حكايت مارشال هاي افغانستان
 
تاریخ انتشار:   ۱۶:۰۳    ۱۳۹۹/۲/۲۰ کد خبر: 163325 منبع: پرینت

القاب و عناوين نظامي در افغانستان هميشه بخشش به خروار بوده. اولين مارشال افغانستان، شاه ولي خان معروف به خُشكك، كاكاي ظاهر شاه بود. او را از آن جهت مارشالي دادند كه كابل را از چنگ حكومت كلكاني كشيد و فتح كرد و لقب فاتح كابل گرفت. اما مردم كابل، شاه ولي خان را " كابل گيرك" مي گفتند چون معروف بود كه او بدون هيچ جنگ و مقاومتي وارد كابل شد و صرفا در شب فتح، چند بار در كوه آسمايي دهل زده بود.

همين شاه ولي خان وقتي فهرست معاش جنرالان ارتش را تا آخر خواند ناراحت شد، انگشتش را بالاي خط آخر فهرست گذاشت و بالاي مدير مربوطه داد زد: " جمعه گل كدام جنرال كلانكار است كه معاشش از مام كده كه مارشال هستم، زياد است؟"
مدير گفت: " صايب! جمعه گل نيست. جمع كل است. يعني مجموع معاش جنرال هاي اردو. "

آقاي فهيم هم درايت نظامي و شايستگي آكادميك اين پست را نداشت، از دل جنگي با حمايت ارتش هاي حرفه اي كشورهاي قدرتمند جهان، پيروز به در آمد و مارشالي، باجي بود كه از حكومت كرزي گرفت.

حالا هم كسي قرار است مارشال شود كه نقل شده، روزي در پاي مكتوبي امضا كرده بود، ياور دفترش گفته بود: جنرال صاحب! سرِ بسمه تعالي امضا كدين.
آقاي غني هم بدش نمي آيد با دادن يك لقب بي اختيار، عنوان مارشالي را بازاري تر كند، خاطرات تلخ بي محلي ها و قلدري هاي آقاي فهيم نسبت به خودش را پس از مرگ وي تلافي كند، اختلاف قومي را دامن بزند و اينگونه حريفانش را به جان هم بيندازد.

شجاع محسنی


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
مارشال
حکایت
نظرات بینندگان:

>>>   جنرال صاحب دوستم باید برعلاوه مارشالی لقب قهرمان ملی هم داده شود ،درسایر کشورها ده ها مارشال است وده ها قهرمان !
چرادرافغانستان محدود به یک فرد باشد؟ اگر اینطور باشد هیچکس دراینده نباید مارشال شود ؟
ر

>>>   جنرال عبدارحیم وردک که ارکاتنحرب بود درامریکا تحصیل کرده بود بمجرد شنیدن صدای فیر درمحل برگذاری جشن هشت ثور شروفساد آن چجنرال رئیس جمهور وزرا مهمانان خارجی همه راتنها گذاشته فرارنمود ، اگر دوستم می بود فرارنمیکرد آن تحصیل وسواد رحیم وردک چی دردی را دواکرد ،

>>>   بلی پالان نیز صرف برای خر استفاده نمی‌شود انسانها نیز از آن استفاده میکند

>>>   دوستم نه می فهمید که یک تن چند سیر میشود، در زمان قدرتش در مزار به همکاران وهمفکران خویش چای وبوره را به تن توزیع میکرد.

>>>   روی هم رفته تحریر فوق بسیار خوشم امد زیاد خنده نمودم و چند بار مطالعه نمودم
ممنون
احمدی

>>>   مارشالی جرئت و شهامت پایداری لازمه اش است نه تحصیلات آکادمیک.
در غیر آن استادان آکادمی های نظامی باید مارشال شوند.
وقتی روس حمله کرد غنی کجا بود؟
وقتی طالب به دستور پاکستان افغانستان را به آتش کشید غنی و کرزی کجا بود؟

هدف دفاع جانانه از وطن است.
هرکه آب از دم شمشیر خورد نوشش باد.
غنی اگر مرد است ممانعت کند، خواهد دید که چگونه تاوان خواهد داد.

