند گاهی سربازهای دولتی خود ما هم خصوصا در جا های دورتر از مرکز احیانا به ا عمال غیر انسانی دست می یازنددرین میان انچه درد اور است اینست که انکاردولت ایران ورد نمودن این جنایت میباشد زیرا انها دوربین های مدار بسته ویا کمره های مخفی ندارند تا پس از چک نمودن ان مطمین شده باشندکه مرزبانان شان این عمل غیر انسانی راانجام نداده است!!! عادت دولت ایران است که دایما میخواهد مگس زنده را ببلعد چنانچه سرنگون نمودن طیاره ای اوکراینی رادر اول انکار نمودند وپس ازان هم ازان موضوع میخواهند با بی تفاوتی عبور نمایند با امریکا معاملات پنهانی ومذاکرات مخفیانه انجام میدهندوحتی در زمان امام راحل این مذاکرات برای خریداری سلاح وتبادله ای اسیر ها وگروگانهاادامه داشت که هنوز ان را اعتراف نکرده اند با این همه هستند کسانی که موضوع شهادت تعداد از وطندار هارا در مرز لارج وبزرگ نموده میخواهند ازهمچو موضوعات استفاده ای ابزاری نمایند بعد ازین که ثابت هم شود این کشتار بی رحمانه را مرزبانهای ایرانی انجام داده با یک ابراز تاسف ومجازات یکی دوسرباز مرز مساله پایان می پذیرد این خارجی ها که ظرف چهل سال سه ملیون افغان را به قتل رسانیده اند هنوز انها را دوست های استراتیجیک وهم پیمان میدانیم البته در قسمت وتقدیر افغان این زجر وکشتن وبستن حک گردیده حساب نماید سه ملیون را دیگر خارجی ها وپاکستانی ها وخلیجی ها کشتند پنجاه افغان هم سهم ایرانی ها باشد اخر انها هم همسایه هستند باید یک اندازه در خون ریزی سهم داشته باشند طالب ها چند دیپلومات ویا مشاور انها را در مزار شریف سر بریدند وانها چاره ای نداشتند جز این که ان جام زهر را بنوشند ومعلوم نیست که چقدر افغان بیچاره نام گم ومجهول در سرحدات در طول چهل تا پنجاه سال کشته شده وکسی حسابش را هم نگرفته رهبر وصاحب وباز خواست گر که نداشتی هرکه هرجا تورا میکشد واسیر میسازد ودارای های مادی ومعنوی تورا به یغما میبرد و...
معلم محمد داود از لیسه ای صمیم سانچارک

>>>   باز هم که خبر های تفرقه انگیز و ثابت نشده نشر می دهید.
چرا د رمورد جنایت های دولت تروریستی آمریکا مطلبی نمی نویسید؟
آمریکایی ها بدون رعایت پروتکل های دیپلماتیک و بدون اجازه قبلی وارد افغانستان می شوندو آنهم از فرود گاه اختصاصی در بگرام،آنوقت شما یک قضیه ثابت نشده را نبش قبر می کنید و ایران هراسی راه می اندازید. شما اول ثابت کنید که استقلال دارید و منحیث یک دولت مستقل خود تصمیم میگیرید و بعد بر ضد یک دولت دیگر خبر دروغ نشر بدهید. قبلا هم گفتم دالرهای وهابی ها بدجوری زبان شما را چرب کرده است.لعنت خدا بر این وهابیهای پست فظرت که هر کجا وارد بشوندتفرقه و خونریزی درست می کنند.
به سئوالهای قبلی من جناب افغان پیپیر پاسخ ندادید . گفتم که آیا شما ها جرئت نزدیک شده به مرز های تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان را دارید؟ مطمئن هستم که نگاه به رز این کشور ها با گلولع داغ پااسخ داده می شود. نمونه بارز آن هم وطنان شما هستند که به صورت میلیونی در ایران به صورت قانونی و غیر قانونی سکونت دارند و امرار معاش می کنند. خوب حالا خودتان بگویید که چند نفر از هم وطنان شما دراین کشورهایی که نام برده شد به صورت مهاجر زندگی می کنند.
شما به جای قدر دانی از کشور جمهوری اسلامی ایران بابت پذیرش خی عظیمی ازمهاجرین و تقبل هزینه های خیلی زیاد مدام اخبار منفی و ایران هراسی را ترویج می دهید. در حقیقت شما هم شعبه دوم تلویزیون فاسد طلوع هستید.اگر مزه دالر های وهابی ها یخیلی کام شما را شیرین کرده است در خلوت خود بندیشید که مزدوری برای کافران و وهابی ها عاقبت ندارد.
خیال شما را راحت کنم دولت تروریست آمریکا و صهیونیستها چندین سال است که ایران هراسی را راه انداخته اند و تا کنون هیچ غلطی نتوانسته اند انجام دهند جز آزار ملت ایران، لطفا شما آداب همسایگی را رعایت کنید، چون ما از قدیم همسایه بودیم و خواهیم بود و یانکی ها بزودی رفتنی هستند.

