هزینه های سنگین بازی های قومی غنی
نجات جنگجویان داعش از چنگ طالبان و آوردن شان به کابل، هیچ توجیهی نداشت. هزینه های سنگین بازی های قومی را فرزندان غزنی و فاریاب و بدخشان، زنان و کودکان برچی و انسان های بی دفاع کشور می پردازند 
تاریخ انتشار:   ۱۲:۰۷    ۱۳۹۹/۲/۲۵ کد خبر: 163395 منبع: پرینت

جنایت هولناک در شفاخانه برچی را همه دیدیم. زشتی این جنایت را نمی توان بیان کرد. گذشته از بیان خشم و احساس، شخصا این جنایت نفرت انگیز را گیج کننده و مرموز می دانم.

طالبان جنایت نفرت انگیز در برچی (و ننگرهار) را شدیدا محکوم کردند، اما اشرف غنی و دوستانش با سراسیمگی خاصی آن را به طالبان (و دیگر گروه های تروریستی) نسبت داد و با استفاده از آن برای نیروهای امنیتی، اعلام حالت تهاجمی کرد. نمی خواهم گمانه زنی کنم، اما ظاهرا چنین به نظر می رسید که گویا دولتمردان، منتظر این دو جنایت بودند تا با زبان تندتر با طالبان اعلام جنگ کنند، تو گویی طالبان تا کنون نمی جنگیدند و جنایت نمی کردند.

دور از ذهن نیست اگر کسانی در دولت به شکلی در جنایت های دیروز دست داشته اند، تا مخالفت غنی با صلح و اعلام حالت تهاجمی تقلبی از سوی او را توجیه کنند. نجات جنگجویان منسوب به داعش از چنگ طالبان و آوردن شان به کابل، هیچ توجیه عقل پسندی نداشت. آیا غنی و دوستانش از این نیروها استفاده سیاسی و... می کنند؟ چرا هویت و مشخصات تروریستان کشته شده را برای مردم اعلام نمی کنند؟ اینها کی بودند؟ اسم شان چه بود؟ از کجا بودند؟ و ...

برداشت آن است که فعلا اشرف غنی، گفتگو و صلح با طالبان را به نفع خود و آنچه می خواهد در افغانستان بنا کند نمی داند، پس به هر قیمتی شده جلوی گفتگو و صلح را می گیرد. طالبان، اشرف غنی و تکنوکرات های از غرب برگشته پشتون را خاین می دانند، بارها تاکید کرده اند که آنها با نیروها و کسانی مذاکره می کنند که در افغانستان نفوذ و جایگاه اجتماعی دارند نه با تروریست ها.

طالبان خود را نمایندگان جامعه پشتون می دانند و قبلا ادعا کرده اند که آنها در مذاکرات احتمالی از این جامعه نمایندگی خواهند کرد. واضح است که این برای اشرف غنی و اطرافیانش قابل قبول نیست. اما اشتباه است اگر فکر کنیم اشرف غنی در پی جنگ واقعی و شکست نظامی طالبان است.

فعلا غنی و تیمش به طالبان به عنوان دشمن قدرتمند فعال نیاز دارند تا غیر پشتون ها را دست بسته و وابسته به اداره خود نگهدارند، اما در عین حال خود به حاکمیت شان ادامه بدهند و پایه های دولت قومی مورد نظرشان را محکم کنند. برای آنها هنوز هم ایجاد حاکمیت قومی اولویت دارد، و واضح است که یک صلح واقعی و یا شکست نظامی طالبان، این کار را عملا ناممکن می کند. گرچند نیروهای امنیتی افغانستان، قدرت شکست دادن طالبان را ندارند، اما اگر واقعا اشرف غنی بخواهد، می تواند این کار را با بسیج مردمی در حوزه های ضد طالب و مسلح کردن این حوزه ها انجام بدهد، اما او هرگز تن به این کار نخواهد داد. او خطر قدرت گیری این حوزه ها برای پروژه ای قومی اش را خطرناکتر از هر خطر دیگر می داند.

کرزی با حمایت فهمیده و نفهمیده غربی ها و جلوی چشم نیروهای سیاسی حوزه های ضد طالب، زمینه های اولیه قدرت گیری طالبان را فراهم کرد. خلیلزاد تمام تلاشش را کرد تا به طالبان مشروعیت بدهد، برای شان تریبیون جهانی فراهم سازد و رابطه آنها با امریکا و ارتش امریکا را بازسازی کند. اشرف غنی پس از دو دهه روایت سازی و بازی به نفع طالبان، حالا ناگهان آنها را تروریست می خواند و علیه شان اعلام جنگ می کند. هزینه های سنگین این بازی های قومی را اما فرزندان غزنی و فاریاب و بدخشان، زنان و کودکان برچی و انسان های بی دفاع و بی گناه در نقاط دیگر کشور می پردازند.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
بازیهای قومی
پشتون
نظرات بینندگان:

>>>   Ghulam Qader Mohammadi
می گويند: سفير انگليس در دهلی از مسيری در حال گذر بود ، که می بيند یک جوان هندی ، لگدی به گاوی می زند ؛
گاوی كه در هندوستان مقدس است!

سفير انگليس از موتر خود پياده شده
و به سوی گاو می دود و گاو را می بوسد! در اين لحظه گاو ادرار می كند و سفير انگليس با ادرار گاو دست و صورتش را می شويد!
بقيه مردم حاضر كه می بينند یک غريبه
اين قدر گاو را محترم می شمارد ، در
جلوى گاو ، سجده می كنند و آن جوان
را مجازات می كنند!!

همراه سفير انگليس با تعجب می پرسد :
چرا اين كار را كرديد ؟!
سفير می گويد : لگد اين جوان آگاه ، می رفت كه فرهنگ هندوستان را پنجاه سال جلو بياندازد ، ولی من نگذاشتم!

+ جهل و خرافات عامل اصلی عقب ماندگی ملت هاست! دشمنان یک ملت رواج دهنده جهل و خرافات در فرهنگ آن ملت هستند!

