غنی راست می گوید یا خلیلزاد؟
 
تاریخ انتشار:   ۱۰:۰۶    ۱۳۹۹/۲/۲۸ کد خبر: 163423 منبع: پرینت

اشرف غنی و دوستانش ادعا می کنند که پشت حمله تروریستی در برچی و ننگرهار، طالبان قرار دارند. خلیلزاد و امریکایی ها ادعا دارند که داعش پشت این حملات تروریستی قرار دارند، نه طالبان. آنها تا کنون سندی برای اثبات ادعای شان در اختیار رسانه ها و مردم قرار نداده اند، و احتمالا هر دو طرف، دروغ می گویند. واضح است که این دو تلاش دارند از بدبختی، رنج و مرگ مردم استفاده سیاسی کنند. فعلا هم غنی و هم خلیلزاد در پی محاسبات غلط شان در نوعی بن بست قرار گرفته اند، و جای تعجبی نخواهد بود اگر روزی دریابیم که غنی و یا خلیلزاد به شکلی از اشکال و برای ایجاد فرصت و موقعیت بهتر، دستی در حملات تروریستی برچی و... داشته اند.

خلیلزاد در غیاب کابل به طالبان و تروریسم طالبانی مشروعیت بخشید، با آنها تحت نام "امارت اسلامی افغانستان" گفتگو کرد، به تفاهم رسید، توافقنامه امضا کرد، و در این توافقنامه تعهداتی سپرد که غنی و کابل باید به آن عمل می کردند. معنای این کار خلیلزاد این بود که او خود را نه تنها نماینده امریکا که حاکم واقعی افغانستان هم می دانست.

اگر منصفانه نگاه کنیم، غنی هیچ تعهدی در قبال آنچه خلیلزاد با طالبان امضا کرده است ندارد و عملی کردن تعهدات خلیلزاد از سوی غنی، ادعای طالبان (غنی و دولتمردان کابل نوکران امریکا هستند) را درست ثابت خواهد کرد. (البته این ادعای طالبان خالی از واقعیت نیست، اما واضح است که پذیرش حتی تلویحی آن از سوی غنی که خود را ناجی قوم می داند، قابل قبول نخواهد بود.)

برداشت من آن است که خلیلزاد و غنی هر کدام به نحوی، مسوولیت تاریخی بازسازی حاکمیت قومی در افغانستان را متوجه خود می دانند و بر سر ادای آن، درگیر نوعی رقابت افغانی هستند. خلیلزاد در جریان گفتگوهایش با طالبان، تا توانست غنی را تحقیر کرد و ما می دانیم که کین توزی قبیلوی در افغانستان می تواند کار را تا کجاها بکشاند.

غنی اما عملا افغانستان را به سوی تباهی می برد. شما برای مبارزه با طالبان یا نیاز دارید امریکایی ها در کنار شما باشند که نیستند (آنها مشکل شان را با طالبان حل کرده اند و احتمالا به صورت منظم با هم رابطه دارند) یا نیازمند تکیه جدی بر حوزه های ضد طالب، همسایگان دور و نزدیک افغانستان و همکاری با آنها برای محدود کردن نفوذ، قدرت و ابتکار عمل طالبان هستید.

غنی به خاطر ترس از دست دادن قدرت، نمی تواند با طرح امریکایی ها همراه شود چون در این صورت، ناچار است برای آغاز یک مرحله کاملا جدید آماده شود، مرحله ایی که در آن دست بالا را طالبان خواهند داشت و او قدرت را از دست خواهد داد. اما در عین حال، او به خاطر تعصب و نگاه قومی، نمی تواند بر حوزه های ضد طالب تکیه کند و در همکاری با آنها قدرت طالبان را محدود کند.

نتیجه، ادامه جنگی خواهد بود که هزینه اش را مردم خواهند داد، نیروهای امنیتی را هر چه بیشتر تضعیف خواهد کرد، در نهایت طالبان را در موقعیت بهتر و مناسب تری قرار خواهد داد، و احمالا به فروپاشی کامل و جنگ داخلی سراسری خواد انجامید.

عبدالله وطندار


این خبر را به اشتراک بگذارید
تگ ها:
غنی
خلیلزاد
نظرات بینندگان:

>>>   هر دو (غنی و خلیلزاد) دست پرورده و دست نشانده آمریکا هستند
هر دو گروه تروریستی (طالبان و داعش ) هم ساخت آمریکا هستند فقط آمریکا طالبان را با همکاری پاکستان و عربستان ساخت اما داعش را با همکاری عربستان و امارات و قطر و اردن و بحرین ساخت
داعش را آمریکاییها به افغانستان آوردند اگر این جنایت فجیع کار داعش بود خلیلزاد باید از آمریکا سوال کند چرا پای داعش را به خاک افغانستان باز کرد ؟
اگر خلیلزاد معتقد است کار داعش بود باید از آمریکا اخراج داعش را بخواهد چون آمریکا مسئول مستقیم ورود داعش به خاک افغانستان است

اگر کار طالبان بود غنی دیگر نباید هیچ نوع صلحی با طالبان داشته باشد و باید تا نابودی طالبان با این گروه جانی بجنگد
اگر غنی واقعا معتقد است که این توحش کار طالبان است باید اعلام کند صلح بین آمریکا و طالبان مُرده و توحش حمله به زنان باردار و نوزادان در زایشگاه رنگ و بویی از صلح ندارد طالبان اگر دنبال صلح است باید سلاحهایش را زمین بگذارد اگر نه با قدرت باید نابود شود تا مردم افغانستان دیگر شاهد چنین توحشی از طالبان نباشند
مردم افغانستان چند دهه بخاطر توحش طالبان کشته شدند دیگر جنگ و خونریزی بس است ‌.

>>>   در طول ۶سال غنی یهودی راست نگفته است


مهلت ارسال نظر برای این مطلب تمام شده است



پربیننده ترین اخبار 48 ساعت گذشته
کليه حقوق محفوظ ميباشد.
نقل مطالب با ذکر منبع (شبکه اطلاع رسانی افغانستان) بلامانع است