>>>   چند روز قبل کمیسیون حقوق بشر افغانستان با نشر گزارشی درباره حادثه غرق مهاجران افغانستانی در هريرود در مرز ایران نوشته بود: "بر اساس گفتگو با مقام‌های محلی و نجات‌یافتگان، به تاریخ دوازدهم ثور، نیروهای امنیتی ایران شماری از مهاجران افغانستانی جویای کار را که میخواستند وارد خاک ایران شوند، در منطقه کاریز الیاس ولسوالی گلران ولایت هرات (هم‌مرز با ایران)، دستگیر و پس از ضرب و شتم و شکنجه، وادار به عبور از رودخانه هریرود می‌کنند، که در نتیجه، شماری از آنها غرق شده‌اند و شماری دیگر خود را نجات داده‌اند."
طول و عرض جغرافیایی ارتفاع عمودى و افقى ، طول و عرض جغرافیایی درجه٬ دقيقه و ثانيه
در منطقه کاریز الیاس ولسوالی گلران ولایت هرات (هم‌مرز با ایران ?)

با اين چنين استدال هم دولت خود راافغانستان و هم خود مردم ما خود را در نزد دولت ايران وهم درگيتى وسازمان جهانى رسوا مى کنيم. ترامپ پيشوا دولت پشتونى است و سازمان بين المل را محکوم کرده و حق العضويت نمى پردازد.
لطفا يک دروغ خوب که با منطق جغرافيه اى دقيق باشد, جريان هيرود را از فغانستان به ايران و ترکمنستان است تحريف کنيد. در پشت تا ن خو يک دلقک کلان استاده است..
کمیسیون حقوق بشر افغانستان خود را بي کفايت ساخت. اول گفتار ها را در رابطه به درست بودن تحقيق کنىيد. همه کميسونهاى که رياست جمبورى نصب مى کنند مورد اعتماد نيست. داستان را منطقى تر سازيد جهاننما و يا نقشه هاى جغرافيه از شهر ها و از کوها و رودها رودخانه ها هم کاغذى هم درانترنت مپ وجود دارند. يک نقل کوچک براى دولت غدار پشتونى و کميسيون ( کم مغز) مى دهم که هريرود پيش از هرات دوشاخه مى شود. تحقيق کنيد که در کدام شاخه شده است شاخه کوتاه اش اصلا در خاک فغانستان به ريگستان خشک مى شود. عقل سليم در بدن سالم مى باشد.