>>>   صفرمحمد مظفری
سرقومندان اعلی دستور تهاجم داد اما...
پس از وقوع چندین حمله تروریستی، غنی دستور داده است که ارتش کشور از حالت تدافعی به حالت تهاجمی بر گردانده شود. اما ارتشی که توان دفاع ندارد، توان تهاجم و حمله خواهد داشت؟
ارتش افغانستان را هم کرزی و هم غنی در امر مبارزه با دهشت افکنان و تروریستان بی انگیزه و بی علاقه کرده اند، به خصوص غنی کمترین بهایی به جان و زندگی عسکری نیروهای نظامی قائل نیست.
در دوره غنی، سربازان و افسران دارای هویت متفاوت، در بعض جنگ ها و نقاط، از داخل و از عقب نیز مورد هجمه و حمله قرار گرفته اند و توسط هم مسلک های شان کشته شده اند.
حال چه انتظاری از تهاجم این ارتش به دشمن می توان داشت؟ جواب را فقط غنی باید بداند و بگوید. راستی اگر من سرباز ارتش افغانستان باشم از سرقومندانی مثل اشرف غنی فرمانبری نخواهم کرد.

>>>   محمد اسلم سلیم
غنی احمدزی و طالبان دو روی یک سکه اند !
عملیات های تروریستی سازمان یافته در کابل و ننگرهار و
لغمان و همه جنایات انجام شده برای کشتار مردم ما توسط طالبان در شش سال اخیر در تبانی کرزی و غنی احمدزی و حنیف اتمر با حمایت بادار شان در جهت تحقق برنامه های فاشیزم اوغانی در داخل و برنامه های کلان منطقوی با برنامه از پیش تنظیم شده عملی گردیده و تا زمانیکه این گروه در اریکه قدرت اند جنایات سازمان یافته ترور و انتحار ادامه خواهد داشت.
راه دیگری جز سرنگونی حاکمیت فاشیزم اوغانی وجود ندارد ، مقاومت واقعی ملی باید شکل بگیرد.

>>>   معشوق رحیم
آنچه را من و شما جنایت و بربریت مینامیم و وجدان های ما را ناراحت میکند برای آنهای که خود را پیروان صادق و مومن کتاب آسمانی میدانند، نه جنایت است و نه هم ناراحت کننده، برای آنها جهاد است، جهاد برای کسب رضای خداوند، برای انها وظیفه ی شرعی است که باید انجام بدهند تا رستگار شوند.
حمله بر بیمارستان و کشتن کودکان در آغوش مادران شان ما را ناراحت میسازد اما برای آنهای که مغز های شان با زهر کشنده ی دین آلوده شده است خوشی و شادی ببار میاورد، نه تنها در دنیای فانی که در دنیا باقی هم سرور و شادی میافریند.
کارکرد تریاک دین تنها این نیست که شما درد و رنج خویش را نفهمید بلکه از شما چنان یک جانور خشن میسازد که در جاری ساختن جوی های خون دریا های شیر و عسل را می بینید، هر قدر این جوی ها بزرگتر، لذت اش افزونتر، ثواب اش برای تان بیشتر.
در اجساد تکه تکه شده زنان و کودکان حور های بهشتی باکره را می بینید که به طرف شما لبخند میزند و عشوه گری میکند، در ویرانه ها و خاکستر ها باغ های سرسبز و میوه های کمیاب را می بینید که از عطر خوشبویش اش بیخود میشوید .
پس تعجب نکنید که چرا این آدم ها این قدر وحشی و خشن هستند. خدا داناست.

>>>   Esmatullah Raghib
در دو دهه جنگ افعانستان شاید نامعقول‌ترین و مضحک‌ترین پاسخ رهبری حکومت و سکتورهای امنیتی کشور ما این باشد که بعداز هر کشتار گروهی و قتل عام‌های جمعی مردم بی‌گناه، آنها با افتخار سر بیرون می‌کنند و می‌گویند" دشمن در میدان جنگ شکست خورده و دیگر توان مقابله رودر رو را ندارد و از همین خاطر دست به کشتار مردم در شهرها می‌زند".
جان برادر! مردم ما دنبال مصونیت و امنیت می‌گردند، اینکه با چه رویکرد جنگی کشته می‌شوند فرق نمی‌کند. نتیجه این است که همه سوگوار اند و از وضعیت خسته.
مسئولین محترم لطفا بجای تغییر آوردن در ادبیات جنگی تان، کمی هم متوجه مسئولیت‌های خویش باشید.
فرق نمی‌کند مردم ما در شفاخانه کشته می‌شوند و یاهم در صف نماز و جبهه جنگ، نگرانی اینست که در سرتاسر افغانستان مردم ما در فراق از دست دادن عزیزان‌شان خون گریان می‌کنند.

>>>   Hasan Ali Adalat
آمریکای ها با آشتی با تروریسم و پشتبانی از شوونیسم خود را بدنام تاریخ و جغرافیه کرده اند !
اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه ارگ و طالبان با هم متحد شوند تا تروریسم را نابود کنند خنده دار است .
پای آمریکای ها را تروریسم و شوونیسم متحدانه در تلک بند انداخته اند که نجات از آن بسیار گران تمام می‌شود ، اکنون هم تروریسم خرچ خود را از آمریکای ها میگیرند و هم شوونیسم ، تروریسم به آمریکای ها میگویند که بعد از این به فرمان آمریکای ها با دشمنان آمریکای ها می جنگند و در عمل بالای زایشگاه حمله می کنند و دست به نسل کشی نوزاد و مادری هزاره ها می زنند بازهم شوونیسم از قتل عام و نسل کشی نوزاد و مادری هزاره ها سو استفاده نموده برای ماندن در قدرت برای جمع آوری ثروت می خواهند توافقنامه آمریکای ها را با تروریسم به چالش بکشند .
مگر آمریکای ها نمی دانند که یک سرباز آنها در مدت قریب به بیست سال توسط هزاره کشته نشده است .
مگر آمریکای ها نمی دانند که حملات تروریسم در درون شهر کابل بدون همکاری ارگانهای امنیتی و استخباراتی شوونیسم محال به نظر می رسد ؟

>>>   Scherzadeh Gul Mohammed
دلخوشی‌های رئيس جمهور متعصب و بیچاره به برخی سران حكومت .
گفته است :
اگر تا چند ماه صبر کنید کار اين مردم تمام است . دل خوشی‌های رئیس جمهور بیچاره ، نتیجه نشناختن ملت غيور هزاره و روحیه ایمانی و مقاومت این ملت عليه استبداد است . این تحلیل غلط موجب گمراهی تان تا به قيامت خواهد شد . خداوند را به دلیل اینکه دشمنان ملت هزاره را از نادانان و ابله‌ ها قرار داده است، شکرگزار بايد بود .
پ.ن.
با ظلم و جنايت كه عبدالرحمن ظالم كرد و ٦٢ ٪‏ مردم ما را قتل عام كرد و از جمجه انسان هزاره ديوار آباد كرد ! نتوانست كار انسان هزاره را تمام كند و تو موجود كثيف و اشتباهى به دنيا آمده هيچ غلطى هم كرده نميتوانى .
دير يا زود همين مردم جسد گنديده ات را به قبرستان خواهد سپرد .

