شورای علمای هرات در مقابل حملات اخیر موضع گرفتند
 
تاریخ انتشار:   ۰۹:۴۸    ۱۳۹۹/۲/۲۸ کد خبر: 163420 منبع: پرینت

عالمان دین در حوزه غرب حمله‌های پسین هراس‌افگنانه در کشور به ویژه حمله‌های روز سه‌شنبه هفته گذشته بر شفاخانه نسایی ولادی در کابل و مراسم تشییع جنازه در ننگرهار را نکوهش می‌کنند و این حمله‌ها را جنایت می‌خوانند.
شورای علما و روحانیون حوزه غرب کشور روز شنبه در یک گردهمایی در مسجد جامع هرات در برابر این حمله‌ها موقف گرفتند.
این عالمان دین از مخالفان مسلح دولت خواستند که هرچه زودتر حمله‌ها بر غیرنظامیان را متوقف سازند.

مولوی خداداد صالح، رییس شورای علما و روحانیون حوزه غرب گفت: «یک قصه نیست، چندین قصه است که طفل‌های ما در انفجارها و‌بم‌ها کشته می‌شوند. این حالت است تا وقتی‌که به قران مراجعه نشود.»
مولوی خداداد افزود: در چنین شرایطی نباید از خارجی‌‌ها انتظار آوردن صلح را در کشور داشته باشیم. یکی از مشکلات جنگ افغانستان؛ آمریکایی‌ها هستند و آن‌ها هیچگاه در آوردن صلح به کشور کمکی نمی‌کنند.
مولوی صالح یادآور شد، کسانی که این‌گونه حملات را به نام اسلام انجام می‌دهند، به روز آخرت و قرآن ایمان ندارند. ۴۰ سال است که در افغانستان جوی خون در جریان بوده؛ راه‌حل مشکل کشور جنگ نبوده و باید با صلح حل شود.

مولوی محمد کبابیانی، عالم دین نیز افزود: «در تمام تصامیم کلان و سرنوشت ساز کشور سهم و نقش بارز علمای متنفذ کشور درنظر گرفته شود.»
در همین حال مولوی جمشیدی، معاون ریاست حج و اوقاف هرات می‌گوید: کسانی که حملات اخیر در دشت برچی کابل و نماز جنازه در ننگرهار را انجام دادند، از دیدگاه اسلام مردود بوده و عاملان این کار مانند خوارج هستند. آن‌هایی که دست به چنین حمله‌های وحشیانه می‌زنند، کارشان از دیدگاه اسلام غیرانسانی، غیراخلاقی و غیراسلامی می‌باشد.

مولوی محمد احمدی، عالم دین غور گفت: شهروندان عزیز ما که شامل اطفال و زنان و افراد ملکی و بیگناه بودند، در این ماه مبارک رمضان به شهادت رسیدند. این حمللات را محکوم می‌کنیم. دین اسلام، دین رحمت است و ماه مبارک رمضان، ماه رحمت است.»

کد (9)


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
شورای علما
هرات
نظرات بینندگان:

>>>   اشرف غنی کار خوب نمیکند در زمان کـرزی همر هفته یعنی روز جمعه علمارا جمع کرده برای شان شکم سیر پلو میداد اما ازین اشرف غنی که صرف چهارتا دزد سود کلان میبرند جنی یکبار هم نشده که شکم علمارا چرب کرده باشد، بازهم آفرین علمای هرات که صدای شانرا کشیدند
ر

>>>   آفرين بر اين بيدارى فورى
اين خينه بادا بادا پس از گذشتن عقد نکاح ها و انقضای عقد يا طلاق ها و جدايى ها و بازهم نکاح دومى وسومى و چهارمى اسلامي شرعى و اکنون نکاح صيغه اى بين القاعده و طالبان و ديگر تروريستان با عربستان و امريکا نمودند هزاران انسان از ديدگاه خيلهاى پشتون "گوسپندان" را براى جشنها و اتن ها افغان کنان قربانى کردند و خصوصا نکاح صيغه اى بر پايه سوره قرآن نساء* (۴) ۲۴) در 29 فبورى امسال اتن هاى و پايکوبى افغان کنان بين طالبان و امريکا عقد شد. غنى امباق طالبان کارت خبرى نگرفت . فقط گفت که پنج هزار پنجهزار پشتونان خليلزاد را در جشن عروسى طالبان و خليلزاد و ملا برادر دفعه اى دره دوحه قطر روان کرده نمى توانم. طالبان قهر شد وامباقگرى کردطالبان پس از توافق تعیین مهریه نکاح ۳۷۱۲ نقل هاى نکاح به بزرگى توپ سر مردم پشتونان مخالف شان و سر همه غيرپشتون پاشان کردند که در اثر آن ده هزار قربانى کردند:
نظامی :
" بدیشان گفت کان موضع کجای است
که شیرین را بر آن میل و هوای است."
مولوی:
"کرده شب منزل به یک موضع به هم
مشرقی و مغربی قانع به هم ''

جایگاه گرفتند ملاهان باختريان
نه در خرابات مغان که سرودند خراباتيان
به رب کعبه قسم که است خانه خدا در هر ستان
عليه قتل و جنايت اسحله بدستان
در ستانهاى خاوران و خوراسان
شورای علما اين اصل مردان روحانیان
زاده در تختگاه صاحب قرانان
گرد شدند باهم همچون مغان هاى موبدان
در عبادتگاه تهداب گذار خوارزمشاهیان
نقش و نگار شد در زمان اوزبيکان و تاجيکان نقشبندان
جلوه کردن مانند حافظ واعظان
در خطبه نام نگرفتند از طالبان
افشا نکردنداين تروريستان مسلمان
که همگى شان بودند قرآن آموزان
سوره ها و آيه ها و کلمه در زبان
افغان کردند نعره تکبير در انفجار کودکان
بى مادر ساختند هم شيرخوران هزار ستان

* "فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَریضَةً … " (نساء (۴) ۲۴)


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است