>>>   از حدود سال 1969 در زمان ظاهر خان شاه پشتون ، هنگامی که فصل خشکسالی رخ داد ، شهروندان افغانستان برای کار در ایران مهاجرت کرده اند. پس از کودتای داوود خان پشتون ، روند سرازيز شهروندان افغانستان ناکام به منظور پناهندگی به پاکستان و ایران مهاجرت کرده اند. پس از کودتای تره کی (پشتون) و امین پشتون و کارمل (نیمه پشتون) ، میلیون ها شهروند فقیر کشور افغانستان درخواست پناهندگی در ایران داده اند. به ویژه در دوره حمله و اشغال افغانستان توسط روسهای شوروی. در همين مدت ، دولت وابسته رژیم ایالات متحده امريکا در ایران سقوط کرد ، اما نه ازيک قدرت خارجی مانند افغانستان ، نه ، بلکه به دلیل رستاخیزمردمى ملت ایران با نظرداشت اینکه نام نامى ایران نماینده گى هويت قومى خاصی را نمى کند، مانند کشور که کلمه "ستان" فارسى در آخر پيشوند" افغان" که همچم و مترادف پشتون معنى حقيقى و مفهومى ضمنى يا تصويرى و تفکرى باوجود اينکه هيچ زمان به تاجيکان و فارسىزبانان وتورانيان و کردى ها و بلوچ ها "افغان" اطلاق نشده است.
در این مدت ایران با بحران ها و درگیری های مختلف ، تهدید به جنگ و مداخلات سیاسی و نظامی ایالات متحده امريکا و چهل متحد آن مانند ناتو و اروپا و همچنین استرالیا و کانادا (امريکا بابا و چهل سارق يا چهل دزد ) روبرو شد. علاوه بر این ، ایالات متحده امريکا برای براندازی دولت مستقل ایران عملیات نظامی ناموفق در ایران و انقلابهای ملایم و مخملی انجام داده اند.
از آن زمان ، ایران نیز از نظر سیاسی و اقتصادی در معرض تحریم های بی شماری از این چهل کشور ، " امريکا بابا و چهل سارق آن" قرار داشته است.
این کشورها از نظر نظامی ، صدام حسین را به جنگ علیه ایران تشویق و تحریک نمودند و صدام را به سلاح های گوناگون کشتار جمعى و به ویژه گاز خردل تجهیز کرد و آنهم برای براندازی ایران. ايران برخلاف یك کشور مستقل ، موفق و شکست ناپذیر است.
ایالات متحده و چهل سارق آن ، پناهندگان افغانستان و گروه های بنیادی گرایی چندين اسلامی در پاکستان را به انواع سلاح ها از جمله رادیکال ترین وهابیت مذهبی و سلفی گری دولت 5000 شاهزاده سعودی مجهز کرده اند ، عربستان سعودی گهواره ای شرارت و تفکر تروريست سازى کمک هاى گزاف براى تولید انواع و اقسام مختلف گروهاى زياد تروریسم . هدف کمک های مالی ایالات متحده فقط عقب نشینی اتحاد جماهیر شوروی نبود ، بلکه اشغال و گرفتن حاکميت یکی از وابسته ترین ، ناموفق ترین ، شکست خورده ترین "نا کشور دولتى" جهان يعنى جغرافيه اقتصادى و نظامى همين منطقه که نام اش را مونت استوار الفنستون 1842 "افغانستان " ناميد.
20 سال از زمان اشغال افغانستان ، عوامل دیگری بحرانى نیز به ایران افزوده شده است. با استقرار پایگاه های نظامی در کشورهای عربی و اشغال افغانستان ، این چهل سارق اکنون ایران را به لحاظ جغرافیایی - سیاسی - استراتژیک و و نظامى کشیده اند ، زیرا پایگاه های مختلف نظامی ایالات متحده و متحدان آنها در افغانستان قرار دارند. و از افغانستان ، پهدبادهاى يا هواپیماهای بدون سرنشین آنها برای جاسوسی از مراکزپژوهشى و دانشورى و فناورى هاى نوين تحقیقات علوم او مراکز حساس نظامی وارد ایران می شوند.
و با وجود این تحريم هاى سخت اقتصادی ، حداقل 3 میلیون پناهنده قانونی و غیرقانونی از افغانستان در ایران زندگی می کنند. در طول مدت چهل سال اقامت ، تاکنون به یک و نیم میلیون پناهنده از افغانستان تابعیت و شهروندی ایران اعطا شده است. هیچ کس در ایالت پشتون ناراحت نبوده است که قبایل پشتون از افغانستان شهروندان ایالات متحده و تابعیت و شهروند ایالات متحده هستند و برای دفاع در ایالات متحده کار می کنند. نمونه مشهور ، خلیلزاد ، پشتون تبار است که مامور کلان امريکا است . البته شهروندان پشتون ایالات متحده موظفند در صورت لزوم با میهن سابق خود بجنگند و برای ایالات متحده خدمت سربازی انجام دهند. من نمی دانم که چرا پشتون یا سایر غیر پشتون ها که شهروندى ايران را دارند چرا از ایران دفاع نکنند و ضد تروریست های داعش نجنگن ند. آنها همچنین هنگامی که در آنجا با داعش مبارزه می کنند ، کار بسیار خوبی برای شهروندان افغانستان انجام می دهند.
به همین دلیل باید بین شهروندان افغانستان تجدید نظر و تفکر دوباره صورت گیرد ، خواه فقط آنها بخواهند عصبانیت خود را موقتاً برآورده سازند یا راه حل بلند مدت برای مسئله پناهندگان در خارج از کشورجستجو نکنند .
براساس اعلام دفتر آماری فدرال در آلمان ، تعداد پناهندگان افغانستان در آلمان فدرال از سال 1979 تا 2019 افزایش یافته است. در 31 دسامبر سال 2019 با مجموع 263،420 ، که از این تعداد 169،260 مرد و 94.160 زن هستند. آلمان کشوری ثروتمند است. و 3 میلیون در ایران و پاکستان! برای مقایسه.
عاطفی بودن ، گسترش نفرت و توهین ، ویژگی های افغان ها یا پشتون ها است که راضى بودن موقتى خشم فعلی را برآورده می کنند. عقلانیت ، تفکر منطقی ، تفکر بافت زنجيرى رفتار اخلاقی ، رفتار و ارتباط خوب ، رفتار خوب و تفکر خوب از خصوصیات موجود در ایران است ، چه تورکی ، لوری ، کرد ، فارسی و غیره.
تفکر سازنده بهتر است که به دنبال راه حل هایی برای کشيدن مردم از این تنگنا از این منجنیق باشیم ، برای حمایت از شهروندان این کشور تحت نام افغانستان ، که مسووليت گيرند و آمادگی مردم با استفاده ازهمه امکانات مهارت های غیرنظامی و غير خشونتی ،با صلح و منطق استدلال برگزارى و همايشها و جلسات و تظاهرات کنند براى سرنگونى دولت يک قومى افغانستان دولت دست نشانده چهل دزد!