>>>   محمد نسيم جعفری
بازی بسیار پیچیده شده است.
قبلاً حکومت غنی تلاش داشت تا حملات انتحاری را به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی ارتباط دهد و طالبان را تبرئه کند، ولی حملات اخیر را با اینکه طالبان مسئولیت آن را نپذیرفته و رد کرده و گفته‌اند که آن حملات را استخبارات اداره کابل با همکاری دیگر تروریست‌های داعش انجام داده‌اند تا جریان صلح را اخلال کنند، اما حکومت تلاش دارد تا آن حملات را به طالبان نسبت دهند.
از طرف دیگر، زلمی خلیل‌زاد و وزارت خارجه آمریکا ضمن محکومیت حملات اخیر، از حکومت افغانستان و طالبان مشترکا خواسته‌اند که عاملین جنایات اخیر را شناسایی و مجازات کنند، بازی واقعاً پیچیده و آمریکا هم حامی طالبان شده است.

>>>   Najla Ali
زمانی که یک پاکستانی وزیرستان شمالی به کشور خود اش به اظهارات خواسته می شود نصف ملت افغانستان به خاطر آزادی آن دست به قیام می زنند. در این چند روز صد ها افغان در کابل پکتیا و ننگرها کشته شدند. از آن طرف مرز حتی آب از آب تکان نخورد و نه مسله لر پیش آمد و بر.. امروز مردم افغانستان قتل عام می شوند چرا آنها خاموش اند و صدا بلند نمی کنند ؟

>>>   Abdul Wakil Karimi
وقتی یک نفر 25 سال در آمریکا باشد و همه فامیل اش هم پاسپورت آمریکایی داشته باشد زن اش هم یهودی باشد به کومک آمریکا رئیس جمهور شود فرزندانش هم به آمریکا باشه آن شخص هیچ وقت در فکر افغانستان و مردم افغانستان نیست صد در صد به نفع آمریکا کار می کند

>>>   Farhad Maihanpor
این درست است که گروه های طالب و داعش بی رحم‌ترین تروریست های عصر ما هستند. اما فراموش نکنیم که جنایات انجام شده در کابل، لغمان و ننگرهار نتیجه بی کفایت و غلفت مسوولین امنیتی نیز است.

>>>   غنی از شفاخانه صد بستر دیدار کرد:
جانی همیشه یکبار سری به محل جنایت خود میزند

>>>   ج عالی جنابان کرزی واحمدزی طالب را برادر وقوم خود گفته اند درکتابی که رابرت گیس وزیر دفاع پیشین امریکا نوشته بودند که حامد کرزی بما گفته بود طالب برای ما خوب است نسبت به مردم شمال ماباید طالب را ازجنوب به شمال انتقال دهیم تا مردم شمال را سرکوب کنند آنها برایما خطراند نه طالب.همان بود که جنگ به شمال انتقال شد ذریعه هلیکوپتر های دولتی وهم داعشی هارا ازسوریه وعراق به کابل انتقال دادند اکنون که در ننگرهار چندماه پیش تسلیم شدند کجا رفتند دولت به شمال انتقالشان داد دربدخشان وسرپل ودیگر جاهیای شمال داعش بافامیل های خود مسکن گزین شده اند .اردوی ملی که عملیات میکرد ازطرف دولت ممنوع ازعملیات میشدند.حتا هرافسر وجنرالی که برعلیه طالب خوب میجنگید بنام اینکه فلان جنرال قومکشی میکند یاتبدیل یاترور قتل های زنجیره یی یا عاجل تبدیل وبرکنارمیشدند مثالهای زیادی وجوددارد اگر میخواهند اسمای ای نیروهای ضدطالبانی را هم بنویسم.
بااحترام.نجراب.

>>>   مردم پاکستان باید به استخبارات خود افتخار کنند ، اما ما باید شرمنده باشیم :
تشکیل تنبل خانه های سلطان محمود :
1-ریاست عمومی امنیت ملی با تشکیل پنجصد ریاست دیگر درداخل اداره مرکزی وولایات با دراختیار داشتن تمام امکانات بیشمار وبی حساب پول سلاح تخنیک وتکنالوژی وهمه اختیار حتی تیرباران بدون محاکمه
2-ریاست تروریزم وزارت داحله
3-ریاست کشف خاص وزارت دفاع
4- ریاست جرایم سنگین وزارت داخله
5- ریاست استخبارات وزارت داخله
6- ریاست تروریزم وزارت دفاع
7 – ریاست جرایم جنائی وزارت داخله
8- ریاست استخبارات وزارت دفاع
9-ریاست کنترول منطقوی وزارت داخله
10-قظعات واکنش سریع ریاست عمومی امنیت ملی
11- ریاست عمومی جنائی وزارت د اخله با مدیریت های بیشمار درکابل وولایات
طوریکه همه مردم می بینند درشهر انقدر تکسی ها وموتر های شخصی گشت وگذار ندارند که موتر های رنجر وزارت دفاع داخله وامنیت دارند ، معاشات شان نظر به اوضاع فعلی درحد مناسب است مخصوصا معاشات پرسونل ریاست امنیت بیشتر از اردوی ملی وپولیس است ، اما درعمل پولیس انتحاری زنده را بغل میکند ولی ریاست امنیت صرف با صدورمکاتب دروغین برای فریب کاری وخیانت در مسئولیت های خود عمل میکند
اگر شما با فردی از منسوبین ریاست امنیت ناملی حرفی ته وبالا کنید فورا بشما اخطار میدهد:
( من درامنیت هستم برایت حسابی جور میکنم)
برای اینکه بتوانند از کسی انتقام شخصی بگیرند هرکس را خواسته باشند ترورست وطالب معرفی میکنند ملیون ها افغانی پول دولت را مصرف میکنند تا دسیسه قابل باور برای شمابسازند
===== حکومتیکه مامور وزارت صحت عامه یک ساعت دیواری چینی دوصد افغانیگی رابه 35 هزار افغانی خریداری ووزیر هم تائید میکند ریاست امنیتش هم باید چنین باشد

>>>   انيس آريايي نژاد دقيقن همينطور است. اشرف غني كثيف و متعصب دنبال بهانه بود تا با طالبان وارد جنگ شود تا از اين طريق دوره ٥سال حكومت گوسفندي اش تكميل گردد. حملات اخير را خود اشرف غني و باند فاسدش راه اندازي نموده اند و بدون شك كه روزي هزينه اين جناياتش را خواهد پرداخت