مشکل اصلی این است که با ایجاد حکومت توافقی آنهایکه با ذلت به تیم رقیب پیوستند
و عربده راه انداختند جایشان را به نفع تیم ثبات خالی میکنند و هیچ یار و یاوری که از ایشان دفاع کند هم وجود ندارد.
هم چیز رفت و هم بودنه
هم زار شدند و هم نزد مردم خوار

>>>   دوستم يکى از ناقضين حقوق بشر است اګر قانون ميبود آنها بايد در زندان ميبود اما بدبختانه حال در نورد اعطا رتبه مارشالى برايش بحث ميشود اما تاريخ همه چيز را درج ميکند و قضاوت را به نسل هاى آينده ميګذارد

>>>   ماراشالی در افغانستان به رتبه کجالو معروف است
هر دوزی آمد یک خریطه مارشالی دزدید ورفت
حالا مارشالی معنی ندارد
همه میداند که در این کشور مارشالی واقعی وجودندارد
همه کچالو مارشال اند
حسین (سعادتی)

>>>   در حقیقت رتبه مارشالی دستم خان ارتباط به جنگ و وجنایات جنگی ارتباط نمیگیرد. رتبه وی به برکت س-ک-س کردن با آقای ایشچی بود. هرکه خواهد در آینده مارشال شود باید با فرد مانند ایشچی معامله قرن را انجام دهد.

>>>   پسر ایشچی مخالف مارشال شدن جنرال دوستم است.
پرسیدند،چرا؟
او در جواب گفت:او بسیار آدم ترسو است.لیاقت مارشالی را ندارد.
از روبروی بالای پدر من فیر کرده نتوانست،از پشت سر بالایش فیر کرد.
یک ماه مکمل پدر بیچاره من در روی توشک درست نشسته نمیتوانست و درد داشت.

>>>   تاجاییکه من معلومات دارم درتاریخ کشورهای مختلف جهان عمدتاً به کسانی لقب مارشالی داده شده که آنهاجنگهای میهنی تجاوزعلنی نظامی ازطرف بیگانگان برکشور رارهبری وبه پیروزی رسانیده اند. حال شما براساس همین معیارخودتان قضاوت کنید که کدام یک ازمارشالان گذشته و هم مارشال منتظر مستحق این رتبه هستند بنظرمن همان کلام لسان اللغیب حافظ شیرازی خیلی ها بجاو دقیق است که:
اسپ تازی شده مجروح به زیر پالان
طوق زرین همه درگردن خر می بینم
واعطای لقب مارشالی به همه ی اینها مصداق گفتارفوق حافظ شیرازی خواهدبود.
ازطرف : سلطان ازکابل جان

>>>   جنرال دوستم با وصف بیسواد بودنش شخصی با درایت است ولی گپ درینجاست چرا دوستم از جانب سران تنظیمی به اخذ رتبه مارشالی پیشنهاد شود این به این مفهوم است که گروه های دخیل در ایجاد تشنجات طی چهار دهه رول اساسی دارند و بازنده انتخابات استند در انزوا قرار گرفتند و حتی قدرت های نظامی شان طور نسبی از دست شان رفت و همچنان با سیاست های مذبوحانه مردم را در ایجاد نفاق قومی تحریک و تشویق کردند از جمله دوستم که از نفوذ قابل ملاحظه برخودار است و و سیله ایی برای احیای مجدد شان و دخول شان در سکتور های نظامی خواهد بود
فرید صدیقی
کشور سویدن

>>>   اگر درانتخابات نامشروع که از پشتیبانی مردم محروم واشتراک مردم ناچیز بود تقلب صورت نمیگرفت انتخابات هم به چالش کشیده نمیشد وبیش از شش ماه هم مردم درگروگان نمیبودنداین چیز ها رخ نمیداد فهمیدند که تقلب گسترده ووسیع صورت گرفت باداران خارجی هم دانستند راه دیگر وجود نداشت.درغیر آن اگر انتخابات ازطریق اشتراک کسیع مردم صورت میگرفت وشفاش میبود یک چوکی ماموریت هم باین تیم داده نمیشد.چه رسد به مارشالی ووزارتها وولایات.
بااحترام بیدالله


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است