>>>   در افغانستان دیپلمات های ایرانی را سر بریدند.
اما ملت ایران آن جنایت را به حساب ملت افغان نگذاشت.
مطمئن باشید این خبر دروغ است.
جالب اینکه تمریکا که ۱۸ سال است از زمین و هوا از ملت مسلمان افغانستان میکشد. امروز ب ای حادثه معمول ور مرز ایران است تمساح میریزد.

>>>   فقط میخواهند مسلمان ها را به جان هم بیاندازند و بس.یاری خدا نزدیک است و این فرعون صفتان انتقام خدای ما رو خواهند دید،این سنت و وعده خدا در قرآن است

>>>   دولت های بد بخت غنی و کرزی چرا تا حال زمینه زندگی در افغانستان مهیا نکردند که هنوز هم مردم برای لقمه نان راهی ایران میشوند در حالیکه ایران خود با محاصره همه جانبه از جانب دنیا روبرو است و کرونا هم کمرش را دو تا کرده و خودش برای تامین معاش مردم خودش تقلا میکند.

>>>   و من همچنان باور نمی کنم.

>>>   جواب یک سوال عاقلانه را بدهید بد دروغ ببافید
از بی بی سی بنگاه تفرقه انداز و دروغ پراکنی و تهمت افکنی پیر استعمار انگلیس خبیث بپرسید مسیر رود هریرود از کدام طرف است از سمت هرات سمت مرز است یا بالعکس؟!
قربانعلی رحمتی