>>>   M Aslam Shahristani
معادله جنگ با آمدن اتمر تغئیر کرد است؛ این جنایت زنجیره یی است و ادامه خواهد داشت...
چنین جنایت بار ها تکرار شده است سیاسیون فقط مایه تاسف و اعلامیه فسبوکی داده است و بس، کار بران فسبوک هم چنان چند روز سرو و صدا کردن، بعضی تسلیت، لعنت و... نثار عاملین و سران چور کومت کردند/ میکند که هیج درد را درمان را در مان نمیکند... نه آن شهدا پس میآید، نه از تکرار آن جلوگیری میشود... صرف سوژه چند روز کاربران فسبوک اس و تمام، بعد از مدتی همه چیز به پاس فراموشی سپرده شده است، از سوی سیاسیون، احزاب سیاسی، فعالین مدنی و مردم هیج اقداماتی عملی نشده است.
مردم باید در خون گرم اش دولت را محکم بگیرد... و مسولین باید وضاحت دهد...
اینبار از کنار او مادران و نوزادان🤱 بی تفاوت نمیتوان گذشت منتظر حرکات مفید هستیم.

>>>   Riza Amiri
تحلیل خوبی کردی وطندار صاحب موافقم با شما.
دقیق یادم است در طول این پنج سال طالبان هر جنایتی میکرد رسما اعلان میکرد که کار‌ ما است، اما حکومت میگفت نه خیر طالب چنین کاری نمیکند گروهای دیگری انجام داده.
حال دو سه ماه میشه طرز گفتار حکومت ۱۸۰ درجه تغیر کرده زود به آدرس طالب حواله میکند.

>>>   Ibrahim Hassani Hassani
اصل مسئله باید برای حوزه ضد طالب در اول براندازی اشرف غنی به هر قیمت باشد. طالب در سایه حکومت غنی بیشتر سلاخی میکند تا مستقیم در جبهه ضد مردمی قرار داشته باشد. خلاصه اشرف غنی در هردو حالت هم از نیروهای امنیتی استفاده ابزاری میکند وهم زمینه جنایت طالب را بیشتر مهیا میسازد.

>>>   Razawi Niki
با برداشت شما موافقم. عملا دولت هیچ برنامه و استراتژی برای جنگ و صلح ندارد. غنی منتظر دستور امریکا برای رهایی طالبان و واکنش عمومی برای اعلام جنگ بوده است. در این میان پشت ذهن او ازهم پاشی سلطه تباری بر قدرت و رشد دیگران از یکسو و نابودی قدرت خودش از جانب هم تبارانش از طرفی، او را نیز گیج و کور کرده است. بیشترین دورغ را او تا حال به مردم گفته و پیام دیروزش متناقض و ضعیف بود. بارها حرف از انتقام و برنامه و خط سرخ زده و در عمل بی برنامگی و بی اعتنایی اش را ثابت کرده است. در کل، مردم افغانستان بازنده و قربانی اصلی این جنگ بوده‌اند و خواهند بود. امریکا، با سازش با طالبان، اکنون بیشتر روی آنها و حامیان شان حساب باز کرده. توییت خلیل زاد و اعلامیه وزارت خارجه امریکا سندهای این ادعا اند. بازی پیچیده تر و خطرناک‌تر هم شده؛ ظاهرا ماموریت جدید خلیلزاد کسب مشروعیت بیشتر منطقه‌ای به خصوص کسب رضایت هند، حامی جدی دولت افغانستان، به نفع طالبان است.

>>>   Mohammad Reza Bakhshi
به نکته خوبی اشاره کردید بدون شک افشا نکردن هویت و چهره انان از جنبنه انسانی نیست چنان که می بینیم عده ای به جرم داشتن موی و یا اینکه پولیس از قیافه وی خوشش نمی امده و یا قلیان کشیدن سرشان کل و چهره های شان رسانه ای شد و کسی از ابروی ان مردم نپرسید.

>>>   Ghulam Reza Fuladi
بازیگر اصلی این شطرنج آمریکا است. غنی یک مهره از چند مهره خطر ناک آمریکا است که بازیگران منطقه ای را به چالش می کشد. اگر این گونه نبودی انتخابات اینقدر بی حیثیت نمیشد بخاطر ماندن غنی در قدرت. تشکر وطندار صاحب از تحلیل زیبای تان

>>>   قادر آشنا
سوالهای خیلی واقعی: چرا دولت هویت انتحاری ها را افشا نمیکند؟ این انتحاریها کی بودند چګونه توانستند خودشان را از سدهای امنیتی عبور دهند؟ شاهدان عینی ګفتند که آنها لباس اردوی ملی را به تن داشتند۰ این لباس اردوی ملی را چګونه انتحاریها به تن کردند؟ از کجا کردند؟ بالاخره چند تای آنها مرده است وچند تای آن فرار کرده اند؟ سوالهای که هرګز پاسخ پیدا نکرده ودر آینده نیز توقع نمیرود که کسی به این سوالها پاسخ بدهد۰ بازی با کارت قوم وزبان؛ یکی از کثیف ترین بازیهایست که بالاخره آتش آن دامن بازیګر را میګیرد۰ دیر ویا زود خود اشرفغنی درین بازه خود و اولادش را مانند سردار داوود به خاک وخون می کشاند۰ از تاریخ باید عبرت ګرفت

>>>   باورم نمی آید هنوزهم کسانی هستند که به دنبال کرزی بخاطر رویای صلح روان اند. اگر خردی در کار است ایشان بدانند که تمامی جنایات نابخشودنی بشری که توسط برادران طالب اش طی بیست سال متوالی صورت گرفته از روز اول تا الحال مسببش کرزی بوده است. گاهشماری های ذیل بیانگر این واقعیت اند:

۱. در اولین روزهای به قدرت رسیدن تملق هایش بخاطر رهایی برادرانش از قید دوستم در قلعه جنگی بعد از سقوط امارت طالبی. بیاد دارم که وی با استفاده از همان رندی های همیشگی که نماد واقعی کرزی بود با گفتن یک جمله اوزبیکی دوستم را شیفته خود ساخت و وی نیز به خاطر گل روی رییس صاحب تمامی زندانیان طالب پاکستانی و افغانی را آزاد کرد.
۲. از همان روزهای آغازین کارش از طالبان در محافل و رسانه ها به نیکی یاد میکرد و به کشته هایشان طلب مغفرت نموده درود میفرستاد.
۳. بزرگان دستگیر شده طالب را به عزت و احترام با خانه و مجافظ و موتر های لوکس زیر بال میگرفت که بالاخره ایشان به سخنگویان رسمی طالبان در داخل نظام تبدیل گردیدند. از جمله مولوی قلم الدین ها و جلال الدین شنواری ها و ملا متوکل ها و ملا آغا جان و غیره.
۴. در طول این بیست سال یکبار هم طالبان را دشمن خطاب نکرده و هیچوقتی هم دیده نشده تا جنایات این آدم خواران را تقبیح کند. حتی همین جنایات آخر ایشان که تمامی بشریت را تکان داد غیر از جناب کرزی.
۵. جنرال مراد علی مراد وقتی که به تصفیه طالبان در دهنه غوری پرداخت موصوف را به جرم اینکه به تصفیه قومی شروع کرده از وظیفه خلع و به کابل خواست. این همان منطفه ای است که بالاخره رسمآ به حیث قلمرو خود مختار توسط گلاب منگل طی موافقت نامه رسمی به طالبان گذاشته شد. (این مشابه بود به موافقت نامه بالفور که طی آن موافقت نامه خاک فلسطین به یهود گذاشته شد. البته با یک تفاوت و آن اینکه یهودان آن خاک را خریدند اما طالبان نه تنها پولی نپرداختند که سلاح و مهمات و وسایط زرهی قوای امنیتی را نیز به ایشان تحفه دادند). دند غوری و دهنه غوری غده سرطانی طالب در حساس ترین اراضی ستراتیژیکی در شمال کشور اند که تمامی رفت و آمد ولایات شمال در کنترول ایشان است.
۶. رهایی هزاران زندانی طالب از زندان های مرکز و ولایات. خاصتآ فرار صدها تن ایشان دوبار از زندان قندهار به توطیه خود ارگ .
۷. رفت وآمد های مرموز وی به پاکستان و عذر و ندبه اش به خاطر رهایی ملا برادر ؛ همان ملا برادری که با امضای قرارداد صلح با امریکای کافر جنایات هولناک و تکاندهنده در مقابل وطن و وطنداران مسلمانش که در تاریخ بشری بینظیر است زیر فرمانش عملی میگردد. ۸. ارسال ده ها هزار دالر به سران طالبان در هر ماه به پاکستان به حیث حقوق ماهانه ایشان از بودجه شورای عالی صلح که یکی از اعضای شورا این وظیفه را به دوش داشت.
۹. آوردن فشار بالای قوای ایتلاف بین المللی برای جلوگیری از تعرض بالای طالبان به بهانه کشتار افراد ملکی. ۱۰. ارسال صدها ملیون دالر از بودجه نهاد های بین المللی به مناطق زیر کنترول برادرانش و حتی تشویق ایشان برای تخریب نهاد های دولتی و ادارات و مکاتب. این جمله مملو ازاحساساتش را همگان بیاد دارند که بخاطر تخریب مکاتب میگفت: «« بیا جوروو.... بیا جوروو..»». همان بود که در حدود نهصد ملیون دالر در زمان فاورق وردک در وزارت معارف به پروژ سازی مکتب های خیالی و معلمین خیالی در مناطق زیر کنترول طالبان حیف و میل شد که البته در پهلوی کمک مالی به برادرانش خود جناب عالی و فاروق وردک اجنت استخبارات پاکستان که خود طالب است سهم خویش را نیز بدست می آوردند.
این بود شمه ای از جنایات کرزی در رشد و تقویت و حمایت طالب در یک و نیم دهه ریاست جمهوری ایشان. حال اگر هنوز هم کسی به دنبال چنین جنایت کاری که تمامی تراژیدی های بیست سال گذشته؛ قتل و کشتار وانتحار و انفجار که شاید اضافه از نیم ملیون انسان مظلوم وطن قربانی آن شده باشد روان است. پس ازین سه حالت خالی نیست؛ یا اینکه این انسان در جرم کرزی شریک است. و یا به خاطر حفظ جاه و مقام و اندوخته هایش باوی همراه است. و یا اینکه وجدانش برای ابد خوابیده و خرد انسانی اش زایل شده است.

>>>   گاوچران جمال احمد غني چيقدر دقيق پلان گذاري كرده بود،
نخست در ننگرهار مراسم جنازه را توسط مهمانان داعشي خود منفجر نمود و همزمان در كابل كلينيك مربوط قوم هزاره را،
چون هنگام حمله به مراسم مزاري همه دانستند كه پلان غني بود و اينبار خواست تا هزاره ها داد نزنند كه غني نسل كشي هزاره را شروع نموده است.
‫اين همان دواعش نجات يافته از جوزجان،ننگر هار و كنر است كه غني توسط طيارات به مناطق امن انتقال داد.و گاهي بر مراسم مزاري ، گاهي بر درمسال هندو ها و گاهي بر كلينيك و شفاخانه و مراسم جنازه ها و عروسي ها از ان استفاده مينمايد تا أمريكان را بفهماند كه با خروج شما ، ما نابود خواهيم شد.‬

>>>   Shamseddin Nasrat
جنگ افغانستان با طالبان معلوم نیست که چی‌سرنوشتی دارد ازیک طرف باشدت وحدت توسط طالبان مردم راقتل عام میگردند واز طرف دیگر طالبان از زندان رها میشوند ، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌واینکه آیا امریکا با طالبان است ویا با دولت فعلی ارتش آزادی بخش افغانستان هم یک معمی شده است ،جوی خون در روزهای گزشته توسط طالبان جاری شد ودیروز وزیر خارجهءامریکا در یبامش گفت که دولت افغانستان با طالبان یکجا مشکلات را‌حل نمایند و هردو‌برضد داعش و دشمنان ما در منطقه بسیج شوند ،فکر کنم با این دو دسته گی و جنگ موش و گربه این حالت تاسف بار در کشور ما تداوم یافته وراه حل ندارد ،و سیاست آمریکا در افغانستان ناکام‌ ترین روش و مسیر را طی میکند ،درنتیجه این جنگ‌ پایانی نداشته و شاید سالها دوام کند تا آمریکا به اهدافش برسد وبعد از یازدهءسپتمبر‌ولشکر کشی آمریکا به افغانستان تا امروز این فضای خون وآتش تداوم داشته و کسی نمی تواند آینده اش را پیش بینی کند که چی خواهد شد ،گویند یا مرد باش ویا نوکر مرد ،و متاسفانه مردی آمریکا را کسی نمی تواند بداند‌که در کدام عرصه بوده جز رسیدن به اهداف استراتژیکش ،واین حالت متاسفانه ادامه داردو سناریوی جنگ ،خون و آتش وکشتار وفقر‌وگرسنگی وبر بادی ملت مظلوم همچنان خواهد بود‌.