>>>   سرنگون باد دولت فاشیست حاکمان پشتون و نفرین به اين دولت و حکومت به گفته خودشان "اکثريت" .
اين دولت "اکثريت" هیچگونه صلاحیت ، قابلیت و مشروعیت نيرو اجرايى حکومتى را ندارد. فضیلت دهگانه اى را به معنای آن ده فضیلت فلسفه سياسى، اخلاقى عاقلانه عارفانه مانند عدالت ، اخلاق ، امنیت جمعیت ، کاهش فقر و بیکاری ، نان و کار براى شهروندان ، تأمین مرز ه و محافظت و حمایت از جان و مال جمعیت و اتباع ، محافظت و حمایت از جان و مال "اقليت" هاي اش برنامه هاى کاريابى و ضد خشونت تا مردم کشور خود را ترک نکند. اين دولت يک قومى توان محافظت و حمایت از سربازان و سپاهيان خود نمى کنند همه پولهاى سرازير شده امريکا بابا و چهل دزد اش به کيسه هاى حاکمان نيکتايى پوش و دستارپوش طالبان و اقسام وانواع باندهاى تروريستى واريز مى شوند.
منابع سرزمينى و زيرزمينى چه مى شوند?
دولت غنى مي گويد که کارهاى ناتمام شاه شجاع و عبدالرحمان و نواسه فرارى اش انجام مى دهد يعنى پشتونسازى وافغانسازى!
جمعیت کشور انواع و اقسام مالیات مستقیم و غیرمستقیم مى پردازند که همه منابع درامد پولى و مالي و ماليه برعايدات و پول برق وآب وپولهاى هنگفت و گذاف در جيبهاى پشتونهاى "اکثريت قوم" تروريستى تا کوچى حاکمان سراقتدار انداخته مى شوند. اين حکومت اکثريت پندار تنها افغان و فغان کردن را ياد دارد. و توان بازگشت پناهندگان خود را از کشورهاى خارج نزديک و دور را ندارد.
اتحاد و وحدت همه مردمان٬ مليت ها و ملت هاى سرزمين هندوکوهان با هر رنگ و تبار٬ با هر فرهنگ و زبان ٬ چه پير و بُرنا ٬ زن و مرد ٬ با هر مذهب و اديان با هر نظر و پندار نياز مبرم و يک ضرورت تاريخى اند و همدست و همصدا بر ضد اين دولت بى کفايت ٬بى مسووليت و بى صلاحيت استادگى و همه نيروهاى خود را يکجاجمع مانند انبوى از شاه ستون هاى قوى و بسته نموده و و رژيم حاکمان ظلم و ستم ارگنشين 160 ساله را سرنگون کنند مسوولين آنرا محاکمه نمايند. در سر ويرانه هاى ظلم و آوره گى اين دولت درمانده شود يک کشور آزاد و آباد و بشر دوستانه بسازيم. همه اعتراض هاى خود به ضد دولت غنى مى کنيم که چرا برنامه هاى بازگذشت پناه هندگان به وطن شان را انجام نداد. در حمایت از پناه هندگان خواست امروزى همه مردمان و ملت ها ى سرزمين بازگذشت فورى و بدون قيد و شرط کليه پناه هندگان کشور از کشورهاى بويژه پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان و از ايران است. همه مردمان٬ سرزمين هندوکوهان سپاسگذار مبنى بر ميزبانى پاکستان و ايران از ميليونان پناهندگان و آواره کشور دولت غنى همقماشان پيشن پشتونتار اش اند .
دولت غنى موظف و مسوول است که به شهروندان خود امکانات کارى پیدا کند و نه ايران. دولت غنی هىچ يکى از وظايف دهگانه مشروعيت داشتن يک دولت مشروع را ندارد. هر زمان اين دولت ناکام است دانش آموز که دوبار ناکام مى شود از مکتب اخراج مى شود. غنی بايد از مقام سبکدوش شود!

>>>   او معلمک سانچارک! توهم حالا میخواهی مانند معلم عطا و یاهم معلم علم ایزدیار وارد سیاست شوی؟ برو گم شو به اولادت یک دو کلمه حرف یاد بته

>>>   نشردهنده دوم ـ
از کجا میگویید این قضیه تهمت است شاید حقیقت باشد.؟
امین الله

>>>   سالهای 1350 بود. محصل در یکی از فاکولته های پوهنتون کابل بودم.چند تن از محصلین ایرانی نیز در فاکولته حقوق و علوم سیاسی مصروف اموزش بودند.از قضا با انها اشنا شدم. روزی یکی از انها از من تقاضا کرد اگر کتابی در مورد تاریخ افغانستان دارم تا به امانت برای چند روزی بدهم. فردای انروز برایش کتاب تاریخ قدیم افغانستان نگارش {احمد علی کهزاد } را اورده و برایش سپردم, بعد از مدتی کتاب را برایم با ابراز امتنان تسلیم کرد. ازش پرسیدم اگر از کتاب خوشش امده است. در جواب برایم گفت: " هر کتاب یکبار برای خواندن میارزد".از جوابش دریافتم که ایرانیان دوست ندارند به جز امپراتوری های ایرانی نامی از دگر امپراتوری ها باشد و اگر هم باشد باید جزو تاریخ ایران باشد. ..بیادم امد که در یکی از مجلات مشهور ایران خوانده بودم که: مادر سگی که امریکاییان توسط کپسول فضایی به هوا پرتاپ شده کر ده بود از ایران است.روزی کتاب محقق مشهور ایران اقای خانلری بزرگ را در مورد زندگی نامه شعرا و نویسندگان ایران زمین مطالعه کردم . ایشان برای افغانستان نه شاعر و نه نویسنده گذاشته بودند هر انچه شاعر و محقق و زبانشناس زبان فارسی در افغانستان بود در لیست افتخارات فارس ها که بعدا به ایران تبدیل شد ثبت گردیده بود که مایه ای تعجب من شد. اگر ما افغانستانی ها هر روز در رد هویت تاریخی زبانی و در مجموع فرهنگی خویش باشیم و هر روز را در ستیز های زبانی و قومی بگذارانیم یقینا که دگران برای ما فرهنگ و ادب باقی نخواهند گذاشت ...
حنظله

>>>   این قضیه بسیار مشکوک است چند سال است که بطور مخفیانه اشرفغنی پای گروه مجاهدین خلق که در ایران منافقین نام برده میشوند و جنایات زیادی بالای مردم ایران مرتکب شده و مدتی در کنار صدام علیه ایران جنگ نظامی داشته است را پایشان را به هرات باز کرد اگر سابقه این گروه را بخوانید مطلع میشوید یک سازمان تروریستی مخوف با سابقه جنایات عجیب غریب است و در راه هدف خود بسیاری از مردم ایران و عراق و مردم کردستان را کشتار دسته جمعی کرده است این سازمان که با همکاری موساد و پنتاگون جهت منافع خویش عملیات های تخریبی انجام میدهد و آنها را به جمهوری اسلامی نسبت میدهد تا چند سال پیش بسیاری از کشورهای اروپایی نیز نام این سازمان را در لست تروریستها جای داده بود اما پس از آنکه مجبور شدند از عراق اخراج شوند به آنها در کشور آلبانی بعنوان ستاد اصلی پناه دادند اگر یادتان باشد سابقا بارها دوستان ایرانی ما به مردم افغانستان اطلاع دادند رد پای این سازمان تروریستی در هرات برای شما گران خواهد شد چون این گروه برای رسیدن به هدف خود از هیچ گونه جنایتی در کشور میزبان ابا ندارد مطمین باشید این گونه حرکتها که هم زمان از رسانه های ضد ایرانی غرب با کینه و نفرت پوشش داده میشود بی ارتباط با این گروه ها نیست ممکن است امروز باور نکنید اما گذشت زمان بر شما اثبات خواهد کرد اصل قضیه چگونه بوده است.
عاطفه کاظمی از هرات فعلا مهاجر مشهد

>>>   دوست گرامی که نگارش دور و دراز دارد و اغاز نوشته اش از ظاهر پشتون تا کارمل نیمه پشتون ... همچنان نوشته ای شان ادامه پیدا میکند و به تعقیب ان دوست دگری نگارشی به دنبال ان دارد که حتما دوستان مرور کرده اند. برداشت من از این نگاشته این است و ان اینکه : همان بوی تعفن و همان گند ه گی از این نوشته ها میاد که از نبشته های پشتونهای متعصب میاید. جنابان عالی که عاصی اند و به جای انکه انگشت انتقاد و لبه ای تیز حس انتقام جویی شانرا متوجه حکومات بیکفایت و مزدور امریکا در بیست سال اخیر چون کرزی و شرکا و غنی و شرکا بسازند بدون هیچ نوع عقلمندی به مردم پشتون حمله برده و چنان گریه و شکوه کرده اند که گویا در تحکیم پایه های ای حکومات ذکر شده هر فامیل پشتون درخت های پر از دالر و کلدار در خانه های شان داشته و سایر ملیتها را غارت کرده و پشتونها در عیش وعشرت زندگی دارند... این دوستان به خطا رفته اند . در تحکیم پایه های حکومات فاسد کرزی و غنی هم هزاره و هم تاجیک نقش فوق العاده داشتند و حلقه ای مخصوص دزدان تاجیک و هزاره حق تمام ملیتها به شمول پشتونها را غصب کرده اند. ...در افغانستان همه ای ملیت ها با هم برادر بوده و خواهند بود فعالیتهای گروه های تجزیه طلب از هر قماشی باشند به اندازه ای خس سر اب است. بلی غرقاب هموطنان بیگناه ما جز جنایات بشری است . ما از داعش و طالب گله مند نیستیم زیرا هدف و ایدیالوجی و استراتیجی انها چنین تقاضا میکند یعنی کشتن . ولی وقوع چنین حادثه در زیر ریش دولتی که ادعای انسانیت اخوت برادری برابری اسلامی و غیره دارد بعید است وبد تر از ان که از وقو ع چنین حادثه دلخراش انکار کرده و شانه از قبولی مسوولیت خالی میکنند...
بامیانی


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است