>>>   جای تعجب نیست,ماسزاوار چنین سرنوشت هستیم زیراوقتیکه زمینه جدای ازقوم تروریست برایمان آماده است دست بکار نمیشویم خودرا ازین ذلت وبدبختی نجات بدهیم وبه دببال رهبران وطن فروش و معامله گر روان هستیم تا مارابه فاشیزم وتروریزم بفروشند وخود زندگی ننگ آور شان را دوام دهند.

>>>   Hasan Ali Adalat
نه هزاره باشید و نه شیعه ، پشتون باشید فقط خود را از تعصب رها سازید !
هیچ کسی هزاره شده نمی تواند چون درد هزاره بودن فولاد را به خاکستر تبدیل می کند ، اگر شریک نسل کشی هزاره ها نمی باشید از وزرای دفاع ، داخله ، مشاور امنیت ملی و ریس امنیت ملی پرسان کنید که چگونه ، در کجا و توسط چه کسانی پلان نسل کشی هزاره ها طرح گردیده و توسط وسایط نقلیه کدام ارگان تروریست ها به محل حادثه انتقال داده شده است .
هزاره نباشید اما برای یک هزاره اجازه دهید که وزیر دفاع ، وزیر داخله ، ریس امنیت ملی و مشاور امنیت ملی باشد تا کسی جرأت نکند که پلان نسل کشی هزاره ها را طرح ، تطبیق و عملی نماید .
هزاره نباشید ولی سهمیه بندی علم و دانش را بالای هزاره ها عملی نکنید .
بلاخره میدانید که اگر یک هزاره ریس امنیت ملی و یک اوزبیک وزیر دفاع می‌بود نفع آن بیشتر به پشتون ها می رسید چون فرزندان پشتونها به جای انتحاری ، انفجاری و هزاره کشی به مکتب و دانشگاه می رفتند و ریشه تروریسم در افغانستان خشک می گردید .
هزاره نباشید که هزاره بودن در افغانستان تاوان کار دارد و می شود که مورد حمله هدفمندانه انتحاری قرار بگیرید .

>>>   Roqia Ranjbar
در مقابل دشمن سلاح به دست میگرم و در خط مقدم می‌جنگم.
دیشب وقت خبر حمله به شفاخانه صد بستر برچی را دیدم وحشت کردم و شوکه شدم چون جنایت به این عمقی که زنان باردار و کودکان نوزاد قربانی آن باشد، تا هنوز سرخط خبر های افغانستان نبود. شفاخانه نسایی ولادی و کودکان تازه به دنیا آمده. وقتی این عبارت را مینویسم از ژرف ترین ژرفای وجودم احساس درد می‌کنم و با خودم کلنجار می‌روم که چه کسانی دستور چنین جنایت را می‌دهند و به چه باور و عقیده اند؟ اینجا بوی خون می‌دهد، بوی گوشت انسان و طفلی که تازه چشم به جهان گشوده و هنوز از دنیای پر از ماجرا چیزی نمیداند.

این قسی‌القلب ها چطور حق زندگی را از نوزادانی که تازه و شاید چشم به هستی گشوده گرفتند؟ مگر خدا و باور این ددمنشان چیست و کیست که هنگام شلیک گلوله به بدن نازک و نحیف کودکان و مادران کمترین احساس ترحم انسانی در وجودشان برانگیخته نگردید.

یا شاید هم بخاطر دست یافتن به ۷۲ تن حوران بهشتی و وعده خیالی بهشت و نهرهای شیر و عسل و شراب دست به چنین اعمال غیر انسانی میزنند!

این اعمال وحشیانه که از سالهای دیر بدینسو از ما قربانی گرفتند از درد دهمزنگ که بهترین های ما زیر انبار های از خاک خوابیدند بنویسیم یا از درد حمله بر مساجد، مصلی، دانشگاه و‌کورسهای آموزشی و ...

‫اگر وضعیت اینگونه پیش‌برود و ما فقط جنازه بر دوش، مرگ عزیزان مان را به تماشا بشینیم، شاهد مرگ تدریجی و با ذلت خود هستیم.

تماشای به رگبار بستن مادران در حال زایمان و کودکان تازه به دنیا آمده تلخ ترین پرده های زندگی ما است که روح و روان ما را تکه تکه کرده و ما را مثل خوره از بین می‌برد.

مگر ‫وقت آن نرسیده که از ناله و ماتم دست کشیده و دنبال راه و چاره عملی باشیم؟ تا کی و تا کجا در برابر اینگونه فجایع که اکنون ماهیت نسل کشی گرفته است، خاموش ماند و به سرودن شعر تراژیک و نوشتن تسلیت و غم نامه بسنده کرد؟

همه میدانیم که گرگان وحشی یکی یکی همه را می‌درند و ما و هستی ما در هوا دود می‌شود و ما تنها چند روزی توفان تویتری یا اعلامیه فیسبوکی صادر می‌کنیم ودوباره همه چیز به حالت عادی برمی‌گردند ما نفس می‌کشیم و تا فاجعه دیگر از خواب بیدار می‌شویم.

چند سالی میشود که ‫کوچه و پس‌کوچه های شهر بوی خون می‌دهد و زندگی ما رنگ سرخ گرفته است. نه حکومت پاسخگو داریم و نه آوای غریبانه ما به گوش جهانیان و کنوانسیون حقوق بشر میرسند. ‬
از همین رو دیگر ‫وقت آن رسیده است که از ناله و زاری دست بکشیم، یخن کسانی را بگریم که درکارزار انتخاباتی در برابر رای ما تامین امنیت را تعهد سپرده بود.
از کسانی بپرسیم که ادعای دولت‌مداری دارد چون تامین امنیت وظیفه دولت در قبال شهروندان است. وقتی از قانون اساسی پیروی کنیم و مالیه بپردازیم و تمام تکالیف شهروندی را مراعات کنیم، حق داریم که در این سرزمین نفس بکشیم. ‬
‫اگر این وضعیت داستان همیشگی و سریال ناتمام باشد بهتر است مرد وزن از جاهای گرم خود بیرون آمده و مسلح شویم و از خود در مقابل دشمن دفاع کنیم تا اینگونه سلاخی نشویم.
در چنین وضعیت من اولین زنی هستم که در جبهه مقدم جنگ می‌خواهم قدم بگذارم جانم را فدای وطن و هموطنانم کرده تا شاید چشمان ما به تماشای چنین صحنه های وحشت‌ناک درد آور عادت نکنند.
واقعیت این است که هنوز در خوابیم. تا از این خواب سنگین بیدار نشویم و اطراف مان را نبینیم شاهد چنین صحنه های دلخراش هستیم چون کشتار سیستماتیک اهداف بلند مدت دشمنان ما شده است.

>>>   ریشه دشمنی «غنی» با تهران چیست؟
محمد حسین جعفریان
«از هر آنچه به فارس و فارس‌زبان‌ها مربوط شود، به‌طرز حیرت‌آوری نفرت دارد...» این جمله به‌علاوه توانایی‌های مثبت و منفی دیگری را چند دهه پیش، دوستی بلندمرتبه در افغانستان درباره آقای غنی برایم نقل کرد.

به گزارش مشرق، «محمدحسین جعفریان» کارشناس ارشد مسائل افغانستان یادداشتی در قدس آنلاین درباره رابطه اشرف غنی، با ایران و حتی با فارسی زبانها نوشته است.

متن این یادداشت را در ادامه می خوانید:
«از هر آنچه به فارس و فارس‌زبان‌ها مربوط شود، به‌طرز حیرت‌آوری نفرت دارد...» این جمله به‌علاوه توانایی‌های مثبت و منفی دیگری را چند دهه پیش، دوستی بلندمرتبه در افغانستان وقتی از او درباره شخصیت آقای غنی پرسیدم، برایم نقل کرد. بعدها که اشرف غنی رئیس دانشگاه کابل شد و من هم آنجا بودم، این‌ها را به چشم دیدم. زمان ریاست جمهوری او این عنادها به اوج رسید.

در حالی‌که ۷۰ درصد آب‌های افغانستان از جنوب و از منطقه پشتونشین وارد خاک پاکستان می‌شود، غنی نهضت سدسازی را در غرب افغانستان به‌راه انداخت تا جلو ورود اندک آب‌ها را به خاک ایران بگیرد. سهمآبه رسمی ما را از هیرمند و سد کجکی نداد تا منطقه هامون، دشت سیستان و شهرستان زابل ایران رسماً نابود شود. غیررسمی تهدید کرد به سازمان منافقین درشیندند پایگاه داده و آن‌ها را از آلبانی به مراکزی در خط مرزی استان‌های نیمروز و فراه و هرات، یعنی مقابل بیرجند و مشهد منتقل می‌کند.

بیشتر بخوانید:
اشرف غنی : من امروز هزاره و شیعه هستم +عکس
فاطمیون را تروریست اعلام کرده و اجازه ورود پهپادهای صهیونیستی را به افغانستان می‌دهد. آشکارا هم به تهران گفت اگر آب می‌خواهید نفت بدهید! اما تنها کسی که به فکر آب‌های خروجی از افغانستان به پاکستان بود، یعنی آن پروفسور معروف ژاپنی، ترور شد و قاتلش هم پیدا نشد.

این‌ها یک از هزار است. سعودی‌ها برای وارد کردن تروریست‌ها به ایران در تمام مرزها به در بسته خوردند. اما هنوز یکجا باقی بود؛ غرب افغانستان. چنان‌که سخنگوی وزیر خارجه گفت بارها به دولت غنی گفته شد پاسگاه‌های مرزی را در این منطقه فعال نگه دارد. حتی خودمان ده‌ها پاسگاه مجهز با بودجه خودمان برای آن‌ها در خطوط مرزی ساختیم اما آن‌ها این پاسگاه‌ها را تخلیه کردند.

هواپیماها از دبی، ریاض و دوحه بلند می‌شدند بدون کنترل در فرودگاه هرات می‌نشستند و با تجهیزات جنگی کامل به بهانه شکار به مرزهای ما می‌آمدند و همزمان قاچاق انسان از این مرزها بدون کمترین ممانعت اشرف غنی ادامه داشت و دارد. در این سال‌ها بگویید یک نفر را این‌ها به جرم قاچاق انسان به ایران گرفته باشند، نگرفته‌اند؛ حال آنکه ماهانه نزدیک به ۲۰۰ هزار نفر در این مرزها که خدا می‌داند در بینشان چه کسانی سر خورده‌اند قاچاقی به ایران، آن‌هم جلو چشم نیروهای غنی رفت و آمد می‌کنند.

بگذریم. در یک انتخابات خنده‌دار که شمردن یک میلیون و ۸۰۰ هزار رأی از سی و اندی میلیون شهروند افغانستانی، بیش از ۶ ماه طول کشید، غنی خودش را با کمتر از ۵۱ درصد رئیس جمهور اعلام کرد. حال آنکه بررسی دقیق ۳۰۰ هزار رأی تقلبی مورد اعتراض رقیب، چنان‌که آن‌ها می‌خواستند انجام نشد. غنی بدون توجه به اعتراضات شدید مردمی مراسم تحلیف برای خودش گرفت و دکتر عبدالله رقیب او که در تقلب گسترده یقین داشت نیز برای خودش مراسم تحلیف گرفت. ماجرا از اینجا شروع شد.

ایران که حقیقت را می‌دانست نماینده‌ای به مراسم تحلیف غنی نفرستاد، هر چند به مراسم رقیب او هم نرفت. این رفتار، غنی را به‌طرز هولناکی عصبانی کرد. او آماده بود برای ضربه زدن به تهران حالا دیگر هر کاری بکند. رفقای آمریکایی و عربی‌اش هم آماده استفاده از این مهره برای صدمه زدن به ایران بودند.

آقای اتمر که یک کمونیست باسابقه است و یک پایش در جنگ با مجاهدین قطع شده و مشهورترین چهره اطلاعاتی افغانستان در این سال‌هاست با آنکه دشمن غنی بود ناگاه از سوی او به سمت وزیر خارجه منصوب شد و اندکی بعد اخباری علیه تهران شکل گرفت. سخنگوی وزارت خارجه ما می‌گوید از ابتدای ماجرای اتهام غرق شدن مسافران در هریرود بارها به مرزبانی افغانستان‌ نامه زده که آمادگی همکاری و پاسخ دارد اما آن‌ها حتی جواب نداده‌اند. در عوض هر روز در فضای مجازی هیزم بر آتش ریختند.

وقتی معاون رئیس جمهور و مشاورش به‌جای مراجعه رسمی و پاسخ، به فحش و کنایه در فضای مجازی پناه می‌برند شک نکنید ریگی به کفششان است، وگر نه یک دیپلمات باید حداقل رفتارهای سیاست را بلد باشد، مگر آنکه غرض دیگر داشته باشد.

ما در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که چنانچه در اتاقتان عطسه کنید، فردا تصویرش در اینستا و فیس بوک و غیره تقدیم تمام دنیا شده است. اطلاعات منتشر شده از طرف افغانستان که به واسطه بی بی سی فارسی تهیه شده، گفت‌وگو با خانواده چند فوت شده و گاه با شخصی است که مدعی است دوست آن‌هاست؛ آن هم نه در منزلشان، در مزار خواجه عبدالله انصاری. چرا نگذاشته‌اند خبرنگاران به منزل جان‌باختگان این واقعه بروند؟ مدت‌ها گذشته، چرا تصویر یک سنگ قبر مدفونان این ماجرا نشر نشده (اگر چه ساختن این‌ها آسان است)، چرا از بازماندگان تنها با یک نفر حرف زده می‌شود و او هم فقط رفتارها را می‌گوید؛ نه نامی، نه نشانی! به هر حال آن‌ها ۲۴ ساعت و یا بیشتر و کمتر نزد نیروهای ایرانی (به ادعای دولت‌ آقای غنی) بوده‌اند.

آیا نام یک سرباز، افسر یا همان‌ها که این‌ها را به کار اجباری وادار کرده یا چنان‌که مدعی‌اند شکنجه کرده‌اند را نمی‌توانند بگویند؟ مگر نه آنکه کلی آدم جان به در برده‌اند؟ چرا برای این‌ها کنفرانس مطبوعاتی نمی‌گذارند تا خبرنگاران، مستقیم، نه از عوامل آقای غنی بلکه از خود آن‌ها بپرسند چه بر آن‌ها گذشته است. وقتی یک کشتی در اقیانوس هم غرق می‌شود، حداکثر پس از یک هفته تمام اجساد پیدا می‌شوند. چطور است در هریرود که عمیق‌ترین بخش‌هایش به ۱.۵ متر هم نمی‌رسد پس از این همه مدت، انبوهی از جنازه‌ها به ادعای عوامل آقای غنی همچنان ناپدیدند؟

رود نیل هم اگر بود تا کنون جنازه‌ها پیدا شده بود! چرا تمام جنازه‌ها به سمت افغانستان رفته و یکی هم به ساحل ایران نیامده! می‌گویند غرق شده و شکنجه شده‌اند. گفتم امروز دست همه تلفن هست چرا تصویر لحظه گرفتن یک جنازه از آب با این همه دوربین موجود نیست؟ چرا تصویر یک جسد شکنجه شده به فضای مجازی راه نیافته؟

چرا خبرنگاران اجازه ندارند با بازماندگان یا حتی خانواده کشته شده‌ها بدون حضور نیروهای امنیتی غنی در منزل خودشان حرف بزنند! چرا پاسخ ده‌ها نامه مرزبانی ما را ندادید؟ با تأسف عده‌ای از مهاجران و حتی از دوستان ایرانی بی‌آنکه احتمال رفتار هولناک و زشت پشت پرده این قصه را در نظر بگیرند شروع به مرثیه‌سرایی یا فحاشی و... کرده‌اند. صبر کنید تا حقیقت روشن شود. این رفتار بیش از همه به ضرر مهاجران است و غنی از این هم بدش نمی‌آید، زیرا باز هم فشاری بر ایران است. توصیه می‌کنم منتظر روشن شدن واقعیت باشید. واقعیت بسیاری را شگفت زده و بسیاری را خجالت زده خواهد کرد.

>>>   هزاره ها، تاجیک ها، اوزبیک ها، ترکمن ها، بلوچ ها، پشه ئی ها، و غیره غیر پشتون ها باید بدانند که درین معادله تمامیت خواهی پشتونها هر کدام آنها جدا جدا بازنده هستند۰ این یک نکته حیاتی است که تمام قوم های غیر پشتون باید خصومت های مختلف گذشته بین هم را کنار بگذارند و باید سخت باهم متحد شوند تا بتوانند برضد تمامیت خواهی پشتون ها متحدانه برعلیه آنها ایستادگی کنند۰ در غیر آن یکی یکی سر به نیست میشوند، هویت قومی آنها نابود میشود، و همه را یکه یکه برده میسازند. پشتونها هیچگاهی از تمامیت خواهی خود دست نمیکشند۰
خلقی، گلبدینی، طالب، تکنوکرات، اوغان ملیتی، لنگی دار، نکتاهی دار، تعلیم یافته، بیسواد، نابغه شرق، متپکیرغرب، یا خرکار ویا هرچه باشند همه و همه متحدانه در جهت تمامیت خواهی ایشان کار میکنند۰
بر تمام غیر پشتون های کشور لازم است که تمام تفاوت های دیگر را با حوصله مندی کنار بگذارند و علیه این فاشیست ها باهم متحد شوند۰
پشتونها نام تمام اقوام دیگر را حذف میکنند و همه را بزور اوغان یا افغان نامگذاری میکنند و این یکسان سازی جبری را وحدت ملی نام گذاشته اند، در حالیکه در بین خودشان از یک قوم حتی یوسفزی را امرخیل یا احمدزی ویا پوپلزی را نیازی وغیره گفته نمیتوانی۰ ما نمیخواهیم این وحدت ملی یکطرفه و جبری را۰
پشتون از سره تا خشره، از متپکر تا خرکار، از تکنوکرات تا طالب، یا داعش، یا گلبدینی، یا خلقی، اوغان ملیتی، وغیره وغیره هیچکدام به احترم ارزش های متقابل، برادری و برابری، و به اصل مشراکت مسالمت آمیز و احترام متقابل باور ندارند۰ فقط و فقط زور و زر را میداند، و تقلب و خیانت را میدانند، و تمامیت خواهی را

>>>   ملت واحد بودن تنها به معنی مجبور بودن به زندگی کردن در داخل یک جغرافیای واحد نیست۰
داشتن ملت واحد و وحدت ملی در کشور ما ضرورت به اصلاحات جدی در امور سیاسی اجتماعی و دولتی دارد۰ بدون عدالت اجتماعی واقعی وحدت ملی واقعی هم وجود ندارد۰
در صورتیکه همه یک ملت واحد و همه اوغان یا افغان هستیم پس ضرورت به داشتن یک وزارت بنام وزارت اقوام و قبایل در چه است؟
واقعیت آنست که ما همه اوغان نیستیم، و این ترفند های مثل موجودیت وزارت اقوام و قبایل هم یکی از راه های است که صرف برای امتیاز دادن به قبایل مختلف اوغان ایجاد شده۰


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است